1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4416/9..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés Elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése alapján a

közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvényt módosító

T/4416.. sz. törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztjük elõ:

1.A törvényjavaslat 1. §-ában a Kjt. 1.§-a (1) bekezdésének a következõ

pontosítását javasoljuk:

" 1 .§ (1) E törvény hatálya - ha törvény eltérõen nem rendelkezik - az

állami és a helyi önkormányzati költségvetési szerveknél, valamint a helyi

önkormányzat által ( a továbbiakban: munkáltató) foglalkoztatottak

közalkalmazotti jogviszonyára terjed ki. "

Indokolás:

A módosító javaslat szövegpontosító jellegû, szükséges a határozott névelõ

feltüntetése.

2.A törvényjavaslat 2. §-a felvezetõ szövegének a következõ módosítását

javasoljuk:

" A Kjt. [13] 11. a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

paragrafus jelenlegi szövegének megjelölése (1) bekezdésre változik: "

Indokolás:

A Kjt. a 11. §-ában rendelkezik a Munka Törvénykönyvének a szakszervezetekre

vonatkozó, a közalkalmazotti szférában nem alkalmazandó paragrafusairól, ezért

helyesebb a 13. § helyett a 11.§-ba való beépítés.

3.A törvényjavaslat 3. §-ában a Kjt. 38. § (1) és (4) bekezdéseinek az

elhagyását javasoljuk:

[38. § (1) a közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka Törvénykönyvének

a munkaviszony megszûnésérõl és megszüntetésérõl szóló rendelkezései közül (

Harmadik Rész, IV. fejezet) a 86. §, a 86/A. §, a 87. § ( 1( bekezdése, a 88.

§ ,a 89. §, a 91./A §, a 92. §, a 93. § (1)- (2) bekezdése, a 95-97 . §, a

98. § (1) bekezdése, a 99 - 101. § nem alkalmazható.

.........

(4) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen a nemzetbiztonsági

szolgálatoknál fennálló közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka

Törvénykönyve 94/A. §-át nem kell alkalmazni. ]

Indokolás:

A Munka Törvénykönyve módósítását célzó T/4019. sz. törvényjavaslat 26. §-ának

(4) bekezdése a Kjt. 38. §-át módosítja, az e paragrafushoz benyújtott

kapcsolódó módosító indítvánnyal együtt összesen három bekezdésben. A Kjt-t

módosító javaslat 3. §-nak (1) és (4) bekezdései ezzel csak részben egyeznek

meg tartalmilag, ezért szükséges a két jogszabály- tervezet szinkronjának

megteremtése. Figyelemmel arra, hogy a T/4019.. sz. törvényjavaslat módosító

indítványairól csak a jövõ héten lesz szavazás, szükséges a javaslat 3.§-nak

technikai módosítása, "megnyitása".

4.A törvényjavaslat 6. §-ban a Kjt. 72. §-nak a következõ módosítását

javasoljuk:

" 72. § (1) A közalkalmazott illetménypótlékra jogosult, ha

a) foglalkoztatására munkaideje legalább felében jogszabályban meghatározott

egészségkárosító kockázatok között kerül sor, vagy

b) a védelem csak egyéni védõeszköz olyan állandó vagy tartós használatával

valósítható meg, amely a közalkalmazott számára fokozott megterhelést jelent.

(2) A pótlékra jogosító munkaköröket, illetve a sajátos ágazati egészségügyi

kockázatokat a [kollektív szerzõdés] miniszter állapítja meg.

(3) [A pótlék mértéke a pótlékalap 30-100 %-a.] Kollektív szerzõdés az (1)

bekezdésben foglalt körülményekre tekintettel további pótlékra jogosító

munkaköröket is meghatározhat.

(4) A pótlék mértéke a pótlékalap 100 %-a.

Indokolás:

A KIÉT-ben e kérdésben - tudomásunk szerint - nem alakult ki konszenzus,

figyelemmel arra, hogy a javasolt megoldás visszalépést jelent a jelenlegi

rendszerhez képest, csökkenti a pótlék mértékét, továbbá nem mindenben

teljesíti a " Hároméves megállapodás a közalkalmazotti szférában" egyes

elõírásait.

5.A törvényjavaslat 8. §-ban a Kjt. 83/A. § (3) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

" (3) Az [(1) bekezdés szerinti esetben] önkormányzat által közalkalmazotti

jogviszonyban történõ foglalkoztatás esetén a 14-19. §, a 23. §, a 25/A. §, a

30. § (1) bekezdésének c) pontja és (6) bekezdése, valamint a (3) bekezdésébõl

a c) pontra utaló szövegrész, a 37. § (2) bekezdésének harmadik mondata,

valamint az 53/A. § nem alkalmazandó. "

Indokolás:

A (3) bekezdés által kizárni rendelt szabályok az önkormányzat által

foglalkoztatott közalkalmazottak jogviszonyában nem alkalmazhatók. Általában

az (1) bekezdése utalás azért nem szerencsés, mert abban az egyes munkáltatói

jogok szerepelnek nevesítetten, és ezért a visszahivatkozás értelemzavaró

lehet.

6.A törvényjavaslat 10. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasoljuk:

" (1) E törvény - az 1.,a 3. és a 7-9. § kivételével - 1998. január 1-jén lép

hatályba. Az 1., a 3. és a 7-9. § 1997. július 1-jén lép hatályba.

Indokolás:

Javasoljuk, hogy az önkormányzatok által foglalkoztatottak jogviszonyának

rendezésére vonatkozó 1., 8-9. §-ok is július 1. napjával lépjenek hatályba,

figyelemmel arra, hogy a gyakorlatban felmerült ilyen jellegû jogviták mielõbb

megnyugtató rendezést nyerjenek.

7.A törvényjavaslat 10. §-a (5) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasoljuk:

"(5) A (2) bekezdés alapján létrejött közalkalmazotti jogviszonyok esetében a

közalkalmazott alapilletményének és illetménypótlékának együttes összege a

jogviszony-változást megelõzõ személyi alapbérének és bérpótlékának együttes

összegénél nem lehet kevesebb."

Indokolás:

A rendelkezés kiegészítését azért tartjuk szükségesenek, mert nem zárható ki,

hogy az önkormányzat által foglalkoztatott munkavállaló (pl. a

mukaszerzõdésében) bérpótlékban is részesült. A bércsökkenés kizárásához ezért

mindkét bérelemet figyelembe kell venni.

Budapest, 1997. június 3.

Szabó Rudolfné dr. Czuczi Mihály dr. Juhászné Lévai Katalin

SZDSZ SZDSZ MSZP

Eleje Honlap