T/4254/96..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

Az állatok védelmérõl és kíméletérõl szóló, T/4254.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1.

A törvényjavaslat a következõ új VIII. fejezettel egészül ki,

a további fejezetek és §-ok jelölése értelemszerûen változik:

"VIII. fejezet

AZ ÁLLATVÉDELEM GAZDASÁGI ALAPJAI ÉS SZANKCIÓI

Állatvédelmi hozzájárulás

42. § (1) A fogyasztó az állatok védelmével kapcsolatos ál-

lami feladatok ellátásához való hozzájárulásként állatvédel-mi

hozzájárulást (a továbbiakban: hozzájárulás) köteles fi-zetni.

(2) Az e törvény alkalmazásában hozzájárulásköteles termé-

kek:

a) illatszerek, szépség- és testápoló készítmények;

b) szappan, mosó- és tisztítószer, helyiségillatosító és

szagtalanító készítmények, lábbeli és bõrfényesítõk,

krémek és hasonló készítmények;

c) hobbiállat takarmánykészítménye (állateledel);

d) rovarölõk, gyomírtók, fertõtlenítõk, patkányirtók;

e) kikésztett madárbõr és madártestrész tollal vagy pihé-

vel, toll és tollrész, pihe, az ezekbõl készült ter-

mék;

f) tollal vagy pehellyel töltött hálózsák, illetõleg pap-

lan, párna, vánkos vagy más hasonló lakberendezési

cikk;

g) állati eredetû természetes szivacs;

h) hüllõbõr és más vadon élõ állat félkész és készbõre;

i) félkész és kész szõrmés bõr, szõrme termék;

j) természetes bõrbõl készült bõrönd, táska, aprótermék

és hasonló tartók, tokok, utazási cikkek, valamint a

bõrdíszmûtermékek;

k) természetes bõrbõl, szõrmés bõrbõl készült

- ruházati cikk és ruházati tartozék, kiegészítõk,

ide nem értve a lábbelit és hasonló árut, ezek ré-

szeit,

- kalap és más fejfedõ;

l) lábbeli hüllõbõr felsõrésszel,

(a továbbiakban együtt: termék), valamint

m) a kedvtelésbõl tartott állat, a veszélyes állat, a kí-

sérleti célra és értékesítésre tenyésztett állat.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott termék és állat után a

hozzájárulást

a) a belföldi elõállítású termék elsõ belföldi forgalom-

ba hozója,

b) a külföldrõl behozott termék importálója,

c) a belföldön értékesített állat eladója

(a továbbiakban együtt: kötelezett) köteles megfizetni. A

hozzájárulást az utas- és ajándékforgalomban behozott termék után is

meg kell fizetni.

A hozzájárulás alapja és mértéke

43. § (1) A hozzájárulás alapja az értékesítéskor, illetve

vámkezeléskor meghatározandó általános forgalmi adó alapja.

(2) A hozzájárulás mértéke a 42. § (2) bekezdésében megha-

tározott termékek és állatok közül

a) az a) és b) pont szerinti termékek esetén 3 %,

b) a d)-l) pontok szerinti termékek esetén 5 %,

b) a c) és m) pont szerinti termék, állat esetén 10 %.

Eljárási szabályok a hozzájárulás fizetése során

44. § (1) Hozzájárulás-fizetési kötelezettség belföldi érté-

kesítésekor a vételár esedékességének napján keletkezik.

(2) A kötelezett a hozzájárulást az Adó- és Pénzügyi Ellen-

õrzési Hivatal (a továbbiakban: adóhatóság) által vezetett, a

Pénzügyminisztérium hivatalos lapjában megjelölt számla javára fizeti

be. A kötelezett kötelezettségrõl az adóható-ságnál tesz bevallást a

fogyasztási adóra vonatkozó szabá-lyok szerint.

(3) A hozzájárulás bevallását és befizetését az adóhatóság

ellenõrzi.

(4) Hozzájárulás-fizetési kötelezettség import esetén a

vám-kezelés napján keletkezik.

