ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4278/23..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése alapján a

fegyveres biztonsági õrségrõl, a természetvédelmi és mezei õrszolgálatról

szóló T/4278. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

nyújtom be:

Megjegyzés: a javaslatok összefüggenek.

1./ A törvényjavaslat 16. § (2) bekezdéséhez:

"16. § [(2) Ha a termõföldet bármely törvényes jogcímen használó (a

továbbiakban: birtokos) 100 hektár vagy annál nagyobb területû egybefüggõ

termõfölddel rendelkezik, magán mezei õrszolgálatot létesíthet. Több

birtokos magán mezei õrszolgálatot hozhat létre, ha együttesen legalább 100

hektár területû egybefüggõ termõfölddel rendelkeznek.]"

2./ A törvényjavaslat 16. § (3) bekezdéséhez:

"16. § [(3)] (2) A hegyközség által létesített hegyõrségre és a hegyõrre -

az e törvényben foglalt eltérésekkel [és a (2) bekezdés kivételével] - a

mezei õrszolgálatra és a mezõõrre vonatkozó rendelkezéseket kell

alkalmazni."

3./ A törvényjavaslat 17. § (3) bekezdéséhez:

"17. § [(3) Ha a mezei õrszolgálat létesítésének a 16. § (2) bekezdése

szerinti feltételei megvannak, a nyilvántartásba vétel nem tagadható meg.]"

4./ A törvényjavaslat 19. §-hoz:

"19. §. [(1)] Az önkormányzati mezei õrszolgálat megalakítási, fenntartási és

mûködési költségeit a földhasználó, ha ez ismeretlen, a tulajdonos által

fizetett mezõõri járulékból kell fedezni, amelynek mértékét és megfizetésének

módját a települési, a fõvárosban a fõvárosi kerületi önkormányzat rendeletben

szabályozza. A megalakítási, fenntartási és mûködési költségek felét a

központi költségvetés biztosítja hozzájárulásként.

[(2) A magán mezei õrszolgálat megalakítási, fenntartási és mûködési

költségeit a birtokosok viselik.]"

5./ A törvényjavaslat 21.§ (1) bekezdéséhez:

"21. § (1) A mezõõr feladatát az õrszolgálatot létrehozó települési

önkormányzat jegyzõje[, illetõleg a 16. § (2) bekezdése szerinti birtokos](a

továbbiakban [együtt]: fenntartó) utasításai szerint végzi, szakmai

felügyeletét a megyei földmûvelésügyi hivatal és az illetékes

rendõrkapitányság látja el."

I n d o k o l á s

Az Alkotmány 9. § (1) bekezdése szerint Magyarország gazdasága olyan

piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlõ

védelemben részesül. Alkotmányossági szempontból nehezen védhetõ az a

tervezet alapján kialakuló jogi helyzet, mely szerint a 100 hektár feletti

föld tulajdonosa (tulajdonosai) a törvényben meghatározott intézkedési és

kényszerítõ eszközhasználati jogosultságokkal rendelkezõ mezõõri szolgálatot

mûködtethetnek, míg más magántulajdonosok és a vagyonvédelmi vállalkozások

fellépési lehetõsége nem terjedhet túl a Polgári Törvénykönyvben

szabályozott tulajdonosi jogosítványokon. A közfeladatot ellátó

õrszolgálatok e törvényjavaslatban biztosított többletjogosítványai csak a

közösségi érdekazonosságból származtatható, a szolgálatok mûködtetésére

pedig a közösség életének megszervezésére, a közérdek érvényesítésére és

védelmére hivatott önkormányzatok a legalkalmasabbak.

Tovább fokozza a szabályozási konstrukció aggályosságát, hogy a

törvénytervezet a "magán mezei õrszolgálat" megalakításának joga és hatósági

bejegyzési kötelezettsége mellett nem tartalmaz a megalakítást követõ

folyamatos mûködtetésre, a mûködés hatósági felügyeletére vonatkozó

szabályokat. A módosító javaslat elutasítása esetén fenn áll a veszélye

annak, hogy a "magán mezei õrszolgálat" bejegyeztetésének tényleges célja

pusztán a mezõõri járulék fizetése alóli kibúvás, vagy éppen a sörétes

vadászlõfegyver vásárlásának megkönnyítése lesz.

B u d a p e s t , 1997. november 10.

Dr. Puha Sándor

SZDSZ

Eleje Honlap