_______________________
BIZJELEN\T4295KIE.DOC
Az Országgyûlés
T/4295/209.. szám
Szociális és egészségügyi bizottságának Költségvetési és pénzügyi bizottságának
Foglalkoztatási bizottságának Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi
bizottságának
k i e g é s z í t õ a j á n l á s a
a magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-pénztárakról szóló T/4295.. sz.
törvényjavaslathoz
(együtt kezelendõ a T/4295/164.. sz. ajánlással)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Szociális és egészségügyi bizottsága (a továbbiakban:
Szociális bizottság), Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban:
Költségvetési bizottság), Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (a
továbbiakban: Foglalkoztatási bizottsága, valamint Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottsága (a továbbiakban: Emberi jogi bizottság), megvitatta a
magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-pénztárakról szóló, T/4295.. számon
beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/4295/165-208.
számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány Sándor
és Üszögi-Bleyer Jenõ képviselõk T/4295/181.. sz. módosító javaslatukat
VISSZAVONTÁK!
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
I.
1. Kertész István képviselõ - kapcsolódva a T/4295/123/1. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 20. pontja) - a törvényjavaslat 4. § (2)
bekezdése n/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában:/
"n) pénzügyi terv: a pénztár gazdálkodását és tartalékainak változását
elõre bemutató rövidtávú (éves)[, középtávú (öt évre szóló)] és hosszú távú
([20] tíz évre szóló) terv,"
"
Indokolás: Lásd a T/4295/184/I. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István és dr. Swartz Tibor képviselõk
- kapcsolódva a T/4295/150.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás
36. pontja) - a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése felvezetõ szövegének a
következõ módosítását javasolják:
"7. § (1) Pénztárat alapíthatnak, [az e törvény hatálybalépésétõl
számított 180 napon belül]:"
Megjegyzés: A módosító javaslat szó szerint megegyezik a T/4295/164.. sz.
ajánlás 36. pontjában foglalt módosító indítvánnyal, amelyet az érintett
bizottságok már elbíráltak.
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 6., 9., 43., 45.,
47. pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/4295/170/I. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/138. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 43. pontja) - a törvényjavaslat 7. § (1)
bekezdése befejezõ mondatrészének a következõ módosítását javasolja:
/Pénztárat alapíthatnak, az e törvény hatálybalépésétõl számított 180
napon belül:/
"amennyiben valószínûsítik, hogy az alapítandó pénztár taglétszáma eléri
az [öt]kétezer fõt."
Indokolás: Lásd a T/4295/192. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/4295/15. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 47. pontja) - a törvényjavaslat 7. § (3)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) A fõvárosi, megyei önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) nyílt
pénztárként területi pénztárat alapíthat, vagy részt vehet az (5) bekezdés
szerinti regionális pénztár megalapításában, vagy pályázat útján nyílt
pénztárat megbízhat a területi pénztár teendõinek ellátásával. Ha az
önkormányzat illetékességi területére nem jön létre területi pénztári funkciót
ellátó pénztár, akkor a a területi pénztári feladatok ellátására a
Pénztárfelügyelet ír ki pályázatot ki. E pályázat eredménytelensége esetén a
Pénztárfelügyelet nyílt pénztárat jelöl ki a területi pénztári feladatok
ellátására."
Indokolás: Lásd a T/4295/205. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
5. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/28.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 241. pontja) - a törvényjavaslat 7. § (3)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) A fõvárosi, megyei önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) nyílt
pénztárként területi pénztárat alapíthat, vagy részt vehet az (5) bekezdés
szerinti regionális pénztár alapításában, vagy pályázat útján nyílt pénztárat
megbízhat a területi pénztár teendõinek ellátásával. Ha az önkormányzat
illetékességi területére nem jön létre területi pénztári funkciókat ellátó
pénztár, akkor a Pénztárfelügyelet ír ki pályázatot. E pályázat
eredménytelensége esetén a Pénztárfelügyelet a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat
által alapított pénztárat jelöli ki a területi pénztári feladatok ellátására."
Indokolás: Lásd a T/4295/201. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
6. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István és dr. Swartz Tibor képviselõk
- kapcsolódva a T/4295/150.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás
36. pontja) - a törvényjavaslat 7. § (4) bekezdésének az elhagyását javasolják
(a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen
változik):
"[(4) A területi pénztár megalapítására az (1) bekezdés alapján számított
határidõt követõ 180 napon belül kerül sor.]"
Megjegyzés: A módosító javaslat szó szerint megegyezik a T/4295/164.. sz.
ajánlás 48. pontjában foglalt módosító indítvánnyal, amelyet az érintett
bizottságok már elbíráltak.
Indokolás: Lásd a T/4295/170/II. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
7. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/136/1. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat 7. § (5)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(5) A [területi pénztár mûködési területe megegyezik az alapító]
fõváros, a megyei jogú város, [önkormányzat vagy] a megyei, illetve több
megy[ébõl]ei önkormányzat által alapított [álló] (regionális) területi pénztár
mûködési területe megegyezik az önkormányzat(ok) közigazgatási területével
[esetében a 2. számú mellékletben meghatározott régió területével. Ha a
regionális pénztár alapítására és a 13.§ (4) bekezdésében meghatározott
feladatok végrehajtására a régióhoz tartozó önkormányzatok megállapodást
kötnek, igényt tarthatnak a 11.§ (2)-(3) bekezdéseiben meghatározott alapítási
költségek megtérítésére]."
