Elõterjesztõ:

H/4314/15.. szám

E G Y S É G E S J A V A S L A T

a Magyar Köztársaság Országgyûlésének Házszabályáról szóló

46/1994. (IX.30.) OGY határozat módosításáról szóló

országgyûlési határozati javaslat

Z Á R Ó S Z A V A Z Á S Á H O Z

- 2 -

_______________________

OGYH\H4314EGY.DOC

Az Országgyûlés

....../1997. ( ) OGY

h a t á r o z a t a

a Magyar Köztársaság Országgyûlésének Házszabályáról szóló

46/1994. (IX.30.) OGY határozat módosításáról

1. § (1) A Magyar Köztársaság Országgyûlésének Házszabályáról szóló - a

62/1995. (VI.17.) OGY határozattal módosított - 46/1994. (IX.30.) OGY

határozat (a továbbiakban: Házszabály) 19. § (2) bekezdésének g) pontja

helyébe a következõ rendelkezés lép:

/(2) Az Országgyûlés elnöke az (1) bekezdésben meghatározott feladatai

körében/

"g) összehangolja a bizottságok mûködését, továbbá javaslatot tesz

a bizottság elnökének, alelnökének és tagjainak személyére vonatkozó

változásra,"

(2) A Házszabály 19. § (2) bekezdésének i)-j) pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

/(2) Az Országgyûlés elnöke az (1) bekezdésben meghatározott feladatai

körében/

"i) kinevezi és felmenti az Országgyûlés fõtitkárát, a fõtitkár

helyetteseit, a gazdasági fõigazgatót, az Országgyûlési Könyvtár

fõigazgatóját, továbbá a Szervezeti és Mûködési Szabályzatban meghatározott

hivatali szervek vezetõit; az általa kinevezett vezetõket illetõen munkáltatói

jogkört gyakorol;

j) jóváhagyja az Országgyûlés hivatali szerveinek Szervezeti és

Mûködési Szabályzatát, továbbá kiadja az Országgyûlés Hivatalára vonatkozó

egyéb szabályzatokat, rendelkezéseket;"

2. § (1) A Házszabály 23. § e) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

H/23.. § A Házbizottság:/

"e) az állandó bizottságok számára, elnevezésére, feladatkörére,

tagjainak számára, elnökének, alelnökének és tagjainak megválasztására

javaslatot tesz az Országgyûlésnek (31. § (1) bekezdés);"

(2) A Házszabály 23. §-a a következõ r) ponttal egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi r)-t) pontok betûjelzése s)-u) pontokra változik:

H/23.. § A Házbizottság:/

"r) a köztársasági elnök és a miniszterelnök napirenden kívüli

felszólalásánál megállapítja a felszólalások és hozzászólások idõkeretét (51.

§ (2) bekezdés)."

3. § A Házszabály 26. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"26. § (1) A Házbizottság ülését az Országgyûlés elnöke hívja össze és

vezeti. Az Országgyûlés ülésének ideje alatt az elnök összehívhatja a

Házbizottság ülését."

4. § A Házszabály 30. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Az állandó bizottság a mûködési területét érintõ bármely kérdést -

az Országgyûlés felkérése vagy saját elhatározása alapján - megtárgyalhat, és

abban állást foglalhat. A bizottság az állásfoglalását bizottsági

tájékoztatóban nyilvánosságra hozhatja."

5. § A Házszabály 31. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"31. § (1) Az állandó bizottságok számára, elnevezésére, feladatkörére,

tagjainak számára, elnökének, alelnökének és tagjainak megválasztására - a

28. §-ban és a 33. § (1)-(2) bekezdésében foglaltak alapján - a

képviselõcsoportok vezetõi ajánlásának megfelelõen a Házbizottság terjeszt elõ

javaslatot az Országgyûlésnek. A bizottság elnökének, alelnökének és tagjainak

személyére vonatkozó változásra - a képviselõcsoportok vezetõi ajánlásának

megfelelõen - az Országgyûlés elnöke tesz javaslatot."

6. § A Házszabály 34. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az ideiglenes bizottság létrehozatalára irányuló határozati

javaslathoz nem lehet olyan módosító javaslatot benyújtani, amely

a) a vizsgáló bizottság elnevezésére, a vizsgálat tárgyára,

b) az eseti bizottság elnevezésére, a feladatkörébe utalt ügyre

vonatkozik."

7. § A Házszabály 37. § (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(4) A Házszabály 2. számú melléklete szerinti képviseleti megbízást

legkésõbb a helyettesítés megkezdésekor az elnöknek be kell mutatni. Az elnök

a helyettesítés tényét bejelenti. A benyújtott képviseleti megbízást a

jegyzõkönyvhöz kell csatolni."

8. § A Házszabály 38. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) A Kormány - megalakulását követõen lehetõleg harminc napon belül,

egyébként minden ülésszak végén - tájékoztatja az Országgyûlést a következõ

ülésszakra vonatkozó törvényalkotási programjáról."

9. § (1) A Házszabály 39. § (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(3) Ha rendkívüli ülésszak vagy rendkívüli ülés összehívását önálló

indítvány megtárgyalása miatt kérik, a kérelemmel egyidejûleg a napirendre

javasolt önálló indítványt is be kell nyújtani. Az így benyújtott képviselõi

önálló indítvány külön döntés nélkül az Országgyûlés tárgysorozatára kerül.

(4) A rendkívüli ülésszak vagy rendkívüli ülés napirendjének

megállapításáról az Országgyûlés dönt. A rendkívüli ülésszak vagy rendkívüli

ülés napirendjére egyébként csak olyan önálló indítvány vehetõ fel, amelynek

napirendre vételét az (1) bekezdésben meghatározottak kérik."

(2) A Házszabály 39. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Ha az Országgyûlés a (3)-(4) bekezdés szerinti önálló indítvány

sürgõs tárgyalását elrendelte, annak tárgyalása az elrendelést kimondó

ülésnapon megkezdhetõ."

