1
Zárószavazás elõtti módosító javaslat
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Az Elõterjesztõ nevében a magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-pénztárakról szóló
T/4295.. számú törvényjavaslat zárószavazásra bocsátandó egységes javaslatához
- koherenciazavar megszüntetése érdekében, a Házszabály 107.§-a (1)
bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - az alábbi
zárószavazás elõtti módosító javaslatot
terjesztem elõ:
1. A törvényjavaslat 3.§-a az alábbiak szerint módosul:
"3.§ (1) Törvény alapján az a természetes személy válik pénztártaggá, aki 42.
életévének betöltése elõtt, elsõ ízben [1997. december 31-ét] 1998. június 30-
át követõen válik a Tbj. szerint biztosítottá (a továbbiakban: pályakezdõ).
(2) Pénztár tagjává válhat önkéntes döntése alapján az a természetes személy,
aki [1997. december 31-ét] 1998. június 30-át megelõzõen vált a Tbj. szerint
biztosítottá, továbbá nyugellátásra jogosító szolgálati idõ szerzésére a Tbj.
szerint megállapodást kötött."
Indokolás: Az Országgyûlés által elfogadott, a T/4293.. törvényjavaslat 4.§ n)
pontjára vonatkozó módosító javaslat ellentmond az Országgyûlés által
ugyancsak elfogadott, a T/4295.. törvényjavaslat 3.§-ra vonatkozó módosító
javaslatnak.
2. A törvényjavaslat 12.§-a az alábbiak szerint módosul:
"12.§ A területi pénztárat 1997. [október 30-ig] december 31-ig kell
megalapítani."
Indokolás: A pályakezdõk kötelezõ belépési idõpontjának 1998. június 30-ra
történõ módosulása indokolja a területi pénztárak alapítására nyitva álló idõ
meghosszabbítását.
3. A törvényjavaslat 53.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"53.§ (1) Az igazgatótanács évente a[z éves mérleg megállapítására
összehívott] közgyûlés elé terjeszti a pénztár rövid távú és hosszú távú
pénzügyi tervét. A pénztár hosszú távú pénzügyi tervet elsõ ízben a mûködés
megkezdését követõ ötödik évben készít. A pénzügyi terv nem lehet ellentétes a
pénztárakra vonatkozó gazdálkodási és beszámolási szabályokkal, valamint a
pénztár szabályzataival."
Indokolás: A törvényjavaslat a 37.§-sal fennálló ellentétes tartalmat szünteti
meg.
4. A törvényjavaslat 60.§ (2) bekezdése, illetve a 66.§ (5) bekezdés d) pontja
az alábbiak szerint módosul:
"60.§ (2) Amennyiben a pénztár nem helyezi ki a járadékszolgáltatási
tevékenységét, úgy köteles a likviditási alapon belül a pénztár által
alkalmazott módozatok szerint elkülönítve járadéktartalék alapot képezni."
["60.§ (2) A pénztárnak a likviditási tartalékon belül hozamkiegyenlítési
(hozamingadozási), és ha az 54. (8) bekezdése szerint demográfiai
tartalékképzésre kötelezett, akkor demográfiai tartalékokat kell képeznie."]
"66.§ (5) d) [a 60.§ (2) bekezdés és] a 63.§ alapján hozamkiegyenlítési
tartalékot képez,"
Indokolás: A T/4295.. törvényjavaslat 60.§ (2) bekezdésére az Országgyûlés
által két eltérõ módosító javaslat lett elfogadva. A támogatott javaslat
elfogadása esetén a hivatkozás törlése szükséges.
5. A törvényjavaslat 67.§ (4) bekezdés e) pontja elhagyásra kerül:
[" e) a pénztári eszközök legfeljebb 2 százalékát fektetheti egy kibocsátó
által forgalomba hozott nem elismert értékpapírpiacon forgalmazott
értékpapírba."]
Indokolás: A törvényjavaslat a 67.§ (4) bekezdés d) pontjával fennálló
ellentétes tartalmat szünteti meg.
6. A törvényjavaslat 84.§ (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"84.§ (5) A felszámolás kezdõ idõpontjában a tartalékokhoz tartozó eszközök
listáját azonnal le kell zárni és azt a felszámolónak át kell adni. A
felszámolási eljárás során ezek az eszközök külön kezelendõk és azok csak a
fedezeti [alappal] tartalékkal szemben fennálló tagi, illetve hozzátartozói
követelések kielégítése után használhatók fel egyéb kötelezettségek
kielégítésére."
