1

T/4296/127.. számú

Zárószavazás elõtti

módosító javaslat

Dr. G á l Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az elõterjesztõ nevében a kötelezõ egészségbiztosítás ellátásairól szóló

T/4296.. számú törvényjavaslat zárószavazásra bocsátandó egységes javaslatához

- koherenciazavar megszüntetése érdekében, a Házszabály 107. §-a (1)

bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - az alábbi

zárószavazás elõtti módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésének a) pontja az alábbiak szerint

módosul:

"1. § (1) A Törvény hatálya

a) a [Tbj.] társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra

jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi ...

törvény (a továbbiakban: Tbj.) szerint biztosított, továbbá egészségügyi

szolgáltatás igénybevételére, valamint baleseti ellátásra és szerzõdés alapján

egyes egészségbiztosítási ellátásokra jogosult személyekre,"

Indokolás: az Országgyûlés által elfogadott módosító javaslatok következtében

elmaradt a törvényjavaslat célját megfogalmazó szakasz, amely eredetileg

tartalmazta a Tbj. teljes címét.

2. A törvényjavaslat 14. §-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"14. § (4) A biztosított jogosult társadalombiztosítási ellátásra vagy

szociális juttatásra, illetve külön jogszabályban meghatározott kedvezményre

való jogosultság megállapítására, annak ellenõrzésére irányuló orvosszakértõi

véleményt megalapozó kivizsgálásra."

Indokolás: az Országgyûlés által elfogadott módosító javaslat következtében a

bekezdésnek nincs sem alanya, sem állítmánya.

3. A törvényjavaslat 16. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) A biztosított - külön jogszabályban foglaltak szerint - jogosult

egészségügyi beavatkozást követõ rekonstrukció[t]ra, továbbá funkciózavart

okozó veleszületett vagy szerzett testi rendellenességek korrekciójára a 13.-

14. §-ban foglaltak szerint."

Indokolás: az Országgyûlés által elfogadott módosító javaslatnak csak a jelölt

rag megváltoztatásával van értelme.

4/a. A törvényjavaslat 29. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"29. § (3) A 27. §-ban foglalt ellátások költségeihez nyújtott támogatás

iránti igényt legkésõbb a hazaérkezést követõ 15 napon belül kell a jogosult

lakóhelye szerint illetékes [MEP-nél kell] megyei (fõvárosi)

egészségbiztosítási pénztárnál (a továbbiakban: MEP) bejelenteni."

4/b. A törvényjavaslat 62. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"62. § (2) Ha a biztosított munkáltatója jogutód nélkül megszûnt, az igényt a

lakóhelye szerint illetékes [megyei (fõvárosi) egészségbiztosítási pénztárnál

(a továbbiakban: MEP)] MEP-nél kell bejelenteni."

Indokolás: míg a benyújtott törvényjavaslat elsõ ízben a 62. § (2)

bekezdésében említi a MEP-et, az Országgyûlés által elfogadott módosító

javaslatok már a törvényjavaslat 29. § (3) bekezdésében nevesítik azt, ezért a

késõbbi szakaszból a korábbiba szükséges átemelni a teljes megnevezést és

annak a továbbiakra vonatkozó rövidítését.

5. A törvényjavaslat 38. § (2) bekezdés b) pontja az alábbiak szerint módosul:

"b) amennyiben az a) pontban foglaltak egy éven belül ismételten elõfordulnak,

vagy az okozott kár összege egy éven belül meghaladja a 37. § (6) bekezdése

szerinti összeget, - az a) pontban foglaltakon túl - a támogatással történõ

forgalmazásra, illetve kiszolgáltatásra jogosító szerzõdést az OEP felmondja."

Indokolás: az Országgyûlés elfogadta e szakasz felvezetõ mondatának és a)

pontjának módosítását, ezáltal megváltozott a mondat alanya. A módosításnak

megfelelõ korrekció nélkül értelmetlen a b) pontban foglalt rendelkezés.

6. A törvényjavaslat 42. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"42. § (3) A (2) bekezdésben nem említett biztosított terhességi-gyermekágyi

segélyének naptári napi összegét a jogosultság kezdõ napján érvényes

minimálbér kétszerese harmincad részének figyelembevételével kell

megállapítani. Ha azonban a biztosított egészségbiztosítási járulék alapját

képezõ jövedelme a [minimális bér] minimálbér kétszeresét nem éri el, a

tényleges jövedelmet kell figyelembe venni."

