1

J/4652/1..

VÉLEMÉNY

az adósságcsere végrehajtásáról

1997. június

A-70-7/1997.

Vélemény

az adósságcsere végrehajtásáról

I.

Az adósságcserérõl a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996.

évi CXXIV. tv. rendelkezett:

"5. § (1) Az Országgyûlés felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy a

Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) által az MNBtv. 20. §-a

szerint nyújtott kamatmentes forinthitel 1996. dec. 31-én fennálló

teljes állományának és az MNBtv. 22. §-a alapján kibocsátott

államkötvények e. § (2) bekezdésében meghatározott részének

lecserélésére 1997. január 2-i hatállyal devizahiteleket vegyen

fel. Az ezen adósságcsere keretében felvehetõ hitel - 1996.

december 31-i, az MNB által meghatározott hivatalos

devizaárfolyamon összesített - összegét úgy kell meghatározni, hogy

az egyezzen meg az MNB 1996. december 31-én fennálló nettó

devizaadósságával.

(2) Az MNBtv. 22. §-a alapján kibocsátott államkötvények

állományából akkora rész cserélhetõ le, hogy annak és az MNBtv. 20.

§-a alapján keletkezett, kamatmentes forinthitel teljes

állományának együttes összege a felvételre kerülõ devizahitelek

összegével egyezzen meg.

(3) A forintadósság devizaadósságra történõ átalakítása módját a

pénzügyminiszter - a Kormány döntésével összhangban - az MNB

elnökével együttesen határozza meg. Az adósságcsere technikai

lebonyolítására legkésõbb 1997. február 17-ig kerül sor 1997.

január 2-i hatállyal.

(4) A forintadósság devizaadósságra történõ átalakítása során az

Állami Számvevõszéknek (a továbbiakban: ÁSZ) folyamatosan meg kell

küldeni az adósságcserére vonatkozó dokumentumokat, illetve

ellenjegyzés céljából a hitelszerzõdéseket.

(5) Az adósságcsere végrehajtásáról 1997. június 30-ig tájékoztatni

kell az Országgyûlést. A tájékoztatáshoz be kell mutatni az ÁSZ

véleményét is."

A törvényi felhatalmazás alapján a pénzügyminiszter és az MNB elnöke az

adósságcserére összesen öt (egy alap és négy módosító) megállapodást kötött.

Törvényi kötelezettségünknek megfelelõen a megállapodásokat és mellékleteiket

(A, B, C. mellékletek) a teljeskörûség és a formai kellékek megléte

szempontjából áttekintettük. Az államadósság folyamatban lévõ helyszíni

ellenõrzése keretében mintavétellel értékeltük az adósságcsere és a kapcsolódó

elszámolások számszaki helyességét, tartalmi megalapozottságát, az MNB nettó

devizapozíciójának meghatározási módját, számítását, a külföldi hitelezõkkel

kötött szerzõdési feltételek továbbadását, valamint az adósságcseréhez

kapcsolódó kamatszámításokat.

Összegezett véleményünk szerint a Magyar Állam és az MNB közötti

megállapodások együttesen összhangban vannak az 1996. évi CXXIV. törvény 5. §

(1), (2) és (3) bekezdésében foglalt elõírásokkal. Az 1.749,6 Mrd Ft összegû

adósságcserét a szerzõdõ felek végrehajtották. (Az MNB közgyûlése nem hozott

olyan határozatot, amely az adósságcserét érintõ mérlegadatokon változtatna.)

Mindezek figyelembevételével a pénzügyminiszter vagy felhatalmazottai,

valamint az MNB elnöke vagy alelnöke által aláírt

1997. január 29-én kelt megállapodás (alapmegállapodás),

1997. február 14-én kelt (módosító) megállapodás,

1997. március 26-án kelt második módosító megállapodás,

1997. május 7-én kelt (harmadik) módosító megállapodás,

1997. június 17-én kelt (negyedik) módosító megállapodás

a hatályos jogrendnek megfelel.

