ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4514/115..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke részére

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a

társasházról szóló T/4514.. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ.

A Javaslat III. Fejezete 36. §-ának (1) bekezdését és az ahhoz tartozó a),

b), c) és d) pontokat az alábbiak szerint javasolom módosítani:

"36. § (1) A közös képviselõ, illetõleg az intézõ bizottság által készített[,

a költségvetés végrehajtására vonatkozó] éves elszámolás [bemutatja]

tartalmazza:

a) a tervezett és tényleges kiadásokat költségnemenként, ezen belül a

karbantartásokat az elvégzett munkák részletezésében, valamint a tárgyévhez

tartozó - de még ki nem egyenlített - a közösség egészét terhelõ

kötelezettségeket,

b) a tervezett és tényleges bevételeket források szerint,

c) a [közösség vagyonkimutatását] tervezett és tényleges közös költség

elõleg befizetésének teljesítését, tulajdonosonkénti bontásban,

d) a tulajdonos[társak által a közös költségekhez való hozzájárulás

teljesítését]onkénti egyenlegeket a nyitó egyenlegekkel, tényleges

befizetésekkel és bevételekkel szembeállított kiadások alapján, a szervezeti

és mûködési szabályzatban meghatározott gazdálkodási és elszámolási szabályok

szerint."

I n d o k o l á s

"A költségvetés végrehajtására vonatkozó" megfogalmazás leszûkíti az

elszámolás szükséges körét, ezért javasoljuk annak törlését.

Az elszámolás keretében a kiadások, a bevételek, és a befizetések

vonatkozásában egyaránt szükséges bemutatni a költségvetési tervhez képest

történt eltéréseket. A költségvetési tervet a közgyûlés hagyja jóvá, így

folyamatában látnia szükséges azt, hogy a tervezés mennyire bizonyult

megbízhatónak, illetve a következõ évi tervezésnél mit kell (milyen

tételsorokat) ezek alapján figyelembe vennie. (Pl.: ha a tárgyévi

költségvetési terv a szemétszállítási díjat egész évre számolva készült, de

nem érkezett be minden számla s így a teljes év nem került kiegyenlítésre,

akkor hiba lenne a következõ évi tervezésnél ezt nem figyelembe venni.)

Társasházak esetében kivitelezhetetlennek tartjuk a vagyonkimutatás

elkészítését, ezért javasoljuk e pont törlését.

A meglévõ pénzeszközöket nevesíteni kell - a befizetések is név szerint

történtek és szó sincs végleges pénzátadásról a tulajdonosok részérõl, -

tehát az nem képezheti a közös vagyon részét! A bevételek pedig tulajdoni

hányad vagy más elosztási mód alapján (pl. kamat esetében pénzeszköz-

arányosan) személyesen illetik meg a tulajdonosokat, tehát ez sem kerülhet

"közös tulajdonba".

Ezen kívül pedig a közös tulajdonban lévõ egyéb épületrészek, berendezések,

felszerelések vagyonértékelését ki és milyen alapon végezné el?

E törvénypont (eredeti) megfogalmazása a "globális" elszámolás módszerét

támogatja, s ezt - alapjaiban - elhibázottnak tartjuk. Ezt a fajta módszert,

még a volt IKV-k alakították ki (egy egészen más társadalmi közegben és piaci

helyzetben), s az már akkor életképtelennek minõsült.

(A társasházak létrehozását követõ kényszerkezelés alatt született

"elszámolásokat" a tulajdonosok rendre visszautasították, nem fogadták el.)

A tulajdonosoknak nem csak kötelezettségeik hanem jogaik is vannak. Ilyen

alapvetõ joguk az, hogy a számvizsgáló bizottság által tételesen ellenõrzött

elszámolás készüljön arról, hogy az általuk - személyenként és összesenben -

ténylegesen befizetett pénzeszközbõl mennyi került felhasználásra, s

természetesen tartanak jogot arra, hogy az általuk befizetett, de fel nem

használt összegek személy szerint náluk kerüljenek jóváírásra, (évrõl-évre

továbbhalmozva) és ne "tûnjenek" el, egy globális elszámolás tételsorain, vagy

ne tekinthesse azt senki közös tulajdonnak.

E törvény és indoklása is tartalmazza azt, hogy az egyes tulajdonos

többletbefizetésének a "hátralékos" tulajdonos által történt felhasználását

csak "belsõ" elszámolásban érvényesítheti.

Ez csak akkor és csak úgy valósítható meg, ha az elszámolás a ténylegesen

meglévõ pénzeszközök tulajdonosonkénti nevesítését tartalmazza.

A d.) pont képlettel kifejezve:

( + Nyitó egyenleg + Tényleges befizetés + Tényleges bevétel) - Tényleges

kiadások =

+ Tulajdonosonkénti elszámolás záró (következõ évi nyitó) egyenlege

A fenti képlet alapján kiszámított tulajdonosonkénti egyenlegek lehetnek "+"

és "-" egyenlegek, az összes "egyes egyenleget" összeadva pedig (a bankszámlán

és pénztárban) ténylegesen meglévõ pénzeszközök összegét kapjuk. Csak így

kerülhet helyére és csak így biztosítható a könyveléssel is összhangban álló,

a gazdálkodás egészével harmonizáló elszámolás.

A "-" egyenlegek ugyanakkor egyértelmûen és pontosan meghatározzák

(bemutatják) azt, hogy az adott tulajdonos mennyi pénzzel tartozik

tulajdonostársainak, tehát mennyi összeget kell befizetnie ahhoz, hogy

(legalább) egyénileg nullszaldós legyen.

Budapest, 1997. szeptember 18.

(Filló

Pál)

MSZP

Eleje Honlap