1

NÉPJÓLÉTI MINISZTÉRIUM

MINISZTER

Zárószavazás elõtti

módosító javaslat

T/4294/128.. szám

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az Elõterjesztõ nevében a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló

T/4294.. számú törvényjavaslat zárószavazásra bocsátandó egységes javaslatához

- koherenciazavar megszüntetése érdekében, a Házszabály 107. § (1)

bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - az alábbi

zárószavazás elõtti módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 21. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"21. § (3) A (2) bekezdésben meghatározott nyugdíjnöveléssel az öregségi

nyugdíj, baleseti rokkantsági nyugdíj a megállapítása alapjául szolgáló havi

átlagkeresetet meghaladhatja."

Indokolás: Az Országgyûlés a baleseti rokkantsági nyugdíjjal kiegészítette a

hivatkozott (2) bekezdést, ezért a (3) bekezdést is ki kell egészíteni.

2. A törvényjavaslat 27. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"27. § (1) Ha az igénylõ a[z (1), illetõleg (2) bekezdésben] 26. §-ban

meghatározott napon munkaviszonyban áll, rokkantsági nyugdíjra a jogosultság

azon a napon nyílik meg ..."

Indokolás: Az Országgyûlés által elfogadott módosító javaslat alapján a 26. §

(3) bekezdése lett a 27. § (1) bekezdése, ezért a hivatkozásokat javítani

kell.

3. A törvényjavaslat 33. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

" 33. § (3) A baleseti rokkantsági nyugdíjra jogosultság megnyílása

szempontjából a 26. és 27. § rendelkezéseit kell megfelelõen alkalmazni."

Indokolás: A 26. és 27. § együttes módosítása miatt szükséges.

4. A törvényjavaslat 38. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"38. § (2) Szolgálati idõként nem lehet figyelembe venni

a) az egyéni vállalkozó biztosítási kötelezettség alá tartozó jogviszonyának

azt az idõtartamát, amelyre vonatkozóan az egyéni vállalkozónak

nyugdíjbiztosítási járulék vagy nyugdíjjárulék tartozása van,

b) a társas vállalkozás tagja esetében az adott társas vállalkozás tagjaként

fennállt biztosítási kötelezettség alá tartozó jogviszonyának azt az

idõtartamát, amelyre vonatkozóan a társas vállalkozásnak a biztosítottnak

minõsülõ akkori tagjai után nyugdíjbiztosítási járulék vagy nyugdíjjárulék

tartozása van,

c) az egyéni vállalkozó vagy jogi személyiséggel nem rendelkezõ társas

vállalkozás tagja, segítõ családtagjának az e jogcímen fennállt biztosítási

idejének azt az idõtartamát, amelyre vonatkozóan az egyéni vállalkozónak,

illetõleg a jogi személyiséggel nem rendelkezõ társas vállalkozásnak e segítõ

családtag után nyugdíjbiztosítási járulék vagy nyugdíjjárulék tartozása van.

A tartozás utólag - a nyugdíj megállapítása utáni - megfizetése esetén az így

meghosszabbodott szolgálati idõt legkorábban a befizetés napját magában

foglaló naptári hónap elsõ napjától lehet figyelembe venni. Az a)-c) pontokban

említett biztosítottak szolgálati idejének figyelembevételénél a

nyugdíjbiztosítási járulék és nyugdíjjárulék megfizetése tényének

megállapítása, bizonyítása, illetõleg vélelmezése tekintetében a 37. § [(2)]

(3) bekezdésének rendelkezéseit megfelelõen alkalmazni kell."

Indokolás: Az Országgyûlés módosította a 37. §-t, ezért szükséges a hivatkozás

módosítása is. A módosításban javítani szükséges a járulékok megnevezését,

mert a Tbj. szerint a pontos elnevezés: nyugdíjbiztosítási járulék.

5. A törvényjavaslat 50. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"50.§ (2) 2009. január 1-je elõtt az özvegyi nyugdíjjal [húsz százalékával]

kiegészített ...."

