T/4254/99..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

Az állatok védelmérõl és kíméletérõl szóló, T/4254.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1a.

A törvényjavaslat "az állat tartásának általános szabályai"

alcím alatt a következõ új 6. §-al egészül ki, a további §-ok jelölése

értelemszerûen változik:

"6. § (1) Állat szaporítása (tenyésztése), forgalmazása,

szállítása és tartása jogszabályban meghatározott körben és rendben az

állatvédelmi hatósághoz történõ bejelentés után, illetõleg kiadott

engedély alapján végezhetõ. A hatóság az engedélyben rendelkezik az

állat lehetõség szerinti, vala-mint a tartás helyének, a szállítás

eszközének szükség sze-rinti megjelölésérõl.

(2) Az állat tartási helye szerint illetékes települési,

fõ-városban a kerületi önkormányzat jegyzõje (a továbbiakban: jegyzõ)

a kutyákat és a veszélyes állatokat nyilvántartja, a macskákat

nyilvántarthatja."

1b.

A törvényjavaslat 19. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul, és új (2) bekezdéssel egészül ki, a további bekezdések

jelölése értelemszerûen változik:

"(1) Veszélyes állat tartására a tervezett tartás helye

szerint illetékes [települési, fõvárosban a kerületi önkor-mányzat

jegyzõje (a továbbiakban: jegyzõ) - az állategész-ségügyi hatóság

szakvéleménye alapján - adhat engedélyt. En-gedély kizárólag abban az

esetben adható,] jegyzõ hozzájáru-lásával ad engedélyt az állatvédelmi

hatóság, ha a tartás a környezet nyugalmát és biztonságát nem sérti

vagy veszélyez-teti, és az egyed tartási feltételei, [- ideértve a

tartás-hoz szükséges szakismeretet is - biztosítottak. Az engedély-ben

- ha az állat azonosíthatósága megoldható - rendelkezni kell a

veszélyes állat azonosíthatóságának módjáról.] meg-felelõ

életkörülményei biztosítottak. Az állatvédelmi ható-ság határozatáról

értesíti a jegyzõt, a természetvédelem illetékes területi szervét, a

rendõrhatóságot.

(2) Veszélyes állatot az tarthat aki erre képesítõ oktatás-

ban részesült."

1c.

A törvényjavaslat 20. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) Veszélyes állatnak az országba való behozatalához a

tervezett tartás helye szerint illetékes [jegyzõ] állatvé-delmi

hatóság elõzetes tartási engedélye szükséges. [A jegy-zõ] Az

állatvédelmi hatóság az engedélyt [az állategészség-ügyi hatóság

szakvéleménye alapján adja ki.] a tervezett tartás helye szerint

illetékes jegyzõ hozzájárulásával adja ki. Az állatvédelmi hatóság

elõzetes tartási engedélyét, il-letõleg a jegyzõ hozzájárulását

feltételehez kötheti. [A jegyzõ határozatával] Az állatvédelmi hatóság

engedélyével értesíti a jegyzõt, a természetvédelem illetékes területi

szervét és a rendõrhatóságot."

1d.

A törvényjavaslat a következõ új 45. §-al egészül ki:

"45. § A 6. § alkalmazásában az e törvény hatálybalépését

követõ egy év, illetõleg a macskák önkormányzati nyilvántar-tásának

bevezetését követõ egy év után a jegyzõ határozata alapján az

állatvédelmi hatóság az engedély nélkül tartott, nyilvántartásba nem

vett kutyák és veszélyes állatok, macs-kák elhelyezésérõl,

hasznosításáról vagy elpusztításáról kártalanítás nélkül intézkedik."

Indokolás

A javaslat a többi módosító javaslattal összhangban az

állategészségügyi hatóság és a jegyzõ helyett egységesen az

állatvédelmi hatóságot tekinti az állatok védelemének

letéteményesének. Ezen túlmenõen erõsíteni kívánja a szakhatósági

jogköröket és biztosítani kívánja az önkormányzat (jegyzõ)

szempontjainak érvényesítését.

