Mezõgazdasági Bizottság

T/4254/185..

Bizottsági módosító javaslat !

G á l Zoltán úr

az Országyûlés elnöke

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján az állatok

kíméletérõl és védelmérõl szóló T/4254.. számú törvényjavaslathoz a

Mezõgazdasági Bizottság az alábbi

módosító javaslatokat

terjeszti elõ:

1. A törvényjavaslat 2. §-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül

ki, egyidejüleg a jelenlegi szöveg számozása (1) bekezdésre változik:

"(2) A vadászható vadfajokra valamint a halászható-, horgászható

halfajokra és a természetvédelmi oltalom alatt álló, illetõleg a

nemzetközi természetvédelmi egyezmény hatálya alá tartozó állatokra

külön jogszabályok rendelkezései vonatkoznak."

2. A törvényjavaslat 8. § (3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(3) Az állatkísérletrõl külön szabályok rendelkeznek (22-35.

§). Az állatkísérletekrõl e törvény külön szabályai rendelkeznek."

3. A törvényjavaslat 19. § (1) bekezdése az alábbiak szerint

változik és egyidejûleg a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, azzal,

hogy a § számozása értelemszerûen változik:

"(1) A természetvédelmi oltalom alatt nem álló, illetõleg a

nemzetközi természetvédelmi egyezmény hatálya alá nem tartozó vVeszélyes

állat tartására a tervezett tartás helye szerint illetékes települési,

fõvárosban a kerületi önkormányzat jegyzõje (a továbbiakban: jegyzõ) -

az állategészségügyi hatóság szakvéleménye alapján és a természetvédelem

illetékes állami szervének a szakhatósági hozzájárulásával - adhat

engedélyt. Az Eengedély kizárólag abban az esetben adható meg, ha a

tartás a környezet nyugalmát és biztonságát nem sérti vagy nem

veszélyezteti és az egyed tartási feltételei - ideértve a tartáshoz

szükséges szakismeretet is - biztosítottak. Az engedélyben - ha az állat

azonosíthatósága megoldható - rendelkezni kell a veszélyes állat

azonosíthatóságának módjáról.

(2) A természetvédelmi oltalom alatt álló, illetõleg a

nemzetközi természetvédelmi egyezmény hatálya alá tartozó veszélyes

állatok tartását a természetvédelem illetékes állami szerve engedélyezi,

a tervezett tartás helye szerint illetékes jegyzõ szakhatósági

hozzájárulásával."

- 2 -

4. A törvényjavaslat 19. § (3) bekezdése az alábbiak szerint

egészül ki:

"(3) Egyes veszélyes állatok tartását jogszabály, vagy hatósági

határozat megtilthatja, vagy illetve feltételekhez kötheti. A veszélyes

állatok körét, veszélyes állattá nyilvánítás feltételeit külön

jogszabály állapítja meg."

5. A törvényjavaslat 20. §-a helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(1) Veszélyes állatnak az országba való behozatalához a

tervezett tartás helye szerint illetékes jegyzõ elõzetes tartási

engedélye szükséges. A jegyzõ az engedélyt az állategészségügyi hatóság

szakvéleménye alapján adja ki. A jegyzõ határozatával értesíti a

természetvédelem illetékes területi szervét és a rendõrhatóságot.

(2) A veszélyes állat tartását a jegyzõ, az állategészségügyi

hatóság, a természetvédelem illetékes területi szerve, illetve a

rendõrhatóság jogosult ellenõrizni. Az ellenõrzés feltételeit a

tulajdonos köteles biztosítani.

(3) A veszélyes állat elidegenítéséhez, vagy felügyeletének

átengedéséhez a 19. § (1) bekezdése szerinti engedély szükséges.

(4) A veszélyes állat tartója az állat elhullását vagy eltûnését

haladéktalanul köteles a jegyzõnek, az állategészségügyi hatóságnak,

illetve a rendõrhatóságnak bejelenteni.