Megjegyzés: A dupla aláhúzás a T/4295/164.. sz. ajánlás 53. pontjában foglalt
módosító javaslattól való eltérést jelöli.
Indokolás: Lásd a T/4295/197/I. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
8. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/136/1. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat 11. § (2)
bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"[(2) A regionális területi pénztár alapításával összefüggõ költségeket
(a továbbiakban: alapítási költségek), a központi költségvetés megtéríti az
érintett önkormányzatok részére.]"
Megjegyzés: A módosító javaslat szó szerint megegyezik a T/4295/164.. sz.
ajánlás 65. pontjában foglalt módosító indítvánnyal, amelyet az érintett
bizottságok már elbíráltak.
Indokolás: Lásd a T/4295/197/II. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
9. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István és dr. Swartz Tibor képviselõk
- kapcsolódva a T/4295/150.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás
36. pontja) - a törvényjavaslat 12. §-ának más megfogalmazását javasolják:
"12. § [A 7.§ (4) bekezdésében foglalt határidõ elteltét követõen, a 7.§
(1) és (2) bekezdésében meghatározott alapítók számára, ismét megnyílik a
pénztáralapítás lehetõsége.] A területi pénztárat 1997. október 30-ig kell
megalapítani."
Indokolás: Lásd a T/4295/170/III. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
10. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány
Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és
dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/6/3. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 74. pontja) - a törvényjavaslat 13. § (6)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(6) Az alapítási engedély érvényét veszti, ha a kézhezvételétõl
számított 180 napon belül a pénztár nem nyújtja be tevékenységi engedély
iránti kérelmét a Pénztárfelügyelethez. E határidõ elmulasztása esetén
igazolásnak nincs helye, illetve ha tevékenységi engedély iránti kérelmét a
Pénztárfelügyelet elutasítja."
Indokolás: Lásd a T/4295/182/I., T/4294/177/I. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
11. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/129/I. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 91. pontja) - a törvényjavaslat 18. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A pénztárnak a tevékenységi engedély megadása iránti kérelméhez csatolni
kell:/
"g) a vagyonkezelési[, vagyonértékelési szabályzatot és] a szolgáltatási
szabályzatot és amennyiben a pénztár a jogszabály által elõírton túl, annál
részletesebb vagyonértékelési szabályozatot is használ, e vagyonértékelési
szabályzatot,"
Indokolás: Lásd a T/4295/190. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
12. Kertész István és dr. Nagy Sándor képviselõk - kapcsolódva a
T/4295/117/I. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 93. pontja) -
a törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(2) A Pénztárfelügyelet a benyújtott okiratok módosítását írhatja elõ,
ha azokból valószínûsíthetõ, hogy a pénztár [változtatás nélkül nem lesz képes
a vállalt nyugdíjszolgáltatás teljesítésére vagy] mûködése [egyébként] nem
biztonságos, illetve az okiratok szakszerûtlen rendelkezéseket tartalmaznak."
Indokolás: Lásd a T/4295/185., T/4295/193. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
13. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány
Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és
dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/6/3. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 74. pontja) - a törvényjavaslat 19. §-át
a következõ új (3) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:
"(3) Amennyiben a Pénztárfelügyelet elutasítja a tevékenységi engedély
iránti kérelmet, a pénztár 30 napon belül köteles új alapítási, majd
tevékenységi engedély irántikérelmet benyújtani, vagy megszûnésérõl dönteni."
Indokolás: Lásd a T/4295/182/II., T/4295/177/II. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
14. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/136/1. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat 22. § (9)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(9) Ha a biztosított az (5) bekezdésben meghatározott kötelezettségnek
nem tett eleget, illetve ha a pénztár a belépési nyilatkozatot elutasította a
biztosított az illetékes területi pénztár tagjává válik. A területi pénztárral
a tagsági viszony a területi pénztárnak a biztosított errõl szóló
értesítésével az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott idõpontra visszamenõ
hatállyal jön létre."
Indokolás: Lásd a T/4295/197/III. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
15. Kertész István képviselõ - kapcsolódva a T/4295/46.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 105. pontja) - a törvényjavaslat 23. §-át
a következõ új (4) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(4) A tagsági viszony átlépéssel való megszüntetésére legkorábban a
pénztárbeli tagsági viszony kezdõ idõpontjától számított félév eltelte után
kerülhet sor, kivéve az (1) bekezdés c) pontja alatti esetet."
Indokolás: Lásd a T/4295/186. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
16. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/113. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 113. pontja) - a törvényjavaslat 27. §
(2) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/A járadékszolgáltatás (szolgáltatási típus) lehet:/
"b) olyan életjáradék, amelyet a pénztár [legalább] a nyugdíjszolgáltatás
megkezdésének idõpontjától számított, [a pénztár szolgáltatási szabályzatában]
elõre meghatározott idõtartam (határozott idõtartam) lejártáig a
pénztártagnak, illetve kedvezményezettjének (örökösének), a meghatározott
idõtartam lejárata után a pénztártag élete végéig [feltétel nélkül] folyósít[.
