ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4514/120..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke részére

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a

társasházról szóló T/4514.. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ.

A Javaslat IV. Fejezetének 39. §-át további, új 6., 7., 8., 9., 10. és 11.

pontokkal javaslom kiegészíteni:

39.§

6. Egyszerû (sortartásos) kezesség szabályai:

A tulajdonostársak tulajdoni hányaduk - vagy az alapító okiratban,

illetve a Szervezeti és Mûködési Szabályzatban ettõl eltérõen meghatározott

mértékben - felelnek kötelezettségeik teljesítéséért. A kötelezettségek

kielégítését az alapító okirat külön tulajdonra vonatkozó részének sorszáma

(albetétszám) szerint kell figyelembe venni.

7. Közös költség elõleg:

A közgyûlés által határozattal megállapított azon tervösszeg, mely -

elõre láthatólag - biztosítja a költségvetési tervben rögzített

kötelezettségek teljesítését.

8. Közös költség:

Az az összeg, amely pontosan fedezi a társasház mûködtetésére, a közös

tulajdon fenntartására és felújítására - a beszámolási idõszakban -

ténylegesen kifizetett - és az egyes tulajdonosra visszaosztott - költségeket.

9. Tulajdonosonkénti elszámolás:

A társasház tulajdonosainak belsõ, egymás közötti elszámolása. Bemutatja

azt, hogy az egyes tulajdonosok tárgyévi (vagy adott idõszaki) tényleges

befizetéseibõl és bevételeibõl teljesített tényleges kiadások levonása után

mennyi tartalékkal, vagy tartozással rendelkeznek.

A belsõ elszámolás szempontjából egy adott lakás vagy helyiség

tulajdonosváltása közömbös, a tartalékot vagy tartozást az új tulajdonos

"viszi tovább". (Eladó - vevõ a tartalékot, vagy tartozást ill. hátralékot

egymás között kell, hogy rendezze, mivel a társasházközösségnek az adás-

vételre - s így érdekeinek érvényesítésére - ráhatása nincs.)

A pénzforgalmi szemléletbõl következõen a befizetések, a bevételek, és a

kiadások csak azok pénzügyi teljesítésének dátumával kerülhetnek könyvelésre

és így - a tulajdonosok

felé - elszámolásra, függetlenül a kötelezettség keletkezésének vagy a

szolgáltatás teljesítésének dátumától.

A tulajdonosonkénti elszámolás összesített (társasházközösségre vonatkozó)

adatainak meg kell egyezni a társasház (bankszámláin és pénztárában meglévõ)

tényleges pénzeszközének összegével. Ettõl való eltérést csak a

naplófõkönyvben lekönyvelt (tehát pénzügyi mozgással összefüggõ) követelés

vagy kötelezettség összege eredményezhet.

10. Tartozás:

Tartozás képzõdik azoknál a tulajdonosoknál, akiknek nyitó tartalék

összege, tárgyévi (vagy adott idõszaki) befizetései és bevételei összesen nem

fedik le a tulajdonukra jutó megfelelõ mértékû tárgyévi (vagy adott idõszaki)

tényleges kiadásokat.

A tartozás összegének pontos kimutatása a tulajdonosonkénti elszámolással

biztosítható, s egyben ez a tartozó tulajdonossal szembeni jogérvényesítés

lehetõségének alapja is.

11. Hátralék:

A hátralék a tartozáson felül tartalmazza a várható kötelezettségek

(kifizetetlen számlák, le nem járt határidejû befizetési kötelezettség stb.)

és a tartalékhiány összegét.

I n d o k o l á s

6. ponthoz:

Nem közismert fogalom az "egyszerû (sortartásos) kezesség", ezért javasoljuk

annak értelmezését.

7. ponthoz:

Az eredetileg "hozzájárulás" megfogalmazás kiváltására, és a tartalom

egyértelmûvé tételére javasoljuk a "közös költség elõleg" megfogalmazás

egységes használatát. A tulajdonosoknak nem "hozzájárulniuk" kell a

költségekhez, hanem ki kell azt fizetniük, senki nem fizeti ki helyettük

tartozásukat.

Ugyanakkor a költségvetési terv alapján meghatározott közös költség elõleg

fizetési kötelezettség már önmagában is lehet túl- vagy alultervezett, (ha

túltervezett, akkor milyen alapon kérjük számon annak a résznek a be nem

fizetését, amire már nem is volt szükség, ha pedig alultervezett, akkor év

közben szükségessé válik annak korrekciója, tehát többlet-befizetési

kötelezettség jelentkezik függetlenül az addigi kötelezettség összegétõl) s a

terv realizálása sem csak és kizárólag a tulajdonosokon (vagy a közös

képviselõn) múlik. (Hasznosításból származó bevételek, szállítói számlák

beérkezése, stb.)

Az így megállapított összeg teljesítése tehát semmiképpen sem képezheti egy

korrekt elszámolás - és fõleg tartozásként való érdekérvényesítés - alapját.

8. ponthoz:

Az egyes tulajdonost megilleti a tulajdoni hányadának megfelelõ (vagy egyéb)

mértékû bevétel, illetve a tulajdoni hányadának megfelelõ (vagy egyéb) mértékû

kiadás terheli. E kettõ különbözetét kell befizetéseivel kiegyenlítenie. Mivel

a pontos összeg csak évzárással (egyéb idõszaki zárással) - utólag -

állapítható meg, közös költség elõleg fizetéssel biztosítja a társasház

fenntartásához és felújításához szükséges pénzeszközt.