"(1) A természetvédelmi oltalom alatt nem álló, illetõleg a

nemzetközi természetvédelmi egyezmény hatálya alá nem tartozó veszélyes

állatnak az országba való behozatalához a tervezett tartás helye szerint

illetékes jegyzõ elõzetes tartási engedélye szükséges. A jegyzõ az

engedélyt az állategészségügyi hatóságnak és a természetvédelem

illetékes állami területi szervének szakhatósági hozzájárulásával adja

ki. A jegyzõ határozatát az illetékes rendõrhatóságnak megküldi.

(2) A természetvédelmi oltalom alatt álló, illetõleg a

nemzetközi termlészetvédelmi egyezmény hatálya alá tartozó veszélyes

állatok tartását a természetvédelem illetékes állami szerve engedélyezi,

a tervezett tartás helye szerint illetékes jegyzõ szakhatósági

hozzájárulásával."

6. A törvényjavaslat 22. § (5) bekezdése az alábbiak szerint

egészül ki:

"(5) A feljogosítás során - a kérelmezõ által benyújtott

dokumentáció, továbbá a földmûvelésügyi miniszter (a továbbiakban

miniszter) által felkért szakértõi testület véleménye alapján -

különösen a következõ szempontokat kell mérlegelni:

a) a hazai elõírásoknak megfelelõ más hazai vagy külföldi adat

nem hozzáférhetõ,

b) a tervezett kísérlettõl újabb eredményt várható, vagy az a

korábbi kísérletek eredményének ellenõrzésére felhasználható,

c) a kísérlet módszere korszerû, valamint

d) a kísérlet személyi és tárgyi feltételei rendelkezésre

állnak."

7. A törvényjavaslat új 22. § (7) bekezdéssel egészül ki:

- 3 -

"(7) A földmûvelésügyi miniszter az állatvédelmi hatósági

feladatok ellátásának elõsegítésére, valamint a társadalmi részvétel

biztosítása érdekében szakértõ testületet hoz

létre. A szakértõ testület biztosítja az érintett szakmai

szervezetek és a bejegyzett országos állatvédõ, társadalmi szervezetek

részvételét."

8. A törvényjavaslat 29. - 31. §-ai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

Az állatkísérlet végzésére való feljogosítás

29. §

(1) Az állatkísérlet végzésére való feljogosítás iránti

kérelemben meg kell jelölni azokat a tudományosan megalapozott

indokokat, amelyek az állatkísérlet végzését szükségessé teszik.

(2) A feljogosító okiratban - a feljogosítás indokain túlmenõen

- meg kell határozni annak idõbeli hatályát is.

30. §

(1) Az állatkísérlet végzésére feljogosított és nyilvántartott

intézményben szakértõkbõl álló munkahelyi állatkísérleti bizottságot (a

továbbiakban: Bizottság) kell létrehozni és mûködtetni. A Bizottság két

tagját az intézmény vezetõje nevezi ki: egy-egy tagját az intézmény

székhelye szerinti állatorvosi, illetve orvosi kamara jelöli: egy tagja

pedig a területen mûködõ bejegyzett állatvédõ szervezetek többsége által

támogatott szakértõ személy.

(2) A Bizottság elnökét tagjai közül választja, ügyrendjét maga

állapítja meg.

31. §

(1) A Bizottság feladata:

a) eseti vagy általános engedélyt ad kísérlet végzésére:

b) ellenõrzi a létesítmény belsõ állatkísérleti szabályozásának

megtartását, javaslatot tesz annak korszerûsítésére:

c) adatszolgáltatást végez az intézményben végzett kísérletekrõl

a 32. § (1) bekezdésében megjelölt szerv részére.

(2) A Bizottság az intézmény belsõ állatkísérleti

szabályozásának megsértése esetén jogosult

a) a kísérlet azonnali leállítására:

b) a kísérletsorozatra való engedély visszavonására: vagy

c) a személyre szóló engedély visszavonására.

