1

T/4295/211..

Zárószavazás elõtti módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az Elõterjesztõ nevében a magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-pénztárakról szóló

T/4295.. számú törvényjavaslat zárószavazásra bocsátandó egységes javaslatához

- koherenciazavar megszüntetése érdekében, a Házszabály 107.§-a (1)

bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - az alábbi

zárószavazás elõtti módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 3.§-a az alábbiak szerint módosul:

"3.§ (1) Törvény alapján az a természetes személy válik pénztártaggá, aki 42.

életévének betöltése elõtt, elsõ ízben [1997. december 31-ét] 1998. június 30-

át követõen válik a Tbj. szerint biztosítottá (a továbbiakban: pályakezdõ).

(2) Pénztár tagjává válhat önkéntes döntése alapján az a természetes személy,

aki [1997. december 31-ét] 1998. június 30-át megelõzõen vált a Tbj. szerint

biztosítottá, továbbá nyugellátásra jogosító szolgálati idõ szerzésére a Tbj.

szerint megállapodást kötött."

Indokolás: Az Országgyûlés által elfogadott, a T/4293.. törvényjavaslat 4.§ n)

pontjára vonatkozó módosító javaslat ellentmond az Országgyûlés által

ugyancsak elfogadott, a T/4295.. törvényjavaslat 3.§-ra vonatkozó módosító

javaslatnak.

2. A törvényjavaslat 12.§-a az alábbiak szerint módosul:

"12.§ A területi pénztárat 1997. [október 30-ig] december 31-ig kell

megalapítani."

Indokolás: A pályakezdõk kötelezõ belépési idõpontjának 1998. június 30-ra

történõ módosulása indokolja a területi pénztárak alapítására nyitva álló idõ

meghosszabbítását.

3. A törvényjavaslat 53.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"53.§ (1) Az igazgatótanács évente a[z éves mérleg megállapítására

összehívott] közgyûlés elé terjeszti a pénztár rövid távú és hosszú távú

pénzügyi tervét. A pénztár hosszú távú pénzügyi tervet elsõ ízben a mûködés

megkezdését követõ ötödik évben készít. A pénzügyi terv nem lehet ellentétes a

pénztárakra vonatkozó gazdálkodási és beszámolási szabályokkal, valamint a

pénztár szabályzataival."

Indokolás: A törvényjavaslat a 37.§-sal fennálló ellentétes tartalmat szünteti

meg.

4. A törvényjavaslat 60.§ (2) bekezdése, illetve a 66.§ (5) bekezdés d) pontja

az alábbiak szerint módosul:

"60.§ (2) Amennyiben a pénztár nem helyezi ki a járadékszolgáltatási

tevékenységét, úgy köteles a likviditási alapon belül a pénztár által

alkalmazott módozatok szerint elkülönítve járadéktartalék alapot képezni."

["60.§ (2) A pénztárnak a likviditási tartalékon belül hozamkiegyenlítési

(hozamingadozási), és ha az 54. (8) bekezdése szerint demográfiai

tartalékképzésre kötelezett, akkor demográfiai tartalékokat kell képeznie."]

"66.§ (5) d) [a 60.§ (2) bekezdés és] a 63.§ alapján hozamkiegyenlítési

tartalékot képez,"

Indokolás: A T/4295.. törvényjavaslat 60.§ (2) bekezdésére az Országgyûlés

által két eltérõ módosító javaslat lett elfogadva. A támogatott javaslat

elfogadása esetén a hivatkozás törlése szükséges.

5. A törvényjavaslat 67.§ (4) bekezdés e) pontja elhagyásra kerül:

[" e) a pénztári eszközök legfeljebb 2 százalékát fektetheti egy kibocsátó

által forgalomba hozott nem elismert értékpapírpiacon forgalmazott

értékpapírba."]

Indokolás: A törvényjavaslat a 67.§ (4) bekezdés d) pontjával fennálló

ellentétes tartalmat szünteti meg.

6. A törvényjavaslat 84.§ (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"84.§ (5) A felszámolás kezdõ idõpontjában a tartalékokhoz tartozó eszközök

listáját azonnal le kell zárni és azt a felszámolónak át kell adni. A

felszámolási eljárás során ezek az eszközök külön kezelendõk és azok csak a

fedezeti [alappal] tartalékkal szemben fennálló tagi, illetve hozzátartozói

követelések kielégítése után használhatók fel egyéb kötelezettségek

kielégítésére."

