1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4517/42..

Kapcsolódó módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi

XXXIX. törvény módosításáról szóló T/4517/12. módosító indítványhoz az alábbi

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztjük elõ:

A törvényjavaslat 6. §-ában hivatkozott és annak részét képezõ melléklet az

alábbiak szerint módosuljon és ezen, a nemzetgazdaság mûködõképessége

szempontjából jelentõs gazdasági társaságok privatizációs koncepciójáról az

1995. évi XXXIX. törvény 8. § (2) bekezdése alapján a kormány elõterjesztése

alapján az Országgyûlés döntsön.

Társaság neve: Tartós állami részesedés legalacsonyabb

mértéke:

Tervezett: Javasolt:

Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: [Állami Privatizációs és ipari,

kereskedeli

Vagyonkezelõ Rt.] és idegenfoglami

miniszter

Magyar Villamosmûvek Rt. [50 % +1 szavazat] 90 %

Paksi Atomerõmû Rt [1 db szavazatelsõbbséget

biztosító részvény] 90 %

Országos Villamostávvezeték Rt. [1 db szavazatelsõbbséget

biztosító részvény] 90 %

MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt. [25 % + 1 szavazat] 35 %

Indoklás

A törvényjavaslat 1. sz. melléklete értelmében a Magyar Villamosmûvek Rt.

közel 50 %-ának eladását tervezi a kormány úgy, hogy a most még MVM Rt. részét

képezõ Paksi Atomerõmû Rt. és az Országos Villamostávvezeték Rt. egészét is

értékesíteni kívánják 1 db szavazatelsõbbségi részvény kivételével.

Ma még az MVM Rt. tulajdonában van a Paksi Atomerõmû Rt. és az OVIT Rt.

meghatározó része, ezzel ezen társaságokban a startégia formálás, a fejlesztés

és beruházás tervezés, valamint a nyereség felosztás jogosítványa is.

A Paksi Atomerõmû Rt. az ország teljes villamosenergia ellátásának jelenleg

több mint 40 %-át adja, teház az ország legnagyobb stratégiai alaperõmûve.

Ennek az erõmûnek, mint minden nukleáris energiát hasznosító erõmûnek

természetes katasztrófa kockázata van, amely esetén elõre tervezett módon,

állami felelõsségvállalás és eszközök felhasználásával egy országrész

áttelepítése válhat szükségessé, amelynek felelõsségét egy magánvállalkozás

nem vállalhatja fel.

Az OVIT Rt. vezetékhálózatán, mint szállítási útvonalon keresztül jut el a

villamosenergia a fogyasztókhoz. Az OVIT Rt. diszpécser ügyeletese dönt

forráskiesés esetén tartalékerõmûvek beindításáról, vagy többlet importenergia

behozataláról. Ez a stratégiai döntés állami szerepvállalást igényel, nem

adható át többségi magántulajdonban lévõ társaságnak.

A módosító indítvány lehetõséget ad arra, hogy a villamosenergia-iparban a

javasolt 90 %-os tartós állami tulajdoni hányad biztosítása mellett az

érintett három társaság a késõbbiek során Nemzeti Villamosenergia-ipari Rt.-be

legyen szervezhetõ.

A MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt.l esetében a legújabb részvénykibocsátások

már nem teszik lehetõvé a tartós állami többségi tulajdonlást, de lehetõség

van az energetika gáz és olajágazatában a nagykereskedelmi tevékenységet

ellátó társaság 35 %-ának tartós állami tulajdonban való tartására.

Az ÁPV Rt. a javaslat szerinti energetikai társaságok esetében a nemzeti

energia stratégia feltételeit csak áttételen keresztül képes megvalósítani,

ezért szükséges, hogy a tulajdonosi jogokat a startégiáért felelõs ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter lássa el.

A javaslat szerinti energetikai társaságok, mint a nemzetgazdaság

mûködõképessége szempontjából jelentõs gazdasági társaságok privatizációs

koncepciójáról szükséges, hogy a XXXIX. törvény 8. § (2) bekezdésében

foglaltaknak megfelelõen a kormány elõterjesztése alapján az Országgyûlés

döntsön.

Budapest, 1997. június 30.

Ivanics István Dr. Latorcai János

Eleje Honlap