Hatásköri rendezést igényel a kutyák és a veszélyes állatok

nyilvántartása. A kutyák nyilvántartásának jelenlegi elfogadhatatlan

helyzete abból adódik, hogy törzskönyvezésüket egyesületi formában

mûködõ, de gazdaságilag érdekelt szervezetek végzik. Amíg ez a

kutyatartás mindennapos keretein belül marad, addig ez az egyesülési

törvény és az adózás körébe tartozik. Nem ez a helyzet amikor már

rendszeresek az emberi életet is veszélyeztetõ támadások. A megoldás

alapvetõ feltétele, hogy szakmailag korrektté és visszaélésektõl

mentessé tenni a kutyák nyilvántartását, egységes rendszerben a

veszélyes állatokéval, köztük az un. pit-bullokkal.

Lehetõséget kell teremteni az egyes helyeken mértéktelenül

elszaporodó kutyák és macskák létszámának korlátozására, a tényleges

állatbarátok állatainak védelmében.

2a.

A törvényjavaslat 21. §-a a következõképpen módosul:

"21. § Ha a veszélyes állat tartója az engedély feltételei-

tõl eltér, [a jegyzõ - a tulajdonos költségére, a feltételek

biztosításáig - a veszélyes állat állatkertbe, vagy más meg-felelõ

helyre való szállítását rendelheti el. Ha az állat-tartó gondoskodik a

feltételek biztosításáról, úgy a veszé-lyes állatot részére vissza

kell adni, ellenkezõ esetben tõ-le az engedélyt vissza kell vonni és

költségére intézkedni kell a veszélyes állat végleges elhelyezése

iránt] az állatvédelmi hatóság határozata alapján a jegyzõ az állat-

tartó költségére gondoskodik a veszélyes állat alapvetõ

szükségleteinek megfelelõ ideiglenes elhelyezésérõl és tar-tásáról. Ha

az állattartó 30 napon, vagy a jegyzõ által megállapított hosszabb

idõn belül gondoskodik az engedélyben és jogszabályban meghatározott

feltételekrõl, úgy a veszé-lyes állatot vissza kell hozzá helyezni. A

határidõ lejárta után az engedélyt vissza kell vonni és az

állatvédelmi ható-ság határozata alapján a jegyzõ az állattartó

költségére in-tézkedik az állat végleges elhelyezésérõl és megfelelõ

gon-dosságú tartásáról, vagy kírtásáról."

2b.

A törvényjavaslat 45. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul és új (2), (3) bekezdéssel egészül ki:

"(1) Ez a törvény [a kihirdetését követõ hatodik hónap elsõ

napján] a (2) bekezdésbe foglalt eltéréssel 1999. január 1-

-én lép hatályba.

(2) E törvény 21. §-a 2002. január 1-én lép hatályba."

Indokolás

A javaslat a rendelkezés pontosabb és szakszerûbb

megfogalmazásával kívánja a ugyanazt a célt elérni. Az elõírás csak

akkor érvényesíthetõ ha végrehajtásához biztosított a felkészülési

idõ.

3a.

A törvényjavaslat 22. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) Állatkísérlet kizárólag az ilyen tevékenység végzésé-re

[való feljogosítás (a továbbiakban feljogosítás)] szóló engedély

alapján, nyilvántartott intézményben végezhetõ."

3b.

A törvényjavaslat 22. §-ának (3) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(3) A (2) bekezdésben meghatározott [feljogosítás] enge-

dély eseti vagy általános érvényû."

3c.

A törvényjavaslat 22. §-ának (4) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(4) Az állatkísérlehez [feljogosítás] engedély abban az

esetben adható, ha az emberi, vagy állati betegségek meg-elõzéséhez,

felismeréséhez, gyógyításához, oktatási, igaz-ságszolgáltatási,

valamint egyéb tudományos cél eléréséhez szükséges."

3d.

A törvényjavaslat 22. §-a (5) bekezdésének felvezetõ szövege a

következõképpen módosul:

"(5) [A feljogosítás] Az engedélyezés során különösen a kö-

vetkezõ szempontokat kell [mérlegelni] figyelembe venni:"

3e.

A törvényjavaslat 22. §-ának (6) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(6) Szépítõszer, dohány- és egyéb élvezeti cikk, valamint

fegyver elõállítása céljából tervezett kísérletre [feljogo-sítás]

engedély nem adható."

3f.

A törvényjavaslat 28. §-ának (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) Kísérlet céljára - eseti [feljogosítás] engedély hiá-

nyában - kizárólag az e célra tenyésztett állatot szabad felhasználni.

