- 1 -

T/4294/129.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi

bizottságának

a j á n l á s a

a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló T/4294/127.. sz. egységes javaslat

z á r ó v i t á j á h o z

(Együtt kezelendõ a T/4294/127.. sz. egységes javaslattal)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a Társadalombiztosítási nyugellátásról

szóló, T/4294/127.. számon beterjesztett egységes javaslatot, továbbá az ahhoz

benyújtott T/4294/128.. számú módosító javaslatot.

Megjegyzés: A egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget

[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha

a kapcsolódó módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az

egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot

ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára

figyelemmel. Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem

támogatja" megjegyzést használja, ott a kapcsolódó módosító javaslat a

jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.

1. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 13. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"13. § (1) A 2013. január 1-je elõtti idõponttól megállapított

(megállapításra kerülõ) öregségi nyugdíj összegét a 22. § alapján

meghatározott havi átlagkeresetbõl kell kiszámítani azzal, hogy az 1987.

december 31-ét követõen és 2013. január 1-jét megelõzõen elért kereseteket,

jövedelmeket - ideértve a [minimális bér] minimálbér összegét is - naptári

évenként a személyi jövedelemadónak erre az összegre képzett összegével

csökkenteni kell."

Indokolás: Lásd a T/4294/28/10. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

2. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 21. § (3) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(3) A (2) bekezdésben meghatározott nyugdíjnöveléssel az öregségi

nyugdíj, baleseti rokkantsági nyugdíj a megállapítása alapjául szolgáló havi

átlagkeresetet meghaladhatja."

Indokolás: Lásd a T/4294/28/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

3. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 22. § (5) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(5) Ha a (4) bekezdés szerinti idõszakban, az átlagszámítási idõnek

legalább a fele részére a nyugdíjat igénylõnek nincs keresete, jövedelme, a

hiányzó idõre esõ napokra a keresetet, jövedelmet az 1988. január 1-je elõtti

legközelebbi idõszak keresete, jövedelme alapján kell a (3) bekezdés

alkalmazásával növelten figyelembe venni. Ha ez sem áll rendelkezésre,

keresetként a nyugellátás megállapítását megelõzõ naptári hónapban érvényes -

külön jogszabályban meghatározott - [minimális bér] minimálbér harmincad

részét kell figyelembe venni a hiányzó naptári napokra."

Indokolás: Lásd a T/4294/28/10. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

4. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 27. § (1) bekezdése felvezetõ

szövegének a következõ módosítását javasolja:

"27. § (1) Ha az igénylõ a[z (1), illetõleg (2) bekezdésében] 26. §-ban

meghatározott napon munkaviszonyban áll, rokkantsági nyugdíjra a jogosultság

azon a napon nyílik meg, amelytõl..."

Indokolás: Lásd a T/4294/28/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

5. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 33. § (3) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(3) A baleseti rokkantsági nyugdíjra jogosultság megnyílása

szempontjából a 26. és 27. § rendelkezéseit kell megfelelõen alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/4294/28/3. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

6. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 38. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) Szolgálati idõként nem lehet figyelembe venni "

a/ az egyéni vállalkozó biztosítási kötelezettség alá tartozó

jogviszonyának azt az idõtartamát, amelyre vonatkozóan az egyéni vállalkozónak

nyugdíjbiztosítási járulék vagy nyugdíjjárulék tartozása van,

b/ a társas vállalkozás tagja esetében az adott társas vállalkozás

tagjaként fennállt biztosítási kötelezettség alá tartozó jogviszonyának azt az

idõtartamát, amelyre vonatkozóan a társas vállalkozásnak a biztosítottnak

minõsülõ akkori tagjai után nyugdíjbiztosítási járulék vagy nyugdíjjárulék

tartozása van,

c/ az egyéni vállalkozó vagy jogi személyiséggel nem rendelkezõ társas

vállalkozás tagja, segítõ családtagjának az e jogcímen fennállt biztosítási

idejének azt az idõtartamát, amelyre vonatkozóan az egyéni vállalkozónak,

illetõleg a jogi

személyiséggel nem rendelkezõ társas vállalkozásnak e segítõ családtag után

nyugdíjbiztosítási járulék vagy nyugdíjjárulék tartozása van.