(3) Ha a Bizottság az engedély iránti kérelmet elutasítja, a

döntés kézhezvételétõl számított 8 napon belül kifogásnak van helye.

- 4 -

"Az állatkísérletek engedélyezése

29. §

(1) Az állatkísérlet iránti kérelemben meg kell jelölni azokat a

tudományosan megalapozott indokokat, amelyek az állatkísérletet

szükségessé teszik.

(2) Az engedélyezõ okiratban - az engedélyezés indokain

túlmenõen - meg kell határozni annak idõbeli hatályát is.

(3) Az állategészségügyi hatóság végzi

a) az állatkísérlet engedélyezését,

b) az állatkísérlet végzésére jogosultak nyilvántartását.

30. §

Az állatkísérlet végzésére feljogosított és nyilvántartott

intézményben munkahelyi állatkísérleti bizottságot (a továbbiakban: MÁB)

kell létrehozni és mûködtetni. A MÁB tagjait az intézmény vezetõje

nevezi ki. A MÁB az ügyrendjét maga állapítja meg.

31. §

(1) A MÁB feladatai az intézmény

a) állatkísérleti szabályzatának (etikai kódexének) elkészítése,

b) állatkísérleti szabályzata végrehajtásának ellenõrzése,

c) állatkísérleteinek szakmai-etikai felügyelete:

d) a szervezetben állatkísérlet végzésére jogosult személyek

oktatásának, képzésének szervezése.

(2) A MÁB az intézmény belsõ állatkísérleti szabályozásának

megsértése esetén jogosult - az állategészségügyi hatóság egyidejû

értesítése mellett - a kísérlet azonnali leállítására."

9. A törvényjavaslat 32. - 33. §-ai elmaradnak, a

törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik.

32. §

(1) A környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter (a

továbbiakban: miniszter) Országos Állatvédelmi- és Kísérleti Bizottságot

(a továbbiakban: OÁKB) hoz létre.

(2) Az OÁKB elnökét, tagjai sorából maga választja.

(3) Az OÁKB tagjai:

a) a miniszter, a földmûvelésügyi miniszter, az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, a mûvelõdési és közoktatási

miniszter, valamint a népjóléti miniszter egy-egy képviselõje:

- 5 -

b) a Magyar Tudományos Akadémia fõtitkára által kijelölt

személy:

c) az orvostudományi egyetemek rektorai által együttesen

kijelölt személy:

d) az Állatorvostudományi Egyetem rektora által kijelölt

személy:

e) a Magyar Állatorvosi Kamara fõtitkára által kijelölt személy:

f) a mezõgazdasági érdekképviseleti szervezetek egy képviselõje:

g) a gyógyszerkutatás érdekképviseleti szervének egy

képviselõje:

valamint

h) az ország egész területén mûködõ állatvédelmi társadalmi

szervezetek által javasoltak közül, a miniszter által kijelölt három

személy.

33. §

(1) Az OÁKB feladatkörébe tartozik:

a) a 22. § (2) bekezdésében meghatározott feljogosítás megadása

és errõl nyilvántartás vezetése:

b) az állatkísérlet engedélyezése kérdésében a Bizottság döntése

ellen benyújtott kifogás elbírálása:

c) irányelveket ad ki a bizottságok megalakulására, mûködésére

és ügyrendjének elkészítéséhez:

d) gyûjti és összesíti a bizottságok által szolgáltatott

adatokat:

e) egyedi felmentést ad - a természetvédelem illetékes állami

területi szervének egyetértésével - a 28. § (2) bekezdésében

meghatározott esetekben.

(2) Az állatkísérletek végzésére jogosult intézményeket az OÁKB

veszi nyilvántartásba. A nyilvántartásba vétel iránti kérelemben

nyilatkozni kell arról, hogy az állatkísérletek korszerû végzéséhez

szükséges szakszemélyzettel, berendezésekkel és egyéb eszközökkel

rendelkezik.

(3) Az OÁKB a mûködési szabályzatát és az ügyrendjét maga

állapítja meg.

