1
Í R Á S O S V Á L A S Z
Lezsák Sándor (MDF) képviselõ úr "Mikor bõvül négysávosra a 44. sz. fõút Bács-
Kiskun, Jász-Nagykun Szolnok és Békés megyében?" címû kérdésére
Tisztelt Képviselõ Úr!
Az Országgyûlés Házszabálya 91. § (2) bekezdésében foglaltak szerint Képviselõ
úr hozzám intézett kérdésére a következõ választ adom:
A 44. sz. fõút valóban fontos szerepet tölt be az érintett három megye,
valamint az ország közúthálózatában. A jelentõs nemzetközi forgalmat is
lebonyolító utat a közelmúltban I. rendû fõúttá minõsítettük át. Ezt követõen
a közút kezelõi a besorolásnak megfelelõ gondossággal jártak el a fenntartás
és az üzemeltetés terén, valamint a fejlesztések megkezdése esetében is.
A Kecskeméttõl az országhatárig vezetõ 143 km hosszú fõút átlagforgalma -
településeken kívül - 5-6000 jármû/nap, ami jelenleg még alatta marad az
országos I. rendû fõutakra jellemzõ értéknek. Ez a forgalom nagyság nem
jelenti azt, hogy egyes szakaszokon ne jelentkeznének már napjainkban a
kapacitásbõvítés szükségességének jelei. Ezek egyrészt - az Ön által is
említett - balkáni irányú "európai" átmenõ forgalomból adódnak, de ehhez
szorosan kapcsolódnak a nagyobb városok, települések térségben betöltött
szerepébõl fakadó helyi forgalomvonzó hatások is.
Az említett probléma megoldására az elmúlt években - az Útalap szûkös
pénzügyi forráslehetõségeinek figyelembevételével - "lokális" fejlesztési
programot készítettünk. Ennek keretében valósult meg 1994-96. között (Phare
támogatás igénybevételével) az M5 autópályához kapcsolódó Kecskemét déli
elkerülése, amely hosszútávon megoldást jelent a megyeszékhelynek és enyhíti a
túlterhelt átkelési szakasz káros környezeti hatásait.
A 44. sz. fõút egyik legkritikusabb pontja a tiszaugi Tisza-híd. Ez a
közös közúti-vasúti híd állandó torlódások színhelye annak ellenére, hogy az
elmúlt években a hídon jelentõs felújítási munkákat végeztünk. A híd további
korszerûsítése jelenleg is szerepel terveinkben és még ebben az évben
elkészíttetjük az engedélyezési tervet. A beruházás várható becsült
költségigénye a mai áron meghaladja a 800 MFt-ot.
A Kormány 1025/1993. (IV.02.) sz. határozatának végrehajtása érdekében,
1995-ben befejezõdött a Békéscsaba-Gyula közötti szakasz korszerûsítése
négysávra bõvítésének I. üteme. A továbbépítésre (II.-III. ütem) az Útalap-
fejlesztésre fordítható keretének függvényében kerülhet sor.
A békéscsabai elkerülõ szakasz építésének engedélyezési terve elkészült,
az építési engedély kiadása folyamatban van. Az említett Kormányhatározat
szerint e beruházást 2000-ig kell megvalósítani.
Gyula elkerülõ szakaszának építése jelenleg is folyik, 1,2 millió ECU
Phare támogatás felhasználásával. A terület-elõkészítést az önkormányzat
végzi, a régészeti feltárások befejezõdtek. A I. ütem kivitelezése 1996.
augusztusában megkezdõdött és a forgalomba helyezést ezév augusztusára
tervezzük. Az elkerülõ szakasz továbbépítése folytatódik, a II. ütem -
kormányzati beruházásként - 1998-ban megvalósulhat.
Képviselõ úr kérdéséhez kapcsolódóan említést kell tennem az Útalap
önkormányzati pályázati rendszerérõl. A gyalogos és kerékpáros közlekedés
biztonsága érdekében az önkormányzati törzsvagyonhoz tartozó, állami közút
mellett lévõ járda és kerékpárút építést kiemelten kezeljük. Csak Békés
megyében az elmúlt három évben több mint 50 MFt-os Útalap támogatásban
részesültek a 44. sz. fõút melletti települések pályázatai.
Az utóbbi idõszakban a 44. sz. fõút legfrekventáltabb szakaszain - a
fenntartási munkákon felül - útrehabilitációs beavatkozásokra is sor került,
illetve kerül. Ezen fenntartási munkák értéke 1993-ban 57,5 MFt, 1994-ben 72
MFt, míg 1995-ben 135 MFt volt. A 44. sz. fõút útrehabilitációja 1995-ben
bekerült az EIB-II. programjába, így 1996-ban Bács-Kiskun megye területén már
194 MFt értékben, 24 km hosszban készültek el a felújítási munkák. 1997-ben
Békés megye területén tervezünk korszerüsítéseket, amelyekre a versenykiírás
már folyamatban van.
A szükséges beruházások megvalósítását jelentõsen befolyásolják - az
ország gazdasági helyzetébõl adódóan - az Útalap lehetõségek. Az Útalap
bevételeinek növelése érdekében mindent megteszünk, azonban jelenleg súlyos
terhet jelent az 1993-94. években felvett hitelek törlesztése. A helyzet
javulása várható a Kormány 2119/1997 (V.14.) sz. határozatában foglaltaktól,
amely rendelkezik a gyorsforgalmi úthálózat kiépítésének programjáról és ennek
kapcsán az Útalap hozzájárulás mértékének növelésérõl.
Tájékoztatom továbbá Képviselõ urat arról, hogy - kapcsolódóan az elõbb
említett Kormányhatározathoz - dolgozunk a magyar gyorsforgalmi úthálózat
fejlesztési tervének aktualizálásán.
Reményeink szerint - ha megvalósul az Útalap értéknövelése - nemcsak a
44. sz. fõút, hanem a hasonló, illetve sokkal kritikusabb helyzetben lévõ
egyéb fõutak fejlesztésére és korszerûsítésére is sor kerülhet.
Kérem Képviselõ urat, hogy tájékoztatásom elfogadni és a tervezett feladataink
megvalósítását képviselõi munkája során támogatni szíveskedjék..
Budapest, 1997. június " "
Szívélyes üdvözlettel:
dr. Lotz Károly