10. § A Házszabály 41. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"41. § (1) Az Országgyûlés ülései nyilvánosak. Az Országgyûlés üléseinek

jegyzõkönyvei az Országgyûlési Könyvtárban, azok irattárban elhelyezett

mellékletei és a számítógépes szavazási lista az Országgyûlési Könyvtár útján

a nyilvánosság számára hozzáférhetõek."

11. § A Házszabály 43. § (2)-(3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Ha az Országgyûlés nem határozatképes, az elnök megkísérli a

határozatképesség helyreállítását. Amennyiben ez nem lehetséges, az elnök

megállapítja a hiányzó képviselõk névsorát, a napirendi pont tárgyában a

határozathozatalt elhalasztja, és a bejelentés nélkül távol lévõk jegyzékét -

napirendben elõre feltüntetett határozathozatal esetén - az Országgyûlés

legközelebbi ülésén közzéteszi. Az ülést a következõ napirendi pont

tárgyalásával kell folytatni. Amennyiben az elnök az Országgyûlés

határozatképességét utóbb megállapítja, döntése alapján a határozathozatalra

vissza lehet térni.

(3) A napirendrõl történõ szavazásnál, az ügyrendi javaslatról történõ

szavazásnál, valamint az 50. § (7) bekezdése és az 51. § (6)-(7) bekezdései

esetében az Országgyûlés kézfelemeléssel szavaz (60. § (2) bekezdés a) pont)."

12. § A Házszabály 45. § (1)-(2) bekezdései helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"45. § (1) A köztársasági elnök, a Kormány tagja, az Alkotmánybíróság

elnöke, a Legfelsõbb Bíróság elnöke, a legfõbb ügyész, az országgyûlési

biztos, az Állami Számvevõszék elnöke, továbbá az általa benyújtott beszámoló

országgyûlési vitája során az Országgyûlés elõtt beszámolásra kötelezett részt

vehet és felszólalhat az Országgyûlés ülésén.

(2) Ha a Házszabály kivételt nem tesz, a köztársasági elnök, a

miniszterelnök, továbbá - a Kormány nevében - a Kormány tagja bármikor

felszólalhat."

13. § (1) A Házszabály 46. § (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"46. § (1) Az ülés kezdetén az elnök ismerteti a benyújtott

törvényjavaslatokat, határozati javaslatokat, politikai nyilatkozat-

tervezeteket, jelentéseket és sürgõsségi javaslatokat."

(2) A Házszabály 46. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A sürgõsségi javaslatot a benyújtást követõ héten - képviselõ által

benyújtott indítvány esetén (98. § (4)-(5) bekezdése) a tárgysorozatba vételt

követõen - az elõterjesztõ legfeljebb két perc idõtartamban megindokolhatja. A

sürgõsség kérdésében az Országgyûlés vita nélkül határoz."

14. § A Házszabály 51. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"51. § (1) A napirenden nem szereplõ, országos jelentõségû,

halaszthatatlan és rendkívüli ügyben (a továbbiakban: rendkívüli ügy) az ülés

elsõ - több napos ülés esetén elsõ két - napján a napirendi pontok tárgyalása

elõtt - a felszólalás tárgyát és okát megjelölve - a képviselõcsoport nevében

annak vezetõje legfeljebb öt percben felszólalásra jogosult. A felszólalási

szándékot az ülés megnyitása elõtt legalább egy órával írásban be kell

jelenteni az elnöknek. Az elnök a felszólalási szándékról - a felszólalni

kívánó által megjelölt tárgy és ok közlésével együtt - tájékoztatja a

Kormányt.

(2) A köztársasági elnök, a miniszterelnök és a Kormány tagjai rendkívüli

ügyben napirenden kívül felszólalhatnak. A felszólalási szándékot - amennyiben

az ügy körülményei ezt lehetõvé teszik - az ülés megnyitása elõtt legalább egy

órával be kell jelenteni az elnöknek. A felszólalási szándék bejelentésével

egyidejûleg közölni kell a felszólalás tárgyát és okát. Az elnök a

felszólalási szándékról valamennyi képviselõcsoport vezetõjét tájékoztatja. A

köztársasági elnök és a miniszterelnök felszólalásának, valamint ehhez a

képviselõcsoport-vezetõk hozzászólásának idõkeretét a Házbizottság állapítja

meg. A Kormány tagjai legfeljebb ötperces felszólalásra jogosultak. Ebben az

esetben észrevétel céljából az, aki személyében érintett, továbbá a

képviselõcsoport vezetõje kétperces hozzászólásra kérhet szót.

(3) A képviselõ - akinek mentelmi jogát az Országgyûlés felfüggesztette -

jogosult kétperces idõkeretben az ülésnap napirendi pontjainak tárgyalása

elõtt az eljárás jogerõs befejezésérõl az Országgyûlést tájékoztatni. A

felszólalási szándékot az ülés megnyitása elõtt legalább egy órával írásban be

kell jelenteni az elnöknek.

(4) Rendkívüli ügyben az ülésnap napirendi pontjainak tárgyalása után -

az (1) bekezdésben meghatározott módon, de legfeljebb öt percben - bármely

képviselõ felszólalásra jelentkezhet.

(5) Az (1) és (4) bekezdés szerinti felszólalással kapcsolatos észrevétel

céljából a Kormány képviselõje ötperces, valamint az, aki személyében

érintett, kétperces hozzászólásra kérhet szót.

(6) Ha a (4)-(5) bekezdésben felsorolt esetekben az elnök nem adja meg a

szót, a képviselõ kérésére e tárgyban az Országgyûlés vita nélkül határoz.

(7) A felszólalás felett vitának és határozathozatalnak egyebekben helye

nincs."

