1

MAGYAR ORSZÁGGYÛLÉS Környezetvédelmi

Bizottság

T/4514/198..

bizottsági kapcsolódó módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. §-ának (1) bekezdése és a 102. §-ának (1) bekezdése

alapján a társasházról szóló T/4514.. számú törvényjavaslathoz a következõ

k a p c s o l ó d ó b i z o t t s á g i m ó d o s í t ó j a v a s l a

t o k a t

terjesztjük elõ:

1.

T/4514.. számú törvényjavaslat T/4514/196/2.. számon benyújtott módosító

javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat 3. § (2) a következõkkel egészül ki:

"3. §

(2) A 15. § (2) bekezdésében meghatározott ingatlanrész és tárgy

kivételével az alapító okirat felhatalmazást adhat arra, hogy a közös

tulajdonnal kapcsolatos elidegenítés jogát a közösség gyakorolhatja, ha az

ingatlanrész önálló ingatlanként kialakítható. Ebben az esetben a közgyûlés az

összes tulajdoni hányad kétharmados többségével rendelkezõ tulajdonostársak

igenlõ szavazatával dönthet az elidegenítésrõl. A határozatban rendelkezni

kell a külön tulajdonhoz tartozó közös tulajdoni hányadok megállapításáról. A

közgyûlés határozata az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzésre alkalmas okirat.

Indokolás:

Pontosítás a hivatkozott módosító javaslathoz: "közös tulajdoni hányad"

nincsen, helyette a "közös tulajdon" a megfelelõ kifejezés.

2.

A T/4514/26.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 6.§ (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A közösség szerveit, azok hatáskörét, jogait és kötelességeit, a közös

költség viselésének szabályait, ha azokat nem az alapító okirat tartalmazza,

[annak felhatalmazása alapján ]a közösség szervezeti-mûködési szabályzata

állapítja meg. Az alapító okiratnak erre vonatkozó rendelkezését a szervezeti-

mûködési szabályzat megalkotásával egyidejûleg a közgyûlés 2/3-os többségû

határozatával hatálytalaníthatja. E határozat megismételt közgyûlésen nem

hozható meg.

Indoklás

A javaslat bármikor lehetõvé teszi az SZMSZ megalkotását, kiküszöbölve

így az átmeneti szabályozás szükségességét.

3.

A T/4514/58.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 10. § e) pontja a következõ szöveggel egészül ki:

/Az alapító okiratban meg kell határozni /

"e) a közösség közös nevét, amely egyéb megjelölés hiányában a társasház

címe a társasház megjelöléssel együtt."

Indokolás:

A javaslat Lányi Zsolt képviselõ úr hivatkozott módosító javaslatának

beépítése a törvényjavaslatba, miszerint az alapító okirat tartalmazza a

társasház megjelölést is.

4.

A T/4514/171. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 11. § (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) Az alapító okiratot és annak módosítását, ideértve a 3.§ (2) és a 6.§

(1) bekezdése szerinti határozatot is, közokiratba vagy ügyvéd - jogkörén

belül jogtanácsos - által ellenjegyzett magánokiratba kell foglalni."

Indokolás:

Ha az alapító okiratot közgyûlési határozat módosítja, célszerû ennek

alakszerûségére is az alapító okirat módosításának szabályait alkalmazni.

5.

A T/4514/17. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 12.§ (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(3) A lakóépületben lévõ társasházban a közgyûlés 2/3-os szótöbbségû

határozatával megtilthatja a külön tulajdonban lévõ nem lakás céljára szolgáló

helyiség használata, hasznosítása módjának megváltoztatását, ha az a társasház

rendes mûködését, vagy a lakhatás nyugalmát zavarná."

Indoklás

Célszerû a tilalom lehetõségét a lakhatás nyugalmának zavarására is

kiterjeszteni.

6.

A T/4514/62.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 20.§ (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Az olyan társasházban, amelyben legfeljebb hat lakás van, a [társasház

szervezetére] 21-39.§-ok helyett a Ptk.-nak a közös tulajdonra vonatkozó

szabályait kell alkalmazni."

Indokolás:

A javaslat azt célozza, hogy a legfeljebb hat lakásos társasházak

esetében is lehetõség legyen saját SZMSZ megalkotására, ezért utal a javaslat

a "társasház szervezete" megjelölés helyett a megfelelõ §-számokra, a 6.§ (1)

bekezdéséhez igazodva.

7.

A T/4514/96.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 21.§ b) pontja a következõ szövegrésszel egészül ki:

/A közgyûlés határoz/

"b) a közös képviselõnek, illetõleg az intézõ bizottság elnökének és

tagjainak, valamint a számvizsgáló bizottságnak a megválasztásáról,

felmentésérõl és díjazásáról,"

Indokolás:

A kiegészítés egyértelmûvé teszi, hogy a számvizsgáló bizottságot is a

közgyûlés választja.

