ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4295/100..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyülés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Hivatkozva a Házszabály 94.§ (1) bekezdésére, a Kormány által T/4295.. számon, a

magánnyugdíjról és a magán-nyugdíjpénztárakról szóló törvényjavaslathoz (a

továbbiakban: Tervezet) a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1.§ A Tervezet 3.§ (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Törvény alapján az a természetes személy válik pénztártaggá, aki 42.

életévének betöltése elõtt, elsõ ízben [1997.december 31-ét] 1998. június 30-

át követõen válik a Tbj. szerint biztosítottá (a továbbiakban: pályakezdõ).

Pénztár tagjává válhat önkéntes döntése alapján az a természetes személy, aki

[1997.december 31-ét] 1998. június 30-át megelõzõen vált a Tbj. szerint

biztosítottá, továbbá nyugellátásra jogosító szolgálati idõ szerzésére a Tbj.

szerint megállapodást kötött."

2.§ A Tervezet 4.§ (2) bekezdésének s) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"nyílt pénztár: az a pénztár, amelynek SzMSz-e a lehetséges pénztártagok

körét [- a területi pénztár mûködési területének meghatározása

kivételével] nem korlátozza,"

3.§ A Tervezet 7.§ (1) bekezdésének b) pontja és a 7.§ (4) bekezdése

elmarad .

4.§ A Tervezet 7.§ (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A területi pénztár mûködési területe megegyezik az alapító önkormányzat vagy

több megyébõl álló regionális területi pénztár esetében a 2. számú

mellékletben meghatározott régió területével. [Ha a regionális pénztár

alapítására és a 13.§ (4) bekezdésében meghatározott feladatok végrehajtására

a régióhoz tartozó önkormányzatok megállapodást kötnek, igényt tarthatnak a

11.§ (2)-(3) bekezdéseiben meghatározott alapítási költségek megtérítésére.]

5.§ A Tervezet 7.§-a új bekezdéssel egészül ki:

" Pénztárat köteles 180 napon belül alapítani a Nyugdíjbiztosítási

Önkormányzat."

6.§ A Tervezet 11.§ (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A regionális területi pénztár alapításával összefüggõ költségek (a

továbbiakban: alapítási költségek), részben vagy egészben történõ megtérítése

érdekében pályázatot nyújthatnak be az érintett önkormányzatok. A pályázatot

a Pénzügyminisztérium írja ki. A pályázatokat a Pénzügyminisztérium a

Belügyminisztérium véleményének kikérésével bírálja el."

7.§ A Tervezet 15.§ (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A pénztár elsõ küldöttközgyûlését az alapító hívja össze, az alapítási

engedély kézhezvételétõl számított [30] 60 napon [,területi önkormányzat

esetében 60 napon] belül. A küldöttközgyûlésen a döntés nyílt szavazással,

egyszerû szavazattöbbséggel történik."

8.§ A Tervezet 18. (2) bekezdésének e) és o) pontja elmarad.

9.§ A Tervezet 21.§ (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A pénztártag köteles:

a) tagsági viszonyát - a Tbj. szerinti biztosítási jogviszonyának fennállása

alatt - valamely, általa választott pénztárban folyamatosan fenntartani,"

10.§ A Tervezet 22.§ (8) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"a) ha a biztosított az (5) bekezdésben meghatározott bejelentési

kötelezettségének nem tett eleget az ott meghatározott határidõ

leteltét követõ vagy

b) a (6) bekezdésben meghatározott esetben a bejelentés kézhezvételét

követõ

15 napon belül a pénztárak központi nyilvántartásán keresztül közli a

Társadalombiztosítási Önkormányzat Pénztárával [ területi pénztárakkal] a

biztosított 3. számú mellékletben meghatározott személyes adatait."

11.§ A Tervezet 22.§ (9) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Ha a biztosított az (5) bekezdésben meghatározott kötelezettségnek nem tett

eleget, illetve ha a pénztár a belépési nyilatkozatot elutasította a

biztosított a [területi pénztár] Társadalombiztosítási Önkormányzat

Pénztárának tagjává válik. [A területi pénztárral a tagsági viszony a

területi pénztárnak a biztosított errõl szóló értesítésével az (1) bekezdés

a) pontjában meghatározott idõpontra visszamenõ hatállyal jön létre.]"