Indokolás: az Országgyûlés által elfogadott módosítási javaslat a bekezdésnek

csak az egyik helyén pontosította a minimálbér elnevezését.

7. A törvényjavaslat 56. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"56. § (2) Az egészségbiztosítási járulék fizetésére nem kötelezett

biztosított, illetõleg baleseti ellátásra jogosult baleseti táppénzének

alapjaként azt a jövedelmet kell figyelembe venni, amely után a Tbj.-ben

elõírtak szerint egészségbiztosítási [hozzájárulást] járulékot, illetõleg

baleseti járulékot kellett fizetni, azonban a baleseti táppénz alapja az

egészségbiztosítási járulék alapjának felsõ határánál több nem lehet."

Indokolás: A Tbj.-re vonatkozóan elfogadta az Országgyûlés azt a módosító

javaslatot, amely szerint a munkáltató nem egészségbiztosítási hozzájárulást,

hanem járulékot fizet. A módosítás ezzel összhangban vezeti át a változást.

8. A törvényjavaslat 57. §-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"57. § (4) A baleseti járadékra jogosultság azzal a nappal nyílik meg,

amelytõl az igénylõ tizenöt százalékot meghaladó munkaképesség-csökkenését

megállapították. Ha az igénylõ ezen a napon baleseti táppénzben részesül, a

jogosultság a táppénz megszûnését követõ nappal nyílik meg. A (2) bekezdésben

meghatározott két évet attól a naptól kell számítani, amelytõl az [57] 58. §

(1) bekezdés a) pontja szerinti baleseti járadékot megállapították."

Indokolás: A benyújtott törvényjavaslatban sajnálatos módon szereplõ elírásra

nem érkezett módosító javaslat, de korrekció nélkül a rendelkezés nem

alkalmazható.

9. A törvényjavaslat 59. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"59. § (3) A szilikózis vagy azbesztózis alapján járó baleseti járadék

megállapításánál a szilikózis vagy azbesztózis veszélyének kitett munkakörben

az öt évnél korábban elért keresetet is figyelembe kell venni, ha az igénylõ

az öt éven belül ilyen munkakörben egy évnél rövidebb ideig dolgozott és a

kereset így megállapított átlaga kedvezõbb."

Indokolás: az Országgyûlés által elfogadott módosító javaslatok a

törvényjavaslat e szakaszából törölték a szilikózis vagy azbesztózis

szövegrészt követõ részt, amely arról rendelkezett, hogy a két megbetegedés a

továbbiakban szilikózis elnevezéssel lesz jelölve. Ennek elhagyása

következtében nem elegendõ csak a szilikózis veszélyének kitett munkakörrõl

rendelkezni, mivel azon a módosítás értelmében nem kell automatikusan az

azbesztózist is érteni.

10. A törvényjavaslat 65. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"65. § (2) Az üzemi baleset jogerõs megállapításáig a biztosítottnak az

általános szabályok szerint rendelt gyógyszer, gyógyászati segédeszköz és

ellátás árához, továbbá az 54. § (3) bekezdésében foglalt fogászati ellátásért

a biztosított által kifizetett térítési díjat a megállapítást követõen, a

biztosított kérelmére a lakóhely szerint illetékes MEP, vasutas dolgozók

esetén a Vasutas Társadalombiztosítási Igazgatóság soron kívül megtéríti.

Indokolás: az Országgyûlés az 54. §-t új (3) bekezdéssel egészítette ki,

amelynek értelmében a baleseti egészségügyi ellátás keretébe tartoznak egyes

fogászati ellátások is. Ezzel összefüggésben szükséges e szakasz korrekciója.

11. A törvényjavaslat 65. §-ának (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"65. § (5) A baleseti járadék iránti igény elbírálására és folyósítására a

[Tny.-nek] a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi ...

törvénynek (a továbbiakban: Tny.) a nyugellátások megállapítására és

folyósítására vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

Indokolás: az Országgyûlés által elfogadott módosítások következtében

megváltozott az a törvényhely, amelyben a Tny. rövidítése elõször szerepelt,

ezért e szakaszban szükséges azt pótolni.

Budapest, 1997. július 9.

(dr. Kökény Mihály)

Eleje Honlap