A továbbiakban röviden összefoglaljuk az adósságcsere végrehajtásával

kapcsolatos megállapításainkat.

II.

1. Az adósságcserével kapcsolatos megállapodásokkal, valamint az ÁSZ

ellenjegyzésével összefüggõ döntések elõkészítése

A Magyar Államot képviselõ szervezetek az 1997. évi költségvetési törvény 5. §

(4) bekezdésében meghatározott kötelezettségüknek eleget tettek: folyamatosan

megküldték az Állami Számvevõszéknek az adósságcserére vonatkozó

dokumentumokat. A tervezetek megismerése és értékelése alapján, illetve a

tárgyban folytatott konzultációk során módunk és lehetõségünk nyílt arra, hogy

észrevételeinket az adósságcsere elõkészítõ szakaszában is kifejtsük.

A Kincstári Tanács az adósságcserét tárgyaló üléseirõl készített

emlékeztetõket, a csere lebonyolításának feladattervét folyamatosan

megküldte az ÁSZ-nak.

A PM és az MNB képviselõivel 1996. dec. 19-én folytatott

konzultáció tisztázta az ÁSZ ellenjegyzésével kapcsolatos

kérdéseket. E szerint az adósságcserére vonatkozó megállapodás

hatályba lépésének - ilyen tartalmú törvényi elõírás hiányában -

nem feltétele az ÁSZ ellenjegyzése. Az ÁSZ 1997. februárjában még

csak feltételes ellenjegyzést adhat, törekszik azonban azt - az

elõírt szükséges feltételek megléte esetén - a február 17-i

határidõig megadni. (Minderrõl a Kormányt tájékoztatták. A

kormányülésen meghívottként részt vettünk.)

Az adósságcsere lebonyolításáról szóló kormány-elõterjesztést,

illetve az adósságcserére vonatkozó megállapodások tervezetét több

alkalommal is véleményeztük.

A háromfordulós egyeztetés során a "szerzõdõ felek" elfogadták és átvezették a

Magyar Állam és az MNB közötti adósságcserére vonatkozó "Megállapodás" (a

továbbiakban: alapmegállapodás) tervezetre tett észrevételeinket,

javaslatainkat. Nem fogadták el viszont a kormány-elõterjesztéssel

kapcsolatban tett megjegyzéseinket. A Kormány a 2021/1997. (I.30.) sz.

határozatában - a törvény keretei között és felhatalmazása szerint -

jóváhagyta az adósságcsere elveit.

Kérésünkre - a kormányülést követõen - kézhez kaptuk az árfolyam és

kamatkockázati csereügyletekrõl szóló "Swap megállapodás" és az

állam adósságának kezelésével kapcsolatos ügynöki feladatokra

vonatkozó "Megbízási szerzõdés" tervezeteket is, melyeket az ÁSZ-

nak nem kell ellenjegyeznie, azonban szorosan kapcsolódnak az

adósságcseréhez. E tervezetekhez fûzött észrevételeinket szintén

figyelembe vették.

A pénzügyminisztert és az MNB elnökét arra hatalmazta fel az 1996.

évi CXXIV. tv. 5. § (3) bekezdése, hogy a forintadósság

devizaadósságra való átalakításának módját a "Kormány döntésével

összhangban" határozzák meg. Az elõterjesztõk - a lehetõségek és

döntési alternatívák bemutatásának hiányában - az elõterjesztésben

nem adtak megfelelõ mélységû és részletezettségû tájékoztatást a

Kormánynak a döntéséhez. Nem mutatták be az adósság-átalakítás

valamennyi tervezett intézkedését, ezeknek a központi

költségvetésre gyakorolt hatását. Jeleztük továbbá, hogy a központi

költségvetést terhelõ adósságtörlesztés kezdeti idejének 1999. I.

félévre történõ módosítása azt jelenti, hogy az állam külföldi

adósságállományának kezelésével kapcsolatos feladatok teljes körû

átvétele is halasztódik.