A pénztártagnak a határozott idõtartam alatt bekövetkezõ halála esetén a
pénztár a járadékot a tag 29.§ szerinti kedvezményezettje részére ezen
idõtartam végéig folyósítja. Ha a tag túléli a határozott idõtartamot a
járadék a pénztártag részére folyósított élethosszig tartó járadékká alakul
át] (elején határozott idõtartamos életjáradék),"
Indokolás: Lásd a T/4295/196. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. nem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
17. Ungár Klára képviselõ - kapcsolódva a T/4295/100/13. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 114. pontja) - a törvényjavaslat 27. §
(2) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/A járadékszolgáltatás (szolgáltatási típus) lehet:/
"b) olyan [élet]járadék, amelyet a pénztár legalább a nyugdíjszolgáltatás
megkezdésének idõpontjától számított, a pénztár szolgáltatási szabályzatában
elõre meghatározott idõtartam (határozott idõtartam) lejártáig feltétel nélkül
folyósít. A pénztártagnak a határozott idõtartam alatt bekövetkezõ halála
esetén a pénztár a járadékot a tag 29.§ szerinti kedvezményezettje részére
ezen idõtartam végéig folyósítja. [Ha a tag túléli a határozott idõtartamot a
járadék a pénztártag részére folyósított élethosszig tartó járadékká alakul át
(elején határozott idõtartamos életjáradék)] Határozott idõtartamú járadék
szolgáltatást az a pénztártag választhatja, aki írásban nyilatkozik arról,
hogy idõskori járadékot nem kíván az általa meghatározott idõ eltelte után sem
igénybe venni,"
Megjegyzés: A dupla aláhúzás a T/4295/164.. sz. ajánlás 114. pontjában
foglalt módosító javaslattól való eltérést jelöli.
Indokolás: Lásd a T/4295/165. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
18. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/115/I. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 115. pontja) - a törvényjavaslat 28. § a)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/A pénztár egyösszegû kifizetést teljesít:/
"a) szolgáltatásként a pénztártag halála után, a kedvezményezett
[kérésére] részére a b) pontban [szerint,] meghatározott feltételek
teljesülése esetén. Az egy összegben történõ kifizetés helyett a
kedvezményezett dönthet úgy, hogy az összeget a tagsági viszony folytatása
mellett a pénztárban hagyja, vagy azt más pénztárba viszi át,"
Indokolás: Lásd a T/4295/194., T/4295/198. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
19. Ungár Klára képviselõ - kapcsolódva a T/4295/100/14. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 130. pontja) - a törvényjavaslat 32. §
(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A pénztár szolgáltatási szabályzatának legalább az életjáradékra és
valamelyik, a kedvezményezettre is kiterjedõ szolgáltatásra vonatkozó
elõírásokat, valamint a szolgáltatásokhoz kapcsolódó biztonsági tartalék
képzésének és felhasználásának szabályait kell tartalmaznia. A tevékenységét
kezdõ pénztár szolgáltatási szabályzata nem tartalmazhat saját folyósítású
járadékot, kivéve a 27. § b) pontjában meghatározott járadék. Amennyiben a
pénztár valamely életjáradékát saját maga kívánja folyósítani, úgy ehhez
huszonötezer fõ alatti taglétszám esetén legalább 3 évvel, egyéb esetben egy
évvel a szolgáltatás megkezdése elõtt be kell szereznie a Pénztárfelügyelet
engedélyét."
Indokolás: Lásd a T/4295/166. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
20. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/135/1. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 136. pontja) - a törvényjavaslat 33. §
(1) bekezdésének módosítását és a következõ új (2) bekezdéssel történõ
kiegészítését javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek
számozása értelemszerûen változik):
"33. § (1) A pénztár járadékszolgáltatási kötelezettség[ét]e a Bit.
hatálya alá tartozó, valamely az ügyfél védelmi alapban tagsággal rendelkezõ
biztosító intézettõl történõ járadék vásárlása útján is teljesíthet[i]õ. A
járadék vásárlásának forrása a pénztár erre vonatkozó szolgáltatási tartaléka.
[E szolgáltatást bármelyik pénztártag választhatja.] A biztosító intézettõl
vásárolható járadékok azonosak azzal, amelyet a pénztár maga is felajánlhat
(27. § (2) bekezdés).
(2) A járadékszolgáltatást teljesítõ biztosító intézetet a pénztár,
illetve szolgáltatást igénybe vevõ tag egyaránt kiválaszthatja. A pénztártag
abban az esetben is választhat más biztosító intézet által nyújtott
járadékszolgáltatást, ha pénztára is nyújtja ugyanazt a járadékszolgáltatást.
A biztosító intézettel a járadék szolgáltatására vonatkozó szerzõdést a
pénztár köti meg, illetve eljár az érintett pénztártag(ok) nevében."
Indokolás: Lásd a T/4295/204. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
21. Ungár Klára képviselõ - kapcsolódva a T/4295/100/23. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 182. pontja) - a törvényjavaslat 45. §
(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) Az igazgatótanács kérésére a Pénztárfelügyelet a pénztárüzemi
vezetõi szakvizsga megszerzése alól meghatározott idõtartamra - legfeljebb [3]
1 évre - felmentést adhat."
Indokolás: Lásd a T/4295/168. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
22. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/4295/125/II. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 203. pontja) - a törvényjavaslat 52. §-
ának a következõ módosítását javasolja:
"52. § A pénztár köteles pénzforgalmát hitelintézetnél vezetett
pénzforgalmi számlán bonyolítani. A számlavezetõjét és számlájának számát
köteles, a számlamegnyitást követõen, haladéktalanul bejelenteni a
Pénztárfelügyeletnek és az Alapnak. A pénztár a pénzforgalmi számla alszámláin
bonyolíthatja le többek között a befektetési tevékenységéhez, szolgáltatási
tevékenységéhez, a tagdíj gyûjtéséhez, valamint a szervezete mûködéséhez
kapcsolódó pénzforgalmat."
