ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4514/42..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

társasházrólról szóló T/4514.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat preambuluma a következõk szerint módosul:

"Az Országgyûlés a többlakásos épületek építésének elõsegítése, a [a

tömegesen létrejött] társasházak mûködésének javítása és a megváltozott

politikai-gazdasági viszonyokhoz igazodó, korszerûbb szabályozás érdekében a

következõ törvényt alkotja:"

Indokolás:

A törvényjavaslat minden meglevõ társasház mûködését kívánja javítani az

új rendelkezései következtében, felesleges külön kiemelni azt, hogy "tömegesen

létrejött".

2. A törvényjavaslat 5. § (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) A társasházat az ingatlan tulajdonostársai [szerzõdésben] vagy az

ingatlan tulajdonosa mint egyszemélyi alapító [egyoldalú nyilatkozatban]

alapító okiratban kifejezett alapítási elhatározással [(a továbbiakban együtt:

alapító okirat)] létesíthetik."

Indokolás:

A módosító javaslat azt célozza meg, hogy társasházat minden esetben

alapító okirattal létesíthessenek akár több szerzõdõ fél, akár egyszemélyi

alapítás esetén. Nincs sem jogi, sem gyakorlati indoka annak, hogy kétféle

elnevezésû - de lényegében azonos tartalmú - okirattal létesüljenek

társasházak.

3. A törvényjavaslat 6. § (3) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(3) Az alapító okiratot, valamint a szervezeti-mûködési szabályzatot -

amennyiben ilyet a közösség elfogadott - az ingatlan-nyilvántartási iratokhoz

kell csatolni."

Indokolás:

A törvényszövegbõl tisztán ki kell tûnnie annak, hogy szervezeti-mûködési

szabályzatot csak akkor kell készíteni, ha nem szabályoztak mindent az alapító

okiratban. Csak ebben az esetben kell nyilvánvalóan csatolni a ingatlan-

nyilvántartási iratokhoz.

4. A törvényjavaslat 10. § d) pontja a következõk szerint módosul:

"d) a közösség szerveit, azok hatáskörét, jogait, kötelezettségeit[,] és

a közös költség viselésének szabályait, ha az alapító okirat nem rendeli el

erre nézve szervezeti-mûködési szabályzat megalkotását,"

Indokolás:

A módosítani javasolt rendelkezést összhangba kell hozni a 6. § (1)

bekezdésében foglaltakkal, ahol arról szól a javaslat, hogy mit tartalmazhat a

szervezeti-mûködési szabályzat az esetben, ha az alapító okirat mellett ilyen

okirat is készül. Megítélésem szerint, amennyiben az eredeti d) pont marad,

úgy csak a közös költség viselésének szabályai miatt - ha ezekrõl az alapító

okirat nem szól - kell szervezeti-mûködési szabályzatot készíteni.

5. A törvényjavaslat 20. § (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) A közösség ügyintézését a közös képviselõ látja el. Az alapító

okirat vagy a szervezeti-mûködési szabályzat közös képviselõ helyett intézõ

bizottság választását írhatja elõ. [Ha a]Abban a társasházban, amelyben ötven

lakásnál több lakás van, [közös képviselõt választottak,] a közösség

gazdálkodásának ellenõrzésére számvizsgáló bizottságot kell választani."

Indokolás:

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a soklakásos társasházaknál

(ez lehet már ötven lakás) mindenképp indokolt számvizsgáló bizottságot

választani, ha közös képviselõ intézi az ügyeket, ha intézõ bizottság.

6. A törvényjavaslat 32. §-át, amely a küldöttgyûlésrõl szól elhagyni

javasolom.

Indokolás:

Megítélésem szerint a társasház közösségi formában, ahol közös és külön

tulajdonok is vannak és ezáltal különbözõ érdekek is megfogalmazódnak egy-egy

tulajdonos esetében, mind elméletileg, mind gyakorlatilag nem tartom

helyénvalónak és alkalmazhatónak a küldöttgyûlés, illetve a küldött

jogintézményének a bevezetését. Maga a javaslat sem ad további szabályokat a

küldött meghatalmazására, annak terjedelmére, beszámoltatására, számonkérésére

és a felelõsség módjára. A gyakorlatban rendkívül sok tulajdonosok közötti

perpatvart is okozhat, elszámolási és egyéb pereket indíthatna ez a megoldás.