Véleményünket a PM és az MNB - többek között - azzal az érveléssel

vitatja, hogy az Országgyûlés nem kötelezte õket adósságkezeléssel

összefüggõ megállapodás tervezetek bemutatására,

kontrolláltatására. Az MNB az adósságcserérõl készített elõzetes

tanulmányokat, szakmai anyagokat elküldte a Miniszterelnök Úrnak,

az Országgyûlésnek "Parlamenti Jelentés" formájában, független

szakértõknek véleményüket kérve, valamint tájékoztatta a széles

szakmai közvéleményt is a megjelentetett cikkeken keresztül.

2. Az adósságcserérõl szóló megállapodás(ok), az adósságcsere végrehajtásának

ellenõrzése

2.1. A Magyar Államkincstár (MÁK) elnöke ellenjegyzés céljából 1997. február

3-ával beérkezõleg megküldte az adósságcserére vonatkozó - 1997. január 29-i

keltezéssel aláírt - alapmegállapodás egy eredeti példányát, továbbá február

12-ével beérkezõleg annak mellékleteit, majd 1997. február 20-ával beérkezõleg

az Alapmegállapodást módosító és 1997. február 14-i keltezéssel aláírt

megállapodás egy eredeti példányát a mellékletekkel együtt.

A (alap és az azt módosító elsõ) megállapodások (szöveg szerint) összhangban

vannak a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996. évi CXXIV.

törvény vonatkozó elõírásával, megfelelnek a 2021/1997. (I.30.) Korm.

határozatban foglalt elveknek. Az alapmegállapodást módosító megállapodás

(elsõ módosítás) valamennyi forint pontossággal rögzített adatát egyezõ

melléklettel alátámasztották.

A megállapodások és mellékleteik összevetése, továbbá a helyszíni ellenõrzés

addigi megállapításai alapján ugyanakkor a feltételes ellenjegyzéshez

korrekciók, módosítások átvezetését kértük a pénzügyminisztertõl, amit

teljesítettek.

· A forint-devizaadósságcsere alapmegállapodásban rögzített

1.749.681.904.986 Ft összegét - 875.272.406 Ft értékû (az MNB

könyveiben kimutatott) devizakövetelés leírása miatt - növelték a

módosító megállapodásban.

Az eljárással kapcsolatban észrevételeztük, hogy nem tartották be

az 1996. évi CXXIV. törvény 5. § (1) bekezdésének elõírását,

miszerint az adósságcsere keretében felvehetõ devizahitel összege

"egyezzen meg az MNB 1996. december 31-én fennálló nettó

devizaadósságával". A döntéssel korábbi hitelnyújtásból származó,

az adós (különbözõ külföldi államok) által éveken át jogszerûnek

elismert, de nem fizetett követelés került ki az MNB könyveibõl. A

követelés leírásával - az állam deviza-adósságnövekedésén kívül a

céltartalékkal nem fedezett résznél - csökkent az MNB 1996. évi

nyeresége és abból a központi költségvetés számára teljesítendõ

befizetése is. (A leírt követelést az MNB a külfölddel szemben

egyébként továbbra is nyilvántartja.)

· Az adósságcserébe vont devizakötvények kibocsátására az MNB és a

külföldi felek között kötött szerzõdések feltételeit az

alapmegállapodás B. melléklete esetenként eltéréssel tartalmazta.

Ezekben az esetekben a B. mellékletben szereplõ kötvényadatokat

összhangba kellett hozni a hitelezõi szerzõdésekkel. (Az

alapmegállapodás II/4.. pontjában foglaltak szerint a B. melléklet

adatai az ÁSZ ellenjegyzésével tekinthetõk véglegesnek.)

