1

K/4615/1..

Iktatószám: 18-13/9/1997. Válasz a K/4615.. számú,

"A szegedi nagybani piac ügye"

címû kérdésre

Pancza István úrnak

országgyûlési képviselõ

BUDAPEST

Tisztelt Képviselõ Úr!

A szegedi nagybani piac ügyében hozzám intézett írásbeli kérdésére válaszolva

az alábbiakról tájékoztatom:

Mint Ön elõtt is ismert, Szegeden - eltérõ idõszakokban a város különbözõ

pontján - hosszú ideje mûködik zöldség- és gyümölcspiac. A jelenleg Szeged-

Kiskundorozsmán mûködõ piacot Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata által

alapított Szegedi Nemzetközi Vásár- és Piacfenntartó Kft. mûködteti. A szegedi

AGROKER Rt. 1993. évben megnyitotta saját nagybani zöldség- és gyümölcspiacát.

Mivel mindkét piac nyilvántartásba vételére sor került, jelenleg mindkettõ

mûködhet.

Ön 1995. október 10-én interpellációt nyújtott be, amelyben az önkormányzat

gazdasági társasága által fenntartott piac mûködését kifogásolta. Vitatta,

hogy a piac megfelel a jogszabály által elõírt követelményeknek, továbbá

összeférhetetlennek tartotta a piacfenntartást az önkormányzat feladatkörével.

Mint Képviselõ Úr írásbeli kérdésében jelzi, felvette a kapcsolatot a

Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériummal, valamint a

Földmûvelésügyi Minisztériummal is. Az AGROKER Rt. vezetõi is beadványokkal

fordultak több kormányzati szervhez, hasonló tartalmú kifogásokat emelve a

Szeged-Kiskundorozsmán mûködõ piaccal szemben. 1997 áprilisában Képviselõ Úr e

tárgyban kérdést, 1997 júniusában pedig napirend utáni kérdést intézett

hozzám. Ez utóbbira - felkérésemre - dr. Vastagh Pál úr, igazságügy-miniszter

adott választ.

Mivel Képviselõ Úr pontosan ismeri az ügyben eddig született döntéseket, nem

tartom indokoltnak azok felsorolását, csupán a legutóbbiakra utalok. Szentes

Város Önkormányzatának jegyzõje - mint a Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal

vezetõje által kijelölt elsõ fokú hatóság - 1997. március 7-én határozatot

hozott, melyben kötelezte a Szeged-Kiskundorozsmán mûködõ piac fenntartóját a

hatósági ellenõrzés során feltárt hiányosságok megszüntetésére. A határozatot

a piacot mûködtetõ kft. megfellebbezte. A jegyzõ elsõ fokú határozatát a

másodfokon eljáró - említett - közigazgatási hivatal jóváhagyta. E döntés nem

emelkedett jogerõre, mert a piac üzemeltetõje - élve törvényes jogával - a

határozat ellen keresetet nyújtott be a Szeged Városi Bírósághoz. A kereset

benyújtása a másodfokú határozat végrehajtására nézve halasztó hatályú, ezért

e határozat nem hajtható végre.

Képviselõ Úr bizonyára egyetért azzal, hogy a jogállamiság elemi

követelményei közé tartozik a jogszabályok által megállapított hatáskörök,

hatósági jogkörök betartása. Ennek természetes része, hogy a jogszabály által

megnevezett államigazgatási, igazságszolgáltatási szerv helyett más szerv nem

járhat el, nem vonhatja el hatáskörét, nem avatkozhat be tetszése szerint e

szervek döntéseibe. Az ügyfelek viszont gyakorolhatják a számukra biztosított

jogorvoslati lehetõségeket, hiszen ez - ugyancsak a jogállamiság részeként -

alkotmányos jog.

Erre tekintettel - mint eddig, ezúttal is - meg kell állapítanom, hogy a

folyamatban (jelenleg bírósági ügyszakban) lévõ ügybe történõ beavatkozásra

nem látok lehetõséget. Ilyen beavatkozás a jogszabályok által megállapított

hatáskörök elvonását jelentené a törvényesen eljáró szervektõl. Az Ön írásbeli

kérdésében érintett ügy államigazgatási hatósági ügy, amelyben jogszabály az

elsõ fokú hatáskört jegyzõnek, a másodfokú hatáskört a megyei közigazgatási

hivatal vezetõjének címezte, ez utóbbi döntése ellen pedig bírósági

jogorvoslati lehetõséget biztosított. Az ügy intézésére tehát e szervek és

csakis e szervek rendelkeznek hatáskörrel.

Az adott ügyhöz kapcsolódóan meg kívánom jegyezni, hogy - meghatározott

feltételek fennállása esetén - az államigazgatási eljárás általános

szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény (Áe.) lehetõséget ad felettes szerv

beavatkozására valamely államigazgatási ügyben. A felettes szerv mindig az

adott ügy ágazati jellege szerint határozható meg. Mivel a vásárok és piacok

fenntartásával kapcsolatos szabályozás elõkészítése, az ilyen ügyekre

vonatkozó államigazgatási hatósági tevékenység ágazati irányítása az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter feladata, adott konkrét

államigazgatási hatósági ügyben e miniszter járhatna el a felettes szerv

jogkörében, nem pedig a belügyminiszter. Ismételten hangsúlyozom azonban, hogy

a felettes szerv intézkedésére csak a törvényi feltételek megléte esetén van

lehetõség.

Az ágazati felettes szervi hatáskör nem téveszthetõ össze a belügyminiszter

önkormányzatokat érintõ szabályozás elõkészítésében betöltendõ szerepével és

feladataival. Ez utóbbi nem terjed ki az ágazati - azaz a kereskedelmi, ipari,

építésügyi, gyámügyi, szociális, stb. - feladatok és hatáskörök

szabályozásának elõkészítésére, az ágazati államigazgatási hatósági ügyekben a

felettes szerv jogkörének gyakorlására. (Ezen nem változtat az a körülmény,

hogy az államigazgatási ügyekben általában a jegyzõ, illetve a közigazgatási

hivatal vezetõje gyakorolja az elsõ-, illetve másodfokú hatósági jogköröket.)

Tisztelt Képviselõ Úr!

Egyetértek azzal, hogy - mint minden közigazgatási ügyet - a Szeged-

Kiskundorozsmán mûködõ piaccal kapcsolatos vitát is a törvényeknek megfelelõen

kell rendezni és a vitát lezáró jogerõs döntést végre kell hajtani. Úgy vélem

azonban, hogy - mint minden közigazgatási ügyben - ebben az ügyben is be kell

tartani az eljáró szerveket kijelölõ és eljárásuk rendjét meghatározó

jogszabályokat. Bízom abban, hogy Képviselõ Úr is a jogerõs és végrehajtható

döntés törvényes, jogállami úton történõ létrejöttét és az ilyen döntés

végrehajtását támogatja. E döntés jelen ügyben szükségszerûen már csupán

bírósági eljárásban születhet meg.

Budapest, 1997. július " ".

Üdvözlettel:

Kuncze

Gábor

Eleje Honlap