Indokolás: Felesleges ismétlés megszüntetése, az 50. § (1) bekezdése

meghatározza a 20 százalékos mértéket.

6. A törvényjavaslat 58. §-ának (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

" 58. § (5) E § rendelkezéseit a nagyszülõre és az unoká[já]ra is megfelelõen

alkalmazni kell."

Indokolás: Szövegpontosítás

7. A törvényjavaslat 63. §-a az alábbiak szerint szerint módosul:

"63. § [(1)] A 2012. december 31-ét követõen bruttó kereseti adatokból

megállapított saját jogú nyugdíjbiztosítási nyugellátást, illetve

hozzátartozói nyugellátást a megállapítás naptári évét követõ évben,

legkorábban 2014. január 1-jétõl kezdõdõen - évente egy alkalommal, január

hónapban - az emelést megelõzõ naptári év I-III. negyedévében és az azt

megelõzõ év negyedik naptári negyedévében mért fogyasztói árnövekedés és az

országos bruttó átlagkereset-növekedés 50-50 százalékos súlyozott átlagának

megfelelõ mértékben kell emelni.

[(2) A 62. § (5)-(7) bekezdésében foglaltakat a 2008. december 31-ét követõ

idõponttól megállapításra kerülõ nyugellátások emelésénél is alkalmazni

kell.]"

Indokolás: Az Országgyûlés által elfogadott, a 63. § (1) bekezdésében szereplõ

módosítás olyan új nyugdíjemelési módszert tartalmaz, amelyben nincs évközi

nyugdíjemelés, így az évközi emelésrõl rendelkezõ (2) bekezdés elmarad.

8. A törvényjavaslat 94. §-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"94. § (4) A mérséklési, illetõleg az elengedési jogkört a MÁV Rt. Nyugdíj

Igazgatóság vezetõje gyakorolja, ha a határozatot az [(1)] (2) bekezdés a)-b)

pontjában megjelölt nyugellátási ügyben a MÁV Rt. Nyugdíj Igazgatóság vagy a

GYSEV Rt. Igazgatósága hozta, illetõleg hozza."

Indokolás: A hivatkozás számozása téves, csak a (2) bekezdés tartalmaz

pontokat.

9. A törvényjavaslat 102. §-a az alábbiak szerint módosul:

"102. § E törvény hatályba léptetésérõl a magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-

pénztárakról szóló törvény rendelkezik. [Rendelkezéseit - az 1998. január 1-je

elõtti idõponttól megállapított nyugellátások emelésére vonatkozó 62. §

kivételével - az 1997. december 31-ét követõ idõponttól megállapításra kerülõ

ellátásokra kell alkalmazni.]

E[z a] törvény [- a 38. § (2) bekezdése kivételével - 1998. január 1-jén lép

hatályba.] [R]rendelkezéseit - az 1998. január 1-je elõtti idõponttól

megállapított nyugellátások emelésére vonatkozó 62. §, továbbá a 38. § (2)

bekezdése kivételével - az 1997. december 31-ét követõ idõponttól

megállapításra kerülõ ellátásokra kell alkalmazni. A 38. § (2) bekezdése e

törvény kihirdetése napján lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit az 1995.

december 31-e utáni idõponttól megállapításra került (kerülõ) ellátásokra is

alkalmazni kell."

Indokolás: Az Országgyûlés a hatályba léptetésre két módosítványt fogadott el.

10. A törvényjavaslat 13. § (1) bekezdésében, a 22. § (5) bekezdésében, a 39.

§-ában a "minimális bér" szavak "minimálbér" szavakra változnak.

Indokolás: Az Eb. törvényben az Országgyûlés módosította a minimális bér

kifejezést minimálbérre, ezt a javítást vezeti át a javaslat.

Budapest, 1997. július 10.

(Dr. Kökény Mihály)

Eleje Honlap