1

1

K/4634/1..

Í R Á S O S V Á L A S Z

Lezsák Sándor képviselõ úr (MDF) "Miért nem részesülnek a kunszállási

földtulajdonosok teljes, feltétlen és azonnali kártalanításban" címû kérdésére

Tisztelt Képviselõ Úr !

Az Országgyûlés Házszabálya 91. § (2) bekezdésében foglaltak szerint

Képviselõ úr hozzám intézett kérdésére a következõ választ adom:

Az M5 autópálya kunszállási szakaszához szükséges terület tulajdonjogának

kisajátítási eljárás keretében a Magyar Állam javára történõ megszerzése iránt

elõterjesztett kérelem alapján az akkori Bács-Kiskun, Békés és Csongrád megyei

Köztársasági Megbízott Bács-Kiskun megyei Területi Hivatala 1994. március 22-

én 752/1994. szám alatt hozott határozatot, amellyel - szakértõi vélemény

alapján - 11 Ft/m2 kártalanítást állapított meg.

A kisajátítási kérelem benyújtásakor a földhivatali ingatlannyilvántartás,

illetõleg a tulajdoni lapok szerint az M5 autópálya kunszállási szakaszának

nyomvonalát érintõ területek a kunszállási Alkotmány MGTSZ használatában és

kezelésében álltak. Adat merült fel arra, hogy az autópálya nyomvonalával

érintett terület részben kárpótlásra, részben részaránytulajdonra kijelölt

terület, tehát azt vagy annak egy részét a késõbbiek során magánszemélyek

kapják tulajdonba.

Az M5 autópálya területének a Magyar Állam tulajdonába való mielõbbi

megszerzése kiemelt jelentõséggel bírt a külföldi befektetõkkel való

tárgyalások megkezdése, illetõleg a koncessziós szerzõdés megkötése

szempontjából.

A kárpótlási jegyzõkönyvek adatainak, a földkiadó bizottságok határozatainak

földhivatali átvezetését ezért megvárni nem lehetett, mert a már említett

tárgyalások lefolytatása és befejezése jelentõs késedelmet szenvedett volna.

Megjegyzem, hogy még 1997. márciusában sem volt teljes körûen bejegyezve az

érintett tulajdonosok tulajdonjoga az ingatlannyilvántartásba a kapott

tájékoztatás szerint!

Az általam vázoltak miatt a kisajátító hatóság - minthogy a tulajdonosok, vagy

más kártalanításra jogosultak személye bizonytalan volt, érdekeik megóvása

érdekében - ügygondnokot rendelt ki a kisajátítási eljárásban. A kisajátított

ingatlanért járó kártalanítás ugyanis a kisajátításról szóló törvényerejû

rendelet értelmében a tulajdonost illeti meg, tehát az Alkotmány MGTSZ

kártalanítást semmiképpen sem kaphatott volna, az új magántulajdonosok

személye pedig tisztázatlan volt, õk az ingatlannyilvántartásban még nem

szerepeltek, hiszen sok esetben a földkiadó bizottsági határozatok még meg sem

születtek a kisajátítási határozat meghozatalakor!

A kisajátító hatóság szakértõi vélemény alapján állapította meg határozatában

a kártalanítás összegét. A határozat jogerõre emelkedett, annak bírósági

felülvizsgálatát a törvényes határidõn belül nem kérték. A kisajátító hatóság

a kártalanítás bírósági letétbe helyezését rendelte el; az igazolt

tulajdonosok az õket megilletõ kártalanítást a letétbõl bármikor megkaphatják.

Tisztelt Képviselõ Úr!

Kétségtelen, hogy az ügyben irányadó tényállás részletes ismerete hiányában a

11 Ft/m2 kártalanítási összeg 1994-ben, a kisajátítási határozat

meghozatalának idõpontjában alacsonynak tûnik. A kártalanítás összegének

megállapítására azonban a minisztériumnak semmiféle ráhatása nem volt és

nincs.

Tájékoztatom Képviselõ urat, hogy a kisajátító hatóság eljárásának

szakszerûségét és törvényességét vizsgálta a Legfõbb Ügyészség, a Legfelsõbb

Bíróság, a Bács-Kiskun Megyei Fõügyészség, továbbá a Belügyminisztérium

Önkormányzati Fõosztálya, azonban eljárási szabálysértést nem állapítottak

meg.

Az említett szervek vizsgálataik eredményeként arra az álláspontra jutottak,

hogy a kisajátító hatóság az elõtte folyamatban volt eljárásban az irányadó

jogszabályok maradéktalan megtartásával hozta meg határozatát, s a

kártalanítás összegének meghatározása is a helyben kialakult forgalmi érték

alapulvételével készített aggálytalan szakértõi vélemény alapján történt.

Ebben az évben a közlekedési tárca is széles körû vizsgálatot folytatott az

ügyben annak megállapítása céljából: történt-e jogszabálysértés a

kisajátítást kérõ részérõl az eljárás során. A beszerzett iratokból

egyértelmûen kitûnt, hogy mulasztás a tárcához tartozó, a kisajátítási

eljárást kezdeményezõ és lefolytató szerv terhére nem állapítható meg,

eljárása a jogszabályi elõírásoknak mindenben megfelelt.

Hangsúlyozottan rámutatok arra, hogy a kisajátítási eljárásban nem 46

tulajdonos vett részt, hanem a bizonytalan kártalanításra jogosultak

érdekeinek védelmében teljes jogkörrel felruházott ügygondnok. A kisajátítást

kérõ a jelenleg már ismert tulajdonosokat a kisajátítási eljárás idõpontjában

nem ismerte, velük tehát semmiféle jogviszonyban nem állt.

Tisztelt Képviselõ Úr!

Az általam vázolt rövid tényállásból kitûnõen, a különbözõ szervek

törvényességi vizsgálati megállapításai szerint a kisajátítási eljárás

lefolytatása az irányadó jogszabályi rendelkezéseknek megfelelõen történt,

mulasztás senkinek a terhére nem állapítható meg.

Az érintett új tulajdonosok minden lehetséges eszközt igénybe vettek a

magasabb összegû kártalanítás megállapítása érdekében, azonban ma már sajnos a

jogerõs kisajátítási határozat felülvizsgálatára és a közigazgatási

határozattal jogerõsen megállapított kártalanítás felemelésére törvényes

lehetõség nincs.

Kérem Képviselõ urat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék.

Budapest, 1997. július " ".

Szívélyes üdvözlettel:

Dr.

Lotz Károly

Eleje Honlap