ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése alapján a
fegyveres biztonsági õrségrõl, a természetvédelmi és mezei õrszolgálatról
szóló T/4278. számú törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
nyújtom be:
Megjegyzés: a javaslatok összefüggenek.
1./ A törvényjavaslat 16. § (2) bekezdéséhez:
"16. § [(2) Ha a termõföldet bármely törvényes jogcímen használó (a
továbbiakban: birtokos) 100 hektár vagy annál nagyobb területû egybefüggõ
termõfölddel rendelkezik, magán mezei õrszolgálatot létesíthet. Több
birtokos magán mezei õrszolgálatot hozhat létre, ha együttesen legalább 100
hektár területû egybefüggõ termõfölddel rendelkeznek.]"
2./ A törvényjavaslat 16. § (3) bekezdéséhez:
"16. § [(3)] (2) A hegyközség által létesített hegyõrségre és a hegyõrre -
az e törvényben foglalt eltérésekkel [és a (2) bekezdés kivételével] - a
mezei õrszolgálatra és a mezõõrre vonatkozó rendelkezéseket kell
alkalmazni."
3./ A törvényjavaslat 17. § (3) bekezdéséhez:
"17. § [(3) Ha a mezei õrszolgálat létesítésének a 16. § (2) bekezdése
szerinti feltételei megvannak, a nyilvántartásba vétel nem tagadható meg.]"
4./ A törvényjavaslat 19. §-hoz:
"19. §. [(1)] Az önkormányzati mezei õrszolgálat megalakítási, fenntartási és
mûködési költségeit a földhasználó, ha ez ismeretlen, a tulajdonos által
fizetett mezõõri járulékból kell fedezni, amelynek mértékét és megfizetésének
módját a települési, a fõvárosban a fõvárosi kerületi önkormányzat rendeletben
szabályozza. A megalakítási, fenntartási és mûködési költségek felét a
központi költségvetés biztosítja hozzájárulásként.
[(2) A magán mezei õrszolgálat megalakítási, fenntartási és mûködési
költségeit a birtokosok viselik.]"
5./ A törvényjavaslat 21.§ (1) bekezdéséhez:
"21. § (1) A mezõõr feladatát az õrszolgálatot létrehozó települési
önkormányzat jegyzõje[, illetõleg a 16. § (2) bekezdése szerinti birtokos](a
továbbiakban [együtt]: fenntartó) utasításai szerint végzi, szakmai
felügyeletét a megyei földmûvelésügyi hivatal és az illetékes
rendõrkapitányság látja el."
I n d o k o l á s
Az Alkotmány 9. § (1) bekezdése szerint Magyarország gazdasága olyan
piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlõ
védelemben részesül. Alkotmányossági szempontból nehezen védhetõ az a
tervezet alapján kialakuló jogi helyzet, mely szerint a 100 hektár feletti
föld tulajdonosa (tulajdonosai) a törvényben meghatározott intézkedési és
kényszerítõ eszközhasználati jogosultságokkal rendelkezõ mezõõri szolgálatot
mûködtethetnek, míg más magántulajdonosok és a vagyonvédelmi vállalkozások
fellépési lehetõsége nem terjedhet túl a Polgári Törvénykönyvben
szabályozott tulajdonosi jogosítványokon. A közfeladatot ellátó
õrszolgálatok e törvényjavaslatban biztosított többletjogosítványai csak a
közösségi érdekazonosságból származtatható, a szolgálatok mûködtetésére
pedig a közösség életének megszervezésére, a közérdek érvényesítésére és
védelmére hivatott önkormányzatok a legalkalmasabbak.
Tovább fokozza a szabályozási konstrukció aggályosságát, hogy a
törvénytervezet a "magán mezei õrszolgálat" megalakításának joga és hatósági
bejegyzési kötelezettsége mellett nem tartalmaz a megalakítást követõ
folyamatos mûködtetésre, a mûködés hatósági felügyeletére vonatkozó
szabályokat. A módosító javaslat elutasítása esetén fenn áll a veszélye
annak, hogy a "magán mezei õrszolgálat" bejegyeztetésének tényleges célja
pusztán a mezõõri járulék fizetése alóli kibúvás, vagy éppen a sörétes
vadászlõfegyver vásárlásának megkönnyítése lesz.
B u d a p e s t , 1997. november 10.
Dr. Puha Sándor
SZDSZ
Eleje Honlap