1
Í R Á S O S V Á L A S Z
Lezsák Sándor (MDF) képviselõ úr "Mikor fejezik be a balesetveszélyessé vált
Pécsvárad, Nagypall, Lovászhetény, Szebény, Erdõsmecske, Feked, Somberek,
Véménd, Palotabozsok és Bátaszék közötti vasútvonal felújítását?"
címû kérdésére
Tisztelt Képviselõ Úr!
Az Országgyûlés Házszabálya 91. § (2) bekezdésében foglaltak szerint Képviselõ
úr hozzám intézett kérdésére a következõ választ adom:
Az 1970-es években csupán részben felújított Pécs-Bátaszék vonal egyes
szakaszainak mûszaki állapota annyira leromlott, hogy a fokozatosan növekvõ
sebességkorlátozások miatt a vasúti személyforgalom már csak szinte
elviselhetetlen eljutási idõkkel bonyolítható le. Forgalombiztonsági okokból
1996. november 1-jétõl Pécsvárad és Bátaszék között 38 km hosszban 20 km/h-ra
kellett korlátozni a sebességet. Ennek következtében a menetidõ 27 km hosszú
Pécsvárad-Palotabozsok vonalszakaszon mintegy másfél órára növekedett. Az
amúgy is csekély utasforgalom (amelyet a korábban is hosszú eljutási idõk
mellett egyes vasúti megállóhelyeknek a településektõl való távolsága is
kedvezõtlenül befolyásol) jelentõsen visszaesett: az ezév májusában elvégzett
utasszámlálás adatai szerint napi átlagban mindössze 108 utas vette igénybe az
érintett szakaszon közlekedõ 12 vonatot.
A további piacvesztés megakadályozása érdekében az érintett önkormányzatokkal
egyeztetve vizsgálta meg a MÁV Rt. a Pécsvárad-Palotabozsok szakaszon
vonatpótló autóbuszok bevezetésének lehetõségét a vasúti áruszállítás
fenntartása mellett. Az 1997. március 26-án megtartott fórumon a
polgármesterek kedvezõen fogadták a tervezetet, amellyel lehetõvé vált a
korábban említett másfél órás menetidõ 55 percre csökkentése. Az autóbuszos
közlekedéssel csökkentek a gyaloglási távolságok is. A vonatpótló autóbuszokat
a Pannon Volán üzemelteti. A járatokon lehetõség van MÁV-menetjegyek
megvásárlására.
Amint az Képviselõ úr elõtt is ismeretes a vasúti árufuvarozási és
személyszállítási igényeknek a 90-es évek elején bekövetkezett visszaesése
miatt nem képzõdik elég bevétel arra, hogy egyformán fejlõdhessen a teljes
vonalhálózat. A MÁV Rt. pályahálózatára fordítható pénzek az Országgyûlés
által elfogadott közlekedéspolitikai koncepció szerint is csak szelektív
fejlesztést tesznek lehetõvé, vagyis a nagy forgalmat lebonyolító fõvonalakra
tudunk koncentrálni.
Ennek jegyében ezév április 29-én dr. Medgyessy Péter pénzügyminiszter úr
szándéknyilatkozatot írt alá az Európai Beruházási Bankkal néhány fontos
fõvonal rehabilitációját szolgáló hitel felvételérõl. A fõvonalakról elbontott
anyagok felhasználhatók lesznek a kisebb forgalmú mellékvonalak felújítására.
A Pécsvárad-Bátaszéki vasútvonal használt felépítménybõl történõ felújítása
mintegy 2,75 Md Ft-ba kerülne. A mellékvonali rehabilitációs program
kidolgozása megkezdõdött, azonban a vonal újjáépítésére csak a fõvonali
rehabilitációs munkákat követõen 2-3 éven belül kerülhet sor.
Az érintett vasuti mellékvonal felújítását illetõen az a szándékunk, hogy
csakis olyan személyszállítási megoldás valósuljon meg, amely az
önkormányzatokkal egyeztetve a térség lakói számára is elfogadható.
Kérem tájékoztatásom szíves elfogadását.
Budapest, 1997. június " ".
Szívélyes üdvözlettel:
Dr. Lotz Károly