1
Í R Á S O S V Á L A S Z
Lezsák Sándor (MDF) országgyûlési képviselõ úr "Miért nem veszi figyelembe az
Ön tárcája a korábban közlekedésfejlesztésre kiírt pályázatokat új pályázatok
kiírásakor, s juttat így a vádlottak padjára polgármestert és jegyzõt" címû
kérdésére
Tisztelt Képviselõ Úr !
Az Országgyûlés Házszabálya 91. § (2) bekezdésében foglaltak szerint Képviselõ
úr hozzám intézett kérdésére a következõ választ adom:
Tévesnek tartjuk azt a megközelítést, hogy Magy község polgármestere és
jegyzõje azért került a vádlottak padjára, mert az általuk igénybe vett
támogatások pályázati feltételeit a kiírók nem koordinálták. Amint azt a
jogerõs ítélet is kimondta, mindketten bûnösnek találtattak jogosulatlan
gazdasági elõny megszerzése bûntettének kísérletében és magánokirat hamisítás
vétségében. Mindezeket még akkor sem lehet elkövetni, ha a bírói végzés
"enyhítõ körülményként" a pályázatok kiíróinak kötelességévé teszi a különbözõ
pályázatok feltételeinek egyeztetését és koordinálását.
Magy község az Állami Fejlesztési Intézethez 1992-ben, majd két évvel késõbb
az Útalaphoz nyújtotta be pályázatát. 1994-ben már a támogatások
versenyeztetés útján történõ felhasználására jóval szigorúbb szabályokat
kellett érvényesíteni, mint 1992-ben. A két pályázati kiírás feltételeinek
eltérése nem koordinálatlanságból, hanem a közpénzek felhasználására vonatkozó
követelmények indokolt szigorodásából adódott. A pályázati feltételeknek
méginkább meg kellett felelniük annak a jogos társadalmi elvárásnak, hogy a
közpénzek odaítélése nyílt, átlátható legyen és egyenlõ piaci esélyeket
teremtsen.
A pályázati rendszerek közötti összhang megteremtése mind a kiírók, mind a
pályázók közös érdeke. Tárcánk eddig és a jövõben is kiemelt figyelmet
fordított és fordit a különbözõ pályázati célok és feltételek koordinálására.
Tapasztalataink azt mutatják, hogy eredményesen fõként azok a pályázati
rendszerek hangolhatók össze, amelyeket legalább közel azonos célok
támogatására rendszeresítettek és egymáshoz közeli idõpontban hirdettek meg.
A közlekedési tárcát a szerzett negatív tapasztalatok késztették arra , hogy a
korábban közlekedésfejlesztésre kiírt pályázatok alapján megkezdett és
félbehagyott beruházások támogatását a pályázati körbõl kizárja. A gyakorlat
azt igazolta, hogy a félbehagyott beruházások mûszaki, illetve pénzügyi
szempontból nem tekinthetõk lezártnak. A rendezetlen állapot miatt ilyen
létesítmény nem képezheti egy új pénzügyi konstrukcióban és támogatási
rendszerben megvalósuló beruházás alapját. Magy község elmarasztalt vezetõi az
erre vonatkozó elõírást kerülték meg valótlan adatok közlésével.
Kérem Képviselõ urat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék.
Budapest, 1997. június 16.
Szívélyes üdvözlettel:
Dr. Lotz Károly