Megítélésem szerint a javasolt jogintézmény mögötti megfontolást, illetve

annak gyakorlati irányultságát ismerve a problémát megoldja a részközgyûlés

intézménye is.

7. A törvényjavaslat 34. §-a a következõk szerint módosul:

"34. § Ha a közös képviseletet, intézõ bizottsági elnöki tisztséget vagy

tagságot díjazás ellenében a tulajdonostársakon és a társasházban lakó

személyen kívüli személy, vagy szervezet látja el, tevékenységét - a

jogszabályban meghatározott felkészülési idõt követõen - csak a külön

jogszabályban megállapított szakképesítés birtokában végezheti."

Indokolás:

Törvényi szinten is lehetõvé kell tenni, hogy közös képviseletet, ilyen

szakképesítésû taggal vagy alkalmazottal dolgozó vállalkozás is elláthasson.

Ez különösen fontos lehet a többszáz lakásos társasházaknál.

8. A törvényjavaslat 38. § (1) bekezdés c) pontja a következõk szerint

módosul:

"c) javaslatot [tesz] tehet a közös képviselõ személyére és díjazására,"

Indokolás:

A javaslatból az tûnik ki, hogy amennyiben számvizsgáló bizottság mûködik

a társasháznál, úgy csak az tesz javaslatot a közös képviselõ személyére és

díjazására. Indokolt azonban nyilvánvalóvá tenni azt, hogy bármely tulajdonos

és a számvizsgáló bizottság is megteheti ezen javaslatot.

9. A törvényjavaslat 43. §-ával kiegészíteni javasolt Ptk. rendelkezés a

következõk szerint módosul:

""5. A társasház-közösség

578/I. §

(1) [A társasház-tulajdon alapján a tulajdonostársaknak az épület

fenntartására, felújítására alapító okirattal létrehozott szervezete

gyakorolja a közös tulajdonnal kapcsolatos tulajdonosi jogokat, kivéve az

elidegenítés jogát, viseli a közös tulajdon terheit.] A társasház-közösség az

épületingatlanon az alapító okiratban meghatározott, természetben megosztott

külön tulajdonban álló lakások vagy nem lakás célú helyiségek - legalább két

önálló ingatlan - tulajdonostársainak közössége, amely az általa viselt közös

név alatt az épület fenntartása, felújítása és a közös tulajdonnal kapcsolatos

ügyek intézése során jogokat szerezhet és kötelezettségeket vállalhat,

önállóan perelhet és perelhetõ, gyakorolja a közös tulajdonnal kapcsolatos

tulajdonosi jogokat, viseli a közös tulajdon terheit.

(2) A társasházra vonatkozó részletes szabályokat külön törvény állapítja

meg.""

Indokolás:

A Ptk.-ban újra kell szabályozni a társasház-közösségre vonatkozó

alapvetõ rendelkezéseket. A javaslatban szereplõ és módosításra javasolt

szöveg nem arról szól, amit a cím jelez. Azaz a társasház-közösség - annak

jellemzõit tartalmazó - fogalmat. Ugyanis társasház-tulajdonról szól, nem

pedig a társasház-közösségrõl.

10. A törvényjavaslat 44. és 45. §-ait teljes egészében elhagyni

javasolom.

Indokolás:

A törvényjavaslat módosítani kíván két kormányrendeletet, amelynek

tartalmával egyetértek. Ugyanakkor a jogalkotás szabályai szerint törvénnyel

nem lehet módosítani kormányrendeletet. Ez ellentétben áll a jogbiztonság

elvével is.

Budapest, 1997. szeptember 18.

dr. Brúszel László

MSZP

Eleje Honlap