T/4254/119..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése

alapján az állatok védelmérõl és kíméletérõl szóló T/4254.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 22. § (1) bekezdése a következõk szerint

változik:

22. §

(1) E törvény alkalmazásában állatkísérlet a gerinces állaton

- meghatározott céllal és módon végzett - fájdalommal, szenvedéssel,

nélkülözéssel vagy egészségkárosító hatással[, avagy tartós idegi

megterheléssel] járó beavatkozás. [Külön jogszabály feltételeket

állapíthat meg nemgerinces állatokon végzett kísérletekre is.]

Indokolás

A törvény hatályát - a kormányelõterjesztéssel egyezõen - a

gerincesekre tartjuk célszerûnek korlátozni. Ennek eldöntése azonban

fontos elvi kérdés, így semmiképpen sem tartjuk elfogadhatónak azt,

hogy ha a törvény a gerincesekre szûkíti a hatályt, akkor más, esetleg

alacsonyabb szintû jogszabály rendelkezhessen a gerinctelenekkel

folytatott kísérletekrõl, mintegy megkerülve a törvényalkotó eredeti

szándékát. A gerinctelenek kizárását indokolja, hogy esetükben a

fájdalomérzés és szenvedni képesség megléte biológiailag kérdéses,

kimutatásuk, mérésük pedig gyakorlatilag kivitelezhetetlen. A

gerinctelenek esetében tehát éppen a törvényjavaslat Preambulumában

szereplõ alapvetõ ismérvek nem állnak fenn. Másodszor a

"gerinctelenek" megnevezés - szemben a gerincesekkel - nem

rendszertani kategória. Jelentése: minden, ami nem gerinces. Így pl.

az egysejtû ostoros, a bélféreg, a tengeri uborka stb. Egy további -

állatvédelmi! - szempont: amennyiben a törvény nem tesz

megkülönböztetést a gerinces és gerinctelen állatok között, elvész az

az ösztönzés, hogy a kísérletek minél nagyobb részét lehetõleg minél

alacsonyabb idegrendszeri érzékenységû fajokon (tehát pl.

gerincteleneken) végezzék.

Az állatot érõ hatások minõségére vonatkozó megfogalmazást

pontosító, szakszerûbb terminus technicus. A definíció így megegyezik

az ET 123-as konvencióban használttal. Az "idegi megrázkódtatás"

szakszerûtlen fogalom, ezért elhagyni javasoljuk.

2. A törvényjavaslat 22. § (2) bekezdése a következõk szerint

változik:

(2) Állatkísérlet kizárólag [az ilyen tevékenység végzésére

feljogosítás (a továbbiakban: feljogosítás) alapján,]

nyilvántart[ott]ásba vett intézményben és engedély alapján végezhetõ.

Indokolás

Az engedélyezési eljárás államigazgatási keretében történik.

Ennek megfelelõen ahol a törvényjavaslat feljogosításról beszél, ott

a módosító javaslat engedélyt említ. Véleményünk szerint ez

illeszkedik a magyar jogrendbe, a gyógyszeripar számára fontos

garanciákat jelent, az állatvédõ szervezeteknek pedig biztosíték arra,

hogy az állam felvállalja az állatvédelem szempontjainak

érvényesítését.

3. A törvényjavaslat 22. § (3) bekezdése elmarad, a bekezdések

számozása értelem szerûen változik:

[(3) A (2) bekezdésben meghatározott feljogosítás eseti vagy

általános érvényû.]

Indokolás

Értelemszerû összefüggés az elõzõ pontban jelzettekkel.

