- 1 -

_______________________

BIZJELEN\T4295KIE.DOC

Az Országgyûlés

T/4295/209.. szám

Szociális és egészségügyi bizottságának Költségvetési és pénzügyi bizottságának

Foglalkoztatási bizottságának Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi

bizottságának

k i e g é s z í t õ a j á n l á s a

a magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-pénztárakról szóló T/4295.. sz.

törvényjavaslathoz

(együtt kezelendõ a T/4295/164.. sz. ajánlással)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Szociális és egészségügyi bizottsága (a továbbiakban:

Szociális bizottság), Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban:

Költségvetési bizottság), Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (a

továbbiakban: Foglalkoztatási bizottsága, valamint Emberi jogi, kisebbségi és

vallásügyi bizottsága (a továbbiakban: Emberi jogi bizottság), megvitatta a

magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-pénztárakról szóló, T/4295.. számon

beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/4295/165-208.

számú kapcsolódó módosító javaslatokat.

Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány Sándor

és Üszögi-Bleyer Jenõ képviselõk T/4295/181.. sz. módosító javaslatukat

VISSZAVONTÁK!

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

I.

1. Kertész István képviselõ - kapcsolódva a T/4295/123/1. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 20. pontja) - a törvényjavaslat 4. § (2)

bekezdése n/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"n) pénzügyi terv: a pénztár gazdálkodását és tartalékainak változását

elõre bemutató rövidtávú (éves)[, középtávú (öt évre szóló)] és hosszú távú

([20] tíz évre szóló) terv,"

"

Indokolás: Lásd a T/4295/184/I. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István és dr. Swartz Tibor képviselõk

- kapcsolódva a T/4295/150.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás

36. pontja) - a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése felvezetõ szövegének a

következõ módosítását javasolják:

"7. § (1) Pénztárat alapíthatnak, [az e törvény hatálybalépésétõl

számított 180 napon belül]:"

Megjegyzés: A módosító javaslat szó szerint megegyezik a T/4295/164.. sz.

ajánlás 36. pontjában foglalt módosító indítvánnyal, amelyet az érintett

bizottságok már elbíráltak.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 6., 9., 43., 45.,

47. pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/4295/170/I. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/138. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 43. pontja) - a törvényjavaslat 7. § (1)

bekezdése befejezõ mondatrészének a következõ módosítását javasolja:

/Pénztárat alapíthatnak, az e törvény hatálybalépésétõl számított 180

napon belül:/

"amennyiben valószínûsítik, hogy az alapítandó pénztár taglétszáma eléri

az [öt]kétezer fõt."

Indokolás: Lásd a T/4295/192. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/4295/15. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 47. pontja) - a törvényjavaslat 7. § (3)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) A fõvárosi, megyei önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) nyílt

pénztárként területi pénztárat alapíthat, vagy részt vehet az (5) bekezdés

szerinti regionális pénztár megalapításában, vagy pályázat útján nyílt

pénztárat megbízhat a területi pénztár teendõinek ellátásával. Ha az

önkormányzat illetékességi területére nem jön létre területi pénztári funkciót

ellátó pénztár, akkor a a területi pénztári feladatok ellátására a

Pénztárfelügyelet ír ki pályázatot ki. E pályázat eredménytelensége esetén a

Pénztárfelügyelet nyílt pénztárat jelöl ki a területi pénztári feladatok

ellátására."

Indokolás: Lásd a T/4295/205. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/28.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 241. pontja) - a törvényjavaslat 7. § (3)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) A fõvárosi, megyei önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) nyílt

pénztárként területi pénztárat alapíthat, vagy részt vehet az (5) bekezdés

szerinti regionális pénztár alapításában, vagy pályázat útján nyílt pénztárat

megbízhat a területi pénztár teendõinek ellátásával. Ha az önkormányzat

illetékességi területére nem jön létre területi pénztári funkciókat ellátó

pénztár, akkor a Pénztárfelügyelet ír ki pályázatot. E pályázat

eredménytelensége esetén a Pénztárfelügyelet a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat

által alapított pénztárat jelöli ki a területi pénztári feladatok ellátására."

Indokolás: Lásd a T/4295/201. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István és dr. Swartz Tibor képviselõk

- kapcsolódva a T/4295/150.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás

36. pontja) - a törvényjavaslat 7. § (4) bekezdésének az elhagyását javasolják

(a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen

változik):

"[(4) A területi pénztár megalapítására az (1) bekezdés alapján számított

határidõt követõ 180 napon belül kerül sor.]"

Megjegyzés: A módosító javaslat szó szerint megegyezik a T/4295/164.. sz.

ajánlás 48. pontjában foglalt módosító indítvánnyal, amelyet az érintett

bizottságok már elbíráltak.

Indokolás: Lásd a T/4295/170/II. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/136/1. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat 7. § (5)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) A [területi pénztár mûködési területe megegyezik az alapító]

fõváros, a megyei jogú város, [önkormányzat vagy] a megyei, illetve több

megy[ébõl]ei önkormányzat által alapított [álló] (regionális) területi pénztár

mûködési területe megegyezik az önkormányzat(ok) közigazgatási területével

[esetében a 2. számú mellékletben meghatározott régió területével. Ha a

regionális pénztár alapítására és a 13.§ (4) bekezdésében meghatározott

feladatok végrehajtására a régióhoz tartozó önkormányzatok megállapodást

kötnek, igényt tarthatnak a 11.§ (2)-(3) bekezdéseiben meghatározott alapítási

költségek megtérítésére]."

