ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4293/45..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. §. (1) bekezdése és 102. §. (1) bekezdése alapján a

társadalombiztositás ellátásaira és a magánnyugdijra jogosultakról, valamint e

szolgáltatások fedezetérõl szóló T/4293.. sz. törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s i t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

A T/4293.. sz. törvényjavaslat eredeti 31. §-a maradjon el és helyette új 31.

§. kerül.

31. §.

[ (1) A biztositott egyéni vállalkozó a személyes munkavégzés cimén e

tevékenysége keretében költségként elszámolt összeg (vállalkozói kivét) a

vállalkozói osztalékalap, átalányadózó esetén az átalányadó alapját képezõ

jövedelem, de legalább a tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ napján érvényes

minimális bérnek megfelelõ összeg után a 21. §. (1) bekezdésében meghatározott

társadalombiztositási hozzájárulást fizet.

(2) A tételes átalányadózó esetében a társadalombiztositási hozzájárulás

alapja az (1) bekezdésben meghatározott minimális bér.

(3) Nem képezi a társadalombiztositási hozzájárulás alapját a vállalkozói

osztalékalap 10, illetõleg 20 százalékos személyi jövedelemadó alá esõ része.

(4) Az egyéni vállalkozó az (1)-(3) bekezdésben meghatározott

társadalombiztositási hozzájárulás alapja, legfeljebb azonban a

járulékfizetési felsõ határ havi összegének figyelembevételével a 21. §. (2)

bekezdés a), vagy b) pontjában meghatározott nyugdijjárulékot, és a 21. §. (3)

bekezdésében meghatározott egészségbiztositási járulékot fizet.

(5) Abban az esetben, ha az egyéni vállalkozó egyidejûleg legalább heti 36

órás munkaidõvel járó munkaviszonyban is áll, illetõleg közép vagy felsõfokú

oktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytat, az (1)-(2)

bekezdés rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a

társadalombiztositási hozzájárulás, a nyugdijjárulék-fizetés alapjául a

ténylegesen elért, járulékalapot képezõ jövedelmet, de legalább a minimális

bér ötven százalékát kell figyelembe venni.

(6) Az egyéni vállalkozó a minimális bér alapulvételével nem köteles

társadalombiztositási hozzájárulást, nyugdij- és egészségbiztositási járulékot

fizetni arra az idõtartamra, amelynek tartama alatt

a) táppénzben, terhességi- gyermekágyi segélyben, baleseti táppénzben,

gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, ápolási dijban

részesül, - kivéve, ha a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás,

az ápolási dij folyósitásának idõtartama alatt vállalkozói tevékenységét

személyesen folytatja -,

b) katonai vagy polgári szolgálatot teljesit,

c) fogva tartott,

d) külföldön munkát vállalóként vagy külföldi ösztöndijasként megállapodás

alapjõán fizet nyugdijbiztositási hozzájárulást,

e) az ügyvéd, a szabadalmi ügyvivõ, ha kamarai tagságát szünetelteti,

f) az (5) bekezdésben emlitett egyéni vállalkozó keresõképtelen.

(7) Amennyiben a (6) bekezdésben meghatározott körülmények a naptári hónap

teljes tartamán át nem állnak fenn, egy-egy naptári napra a havi hozzájárulás,

illetõleg nyugdij- és egészségbiztositási járulék fizetésénél a minimális bér

harmincad részét kell megfizetni. A (6) bekezdésben meghatározott idõtartamok

naptári napjainak számával a hozzájárulás fizetési alsó határt, illetõleg a

járulékfizetési alsó és felsõ határt csökkenti kell. Ezt a szabályt kell

alkalmazni akkor is, ha az egyéni vállalkozó biztositási jogviszonya hónap

közben kezdõdött vagy szûnt meg.]

(1) A biztositott egyéni vállalkozó a tárgyévre tervezett egy naptári napra

jutó bruttó átlagkereset (26. §. (2) bek.) naptári hónapra számitott összege

30 százalékának mjegfelelõ összeg után köteles fizetni havonta a 21. §. (1)

bekezdésében meghatározott társadalombiztositási hozzájárulást. A tárgyévre

tervezett egy naptári napra jutó bruttó átlagkereset összegét évente a Magyar

Köztársaság költségvetésérõl szóló törvény állapitja meg.

(2) Ha az egyéni vállalkozó egyidejûleg

a) legalább heti 36 órás munkaidõvel járó munkaviszonyban is áll,

b) közép- vagy felsõfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat

folytat

az (1) bekezdés rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a

társadalombiztositási hozzájárulás alapjaként az (1) bekezdés szerinti összeg

50 százalékát kell figyelembe venni.

(3) Ha a települési önkormányzat jegyzõjének a tárgyévre vonatkozó igazolása

szerint az egyéni vállalkozó az e tevékenységének jövedelmezõségére

tekintettel nem képes az (1) bekezdésben meghatározott fizetési

kötelezettségének teljesitésére, akkor a fizetési kötelezettség - ebben az

esetben is - a (2) bekezdés rendelkezései szerint áll fenn. A részletes

szabályokat a Kormány rendeletben állapitja meg.