Az az összeg ami meghaladja a különbözet szükséges mértékét túlfizetésnek

minõsül, az az összeg pedig amely hiányzik a különbözet fedezetéhez, tartozás.

A túlfizetés és tartozás rendezésérõl a társasháznak kell döntenie, pl.: a

szervezeti- mûködési szabályzatban.

9. ponthoz:

Csak a tulajdonosonkénti elszámolás biztosíthatja azt, hogy a közös

tulajdonnal összefüggésben az egyes (és alapvetõen a "rendesen fizetõ")

tulajdonosok érdekei ne sérüljenek.

Ezért fontos annak kikötése is, hogy tulajdonosváltás esetén az új tulajdonos

tartozik helytállni a lakáson lévõ követelésért, hiszen neki vétel elõtt

lehetõsége van tájékozódni arról, hogy az érintett lakás valóban tehermentes-

e, illetve ha az eladó úgy nyilatkozott, hogy az ingatlan per-, teher-, és

igénymentes, akkor õ jogosult eljárás kezdeményezésére. A társasházközösség

egy elköltözött és már nem tulajdonostárssal szemben nem tudná érvényesíteni

érdekeit. Ugyanebbe a kategóriába tartozik az a kérdéskör, mely a pénzforgalmi

szemléletû könyvelés és elszámolás, valamint a szolgáltatások teljesítésének

dátuma közötti eltérésbõl adódik. Pl.: évekre visszamenõleg korrigálja

(leszámlázza) valamely közmû a szolgáltatását. A számla kifizetésének

pillanatában lehet a tulajdonosok között olyan személy, aki még nem volt

tulajdonos akkor, amely idõszakra a szolgáltatás (s így a számla) vonatkozik.

Itt méltánytalan lenne az õ tulajdoni hányad százalékát kiemelve a többiek

között megosztani a költséget, hiszen akkor is volt tulajdonosa a lakásnak

(végsõ soron az önkormányzat), amely idõszakra a teljesítés vonatkozik. Tehát

ebben az esetben is eladó - vevõ kapcsolatáról (egymás közötti rendezésrõl)

kell beszélni, s mint ilyen a többi tulajdonost terhelni az összeggel nem

szabad.

Fontos megjegyezni, hogy az elszámolást nem szabad a könyvviteltõl (a

naplófõkönyvi adatoktól) függetlenül kezelni. Az elszámolásban tulajdonképpen

a naplófõkönyvben gazdasági eseményként lekönyvelt tételek összegének

tulajdonosi nevesítése történik jóváírás, vagy terhelés formájában.

10. ponthoz:

A tervezet eredetileg "hátralék" alatt a "hozzájárulás" összegében mutatkozó

hiányt érti, s ennek 6 havi mértékét tartja jelzálogjogra való bejegyzési

indoknak.

A 7.) - 9.) pontok alatt leírtak már bemutatták ennek az álláspontnak

tarthatatlanságát, de fontosnak tartjuk még egyszer összefoglalni:

Egy tervösszeg ("hozzájárulás", vagy az általunk javasolt "közös költség

elõleg") teljesítése vagy nem teljesítése önmagában nem képezheti semmilyen

elszámolás vagy érdekérvényesítés alapját.

Tartozásként az a pénzösszeg értelmezhetõ, amely tényleges (pénzforgalommal

összefüggõ) hiányt jelent és befizetése szükséges ahhoz, hogy megteremtõdjön a

pénzügyi fedezete annak, hogy azok a tulajdonosok akik "megfinanszírozták" a

tartozó tulajdonos költségeit visszakapják pénzüket.

Hogy az egyes társasházak tulajdonosai hogyan döntenek abban, hogy meddig

(milyen értékhatárig és idõtartamra) hajlandóak ezt a kényszerfinanszírozást

eltûrni, illetve hogy pénzük használatáért a tartozó tulajdonostól kérnek-e s

ha igen milyen mértékû kamatot, annak jogkörét célszerûen az SZMSZ

gazdálkodási szabályai között - és nem törvényi szinten - kellene rendezni.

11. ponthoz:

Míg a tartozás tényhelyzetet tükröz, - s mint ilyen, a jelzálog bejegyzés

alapja - addig a hátralék a várható kötelezettségeket is magában foglalja.

Ennek különösen adásvételi szerzõdés kötéskor van - a tulajdonosok

szempontjából - jelentõsége, hiszen a szerzõdésben tett "per-, teher-, és

igénymentes" nyilatkozatnak tartalmaznia kell a tulajdon kapcsán vállalt, vagy

közgyûlési határozattal megállapított kötelezettségeket. (Pl.: Az adásvételi

szerzõdés megkötését követõen kiegyenlített, de az azt megelõzõ idõszakban

teljesített közüzemi szolgáltatások díja, vagy az adásvételi szerzõdés

megkötését követõ idõszakban esedékes külön befizetési kötelezettség /pl.:

kaputelefon, felújítási munka/.)

Az évek során a tulajdonosok összegyûjthetnek jelentõs tartalékot, ugyanakkor

a nem, vagy nem megfelelõen teljesítõ tulajdonosoknál tartalékhiány

jelentkezik. Ez akkor válik igazán nyilvánvalóvá, amikor a társasház a

tartalékot fel kívánja használni, pl.: felújítási munkára. A számla

kiegyenlítésekor - amennyiben tartalékhiányát az érintett tulajdonos nem

fizeti be - azonnal tartozni fog ténylegesen is a többi tulajdonos felé.

Budapest, 1997. szeptember 18.

(Filló Pál)

MSZP

Eleje Honlap