Megjegyzés: A dupla aláhúzás a T/4295/164.. sz. ajánlás 53. pontjában foglalt

módosító javaslattól való eltérést jelöli.

Indokolás: Lásd a T/4295/197/I. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

8. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/136/1. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat 11. § (2)

bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"[(2) A regionális területi pénztár alapításával összefüggõ költségeket

(a továbbiakban: alapítási költségek), a központi költségvetés megtéríti az

érintett önkormányzatok részére.]"

Megjegyzés: A módosító javaslat szó szerint megegyezik a T/4295/164.. sz.

ajánlás 65. pontjában foglalt módosító indítvánnyal, amelyet az érintett

bizottságok már elbíráltak.

Indokolás: Lásd a T/4295/197/II. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István és dr. Swartz Tibor képviselõk

- kapcsolódva a T/4295/150.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás

36. pontja) - a törvényjavaslat 12. §-ának más megfogalmazását javasolják:

"12. § [A 7.§ (4) bekezdésében foglalt határidõ elteltét követõen, a 7.§

(1) és (2) bekezdésében meghatározott alapítók számára, ismét megnyílik a

pénztáralapítás lehetõsége.] A területi pénztárat 1997. október 30-ig kell

megalapítani."

Indokolás: Lásd a T/4295/170/III. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

10. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány

Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és

dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/6/3. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 74. pontja) - a törvényjavaslat 13. § (6)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(6) Az alapítási engedély érvényét veszti, ha a kézhezvételétõl

számított 180 napon belül a pénztár nem nyújtja be tevékenységi engedély

iránti kérelmét a Pénztárfelügyelethez. E határidõ elmulasztása esetén

igazolásnak nincs helye, illetve ha tevékenységi engedély iránti kérelmét a

Pénztárfelügyelet elutasítja."

Indokolás: Lásd a T/4295/182/I., T/4294/177/I. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

11. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/129/I. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 91. pontja) - a törvényjavaslat 18. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A pénztárnak a tevékenységi engedély megadása iránti kérelméhez csatolni

kell:/

"g) a vagyonkezelési[, vagyonértékelési szabályzatot és] a szolgáltatási

szabályzatot és amennyiben a pénztár a jogszabály által elõírton túl, annál

részletesebb vagyonértékelési szabályozatot is használ, e vagyonértékelési

szabályzatot,"

Indokolás: Lásd a T/4295/190. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Kertész István és dr. Nagy Sándor képviselõk - kapcsolódva a

T/4295/117/I. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 93. pontja) -

a törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(2) A Pénztárfelügyelet a benyújtott okiratok módosítását írhatja elõ,

ha azokból valószínûsíthetõ, hogy a pénztár [változtatás nélkül nem lesz képes

a vállalt nyugdíjszolgáltatás teljesítésére vagy] mûködése [egyébként] nem

biztonságos, illetve az okiratok szakszerûtlen rendelkezéseket tartalmaznak."

Indokolás: Lásd a T/4295/185., T/4295/193. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

13. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány

Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és

dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/6/3. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 74. pontja) - a törvényjavaslat 19. §-át

a következõ új (3) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(3) Amennyiben a Pénztárfelügyelet elutasítja a tevékenységi engedély

iránti kérelmet, a pénztár 30 napon belül köteles új alapítási, majd

tevékenységi engedély irántikérelmet benyújtani, vagy megszûnésérõl dönteni."

Indokolás: Lásd a T/4295/182/II., T/4295/177/II. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/136/1. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat 22. § (9)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(9) Ha a biztosított az (5) bekezdésben meghatározott kötelezettségnek

nem tett eleget, illetve ha a pénztár a belépési nyilatkozatot elutasította a

biztosított az illetékes területi pénztár tagjává válik. A területi pénztárral

a tagsági viszony a területi pénztárnak a biztosított errõl szóló

értesítésével az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott idõpontra visszamenõ

hatállyal jön létre."

Indokolás: Lásd a T/4295/197/III. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

15. Kertész István képviselõ - kapcsolódva a T/4295/46.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 105. pontja) - a törvényjavaslat 23. §-át

a következõ új (4) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(4) A tagsági viszony átlépéssel való megszüntetésére legkorábban a

pénztárbeli tagsági viszony kezdõ idõpontjától számított félév eltelte után

kerülhet sor, kivéve az (1) bekezdés c) pontja alatti esetet."

Indokolás: Lásd a T/4295/186. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/113. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 113. pontja) - a törvényjavaslat 27. §

(2) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A járadékszolgáltatás (szolgáltatási típus) lehet:/

"b) olyan életjáradék, amelyet a pénztár [legalább] a nyugdíjszolgáltatás

megkezdésének idõpontjától számított, [a pénztár szolgáltatási szabályzatában]

elõre meghatározott idõtartam (határozott idõtartam) lejártáig a

pénztártagnak, illetve kedvezményezettjének (örökösének), a meghatározott

idõtartam lejárata után a pénztártag élete végéig [feltétel nélkül] folyósít[.

