1
T/4296/127.. számú
Zárószavazás elõtti
módosító javaslat
Dr. G á l Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
Az elõterjesztõ nevében a kötelezõ egészségbiztosítás ellátásairól szóló
T/4296.. számú törvényjavaslat zárószavazásra bocsátandó egységes javaslatához
- koherenciazavar megszüntetése érdekében, a Házszabály 107. §-a (1)
bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - az alábbi
zárószavazás elõtti módosító javaslatot
terjesztem elõ:
1. A törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésének a) pontja az alábbiak szerint
módosul:
"1. § (1) A Törvény hatálya
a) a [Tbj.] társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra
jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi ...
törvény (a továbbiakban: Tbj.) szerint biztosított, továbbá egészségügyi
szolgáltatás igénybevételére, valamint baleseti ellátásra és szerzõdés alapján
egyes egészségbiztosítási ellátásokra jogosult személyekre,"
Indokolás: az Országgyûlés által elfogadott módosító javaslatok következtében
elmaradt a törvényjavaslat célját megfogalmazó szakasz, amely eredetileg
tartalmazta a Tbj. teljes címét.
2. A törvényjavaslat 14. §-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"14. § (4) A biztosított jogosult társadalombiztosítási ellátásra vagy
szociális juttatásra, illetve külön jogszabályban meghatározott kedvezményre
való jogosultság megállapítására, annak ellenõrzésére irányuló orvosszakértõi
véleményt megalapozó kivizsgálásra."
Indokolás: az Országgyûlés által elfogadott módosító javaslat következtében a
bekezdésnek nincs sem alanya, sem állítmánya.
3. A törvényjavaslat 16. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(2) A biztosított - külön jogszabályban foglaltak szerint - jogosult
egészségügyi beavatkozást követõ rekonstrukció[t]ra, továbbá funkciózavart
okozó veleszületett vagy szerzett testi rendellenességek korrekciójára a 13.-
14. §-ban foglaltak szerint."
Indokolás: az Országgyûlés által elfogadott módosító javaslatnak csak a jelölt
rag megváltoztatásával van értelme.
4/a. A törvényjavaslat 29. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"29. § (3) A 27. §-ban foglalt ellátások költségeihez nyújtott támogatás
iránti igényt legkésõbb a hazaérkezést követõ 15 napon belül kell a jogosult
lakóhelye szerint illetékes [MEP-nél kell] megyei (fõvárosi)
egészségbiztosítási pénztárnál (a továbbiakban: MEP) bejelenteni."
4/b. A törvényjavaslat 62. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"62. § (2) Ha a biztosított munkáltatója jogutód nélkül megszûnt, az igényt a
lakóhelye szerint illetékes [megyei (fõvárosi) egészségbiztosítási pénztárnál
(a továbbiakban: MEP)] MEP-nél kell bejelenteni."
Indokolás: míg a benyújtott törvényjavaslat elsõ ízben a 62. § (2)
bekezdésében említi a MEP-et, az Országgyûlés által elfogadott módosító
javaslatok már a törvényjavaslat 29. § (3) bekezdésében nevesítik azt, ezért a
késõbbi szakaszból a korábbiba szükséges átemelni a teljes megnevezést és
annak a továbbiakra vonatkozó rövidítését.
5. A törvényjavaslat 38. § (2) bekezdés b) pontja az alábbiak szerint módosul:
"b) amennyiben az a) pontban foglaltak egy éven belül ismételten elõfordulnak,
vagy az okozott kár összege egy éven belül meghaladja a 37. § (6) bekezdése
szerinti összeget, - az a) pontban foglaltakon túl - a támogatással történõ
forgalmazásra, illetve kiszolgáltatásra jogosító szerzõdést az OEP felmondja."
Indokolás: az Országgyûlés elfogadta e szakasz felvezetõ mondatának és a)
pontjának módosítását, ezáltal megváltozott a mondat alanya. A módosításnak
megfelelõ korrekció nélkül értelmetlen a b) pontban foglalt rendelkezés.
6. A törvényjavaslat 42. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"42. § (3) A (2) bekezdésben nem említett biztosított terhességi-gyermekágyi
segélyének naptári napi összegét a jogosultság kezdõ napján érvényes
minimálbér kétszerese harmincad részének figyelembevételével kell
megállapítani. Ha azonban a biztosított egészségbiztosítási járulék alapját
képezõ jövedelme a [minimális bér] minimálbér kétszeresét nem éri el, a
tényleges jövedelmet kell figyelembe venni."
