1

K/4582/1..

Í R Á S O S V Á L A S Z

Lezsák Sándor (MDF) képviselõ úr "Mikor fejezik be a balesetveszélyessé vált

Pécsvárad, Nagypall, Lovászhetény, Szebény, Erdõsmecske, Feked, Somberek,

Véménd, Palotabozsok és Bátaszék közötti vasútvonal felújítását?"

címû kérdésére

Tisztelt Képviselõ Úr!

Az Országgyûlés Házszabálya 91. § (2) bekezdésében foglaltak szerint Képviselõ

úr hozzám intézett kérdésére a következõ választ adom:

Az 1970-es években csupán részben felújított Pécs-Bátaszék vonal egyes

szakaszainak mûszaki állapota annyira leromlott, hogy a fokozatosan növekvõ

sebességkorlátozások miatt a vasúti személyforgalom már csak szinte

elviselhetetlen eljutási idõkkel bonyolítható le. Forgalombiztonsági okokból

1996. november 1-jétõl Pécsvárad és Bátaszék között 38 km hosszban 20 km/h-ra

kellett korlátozni a sebességet. Ennek következtében a menetidõ 27 km hosszú

Pécsvárad-Palotabozsok vonalszakaszon mintegy másfél órára növekedett. Az

amúgy is csekély utasforgalom (amelyet a korábban is hosszú eljutási idõk

mellett egyes vasúti megállóhelyeknek a településektõl való távolsága is

kedvezõtlenül befolyásol) jelentõsen visszaesett: az ezév májusában elvégzett

utasszámlálás adatai szerint napi átlagban mindössze 108 utas vette igénybe az

érintett szakaszon közlekedõ 12 vonatot.

A további piacvesztés megakadályozása érdekében az érintett önkormányzatokkal

egyeztetve vizsgálta meg a MÁV Rt. a Pécsvárad-Palotabozsok szakaszon

vonatpótló autóbuszok bevezetésének lehetõségét a vasúti áruszállítás

fenntartása mellett. Az 1997. március 26-án megtartott fórumon a

polgármesterek kedvezõen fogadták a tervezetet, amellyel lehetõvé vált a

korábban említett másfél órás menetidõ 55 percre csökkentése. Az autóbuszos

közlekedéssel csökkentek a gyaloglási távolságok is. A vonatpótló autóbuszokat

a Pannon Volán üzemelteti. A járatokon lehetõség van MÁV-menetjegyek

megvásárlására.

Amint az Képviselõ úr elõtt is ismeretes a vasúti árufuvarozási és

személyszállítási igényeknek a 90-es évek elején bekövetkezett visszaesése

miatt nem képzõdik elég bevétel arra, hogy egyformán fejlõdhessen a teljes

vonalhálózat. A MÁV Rt. pályahálózatára fordítható pénzek az Országgyûlés

által elfogadott közlekedéspolitikai koncepció szerint is csak szelektív

fejlesztést tesznek lehetõvé, vagyis a nagy forgalmat lebonyolító fõvonalakra

tudunk koncentrálni.

Ennek jegyében ezév április 29-én dr. Medgyessy Péter pénzügyminiszter úr

szándéknyilatkozatot írt alá az Európai Beruházási Bankkal néhány fontos

fõvonal rehabilitációját szolgáló hitel felvételérõl. A fõvonalakról elbontott

anyagok felhasználhatók lesznek a kisebb forgalmú mellékvonalak felújítására.

A Pécsvárad-Bátaszéki vasútvonal használt felépítménybõl történõ felújítása

mintegy 2,75 Md Ft-ba kerülne. A mellékvonali rehabilitációs program

kidolgozása megkezdõdött, azonban a vonal újjáépítésére csak a fõvonali

rehabilitációs munkákat követõen 2-3 éven belül kerülhet sor.

Az érintett vasuti mellékvonal felújítását illetõen az a szándékunk, hogy

csakis olyan személyszállítási megoldás valósuljon meg, amely az

önkormányzatokkal egyeztetve a térség lakói számára is elfogadható.

Kérem tájékoztatásom szíves elfogadását.

Budapest, 1997. június " ".

Szívélyes üdvözlettel:

Dr. Lotz Károly

Eleje Honlap