A pénztártagnak a határozott idõtartam alatt bekövetkezõ halála esetén a

pénztár a járadékot a tag 29.§ szerinti kedvezményezettje részére ezen

idõtartam végéig folyósítja. Ha a tag túléli a határozott idõtartamot a

járadék a pénztártag részére folyósított élethosszig tartó járadékká alakul

át] (elején határozott idõtartamos életjáradék),"

Indokolás: Lásd a T/4295/196. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

17. Ungár Klára képviselõ - kapcsolódva a T/4295/100/13. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 114. pontja) - a törvényjavaslat 27. §

(2) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A járadékszolgáltatás (szolgáltatási típus) lehet:/

"b) olyan [élet]járadék, amelyet a pénztár legalább a nyugdíjszolgáltatás

megkezdésének idõpontjától számított, a pénztár szolgáltatási szabályzatában

elõre meghatározott idõtartam (határozott idõtartam) lejártáig feltétel nélkül

folyósít. A pénztártagnak a határozott idõtartam alatt bekövetkezõ halála

esetén a pénztár a járadékot a tag 29.§ szerinti kedvezményezettje részére

ezen idõtartam végéig folyósítja. [Ha a tag túléli a határozott idõtartamot a

járadék a pénztártag részére folyósított élethosszig tartó járadékká alakul át

(elején határozott idõtartamos életjáradék)] Határozott idõtartamú járadék

szolgáltatást az a pénztártag választhatja, aki írásban nyilatkozik arról,

hogy idõskori járadékot nem kíván az általa meghatározott idõ eltelte után sem

igénybe venni,"

Megjegyzés: A dupla aláhúzás a T/4295/164.. sz. ajánlás 114. pontjában

foglalt módosító javaslattól való eltérést jelöli.

Indokolás: Lásd a T/4295/165. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

18. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/115/I. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 115. pontja) - a törvényjavaslat 28. § a)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A pénztár egyösszegû kifizetést teljesít:/

"a) szolgáltatásként a pénztártag halála után, a kedvezményezett

[kérésére] részére a b) pontban [szerint,] meghatározott feltételek

teljesülése esetén. Az egy összegben történõ kifizetés helyett a

kedvezményezett dönthet úgy, hogy az összeget a tagsági viszony folytatása

mellett a pénztárban hagyja, vagy azt más pénztárba viszi át,"

Indokolás: Lásd a T/4295/194., T/4295/198. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

19. Ungár Klára képviselõ - kapcsolódva a T/4295/100/14. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 130. pontja) - a törvényjavaslat 32. §

(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A pénztár szolgáltatási szabályzatának legalább az életjáradékra és

valamelyik, a kedvezményezettre is kiterjedõ szolgáltatásra vonatkozó

elõírásokat, valamint a szolgáltatásokhoz kapcsolódó biztonsági tartalék

képzésének és felhasználásának szabályait kell tartalmaznia. A tevékenységét

kezdõ pénztár szolgáltatási szabályzata nem tartalmazhat saját folyósítású

járadékot, kivéve a 27. § b) pontjában meghatározott járadék. Amennyiben a

pénztár valamely életjáradékát saját maga kívánja folyósítani, úgy ehhez

huszonötezer fõ alatti taglétszám esetén legalább 3 évvel, egyéb esetben egy

évvel a szolgáltatás megkezdése elõtt be kell szereznie a Pénztárfelügyelet

engedélyét."

Indokolás: Lásd a T/4295/166. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

20. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/135/1. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 136. pontja) - a törvényjavaslat 33. §

(1) bekezdésének módosítását és a következõ új (2) bekezdéssel történõ

kiegészítését javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek

számozása értelemszerûen változik):

"33. § (1) A pénztár járadékszolgáltatási kötelezettség[ét]e a Bit.

hatálya alá tartozó, valamely az ügyfél védelmi alapban tagsággal rendelkezõ

biztosító intézettõl történõ járadék vásárlása útján is teljesíthet[i]õ. A

járadék vásárlásának forrása a pénztár erre vonatkozó szolgáltatási tartaléka.

[E szolgáltatást bármelyik pénztártag választhatja.] A biztosító intézettõl

vásárolható járadékok azonosak azzal, amelyet a pénztár maga is felajánlhat

(27. § (2) bekezdés).

(2) A járadékszolgáltatást teljesítõ biztosító intézetet a pénztár,

illetve szolgáltatást igénybe vevõ tag egyaránt kiválaszthatja. A pénztártag

abban az esetben is választhat más biztosító intézet által nyújtott

járadékszolgáltatást, ha pénztára is nyújtja ugyanazt a járadékszolgáltatást.

A biztosító intézettel a járadék szolgáltatására vonatkozó szerzõdést a

pénztár köti meg, illetve eljár az érintett pénztártag(ok) nevében."

Indokolás: Lásd a T/4295/204. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

21. Ungár Klára képviselõ - kapcsolódva a T/4295/100/23. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 182. pontja) - a törvényjavaslat 45. §

(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) Az igazgatótanács kérésére a Pénztárfelügyelet a pénztárüzemi

vezetõi szakvizsga megszerzése alól meghatározott idõtartamra - legfeljebb [3]

1 évre - felmentést adhat."

Indokolás: Lásd a T/4295/168. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

22. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/4295/125/II. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 203. pontja) - a törvényjavaslat 52. §-

ának a következõ módosítását javasolja:

"52. § A pénztár köteles pénzforgalmát hitelintézetnél vezetett

pénzforgalmi számlán bonyolítani. A számlavezetõjét és számlájának számát

köteles, a számlamegnyitást követõen, haladéktalanul bejelenteni a

Pénztárfelügyeletnek és az Alapnak. A pénztár a pénzforgalmi számla alszámláin

bonyolíthatja le többek között a befektetési tevékenységéhez, szolgáltatási

tevékenységéhez, a tagdíj gyûjtéséhez, valamint a szervezete mûködéséhez

kapcsolódó pénzforgalmat."