15. § A Házszabály 52. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"52. § (1) A napirendet vagy a tárgyalt napirendi pontot érintõen

bármelyik képviselõ bármikor egy percben ügyrendi javaslatot tehet, amelyet

két percben indokolhat. Az ügyrendi javaslat elhangzása után

képviselõcsoportonként legfeljebb egy képviselõ, továbbá az elsõként szólásra

jelentkezõ független képviselõ kétperces hozzászólása engedélyezhetõ,

egyébként az Országgyûlés a javaslatról vita nélkül határoz."

16. § A Házszabály 53. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"53. § (1) Az Országgyûlés a Házbizottság javaslatára bármely napirendi

pont idõkeretben történõ tárgyalását határozhatja el. E tárgyban

határozathozatal elõtt bármely képviselõcsoport egy tagja három perces

idõkeretben hozzászólhat."

17. § (1) A Házszabály 54. § (4) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(4) Ha a felszólaló kitöltötte a saját vagy a képviselõcsoportja

idõkeretét (53. §), az elnök - a szómegvonás okának közlésével - megvonja tõle

a szót."

(2) A Házszabály 54. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki, s ezzel

egyidejûleg a jelenlegi (5)-(6) bekezdés számozása (6)-(7) bekezdésre

változik:

"(5) Az elnök felszólítás és figyelmeztetés nélkül megvonja a szót attól

a felszólalótól, aki az elnök döntését, ülésvezetését - ügyrendi javaslat

kivételével - kifogásolja. Az a felszólaló, akitõl az elnök felszólítás és

figyelmeztetés nélkül vonta meg a szót, kérheti a Házszabály értelmezéséért

felelõs bizottság eseti jellegû állásfoglalását."

18. § A Házszabály 65. § (2) bekezdésének felvezetõ szövegrésze helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(2) A jegyzõkönyv irattárban elhelyezendõ mellékletei:"

19. § A Házszabály 66. § (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(6) A szó szerinti jegyzõkönyv jegyzõk által hitelesített példányát el

kell helyezni az irattárban, a nyomtatott, hiteles jegyzõkönyvet és az

Országgyûlési Naplót át kell adni az Országgyûlési Könyvtárnak."

20. § A Házszabály 74. § (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(4) A bizottság elnökét tartós akadályoztatása esetén az általa kijelölt

alelnök helyettesíti. Valamennyi alelnök távolléte esetén az elnök a bizottság

tagjának adhat írásban eseti képviseleti megbízást. Az elnököt helyettesítõ

bizottsági tag jogai és kötelezettségei az elnökével azonosak."

21. § A Házszabály 78. § (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(2) A jegyzõkönyv elkészítésére és kezelésére a 65. és 66. §-t kell

megfelelõen alkalmazni a következõ eltérésekkel:/

"b) a szó szerinti jegyzõkönyv hitelesített, eredeti példányát el kell

helyezni az irattárban, valamint egy másolatát az Országgyûlési Könyvtárban. A

bizottsági ülésen részvételre jogosultaknak - kérésükre - a szó szerinti

jegyzõkönyvet ki kell adni."

22. § A Házszabály 79. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

H/79.. § (1) Az Országgyûlés elnöke - a Házszabályban foglaltakra is

tekintettel - a döntési javaslat vagy bizottsági ajánlás elkészítésére:/

"b) az elsõ helyen kijelölt bizottság megnevezésével két vagy több

bizottságot jelöl ki, illetõleg"

23. § A Házszabály 82. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az ideiglenes vagy az év közben újonnan alakuló állandó bizottságok

mûködésének költségeire az Országgyûlés költségvetésén belül - csak erre a

célra felhasználható - tartalékot kell képezni."

24. § A Házszabály 84. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Az (1) bekezdésben foglaltakon kívül más anyag - a 143. § (4)

bekezdésében meghatározott kérelmet kivéve - az Országgyûlés tárgysorozatára

nem kerülhet. A Házszabály szerint elõterjeszthetõ egyéb javaslatok, kérelmek,

indítványok nem minõsülnek az (1)-(2) bekezdés szerinti indítványnak; ezekre a

Házszabály megfelelõ rendelkezéseit kell alkalmazni."

25. § A Házszabály 86. §-a új (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a §

eredeti szövege az (1) bekezdés jelölést kapja:

"(2) Az (1) bekezdés a) pontjának alkalmazásakor a 99. § (3) bekezdésében

megállapított harminc napos határidõt nem kell figyelembe venni."

26. § A Házszabály 91. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) A kérdés tárgyát címszerûen meg kell jelölni, és utalni kell arra

is, hogy a kérdezõ a választ az Országgyûlés ülésén szóban, vagy ülésen kívül,

írásban kéri. Az írásbeli választ igénylõ kérdésre a kérdezett tizenöt napon

belül ad választ. A 90. § (3)-(4) bekezdés rendelkezéseit a kérdés esetén is

alkalmazni kell."

27. § A Házszabály 96. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Az alkotmányügyi kérdésekkel foglalkozó állandó bizottság (a

továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - ha nem kijelölt bizottságként jár el

- az Országgyûlés elnöke vagy a kijelölt bizottság felkérésére ajánlást nyújt

be, továbbá saját kezdeményezésére ajánlást nyújthat be minden

törvényjavaslathoz, országgyûlési határozati javaslathoz a 95. § (3) bekezdés

a)-c) pontjában meghatározott kérdésekrõl. Az Alkotmányügyi bizottság szükség

szerint módosító javaslatot tesz."

28. § A Házszabály a következõ címmel és 96/A. §-sal egészül ki:

"A bizottsági tájékoztató

96/A. § Országgyûlési bizottság a kormányzati munka ellenõrzésével, vagy

a bizottság mûködési területét érintõ bármely más kérdéssel kapcsolatos -

országgyûlési határozati formát nem igénylõ - megállapításairól bizottsági

tájékoztatót készíthet. A bizottsági tájékoztatót az Országgyûlés elnökének,

az országgyûlési bizottságoknak és a képviselõcsoportok vezetõinek meg kell

küldeni, ezzel egyidejûleg a képviselõk számára hozzáférhetõvé kell tenni."