[Feljogosítás] Engedély csak akkor adható, ha a kísérlet nem

tenyésztett faj egyedeinek egészségvédelmét szolgálja. Háziasított

állat kóbor egyedét kísérlet céljára felhasználni nem szabad."

3g.

A törvényjavaslat 29. §-át megelõzõ alcím, valamint 29. §-a és

30. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"Az állatkísérlet [végzésére való feljogosítás] engedélyezése

29. § (1) Az állatkísérlet [végzésére való feljogosítás]

iránti kérelemben meg kell jelölni azokat a tudományosan megalapozott

indokokat, amelyek az állatkísérletet [végzé-sét] szükségessé teszik.

(2) A [feljogosító] engedélyezõ okiratban - az [feljogosí-

tás] engedélyezés indokain túlmenõen - meg kell határozni annak

idõbeli hatályát is.

30. § (1) Az állatkísérletre [végzésére feljogosított] en-

gedéllyel rendelkezõ és nyilvántartott intézményben szak-értõkbõl álló

munkahelyi állatkísérleti bizottságot (a to-vábbiakban: Bizottság)

kell létrehozni és mûködtetni. A Bi-zottság két tagját az intézmény

vezetõje nevezi ki; egy-egy tagját az intézmény székhelye szerinti

állatorvosi, illetve orvosi kamara jelöli ki; egy tagja pedig a

területen mûködõ bejegyzett állatvédõ szervezetek többsége által

támogatott szakértõ személy."

Indokolás

A "feljogosítás" a hatósági eljárásban nem alkalmazott döntés.

4a.

A törvényjavaslat "az állatkísérlet végzésére való

feljogosítás" alcím alatt a következõ új 29. §-al egészül ki, a

további §-ok jelölése értelemszerûen változik:

"29. § (1) Az állatkísérlet végzését az állatvédelmi ható-ság

engedélyezi.

(2) Az állatvédelmi hatóság az engedély iránti kérelmet az

Országos Állatvédelmi- és Kísérleti Bizottság elvi állásfog-lalására

tekintettel bírálja el."

4b.

A törvényjavaslat 33. §-a (1) bekezdésének a) pontja a

következõképpen módosul:

/Az OÁKB feladatköre:/

"a) [megadja a 22. § (2) bekezdésében meghatározott feljogo-

sítást] állást foglal az állatvédelmi hatóság által elõ-

terjesztett állatvédelmi ügyekben és errõl nyilvántartást

vezet;"

4c.

A törvényjavaslat 33. §-a (1) bekezdésének b) pontja elmarad,

a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Az OÁKB feladatköre:/

"[b) elbírálja az állatkísérlet engedélyezése kérdésében a

Bizottság döntése ellen irányuló kifogást;]"

4d.

A törvényjavaslat 33. §-a (1) bekezdésének c) pontja a

következõképpen módosul:

/Az OÁKB feladatköre:/

"c) [irányelveket ad ki a bizottságok megalakulására] javas-

latokat dolgoz ki a MÁB mûködésére [és ügyrendjének elké-

szítéséhez];"

4e.

A törvényjavaslat 33. §-a (1) bekezdésének d) pontja a

következõképpen módosul:

/Az OÁKB feladatköre:/

"d) gyûjti és összesíti [a bizottságok] az állatvédelmi

ható-

ságok által szolgáltatott, és az egyéb állatvédelmi ada-

tokat;"

4f.

A törvényjavaslat 34. §-a elmarad, a további §-ok jelölése

értelemszerûen változik:

"[34. § Az OÁKB köteles az állatkísérletek végzésére vonat-

kozó kérelem elutasítása ellen benyújtott kifogást a beérke-zéstõl

számított harminc napon belül elbírálni.]"

4g.

A törvényjavaslat 35. §-a a következõképpen módosul:

"35. § Az állatkísérlet végzésének részletes szabályait [-

ideértve a kifogás elbírálásának eljárási rendjét -] külön jogszabály

állapítja meg."

Indokolás

A hatósági jogosítványokat egyértelmûen kell meghatározni. Az

OÁKB létrehozásának csak akkor van értelme hogyha nem csak formai és

eljárási kérdések megítélésében van önálló döntési joga. A

bizottságnak az állatkísérleti tevékenység folytatásával járó hatások

mérlegelése alapján döntési jogot kell kapnia az engedély kiadására,

de ugyanakkor mentesíteni kell az államigazgatás terheitõl.