Indokolás: Lásd a T/4295/207. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

23. Kertész István képviselõ - kapcsolódva a T/4295/123/11.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 206. pontja) - a törvényjavaslat 53. §

(1) bekezdése n/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

"53. § (1) Az igazgatótanács évente az éves mérleg megállapítására

összehívott közgyûlés elé terjeszti a pénztár rövid távú[, középtávú] és [a]

hosszú távú pénzügyi tervét. A pénztár hosszú távú pénzügyi tervet elsõ ízben

a mûködés megkezdését követõ ötödik évben készít. A pénzügyi terv nem lehet

ellentétes a pénztárakra vonatkozó gazdálkodási és beszámolási szabályokkal,

valamint a pénztár szabályzataival."

Indokolás: Lásd a T/4295/184/II. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24. Kertész István képviselõ - kapcsolódva a T/4295/123/11.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 206. pontja) - a törvényjavaslat 54. §

(2) bekezdése n/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

"(2) A hosszú távú terv elsõdlegesen a pénztár várható mûködési költségei

és szolgáltatásai fedezete alakulását mutatja be. A [közép távú és a] hosszú

távú pénzügyi terv az éves pénzügyi terv[vel]hez [megegyezõ] képest

egyszerûsített szerkezetben, az idõszakon belül éves ütemezésben készül,

kiegészítve [a közép és] a hosszú távra alkalmazott feltételezésekkel."

Indokolás: Lásd a T/4295/184/III. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

25. Ungár Klára képviselõ - kapcsolódva a T/4295/132/III. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 235. pontja) - a törvényjavaslat 63. §

(7) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(7) A hozamelvárás, a legkisebb [és a legnagyobb] hozam mértékét a

Pénztárfelügyelet a Pénztártanács bevonásával évente elõre határozza meg."

Indokolás: Lásd a T/4295/167. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

26. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/118/I. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 243. pontja) - a törvényjavaslat 67. §

(4) bekezdése d) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A pénztár:/

"d) az általa alapított vagy tulajdoni részesedése mellett mûködõ

szolgáltatók kivételével a pénztári eszközöket [legfeljebb 10 százalékát

fektetheti nem] kizárólag elismert (Dtv. 3. § 25. pont) értékpapírpiacokon

forgalmazott értékpapírba fektetheti,"

Indokolás: Lásd a T/4295/191. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

27. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/28.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 245. pontja) - a törvényjavaslat 67. §-át

a következõ új (7) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(7) A pénztár eszközeit nem lehet a pénztár vagyonkezelését végzõ

befektetési alapkezelõ által kibocsátott befektetési jegybe fektetni."

Indokolás: Lásd a T/4295/195/I. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

28. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány

Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és

dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/10.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 25. pontja) - a törvényjavaslat 70. § (7)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(7) A pénzár által készített ismertetõk, tájékoztatók és hirdetmények

nem tartalmazhatnak félrevezetõ adatokat és közléseket, továbbá a pénztár

bármilyen teljesítményének leírásakor óvatos és szakmailag megalapozott

becslések alkalmazhatók, különösen a jövõbeni hozamok vonatkozásában,

amelyeknél fel kell tüntetni, hogy ezek nem kötelezõ érvényû elõírások és

teljesülésük nem garantált. Múltra vonatkozóan kizárólag az e törvény alapján

egyébként is nyilvánosságra hozandó adatok és tények szerepeltethetõk. A

pénztár teljesítményének bemutatásakor az ugyanazon idõszakra vonatkozó

hivatalos fogyasztói árnövekedést (inflációs rátát) is fel kell tüntetni."

Indokolás: Lásd a T/4295/180., T/4295/171. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

29. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/120/I. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 262. pontja) - a törvényjavaslat 78. §

(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Pénztártitok minden olyan, a pénztártagról a pénztár, vagy a

pénztári szolgáltató szervezet rendelkezésére álló, általa nem gyûjthetõ, nem

kezelhetõ, de tevékenysége folytán tudomására jutó tény, információ,

[megoldás,] vagy adat, amely a pénztártag személyére, adataira, vagyoni

helyzetére, üzleti tevékenységére, [gazdálkodására,] tulajdonosi, üzleti

kapcsolataira, valamint [a pénztár által vezetett] egyéni számlájá[ra]n

nyilvántartott összegre, [egyenlegére, forgalmára, a pénztártag]

járulékbefizetéseire és a részére járó nyugdíjszolgáltatásra vonatkozik. A

pénztártagok nyilvántartható személyes adatainak körét a törvény 3. számú

melléklete tartalmazza."

Indokolás: Lásd a T/4295/189. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Emberi jogi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

30. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/134/2. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 271. pontja) - a törvényjavaslat 83. §

(1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"83. § (1) A pénztár, a felszámolás esetét kivéve, csak végelszámolást

követõen, a Pénztárfelügyelet elõzetes [engedélye alapján] tájékoztatásával

szûnhet meg."