29. § A Házszabály 98. § (5) bekezdésének utolsó mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"Ilyen tárgysorozatba vétel iránti kérelmet minden képviselõcsoport

kizárólag a rendes ülésszakon, és ülésszakonként legfeljebb hat alkalommal

nyújthat be, azon az ülésszakon, amelyen a törvényjavaslat tárgysorozatba

vételét a kijelölt bizottság elutasította."

30. § A Házszabály 100. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, a §

eredeti szövege az (1) bekezdés jelölést kapja:

"(2) Az Országgyûlés a tervezett törvény elveit országgyûlési

határozatban állapítja meg, amelynek elfogadásához a tervezett törvény

elfogadásához szükséges többség kell."

31. § A Házszabály 102. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az elsõ helyen kijelölt bizottság valamennyi módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatról állást foglal."

32. § (1) A Házszabály 103. § (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"103. § (1) Az elõterjesztõ a törvényjavaslatát a zárószavazás

megkezdéséig bármikor visszavonhatja, a részletes vita lezárása után azonban

ehhez az Országgyûlés hozzájárulása szükséges. Visszavontnak kell tekinteni

azt a törvényjavaslatot, amely helyett az elõterjesztõ új változatot nyújtott

be. Az új változatban elõterjesztett törvényjavaslatra az újonnan benyújtott

javaslatra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni."

(2) A Házszabály 103. § (2) bekezdésének második mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(2) Sürgõsséggel kell megtárgyalni az átdolgozott

törvényjavaslatot, ha az Országgyûlés az átdolgozásra visszakért

törvényjavaslat tárgyalását már megkezdte, és az elõterjesztõ az átdolgozott

törvényjavaslatot a visszakérést követõ három hónapon belül benyújtja."

33. § A Házszabály 106. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"106. § (1) A részletes vita lezárása után a módosító javaslatokról

történõ szavazás következik. Szavazni csak arról a módosító javaslatról

(kapcsolódó módosító javaslatról) kell,

a) amely elnyerte a kijelölt - több kijelölt bizottság esetén

bármelyik - bizottság jelen lévõ tagjai egyharmadának támogatását, vagy

b) amelyet a kijelölt bizottság nyújtott be, vagy

c) amelyrõl a szavazást a képviselõcsoport vezetõje kérte.

(2) Az (1) bekezdés c) pont szerinti jogával egy képviselõcsoport

vezetõje egy döntési javaslat határozathozatalakor legfeljebb három alkalommal

élhet. Szavazást az Országgyûlés elnökéhez benyújtva, írásban lehet kérni,

legkésõbb annak az ülésnek a megnyitása elõtt egy órával, amely ülés tervezett

napirendjén szerepel az adott törvényjavaslathoz érkezett módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatokról történõ szavazás.

(3) Azokról a módosító javaslatokról (kapcsolódó módosító javaslatokról),

amelyekkel az elõterjesztõ egyetért, az Országgyûlés egy szavazással szavaz.

Bármely képviselõcsoport vezetõje, továbbá, ha nem a Kormány az elõterjesztõ,

akkor a Kormány is írásban kérheti, hogy legfeljebb három módosító javaslatról

(kapcsolódó módosító javaslatról) az Országgyûlés külön szavazzon.

(4) Az elõterjesztõ írásban tájékoztatja a képviselõcsoportok vezetõit,

továbbá, ha nem a Kormány az elõterjesztõ, akkor a Kormányt is arról, hogy

mely módosító javaslatokkal (kapcsolódó módosító javaslatokkal) ért egyet. E

tájékoztatást legkésõbb azt az ülést megelõzõ második munkanapon kell

megküldeni, amely ülés tervezett napirendjén szerepel az adott

törvényjavaslathoz érkezett módosító (kapcsolódó módosító) javaslatokról

történõ szavazás. Az elõterjesztõ álláspontját a képviselõk számára ugyanilyen

határidõvel hozzáférhetõvé kell tenni. Bármely képviselõcsoport vezetõje,

illetve, ha nem a Kormány az elõterjesztõ, akkor a Kormány legkésõbb az

elõterjesztõ tájékoztatásától számított egy napon belül az Országgyûlés

elnökéhez benyújtva, írásban kérheti, hogy valamely módosító javaslatról

(kapcsolódó módosító javaslatról) az Országgyûlés külön szavazzon.

(5) Ha a zárószavazásra a részletes vitát követõ szavazás lezárásától

számított öt napon belül kerül sor, az elõterjesztõ a részletes vita lezárása

után tájékoztatja az Országgyûlést arról, hogy mely módosító javaslatokkal

(kapcsolódó módosító javaslatokkal) ért egyet. Az elõterjesztõi tájékoztatást

követõen azonnal bármely képviselõcsoport vezetõje, továbbá, ha nem a Kormány

az elõterjesztõ, akkor a Kormány is kérheti, hogy valamely módosító

javaslatról (kapcsolódó módosító javaslatról) az Országgyûlés külön szavazzon.

Az eljárás során az 56. § rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell alkalmazni,

hogy az elnök köteles elrendelni a tárgyalási szünetet.

(6) Ha a törvényjavaslat adott részéhez több módosító javaslatot

nyújtottak be, a szavazás során - lehetõség szerint - a következõ sorrendben

kell szavazni:

a) az adott rész elhagyását javasoló,

b) tartalmilag több módosítást magában foglaló módosító (kapcsolódó

módosító) javaslat,

c) egyéb módosító (kapcsolódó módosító) javaslat.