Indokolás: Lásd a T/4295/207. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
23. Kertész István képviselõ - kapcsolódva a T/4295/123/11.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 206. pontja) - a törvényjavaslat 53. §
(1) bekezdése n/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
"53. § (1) Az igazgatótanács évente az éves mérleg megállapítására
összehívott közgyûlés elé terjeszti a pénztár rövid távú[, középtávú] és [a]
hosszú távú pénzügyi tervét. A pénztár hosszú távú pénzügyi tervet elsõ ízben
a mûködés megkezdését követõ ötödik évben készít. A pénzügyi terv nem lehet
ellentétes a pénztárakra vonatkozó gazdálkodási és beszámolási szabályokkal,
valamint a pénztár szabályzataival."
Indokolás: Lásd a T/4295/184/II. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
24. Kertész István képviselõ - kapcsolódva a T/4295/123/11.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 206. pontja) - a törvényjavaslat 54. §
(2) bekezdése n/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
"(2) A hosszú távú terv elsõdlegesen a pénztár várható mûködési költségei
és szolgáltatásai fedezete alakulását mutatja be. A [közép távú és a] hosszú
távú pénzügyi terv az éves pénzügyi terv[vel]hez [megegyezõ] képest
egyszerûsített szerkezetben, az idõszakon belül éves ütemezésben készül,
kiegészítve [a közép és] a hosszú távra alkalmazott feltételezésekkel."
Indokolás: Lásd a T/4295/184/III. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
25. Ungár Klára képviselõ - kapcsolódva a T/4295/132/III. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 235. pontja) - a törvényjavaslat 63. §
(7) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(7) A hozamelvárás, a legkisebb [és a legnagyobb] hozam mértékét a
Pénztárfelügyelet a Pénztártanács bevonásával évente elõre határozza meg."
Indokolás: Lásd a T/4295/167. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
26. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/118/I. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 243. pontja) - a törvényjavaslat 67. §
(4) bekezdése d) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/A pénztár:/
"d) az általa alapított vagy tulajdoni részesedése mellett mûködõ
szolgáltatók kivételével a pénztári eszközöket [legfeljebb 10 százalékát
fektetheti nem] kizárólag elismert (Dtv. 3. § 25. pont) értékpapírpiacokon
forgalmazott értékpapírba fektetheti,"
Indokolás: Lásd a T/4295/191. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
27. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/28.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 245. pontja) - a törvényjavaslat 67. §-át
a következõ új (7) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(7) A pénztár eszközeit nem lehet a pénztár vagyonkezelését végzõ
befektetési alapkezelõ által kibocsátott befektetési jegybe fektetni."
Indokolás: Lásd a T/4295/195/I. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
28. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány
Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és
dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/10.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 25. pontja) - a törvényjavaslat 70. § (7)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(7) A pénzár által készített ismertetõk, tájékoztatók és hirdetmények
nem tartalmazhatnak félrevezetõ adatokat és közléseket, továbbá a pénztár
bármilyen teljesítményének leírásakor óvatos és szakmailag megalapozott
becslések alkalmazhatók, különösen a jövõbeni hozamok vonatkozásában,
amelyeknél fel kell tüntetni, hogy ezek nem kötelezõ érvényû elõírások és
teljesülésük nem garantált. Múltra vonatkozóan kizárólag az e törvény alapján
egyébként is nyilvánosságra hozandó adatok és tények szerepeltethetõk. A
pénztár teljesítményének bemutatásakor az ugyanazon idõszakra vonatkozó
hivatalos fogyasztói árnövekedést (inflációs rátát) is fel kell tüntetni."
Indokolás: Lásd a T/4295/180., T/4295/171. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
29. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/120/I. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 262. pontja) - a törvényjavaslat 78. §
(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Pénztártitok minden olyan, a pénztártagról a pénztár, vagy a
pénztári szolgáltató szervezet rendelkezésére álló, általa nem gyûjthetõ, nem
kezelhetõ, de tevékenysége folytán tudomására jutó tény, információ,
[megoldás,] vagy adat, amely a pénztártag személyére, adataira, vagyoni
helyzetére, üzleti tevékenységére, [gazdálkodására,] tulajdonosi, üzleti
kapcsolataira, valamint [a pénztár által vezetett] egyéni számlájá[ra]n
nyilvántartott összegre, [egyenlegére, forgalmára, a pénztártag]
járulékbefizetéseire és a részére járó nyugdíjszolgáltatásra vonatkozik. A
pénztártagok nyilvántartható személyes adatainak körét a törvény 3. számú
melléklete tartalmazza."
Indokolás: Lásd a T/4295/189. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Emberi jogi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
30. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/134/2. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 271. pontja) - a törvényjavaslat 83. §
(1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"83. § (1) A pénztár, a felszámolás esetét kivéve, csak végelszámolást
követõen, a Pénztárfelügyelet elõzetes [engedélye alapján] tájékoztatásával
szûnhet meg."
Indokolás: Lásd a T/4295/200. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
31. Dr. Csehák Judit, Götzinger István és dr. Schwartz Tibor képviselõk
- kapcsolódva a T/4295/131/VI. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz.
ajánlás 284. pontja) - a törvényjavaslat 89. § (3) bekezdése c) pontjának a
következõ módosítását javasolják:
/Az Alap az (1) bekezdés szerint:/
"c) kiegészíti a szolgáltatási tartalékot, ha az aktuáriusi értékelés
szerint a járadék folyósításának idõszakában a szolgáltatási tartalék szintje
a likviditási tartalék demográfiai, illetve hozamkiegyenlítési tartalékának
felhasználása után sem éri el a szolgáltatásra jogosult pénztártagok tagonként
meghatározott [normafedezetet] követelés összegét."