4. A törvényjavaslat 22. § (4) bekezdése a következõk szerint

változik:

[(4)] (3) Az állatkísérlet[hez feljogosítás] elvégzéséhez

engedély abban az esetben adható, ha [az emberi vagy állati betegségek

megelõzéséhez, felismeréséhez, gyógyításához, oktatási,

igazságszolgáltatási, valamint egyéb tudományos] a kísérletet a

következõ célok elérés[éhez]e [szükséges.] érdekében végzik:

a) betegség, kóros egészségi állapot vagy egyéb egészségi

rendellenesség, illetve ezek hatásainak megelõzése, felismerése vagy

gyógyítása emberben, gerinces és gerinctelen állatban, illetve

növényben, ideértve hatóanyagok, gyógyszerek és egyéb termékek

elõállítását, minõségi, hatékonysági és biztonsági vizsgálatait;

b) élettani állapot észlelése vagy megváltoztatása emberben,

gerinces és gerinctelen állatban, illetve növényben;

c) környezet- és természetvédelem;

d) tudományos kutatás;

e) oktatás és képzés;

f) igazságügyi vizsgálat.

Indokolás

A javasolt szöveg az ET 123-as konvenció, illetve az EGK

609/86-os direktíva megfogalmazásával egyezik meg. Tételesen is

megfogalmazza, hogy a gyógyszerek és hatóanyagok mellett a különféle

termékek minõségbiztosítási, hatékonysági és biztonsági vizsgálatai is

az engedélyezett körbe tartoznak. Nemcsak emberi vagy állati, hanem

növényi betegségekrõl is szó van, nem csupán betegségrõl, hanem kóros

egészségi állapotról is, s nem "egyéb" tudományos célról, hanem a

tudományos (alap)kutatásról tesz említést. Szerepel ezenkívül a

fiziológiai állapot megváltoztatása, észlelése. Ugyancsak említést

tesz a szöveg a környezetvédelmi célú kísérletekrõl is. Úgy véljük, a

részletesebb megfogalmazás az alkalmazás során az engedélyezõ

bizottság munkáját is segíti majd.

5. A törvényjavaslat 22. §-a (5) bekezdése az alábbiak

szerint változik:

[(5)] (4) [A feljogosítás során különösen az alábbi

szempontokat kell mérlegelni:

a) a hazai elõírásoknak megfelelõ más hazai vagy külföldi adat

nem hozzáférhetõ;

b) a tervezett kísérlettõl újabb erdemény várható, vagy az a

korábbi kísérletek eredményének mellõzésére felhasználható;

c) a kísérlet módszere korszerû; valamint

d) a kísérlet személyi és tárgyi feltéteeli rendelkezésre

állnak] Kísérlet céljára - eseti engedély hiányában - kizárólag az e

célra tenyésztett állatot szabad felhasználni. Háziasított állat kóbor

egyedét kísérlet céljára felhasználni nem szabad.

Indokolás

A javasolt szöveg tartalmában részben megegyezik a kormány

elõterjesztés 28. § (2) bekezdésével. Úgy véltük azonban, hogy

logikailag idetartozik, s nem a kísérleti állatok tenyésztésérõl szóló

paragrafushoz.

A törvényjavaslatból kimaradt az a korlátozás, amely a nem

tenyésztett állatok kísérleti célú felhasználását kizárólag akkor

engedélyezi, ha az a nem tenyésztett faj egyedeinek egészségvédelmét

szolgálja. Úgy véljük, lehetnek olyan lényeges orvosbiológiai célok,

amelyek indokolttá tehetik a nem kíasérleti célból tenyésztett fajok

kísérleti célú felhasználását. A javaslat ugyanakkor nem tenné

automatikusan lehetõvé az ilyen állatokon való kísérletezést, hiszen

az eseti engedélyéhez kötött.

6. A törvényjavaslat 22. § (6) bekezdése elhagyását

javasoljuk:

[(6) Szépítõszer, dohány- és egyéb élvezeti cikk, valamint

fegyver elõállítása céljából tervezett kísérletre feljogosítás nem

adható.]

