n- 1 -

______________

I:\bizjelen\T4295zar.DOC

T/4295/212.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi bizottságának

a j á n l á s a

a magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-pénztárakról szóló T/4295.. sz.

törvényjavaslat

z á r ó v i t á j á h o z

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-

pénztárakról szóló, T/4295/210.. számú egységes javaslathoz benyújtott

T/4295/211.. számú módosító javaslatokat.

Megjegyzés: A egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget

[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha

a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Amennyiben a módosító javaslat a egységes javaslat §-ainak, illetve a §-

ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a egységes

javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ

külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 3. § (1) és (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"3. § (1) Törvény alapján az a természetes személy válik pénztártaggá,

aki 42. életévének betöltése elõtt, elsõ ízben [1997. december 31-ét] 1998.

június 30-át követõen válik a Tbj. szerint biztosítottá (a továbbiakban:

pályakezdõ).

(2) Pénztár tagjává válhat önkéntes döntése alapján az a természetes személy,

aki [1997. december 31-ét] 1998. június 30-át megelõzõen vált a Tbj. szerint

biztosítottá, továbbá nyugellátásra jogosító szolgálati idõ szerzésére a Tbj.

szerint megállapodást kötött."

Indokolás: Lásd a T/4295/211/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

2. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 12. §-ának a következõ módosítását

javasolja:

"12. § A területi pénztárat 1997. [október 30-ig] december 31-ig kell

megalapítani."

Indokolás: Lásd a T/4295/211/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

3. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 53. § (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"53.§ (1) Az igazgatótanács évente a[z éves mérleg megállapítására

összehívott] közgyûlés elé terjeszti a pénztár rövid távú és hosszú távú

pénzügyi tervét. A pénztár hosszú távú pénzügyi tervet elsõ ízben a mûködés

megkezdését követõ ötödik évben készít. A pénzügyi terv nem lehet ellentétes a

pénztárakra vonatkozó gazdálkodási és beszámolási szabályokkal, valamint a

pénztár szabályzataival."

Indokolás: Lásd a T/4295/211/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

4. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 60. § második (2) bekezdésének az

elhagyását javasolja:

"[(2) A pénztárnak a likviditási tartalékon belül hozamkiegyenlítési

(hozamingadozási), és ha az 54. (8) bekezdése szerint demográfiai

tartalékképzésre kötelezett, akkor demográfiai tartalékokat kell képeznie.]"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 5. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/4295/211/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

5. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 66. § (5) bekezdése d) pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/A pénztár vagyonkezelését abban az esetben végezheti vagyonkezelõ

megbízása nélkül önállóan, ha:/

"d) [a 60.§ (2) bekezdés és] a 63.§ alapján hozamkiegyenlítési tartalékot

képez,"

Indokolás: Lásd a T/4295/211/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

6. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 67. § (4) bekezdése e) pontjának

az elhagyását javasolja:

/A pénztár:/

"[e) a pénztári eszközök legfeljebb 2 százalékát fektetheti egy kibocsátó

által forgalomba hozott nem elismert értékpapírpiacon forgalmazott

értékpapírba.]"

Indokolás: Lásd a T/4295/211/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

7. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 84. § (5) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(5) A felszámolás kezdõ idõpontjában a tartalékokhoz tartozó eszközök

listáját azonnal le kell zárni és azt a felszámolónak át kell adni. A

felszámolási eljárás során ezek az eszközök külön kezelendõk és azok csak a

fedezeti [alappal] tartalékkal szemben fennálló tagi, illetve hozzátartozói

követelések kielégítése után használhatók fel egyéb kötelezettségek

kielégítésére."

Indokolás: Lásd a T/4295/211/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

8. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 96. § (6) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(6) Az ellenõrzõ bizottság tagja nem lehet az Alap [igazgatótanácsának]

igazgatóságának tagja, alkalmazottja és e jogviszonyon kívül nem állhat az

Alappal munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban, nem lehet pénztárszövetség

vezetõ tisztségviselõje, valamint a pénztárak részére szolgáltatást nyújtó

szervezet tulajdonosa, vezetõ tisztségviselõje, vagy vezetõ beosztású

munkatársa."

Indokolás: Lásd a T/4295/211/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

9. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 108. § d) pontjának az elhagyását

javasolja:

/A Pénztárfelügyelet engedélye szükséges:/

"[d) a pénztár jogutód nélküli megszûnéséhez.]"

Indokolás: Lásd a T/4295/211/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

10. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 123. § (4) bekezdése a) és b)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

"(4) a) A pénztár [1998. június 30-ig] a pénztártag elsõ tagdíj

[bevételeit] befizetéseit pénzforgalmi számláját vezetõ hitelintézetnél

nyitott elkülönített alszámlán köteles tartani.

b) A pénztár a[z ezen idõszak alatt hozzá belépett] pénztártagok adatait

a belépéstõl számított 3 munkanapon belül írásban jelenti a

Pénztárfelügyeletnek. A Pénztárfelügyelet a pénztárakba belépett tagok adatait

legkésõbb 15 napon belül írásban megküldi a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat

területileg illetékes igazgatási szervének, és errõl egyidejûleg írásban

értesíti a pénztárat."

Indokolás: Lásd a T/4295/211/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

11. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 133. §-át a következõ új (2)

bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(2) A T. 103.§-ának (1) bekezdése a következõ szöveggel egészül ki:

"A foglalkoztató által külföldön foglalkoztatott biztosított, továbbá a

biztosítási kötelezettség alá esõ jogviszonyban foglalkoztatott külföldi

személy esetén járulékalapot képezõ jövedelemnek azokat a foglalkoztató által

adott (elszámolt) juttatásokat kell érteni, amelyek az összevont adóalapba

tartozó, az önálló és nem önálló tevékenységbõl származó bevételnek azon

részei, amelyet az adóelõleg számításánál jövedelemként kell figyelembe venni,

ideértve az Szja. tv. 69.§-a szerinti természetbeni juttatás adóalapként

meghatározott értékét, valamint a munkavállalói érdekképviseletet ellátó

szervezet részére levont (befizetett) tagdíjat, a tanuló szerzõdésben

meghatározott díjat.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás következõ két

pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/4295/211/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

12. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 133. § (5) bekezdését a következõ

új b) ponttal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a pontok

jelölése értelemszerûen változik):

"b) a (2) bekezdés 1997. szeptember 1-jén lép hatályba,"

Indokolás: Lásd a T/4295/211/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

13. Az Alkotmányügyi bizottság a egységes javaslat 133. § (5) bekezdése

b) pontjának a következõ módosítását javasolja:

"[b)] c) a [(2)-(4)] (3)-(5) bekezdés e törvény kihirdetése napján lép

hatályba azzal, hogy a [(2)-(4)] (3)-(5) bekezdés rendelkezéseit 1997. január

elsejétõl alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd az Alkotmányügyi bizottság 1997. július 14-i

ülésének jegyzõkönyvét (az elõzõ pontban foglalt indítvánnyal

összefüggõ módosítás).

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. Az Elõterjesztõ a egységes javaslat 133. § (5) bekezdése c) pontjának

a következõ módosítását javasolja:

"c) 1997. december 13. napján a T. 103/A. §-ának (7) bekezdése, 103/B. §-

ának [(6)] (9) bekezdése hatályát veszti."

Indokolás: Lásd a T/4295/211/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. július 14.

Dr. Bihari Mihály s.k.,

az Alkotmány- és igazságügyi bizottság alelnöke

Eleje Honlap