Indokolás: Lásd a T/4295/172. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
32. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány
Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és
dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/67.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 288. pontja) - a törvényjavaslat 91. §-
ának a következõ módosítását javasolják:
"91. § Az Alap tagja [évente éves] garanciadíjat [(a továbbiakban: díj)]
fizet az Alapnak. [Az éves díj összege az elõzõ évi tagdíjbevétel 0,3-0,5
százaléka.] A minden pénztárra nézve azonos elvek szerinti befizetés mértékét
az Alap igazgatósága határozza meg. [Az éves díj összegét a pénztár negyedévi
részletekben, legkésõbb a tárgynegyedév tizenötödik napjáig befizeti az Alap
pénzforgalmi számlájára.]"
Indokolás: Lásd a T/4295/179., T/4295/173. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
33. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány
Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és
dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/67.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 288. pontja) - a törvényjavaslat 92. §-
ának a következõ módosítását javasolják:
"92. § A garanciadíjat a pénztárnak negyedévente, a tárgynegyedévet
követõ hónap harmincadik napjáig kell az Alap számlájára átutalni. A [pénztár
mûködésének elsõ évében a] garanciadíj mértéke az adott tárgynegyedévi
tagdíjbevétel 0,3-0,5 százaléka[, amelyet a tárgynegyedévet követõ hó
tizenötödik napjáig köteles a pénztár megfizetni]."
Indokolás: Lásd a T/4295/179., T/4295/173. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
34. Ungár Klára képviselõ - kapcsolódva a T/4295/73.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 310. pontja) - a törvényjavaslat 104. §
(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) A Pénztárfelügyelet elnöki és elnökhelyettesi tisztségére az a
büntetlen elõéletû, magyar állampolgár nevezhetõ ki, aki szakirányú felsõfokú
végzettséggel, és legalább öt évi, a pénzügyi, gazdasági, közigazgatási élet
területén szerzett vezetõi gyakorlattal rendelkezik. Az öt éves szakmai
gyakorlat alól [2] 1 évre a Pénzügyminiszter felmentést adhat."
Indokolás: Lásd a T/4295/169. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
35. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor
képviselõk - kapcsolódva a T/4295/73.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164..
sz. ajánlás 310. pontja) - a törvényjavaslat 104. § (3) bekezdésének a
következõ módosítását javasolják:
"(3) A Pénztárfelügyelet elnöki és elnökhelyettesi tisztségére az a
büntetlen elõéletû, magyar állampolgár nevezhetõ ki, aki szakirányú felsõfokú
végzettséggel, és legalább öt évi, a pénzügyi, gazdasági, közigazgatási élet
területén szerzett vezetõi gyakorlattal rendelkezik. A[z] pénzügyminiszter az
öt éves [szakmai] vezetõi gyakorlat alól 2 évre, [a Pénzügyminiszter] a
felsõfokú végzettség szakirányúsága alól öt éves szakmai gyakorlat alapján
felmentést adhat."
Indokolás: Lásd a T/4295/176/I. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
36. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor
képviselõk - kapcsolódva a T/4295/73.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164..
sz. ajánlás 310. pontja) - a törvényjavaslat 104. § (4) bekezdésének az
elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek
számozása értelemszerûen változik):
"[(4) Szakirányú felsõfokú végzettségnek minõsül a tudományegyetemek
állam és jogtudományi karán, a közgazdaságtudományi egyetemen, az
államigazgatási fõiskolán, vagy a pénzügyi és számviteli fõiskolán szerzett
oklevél.]"
Indokolás: Lásd a T/4295/176/II. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
37. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/132/IV. sz.
módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 314. pontja) - a törvényjavaslat
106. §-át a követekezõ új (2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat
elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(2) A Pénztárfelügyelet az egyes pénztárak alábbi dokumentumait, adatait
az érdeklõdõk számára folyamatosan és térítésmentesen hozzáférhetõvé teszi:
a) alapító okirat,
b) SZMSZ,
c) szolgáltatási szabályzat,
d) közgyûlések jegyzõkönyvei és határozatai,
e) székhely, telephely(ek), fiók(ok), kirendeltség(ek),
f) adószám,
g) a pénztár vagyona,
h) képviseletre jogosultak neve és lakcíme, tisztsége,
i) a képviselet módja,
j) vezetõ tisztségviselõk neve, lakcíme,
k) könyvvizsgáló neve, lakcíme,
l) az éves beszámolók."
Indokolás: Lásd a T/4295/202. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
38. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/1334/7.. sz.
módosító javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 326. pontja) - a törvényjavaslat
110. § (1) bekezdése k) pontjának a módosítását, valamint a következõ új l)
ponttal történõ kiegészítését javasolja:
/A Pénztárfelügyelet a pénztár kötelezettségeinek teljesítése, a
pénztártagok érdekeinek védelme, valamint a pénztártevékenységre vonatkozó
jogszabályi elõírások betartása érdekében, a következõ intézkedéseket teheti:/
"k) [elrendelheti a pénztár mûködésének felfüggesztését.] tagfelvételi
zárlatot rendelhet el,
l) elrendelheti a pénztár mûködésének felfüggesztését felügyeleti biztos
egyidejû kinevezésébel, és tagfelvételi zárlatot rendelhet el."
