ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Kapcsolódó módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi
XXXIX. törvény módosításáról szóló T/4517/12. módosító indítványhoz az alábbi
kapcsolódó módosító javaslatot
terjesztjük elõ:
A törvényjavaslat 6. §-ában hivatkozott és annak részét képezõ melléklet az
alábbiak szerint módosuljon és ezen, a nemzetgazdaság mûködõképessége
szempontjából jelentõs gazdasági társaságok privatizációs koncepciójáról az
1995. évi XXXIX. törvény 8. § (2) bekezdése alapján a kormány elõterjesztése
alapján az Országgyûlés döntsön.
Társaság neve: Tartós állami részesedés legalacsonyabb
mértéke:
Tervezett: Javasolt:
Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: [Állami Privatizációs és ipari,
kereskedeli
Vagyonkezelõ Rt.] és idegenfoglami
miniszter
Magyar Villamosmûvek Rt. [50 % +1 szavazat] 90 %
Paksi Atomerõmû Rt [1 db szavazatelsõbbséget
biztosító részvény] 90 %
Országos Villamostávvezeték Rt. [1 db szavazatelsõbbséget
biztosító részvény] 90 %
MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt. [25 % + 1 szavazat] 35 %
Indoklás
A törvényjavaslat 1. sz. melléklete értelmében a Magyar Villamosmûvek Rt.
közel 50 %-ának eladását tervezi a kormány úgy, hogy a most még MVM Rt. részét
képezõ Paksi Atomerõmû Rt. és az Országos Villamostávvezeték Rt. egészét is
értékesíteni kívánják 1 db szavazatelsõbbségi részvény kivételével.
Ma még az MVM Rt. tulajdonában van a Paksi Atomerõmû Rt. és az OVIT Rt.
meghatározó része, ezzel ezen társaságokban a startégia formálás, a fejlesztés
és beruházás tervezés, valamint a nyereség felosztás jogosítványa is.
A Paksi Atomerõmû Rt. az ország teljes villamosenergia ellátásának jelenleg
több mint 40 %-át adja, teház az ország legnagyobb stratégiai alaperõmûve.
Ennek az erõmûnek, mint minden nukleáris energiát hasznosító erõmûnek
természetes katasztrófa kockázata van, amely esetén elõre tervezett módon,
állami felelõsségvállalás és eszközök felhasználásával egy országrész
áttelepítése válhat szükségessé, amelynek felelõsségét egy magánvállalkozás
nem vállalhatja fel.
Az OVIT Rt. vezetékhálózatán, mint szállítási útvonalon keresztül jut el a
villamosenergia a fogyasztókhoz. Az OVIT Rt. diszpécser ügyeletese dönt
forráskiesés esetén tartalékerõmûvek beindításáról, vagy többlet importenergia
behozataláról. Ez a stratégiai döntés állami szerepvállalást igényel, nem
adható át többségi magántulajdonban lévõ társaságnak.
A módosító indítvány lehetõséget ad arra, hogy a villamosenergia-iparban a
javasolt 90 %-os tartós állami tulajdoni hányad biztosítása mellett az
érintett három társaság a késõbbiek során Nemzeti Villamosenergia-ipari Rt.-be
legyen szervezhetõ.
A MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt.l esetében a legújabb részvénykibocsátások
már nem teszik lehetõvé a tartós állami többségi tulajdonlást, de lehetõség
van az energetika gáz és olajágazatában a nagykereskedelmi tevékenységet
ellátó társaság 35 %-ának tartós állami tulajdonban való tartására.
Az ÁPV Rt. a javaslat szerinti energetikai társaságok esetében a nemzeti
energia stratégia feltételeit csak áttételen keresztül képes megvalósítani,
ezért szükséges, hogy a tulajdonosi jogokat a startégiáért felelõs ipari,
kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter lássa el.
A javaslat szerinti energetikai társaságok, mint a nemzetgazdaság
mûködõképessége szempontjából jelentõs gazdasági társaságok privatizációs
koncepciójáról szükséges, hogy a XXXIX. törvény 8. § (2) bekezdésében
foglaltaknak megfelelõen a kormány elõterjesztése alapján az Országgyûlés
döntsön.
Budapest, 1997. június 30.
Ivanics István Dr. Latorcai János