Indokolás: az Országgyûlés által elfogadott módosítási javaslat a bekezdésnek
csak az egyik helyén pontosította a minimálbér elnevezését.
7. A törvényjavaslat 56. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"56. § (2) Az egészségbiztosítási járulék fizetésére nem kötelezett
biztosított, illetõleg baleseti ellátásra jogosult baleseti táppénzének
alapjaként azt a jövedelmet kell figyelembe venni, amely után a Tbj.-ben
elõírtak szerint egészségbiztosítási [hozzájárulást] járulékot, illetõleg
baleseti járulékot kellett fizetni, azonban a baleseti táppénz alapja az
egészségbiztosítási járulék alapjának felsõ határánál több nem lehet."
Indokolás: A Tbj.-re vonatkozóan elfogadta az Országgyûlés azt a módosító
javaslatot, amely szerint a munkáltató nem egészségbiztosítási hozzájárulást,
hanem járulékot fizet. A módosítás ezzel összhangban vezeti át a változást.
8. A törvényjavaslat 57. §-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"57. § (4) A baleseti járadékra jogosultság azzal a nappal nyílik meg,
amelytõl az igénylõ tizenöt százalékot meghaladó munkaképesség-csökkenését
megállapították. Ha az igénylõ ezen a napon baleseti táppénzben részesül, a
jogosultság a táppénz megszûnését követõ nappal nyílik meg. A (2) bekezdésben
meghatározott két évet attól a naptól kell számítani, amelytõl az [57] 58. §
(1) bekezdés a) pontja szerinti baleseti járadékot megállapították."
Indokolás: A benyújtott törvényjavaslatban sajnálatos módon szereplõ elírásra
nem érkezett módosító javaslat, de korrekció nélkül a rendelkezés nem
alkalmazható.
9. A törvényjavaslat 59. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"59. § (3) A szilikózis vagy azbesztózis alapján járó baleseti járadék
megállapításánál a szilikózis vagy azbesztózis veszélyének kitett munkakörben
az öt évnél korábban elért keresetet is figyelembe kell venni, ha az igénylõ
az öt éven belül ilyen munkakörben egy évnél rövidebb ideig dolgozott és a
kereset így megállapított átlaga kedvezõbb."
Indokolás: az Országgyûlés által elfogadott módosító javaslatok a
törvényjavaslat e szakaszából törölték a szilikózis vagy azbesztózis
szövegrészt követõ részt, amely arról rendelkezett, hogy a két megbetegedés a
továbbiakban szilikózis elnevezéssel lesz jelölve. Ennek elhagyása
következtében nem elegendõ csak a szilikózis veszélyének kitett munkakörrõl
rendelkezni, mivel azon a módosítás értelmében nem kell automatikusan az
azbesztózist is érteni.
10. A törvényjavaslat 65. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"65. § (2) Az üzemi baleset jogerõs megállapításáig a biztosítottnak az
általános szabályok szerint rendelt gyógyszer, gyógyászati segédeszköz és
ellátás árához, továbbá az 54. § (3) bekezdésében foglalt fogászati ellátásért
a biztosított által kifizetett térítési díjat a megállapítást követõen, a
biztosított kérelmére a lakóhely szerint illetékes MEP, vasutas dolgozók
esetén a Vasutas Társadalombiztosítási Igazgatóság soron kívül megtéríti.
Indokolás: az Országgyûlés az 54. §-t új (3) bekezdéssel egészítette ki,
amelynek értelmében a baleseti egészségügyi ellátás keretébe tartoznak egyes
fogászati ellátások is. Ezzel összefüggésben szükséges e szakasz korrekciója.
11. A törvényjavaslat 65. §-ának (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"65. § (5) A baleseti járadék iránti igény elbírálására és folyósítására a
[Tny.-nek] a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi ...
törvénynek (a továbbiakban: Tny.) a nyugellátások megállapítására és
folyósítására vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
Indokolás: az Országgyûlés által elfogadott módosítások következtében
megváltozott az a törvényhely, amelyben a Tny. rövidítése elõször szerepelt,
ezért e szakaszban szükséges azt pótolni.
Budapest, 1997. július 9.
(dr. Kökény Mihály)