A tartozás utólag történõ - a nyugdíj megállapítása utáni - megfizetése esetén

az így meghosszabbodott szolgálati idõt legkorábban a befizetés napját magában

foglaló naptári hónap elsõ napjától lehet figyelembe venni. Az a/-c/ pontokban

említett biztosítottak szolgálati idejének figyelembevételénél a

nyugdíjbiztosítási járulék és nyugdíjjárulék megfizetése tényének

megállapítása, bizonyítása, illetõleg vélelmezése tekintetében a 37. §

[(2)](3) bekezdésének rendelkezéseit megfelelõen alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd a T/4294/28/4. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

7. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 39. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"39. § Ha a biztosítottnak a biztosítási kötelezettséggel járó

jogviszonya keretében - ide nem értve a Munka Törvénykönyve értelmében teljes,

illetõleg az adott munkakörre irányadó, jogszabályban meghatározott

munkaidõben foglalkoztatottakat - elért nyugdíjjárulék alapot képezõ keresete,

jövedelme a külön jogszabályban meghatározott [minimális bérnél] minimálbérnél

kevesebb, akkor 1996. december 31-ét követõen a biztosítási idõnek is csak az

arányos idõtartama vehetõ szolgálati idõként figyelembe. Ebben az esetben a

szolgálati idõ és a biztosítási idõ aránya azonos a nyugdíjjárulék alapját

képezõ kereset, jövedelem és a mindenkor érvényes [minimális bér] minimálbér

arányával."

Indokolás: Lásd a T/4294/28/10. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

8. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 50. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) 2009. január 1-je elõtt az özvegyi nyugdíjjal [húsz százalékával]

kiegészített saját jogú nyugellátás nem lehet kevesebb a Kormány által

meghatározott (4) bekezdés szerinti összeghatárnál, ha az özvegyi nyugdíjat

öregségi, rokkantsági teljes nyugdíjból állapították meg és az özvegy

öregségi, rokkantsági teljes nyugdíjra jogosult."

Indokolás: Lásd a T/4294/28/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

9. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 58. § (5) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(5) E § rendelkezéseit a nagyszülõre és az unoká[já]ra is megfelelõen

alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd a T/4294/28/6. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

10. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 63. § (2) bekezdésének az

elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a

bekezdés számozása feleslegessé válik):

"[(2) A 62. § (5)-(7) bekezdésében foglaltakat a 2008. december 31-ét

követõ idõponttól megállapításra kerülõ nyugellátások emelésénél is alkalmazni

kell.]"

Indokolás: Lásd a T/4294/28/7. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

11. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 94. § (4) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(4) A mérséklési, illetõleg az elengedési jogkört a MÁV Rt. Nyugdíj

Igazgatóság vezetõje gyakorolja, ha a határozatot az [(1)](2) bekezdés a)-b)

pontjában megjelölt nyugellátási ügyben a MÁV Rt. Nyugdíj Igazgatóság vagy a

GYSEV Rt. Igazgatósága hozta, illetõleg hozza."

Indokolás: Lásd a T/4294/28/8. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

12. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 102. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"102. § E törvény hatályba léptetésérõl a magánnyugdíjról és a

magánnyugdíj-pénztárakról szóló törvény rendelkezik. [Rendelkezéseit - az

1998. január 1-je elõtti idõponttól megállapított nyugellátások emelésére

vonatkozó 62. § kivételével - az 1997. december 31-ét követõ idõponttól

megállapításra kerülõ ellátásokra kell alkalmazni.]

E[z a] törvény [- a 38. § (2) bekezdése kivételével - 1998. január 1-én

lép hatályba. R]rendelkezéseit - az 1998. január 1-je elõtti idõponttól

megállapított nyugellátások emelésére vonatkozó 62. §, továbbá a 38. § (2)

bekezdése kivételével - az 1997. december 31-ét követõ idõponttól

megállapításra kerülõ ellátásokra kell alkalmazni. A 38. § (2) bekezdése e

törvény kihirdetése napján lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit az 1995.

december 31-e utáni idõponttól megállapításra került (kerülõ) ellátásokra is

alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd a T/4294/28/9. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. július 14.

Dr. Hack Péter s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Eleje Honlap