Indokolás

A szépítõszerekkel kapcsolatos tiltás ilyen kategorikusan

nem szerepel egyetlen EU tagország törvényeiben sem. A szépítõszerek

esetében az állatkísérletek elvégzésére hatályos jogszabály (törvény)

kötelezi az elõállítót, bizonyítania kell ugyanis hogy terméke nem

lesz ártalmas használójára. Itt tehát egy termék ártalmatlansági

(biztonsági) vizsgálatáról van szó. Az Európában legszigorúbb

gyakorlatot követelõ Nagy-Britanniában sem törvényi tiltással, hanem

önkéntes moratóriummal érték el, hogy megszûnjenek a szépítõszerekkel,

mint késztermékkel folytatott állatkísérletek. A hatóanyagvizsgálatot

egyetlen ország sem tiltja. A tiltás egyébként alkotmányossági

problémaát is felvethet (kutatás és vállalkozás szabadsága).

7. A törvényjavaslat 25. § (1) bekezdése a következõk szerint

változik:

(1) Az állatkísérletet általános vagy helyi érzéstelenítéssel,

fájdalomcsillapítással, avagy más, [az idegi megrázkódtatást] a

fájdalmat, szenvedést, vagy tartós egészségkárosodást kizáró

módszerrel kell végezni, kivéve, ha ezek alkalmazása a kísérleti állat

számára nagyobb megterheléssel járna, mint mellõzésük, illetõleg az a

kísérlet eredményét értékelhetetlenné tenné.

Indokolás

Az itt szereplõ alternatív javaslat a 22. § (1) bekezdésénél

jelzettekkel függ össze. A megfogalmazást pontosítottuk és szakszerûbb

terminus technicus-szal váltottuk fel. Az "idegi megrázkódtatás" -

mint említettük - szakszerûtlen fogalom, ezért itt is elhagyni

javasoljuk.

8. A törvényjavaslat 27. § (1) bekezdése a következõk szerint

változik:

(1) Állatkísérlet kizárólag szakirányú felsõfokú végzettséggel

rendelkezõ felelõs személy vezetésével végezhetõ, aki az

állatkísérletek végzésével kapcsolatos munkahelyi oktatásban

részesült.

Indokolás

Ez a javaslat szoros összefüggésben van a következõ (8.)

ponttal. Az ott említettek szerint biztosítani kell a kutatást vezetõk

megfelelõ szintû oktatását, mely feltétel itteni visszacsatolása, hogy

állatkísérleteket csak ilyen oktatásban részesült személy vezetésével

lehet végezni.

9. A törvényjavaslat 27. §-a következõ új, (2) bekezdéssel

egészül ki:

(2) Az állatkísérleteket végzõ és a kísérleti állatokat

gondozó személyeket a munkáltató köteles a tevékenység végzésére

vonatkozóan megfelelõ oktatásban részesíteni.

Indokolás

A javaslat szerint az állatkísérletet végzõket illetve

vezetõket megfelelõ oktatásban kell részesíteni. Ez azért is fontos,

mert ma Magyarországon rendkívül sokféle végzettséggel dolgoznak

kutatók, ám állatetikát csak elenyészõ számú felsõoktatási

intézményben oktatnak.

10. A törvényjavaslat 28. § (2) bekezése elmarad, a bekezdések

számozása értelemszerûen változik:

[(2) Kísérlet céljára - eseti feljogosítás hiányában -

kizárólag az e célra tenyésztett állatot szabad felhasználni.

Feljogosítás csak akkor adható, ha a kísérlet nem tenyésztett faj

egyedeinek egészségvédelmét szolgálja. Háziasított állat kóbor egyedét

kísérlet céljára felhasználni nem szabad]

Indokolás

E javaslat a 22. § (5) bekezdéséhez tett javaslattal függ

össze.