5a.

A törvényjavaslat 30. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"30. § (1) Az állatkísérlet végzésére feljogosított és

nyilvántartott intézményben [szakértõkbõl álló] munkahelyi

állatkísérleti bizottságot (a továbbiakban: [Bizottság] MÁB) kell

létrehozni és mûködtetni. [A Bizottság két tagját az intézmény

vezetõje nevezi ki; egy-egy tagját az intézmény székhelye szerinti

állatorvosi, illetve orvosi kamara jelöli ki; egy tagja pedig a

területen mûködõ bejegyzett állatvédõ szervezetek többsége által

támogatott szakértõ személy.] A MÁB tagjait az intézmény vezetõje

nevezi ki."

5b.

A törvényjavaslat 31. §-a a következõképpen módosul:

"(1) A [Bizottság] MÁB feladata az intézmény[:]

a) [eseti vagy általános engedélyt ad kísérlet végzésére]

állatkísérleti szabályzatának (etikai kódexének) elké-

szítése;

b) [ellenõrzi a létesítmény belsõ állatkísérleti szabá-

lyozásának megtartását, javaslatot tesz annak korsze-

rûsítésére] állatkísérleti szabályzata betartásának

ellenõrzése;

c) [adatszolgáltatást végez az intézményben végzett kí-

sérletekrõl a 32. § (1) bekezdésben megjelölt szerv

részére.] állatkísérleteinek szakmai-etikai felügyele-

te;

d) kísérleti állatfelhasznásáról adatszolgáltatás a 32. §

(1) bekezdésben megjelölt szerv részére, valamint

e) a szervezetben állatkísérlet végzésére jogosult szemé-

lyek oktatásának, képzésének szervezése.

(2) A [Bizottság] MÁB az intézmény belsõ állatkísérleti sza-

bályozásának megsértése esetén jogosult[:

a)] a kísérlet azonnali leállítására[;

b) a kísérletsorozatra való engedély visszavonására; vagy

c) a személyre szóló engedély visszavonására].

[(3) Ha a Bizottság az engedély iránti kérelmet elutasítja,

a döntés kézhezvételétõl számított 8 napon belül kifogásnak van

helye.]"

Indokolás

A törvénytervezet a kísérletek engedélyezésére egy olyan

bizottságot állít fel, melyben két intézményi tag mellett három külsõ

(ebbõl egy állatvédõ) tag foglal helyet. Ez a törvényi konstrukció a

jelenlegi államigazgatási rendszerbe nem illeszthetõ be, ezért a

javaslat belsõ ellenõrzõ szerv létrehozására irányul.

6a.

A törvényjavaslat 32. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) A [környezetvédelmi és területfejlesztési] földmûvelé-

si miniszter (a továbbiakban: miniszter) Országos Állatvé-delmi és -

Kísérleti Bizottságot (a továbbiakban OÁKB) hoz létre."

6b.

A törvényjavaslat 32. §-a (3) bekezdésének a) pontja a

következõképpen módosul:

/Az OÁKB tagjai:/

"a) a miniszter, a [földmûvelésügyi] környezetvédelmi és te-

rületfejlesztési miniszter, az ipari, kereskedelmi és

idegenforgalmi miniszter, a mûvelõdésügyi és közoktatási

miniszter, valamint a népjóléti miniszter egy-egy képvi-

selõje;"

Indokolás

A javaslat a többi módosító javaslattal összhangban egységesen

az állategészségügyi hatóság mellett mûködõ állatvédelmi hatóságot

tekinti az állatok védeleme letéteményesének, ennek megfelelõen

rendezi a miniszterek feladatait.

7a.

A törvényjavaslat 32. §-a a következõ új (4) és (5)

bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az OÁKB titkárságának feladatait a miniszter hivatali

szervezete útján látja el.

(5) Az OÁKB mûködési költségét az állatvédelemért felelõs

minisztérium költségvetésében külön címen kell biztosítani."

7b.

A törvényjavaslat 33. §-ának (4) bekezdése elmarad:

"[(4) Az OÁKB mûködési feltételeinek megteremtésérõl a mi-

niszter gondoskodik, mûködési költségeinek fedezetét a Kör-

nyezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium költségve-tési

fejezetében kell elõirányozni.]"