8.

A T/4514/100.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 22.§ (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A szervezeti-mûködési szabályzatot a közgyûlés 2/3-os

[szó]szavazattöbbséggel módosíthatja."

Indoklás

Szóhasználati egységesítés.

9.

A T/4514/31.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 23.§ (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) A közgyûlés a határozatával vagy a szervezeti-mûködési szabályzat

felhatalmazása alapján a közös képviselõ (az intézõ bizottság elnöke) a közös

költséghez való hozzájárulás befizetésével legalább féléves hátralékba került

tulajdonostárs külön tulajdonának jelzálogjoggal való megterhelését rendelheti

el a hátralék megfizetésének biztosítékául. "

Indoklás

A jelzáloggal való megterhelés kérésének lehetõségét célszerû a közös

képviselõnek (illetve az intézõ bizottság elnökének) is lehetõvé tenni -

feltéve, hogy az SZMSZ erre felhatalmazást ad.

10.

A T/4514/31.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 23.§ (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(3) Az (1) bekezdés szerinti határozatot, illetõleg rendelkezést a

hátralékos tulajdonostárs részére kézbesíteni kell."

Indoklás

A módosítás összefügg a 9. számú javaslattal, az abban foglalt

kiegészítést vezeti tovább a (3) bekezdésben.

11.

A T/4514/31.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 23.§ (5) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(5) A közgyûlés határozata, illetõleg a közös képviselõ (az intézõ

bizottság elnökének) rendelkezése az ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzésre

alkalmas okirat."

Indoklás

A módosítás összefügg a 9. számú javaslattal, az abban foglalt

kiegészítést vezeti tovább a (3) bekezdésben.

12.

A T/4514/15. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 23.§-a a következõ új (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Ha a bejegyzés alapjául szolgáló hátralékot kiegyenlítették, a közös

képviselõ (intézõ bizottság elnöke) köteles a jelzálogjog törléséhez szükséges

engedélyt kiadni."

Indoklás

Hidasi Rezsõ képviselõ hivatkozott módosító javaslatában megcélzott

joghatásnak megfelelõen célszerû a jelzálog törléséhez szükséges engedély

kiadását kötelezõen elõírni abban az esetben, ha a bejegyzés alapjául szolgáló

hátralékot befizették.

13.

A T/4514/50.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 27.§ (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) Ha a törvény, vagy annak alapján az alapító okirat, illetõleg a

szervezeti-mûködési szabályzat másképpen nem rendelkezik, a közgyûlés a

határozatát a jelen levõ tulajdonostársak [a ]tulajdoni hányada alapján

számított egyszerû szavazattöbbségével hozza meg."

Indoklás

Szövegpontosítás: a javasolt módosítás jobban kifejezi, hogy a jelenlévõk

tulajdoni hányada alapján történik a határozathozatal.

14.

A T/4514/7.., valamint T/4514/151.. számon benyújtott módosító javaslatokhoz

kapcsolódva a törvényjavaslat 28.§ (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A közgyûlésen[rõl] - a határozatot is tartalmazó - jegyzõkönyvet kell

[készíteni]vezetni, amelyet a közgyûlésen elnökölõ személy és [az egyik]két

tulajdonostárs az aláírásával hitelesít."

Indoklás

A javaslat egyrészt rögzíti, hogy a jegyzõkönyvet a közgyûlésen kell

vezetni - tehát nem utólag elkészíteni -, másrészt a hitelesség elõsegítésére

két tulajdonostárs hitelesítõ aláírását írja elõ.

15.

A T/4514/109.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 29.§ (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A közgyûlési határozat úgy is meghozható, hogy a közös képviselõnek,

illetõleg az intézõ bizottság elnökének a felhívására az írásbeli határozati

javaslatról - ha [a] számvizsgáló bizottság mûködik, írásbeli véleményének

ismeretében - a tulajdonostársak írásban szavaznak. Az írásbeli szavazás

szabályait az alapító okiratban vagy a szervezeti-mûködési szabályzatban

rögzíteni kell."

Indoklás

A javaslat garanciális jellegû, azt célozza, hogy az írásbeli szavazás

szabályai belsõ szabályzatban rögzítve legyenek.

16.

A T/4514/111.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 31.§ a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) E § rendelkezéseit a közös képviselõnek (intézõ bizottság elnökének)

a 23. § (1) bekezdése szerinti rendelkezésére is alkalmazni kell."

Indoklás

A javasolt módosítás összefügg a 8. számú javaslattal, annak

rendelkezéseit vezeti át a törvényjavaslat további részeiben.

17.