11. A törvényjavaslat 29. §-a fejezeti alcíme és (1) bekezdése

a következõk szerint változik:

Az állatkísérletek [végzésére való feljogosítás] engedélyezésének és

ellenõrzésének szervei

29. §

(1) A környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter (a

továbbiakban: miniszter) [A]az állatkísérletek [végzésére való

feljogosítás iránti kérelemben meg kell jelölni azokat a tudományosan

megalapozott indokokat, amelyek az állatkísérlet végzését szükségessé

teszik] az állatkísérletek engedélyezése és ellenõrzése céljából

országos hatáskörû szervet, Országos Állatvédelmi és -Kísérleti

Bizottságot (a továbbiakban: OÁKB) hoz létre.

Indokolás

Véleményünk szerint a "Az állatkísérletek végzésére való

feljogosítás" jobban áttekinthetõ egy más logikai rendszerben. Ezért a

törvényjavaslat ezen alfejezetét ketté bontottuk. Az általunk javasolt

szerkezetben a 29-31. §-ok tartalmazzák a az engedélyezõ szerveket,

tagjaikat, feladataikat. A 32-35. §-okban a - mint új alfejezetben -

az eljárási, ellenõrzési rendet szerepeltetjük.

A javasolt új rendszerben kétszintes engedélyezési rendszert

szerepeltetünk. Az elsõ szintet az Állatkísérleti Bizottságok (lásd:

30. §-hoz tett módosító javaslatok) képezik, õk adják ki az

állatkísérletekre vonatkozó engedélyeket. A második szint az Országos

Állatvédelmi és Kísérleti Bizottság, mely létrehozásáról e bekezdés

rendelkezik.

12. A törvényjavaslat 29. § (2) bekezdése a következõk szerint

változik:

(2) Az [feljogosító okiratban - a feljogosítás indokain

túlmenõen - meg kell határozni annak idõbeli hatályát is.] OÁKB a

mûködési szabályzatát és az ügyrendjét maga állapítja meg. Elnökét

tagjai sorából maga választja.

Indokolás

E pont is az általunk javasolt új szerkezettel és az

elõzõekben jelzetekkel van összefüggésben.

13. A törvényjavaslat 29. § az alábbi új, (3), (4) és (5)

bekezdésekkel egészül ki:

(3) Az OÁKB tagjai:

a) a miniszter, a földmûvelésügyi miniszter, az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, a mûvelõdési és közoktatási

miniszter, valamint a népjóléti miniszter egy-egy képviselõje;

b) a Magyar Tudományos Akadémia fõtitkára által kijelölt

személy;

c) az orvostudományi egyetemek rektorai által együttesen

kijelölt személy;

d) a tudomány- és agrártudományi egyetemek rektorai által

együttesen kijelölt személy;

e) a Magyar Állatorvosi Kamara fõtitkára által kijelölt

személy;

f) a mezõgazdasági érdekképviseleti szervezetek egy

képviselõje;

g) a gyógyszeripari érdekképviseleti szervezetek egy

képviselõje;

h) az országos tevékenységû állatvédelmi társadalmi

szervezetek által javasoltak közül a miniszter által kijelölt három

személy.

(4) Az OÁKB feladatköre:

a) szakterületi Állatkísérleti Bizottságok létrehozása és

mûködtetése;

b) az Állatkísérleti Bizottságok határozata elleni

fellebbezések elbírálása;

c) a 22. § (2) bekezdésében meghatározott nyilvántartás

vezetése;

d) az Állatkísérleti Bizottságok által szolgáltatott, valamint

az állatvédelmi szabályozással kapcsolatos adatok gyûjtése és

összesítése;

e) eseti engedély kiadása - a természetvédelem illetékes

állami területi szervének egyetértésével - a 22. § (4) bekezdésében

meghatározott esetekben;

f) az állatvédelemmel összefüggõ jogszabályok tervezeteinek

véleményezése;

g) a kísérleti állatok tartására és tenyésztésére, valamint az

állatkísérletek végzésére vonatkozó irányelvek kiadása;

h) képzési és továbbképzési javaslatok kidolgozása.