Indokolás: Lásd a T/4295/200. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

31. Dr. Csehák Judit, Götzinger István és dr. Schwartz Tibor képviselõk

- kapcsolódva a T/4295/131/VI. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz.

ajánlás 284. pontja) - a törvényjavaslat 89. § (3) bekezdése c) pontjának a

következõ módosítását javasolják:

/Az Alap az (1) bekezdés szerint:/

"c) kiegészíti a szolgáltatási tartalékot, ha az aktuáriusi értékelés

szerint a járadék folyósításának idõszakában a szolgáltatási tartalék szintje

a likviditási tartalék demográfiai, illetve hozamkiegyenlítési tartalékának

felhasználása után sem éri el a szolgáltatásra jogosult pénztártagok tagonként

meghatározott [normafedezetet] követelés összegét."

Indokolás: Lásd a T/4295/172. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

32. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány

Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és

dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/67.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 288. pontja) - a törvényjavaslat 91. §-

ának a következõ módosítását javasolják:

"91. § Az Alap tagja [évente éves] garanciadíjat [(a továbbiakban: díj)]

fizet az Alapnak. [Az éves díj összege az elõzõ évi tagdíjbevétel 0,3-0,5

százaléka.] A minden pénztárra nézve azonos elvek szerinti befizetés mértékét

az Alap igazgatósága határozza meg. [Az éves díj összegét a pénztár negyedévi

részletekben, legkésõbb a tárgynegyedév tizenötödik napjáig befizeti az Alap

pénzforgalmi számlájára.]"

Indokolás: Lásd a T/4295/179., T/4295/173. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

33. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány

Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és

dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/67.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 288. pontja) - a törvényjavaslat 92. §-

ának a következõ módosítását javasolják:

"92. § A garanciadíjat a pénztárnak negyedévente, a tárgynegyedévet

követõ hónap harmincadik napjáig kell az Alap számlájára átutalni. A [pénztár

mûködésének elsõ évében a] garanciadíj mértéke az adott tárgynegyedévi

tagdíjbevétel 0,3-0,5 százaléka[, amelyet a tárgynegyedévet követõ hó

tizenötödik napjáig köteles a pénztár megfizetni]."

Indokolás: Lásd a T/4295/179., T/4295/173. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

34. Ungár Klára képviselõ - kapcsolódva a T/4295/73.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 310. pontja) - a törvényjavaslat 104. §

(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) A Pénztárfelügyelet elnöki és elnökhelyettesi tisztségére az a

büntetlen elõéletû, magyar állampolgár nevezhetõ ki, aki szakirányú felsõfokú

végzettséggel, és legalább öt évi, a pénzügyi, gazdasági, közigazgatási élet

területén szerzett vezetõi gyakorlattal rendelkezik. Az öt éves szakmai

gyakorlat alól [2] 1 évre a Pénzügyminiszter felmentést adhat."

Indokolás: Lásd a T/4295/169. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

35. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor

képviselõk - kapcsolódva a T/4295/73.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164..

sz. ajánlás 310. pontja) - a törvényjavaslat 104. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolják:

"(3) A Pénztárfelügyelet elnöki és elnökhelyettesi tisztségére az a

büntetlen elõéletû, magyar állampolgár nevezhetõ ki, aki szakirányú felsõfokú

végzettséggel, és legalább öt évi, a pénzügyi, gazdasági, közigazgatási élet

területén szerzett vezetõi gyakorlattal rendelkezik. A[z] pénzügyminiszter az

öt éves [szakmai] vezetõi gyakorlat alól 2 évre, [a Pénzügyminiszter] a

felsõfokú végzettség szakirányúsága alól öt éves szakmai gyakorlat alapján

felmentést adhat."

Indokolás: Lásd a T/4295/176/I. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

36. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor

képviselõk - kapcsolódva a T/4295/73.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164..

sz. ajánlás 310. pontja) - a törvényjavaslat 104. § (4) bekezdésének az

elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek

számozása értelemszerûen változik):

"[(4) Szakirányú felsõfokú végzettségnek minõsül a tudományegyetemek

állam és jogtudományi karán, a közgazdaságtudományi egyetemen, az

államigazgatási fõiskolán, vagy a pénzügyi és számviteli fõiskolán szerzett

oklevél.]"

Indokolás: Lásd a T/4295/176/II. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

37. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/132/IV. sz.

módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 314. pontja) - a törvényjavaslat

106. §-át a követekezõ új (2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat

elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(2) A Pénztárfelügyelet az egyes pénztárak alábbi dokumentumait, adatait

az érdeklõdõk számára folyamatosan és térítésmentesen hozzáférhetõvé teszi:

a) alapító okirat,

b) SZMSZ,

c) szolgáltatási szabályzat,

d) közgyûlések jegyzõkönyvei és határozatai,

e) székhely, telephely(ek), fiók(ok), kirendeltség(ek),

f) adószám,

g) a pénztár vagyona,

h) képviseletre jogosultak neve és lakcíme, tisztsége,

i) a képviselet módja,

j) vezetõ tisztségviselõk neve, lakcíme,

k) könyvvizsgáló neve, lakcíme,

l) az éves beszámolók."

Indokolás: Lásd a T/4295/202. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

38. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/1334/7.. sz.

módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 326. pontja) - a törvényjavaslat

110. § (1) bekezdése k) pontjának a módosítását, valamint a következõ új l)

ponttal történõ kiegészítését javasolja:

/A Pénztárfelügyelet a pénztár kötelezettségeinek teljesítése, a

pénztártagok érdekeinek védelme, valamint a pénztártevékenységre vonatkozó

jogszabályi elõírások betartása érdekében, a következõ intézkedéseket teheti:/

"k) [elrendelheti a pénztár mûködésének felfüggesztését.] tagfelvételi

zárlatot rendelhet el,

l) elrendelheti a pénztár mûködésének felfüggesztését felügyeleti biztos

egyidejû kinevezésébel, és tagfelvételi zárlatot rendelhet el."