12.§ A Tervezet 24.§ (6) bekezdése maradjon el.

13. § A Tervezet 27.§ (2) bekezdése b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"b) olyan életjáradék, amelyet a pénztár legalább a nyugdíjszolgáltatás

megkezdésének idõpontjától számított, a pénztár szolgáltatási

szabályzatában elõre meghatározott idõtartam (határozott idõtartam)

lejártáig feltétel nélkül folyósít. A pénztártagnak a határozott idõtartam

alatt bekövetkezõ halála esetén a pénztár a járadékot a tag 29.§ szerinti

kedvezményezettje részére ezen idõtartam végéig folyósítja. [ Ha a tag

túléli a határozott idõtartamot a járadék a pénztártag részére folyósított

élethosszig tartó járadékká alakul át (elején határozott idõtartamos

életjáradék),] Határozott idõtartamú járadék szolgáltatást az a

pénztártag választhatja, aki írásban nyilatkozik arról, hogy öregségi

járadékot nem kíván az általa meghatározott idõ eltelte után sem igénybe

venni."

14.§ A Tervezet 32.§ (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" A pénztár szolgáltatási szabályzatának legalább az életjáradékra és

valamelyik, a kedvezményezettre is kiterjedõ szolgáltatásra vonatkozó

elõírásokat, valamint a szolgáltatásokhoz kapcsolódó biztonsági tartalék

képzésének és felhasználásának szabályait kell tartalmaznia. A tevékenységét

kezdõ pénztár szolgáltatási szabályzata nem tartalmazhat saját folyósítású

járadékot, kivéve a 27.§ b) pontjában meghatározott járadék. Amennyiben a

pénztár valamely más életjáradékát saját maga kívánja folyósítani, úgy ehhez

huszonötezer fõ alatti taglétszám esetén legalább 3 évvel, egyéb esetben egy

évvel a szolgáltatás megkezdése elõtt be kell szereznie a Pénztárfelügyelet

engedélyét."

15.§ A Tervezet 37.§ (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" A közgyûlést legalább évente egyszer össze kell hívni, az éves beszámoló,

illetve a pénzügyi terv elfogadására. A beszámolót a pénzügyi év lejártát

követõ 90 napos, a pénzügyi tervet a pénzügyi év lejárta elõtti 90 napos

idõszakban kell a közgyûlés elé terjeszteni és elfogadni. A közgyûlést akkor

is össze kell hívni, ha azt a bíróság vagy a Pénztárfelügyelet elrendeli vagy

az ellenõrzõ bizottság, illetve a pénztártagok, illetve küldötteik legalább 10

százaléka - az ok és a cél megjelölésével - írásban indítványozza, illetve az

igazgatótanács szükségesnek látja. Az SzMSz más esetekben is elõírhatja a

közgyûlés összehívását."

16.§ A Tervezet 37.§ (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" A küldöttközgyûlés összehívásáról szóló értesítést, a küldöttközgyûlést

megelõzõen legalább 15 nappal elõbb el kell juttatni a küldötteknek.[ A

bíróság, vagy a Pénztárfelügyelet az értesítés tekintetében, az e törvényben

foglaltnál rövidebb határidõt is elõírhat.]"

17.§ A Tervezet 40.§ (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" Az igazgatótanács a pénztár ügyvezetõ szerve. Az igazgatótanács létszáma

legalább 7, legfeljebb 11 fõ. Az igazgatótanácsban biztosítani kell a

pénztártagok képviseletét. Az igazgatótanács megbízatása, megválasztásától

számított három évig, illetõleg addig tart, amíg a három évre megválasztott

küldöttközgyûlés mandátumának lejártát követõen az új közgyülés alakuló

ülésén új igazgatótanácsot nem választ."

18.§ A Tervezet 42.§(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A pénztár tisztségviselõjét vagy alkalmazottját az igazgatótanács [2 tagja]

ruházhatja fel képviseleti joggal."

19.§ A Tervezet 43.§(1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" A közgyûlés legalább 5, legfeljebb 7 tagú ellenõrzõ bizottságot választ. Az

ellenõrzõ bizottságban a pénztártagoknak kell többségben lenniük. Az ellenõrzõ

bizottság megbízatása, megválasztásától számított három évig, illetõleg addig

tart, amíg a három évre megválasztott küldöttközgyûlés mandátumának lejártát

követõen, az új küldöttközgyûlés alakuló ülésén új ellenõrzõ bizottságot nem

választ."