(7) A módosítással érintett rendelkezések feletti szavazás során a

törvényjavaslat eredeti szövegérõl nem kell szavazni.

(8) A részletes vita és a módosítással érintett rendelkezések feletti

szavazás után - legkorábban e szavazást követõ öt nap elteltével -

zárószavazást kell tartani a törvényjavaslat egészérõl. Elfogadott módosító

(kapcsolódó módosító) javaslat hiányában a zárószavazást a módosító

javaslatokról történõ szavazást követõen meg lehet tartani.

(9) A módosítással érintett rendelkezések feletti szavazást követõen -

legkésõbb a zárószavazást megelõzõ második munkanapon - a zárószavazásra

bocsátandó egységes javaslatot - az elõterjesztõ ellenjegyzésével - a

képviselõcsoport-vezetõknek, az Alkotmányügyi bizottságnak és a kijelölt

bizottságnak meg kell küldeni, a képviselõk számára hozzáférhetõvé kell

tenni."

34. § (1) A Házszabály 107. § (1)-(2) bekezdéseinek helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"107. § (1) A zárószavazás megkezdése elõtt módosító javaslatot lehet

benyújtani bármely - korábban megszavazott - rendelkezéshez kapcsolódóan, ha a

megszavazott rendelkezés nincs összhangban az Alkotmánnyal vagy más

törvénnyel, a törvényjavaslat már megszavazott rendelkezésével, vagy a

törvényjavaslat módosítással nem érintett valamely rendelkezésével.

Zárószavazás elõtti módosító javaslatot az elõterjesztõ is benyújthat.

Zárószavazás elõtti módosító javaslatot írásban lehet benyújtani legkésõbb

annak az ülésnapnak a megnyitása elõtt egy órával, amely ülésnap napirendjén

szerepel az adott törvényjavaslat zárószavazása.

(2) A zárószavazás elõtti módosító javaslatot az elnök az

Alkotmányügyi bizottságnak adja ki. A költségvetési, pótköltségvetési,

zárszámadási, illetve költségvetést módosító törvényjavaslathoz benyújtott

zárószavazást megelõzõ módosító javaslatot az elnök a Költségvetési

bizottságnak is kiadja."

(2) A Házszabály 107. § (4) bekezdésének utolsó mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"A zárószavazást megelõzõen benyújtott módosító javaslat esetén a

zárószavazást csak a törvényjavaslat záró vitája után lehet megtartani."

(3) A Házszabály 107. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Ha a zárószavazás során minõsített többséget igénylõ döntés is

szükséges, akkor a zárószavazást két részletben kell lefolytatni úgy, hogy

elõször a minõsített többséget igénylõ döntést kell meghozni. A szükséges

minõsített többség hiányában az 56. § rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell

alkalmazni, hogy az elnök köteles elrendelni a tárgyalási szünetet."

35. § A Házszabály a következõ 107/A. §-sal egészül ki:

"107/A. § (1) Zárószavazás újból nem rendelhetõ el, illetve a

zárószavazás elhalasztására - a 107. § (3) bekezdésében meghatározott okból -

legfeljebb egy alkalommal kerülhet sor. A 107. § (1) bekezdésében

meghatározott határidõ letelte után új módosító javaslat nem nyújtható be."

36. § A Házszabály 114. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) A jelentés elfogadásáról az Országgyûlés határozattal dönt."

37. § A Házszabály 115. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Az Országgyûlés ülésének napirendjében feltüntetett idõpontban az

interpelláció és kérdés tárgyalására hetente legalább kilencven percet kell

biztosítani. Az interpellációkat és kérdéseket benyújtásuk idõsorrendjében

kell napirendre tûzni. Valamennyi képviselõcsoport számára lehetõvé kell

tenni, hogy legalább egy - általa benyújtott - interpelláció és kérdés

tárgyalására sor kerüljön. A Házbizottság a független képviselõk létszámát

figyelembe véve biztosítja az interpellációk és kérdések feltételének

lehetõségét számukra."

38. § A Házszabály 116. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Az interpelláció három perc idõtartam alatt terjeszthetõ elõ. A

válaszra négy perc, a válasz elfogadásával kapcsolatos nyilatkozattételre egy

perc áll rendelkezésre. E határidõk túllépésekor az elnök - a szómegvonás

okának közlésével - megvonja a szót."

39. § A Házszabály 119. § (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(5) Ha a miniszterelnök vagy a miniszter nem személyesen válaszol, a

képviselõ személyes válaszadást kérhet. Ebben az esetben a megkérdezett

legkésõbb a harmadik soron következõ azonnali kérdések órájában köteles

személyesen válaszolni. Ezen határidõ alatt a kérdést a képviselõcsoport

vezetõje csak olyan helyre sorolhatja, ahol annak feltételére lehetõség

nyílik, ellenkezõ esetben a személyes válaszadás kötelezettsége megszûnik."

40. § A Házszabály 120. §-a és az azt megelõzõ cím helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A költségvetési, a pótköltségvetési és a zárszámadási törvényjavaslatokra

vonatkozó eljárás

120. § (1) A Magyar Köztársaság költségvetésérõl szóló törvényjavaslat (a

továbbiakban: költségvetési törvényjavaslat), a pótköltségvetési

törvényjavaslat és a központi költségvetés végrehajtásáról (a továbbiakban:

zárszámadás) szóló törvényjavaslat tárgyalásakor és határozathozatalakor a

Házszabály általános rendelkezéseit a 120-121. §-okban foglalt eltérésekkel

kell alkalmazni.

(2) A költségvetési, a pótköltségvetési, a zárszámadási törvényjavaslatot

minden bizottság külön véleményezi. A bizottságok véleményét a Költségvetési

bizottság foglalja össze és terjeszti az Országgyûlés elé.

(3) A központi költségvetés bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti

összegére, fõösszegére, továbbá a költségvetési hiány, illetve többlet

mértékére, valamint a központi költségvetés általános tartalékának összegére

kizárólag a Költségvetési bizottság nyújthat be módosító javaslatot.

