Lezsák Sándor úr,
országgyûlési képviselõ,
a Magyar Demokrata Fórum
elnöke
Budapest
Tisztelt Képviselõ Úr!
A Házszabály 91. paragrafusa alapján 1997. június 23-án benyújtott
kérdésére kívánok levelemben válaszolni.
A kormány az 1994. nyarán történt hivatalba lépésétõl kezdve kiemelt
figyelmet fordított az Esztergom és Párkány közötti Duna-híd létesítésének
ügyére. Horn Gyula miniszterelnök már az 1995. januárjában megtartott magyar-
szlovák kormányfõi találkozón javasolta szlovák partnerének a Mária-Valéria
híd újjáépítését. A magunk részérõl a híd újjáépítését olyan lépésnek
tekintenénk, amely kézzel fogható bizonyítéka lenne a magyar és a szlovák nép
megbékélésének, együttmûködése elmélyítésének.
Az ügyben kifejtett nemzetközi diplomáciai erõfeszítéseinknek, valamint
annak köszönhetõen, hogy aláírásra került a magyar-szlovák alapszerzõdés az
Európai Unió is pénzügyi támogatást helyezett kilátásba a terv
megvalósításához. A szlovák féllel folytatott intenzív tárgyalások
eredményeként 1995. szeptember 28-án a magyar és a szlovák közlekedési
miniszterek azonos szövegû szándéknyilatkozatban fordultak az Európai
Közösségek Bizottságához. Az Európai Unió Bizottsága a híd rekonstrukciójának
támogatására 5 millió ECU-összeget különített el. Egyúttal feltételül szabta,
hogy a feleknek egy közös pénzügyi memorandumot kell benyújtaniuk és alá kell
írniuk a híd újjáépítésére vonatkozó két-, illetve háromoldalú megállapodást.
A közös szándéknyilatkozat aláírását követõen beindultak az újjáépítéssel
összefüggõ egyeztetések és a tervezõmunka. Ennek során nehézségek merültek
fel, mivel a szlovák fél ragaszkodott ahhoz, hogy a híd pilléreinek magassága
a nagymarosi vízlépcsõ tervezésekor megadott duzzasztott vízszinthez
igazodjon. A híd felépítése iránti érdekeltségünket, valamint az EU felé tett
kötelezettségünket szem elõtt tartva magyar részrõl készek voltunk a szlovák
igény elfogadására, azzal a megszorítással, hogy a felek jelentsék ki: a
híddal kapcsolatosan egyeztetett mûszaki feltételeket egyik fél sem használja
fel érvként a Hágában folyó peres eljárás során.
Sajnos a szlovák kormány ennek ellenére sem mutatott készséget a mûszaki
kérdések lezárására. Az erre vonatkozó kezdeményezéseink elõl egyeztetési
nehézségekre, valamint az idõközben leváltott közlekedési miniszter
"egészségügyi problémáira" hivatkozva, többszöri sürgetésünk ellenére is
kitértek. Miután szakmai szinten nem sikerült eredményt elérni, az elmúlt
másfél évben megvalósult miniszterelnöki, külügy- és közlekedési miniszteri
találkozókon, valamint a Vladimír Meciarhoz és az elõzõ külügyminiszterhez,
Pavol Hamzíkhoz, illetve a korábbi közlekedési miniszterhez, Alexander
Rezeshez intézett levelekben sürgettük a megállapodást. Kuncze Gábor
belügyminiszter április 21-i pozsonyi látogatásakor szintén a legmagasabb
szinten vetette fel a híd újjáépítésének ügyét.
Ezekre a kezdeményezéseinkre a szlovák válasz minden esetben kitérõ és
halogató volt. A szlovák kormányfõ az idén áprilisban kijelentette: a bõsi
vízlépcsõ ügyében folyó hágai per befejezéséig nem lát lehetõséget arra, hogy
megállapodás szülessen a híd mûszaki paramétereirõl. A szlovák félnek ez a
magatartása lehetetlenné tette, hogy aláírásra kerüljenek az újjáépítés
beindításához nélkülözhetetlen megállapodások.
Az ügy iránti szilárd elkötelezettségünket bizonyítandó az Európai Unió
brüsszeli központja által kidolgozott pénzügyi megállapodást Somogyi Ferenc
államtitkár úr már az idén áprilisban aláírta. Szlovákia halogató
magatartásáról tájékoztattuk az EU illetékeseit is.
Tisztelt Képviselõ Úr!
Az elõzõekben ismertetett részletek kellõképpen érzékeltetik, hogy az
Esztergomot Párkánnyal összekötõ Mária-Valéria híd újjáépítésének elkezdése
legkisebb mértékben sem a magyar félen múlik. A kormány bármennyire szeretné,
a szlovák fél beleegyezése és együttmûködése nélkül nem építhet hidat a Duna
magyar-szlovák közös szakaszán. Bízok abban, hogy a hágai nemzetközi
bíróságnak a Bõs-Nagymarosi Vízlépcsõrendszerrel kapcsolatos perben hozott
ítélete után a szlovák fél felülvizsgálja eddigi elzárkózó álláspontját és
elkezdõdhet a Mária-Valéria híd újjápítése.
Budapest, 1997. július " "
Üdvözlettel
Kovács László