ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4514/83..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke részére

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a

társasházról szóló T/4514.. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ.

A Javaslat I. Fejezetének 5. §-át új (4)-es, (5)-ös, (6)-os és (7)-es

bekezdéssel javasolom kiegészíteni:

5. §

(4) Egyszemélyi alapítás esetén az alapító az alapító okiratban csak az

ingatlan nyilvántartásba vételhez szükséges alapítási és tulajdonjogi

kérdésekre térhet ki. Az alapító jelöli ki a közös képviselõt.

(5) Az alapító okiratot aláíró tulajdonostársakból álló alakuló közgyûlésen

megválasztják a társasház közös képviselõjét vagy intézõ bizottságát és annak

elnökét, valamint - szükség szerint - a számvizsgáló bizottságot és annak

elnökét.

(6) A társasház mûködése felett a székhely szerint illetékes ügyészség a reá

irányadó szabályok szerint törvényességi felügyeletet gyakorol. Ha a mûködés

törvényessége másképpen nem biztosítható, az ügyész a bírósághoz fordul.

(7) A bíróság az ügyész keresete alapján:

a.) Megsemmisítheti a társasház törvénysértõ határozatát és szükség szerint új

határozat hozatalát rendelheti el.

b.) A mûködés törvényességének helyreállítása céljából összehívhatja a

társasház legfelsõbb szervét (közgyûlés vagy küldöttgyûlés).

c.) Ha a társasház mûködésének törvényessége nem biztosítható, tevékenységét

felfüggesztheti, ellenõrzésére felügyelõbiztost rendelhet ki.

I n d o k o l á s

A társasház alapításakor már szükséges, hogy a társasház képviselete és az

ügyek vitele megoldott legyen. Ez igaz egyszemélyi alapításkor is, hiszen a

földhivatalhoz történõ benyújtást és bejegyzést követõen eleget kell tenni

például a számviteli és az adótörvényekben elõirt kötelezettségeknek is (pl.:

bejelentési).

Továbbá indokolt az egyszemélyes alapító jogának korlátozása abban a

tekintetben, hogy mûködési szabályokat - kivéve a törvényben elõírtakat - ne

építsen be az alapító okiratba. Ugyanis, ha a késõbbiek folyamán értékesítik a

lakásokat, akkor a vevõ - megismerve az alapító okiratban foglaltakat - vagy

aláírja vagy nem az adásvételi szerzõdést. Az értékesítést követõen felmerülõ

változtatási szándék esetén pedig már 100 %-os tulajdonosi hozzájárulás

szükséges.

A mûködés felügyeletét meg kell oldani és ez a társadalmi szervezetek

"mintája' alapján egyszerûen megtehetõ.

A jelenlegi szabályozás szerint az ügyészség közremûködik annak

biztosításában, hogy a társadalom valamennyi szervezete és az állampolgár

megtartsa a törvényeket és szükség esetén fellépjen a törvényesség védelmében.

Az ügyészség csak a társasház mûködésének törvényességét vizsgálhatja, azaz

pl.: az SZMSZ-t, valamint azt, hogy a társasház által hozott határozatok

megfelelnek-e a jogszabályoknak, illetve az SZMSZ-nek.

Tehát az ügyészség ellenõriz és törvénysértés esetén figyelmeztet,

kezdeményezi, javasolja a szükséges intézkedést annak megszüntetésére. Az

ügyészség hivatalból, de kérelemre is eljárhat. A társasház törvényességi

felügyeletével kapcsolatos érdemi döntési jogosultság már a bíróság

hatáskörébe tartozik.

A bíróság döntésének alapja a benyújtott kereset.

Tehát a társasházak felügyelete már meglévõ és megfelelõ gyakorlattal

rendelkezõ szervezetek révén jól és gyorsan megoldható.

Budapest, 1997. szeptember 12.

(Filló Pál)

MSZP

Eleje Honlap