Indokolás: Lásd a T/4295/199. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
39. Kertész István képviselõ - kapcsolódva a T/4295/74.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 329. pontja) - a törvényjavaslat 111. §
(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A Pénztárfelügyelet felügyeleti bírságot szabhat ki a pénztárral
szemben, ha a pénztár figyelmeztetés ellenére nem változtat addigi
törvénysértõ vagy az SzMSz-ben foglalt elõírásokat sértõ gyakorlatán,
illetõleg a vonatkozó számviteli, pénzügyi elõírásokat nem tartja be. A bírság
legmagasabb mértéke az éves tagdíj [2 százaléka] 3 ezreléke, amely ismételten
kiszabható. Ha a pénztár eltér a befektetésre vonatkozó szabályoktól és
keretelõírásoktól, az összeférhetetlenségi[,] szabályokat tartósan megszegi, a
szigorított bírság legmagasabb mértéke az éves tagdíj [öt] egy százaléka."
Indokolás: Lásd a T/4295/187. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
40. Kertész István képviselõ - kapcsolódva a T/4295/116. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 337. pontja) - a törvényjavaslat 119. §
(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A Pénztárfelügyelet feladata ellátása érdekében kezelheti a
pénztártagok és a pénztárak vezetõ tisztségviselõinek 3. számú mellékletben
meghatározott adatait, továbbá a pénztár[tagok] tisztségviselõinek és
alkalmazottainak összeférhetetlenségével és képesítési feltételeivel
összefüggõ adatokat."
Indokolás: Lásd a T/4295/188. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Emberi jogi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
41. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/133/6.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 339. pontja) - a törvényjavaslat 121. §
(2) bekezdése c) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/A Pénztártanács tagjai:/
"c) a Pénzügyminiszter által a Pénztárfelügyelet elnökének javaslata
alapján felkért [2] 4 független szakértõ,"
Indokolás: Lásd a T/4295/203/I. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
42. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/133/6.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 339. pontja) - a törvényjavaslat 121. §-
át a következõ új (3) bekezdésel javasolja kiegészíteni:
"(3) A Pénztártanács tagjává az a büntetlen elõéletû, felsõfokú
végzettségû magyar állampolgár választható, aki magas szintû, nyugdíjszakmához
kötõdõ vagy befektetési, illetve biztosítási szakismerettel rendelkezik."
Indokolás: Lásd a T/4295/203/II. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
43. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István és dr. Swartz Tibor
képviselõk - kapcsolódva a T/4295/150.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164..
sz. ajánlás 36. pontja) - a törvényjavaslat 122. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolják:
"122. § (1) Ez a törvény - a (2)-(3) bekezdésben foglalt eltéréssel -
[1997. július 1.] 1997. szeptember 1. napján lép hatályba."
Megjegyzés: A módosító javaslat szó szerint megegyezik a T/4295/164.. sz.
ajánlás 346. pontjában foglalt módosító indítvánnyal, amelyet az érintett
bizottságok már elbíráltak.
A módosító indítvány a törvényjavaslat 122. § (1)-(2) bekezdésének
módosításáról, valamint új (4) és (5) bekezdéssel történõ kiegészítésrõl
szól, azonban az azt követõ módosítás csak az (1) bekezdésre irányul.
Indokolás: Lásd a T/4295/170/V. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
44. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 122. § (1) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"122. § (1) Ez a törvény - a (2)-(3) bekezdésben foglalt eltéréssel -
[1997. július 1.] kihirdetése napján lép hatályba. Rendelkezéseit elsõ ízben
1997. szeptember 30-tól kell alkalmazni."
Indokolás: Lásd a T/4295/208. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
45. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István és dr. Swartz Tibor
képviselõk - kapcsolódva a T/4295/150.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164..
sz. ajánlás 36. pontja) - a törvényjavaslat 123. § (1) bekezdésének az
elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek
számozása értelemszerûen változik):
"123. § [(1) A 7. § (1)-(2) bekezdései szerinti pénztár alapítására a
törvény hatálybalépését követõ 181. és 361. nap között nem kerülhet sor. A 7.
§ (3) bekezdése szerinti területi pénztár alapítására a törvény
hatálybalépését követõ 180. naptól kerülhet sor.]"
Indokolás: Lásd a T/4295/170/IV. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
46. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/4295/100/34.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 350. pontja) - a törvényjavaslat 123. §
(5) bekezdésének más megfogalmazását javasolja:
"(5) [a) A 3.§ (1) bekezdésében megjelölt személy foglalkoztatója 1998.
július 1-éig tagdíjat a társadalombiztosítási járulékkal együtt az Országos
Egészségbiztosítási Pénztár útján a Nyugdíjbiztosítási Alap részére utalja át.
b) A Nyugdíjbiztosítási Alap az 1998. szeptember 30-áig tagonkénti
elszámolással kifizeti a pénztáraknak az 1998. július 1-éig terjedõ idõszakban
a pénztár tagjai után a Nyugdíjbiztosítási Alapba fizetett tagdíjakat.
c) Az állam kötelezettséget vállal arra, hogy a pénztár és a
Nyugdíjbiztosítási Alap közötti elszámolás során a pénztár részére járó összeg
után olyan kamatot fizet, amely éves szinten legalább 2 százalékkal meghaladja
az idõszakra vonatkozóan a KSH által nyilvánosságra hozott fogyasztói
árindexet. A pénztár és a Nyugdíjbiztosítási Alap közötti tagdíj és kamat
elszámolás rendjét a Kormány rendeletben szabályozza.]