(4) A költségvetési törvényjavaslat 121. § (3) bekezdése szerinti

határozathozatalát megelõzõ vitában és a pótköltségvetési törvényjavaslat

vitájában benyújtható módosító javaslatokra a 94. § (5) bekezdését nem kell

alkalmazni.

(5) A központi költségvetés bevételi és kiadási elõirányzatainak

változtatására, új elõirányzat megállapítására irányuló módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatban meg kell jelölni, hogy az rendes vagy rendkivüli

bevételnek, illetve kiadásnak minõsül.

(6) A költségvetési, pótköltségvetési és zárszámadási törvényjavaslat

részletes vitájában a 105. § (2) bekezdésében foglalt, a rendelkezések

sorrendjére vonatkozó elõírásokat nem kell alkalmazni.

(7) A központi költségvetés egyes bevételi és kiadási elõirányzataira

elfogadott több módosító javaslat, továbbá a fejezeteken belüli rendes és

rendkivüli bevételi és kiadási elõirányzatok közötti átcsoportosításra

elfogadott módosító javaslatok számszaki átvezetését az egységes javaslat

(106. § (9) bekezdés) tartalmazza, kivéve a normatív támogatásokkal érintett

elõirányzatokat, melyekre a 107. §-ban foglaltak az irányadók."

41. § A Házszabály 121. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"121. § (1) A költségvetési törvényjavaslat sürgõs tárgyalását nem lehet

kérni.

(2) A Költségvetési bizottság - az Országgyûlésnek november 30-ig

meghozandó, a következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslat központi

költségvetési fejezeteinek bevételi és kiadási fõösszegérõl, a hiány és

többlet mértékérõl történõ határozathozatalát megelõzõen - a részletes vitát

elõkészítõ ajánlásának, valamint kiegészítõ ajánlásának I. részében azokat a

módosító javaslatokat és bizottsági állásfoglalásokat teszi közzé, amelyek a

költségvetési törvényjavaslatnak a központi költségvetés bevételeinek és

kiadásainak fejezetenkénti összegét és fõösszegét, továbbá a költségvetési

hiány, illetve többlet mértékét érintik. Az e kérdéseket nem érintõ módosító

javaslatokat - azok szövegszerû ismertetése nélkül - az ajánlások II. részében

kell feltüntetni.

(3) Az Országgyûlés november 30-ig dönt a (2) bekezdés szerinti ajánlások

I. részében foglalt módosító (kapcsolódó módosító) javaslatokról; nem dönt az

ajánlás, kiegészítõ ajánlás II. részében felsorolt módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatokról.

(4) Az (3) bekezdés szerinti határozathozatal során a módosító

javaslatokról való döntést követõen, annak figyelembevételével, illetve

eredményeként a Költségvetési bizottság módosító javaslatot készít a központi

költségvetés általános tartalékának összegére, majd a központi költségvetés

bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti összegére, a fõösszegére, továbbá a

hiány, illetve többlet mértékére, a hiány finanszirozására (a többlet

felhasználására). Errõl a javaslatról az Országgyûlés haladéktalanul, vita

nélkül határoz.

(5) A (4) bekezdésben meghatározott módosító javaslat tartalmazza a 120.

§ (7) bekezdésében foglalt szempontok szerinti számszaki átvezetéseket.

(6) A határozathozatalt követõ három napon belül a Költségvetési

bizottság tájékozatja az Országgyûlést a költségvetési törvényjavaslat azon

részeirõl, amelyekrõl az Országgyûlés határozott.

(7) A (6) bekezdés szerinti tájékoztatást követõen sor kerül a részletes

vita újbóli megnyitására. A tájékoztatást követõ nyolc napon belül a fejezetek

bevételi, kiadási fõösszegét, a hiány, illetve a többlet mértékét nem érintõ

kapcsolódó módosító javaslatot lehet benyújtani.

(8) Az újból megnyitott részletes vita lezárását követõen a Költségvetési

bizottság újabb ajánlást készít, amely tartalmazza az Országgyûlés (4)

bekezdés szerinti határozathozatalával nem érintett módosító javaslatokat,

valamint a részletes vita újbóli megnyitása után beérkezett módosító

javaslatokat, kapcsolódó módosító javaslatokat."

42. § A Házszabály 124. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Ha az Alkotmány értelmében a törvény elfogadásához az országgyûlési

képviselõk, illetve a jelen lévõ országgyûlési képviselõk kétharmadának

szavazata szükséges, továbbá a Magyar Köztársaság éves költségvetésérõl, annak

módosításáról, végrehajtásáról, valamint a pótköltségvetésrõl szóló

törvényjavaslat tárgyalásánál kivételes eljárás nem kérhetõ."

43. § (1) A Házszabály 128. § (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"128. § (1) A törvényjavaslat kivételes és sürgõs tárgyalása esetén a

kijelölt bizottság a módosító javaslatok benyújtására nyitva álló határidõ

leteltét követõ harminc napon belül lefolytatja a vitát. A vita lezárását

követõ ülésen a törvényjavaslatot az Országgyûlés napirendjére kell tûzni."

(2) A Házszabály 128. § (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) A (2) bekezdésben meghatározott felszólalások után az

Országgyûlés egy szavazással dönt a kijelölt bizottság által támogatott

módosító javaslatokról.

(4) A 106. § (8) bekezdése szerinti öt napos határidõt és a 107. §-

ban foglalt rendelkezéseket kivételes eljárás esetén csak az Alkotmányügyi

bizottság javaslatára kell alkalmazni."