Indokolás: Lásd a T/4295/199. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

39. Kertész István képviselõ - kapcsolódva a T/4295/74.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 329. pontja) - a törvényjavaslat 111. §

(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A Pénztárfelügyelet felügyeleti bírságot szabhat ki a pénztárral

szemben, ha a pénztár figyelmeztetés ellenére nem változtat addigi

törvénysértõ vagy az SzMSz-ben foglalt elõírásokat sértõ gyakorlatán,

illetõleg a vonatkozó számviteli, pénzügyi elõírásokat nem tartja be. A bírság

legmagasabb mértéke az éves tagdíj [2 százaléka] 3 ezreléke, amely ismételten

kiszabható. Ha a pénztár eltér a befektetésre vonatkozó szabályoktól és

keretelõírásoktól, az összeférhetetlenségi[,] szabályokat tartósan megszegi, a

szigorított bírság legmagasabb mértéke az éves tagdíj [öt] egy százaléka."

Indokolás: Lásd a T/4295/187. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

40. Kertész István képviselõ - kapcsolódva a T/4295/116. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 337. pontja) - a törvényjavaslat 119. §

(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A Pénztárfelügyelet feladata ellátása érdekében kezelheti a

pénztártagok és a pénztárak vezetõ tisztségviselõinek 3. számú mellékletben

meghatározott adatait, továbbá a pénztár[tagok] tisztségviselõinek és

alkalmazottainak összeférhetetlenségével és képesítési feltételeivel

összefüggõ adatokat."

Indokolás: Lásd a T/4295/188. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Emberi jogi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

41. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/133/6.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 339. pontja) - a törvényjavaslat 121. §

(2) bekezdése c) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A Pénztártanács tagjai:/

"c) a Pénzügyminiszter által a Pénztárfelügyelet elnökének javaslata

alapján felkért [2] 4 független szakértõ,"

Indokolás: Lásd a T/4295/203/I. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

42. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/133/6.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 339. pontja) - a törvényjavaslat 121. §-

át a következõ új (3) bekezdésel javasolja kiegészíteni:

"(3) A Pénztártanács tagjává az a büntetlen elõéletû, felsõfokú

végzettségû magyar állampolgár választható, aki magas szintû, nyugdíjszakmához

kötõdõ vagy befektetési, illetve biztosítási szakismerettel rendelkezik."

Indokolás: Lásd a T/4295/203/II. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

43. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István és dr. Swartz Tibor

képviselõk - kapcsolódva a T/4295/150.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164..

sz. ajánlás 36. pontja) - a törvényjavaslat 122. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolják:

"122. § (1) Ez a törvény - a (2)-(3) bekezdésben foglalt eltéréssel -

[1997. július 1.] 1997. szeptember 1. napján lép hatályba."

Megjegyzés: A módosító javaslat szó szerint megegyezik a T/4295/164.. sz.

ajánlás 346. pontjában foglalt módosító indítvánnyal, amelyet az érintett

bizottságok már elbíráltak.

A módosító indítvány a törvényjavaslat 122. § (1)-(2) bekezdésének

módosításáról, valamint új (4) és (5) bekezdéssel történõ kiegészítésrõl

szól, azonban az azt követõ módosítás csak az (1) bekezdésre irányul.

Indokolás: Lásd a T/4295/170/V. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

44. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 122. § (1) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"122. § (1) Ez a törvény - a (2)-(3) bekezdésben foglalt eltéréssel -

[1997. július 1.] kihirdetése napján lép hatályba. Rendelkezéseit elsõ ízben

1997. szeptember 30-tól kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/4295/208. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

45. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István és dr. Swartz Tibor

képviselõk - kapcsolódva a T/4295/150.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164..

sz. ajánlás 36. pontja) - a törvényjavaslat 123. § (1) bekezdésének az

elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek

számozása értelemszerûen változik):

"123. § [(1) A 7. § (1)-(2) bekezdései szerinti pénztár alapítására a

törvény hatálybalépését követõ 181. és 361. nap között nem kerülhet sor. A 7.

§ (3) bekezdése szerinti területi pénztár alapítására a törvény

hatálybalépését követõ 180. naptól kerülhet sor.]"

Indokolás: Lásd a T/4295/170/IV. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

46. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/4295/100/34.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 350. pontja) - a törvényjavaslat 123. §

(5) bekezdésének más megfogalmazását javasolja:

"(5) [a) A 3.§ (1) bekezdésében megjelölt személy foglalkoztatója 1998.

július 1-éig tagdíjat a társadalombiztosítási járulékkal együtt az Országos

Egészségbiztosítási Pénztár útján a Nyugdíjbiztosítási Alap részére utalja át.

b) A Nyugdíjbiztosítási Alap az 1998. szeptember 30-áig tagonkénti

elszámolással kifizeti a pénztáraknak az 1998. július 1-éig terjedõ idõszakban

a pénztár tagjai után a Nyugdíjbiztosítási Alapba fizetett tagdíjakat.