20.§ A Tervezet 44.§ (2) bekezdése kiegészül:

" A pénztár köteles:

a) ügyvezetõt, (helyettes ügyvezetõt),

b) a számviteli rendért felelõs vezetõt (fõkönyvelõt),

c) befektetésekért felelõs vezetõt,

d) biztosításmatematikust (aktuáriust),

e) könyvvizsgálót,

f) jogászt,

g) belsõ ellenõrt

alkalmazni, illetõleg foglalkoztatni. Az a), b), c) és g) pontokban felsorolt

személyeket a pénztár kizárólag munkaviszony keretében alkalmazhatja.

Biztosításmatematikust nem kell annak a pénztárnak alkalmaznia, amely a 27.§

(2) bekezdésében felsorolt a),c), és d) tipusú járadékokat biztosító

intézettõl vásárolja."

21.§ A Tervezet 44.§(3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" Az ügyvezetõ elláthatja az (1) bekezdés c), f) pontban meghatározottak

feladatát is, amennyiben a vonatkozó feltételeknek egyébként megfelel."

22.§ A Tervezet 45.§ (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" Ügyvezetõként (ügyvezetõ-helyettesként) az alkalmazható, aki:

a) büntetlen elõéletû,

b) felsõfokú pénzügyi, közgazdasági vagy jogi végzettséggel, legalább 2 éves,

a pénztári tevékenységben hasznosítható szakmai gyakorlattal, valamint

pénztárüzemi vezetõi tevékenységre feljogosító szakvizsgával rendelkezik.

23.§ A Tervezet 45.§ (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" Az igazgatótanács kérésére a Pénztárfelügyelet a pénztárüzemi vezetõi

szakvizsga megszerzése alól meghatározott idõtartamra - legfeljebb 3 évre -

felmentést adhat az önkéntes pénztárak ügyvezetõinek."

24.§ A Tervezet 46.§ (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" Nem lehet könyvvizsgáló a pénztár alapítója, tagja, a pénztár ügyvezetõje,

igazgatótanácsának, ellenõrzõ bizottságának tagja, az alapító tulajdonosa, az

alapító könyvvizsgálója, az alapító vezetõ tisztségviselõje, vezetõ beosztású

alkalmazottja, illetve a vagyonkezelõ, valamint gazdálkodása nyilvántartását

végzõ szervezet és a letétkezelõ könyvvizsgálója és közeli hozzátartozója."

25.§ A Tervezet 46.§ (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A könyvvizsgáló megbízatása legfeljebb három éves idõtartamra szólhat, amely

nem hosszabbítható meg. Ugyanazon könyvvizsgáló egyidejûleg legfeljebb 3

pénztárnál bízható meg könyvvizsgálói feladatok ellátásával."

26.§ A Tervezet 46.§ (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" A könyvvizsgáló a 39.§ (1) bekezdésének e)-f) pontjaiban megjelölt, a

pénztár közgyûlése elé terjesztett beszámolót és pénzügyi tervet köteles

megvizsgálni abból a szempontból, hogy azok valós adatokat tartalmaznak-e,

illetve megfelelnek-e a jogszabályok elõírásainak, és köteles azt záradékkal

ellátni. E nélkül a közgyûlés érvényes határozatot nem hozhat."

27§. A Tervezet 47.§(1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" A 44.§-ban meghatározott azon pénztáraknál, ahol biztosításmatematikust kell

alkalmazni, a biztosításmatematikus aláírásával ellenjegyzi:

a) a pénzügyi tervet, az éves beszámolóban a aktuáriusi értékelést, a

biztosításmatematikai statisztikai jelentést, a tartalékok képzésére és

mértékére vonatkozó számításokat,

b) az igazgatótanács döntését megelõzõen a pénztár szolgáltatási

szabályzatát,

c) a biztosító intézettel kötendõ kockázatmegosztást célzó szerzõdéseket,

d) az a)-c) pontokra vonatkozó adatok helytállóságát, a számítások

helyességét, valamint igazolja a rendelkezésre álló adatok teljes

körûségét és a számítások alapjául szolgáló módszerek megfelelõségét."