(3) az OÁKB mûködési feltételeinek megteremtésérõl a miniszter

gondoskodik, mûködési költségeinek fedezetét a Környezetvédelmi és

Területfejlesztési Minisztérium költségvetési fejezetében kell

elõirányozni.

10. A törvényjavaslat 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(1) A 39. §-ban foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni az

állatparkra(szafari park), vadasparkra, a cirkuszi állatra és

menazsériára, ha külön jogszabály másként nem rendelkezik.

(2) A cirkuszi állatállományra, a bemutatott állatra, valamint

az állatkereskedésre külön jogszabály eltérõ feltételeket állapíthat

meg.

"(1) Az állatpark (szafari park), vadaspark, menazséria

létesítésére - ha külön jogszabály másként nem rendelkezik - a 39. §

rendelkezéseit kell megfelelõen alkalmazni.

- 6 -

(2) A cirkuszi állatokra, a bemutatás céljaira tartott

állatokra, továbbá az állatforgalmazásra és állatkereskedésre külön

jogszabály eltérõ szabályokat és további feltételeket állapíthat meg."

11. A törvényjavaslat VII. fejezete helyébe a következõ

rendelkezés lép:

VII. fejezet

ÁLLATOTTHON

Az állatotthon létesítésének és fenntartásának

általános szabályai

41. §

(1) Állatotthon és állatmegõrzõ panzió (a továbbiakban:

állatotthon) létesítését a jegyzõ engedélyezi.

(2) Az engedély kiadásának általános feltételei:

a) az állattartás jogszabályban meghatározott feltételei

rendelkezésre állnak:

b) a rendszeres állatorvosi ellátás biztosított:

c) az állatotthon mûködtetése nem sérti a köznyugalmat:

d) az állatotthon vezetõje vagy a (3) bekezdés szerint

jóváhagyott mûködési szabályzatban megjelölt felelõs személy szakirányú

végzettséggel rendelkezik.

(3) Az állatotthon létesítése iránt benyújtott kérelemhez

csatolni kell az állategészségügyi hatóság által jóváhagyott mûködési

szabályzatot.

"VII. fejezet

Az állatpanzió és állatmenhely létesítésének és fenntartásának általános

szabályai

41. §

(1) Állatpanzió és állatmenhely (a továbbiakban együtt:

állatotthon) létesítését az állatotthon tervezett helye szerint

illetékes jegyzõ engedélyezi.

(2) Az (1) bekezdés szerinti engedély akkor adható meg, ha

a) az állattartás jogszabályban meghatározott feltételei

tartósan és folyamatosan rendelkezésre állnak:

b) a rendszeres állatorvosi ellátás biztosított:

c) az állatotthon mûködtetése nem sérti a köznyugalmat,

d) az állatotthon vezetõje vagy a (3) bekezdés szerinti mûködést

szabályzatban megjelölt felelõs személy szakirányú végzettséggel

rendelkezik:

e) a tartós mûködtetéshez szükséges vagyoni fedezet biztosított.

- 7 -

(3) Az állatotthon létesítése iránti kérelemhez - a külön

jogszabályban meghatározottakon túlmenõen - mellékelni kell az

állatotthon mûködési szabályzatát.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott engedélyezési eljárásban az

állategészségügyi hatóság, a közegészségügyi hatóság szakhatóságként

mûködik közre.

(5) Az állatotthonok létesítésére vonatkozó részletes

szabályokat külön jogszabály állapítja meg.

42. §

(1) A gazdátlan állatok ideiglenes vagy végleges elhelyezése

érdekében állatmenhelyet a helyi önkormányzat is létrehozhat.

(2) Az (1) bekezdés szerinti állatmenhely fenntartásához a külön

jogszabályokban meghatározott módon és mértékben támogatás nyújtható. A

támogatásra elsõsorban az állatvédelmi bírság kormányrendeletben

meghatározott részét lehet felhasználni."