44. § A Házszabály 129. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"129. § (1) A Kormány vagy a képviselõk legalább egyötödének írásbeli

indítványára - az indítványban megjelölt átfogó politikai témakörben - az

Országgyûlés vitát tart. Ilyen indítványt kizárólag a rendes ülésszakon lehet

benyújtani és tárgyalni. Minden képviselõ ülésszakonként legfeljebb két

politikai vita tartására irányuló indítványt támogathat."

45. § A Házszabály 132. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"132. § (1) A vezetõ közjogi tisztségek betöltõinek megválasztása során a

Házszabály általános rendelkezéseit az e §-ban foglalt eltérésekkel kell

alkalmazni.

(2) Az Országgyûlés az Alkotmányban, illetõleg külön törvényekben

megállapított szabályok szerint választja meg a köztársasági elnököt, a

miniszterelnököt, az Alkotmánybíróság tagjait, a Legfelsõbb Bíróság elnökét, a

legfõbb ügyészt, az országgyûlési biztosokat, továbbá az Állami Számvevõszék

elnökét és alelnökeit. A választás titkos szavazással történik, kivéve a

miniszterelnök megválasztását.

(3) Ha törvény valamely tisztségviselõ megválasztása vagy kinevezése

elõtt a jelölt országgyûlési bizottság elõtt történõ meghallgatását írja elõ,

az erre hatáskörrel rendelkezõ bizottság a jelöltet meghallgatja, és a

személyi javaslatot véleményezi. A jelölt miniszterré történõ kinevezésének

támogatásáról a bizottság nyílt szavazással határoz.

(4) Az Országgyûlés által választott tisztségviselõk esetében a

kialakított véleményt a bizottság elõadója az Országgyûlés ülésén ismerteti. A

többi jelöltrõl a véleményt a bizottság elnöke az Országgyûlés elnökének küldi

meg, aki azt a javaslattételi és a kinevezési jogkör gyakorlójához eljuttatja.

(5) A (2) bekezdésében felsorolt személyek a megválasztásuk, a

miniszterek a kinevezésük után - ha a rájuk vonatkozó szabályok nem írnak elõ

más esküszöveget - az Országgyûlés elõtt a Házszabály 3. számú melléklete

szerinti esküt tesznek, és aláírják az esküokmányt. Az eskü letételének

elmulasztására a 8. § (4) bekezdésének rendelkezéseit kell megfelelõen

alkalmazni.

(6) Külön törvényben meghatározott tisztségek betöltõinek megválasztására

- eltérõ rendelkezés hiányában - e § rendelkezéseit kell alkalmazni."

46. § A Házszabály 135. § (1)-(3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"135. § (1) Az Országgyûlés az Országgyûlés fejezet költségvetését - a

központi költségvetés részeként - maga állapítja meg.

(2) Az Országgyûlés Hivatala költségvetésének tervét az Országgyûlés

elnökének irányítása mellett a gazdasági fõigazgató készíti el, és azt - a

Házbizottság egyetértésével, a Költségvetési bizottság véleményének beszerzése

után - az Országgyûlés elnöke a költségvetési törvényjavaslat elkészítéséhez a

Kormány rendelkezésére bocsátja.

(3) Az Országgyûlés Hivatala költségvetésének végrehajtásáért a gazdasági

fõigazgató felelõs."

47. § A Házszabály 139. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az Országgyûlés mûködésével kapcsolatban a titokvédelemre vonatkozó

külön szabályokat - a Házszabály mellékleteként meghatározandó Titokvédelmi

Szabályzat megalkotásáig - az Országgyûlés elnöke által megállapított

Titokvédelmi Szabályzat tartalmazza. Az Országgyûlés Hivatalára vonatkozó

titokvédelmi szabályokat az Országgyûlés elnöke állapítja meg."

48. § A Házszabály 142. § 9. pontjának helyébe a következõ rendelkezés

lép:

H/142.. § A Házszabály alkalmazásában/

"9. Hatáskörrel rendelkezõ bizottság: Az a bizottság, amelynek egy adott

ügy vitele a feladatkörébe tartozik."

49. § A Házszabály 143. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép, s egyúttal a következõ (4)-(9) bekezdésekkel egészül ki:

"(3) A Házszabály-értelmezésért felelõs bizottság az Országgyûlés

választott tisztségviselõje, továbbá bármely képviselõcsoport vagy bizottság

kérésére állást foglal. A Házszabály-értelmezésért felelõs bizottság - saját

döntése alapján - általános érvényû vagy eseti jellegû állásfoglalást hoz. A

Házszabály-értelmezésért felelõs bizottság általános érvényû állásfoglalását

az Országgyûlés elnöke ismerteti. A Házszabály-értelmezésért felelõs bizottság

az eseti jellegû állásfoglalását írásban teszi közzé.

(4) Az általános érvényû állásfoglalás ismertetésétõl, illetve az eseti

jellegû állásfoglalás kiküldésétõl számított tizenöt napon belül bármely

képviselõcsoport kérheti az Országgyûlés döntését. A kérelem az állásfoglalás

elutasítására vagy fenntartására irányulhat. A kérelem tárgyalását legkésõbb

annak beérkezését követõ harminc napon belül az Országgyûlés napirendjére kell

tûzni.

(5) A plenáris ülésen való tárgyalás során elõször az Országgyûlés

döntését indítványozó képviselõcsoporthoz tartozó képviselõ szólal fel. Ezt

követõen a Házszabály-értelmezésért felelõs bizottság elõadója ismerteti a

bizottság állásfoglalását és annak indokait. A képviselõcsoportok álláspontját

csoportonként egy-egy képviselõ fejtheti ki. Az e bekezdésben foglalt

felszólások nem haladhatják meg az öt percet.

(6) Valamennyi képviselõcsoport álláspontjának elhangzását követõen

képviselõcsoportonként legfeljebb egy képviselõ három-három percben

hozzászólhat.