c) Az állam kötelezettséget vállal arra, hogy a pénztár és a

Nyugdíjbiztosítási Alap közötti elszámolás során a pénztár részére járó összeg

után olyan kamatot fizet, amely éves szinten legalább 2 százalékkal meghaladja

az idõszakra vonatkozóan a KSH által nyilvánosságra hozott fogyasztói

árindexet. A pénztár és a Nyugdíjbiztosítási Alap közötti tagdíj és kamat

elszámolás rendjét a Kormány rendeletben szabályozza.]

a) A pénztár 1998. június 30-ig tagdíjbevételeit pénzforgalmi számláját

vezetõ hitelintézetnél nyitott elkülönített alszámlán köteles tartani.

b) A pénztár az ezen idõszak alatt hozzá belépett pénztártagok adatait 3

munkanapon belül írásban jelenti a Pénztárfelügyeletnek. A Pénztárfelügyelet a

pénztárakba belépett tagok adatait legkésõbb 15 napon belül írásban megküldi a

Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat területileg illetékes igazgatási szervének, és

errõl egyidejûleg írásban értesíti a pénztárat.

c) A pénztár azon pénztártagok befizetéseit helyezheti át az elkülönített

alszámláról a pénzforgalmi számlára, melyekrõl a Pénztárfelügyelettõl

értesítést kapott."

Indokolás: Lásd a T/4295/206/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

47. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István és dr. Swartz Tibor

képviselõk - kapcsolódva a T/4295/150.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164..

sz. ajánlás 36. pontja) - a törvényjavaslat 123. § (10) bekezdésének a

következõ módosítását javasolják :

"(10) Az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárak Felügyelete 1997.

[július] szeptember hó 1 napján megszûnik, e naptól kezdve jogutódja az Állami

Pénztárfelügyelet."

Indokolás: Lásd a T/4295/170/VI. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

48. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/14/VI. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 359. pontja) - a törvényjavaslat 125. §-

át a követekezõ új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(3) Az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról szóló 1993. évi XCVI.

törvény 37. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A pénztár eszközeit nem lehet a pénztár vagyonkezelését végzõ

befektetési alapkezelõ által kibocsátott befektetési jegybe fektetni.""

Indokolás: Lásd a T/4295/195/II. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

49. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány

Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és

dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/14/VI. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 360. pontja) - a törvényjavaslat 125. §-

át a következõ új (6) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(6) Az Öpt. 47. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Amennyiben a nyugdíjpénztár a magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-

pénztárakról szóló törvényben meghatározott feladatokat is ellát, a pénztárnak

két tevékenység ellátásához egy-egy pénzforgalmi számlával rendelkezik.""

Megjegyzés: A módosító javaslat szó szerint megegyezik a T/4295/164.. sz.

ajánlás 360. pontjában foglalt módosító indítvánnyal, azzal az eltéréssel,

hogy a "magánnyugdíj-pénztárakról" kifejezést nyelvtanilag pontosítja.

Indokolás: Lásd a T/4295/178., T/4295/175. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

50. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány

Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és

dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/14/VI. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 360. pontja) - a törvényjavaslat 125. §-

át a következõ új (7) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(7) Az Öpt. 49. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"49. § A munkáltató a munkáltató hozzájárulásnak az e törvény 12. §-ában

meghatározott mértékétõl - korcsoportonként egységesen - felfelé eltérhet azon

alkalmazottai tekintetében, akik 15 éven belül betöltik a nyugdíjkorhatárt.""

Megjegyzés: A dupla aláhúzás a hatályos törvény szövegétõl történõ eltérést

jelöli.

Indokolás: Lásd a T/4295/183., T/4295/174. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

51. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/29.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 362. pontja) - a törvényjavaslatot a

következõ új 129. §-sal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a

törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"129. § (1) A befektetési alapokról szóló 1991. évi LXIII. törvény 29. §

(1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) Az alapkezelõ a befektetési alapkezelõ tevékenységen kívül kizárólag

önkéntes kölcsönös biztosító pénztárak és magánnyugdíj-pénztárak részére

nyújthat vagyonkezelõ tevékenységet."

(2) A befektetési alapokról szóló 1991. évi LXIII. törvény 40. § (2)

bekezdés b/ pontja az alábbiak szerint módosul:

"b/ kizárólag befektetési alapkezelõi tevékenységet, illetve az önkéntes

kölcsönös biztosító pénztárak és a magánnyugdíj-pénztárak részére történõ

vagyonkezelést végez;"

(3) A befektetési alapokról szóló 1991. évi LXIII. törvény 40. §-a a

következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Magánnyugdíj-pénztárak részére történõ vagyonkezelésre jogosító

engedélyt csak olyan, névre szóló részvényekkel rendelkezõ részvénytársaság

kaphat, mely megfelel a (2) bekezdés elõírásainak. Ezen tevékenységét 2

milliárd forint kezelt pénztári vagyon felett csak akkor végezheti, ha

legalább ötszáz millió forint befizetett alaptõkével rendelkezik.""

Indokolás: Lásd a T/4295/195/III. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

52. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/4295/100/34.. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 350. pontja) - a törvényjavaslat 131. §

h) pontjának az elhagyását javasolja:

/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg:/

"[h) a pénztár és a Nyugdíjbiztosítási Alap közötti tagdíj és kamat

elszámolás rendjét.]"

Indokolás: Lásd a T/4295/206/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

53. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslatot a következõ új 132. és

133. §-sal, valamint az azokat megelõzõ alcímmel javasolja kiegészíteni:

"Kapcsolódó törvények hatályba léptetése

132. § (1) A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra

jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1977. évi .....

törvény 1998. január elsején lép hatályba.