(5) Az OÁKB mûködési feltételeinek megteremtésérõl a miniszter

gondoskodik. Mûködési költségeinek fedezetét a Környezetvédelmi és

Területfejlesztési Minisztérium költségvetési fejezetében kell

elõirányozni.

Indokolás

Mint említésre került, az új struktúrában az OÁKB az

engedélyezés második szintje. Ennek jogkörét a törvényjavaslat is

tartalmazza (pl. nyilvántartásba vétel, eseti engedélyezés, másodfokú

elbíráslás) Ez került kiegészítésre néhány újabb feladattal, melyek

között a legfontosabb az elsõ szintet jelentõ szakterületi

Állatkísérleti Bizottságok létrehozása és mûködtetése.

14. A törvényjavaslat 30. § (1) bekezdése a következõk szerint

változik:

30. §

(1) Az [állatkísérlet] OÁKB az intézményekben végz[ésér]ett

[feljogosított és nyilvántartott intézményben szakértõkbõl álló

munkahelyi] állatkísérlet[i]ek [bizottságot (a továbbiakban:

Bizottság) kell létrehozni és mûködtetni. A Bizottság két tagját az

intézmény vezetõje nevezi ki; egy-egy tagját az intézmény székhelye

szerinti állatorvosi, illetve orvosi kamara jelöli; egy tagja pedig

a területen mûködõ bejegyzett állatvédõ szervezetek többsége által

támogatott szakértõ személy.] engedélyezésére és a végrehajtás

ellenõrzésére az alábbi szakterületi Állatkísérleti Bizottságokat

hozza létre:

a) Orvostudományi,

b) Általános biológiai,

c) Állatorvos- és agrártudományi és

d) Gyógyszeripari.

Indokolás

E §-ban kívánjuk szerepeltetni a kétszintes engedélyezési

rendszer elsõ szintjeként megjelölt Állatkísérleti Bizottságokat. A §

ezen bekezdésében taxatíve kívánjuk felsorolni a létrehozandó

bizottságokat. Az általunk javasolt négy bizottság már eleve lefedi a

kísérleti állatfelhasználás mintegy 95%-át, de engedélyezési

illetékességük kiterjed a teljes körre.

15. A törvényjavaslat 30. § (2) bekezdése a következõk szerint

változik:

(2) [A Bizottság elnökét tagjai közül választja, ügyrendjét

maga állapítja meg.] Az Állatkísérleti Bizottságok egy-egy tagját a

Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, az Állatkísérleti

Bizottság tevékenysége szerint illetékes minisztérium, a Magyar

Tudományos Akadémia, az Állatkísérleti Bizottság tevékenysége szerint

illetékes érdekképviseleti szervezetek, és az országos tevékenységû

állatvédelmi társadalmi szervezetek által javasoltak közül az OÁKB

jelöli ki.

Indokolás

Az Állatkísérleti Bizottságok létrehozásánál fontos szempont

összetételük arányossága. Véleményünk szerint helyet kell kapniuk

ezekben az állatvédõ szervezetek által jelölt személyeknek is.

16. A törvényjavaslat 30. §-a az alábbi új, (3) bekezdéssel

egészül ki:

(3) Az Állatkísérleti Bizottságok feladatköre:

a) a nyilvántartásba vett intézményekben folyó állatkísérletek

engedélyezése;

b) az állatvédelmi jogszabályok betartásának ellenõrzése;

c) jogszabályban meghatározott adatok gyûjtése az intézmények

kísérleti állatfelhasználásáról;

d) összesített adatok szolgáltatása a kísérleti állatok

felhasználásáról, az általa kiadott engedélyekrõl és a megtett

intézkedéseirõl az OÁKB számára.

Indokolás

E pontban - logikailag idetartozóként - az Állatkísérleti

Bizottságok feladatköre kerül meghatározásra.