(4) Az egyéni vállalkozó az adott naptári évre az (1)-(2) bekezdésben

meghatározottaknál magasabb havi összeg után, de legfeljebb a 26. §. (2)

bekezdése szerinti összeghatárnak megfelelõ összeg után is vállalhatja a

társadalombiztositási hozzájárulás fizetését, ha a vállalás idõpontjában a reá

irányadó öregségi nyugdijkorhatárnál 10 évvel alacsonyabb életkort még nem

érte el. A magasabb összeg után társadalombiztositási hozzájárulás és járulék

fizetését a következõ havi összegek figyelembevételével lehet vállalni:

a) a (2) bekezdésben emlitett egyéni vállalkozó az (1) bekezdés szerinti

összeg után, továbbá

b) az (1)-(2) bekezdés szerinti egyéni vállalkozó - egyaránt - havi 30.000.-.

45.000.- , 60.000.- 75.000.-, 90.000.-, 105.000, vagy ennél magasabb, de

legfeljebb a 26. §. (2) bekezdése szerinti - mindenkori - összeghatárnak

megfelelõ összeg után.

A részletes szabályokat a Kormány rendeletben állapitja meg.

(5) Az egyéni vállalkozó az (1)-(4) bekezdés szerinti összeg

figyelembevételével a 21. §. (2) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározott

nyugdijjárulékot és a 21. §. (3) bekezdésben meghatározott

egészségbiztositási járulékot fizet.

(6) Az egyéni vállalkozó nem köteles társadalombiztositási hozzájárulást,

nyugdij- és egészségbiztositási járulékot fizetni arra az idõtartamra,

amelynek tartama alatt

a) táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben, baleseti táppénzben,

gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, ápolási dijban

részesül - kivéve, ha a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás,

az ápolási dij folyósitásának idõtartama alatt vállalkozói tevékenységét

személyesen folytatja -,

b) katonai vagy polgári szolgálatot teljesit,

c) fogva tartott

d) külföldön munkát vállalóként, vagy külföldi ösztöndijasként megállapodás

alapján fizet nyugdijbiztositási hozzájárulást,

e) az ügyvéd, a szabadalmi ügyvivõ, ha kamarai tagságát szünetelteti,

f) a (2) bekezdésben emlitett egyéni vállalkozó keresõképtelen.

(7) Amennyiben a (6) bekezdésben meghatározott körülmények a naptári hónap

teljes tartama alatt nem állnak fenn, egy-egy naptári napra a havi

társadalombiztositási hozzájárulás, illetõleg nyugdij- és egészségbiztositási

járulék fizetésénél az (1)-(4) bekezdés szerinti összegek harmincad részét

kell figyelembe venni. Ezt kell alkalmazni akkor is, ha az egyéni vállalkozó

biztositási jogviszonya hónap közben kezdõdött vagy szûnt meg.

Indokolás

A járulékfizetési kötelezettség felsõ határának új rendszere a kisvállalkozók

saját személyét és mint munkavállalót érintõen is elfogadhatatlan. Rendkivül

bonyolult, nem kiszámitható a kisvállalkozó számára - társadalombiztositási

ügyintézõjük nem lévén - követhetetlen, többletadminisztrációval jár, amit

még tetéz a havi jövedelem-bevallás elõirása is. A rendszer magában hordja a

járulék kölünbözetbõl adódóan következõ tetemes összegû járuléktartozások -

kitermelését -.

A járulékalapot képezõ felsõ jövedelemhatár "karbantartását" egyszerûbbé,

átláthatóvá, minden biztositott, illetve munkáltató számára könnyen

kezelhetõvé kell tenni. 1990-tõl az egyéni vállalkozók járulékfizetési

kötelezettségének szabályai, rendszere évente - egyes esztendõkben a naptári

éven belül többször is - olyan módositásokat "szenvedett el", amelyek

követhetetlenné tették mind a járulék, mind pedig a pénzbeli ellátások

alapját, az ügyviteli szerveknél a járulékelõirást, a folyószámlák kezelését,

a járulésfizetésre kötelezettekre való egyeztetést és az egyenleg - közlések

valódiságát.

Már el nem odázható módon szükség van az egyéni vállalkozók "testére szabott"

szabad foglalkozásukat, jövedelemszerzésük egyenetlenségét, és nem

utolsósorban terhelhetõségüket figyelembevevõ új járulékrendszer

kialakitására, amely elõrelátható, kiszámitható és idõbeli stabilitást is

garantál.

Véleményünk az, hogy egy jövedelemtõl lényegében független "kötelezõ és

önkéntes rendszer" megfelelõ kombinációjával javitani lehetne a fizetési

morálon, lényegesen leegyszerûsödne az eljárás és a várható bevételek sem

csökkennének, hanem inkább az esetek jórészében növekednének.

Javaslatunknál figyelembe vettük a társadalombiztositás jelenlegi,

ellehetetlenült, megfelelõ számitógépes háttér nélküli rendszerét és az egyéni

vállalkozók által joggal követelt átlátható, kiszámitható, idõtálló

járulékrendszer iránti igényét.

Budapest, 1997. junius 17.

Csépe Béla Dr. Szilágyiné Császár Terézia

KDNP KDNP

Eleje Honlap