(2) A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi ..... törvény

1998. január elsején lép hatályba.

(3) A kötelezõ egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi .....

törvény 1998. január elsején lép hatályba.

(4) A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi

III. törvény módosításáról szóló 1997. évi ..... törvény 1998. január elsején

lép hatályba.

133. § (1) A társadalombiztosításról szóló 19975. évi II. törvény (a

továbbiakban: T.) 10. § (3) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:

/Az (1)-(2) bekezdésben említett személyeken túl a biztosítás kiterjed:/

"d) a felhasználási szerzõdés alapján szerzõdi díjazásban részesülõ

személyre."

(2) A T. 103/D. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Ha az egyéni vállalkozó egyidejûleg a 10. § (1) bekezdésének a)-b)

pontja szerint is biztosított és e jogviszonyában a munkaideje eléri a heti 36

órát, illetve felsõfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul, az e

tevékenységébõl származó és a tárgyévet közvetlenül megelõzõ naptári évben

elért adóköteles jövedelme, átalányadó esetén az átalányadó alapját képezõ

jövedelem egytizenketted része után köteles havonta a 103. § (1) bekezdése

szerinti társadalombiztosítási és a 103. § (2) bekezdésében elõírt mértékû

nyugdíjjárulékot fizetni."

(3) A T. 103/E. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A társas vállalkozás, ha a társas vállalkozás tagja egyidejûleg a

10. § (1) bekezdés a)-b) pontja szerint is biztosított és e jogviszonyában a

munkaideje eléri a heti 36 órát, illetve felsõfokú oktatási intézmény nappali

tagozatán tanul, a személyes közremûködés alapján kiosztott adóköteles

jövedelem után köteles havonta 103. § (1) bekezdése szerinti

társadalombiztosítási járulékot, a tag pedig a 103. § (2) bekezdésében elõírt

mértékû nyugdíjjárulékot fizetni."

(4) A T. 103/F. § helyébe a következõ rendelkezés lép:

"103/F. § (1) Ha az egyéni vállalkozó egyben társas vállalkozóként is

biztosított (10. § (2) bekezdés b)-g) pontjai), egyéni vállalkozói

járulékfizetési kötelezettsége a 103/D. § szerint áll fennt. Ez esetben a

társas vállalkozásnál fennálló járulékfizetési kötelezettségre a 103/E. §

rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy járulékalapként kizárólag a

személyes közremûködés alapján kiosztott adóköteles jövedelmet kell figyelembe

venni.

(2) Amennyiben a társas vállalkozóként biztosított (10. § (2) bekezdés

b)-g) pontjai) több társas vállalkozás személyesen közremûködõ tagja, a társas

válalkozás, illetõleg a biztosított járulékfizetési kötelezettségére a 103/E.

§ rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a (2) bekezdésében

meghatározott legalacsonyabb összegû járulékalap után - a tag évente egy

alkalommal történõ választása szerinti - csak az egyik jogviszonyban áll fenn

járulékfizetési kötelezettség. A továbi társas vállalkozói jogviszony esetén

járulékalapként kizárólag a személyes közremûködés alapján kiosztott

adóköteles jövedelmet kell figyelembe venni."

(5) a) Az (1) bekezdés 1997. december 13. napján,

b) a (2)-(4) bekezdés e törvény kihirdetése napján lép hatályba azzal,

hogy a (2)-(4) bekezdés rendelkezéseit 1997. január elsejétõl alkalmazni kell.

c) 1997. december 13. napján a T. 103/A. §-ának (7) bekezdése, 103/B. §-

ának (6) bekezdése hatályát veszti."

Indokolás: Lásd a T/4295/208. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

54. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/136/1. sz. módosító

javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat 2. sz.

mellékletének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a

mellékletek számozása értelemszerûen változik):

"[2. számú melléklet

A területi pénztárak illetékességi területérõl

A területi pénztárak illetékessége az alábbi régiókra terjed ki:

1. számú régió:

Baranya Megye

Fejér Megye

Gyõr - Moson - Sopron Megye

Komárom-Esztergom Megye

Somogy Megye

Tolna Megye

Vas Megye

Veszprém Megye

Zala Megye

Székesfehérvár székhellyel

2. számú régió:

Bács-Kiskun Megye

Budapest

Pest Megye

Budapest székhellyel

3. számú régió:

Békés Megye

Borsod-Abaúj-Zemplén Megye

Csongrád Megye

Hajdú-Bihar Megye

Heves Megye

Jász-Nagykun-Szolnok Megye

Nógrád Megye

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye

Szolnok székhellyel]"

Megjegyzés: A módosító javaslat szó szerint megegyezik a T/4295/164.. sz.

ajánlás 371. pontjában foglalt módosító indítvánnyal, amelyet az érintett

bizottságok már elbíráltak.

Indokolás: Lásd a T/4295/197/IV. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Foglalkoztatási biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

II.

A Szociális bizottság állásfoglalása a T/4295/164.. sz. ajánlás 267.

pontjánál:

Bizottság állásfoglalása: Elõterjesztõ állásfoglalása:

egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. július 2.

Dr. Csehák Judit s.k., Dr. Kádár Béla s.k.,

a Szociális bizottság elnöke a Költségvetési bizottság elnöke

Dr. Surján László s.k., Gellért Kis Gábor s.k.,

a Foglalkoztatási bizottság elnöke az Emberi jogi bizottság elnöke

Eleje Honlap