17. A törvényjavaslat 31. § (1) bekezdése a következõk szerint

változik:

31. §

(1) [A Bizottság feladata:

a) eseti vagy általános engedélyt ad kísérlet végzésére;

b) ellenõrzi a létesítmény belsõ állatkísérleti

szabályozásának megtartását, javaslatot tesz annak korszerûsítésére;

c) adatszolgáltatást végez az intézményben végzett

kísérletekrõl a 32. § (1) bekezdésében megjelölt szerv részére.] A

nyilvántartásba vett intézményben szakértõkbõl álló munkahelyi

állatkísérleti bizottságot (a továbbiakban: Munkahelyi Bizottság) kell

létrehozni és mûködtetni. A Munkahelyi Bizottság elnökét és tagjait az

intézmény vezetõje nevezi ki. A Munkahelyi Bizottság az ügyrendjét

maga állapítja meg.

Indokolás

Javaslatunk szerint nem engedélyezési jogkörrel, hanem

mintegy intézményen belüli szakmai-etikai szûrõként alakulnának meg a

Munkahelyi Bizottságok, melyek kizárólag az intézmény vezetõi által

kinevezett tagokból álló testületek. Szerepük nagyon fontos: folymatos

ellenõrzést látnak el, valamint a kísérletet vezetõk és végzõk

okattását is szervezik. Ilyen bizottságok már ma is mûködnek, törvényi

szintre emelésük indokolt.

18. A törvényjavaslat 31. § (2) bekezdése a következõk szerint

változik:

(2) [A Bizottság az intézmény belsõ állatkísérleti

szabályozásának megsértése esetén jogosult:

a) a kísérlet azonnali leállítására;

b) a kísérletsorozatra való engedély visszavonására; vagy

c) a személyre szóló engedély visszavonására.]

A Munkahelyi Bizottság feladata:

a) az állatkísérletekre vonatkozó szabályok betartásának

ellenõrzése;

b) az intézményekben folyó állatkísérletek szakmai etikai

felügyelete;

c) az állatkísérlet végzésére jogosult személyek

állatkísérleti etikai oktatásának, illetve képzésének szervezése;

d) az Állatkísérleti Bizottsághoz benyújtandó kérelmek

véleményezése.

Indokolás

E pontban a Munkahelyi Bizottságok feladata kerül

meghatározásra - elkerülendõ a félreértéseket.

19. A törvényjavaslat 31. § (3) bekezdése elmarad:

[(3) Ha a Bizottság az engedély iránti kérelmet elutasítja, a

döntés kézhezvételétõl számított 8 napon belül kifogásnak van helye. ]

Indokolás

A javaslat az elõzõ két pontban jelzettekel van

összefüggésben.

20. A törvényjavaslat 32. §-a az alábbi fejezeti alcímmel

egészül ki, (1) bekezdése pedig a következõk szerint változik:

Az állatkísérletek engedélyezése és ellenõrzése

32. §

(1) Az [környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter (a

továbbiakban: miniszter) Országos Á]állat[védelmi és -K]kísérlet[i]es

[Bizottságot (a továbbiakban:] tevékenységet folytató intézmény

nyilvántartásba vétele iránti kérelemben az intézménynek nyilatkoznia

kell arról, hogy az állatkísérletek korszerû végzéséhez szükséges

szakszemélyzettel, berendezésekkel és egyéb eszközökkel, valamint

munkahelyi állatkísérleti szabályzattal és etikai kódex-szel

rendelkezik. Az intézményt az OÁKB[) hoz létre.] 15 napon belül

nyilvántartásba veszi.

Indokolás

A már többször említett kétszintû engedélyezési rendszer

eljárási, ellenõrzési rendje kerülne ezen alfejezetbe. Ez az indoka az

új alcím bevezetésének.

21. A törvényjavaslat 32. § (2) bekezdése a következõk szerint

változik:

(2) Az állatkísérlet végzésére való engedély iránti kérelmet

az OÁKB-nek [elnökét tagjai sorából maga választja.] kell benyújtani.

