1

K/4581/1.

Í R Á S O S V Á L A S Z

Lezsák Sándor (MDF) képviselõ úr "Mikor bõvül négysávosra a 44. sz. fõút Bács-

Kiskun, Jász-Nagykun Szolnok és Békés megyében?" címû kérdésére

Tisztelt Képviselõ Úr!

Az Országgyûlés Házszabálya 91. § (2) bekezdésében foglaltak szerint Képviselõ

úr hozzám intézett kérdésére a következõ választ adom:

A 44. sz. fõút valóban fontos szerepet tölt be az érintett három megye,

valamint az ország közúthálózatában. A jelentõs nemzetközi forgalmat is

lebonyolító utat a közelmúltban I. rendû fõúttá minõsítettük át. Ezt követõen

a közút kezelõi a besorolásnak megfelelõ gondossággal jártak el a fenntartás

és az üzemeltetés terén, valamint a fejlesztések megkezdése esetében is.

A Kecskeméttõl az országhatárig vezetõ 143 km hosszú fõút átlagforgalma -

településeken kívül - 5-6000 jármû/nap, ami jelenleg még alatta marad az

országos I. rendû fõutakra jellemzõ értéknek. Ez a forgalom nagyság nem

jelenti azt, hogy egyes szakaszokon ne jelentkeznének már napjainkban a

kapacitásbõvítés szükségességének jelei. Ezek egyrészt - az Ön által is

említett - balkáni irányú "európai" átmenõ forgalomból adódnak, de ehhez

szorosan kapcsolódnak a nagyobb városok, települések térségben betöltött

szerepébõl fakadó helyi forgalomvonzó hatások is.

Az említett probléma megoldására az elmúlt években - az Útalap szûkös

pénzügyi forráslehetõségeinek figyelembevételével - "lokális" fejlesztési

programot készítettünk. Ennek keretében valósult meg 1994-96. között (Phare

támogatás igénybevételével) az M5 autópályához kapcsolódó Kecskemét déli

elkerülése, amely hosszútávon megoldást jelent a megyeszékhelynek és enyhíti a

túlterhelt átkelési szakasz káros környezeti hatásait.

A 44. sz. fõút egyik legkritikusabb pontja a tiszaugi Tisza-híd. Ez a

közös közúti-vasúti híd állandó torlódások színhelye annak ellenére, hogy az

elmúlt években a hídon jelentõs felújítási munkákat végeztünk. A híd további

korszerûsítése jelenleg is szerepel terveinkben és még ebben az évben

elkészíttetjük az engedélyezési tervet. A beruházás várható becsült

költségigénye a mai áron meghaladja a 800 MFt-ot.

A Kormány 1025/1993. (IV.02.) sz. határozatának végrehajtása érdekében,

1995-ben befejezõdött a Békéscsaba-Gyula közötti szakasz korszerûsítése

négysávra bõvítésének I. üteme. A továbbépítésre (II.-III. ütem) az Útalap-

fejlesztésre fordítható keretének függvényében kerülhet sor.

A békéscsabai elkerülõ szakasz építésének engedélyezési terve elkészült,

az építési engedély kiadása folyamatban van. Az említett Kormányhatározat

szerint e beruházást 2000-ig kell megvalósítani.

Gyula elkerülõ szakaszának építése jelenleg is folyik, 1,2 millió ECU

Phare támogatás felhasználásával. A terület-elõkészítést az önkormányzat

végzi, a régészeti feltárások befejezõdtek. A I. ütem kivitelezése 1996.

augusztusában megkezdõdött és a forgalomba helyezést ezév augusztusára

tervezzük. Az elkerülõ szakasz továbbépítése folytatódik, a II. ütem -

kormányzati beruházásként - 1998-ban megvalósulhat.

Képviselõ úr kérdéséhez kapcsolódóan említést kell tennem az Útalap

önkormányzati pályázati rendszerérõl. A gyalogos és kerékpáros közlekedés

biztonsága érdekében az önkormányzati törzsvagyonhoz tartozó, állami közút

mellett lévõ járda és kerékpárút építést kiemelten kezeljük. Csak Békés

megyében az elmúlt három évben több mint 50 MFt-os Útalap támogatásban

részesültek a 44. sz. fõút melletti települések pályázatai.

Az utóbbi idõszakban a 44. sz. fõút legfrekventáltabb szakaszain - a

fenntartási munkákon felül - útrehabilitációs beavatkozásokra is sor került,

illetve kerül. Ezen fenntartási munkák értéke 1993-ban 57,5 MFt, 1994-ben 72

MFt, míg 1995-ben 135 MFt volt. A 44. sz. fõút útrehabilitációja 1995-ben

bekerült az EIB-II. programjába, így 1996-ban Bács-Kiskun megye területén már

194 MFt értékben, 24 km hosszban készültek el a felújítási munkák. 1997-ben

Békés megye területén tervezünk korszerüsítéseket, amelyekre a versenykiírás

már folyamatban van.

A szükséges beruházások megvalósítását jelentõsen befolyásolják - az

ország gazdasági helyzetébõl adódóan - az Útalap lehetõségek. Az Útalap

bevételeinek növelése érdekében mindent megteszünk, azonban jelenleg súlyos

terhet jelent az 1993-94. években felvett hitelek törlesztése. A helyzet

javulása várható a Kormány 2119/1997 (V.14.) sz. határozatában foglaltaktól,

amely rendelkezik a gyorsforgalmi úthálózat kiépítésének programjáról és ennek

kapcsán az Útalap hozzájárulás mértékének növelésérõl.

Tájékoztatom továbbá Képviselõ urat arról, hogy - kapcsolódóan az elõbb

említett Kormányhatározathoz - dolgozunk a magyar gyorsforgalmi úthálózat

fejlesztési tervének aktualizálásán.

Reményeink szerint - ha megvalósul az Útalap értéknövelése - nemcsak a

44. sz. fõút, hanem a hasonló, illetve sokkal kritikusabb helyzetben lévõ

egyéb fõutak fejlesztésére és korszerûsítésére is sor kerülhet.

Kérem Képviselõ urat, hogy tájékoztatásom elfogadni és a tervezett feladataink

megvalósítását képviselõi munkája során támogatni szíveskedjék..

Budapest, 1997. június " "

Szívélyes üdvözlettel:

dr. Lotz Károly

Eleje Honlap