Indokolás

A törvényjavaslat nem a megfelelõ helyen és nem a kellõ

pontossággal rendelkezik az OÁKB mûködési feltételeinek

biztosításáról.

8a.

A törvényjavaslat 32. §-a (3) bekezdésének d) pontja a

következõképpen módosul:

/Az OÁKB tagjai:/

"d) [az Állatorvostudományi Egyetem rektora] a tudományegye-

temek rektorai által együttesen kijelölt személy;"

8b.

A törvényjavaslat 32. §-ának (3) bekezdése a következõ új e)

és f) ponttal egészül ki, a további pontok jelölése értelemszerûen

változik:

/Az OÁKB tagjai:/

"e) a Magyar Állatkertek Szövetsége által kijelölt

személy;

f) a gazdasági kamarák egy képviselõje;"

8c.

A törvényjavaslat 32. §-a (3) bekezdésének g) pontja a

következõképpen módosul:

/Az OÁKB tagjai:/

"g) a [gyógyszerkutatás] gyógyszeripari érdekképviseleti

[szervének] szervezetek egy képviselõje;"

Indokolás

Nem kaptak képviseletet az OÁKB-ban a tudomány- és

agráregyetemek képviselõi, holott azokban is folytatnak

állatkísérleteket. Ugyancsak hiányoznak a kisállatkereskedõk, a

kisállattenyésztõk és az állatkertek képviselõi, pedig õket is érinti

az állatvédelmi kísérletek szabályozása. Nem pontos az OÁKB tagjainak

felsorolásában a "gyógyszerkutatás érdekképviseleti szervének egy

képviselõje". Gyógyszerkutatás ugyanis folyik az orvostudományi

egyetemeken és az MTA Kísérletes Orvostudományi Kutatóintézetében is.

Ezek az intézmények azonban az orvosegyetemek rektorai, illetve az

akadémia fõtitkára által kijelölt személyek révén képviselve vannak a

testületben. Nem a gyógyszerkutatás, hanem a gyógyszeripar(i kutatás)

képviseletét kell biztosítani, hiszen ez a szektor használja fel a

hazai kísérleti állatok több mint 50 %-át.

9.

A törvényjavaslat 32. §-a (3) bekezdésének h) pontja a

következõképpen módosul:

/Az OÁKB tagjai:/

"h) az ország egész területén mûködõ állatvédelmi és bioeti-

kai céllal bejegyzett társadalmi szervezetek maguk által

[javasoltak közül a miniszter által kijelölt három sze-

mély] meghatározott módon választott három képviselõje."

Indokolás

Nem felel meg a polgári demokrácia szabályainak ha a miniszter

válogathat a társadalmi szervezetek jelöltjei között.

10a.

A törvényjavaslat 33. §-ának (1) bekezdése a következõ új b)

ponttal egészül ki:

/Az OÁKB feladatköre:/

"b) állást foglal a különbözõ állatvédelmi intézkedések

elvi

kérdéseiben, az állatvédelemmel összefüggõ jogszabályok-

kal kapcsolatban és egyéb állatvédelmi ügyekben;"

10b.

A törvényjavaslat 33. §-ának (1) bekezdése a következõ új c)

ponttal egészül ki:

/Az OÁKB feladatköre:/

"c) az állatok egységes kíméletének biztosítására elvi ál-

lásfoglalást tehet közzé;"

10c.

A törvényjavaslat 33. §-a (1) bekezdése a következõ új f)

ponttal egészül ki:

/Az OÁKB feladatköre:/

"f) rendszeresen vizsgálja a kísérleteket végzõ

szervezetek

állatkísérleti szabályzatának érvényesülését."

Indokolás

A kiegészítés az OÁKB alapvetõ célszerinti feladata.

11.

A törvényjavaslat a következõ új 34. §-al egészül ki, a

további §-ok jelölése értelemszerûen változik:

"34. § (1) Az állatvédelmi hatóság jogerõs határozatait a

határozathozatalt követõ tíz napon belül tájékoztatásul meg-küldi az

OÁKB-nek.

(2) Ha az OÁKB tudomást szerez arról, hogy elvi állásfogla-

lásával ellentétes gyakorlat alakult ki az állatkísérleteket végzõ

intézményekben, akkor errõl tájékoztatja a minisz-tert."

