K/4635/1..

Lezsák Sándor úr,

országgyûlési képviselõ,

a Magyar Demokrata Fórum

elnöke

Budapest

Tisztelt Képviselõ Úr!

A Házszabály 91. paragrafusa alapján 1997. június 23-án benyújtott

kérdésére kívánok levelemben válaszolni.

A kormány az 1994. nyarán történt hivatalba lépésétõl kezdve kiemelt

figyelmet fordított az Esztergom és Párkány közötti Duna-híd létesítésének

ügyére. Horn Gyula miniszterelnök már az 1995. januárjában megtartott magyar-

szlovák kormányfõi találkozón javasolta szlovák partnerének a Mária-Valéria

híd újjáépítését. A magunk részérõl a híd újjáépítését olyan lépésnek

tekintenénk, amely kézzel fogható bizonyítéka lenne a magyar és a szlovák nép

megbékélésének, együttmûködése elmélyítésének.

Az ügyben kifejtett nemzetközi diplomáciai erõfeszítéseinknek, valamint

annak köszönhetõen, hogy aláírásra került a magyar-szlovák alapszerzõdés az

Európai Unió is pénzügyi támogatást helyezett kilátásba a terv

megvalósításához. A szlovák féllel folytatott intenzív tárgyalások

eredményeként 1995. szeptember 28-án a magyar és a szlovák közlekedési

miniszterek azonos szövegû szándéknyilatkozatban fordultak az Európai

Közösségek Bizottságához. Az Európai Unió Bizottsága a híd rekonstrukciójának

támogatására 5 millió ECU-összeget különített el. Egyúttal feltételül szabta,

hogy a feleknek egy közös pénzügyi memorandumot kell benyújtaniuk és alá kell

írniuk a híd újjáépítésére vonatkozó két-, illetve háromoldalú megállapodást.

A közös szándéknyilatkozat aláírását követõen beindultak az újjáépítéssel

összefüggõ egyeztetések és a tervezõmunka. Ennek során nehézségek merültek

fel, mivel a szlovák fél ragaszkodott ahhoz, hogy a híd pilléreinek magassága

a nagymarosi vízlépcsõ tervezésekor megadott duzzasztott vízszinthez

igazodjon. A híd felépítése iránti érdekeltségünket, valamint az EU felé tett

kötelezettségünket szem elõtt tartva magyar részrõl készek voltunk a szlovák

igény elfogadására, azzal a megszorítással, hogy a felek jelentsék ki: a

híddal kapcsolatosan egyeztetett mûszaki feltételeket egyik fél sem használja

fel érvként a Hágában folyó peres eljárás során.

Sajnos a szlovák kormány ennek ellenére sem mutatott készséget a mûszaki

kérdések lezárására. Az erre vonatkozó kezdeményezéseink elõl egyeztetési

nehézségekre, valamint az idõközben leváltott közlekedési miniszter

"egészségügyi problémáira" hivatkozva, többszöri sürgetésünk ellenére is

kitértek. Miután szakmai szinten nem sikerült eredményt elérni, az elmúlt

másfél évben megvalósult miniszterelnöki, külügy- és közlekedési miniszteri

találkozókon, valamint a Vladimír Meciarhoz és az elõzõ külügyminiszterhez,

Pavol Hamzíkhoz, illetve a korábbi közlekedési miniszterhez, Alexander

Rezeshez intézett levelekben sürgettük a megállapodást. Kuncze Gábor

belügyminiszter április 21-i pozsonyi látogatásakor szintén a legmagasabb

szinten vetette fel a híd újjáépítésének ügyét.

Ezekre a kezdeményezéseinkre a szlovák válasz minden esetben kitérõ és

halogató volt. A szlovák kormányfõ az idén áprilisban kijelentette: a bõsi

vízlépcsõ ügyében folyó hágai per befejezéséig nem lát lehetõséget arra, hogy

megállapodás szülessen a híd mûszaki paramétereirõl. A szlovák félnek ez a

magatartása lehetetlenné tette, hogy aláírásra kerüljenek az újjáépítés

beindításához nélkülözhetetlen megállapodások.

Az ügy iránti szilárd elkötelezettségünket bizonyítandó az Európai Unió

brüsszeli központja által kidolgozott pénzügyi megállapodást Somogyi Ferenc

államtitkár úr már az idén áprilisban aláírta. Szlovákia halogató

magatartásáról tájékoztattuk az EU illetékeseit is.

Tisztelt Képviselõ Úr!

Az elõzõekben ismertetett részletek kellõképpen érzékeltetik, hogy az

Esztergomot Párkánnyal összekötõ Mária-Valéria híd újjáépítésének elkezdése

legkisebb mértékben sem a magyar félen múlik. A kormány bármennyire szeretné,

a szlovák fél beleegyezése és együttmûködése nélkül nem építhet hidat a Duna

magyar-szlovák közös szakaszán. Bízok abban, hogy a hágai nemzetközi

bíróságnak a Bõs-Nagymarosi Vízlépcsõrendszerrel kapcsolatos perben hozott

ítélete után a szlovák fél felülvizsgálja eddigi elzárkózó álláspontját és

elkezdõdhet a Mária-Valéria híd újjápítése.

Budapest, 1997. július " "

Üdvözlettel

Kovács László

Eleje Honlap