A kérelemben meg kell jelölni azokat a tudományosan megalapozott

indokokat, amelyek az állatkísérlet végzését szükségessé teszik, és

csatolni kell a kérelmezõ Munkahelyi Bizottságának véleményét. Az OÁKB

elbírálás céljából az általa kijelölt Állatkísérleti Bizottságnak

továbbítja a kérelmet.

Indokolás

Az Állatkísérleti Bizottságok adják meg a kutatási

programokra vonatkozó engedélyt. Ez a módszer megfelel az európai

gyakorlatnak, viszont a törvényjavaslatban nincs egyértelmûen

megfogalmazva.

22. A törvényjavaslat 32. § (3) bekezdése a következõk szerint

változik:

(3) [Az OÁKB tagjai:

a) a miniszter, a földmûvelésügyi miniszter, az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, a mûvelõdési és közoktatási

miniszter, valamint a népjóléti miniszter egy-egy képviselõje;

b) a Magyar Tudományos Akadémia fõtitkára által kijelölt

személy;

c) az orvostudományi egyetemek rektorai által együttesen

kijelölt személy;

d) az Állatorvostudományi Egyetem rektora által kijelölt

személy;

e) a Magyar Állatorvosi Kamara fõtitkára által kijelölt

személy;

f) a mezõgazdasági érdekképviseleti szervezetek egy

képviselõje;

g) a gyógyszerkutatás érdekképviseleti szervének egy

képviselõje;

h) az ország egész területén mûködõ állatvédelmi társadalmi

szervezetek által javasoltak közül a miniszter által kijelölt három

személy.] Az Állatkísérleti Bizottság az állatkísérletek

lefolytatására vonatkozó engedélyt az adott intézményben folyó

kutatási program egészére adja ki. Az Állatkísérleti Bizottság a

benyújtott kérelem és a kérelmezõ intézményben mûködõ Munkahelyi

Bizottság véleménye alapján dönt.

Indokolás

A javaslat az elõzõ pontban jelzettekkel függ össze.

23. A törvényjavaslat 32. §-a új, (4) bekezdéssel egészül ki:

(4) A kísérletek engedélyezése során különösen a következõ

szempontokat kell mérlegelni:

a) a kísérleti problémának van-e élõ állatot nem igénylõ

alternatív megoldása,

b) az állatszámot a szükséges mértékre korlátozták-e, valamint

megtettek-e minden ésszerû és elvárható intézkedést a fájdalom,

szenvedés, illetve tartós károsodás kiküszöbölésére,

c) a kísérlet személyi és tárgyi feltételei rendelkezésre

állnak-e.

Indokolás

Ahhoz, hogy az elbírálás objektivitása biztosítva legyen,

célszerû rögzíteni törvényi szinten annak szempontjait.

24. A törvényjavaslat 33. § (1) bekezdése a következõk szerint

változik:

33. §

(1) Annak ellenõrzése céljából, hogy az állatkísérletet

folytató intézmény mûködése megfelel-e az állatvédelmi jogszabályokban

foglaltaknak, illetve az engedélyben meghatározott feltételeknek,

[A]az OÁKB, [feladatköre:

a) megadja a 22. § (2) bekezdésében meghatározott

feljogosítást és errõl nyilvántartást vezet;

b) elbírálja az állatkísérlet engedélyezése kérdésében a

Bizottság döntése ellen benyújtott kifogást;

c) irányelveket ad ki a bizottságok megalakulására, mûködésére

és ügyrendjének elkészítéséhez;

d) gyûjti és összesíti a bizottságok által szolgáltatott

adatokat;

e) egyedi felmentést ad - a természetvédelem illetékes állami

területi szervének egyetértésével - a 28. § (2) bekezdésében

meghatározott esetekben.] az Állatkísérleti Bizottság, illetve az

általuk írásban megbízott személy (ellenõr) jogosult az

állatkísérleteket a helyszínen ellenõrizni, s a kísérlet módszertani

vonatkozásairól felvilágosítást kérni. Ezen tevékenységük során az

ellenõrzést végzõ személyeknek mindenkor be kell tartaniuk az

intézmény belsõ szabályzatait.