Indokolás

A OÁKB alapvetõ feladata, hogy etikai kérdésekben elvi

iránymutatást adjon. Ennek eszköze az elvi állásfoglalás, amelynek

érvényesítése a miniszter feladata.

12.

A törvényjavaslat a következõ új 34. §-al egészül ki, a

további §-ok jelölése értelemszerûen változik:

"34. § (1) Az OÁKB a munkahelyi állatkísérleti szabályzatot

véleményezi.

(2) Az OÁKB a munkahelyi állatkísérleti szabályzat megfele-

lõségérõl a benyújtást követõ 30 napon belül állást foglal, és errõl

értesíti az állatvédelmi hatóságot."

Indokolás

A munkahelyi állatkísérleti szabályzat döntõ mértékben

meghatározza a kísérleti állatokkal való bánásmódot, ezért az engedély

megadásánál az OÁKB véleményalkotása feltétlenül szükséges.

13.

A törvényjavaslat 39. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

egészül ki:

"(1) Állatkert [létesítését] a jegyzõ engedélyével és a

természetvédelem illetékes állami területi szerve [engedé-lyezi]

hozzájárulásával létesíthetõ, illetõleg mûködtethe-tõ."

Indokolás

Harmonizálás az Áetv 4. §-a (3) bekezdésével és a

elõterjesztés 40. §-a (1) bekezdésével. Biztosítani kell az

önkormányzat (jegyzõ) szempontjainak érvényesítését is.

14.

A törvényjavaslat 41. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

egészül ki:

"(1) Állatotthon és állatmegõrzõ panzió (a továbbiakban:

állatotthon) létesítését az állatvédelmi hatóság a jegyzõ

hozzájárulásával engedélyezi."

Indokolás

A javaslat a többi módosító javaslattal összhangban az

állategészségügyi hatóság és a jegyzõ helyett egységesen az

állatvédelmi hatóságot tekinti az állatok védelemének

letéteményesének, de biztosítani kívánja az önkormányzat (jegyzõ)

szempontjainak érvényesítését is.

15.

A törvényjavaslat 41. §-ának (1) bekezdése a következõképpen

egészül ki:

"(1) Állatotthon és állatmegõrzõ panzió (a továbbiakban

együtt: állatotthon) létesítését a jegyzõ hozzájárulásával az

állatvédelmi hatóság engedélyezi, figyelembevéve a terü-letileg

érintett, ennek hiányában egy országos szervezettsé-gû állatvédõ

szervezet véleményét."

Indokolás

A 44. § rendelkezéseivel összhangban az állatotthonok

lézesítésénél az állatok kíméletének biztosítására figyelembe kell

venni az állatvédõ szervezetek véleményét.

16a.

A törvényjavaslat 20. §-ának (2) bekezdése elmarad, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"[(2) A veszélyes állat tartását a jegyzõ, az állategész-

ségügyi hatóság, a természetvédelem illetékes területi szer-ve,

illetve a rendõrhatóság jogosult ellenõrizni. Az ellen-õrzés

feltételeit a tulajdonos köteles biztosítani.]"

16b.

A törvényjavaslat 42. §-a elmarad, a további §-ok jelölése

értelemszerûen változik:

"[42. § (1)A jegyzõ

a) ellenõrzi az állatvédelemrõl szóló jogszabályok ren-

delkezéseinek megtartását az állattartás helyén; to-

vábbá

b) felhívja - a jogszabályi rendelkezések megsértése ese-

tén - az állattartót azok megtartására, illetve a

szükségeshez képest a felelõsségrevonás iránt intézke-

dik.

(2) A jegyzõ kezdeményezésére az állategészségügyi hatóság

vagy az állatorvos köteles az állat fájdalom nélküli elpusz-tításáról

gondoskodni, ha annak továbbélése megszüntethetet-len és

csillapíthatatlan szenvedéssel járna, meggyógyulása nem várható,

továbbá ha az állat tulajdonosa ismeretlen vagy az állat

elpusztításáról nem gondoskodik.]"

16c.

A törvényjavaslat a következõ új VIII. fejezettel egészül ki,

a további fejezetek és §-ok jelölése értelemszerûen változik:

"VIII. fejezet

AZ ÁLLATVÉDELMI IGAZGATÁSSAL ÖSSZEFÜGGÕ FELADATOK ÉS HATÁSKÖRÖK

Állatvédelmi igazgatás

42. § (1) Az állatvédelmi igazgatással összefüggõ egyes irá-

nyítási, szervezési, valamint hatósági feladatköröket az Aetv. 23. §

(2) bekezdése szerinti állategészségügyi igazga-tás látja el.