(7) Az (5)-(6) bekezdés szerinti felszólalások után az Országgyûlés

döntését indítványozó képviselõcsoporthoz tartozó képviselõ, majd a

Házszabály-értelmezésért felelõs bizottság elõadója öt percben hozzászólhat.

(8) Az Országgyûlés a (5)-(7) bekezdések szerinti felszólalások után dönt

az állásfoglalásra vonatkozó kérelemrõl.

(9) Az Országgyûlés ellenkezõ döntéséig a Házszabály-értelmezésért

felelõs bizottság állásfoglalását alkalmazni kell."

50. § A Házszabály 144. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az Országgyûlés hivatali szervei a Fõtitkárság, a Gazdasági

Fõigazgatóság, az Országgyûlési Könyvtár, valamint a Szervezeti és Mûködési

Szabályzatban meghatározott más szervek."

51. § (1) A Házszabály 145. § (1) bekezdésének f) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

H/145.. § (1) A Hivatal az Országgyûlés ülésszakai, ülései, továbbá a

bizottsági ülések elõkészítése és lefolytatása keretében:/

"f) gondoskodik az Országgyûlés jegyzõkönyvének elkészítésérõl és

kiadásáról, valamint az Országgyûlési Napló megjelentetésérõl;"

(2) A Házszabály 145. § (1) bekezdésének j)-k) pontjai helyébe a

következõ rendelkezések lépnek, egyúttal a következõ l) ponttal egészül ki:

H/145.. § (1) A Hivatal az Országgyûlés ülésszakai, ülései, továbbá a

bizottsági ülések elõkészítése és lefolytatása keretében:/

"j) gondoskodik a képviselõk tájékoztatásáról és a tájékoztatást

szolgáló információs rendszer mûködtetésérõl;

k) az elfogadott és az elõterjesztõ kézjegyével ellátott

törvényeket, országgyûlési határozatokat és egyéb döntéseket az elfogadástól

számított három munkanapon belül az Országgyûlés elnökének megküldi, és

gondoskodik a parlamenti információs rendszerben történõ hozzáférhetõségrõl.

l) végrehajtja az Országgyûlés elnökének az üléstermi rend

fenntartására vonatkozó utasításait, továbbá felügyel arra, hogy az

Országgyûlés és a bizottságok tanácskozásain illetéktelenek ne

tartózkodjanak."

52. § (1) A Házszabály 145. § (2) bekezdésének f) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/(2) A Hivatal az Országgyûlés gazdasági, mûszaki és általános igazgatási

ügyeinek intézése keretében:/

"f) végrehajtja az Országgyûlés elnökének az Országgyûlés

biztonságának megóvására vonatkozó utasításait;"

(2) A Házszabály 145. § (2) bekezdésének h) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(2) A Hivatal az Országgyûlés gazdasági, mûszaki és általános igazgatási

ügyeinek intézése keretében:/

"h) felügyel arra, hogy az Országgyûlés épületében illetéktelenek ne

tartózkodjanak és gondoskodik a belépõk, parkolójegyek kiadásáról;"

(3) A Házszabály 145. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A Hivatal az Országgyûlés könyvtári, szakirodalmi információs

ellátása keretében:

a) gondoskodik a könyvtári dokumentumok - különös tekintettel a

sajtótermékek ingyenes kötelespéldányára - állománybavételérõl és

bibliográfiai feldolgozásáról,

b) gondoskodik a bizottságok és a képviselõcsoportok, a képviselõk,

valamint szakértõik és az Országgyûlés hivatali szervei könyvtári

dokumentumokkal való ellátásáról,

c) feldolgozza és hozzáférhetõvé teszi a beszerzett szakirodalmat,

információs és könyvtári szolgáltatásokat biztosít,

d) az információs ellátás érdekében számítógépes adatbázisokat épít

és külsõ forrású adatbázisokat közvetít."

53. § A Házszabály 147. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"147. § (1) Az Országgyûlési Könyvtár prézens könyvtárként, az állam- és

jogtudomány, a politikatudomány, a legújabbkori magyar és egyetemes

történelem, valamint a magyar Parlament dokumentumainak országos feladatkörû

tudományos, nyilvános szakkönyvtára és információs központja. Országos

tudományos szakkönyvtári kiemelt feladata e körben a hazai szakirodalom teljes

körû és a külföldi szakirodalom válogató jellegû beszerzése és feldolgozása. A

külföldi parlamentek, az ENSZ és szakosított szervezetei, valamint az európai

integrációs szervezetek kiadványainak gyûjtése és feldolgozása.

(2) Az Országgyûlési Könyvtár alapszolgáltatásai ingyenesek, egyéb

szolgáltatásai térítés ellenében vehetõk igénybe."

54. § Ez az országgyûlési határozat a kihirdetését követõ nyolcadik napon

lép hatályba, s ezzel egyidejûleg a Házszabály 26. § (3) bekezdésében a "23. §

a), d), e), f), g), m) pontjáról" szövegrész helyébe a "23. § a), d), f), g),

m) pontjáról" szövegrész, a 32. § (2) bekezdésében "a Házbizottság" szövegrész

helyébe "az Országgyûlés elnökének" szövegrész, az 54. § (6) bekezdésében az

"(5) bekezdés" szövegrész helyébe a "(6) bekezdés" szövegrész lép; továbbá a

Házszabály 36. § (6) bekezdése, a 49. §-a és az azt megelõzõ cím, az 50. §

(6) bekezdése, az 53. § (3) bekezdése b) pontjában a ", továbbá a

képviselõcsoport zárónyilatkozata (50. § (6) bekezdés)" szövegrész, a 99. §

(2) bekezdés elsõ mondata, a 103. § (4) bekezdésének elsõ mondata, a 104. §

(3) bekezdésének utolsó mondata, a 148. § (1) bekezdésében az "és a 142. § 9.

pontja" szövegrész, valamint a 148. § (2) bekezdésének b) pontja a hatályát

veszti.

Eleje Honlap