Indokolás: A javaslat a pénztár gazdálkodási fogalomrendszerével ellentétes
kifejezést törli.
7. A törvényjavaslat 96.§ (6) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"96.§ (6) Az ellenõrzõ bizottság tagja nem lehet az Alap [igazgatótanácsának]
igazgatóságának tagja, alkalmazottja és e jogviszonyon kívül nem állhat az
Alappal munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban, nem lehet pénztárszövetség
vezetõ tisztségviselõje, valamint a pénztárak részére szolgáltatást nyújtó
szervezet tulajdonosa, vezetõ tisztségviselõje, vagy vezetõ beosztású
munkatársa."
Indokolás: A javaslat az Alap szervezetének fogalomrendszerével ellentétes
kifejezést törli.
8. A törvényjavaslat 108.§ d) pontja elhagyásra kerül:
["108.§ d) a pénztár jogutód nélküli megszûnéséhez."]
Indokolás: A javaslat a 83.§ (1) bekezdéssel szükséges koherenciát teremti
meg.
9. A törvényjavaslat 123.§ (4) bekezdés a) és b) pontja az alábbiak szerint
módosul:
"123.§ (4) a) A pénztár [1998. június 30-ig] a pénztártag elsõ tagdíj
[bevételeit] befizetéseit pénzforgalmi számláját vezetõ hitelintézetnél
nyitott elkülönített alszámlán köteles tartani.
b) A pénztár a[z ezen idõszak alatt hozzá belépett] pénztártagok adatait a
belépéstõl számított 3 munkanapon belül írásban jelenti a
Pénztárfelügyeletnek. A Pénztárfelügyelet a pénztárakba belépett tagok adatait
legkésõbb 15 napon belül írásban megküldi a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat
területileg illetékes igazgatási szervének, és errõl egyidejûleg írásban
értesíti a pénztárat."
Indokolás: A pályakezdõk kötelezõ belépési idõpontjának 1998. június 30-ra
történõ módosulása teszi szükségessé ezen garanciális szabály módosítását.
10. A törvényjavaslat 133.§-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, a
további bekezdések számozása értelemszerûen változik, valamint a 133.§ (5)
bekezdése a következõ b) ponttal egészül ki, a további pontok jelölése,
illetve a belsõ hivatkozások értelemszerûen változnak:
"(2) A T. 103.§-ának (1) bekezdése a következõ szöveggel egészül ki:
"A foglalkoztató által külföldön foglalkoztatott biztosított, továbbá a
biztosítási kötelezettség alá esõ jogviszonyban foglalkoztatott külföldi
személy esetén járulékalapot képezõ jövedelemnek azokat a foglalkoztató által
adott (elszámolt) juttatásokat kell érteni, amelyek az összevont adóalapba
tartozó, az önálló és nem önálló tevékenységbõl származó bevételnek azon
részei, amelyet az adóelõleg számításánál jövedelemként kell figyelembe venni,
ideértve az Szja. tv. 69.§-a szerinti természetbeni juttatás adóalapként
meghatározott értékét, valamint a munkavállalói érdekképviseletet ellátó
szervezet részére levont (befizetett) tagdíjat, a tanuló szerzõdésben
meghatározott díjat."
"(5) b) a (2) bekezdés 1997. szeptember 1-jén lép hatályba," "
Indokolás: Az Országgyûlés döntése szerint a T/4293.. számú törvényjavaslat 4.§
k) pont 2. alpontját 1997. szeptember 1-jén kell hatályba léptetni. Ezt a
jelenleg hatályos 1975. évi II. törvény kiegészítésével lehet megtenni.
11. A törvényjavaslat 133.§ (5) bekezdés c) pontja az alábbiak szerint
módosul:
"133.§ (5) c) 1997. december 13. napján a T. 103/A.§-ának (7) bekezdése,
103/B.§-ának [(6)] (9) bekezdése hatályát veszti."
Indokolás: A módosítandó részben téves hivatkozás szerepelt, a 103/A.§-nak
megfelelõ személyi körben kell a hatályt rendezni.
Budapest, 1997. július " "
Dr. Medgyessy Péter
pénzügyminiszter