(2) Az állatvédelmi hatósági ügyben elsõfokon a

területileg illetékes állategészségügyi hatóság vezetõje jár el.

(3) A jegyzõ jogában áll, illetõleg köteles az

állatvédelmi bírság fizetésének alapjául szolgáló cselekmény alapos

gya-núja esetén a 45. § a), b), c), d), e) pontjaiba foglaltak szerint

eljárni és az állatvédelmi hatóságnál eljárást kez-deményezni.

Eljárási szabályok

43. § (1) Az e törvény szerint indult hatósági eljárás

során az államigazgatási eljárás szabályait az e törvényben fog-lalt

eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Az állatvédelmi hatóság hatáskörébe tartozó ügyekben

fe-lettes szervként a Földmûvelésügyi Minisztérium jár el.

44. § (1) Az állatvédelmi hatóság határozathozatala elõtt

helyszíni szemlét tarthat, a veszélyes állat tartásának és az

állatkísérlet engedélyezése során helyszíni szemlét tart.

(2) Az állatvédelmi hatóság a hatósági tevékenysége során

felmerülõ kérdések elbírálására külön jogszabályban meghatá-rozott,

névjegyzékbe vett szakértõt vehet igénybe.

(3) Az engedélyezési, valamint a káros és jogellenes

állapot megszüntetése érdekében tett hatósági eljárás keretében fel-

merült szakértõi költségeket a kérelmezõ, illetõleg az köte-les

viselni, aki tevékenységével, mulasztásával az eljárás megindítására

okot adó tényt (állapotot) elõidézte.

45. § (1) Az állatvédelmi feladatokat ellátó személy felada-

tainak ellátása során jogosult

a) az állattartótól az állattartással kapcsolatos felvi-

lágosítást, adatot, igazolást kérni, valamint az ál-

lattartással kapcsolatos iratokba, nyilvántartásokba

betekinteni;

b) az állattartás helyszínén szemlét, vizsgálatot tarta-

ni, az állattartással kapcsolatos megfigyelést végez-

ni;

c) jogosulatlan állattartás esetén az állatot és az állat

lat tartásához használt eszközt - ideértve a gépjármû-

vet is - elismervény ellenében visszatartani;

d) az állattartással összefüggõ szabálysértés vagy bûn-

cselekmény alapos gyanúja esetén az illetékes hatóság-

nál eljárást kezdeményezni;

e) az állattartás rendjére vonatkozó jogszabályok és sza-

bályzatok betartását ellenõrizni;

f) az állatot veszélyeztetõ, vagy annak számító tevékeny-

ség abbahagyását, illetve a tevékenységtõl való tar-

tózkodást elrendelni;

g) az állat kíméletes tartását veszélyeztetõ körülmények

megváltoztatását elrendelni;

h) az állatvédelmi hatóság nevében hozott határozatát -

utólagos írásbeli kötelezettség mellett - szóban is

megadni.

(2) Az állattartó köteles a tartási körülmények

ellenõrzését elõsegíteni és tûrni.

Feladatok és hatáskörök

46. § (1) Az állatvédelemmel összefüggõ szervezési, irányí-

tási, szabályozási és egyes hatósági feladatait a kormányza-ti

munkamegosztás keretében - együttmûködve az ügykör szer-int illetékes

miniszterekkel - a földmûvelésügyi miniszter látja el.

(2) A miniszter hatósági jogkörében eljárva

a) gondoskodik az állatvédelmi hatósági és egyéb szerve-

zési feladatokat ellátó szervek mûködésérõl, valamint

meghatározza feladatkörüket;

b) ellátja a nemzetközi állatvédelmi együttmûködésbõl

adódó kormányzati feladatokat, és kapcsolatot tart a

nemzetközi állatvédelmi szervekkel;

c) kidolgozza és az állatok védelmének támogatási rend-

szerét és gondoskodik a támogatásoknak külön jogsza-

bályban foglaltak szerinti felhasználásáról;

d) gondoskodik az állatok védelmével kapcsolatos e tör-

vényben meghatározott nyilvántartások vezetésérõl.