12. A törvényjavaslat 42. §-a és az azt megelõzõ cím helyébe a

következõ rendelkezés lép:

Záró rendelkezések

42. §

(1) A jegyzõ

a) ellenõrzi az állatvédelemrõl szóló jogszabályok

rendelkezéseinek megtartását az állattartás helyén: továbbá

b) felhívja - a jogszabályi rendelkezések megsértése esetén -

az állattartót azok megtartására, illetve a szükséghez képest a

felelõsségrevonás iránt intézkedik.

(2) A jegyzõ kezdeményezésére az állategészségügyi hatóság vagy

az állatorvos köteles az állat fájdalom nélküli elpusztításáról

gondoskodni, ha annak továbbélése megszüntethetetlen és

csillapíthatatlan szenvedéssel járna, meggyógyulása nem várható, továbbá

ha az állat tulajdonosa ismeretlen vagy az állat elpusztításáról nem

gondoskodik.

"Állatvédelmi bírság

42. §

(1) Aki tevékenységével vagy mulasztásával az állatok

kíméletére, védelmére vonatkozó jogszabály, vagy hatósági határozat

elõírását megsérti - magatartásának súlyához, ismétlõdéséhez igazodó -

állatvédelmi bírságot köteles fizetni.

(2) Az állatvédelmi bírságot az állategészségügyi hatóság szabja

ki.

- 8 -

(3) Az állatvédelmi bírság kiszabására az állategészségügyi

hatóságnak az (1) bekezdésben meghatározott magatartásról történt

tudomásszerzését követõ egy éven túl nincs lehetõsége. Az elkövetéstõl

számított öt éven túl nem szabható ki bírság, kivéve, ha a magatartás

jogszerûtlen állapot fenntartásával valósul meg. Eben az esetben az

elévülés mindaddig nem kezdõdik meg, amíg a jogszerûtlen állapot

fennáll.

(4) A bírság megfizetése nem mentesít más jogkövetkezmények

alól.

(5) Az állatvédelmi bírság mértékét, megállapításának módját, a

kiszabására és felhasználására vonatkozó részletes szabályokat a Kormány

rendeletben állapítja meg."

13. A törvényjavaslat az alábbi 43. §-sal és címmel egészül ki,

egyidejûleg a törvényjavaslat számozása értelemszerûen változik:

"Az ügyész szerepe az állatvédelemben

43. §

(1) Az ügyész a büntetõeljárási törvényben meghatározottak

szerint jár el az állatok kíméletének és védelmének Büntetõ

Törvénykönyvben tilalmazott módon való megsértése ellen.

(2) Az állatok kíméletére és védelmére vonatkozó jogszabályok

megsértése esetén az ügyész is jogosult keresetet indítani a

tevékenységtõl való eltiltás, illetõleg a tevékenységgel okozott kár

megtérítése iránt.

(3) Az ügyész törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva, a rá

vonatkozó jogszabályok alapján közremûködik a hatóságok állatvédelmi

eljárásai és döntései törvényességének biztosításában."

14. A törvényjavaslat az alábbi 44. §-sal és az azt megelõzõ

címmel egészül ki, egyidejûleg a törvényjavaslat számozása

értelemszerûen változik.

"Záró rendelkezések

44. §

(1) Az állategészségügyi hatóság köteles az állat életének

fájdalom nélküli kioltásáról gondoskodni, ha annak továbbélése

megszüntethetetlen, vagy csillapíthatatlan szenvedéssel járna, az állat

meggyógyulása nem várható, az állat tulajdonosa ismeretlen, illetve

nincs, továbbá vadon élõ állat esetében az egyed a szabadon élésre

alkalmatlan.

(2) Állat életének a kioltását az állat tulajdonosa, a jegyzõ,

illetve a természetvédelem állami területi szerve kezdeményezheti."

15. A törvényjavaslat 45. §-a helyébe a következõ rendelkezés

lép:

- 9 -

45. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ száznyolcvanadik napon

lép hatályba.