(5) A hozzájárulást vámkezeléskor, valamint a vámkezelte-

téssel egy tekintet alá esõ vámhatósági intézkedések során a Vám- és

Pénzügyõrség Országos Parancsnoksága (a továbbiak-ban: vámhatóság)

határozattal állapítja meg (veti ki) az adózás rendjérõl szóló

törvénynek a termékimportot terhelõ adókra vonatkozó eljárási

szabályai alapján.

(6) A vámhatóság a befizetett (beszedett), illetõleg a vám-

hatóság által behajtott hozzájárulást a tárgyhót követõ hó-nap 15.

napjáig utalja át a (2) bekezdésében meghatározott számla javára.

Állatvédelmi bírság

45. § (1) Az állatvédelmi hatóság határozata alapján

állatvédelmi bírságot köteles fizetni

a) az állattartó, ha az állat tartásának állatvédelmi

szabályait megsérti,

b) aki az állat kíméletének szabályait megsérti,

c) aki szabályellenesen végez, illetve végeztet beavat-

kozást az állaton,

d) aki állat életének kioltását szabályellenesen végzi,

illetve végezteti,

e) aki a vágóállat tartásának és kíméletének szabályait

megsérti,

f) aki veszélyes állatot engedély nélkül tart, tenyészt,

illetve a tartás, tenyésztés szabályait megsérti,

g) aki engedély nélkül végez állatkísérletet, illetve

aki állatot kísérleti célra engedély nélkül tenyészt,

h) az állatkísérlet végzésére engedéllyel rendelkezõ, ha

állatkísérletet a szabályok be nem tartásával végez,

i) aki az állat szállításának szabályait megsérti,

j) aki állatkertet engedély nélkül, illetve az engedély-

tõl eltérõen létesít vagy tart fenn,

k) aki állatpanziót vagy állatmenhelyet engedély nélkül,

illetve az engedélytõl eltérõen létesít vagy tart

fenn,

l) az állatvédelmi hatóság engedélyéhez, hozzájárulásá-

hoz kötött egyéb tevékenységet engedély, hozzájárulás

nélkül vagy attól eltérõen végez,

m) aki az állatok védelmét szolgáló további jogszabály,

illetve egyedi határozat elõírásait megsérti.

(2) Az állatvédelmi bírságot az állatvédelmi hatóság veze-

tõje határozatban állapítja meg, a cselekmény típusa, gyako-risága,

illetve tartóssága, valamint az érintett állatok fa-ja és száma

alapján. Az állatvédelmi bírság a cselekmény is-métlõdése, illetve

folytatása esetén ismételten is kiszabha-tó.

(3) Az állatvédelmi bírság összege legalább ötezer és leg-

feljebb ötszázezer forint lehet. A bírságot a 44. § (2) be-kezdésében

meghatározott számlára kell befizetni.

(4) Az állatvédelmi bírság mértékét és megállapításának mód-

ját a Kormány rendeletben határozza meg.

(5) Az állatvédelmi bírság nem mentesít a büntetõjogi, a

szabálysértési, a kártérítési felelõsség, valamint a tevé-kenység

korlátozására, felfüggesztésére, tiltására vonatkozó kötelezettség

teljesítése alól.

Az állatvédelmi feladatok pénzügyi fedezete

46. § (1) Az e törvény szerinti állami feladatok ellátásá-

hoz az alábbi pénzügyi források használhatók fel:

a) a központi költségvetésben e cél megvalósítására elõ-

irányzott pénzösszeg,

b) az állatvédelmi hatósági eljárásban fizetett díj,

c) az állatvédelmi hozzájárulás,

d) az állatvédelmi bírság.

(2) Az állatvédelmi hozzájárulásból befolyt összeget az e

törvényben foglaltak megvalósítása érdekében, különösen

a) a hatósági munka elõsegítésére,

b) az elõírások állami és önkormányzati feladatainak fi-

nanszírozására,

c) az állatok védelméhez szükséges beruházások támogatá-

sára,

d) a megfelelõ szemléletû oktatás, tájékoztatás támoga-

tására

kell felhasználni.

(3) A (2) bekezdés c) és d) pontja szerinti támogatásokat

pályázat útján kell biztosítani. A támogatásokról a minisz-ter

évenként tájékoztatót tesz közzé."

