ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. §-ának (1) bekezdése és 102. §-ának (1) bekezdése alapján az
egészségügyrõl szóló T/4459.. számú törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
teszem:
A törvényjavaslat 183-184. §-aihoz:
A törvényjavaslat az alábbi címmel és új 183-184. §-okkal egészül ki,
egyidejûleg a jelenlegi 183-244. §-ok számozása 185-246. §-okra változik:
"Dajkaterhesség
183. § (1) Egymással házastársi, illetõleg élettársi kapcsolatban álló mindkét
személy ivarsejtjeibõl testen kívül létrehozott embrió más nõ (a továbbiakban:
dajkaanya) méhébe - a létrehozó pár érdekében történõ kihordás céljából -
abban az esetben ültethetõ be (dajkaterhesség), ha a petesejtet adó nõ
a) a terhesség kihordására testi adottsága folytán képtelen, vagy
b) életét, illetve testi épségét a gyermek kihordása veszélyeztetné, vagy
c) testébe történõ beültetés esetén az embrióból egészséges gyermek nagy
valószínûséggel nem születne.
(2) Dajkaanya az a személy lehet, aki az ivarsejtjével embriót létrehozó
személyek bármelyikével közeli hozzátartozói kapcsolatban áll, cselekvõképes,
egészséges gyermek kihordására alkalmas és az embrió beültetésének
idõpontjában 25. életévét betöltötte, de 40. életévét még nem érte el és
legalább egy élveszületett gyermeknek adott életet.
(3) Dajkaterhesség szakorvosi javaslatra, a népjóléti miniszter rendeletében
meghatározott engedély alapján alkalmazható. A beavatkozás elvégzése az
embriót létrehozó házastársak (élettársak) együttes kérelmére, valamint a
gyermeket kihordó nõ általános beleegyezõ nyilatkozata alapján engedélyezhetõ.
Amennyiben a gyermeket kihordó nõ házastársi (élettársi) kapcsolatban áll,
házastársa (élettársa) általános beleegyezõ nyilatkozata is szükséges az
engedély kiadásához.
(4) A (3) bekezdés szerinti általános beleegyezõ nyilatkozatot teljes
bizonyító erejû magánokiratba vagy közokiratba kell foglalni.
(5) Az (1) bekezdés szerinti eljárás végzése során a 168. § (2) - (5)
bekezdéseiben foglalt rendelkezések megfelelõen irányadóak azzal, hogy a
gyermek kihordását vállaló nõnek, valamint házastársának (élettársának) a
dajkaterhesség alkalmazásához adott általános beleegyezõ nyilatkozata a
megfelelõ tájékoztatás alapján, az egészségügyi beavatkozás megkezdését
megelõzõen tett beleegyezõ nyilatkozatát nem pótolja.
(6) Felhatalmazást kap a népjóléti miniszter, hogy a dajkaterhesség
engedélyezésére jogosult szervet, az engedélyezésének alapjául szolgáló
egészségügyi indikációk körét, valamint a hozzá kapcsolódó beavatkozások
elvégzésének szakmai feltételeit rendeletében meghatározza.
184. § (1) Más személyek ivarsejtjeibõl származó embrió kihordásáért
ellenérték nem kérhetõ, illetõleg nem adható.
(2) A dajkaterhesség alkalmazására, illetõleg igénybevételére ösztönzõ reklám
közzététele, valamint az eljárás bármilyen módon történõ népszerûsítése tilos.
(3) A dajkaterhességbõl született gyermeket az embriót létrehozó szülõk
vérszerinti gyermekének jogállása illeti meg."
INDOKOLÁS
Az emberi reprodukcióra irányuló különleges eljárásokat szabályozó fejezet nem
lenne teljes a dajkaterhesség szabályozása nélkül. A szabályozásnak különös
indokot ad az, hogy a szülészeti-nõgyógyászati gyakorlatban ismert és
alkalmazott, a gyakorlatban visszterhes ügylet alapján, ún. béranyaságként
elvégzett egészségügyi beavatkozásról rendelkezne az egészségügyi törvény. A
dajkaterhesség egészségügyi törvénybõl történõ elhagyása a jelenlegi
üzletszerû, és ellenõrizhetetlen gyakorlatot erõsíti és legalizálja. A
módosító javaslat egyrészrõl rögzíti a beavatkozás elvégzésére jogosult
személyi kört, a beavatkozás feltételeit, valamint a dajkaanya tevékenységébõl
kizárja az üzletszerûség lehetõségét. A javaslat a dajkaanyaként számbajöhetõ
személyi kört - a jogviták lehetõség szerinti csökkentése érdekében -
rendkívül szûken, a közvetlen hozzátartozói körben határozza meg.
Budapest, 1997. október 3.
dr. Schvarcz Tibor Szabó Sándorné
Eleje Honlap