A T/4514/113.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 33.§ bevezetõ szövege a következõ szövegrésszel egészül ki:

"33.§

A közös képviselõ, illetõleg az intézõ bizottság jogkörében eljárva

köteles"

Indoklás

Szükséges hangsúlyozni, hogy a szakaszban felsorolt kötelezettségeinek

teljesítésekor a közös képviselõ felhatalmazás alapján jár el, ugyanakkor nem

rendelkezik hatósági jellegû jogosítványokkal (például a közös költséghez való

hozzájárulás beszedésekor).

18.

A T/4514/22.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 34.§-a a következõképpen módosul:

"34. §

Ha a közös képviseletet, intézõ bizottsági elnöki tisztséget vagy tagságot

vagy a társasház-kezelési tevékenységet díjazás ellenében a tulajdonostársakon

és a társasházban lakó személyen kívüli személy látja el, tevékenységét - a

jogszabályban meghatározott felkészülési idõt követõen - csak a külön

jogszabályban megállapított [szakképesítés birtokában]vizsga eredményes

letétele után végezheti."

Indoklás

A javaslat szerint nem szakképesítés megszerzéséhez, hanem a megfelelõ

vizsga letétele után lenne végezhetõ a közös képviselet külsõ személy által.

19.

A Környezetvédelmi Bizottság T/4514/196/6.. számú módosító javaslatát

visszavonja, egyben javaslata szerint a T/4514/115.. számon benyújtott módosító

javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat 36.§ (1) bekezdése a következõképpen

változik:

(1) A közös képviselõ, illetõleg az intézõ bizottság által készített [, a

költségvetés végrehajtására vonatkozó] éves elszámolás [bemutatja] tartalmazza

a) a tervezett és tényleges kiadásokat költségnemenként és közös költség

megosztásának az alapító okiratban vagy a szervezeti-mûködési szabályzatban

megállapított szabálya szerinti bontásban, ezen belül a karbantartásokat az

elvégzett munkák részletezésében,

b) a tervezett és tényleges bevételeket források szerint,

c) [a közösség vagyonkimutatását,] az a) és b) pont különbségének

záróegyenlegét a pénzkészletek kezelési helye szerint részletezve,

d) a tárgyévhez tartozó, a közösség egészét terhelõ kötelezettségeket,

[d]e) [a tulajdonostársak által] a közös költségekhez való hozzájárulás

elõírását és teljesítését tulajdonostársanként."

Indoklás

A javaslat a visszavont módosító indítvány korrigált változata.

20.

A T/4514/47.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 38.§ (1) bekezdésének c) pontja a következõképpen módosul:

/(1) A számvizsgáló bizottság/

"c) javaslatot tesz a közös képviselõ, [személyére és] illetõleg az intézõ

bizottság elnöke és tagjai díjazására,"

Indoklás

Az ellenõrzési jogkörrel felruházott számvizsgáló bizottság

feladatkörével nem fér össze, hogy az ellenõrizendõ személyekre is javaslatot

tehessen.

21.

A T/4514/38.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 41.§ (2) bekezdése elmarad:

["(2) E törvénynek való megfelelés céljából a törvény hatályba lépésekor

bejegyzett társasház közgyûlése 2/3-os szavazattöbbségû határozatával

módosíthatja alapító okiratát a Tvr. 4. § (1) bekezdésében meghatározott kör

kivételével, illetve szervezeti-mûködési szabályzatot alkothat. Az errõl szóló

döntés a megismételt közgyûlés szabályai szerint [26. § (3) bekezdése] nem

hozható meg."]

Indoklás

A 6.§ (1) bekezdésének javasolt módosítása értelmében nincs szükség

átmeneti szabályozásra.

22.

A T/4514/39.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a

törvényjavaslat 42.§-a a következõképpen módosul:

"42. §

Felhatalmazást kap a belügyminiszter, hogy [az üzletszerûen végzett

ingatlankezelés szakképesítési követelményeit a szakképesítésrõl szóló 1993.

évi LXXVI. törvény rendelkezéseinek megfelelõen]a 34. § szerinti üzletszerûen

végzett közös képviseleti, intézõ bizottsági elnöki és tagi, illetõleg

társasház-kezelési tevékenységet végzõk vizsgázásának szabályait és a vizsga

tartalmi követelményeit - kellõ felkészülési idõ megállapításával - a

környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterrel egyetértésben rendeletben

szabályozza, valamint gondoskodjon a vizsgabizottság felállításáról és

mûködésérõl."

Indoklás

A javaslat összefügg a 18. számú javaslattal: a felhatalmazást a vizsga

rendjének kialakítására adja meg.

Budapest, 1997. november 20.

Dr. Baráth Etele

a bizottság elnöke

Eleje Honlap