Indokolás

Az ellenõrzés és a szankcionálás hatósági jogkörbe került.

Ez az OÁKB-nak és az Állatkísérleti Bizottságnak egyaránt jogköre.

25. A törvényjavaslat 33. § (2) bekezdése a következõk szerint

változik:

(2) Az [á]Állatkísérlet[ek]i [végzésére] Bizottság a kiadott

engedélyben foglaltak megsértése esetén jogosult [intézményeket az

OÁKB veszi nyilvántartásba. A nyilvántartásba vétel iránti kérelemben

nyilatkozniuk kell arról, hogy az állatkísérletek korszerû végzéséhez

szükséges szakszemélyzettel, berendezésekkel és egyéb eszközökkel

rendelkeznek] a kísérlet vagy kísérletsorozat leállítására, illetve az

állatkísérletre szóló engedély visszavonására az engedélyben

meghatározott feltételek visszaállításáig.

Indokolás

E pont az eljárási rend szabályaival van összefüggésben.

26. A törvényjavaslat 33. § (3) bekezdése a következõk szerint

változik:

(3) Az Állatkísérleti Bizottság határozataival szemben

halasztó hatályú fellebbezésnek van helye. Az OÁKB [a mûködési

szabályzatát és az ügyrendjét maga állapítja meg] köteles a

fellebbezést a beérkezésétõl számított harminc napon belül elbírálni.

Indokolás

Szintén az eljárásra vonatkozó rendelkezés.

27. A törvényjavaslat 33. § (4) bekezdése elmarad:

[(4) Az OÁKB mûködési feltételeinek megteremtésérõl a

miniszter gondoskodik, mûködési költségeinek fedezetét a

Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium költségvetési

fejezetében kell elõirányozni.]

Indokolás

Az elõzõekben jelzettek indokolják logikailag e rendelkezés

elhagyását.

28. A törvényjavaslat 34. §-a a következõk szerint változik:

34. §

(1) Az OÁKB, az OÁKB tagjai, az Állatkísérleti Bizottságok és

azok tagjai a tevékenységükkel összefüggésben tudomásukra jutott

államtitkot, szolgálati és üzleti titkot, továbbá minden adatot és

információt kötelesek [az állatkísérletek végzésére vonatkozó kérelem

elutasítása ellen benyújtott kifogást a beérkezésétõl számított

harminc napon belül elbírálni] megõrizni és biztosítani, hogy azok

harmadik személy tudomására ne jussanak.

Indokolás

Fontos, hogy a felhasználó intézmények gazdasági érdekeit

védõ titokvédelmi garanciák bekerüljenek a törvénybe.

29. A törvényjavaslat 34. §- új bekezdéssel egészül ki:

(2) Az (1) bekezdésben felsoroltak a tevékenységük során

okozott kárért a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint tartoznak

felelõsséggel.

Indokolás

Az elõzõ pontban említetekkel összefüggésben egyértelmûvé

kell tenni a károkozás, kárviselés szabályozását is.

30. A törvényjavaslat 45. §-a új (2) bekezdéssel egészül ki,

bekezdések számozása egyidejûleg értelem szerûen változik:

(2) Az állatkísérletek engedélyezési eljárására vonatkozóan az

államigazgatási eljárásról szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit

az e törvényben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

Indokolás

Az állatkísérletek engedélyezése az államigazgatási eljárás

keretében történik. Ezt mondja ki e javaslat azzal, hogy az

eltéréseket megfelelõen figyelembe kell venni.

Budapest, 1998. február 9.

dr. Orosz Sándor Nagyiványi Zoltán

MSZP MSZP

Eleje Honlap