2.

A törvényjavaslat 45. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul és új (2) és (3) bekezdéssel egészül ki:

"(1) Ez a törvény [a kihirdetését követõ hatodik hónap elsõ

napján] a (2) bekezdésbe foglalt eltéréssel 1999. január 1-

-én lép hatályba.

(2) E törvény 22. §-ának (6) bekezdése 2002. január 1-én

lép hatályba.

(3) E törvény 42. §-a (2) bekezdésének a) és b) pontja, va-

lamint a 43. § (2) bekezdésének a) pontja 2001. december 31-ig

hatályos."

Indokolás

A törvény elõírásai csak akkor érvényesíthetõek, ha

hatálybalépésének költségvetési vonzatai már érvényesülnek a központi

költségvetésben.

A háztartási és a kozmetikai szerek fejlesztését jelentõs

mértékben megnehezíti az e célú állatkísérletek EU általi kategórikus

tiltása - amit az elõterjesztés tartalmaz -, ugyanis e nélkül alig

bizonyítható a termékek ártalmatlansága. A javaslat a csatlakozás

várható leghamarabbi idõpontjáig egy célszerû átmeneti rendelkezést

tartalmaz: az illatszerekkel és a testápoló szerekkel kapcsolatos

állatkísérletek tiltásáig állatvédelmi hozzájárulás fizetésére

kötelezi kísérletezõket.

3.

A törvényjavaslat 45. §-a a következõ új (3) bekezdéssel

egészül ki:

"(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben álla-

pítsa meg:

a) az állatvédelmi hozzájárulás bevallásának, fizetésének

és felhasználásának részletes szabályait,

b) az állatvédelmi bírság fizetésének részletes szabálya-

it."

Indokolás

Az állatvédelemnek gyakorlatilag nincsen pénzügyi eszköze. Ez

a helyzet a tervezett hatósági feladatok ellátását is kétségessé

teszi, növelve a gyakorlatban nem érvényesülõ törvények számát. A

javaslat szerint az állatvédelem minimális finanszírozása egyrészt a

kapcsolódó gazdasági tevékenységekbõl, másrészt az állattartók

kapcsolódó, nem feltétlenül szükséges fogyasztásából származhat. (Más

fontos területeken így szolgálja a finanszírozást az erdõfenntartási

járulék és a földvédelmi járulék, a tenyésztési, a vadvédelmi és a

halászatfejlesztési hozzájárulás vagy a környezetvédelmi termékdíj.)

Segítségükkel az elsõ idõszakban fedezhetõk a törvény végrehajtására

való felkészülés költségei, majd az állatvédelem céljainak megfelelõ

állandó tevékenységek. Így a hatósági munka elõsegítése, különösen a

hatósági gondozásba vett állattartás költségei, egyes elõírások

végrehajtásának segítése, mint pl. az állatok megjelölése, átmeneti

tartása, kíméletes szállításának fejlesztése stb., vagy a megfelelõ

szemléletû oktatás, tájékoztatás támogatása.

Hiányzik a törvény szankciórendszere is. A jelenleg is létezõ

szabálysértési tényállás - a pénzbüntetés összegének (max. tízezer Ft)

lehetséges emelése után is - csak a jogellenes tevékenységek

legenyhébb körét szankcionálja. A javaslat e törvény erõírásainak

betartatása érdekében lehetõséget kíván biztosítani a jelentõs

gazdasági tevékenységek súlyos jogellenes tevékenységének

szankcionálására is.

Budapest, 1998. február 09.

Dr. Házas József Dr. Hankó Faragó

Miklós

MSZP

SZDSZ

Dr. Kiss Róbert Dr. Puha

Sándor

SZDSZ

SZDSZ

Dr. Kertész Zoltán Dr. Gombos

András

SZDSZ

SZDSZ

Dióssy László Dr. Czuczi

Mihály

SZDSZ

SZDSZ

Dr. Lõvey Lászó Dr. Hoffmann

Attila

MSZP

MSZP

Dr. Szántó Mihály Koltai Imre

MSZP

MSZP

Eleje Honlap