(2) Felhatalmazást kap

a) A földmûvelésügyi miniszter, hogy az a mezõgazdasági

haszonállatok sajátos tartási feltételeit, az állatok levágásának

részletes szabályait:

b) a miniszter, a földmûvelésügyi miniszter és a mûvelõdési és

közoktatási miniszter, hogy a veszélyes állatok körét, az állatkert és

az állatotthon létesítésének, mûködésének és fenntartásának részletes

szabályait:

c) a mûvelõdési és közoktatási miniszter, a belügyminiszter, a

földmûvelésügyi miniszter, valamint a miniszter, hogy a cirkusz

létesítésének, mûködésének és fenntartásának részletes szabályait:

d) a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter és a

földmûvelésügyi miniszter, hogy az állatszállítás részletes szabályait:

e) a mûvelõdési és közoktatási miniszter, a földmûvelésügyi

miniszter, valamint a népjóléti miniszter a törvény végrehajtásához

szükséges képesítési feltételeket:

f) a miniszter, a földmûvelésügyi miniszter, az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, valamint a népjóléti miniszter

az állatkísérletek végzésének részletes szabályait

rendeletben állapítsa meg.

"45. §

(1) Ez a törvény 1999. január 1-jén lép hatályba.

(2) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy :

a) az állatvédelmi bírság mértékét, kiszabásának és

felhasználásának részletes szabályait,

b) a jegyzõ állatok nyilvántartásával kapcsolatos feladat- és

hatáskörét rendeletben állapítsa meg.

(4) Felhatalmazást kap

a) a miniszter, hogy a szakértõi testület létrehozására,

mûködtetésére vonatkozó részletes szabályokat, a mezõgazdasági

haszonállatok sajátos tartási szabályait, a vágóállatok körét, az

állatok levágásának és leölésének részletes szabályait:

b) a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter, hogy a

miniszterrel és a mûvelésõdési és közoktatási miniszterrel, a

belügyminiszterrel együttesen, hogy a veszélyes állatok körét, tartásuk

részletes feltételeit, a veszélyes állattá nyilvánítás feltételeit, az

állatkert és az állatotthon létesítésének, mûködésének és fenntartásának

részletes szabályait,

c) a mûvelõdési és közoktatási miniszter, hogy a

belügyminiszterrel, a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszterrel, valam int a miniszterrel együttesen, a cirkusz

(menazséria) létesítésének, mûködésének és fenntartásának részletes

szabályait:

d) a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, hogy a

miniszterrel együttesen az állatszállítás részletes szabályait:

e) a mûvelõdési és közoktatási miniszter, hogy a miniszterrel,

az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterrel, a

környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterrel, valamint a

népjóléti miniszterrel együttesen a törvény végrehajtásához szükséges

képesítési feltételeket.

- 10 -

f) a miniszter, hogy a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszterrel az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterrel,

valamint a kísérleti célú állattenyésztés, szaporítás, tartás, szállítás

és fogalombahozatal végzésének részletes szabályait

rendeletben állapítsa meg."

16. A törvényjavaslat új 46. §-sal és elõtte címmel egészül ki:

Az állatvédelmi feladatok pénzügyi fedezete

46. § (1) az e törvény szerinti állami feladatok ellátására,

valamint az önkormányzati feladatok támogatására az alábbi pénzügyi

források használhatók fel:

a) a központi költségvetésben e cél megvalósítására elõirányzott

összegek,

b) az állatvédelmi hozzájárulás,

c) az állatvédelmi bírság.

(2) Az állatok védelmével kapcsolatos feladatok ellátásához

állatvédelmi hozzájárulást kell fizetni. Az állatvédelmi hozzájárulásra

kötelezett termékek körét, a hozzájárulás mértékét, valamint fizetésének

és felhasználásának szabályait külön törvény állapítja meg.

I n d o k o l á s

Lásd: a Mezõgazdasági bizottság 1998. március 2-i jegyzõkönyvét.

Budapest, 1998. március 2.

Dr. Orosz Sándor

e l n ö k

Eleje Honlap