a) A pénztár 1998. június 30-ig tagdíjbevételeit pénzforgalmi számláját
vezetõ hitelintézetnél nyitott elkülönített alszámlán köteles tartani.
b) A pénztár az ezen idõszak alatt hozzá belépett pénztártagok adatait 3
munkanapon belül írásban jelenti a Pénztárfelügyeletnek. A Pénztárfelügyelet a
pénztárakba belépett tagok adatait legkésõbb 15 napon belül írásban megküldi a
Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat területileg illetékes igazgatási szervének, és
errõl egyidejûleg írásban értesíti a pénztárat.
c) A pénztár azon pénztártagok befizetéseit helyezheti át az elkülönített
alszámláról a pénzforgalmi számlára, melyekrõl a Pénztárfelügyelettõl
értesítést kapott."
Indokolás: Lásd a T/4295/206/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
47. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István és dr. Swartz Tibor
képviselõk - kapcsolódva a T/4295/150.. sz. módosító javaslathoz (T/4295/164..
sz. ajánlás 36. pontja) - a törvényjavaslat 123. § (10) bekezdésének a
következõ módosítását javasolják :
"(10) Az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárak Felügyelete 1997.
[július] szeptember hó 1 napján megszûnik, e naptól kezdve jogutódja az Állami
Pénztárfelügyelet."
Indokolás: Lásd a T/4295/170/VI. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
48. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/14/VI. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 359. pontja) - a törvényjavaslat 125. §-
át a követekezõ új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(3) Az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról szóló 1993. évi XCVI.
törvény 37. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) A pénztár eszközeit nem lehet a pénztár vagyonkezelését végzõ
befektetési alapkezelõ által kibocsátott befektetési jegybe fektetni.""
Indokolás: Lásd a T/4295/195/II. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
49. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány
Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és
dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/14/VI. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 360. pontja) - a törvényjavaslat 125. §-
át a következõ új (6) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:
"(6) Az Öpt. 47. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Amennyiben a nyugdíjpénztár a magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-
pénztárakról szóló törvényben meghatározott feladatokat is ellát, a pénztárnak
két tevékenység ellátásához egy-egy pénzforgalmi számlával rendelkezik.""
Megjegyzés: A módosító javaslat szó szerint megegyezik a T/4295/164.. sz.
ajánlás 360. pontjában foglalt módosító indítvánnyal, azzal az eltéréssel,
hogy a "magánnyugdíj-pénztárakról" kifejezést nyelvtanilag pontosítja.
Indokolás: Lásd a T/4295/178., T/4295/175. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
50. Dr. Csehák Judit, dr. Götzinger István, dr. Schwartz Tibor, Burány
Sándor és Üszögi-Bleyer Jenõ, valamint dr. Csehák Judit, Götzinger István és
dr. Schwartz Tibor képviselõk - kapcsolódva a T/4295/14/VI. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 360. pontja) - a törvényjavaslat 125. §-
át a következõ új (7) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:
"(7) Az Öpt. 49. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"49. § A munkáltató a munkáltató hozzájárulásnak az e törvény 12. §-ában
meghatározott mértékétõl - korcsoportonként egységesen - felfelé eltérhet azon
alkalmazottai tekintetében, akik 15 éven belül betöltik a nyugdíjkorhatárt.""
Megjegyzés: A dupla aláhúzás a hatályos törvény szövegétõl történõ eltérést
jelöli.
Indokolás: Lásd a T/4295/183., T/4295/174. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
51. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/29.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 362. pontja) - a törvényjavaslatot a
következõ új 129. §-sal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a
törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"129. § (1) A befektetési alapokról szóló 1991. évi LXIII. törvény 29. §
(1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(1) Az alapkezelõ a befektetési alapkezelõ tevékenységen kívül kizárólag
önkéntes kölcsönös biztosító pénztárak és magánnyugdíj-pénztárak részére
nyújthat vagyonkezelõ tevékenységet."
(2) A befektetési alapokról szóló 1991. évi LXIII. törvény 40. § (2)
bekezdés b/ pontja az alábbiak szerint módosul:
"b/ kizárólag befektetési alapkezelõi tevékenységet, illetve az önkéntes
kölcsönös biztosító pénztárak és a magánnyugdíj-pénztárak részére történõ
vagyonkezelést végez;"
(3) A befektetési alapokról szóló 1991. évi LXIII. törvény 40. §-a a
következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Magánnyugdíj-pénztárak részére történõ vagyonkezelésre jogosító
engedélyt csak olyan, névre szóló részvényekkel rendelkezõ részvénytársaság
kaphat, mely megfelel a (2) bekezdés elõírásainak. Ezen tevékenységét 2
milliárd forint kezelt pénztári vagyon felett csak akkor végezheti, ha
legalább ötszáz millió forint befizetett alaptõkével rendelkezik.""
Indokolás: Lásd a T/4295/195/III. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
52. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/4295/100/34.. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 350. pontja) - a törvényjavaslat 131. §
h) pontjának az elhagyását javasolja:
/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg:/
"[h) a pénztár és a Nyugdíjbiztosítási Alap közötti tagdíj és kamat
elszámolás rendjét.]"
Indokolás: Lásd a T/4295/206/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
53. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslatot a következõ új 132. és
133. §-sal, valamint az azokat megelõzõ alcímmel javasolja kiegészíteni:
"Kapcsolódó törvények hatályba léptetése
132. § (1) A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra
jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1977. évi .....
törvény 1998. január elsején lép hatályba.