47. § A miniszter az állatvédelemmel összefüggõ egyes szer-

vezési feladatait az állategészségügyi igazgatás szervezete útján

látja el. Az állategészségügy területi szervei e fela-datkörükben

a) közhiteles nyilvántartást vezetnek a 22. § (2) bekez-

dése szerinti létesítményekrõl, tevékenységekrõl és

felelõs személyekrõl;

b) hatósági nyilvántartást vezetnek az állatvédelmi szak-

értõkrõl;

c) adatokat gyûjtenek az állatok védelmével összefüggés-

ben;

d) ellátják az állami támogatásokkal kapcsolatos külön

jogszabályban írt feladatokat;

e) irányítják az alkalmazásukban álló állatvédelmi fe-

lügyelõk tevékenységét;

f) biztosítják az állat életének fájdalom nélküli kioltá-

sát, ha annak továbbélése megszüntethetetlen és csil-

lapíthatatlan szenvedéssel járna, meggyógyulása nem

várható, továbbá ha az állat tulajdonosa ismeretlen

vagy a megfelelõ gondoskodás nem lehetséges.

48. § (1) A nyilvántartás adatai nyilvánosak. A miniszter a

nyilvántartásbavételt és az adatszolgáltatást rendeletben

feltételekhez, illetõleg igazgatási szolgáltatási díj fize-téséhez

kötheti. A nyilvántartás adatairól kiadott igazolás közokiratnak

minõsül.

(2) A miniszter évenként tájékoztatót tesz közzé a nyilván-

tartott állatokról.

49. § (1) A jegyzõ közhiteles nyilvántartást vezet a ku-

tyákról és a veszélyes állatokról, ennek keretében a tartás-ra

jogosult személyazonosító adatairól (cégérõl), címérõl (székhelyérõl),

az állat egyedi azonosító adatairól, egyedi jellemzõirõl és ivaráról

(az ivartalanítás idõpontjáról).

(2) A jegyzõ az (1) bekezdésben meghatározott adatokat a

te-rületileg illetékes állatvédelmi hatóság számára rendszere-sen

megküldi.

Indokolás

A törvénytervezet több esetben nem rendelkezik az eljáró

hatóságról, így a vágóállatok és az állatszállítás esetében sem.

Az állatok védelmérõl a gyakorlatban nem lehet beszélni e

törvény végrehajtásához szükséges államigazgatási hatáskörök és

szervek megállapítása nélkül. A törvényjavaslatban itt-ott erre

felruházott jegyzõ egyes nagyvárosok kivételével az ellenõrzés és a

szakértelem minimális feltételeivel sem rendelkezik, és ennek

megteremtésére lehetõsége sincsen. A veszélyes állatokkal kapcsolatos

kockázatok (szökés, betegség, elszaporodás) korántsem helyi jellegûek.

A jegyzõi hatáskör mûködésképtelenségét jól mutatja az un. "pit-bull

törvény" (1996. évi CVIII. tv.)

Az állategészségügy feladata - többek közt - az állatok

egészségi állapotának megõrzése és a higiene biztosítása. A tervezett

szabályozás ehhez sok ponton szorosan kapcsolódik. Ennek megfelelõen

az ott már biztosított szakértelemet, továbbá az állategészségügyi

szolgálat országosan kiépített, sûrû hálózatát - amely már jelenleg is

végez kapcsolódó feladatokat, például az eboltás kapcsán - igénybe

kell venni. Az állatvédelem hatáskörét csak oda célszerû telepíteni.

17.

A törvényjavaslat a következõ új 43. §-al egészül ki, a

további §-ok jelölése értelemszerûen változik:

"43. § Az állattenyésztésrõl szóló 1993. évi CXIV. törvény

szerint állattenyésztéssel foglalkozó, de a törvény hatálya alá nem

tartozó szervezet hatósági felügyeletét az állatvé-delmi hatóság látja

el."

Indokolás

Az e körbe tartozó állatok (elsõsorban kutyák) fajta

meghatározása a közrend szempontjából nem közömbös, ezért szakmailag

hozzáértõ és gazdasági érdektõl mentes szerv felügyeletére van

szükség.

Budapest, 1998. február 09.

Dr. Házas József Dr. Hoffmann Attila

MSZP

MSZP

Dr. Szántó Mihály Koltai Imre

MSZP

MSZP

Dr. Lõvey Lászó

MSZP

Eleje Honlap