Indokolás: A javaslat a pénztár gazdálkodási fogalomrendszerével ellentétes

kifejezést törli.

7. A törvényjavaslat 96.§ (6) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"96.§ (6) Az ellenõrzõ bizottság tagja nem lehet az Alap [igazgatótanácsának]

igazgatóságának tagja, alkalmazottja és e jogviszonyon kívül nem állhat az

Alappal munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban, nem lehet pénztárszövetség

vezetõ tisztségviselõje, valamint a pénztárak részére szolgáltatást nyújtó

szervezet tulajdonosa, vezetõ tisztségviselõje, vagy vezetõ beosztású

munkatársa."

Indokolás: A javaslat az Alap szervezetének fogalomrendszerével ellentétes

kifejezést törli.

8. A törvényjavaslat 108.§ d) pontja elhagyásra kerül:

["108.§ d) a pénztár jogutód nélküli megszûnéséhez."]

Indokolás: A javaslat a 83.§ (1) bekezdéssel szükséges koherenciát teremti

meg.

9. A törvényjavaslat 123.§ (4) bekezdés a) és b) pontja az alábbiak szerint

módosul:

"123.§ (4) a) A pénztár [1998. június 30-ig] a pénztártag elsõ tagdíj

[bevételeit] befizetéseit pénzforgalmi számláját vezetõ hitelintézetnél

nyitott elkülönített alszámlán köteles tartani.

b) A pénztár a[z ezen idõszak alatt hozzá belépett] pénztártagok adatait a

belépéstõl számított 3 munkanapon belül írásban jelenti a

Pénztárfelügyeletnek. A Pénztárfelügyelet a pénztárakba belépett tagok adatait

legkésõbb 15 napon belül írásban megküldi a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat

területileg illetékes igazgatási szervének, és errõl egyidejûleg írásban

értesíti a pénztárat."

Indokolás: A pályakezdõk kötelezõ belépési idõpontjának 1998. június 30-ra

történõ módosulása teszi szükségessé ezen garanciális szabály módosítását.

10. A törvényjavaslat 133.§-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, a

további bekezdések számozása értelemszerûen változik, valamint a 133.§ (5)

bekezdése a következõ b) ponttal egészül ki, a további pontok jelölése,

illetve a belsõ hivatkozások értelemszerûen változnak:

"(2) A T. 103.§-ának (1) bekezdése a következõ szöveggel egészül ki:

"A foglalkoztató által külföldön foglalkoztatott biztosított, továbbá a

biztosítási kötelezettség alá esõ jogviszonyban foglalkoztatott külföldi

személy esetén járulékalapot képezõ jövedelemnek azokat a foglalkoztató által

adott (elszámolt) juttatásokat kell érteni, amelyek az összevont adóalapba

tartozó, az önálló és nem önálló tevékenységbõl származó bevételnek azon

részei, amelyet az adóelõleg számításánál jövedelemként kell figyelembe venni,

ideértve az Szja. tv. 69.§-a szerinti természetbeni juttatás adóalapként

meghatározott értékét, valamint a munkavállalói érdekképviseletet ellátó

szervezet részére levont (befizetett) tagdíjat, a tanuló szerzõdésben

meghatározott díjat."

"(5) b) a (2) bekezdés 1997. szeptember 1-jén lép hatályba," "

Indokolás: Az Országgyûlés döntése szerint a T/4293.. számú törvényjavaslat 4.§

k) pont 2. alpontját 1997. szeptember 1-jén kell hatályba léptetni. Ezt a

jelenleg hatályos 1975. évi II. törvény kiegészítésével lehet megtenni.

11. A törvényjavaslat 133.§ (5) bekezdés c) pontja az alábbiak szerint

módosul:

"133.§ (5) c) 1997. december 13. napján a T. 103/A.§-ának (7) bekezdése,

103/B.§-ának [(6)] (9) bekezdése hatályát veszti."

Indokolás: A módosítandó részben téves hivatkozás szerepelt, a 103/A.§-nak

megfelelõ személyi körben kell a hatályt rendezni.

Budapest, 1997. július " "

Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Eleje Honlap