28.§ A Tervezet 49.§ (6) bekezdése kiegészül az alábbiakkal:

" A vezetõ tisztségviselõ köteles a pénztár igazgatótanácsának és a

Pénztárfelügyeletnek haladéktalanul bejelenteni, ha:

a) egy másik pénztárnál, befektetési vállalkozásnál, pénzügyi intézménynél,

biztosítónál, önkéntes kölcsönös biztosító pénztárnál vezetõ

tisztségviselõvé választják vagy ekként alkalmazzák, illetve ilyen

tisztségét megszünteti,

b) valamely, az a) pont szerinti vállalkozásban befolyásoló részesedést, vagy

szavazati jogot szerez, vagy ilyen részesedését megszünteti,

c) ellene büntetõ eljárás indult."

29.§ A Tervezet 53.§ (8) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" A fedezeti, illetve likviditási tartalékon belül külön kell tervezni az

egyéni számlákról a szolgáltatások fedezetének képzését a szolgáltatási

tartalékokban, a hozamkiegyenlítési és a 27.§ (2) bekezdésében az a), vagy c)

vagy d) pont alatt meghatározott bármely járadékot a pénztár maga

szolgáltatja, akkor demográfiai tartalékok, illetve a szolgáltatásokhoz

kapcsolódó egyéb biztonsági tartalékok alakulását."

30.§ A Tervezet 60.§ (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" A pénztárnak a likviditási tartalékon belül hozamkiegyenlítési

(hozamingadozási), és ha az 54.§ (8) bekezdése szerint demográfiai

tartalékképzésre kötelezett, akkor demográfiai tartalékot kell képeznie."

31.§ A Tervezet 62.§ (2) bekezdése helyére a következõ rendelkezés lép:

"A fedezeti tartalékot képezõ pénzösszegek befektetésekbõl származó nettó

hozambevételeket (hozambevételek és a befektetések költségeinek különbözete) a

tagok egyéni számláin félévente kell jóváírni."

32.§ A Tervezet 63.§(1) bekezdése az alábbiak szerint modósul:

" A pénztár befektetési teljesítményének hozamrátáját [negyedévente] félévente

kell meghatározni."

33.§ A Tervezet 69.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint modósul:

"A pénztári vagyon piaci értéken történõ értékelését [negyedévente] félévente

kell elvégezni, amely a könyvviteli nyilvántartásokban az eszközöknél

értékelési különbözetként, illetve a forrásoknál értékelési különbözet

tartalékaként jelenik meg. Az értékelési különbözetet a befektetések kamat

nélküli értéke alapján kell meghatározni."

34.§ A Tervezet 123.§ (5) bekezdése az alábbiak szerint modósul:

"[a) A 3.§ (1) bekezdésében megjelölt személy foglalkoztatója 1998. július 1-

éig tagdíjat a társadalombiztosítási járulékkal együtt az Országos

Egészségbiztosítási Pénztár útján a Nyugdíjbiztosítási Alap részére utalja

át.

b) A Nyugdíjbiztosítási Alap az 1998. szeptember 30-áig tagonkénti

elszámolással kifizeti a pénztáraknak az 1998. július 1-éig terjedõ

idõszakban a pénztár tagjai után a Nyugdíjbiztosítási Alapba fizetett

tagdíjakat.

c) Az állam kötelezettséget vállal arra, hogy a pénztár és a

Nyugdíjbiztosítási Alap közötti elszámolás során a pénztár részére járó

összeg után olyan kamatot fizet, amely éves szinten legalább 2 százalékkal

meghaladja az idõszakra vonatkozóan a KSH által nyilvánosságra hozott

fogyasztói árindexet. A pénztár és a Nyugdíjbiztosítási Alap közötti

tagdíj és kamat elszámolás rendjét a Kormány rendeletben szabályozza.]"

INDOKOLÁS

A modósító csomag minden indítványa azt a célt szolgálja, hogy minél kevesebb

kivetnivalót találjon az Alkotmánybiróság egy esetleges kontroll esetén a

tervezetben, illetve az indítványok egy része a gyakorlati tapasztalatokhoz és

az élethez próbálja a tervezet elõírásait igazítani.

Budapest, 1997.juniús 17.

Ungár Klára

(SZDSZ)

Eleje Honlap