(2) A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi ..... törvény
1998. január elsején lép hatályba.
(3) A kötelezõ egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi .....
törvény 1998. január elsején lép hatályba.
(4) A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi
III. törvény módosításáról szóló 1997. évi ..... törvény 1998. január elsején
lép hatályba.
133. § (1) A társadalombiztosításról szóló 19975. évi II. törvény (a
továbbiakban: T.) 10. § (3) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:
/Az (1)-(2) bekezdésben említett személyeken túl a biztosítás kiterjed:/
"d) a felhasználási szerzõdés alapján szerzõdi díjazásban részesülõ
személyre."
(2) A T. 103/D. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) Ha az egyéni vállalkozó egyidejûleg a 10. § (1) bekezdésének a)-b)
pontja szerint is biztosított és e jogviszonyában a munkaideje eléri a heti 36
órát, illetve felsõfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul, az e
tevékenységébõl származó és a tárgyévet közvetlenül megelõzõ naptári évben
elért adóköteles jövedelme, átalányadó esetén az átalányadó alapját képezõ
jövedelem egytizenketted része után köteles havonta a 103. § (1) bekezdése
szerinti társadalombiztosítási és a 103. § (2) bekezdésében elõírt mértékû
nyugdíjjárulékot fizetni."
(3) A T. 103/E. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A társas vállalkozás, ha a társas vállalkozás tagja egyidejûleg a
10. § (1) bekezdés a)-b) pontja szerint is biztosított és e jogviszonyában a
munkaideje eléri a heti 36 órát, illetve felsõfokú oktatási intézmény nappali
tagozatán tanul, a személyes közremûködés alapján kiosztott adóköteles
jövedelem után köteles havonta 103. § (1) bekezdése szerinti
társadalombiztosítási járulékot, a tag pedig a 103. § (2) bekezdésében elõírt
mértékû nyugdíjjárulékot fizetni."
(4) A T. 103/F. § helyébe a következõ rendelkezés lép:
"103/F. § (1) Ha az egyéni vállalkozó egyben társas vállalkozóként is
biztosított (10. § (2) bekezdés b)-g) pontjai), egyéni vállalkozói
járulékfizetési kötelezettsége a 103/D. § szerint áll fennt. Ez esetben a
társas vállalkozásnál fennálló járulékfizetési kötelezettségre a 103/E. §
rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy járulékalapként kizárólag a
személyes közremûködés alapján kiosztott adóköteles jövedelmet kell figyelembe
venni.
(2) Amennyiben a társas vállalkozóként biztosított (10. § (2) bekezdés
b)-g) pontjai) több társas vállalkozás személyesen közremûködõ tagja, a társas
válalkozás, illetõleg a biztosított járulékfizetési kötelezettségére a 103/E.
§ rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a (2) bekezdésében
meghatározott legalacsonyabb összegû járulékalap után - a tag évente egy
alkalommal történõ választása szerinti - csak az egyik jogviszonyban áll fenn
járulékfizetési kötelezettség. A továbi társas vállalkozói jogviszony esetén
járulékalapként kizárólag a személyes közremûködés alapján kiosztott
adóköteles jövedelmet kell figyelembe venni."
(5) a) Az (1) bekezdés 1997. december 13. napján,
b) a (2)-(4) bekezdés e törvény kihirdetése napján lép hatályba azzal,
hogy a (2)-(4) bekezdés rendelkezéseit 1997. január elsejétõl alkalmazni kell.
c) 1997. december 13. napján a T. 103/A. §-ának (7) bekezdése, 103/B. §-
ának (6) bekezdése hatályát veszti."
Indokolás: Lásd a T/4295/208. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
54. Dr. Nagy Sándor képviselõ - kapcsolódva a T/4295/136/1. sz. módosító
javaslathoz (T/4295/164.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat 2. sz.
mellékletének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a
mellékletek számozása értelemszerûen változik):
"[2. számú melléklet
A területi pénztárak illetékességi területérõl
A területi pénztárak illetékessége az alábbi régiókra terjed ki:
1. számú régió:
Baranya Megye
Fejér Megye
Gyõr - Moson - Sopron Megye
Komárom-Esztergom Megye
Somogy Megye
Tolna Megye
Vas Megye
Veszprém Megye
Zala Megye
Székesfehérvár székhellyel
2. számú régió:
Bács-Kiskun Megye
Budapest
Pest Megye
Budapest székhellyel
3. számú régió:
Békés Megye
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
Csongrád Megye
Hajdú-Bihar Megye
Heves Megye
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
Nógrád Megye
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
Szolnok székhellyel]"
Megjegyzés: A módosító javaslat szó szerint megegyezik a T/4295/164.. sz.
ajánlás 371. pontjában foglalt módosító indítvánnyal, amelyet az érintett
bizottságok már elbíráltak.
Indokolás: Lásd a T/4295/197/IV. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Foglalkoztatási biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
II.
A Szociális bizottság állásfoglalása a T/4295/164.. sz. ajánlás 267.
pontjánál:
Bizottság állásfoglalása: Elõterjesztõ állásfoglalása:
egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1997. július 2.
Dr. Csehák Judit s.k., Dr. Kádár Béla s.k.,
a Szociális bizottság elnöke a Költségvetési bizottság elnöke
Dr. Surján László s.k., Gellért Kis Gábor s.k.,
a Foglalkoztatási bizottság elnöke az Emberi jogi bizottság elnöke