1

Szociális és egészségügyi bizottság

T/4294/123..

Kapcsolódó módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a társadalombiztosítási

nyugellátásról szóló T/4294.. sz. törvényjavaslathoz - a 4294/43. számú

módosító javaslathoz kapcsolódva - az alábbi

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 37. §-a a következõk szerint módosuljon:

[(1) Szolgálati idõnek számít a Tbj.-ben biztosítottnak minõsülõ személy

biztosítással járó jogviszonyának idõtartama, amennyiben erre az idõszakra az

elõírt nyugdíjjárulékot megfizették.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen szolgálati idõként kell

figyelembe venni azt az idõszakot is, amely alatt a biztosítottnak a

nyugdíjjárulék alapját képezõ jövedelmébõl a társadalombiztosítási igazgatási

szerv nyilvántartása alapján a foglalkoztató a nyugdíjjárulékot levonta, de

azt nem fizette meg, függetlenül attól, hogy a nyugdíjjárulék behajtására tett

intézkedés eredményre vezetett-e.

(3) A társadalombiztosítási igazgatási szervnek kell bizonyítania, hogy a

foglalkoztató a nyugdíjjárulékot nem vallotta be, illetõleg nem a (2) bekezdés

hatálya alá tartozó esetrõl van szó. A bizonyítás lezárásáig azonban a

nyugdíjjárulék megfizetésének tényét vélelmezni kell.]

"37. § (1) A Tbj.-ben biztosítottnak minõsülõ személy biztosítással járó

jogviszonyának 1997. december 31. napját követõ idõtartama szolgálati idõnek

számít, ha erre az idõszakra az elõírt nyugdíjjárulékot megfizették.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen szolgálati idõként kell

figyelembe venni a biztosítással járó jogviszony 1997. december 31-e utáni

idõtartamát akkor is, ha a foglalkoztató a biztosított keresetébõl,

jövedelmébõl a nyugdíjjárulékot levonta, azonban annak befizetését részben

vagy egészben elmulasztotta, függetlenül attól, hogy a nyugdíjjárulék

behajtására tett intézkedés eredményre vezetett-e.

(3) Ha a biztosítás ténye, illetõleg a biztosítással járó jogviszony

idõtartamára vonatkozó adatok a társadalombiztosítási igazgatási szervek

nyilvántartásaiból megállapíthatók, azonban a nyugdíjjárulék levonásának

(befizetésének) ténye - a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv által beszerzett

-, a 43. § (2) bekezdés a)-b) pontok szerinti okiratok (igazolások) alapján

sem állapítható meg, vagy az okiratok (igazolások) hiányában, illetõleg a

foglalkoztató megszûnése miatt nem bizonyítható, a nyugdíjjárulék levonását

(megfizetését) vélelmezni kell.

(4) A biztosítással járó jogviszony 1998. január 1. napját megelõzõ

idõtartamát az 1997. december 31-én hatályos jogszabályok alapján kell

szolgálati idõként figyelembe venni."

Indokolás

A törvényjavaslat a szolgálati idõre vonatkozó rendelkezési értelmezési és

végrehajtási szempontból egyaránt problémásak és számtalan aggályt vetnek fel.

37. § rendelkezései szerint sem érvényesülhet az a feltehetõen elérni kívánt

cél, hogy a foglalkoztatás illetõleg a biztosítás idejébõl csak a

nyugdíjjárulékkal ténylegesen is fedezet idõ minõsüljön szolgálati idõnek. A

társadalombiztosítási szerv a személy szerinti befizetés tényét,

összegszerûségét, vagy a befizetés elmulasztását nem tudja a nyilvántartása

alapján megállapítani, mivel a nyugdíjjárulékot a foglalkoztató vonja le, a

foglalkoztató a nyugdíjjárulék nem személy szerint hanem az összes

biztosítottra vonatkozóan egy összegben vallja be és fizeti meg. Az említettek

miatt a társadalombiztosítási igazgatási szervnek jelenleg csak a

nyugdíjjárulék levonására van (lehet) személy szerinti nyilvántartása,

amelyhez az adatokat a foglalkoztató szolgáltatja. Egyébként a törvényjavaslat

gyakorlatilag a jelenlegi szabályozási elvet veszi át de bonyolultabb és

áttekinthetetlenebb formában. A szolgálati idõ beszámítása a nyugdíjjárulék

megfizetéséhez "kötni" csak a jövõben - a törvény hatálybalépését követõen -

megszerzendõ szolgálati idõk esetében indokolt. A járulékfizetési, -

bevallási, és a nyilvántartási -adatszolgál-tatási rendszer átalakításáig

a szolgálati idõ figyelembevételét nem lehet a nyugdíjjárulék tényleges

befizetéséhez kötni, legfeljebb a nyugdíjjárulék levonásának tényét lehet

feltételként meghatározni. A törvényjavaslat szerinti (3) bekezdés

értelmezhetetlen és végrehajtási szempontból is aggályos. A

társadalombiztosítási igazgatási szervek csak azt tudják bizonyítani, vagy

figyelembe venni ami a nyilvántartásaiban szerepel. Olyan bizonyítási terhet

elõírni amelyre vonatkozóan adatok nem állnak rendelkezésükre indokolatlan és

nagymérvû bizonytalanságot okozna a jogalkalmazás során. Értelmezhetetlen az

is, hogy a bizonyítás lezárásáig a nyugdíjjárulék megfizetésének tényét

vélelmezni kellene. A javasolt megoldással rendezõdne a szolgálati idõ és a

nyugdíjjárulék levonásának bizonyítása, valamint ez utóbbi vélelmezésének

kérdése is, azzal hogy a bizonyítási kényszer nem az igénylõt terhelné.

Szabályozni szükséges azt is, hogy az új rendelkezéseket mely szolgálati

idõkre kell alkalmazni. A javaslat szerint 1998. január 1-jét megelõzõ

szolgálati idõk beszámítására a korábbi - az 1997. december 31-én hatályos -

rendelkezések az irányadók.

Budapest, 1997. július 2.

Csehák Judit

elnök

Eleje Honlap