· Az alapmegállapodás II/15. pontja rögzíti az 1997. január 2-29.

között esedékessé vált devizakamat számítási módját, azonban nem

egyértelmûen értelmezhetõ megfogalmazással. Az MNB a forint

ellenérték számításánál az esedékesség napjára jegyzett deviza-

eladási árfolyamon számított forint-ellenérték alatt a két

munkanappal korábbi (kötésnapi) árfolyammal számolta, amit a Magyar

Államot képviselõ fél (PM) elfogadott. Ugyanakkor az

alapmegállapodásban az MNB elnökének 1993. évi utasítása szerinti

értelmezést a szerzõdõ felek nem rögzítették.

· Az alapmegállapodást módosító megállapodás (elsõ módosítás)

valamennyi forintpontossággal rögzített adata egyezõ melléklettel

alátámasztott volt. Ugyanakkor az MNB nettó devizapozíciója

minimális összeggel (2.568 Ft) több, mint a forintadósság összege.

A kerekítésbõl és a kötvények címletébõl eredõen keletkezett

különbözetet az MNB két tételben átutalta a Magyar

Államkincstárnak. A különbözet tényét és annak rendezési módját

azonban nem rögzítették.

2.2. A megállapodásokat érintõ (az elõzõ pontban részletezett)

észrevételeinket az 1997. március 26-án aláírt második módosító

megállapodáson vezették át. Az ellenjegyzést ennek figyelembevételével sem

adhattuk meg részben formai, részben tartalmi okok miatt.

· A második módosító megállapodást a Pénzügyminisztérium helyettes

államtitkára - a pénzügyminiszter utólag dokumentált szóbeli

felhatalmazása alapján - a saját nevében írta alá. (A Magyar

Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996. évi CXXIV.

törvény 5. § (1) bekezdésében rögzített parlamenti felhatalmazás a

pénzügyminiszternek szól).

· A második módosító megállapodáshoz a módosított és ellenjegyzett

mellékleteket nem csatolták. (Az érintettek elfogadták helyszíni

ellenõrzésünk azon megállapítását, amely szerint a B. melléklet

egyes kötvények esetében részben módosítást igényel. A módosítandó

mellékletek ugyanis a központi költségvetés - rendszeresen

ismétlõdõ és eseti - hitelkötelezettségeinek paramétereit rögzítik,

azok szorosan vett részét képezik az MNB és a Magyar Állam közötti

devizaadósságcsere megállapodásnak.) Mint utólag jelezték azért,

mert az érintett külföldi felek visszaigazolása hosszabb idõt

igényelt.

Az államadósságra irányuló folyamatban lévõ helyszíni ellenõrzésünk az

ellenjegyzést kizáró további körülményt is feltárt, ami nem volt ugyan

ellentétben az adósságcserére vonatkozó törvényi elõírásokkal (1996. évi

CXXIV. tv. 5. § (1)-(3) bekezdés), de nem felelt meg az alapmegállapodásban

rögzített követelményeknek. Szükségessé vált ezért az alapmegállapodás II/3..

a. pontjának a módosítása.

Mindezekrõl a pénzügyminisztert azzal a megjegyzéssel tájékoztattuk, hogy az

ellenjegyzésrõl a megállapodások tartalmi ellenõrzésének megállapításai

ismeretében tudunk dönteni.

2.3. A Pénzügyminisztériumtól június 9-én megkaptuk az észrevételeink

figyelembevételével módosított B. mellékleteket (néhány esetben az MNB

indokainak figyelembevételével a módosítás igényétõl eltekintettünk).

Az ÁSZ az MNB, a PM és a MÁK vezetõ munkatársaival 1997. június 12-én

konzultált az adósságcsere ellenjegyzésének még hiányzó törvényes

feltételeirõl, illetve az adósságcserére vonatkozó számvevõszéki véleményrõl.

Az adósságcserére vonatkozó megállapodások ellenjegyzésének törvényes

feltételei tekintetében (az 1996. évi CXXIV. törvény 5. §-ában a

pénzügyminisztert megilletõ jogkör gyakorlására vonatkozó pénzügyminiszteri

írásos felhatalmazás bemutatása, az Alapmegállapodás II/3.. a. pontjából a

"harmadik személlyel szemben" kitétel törlése) az érintettek között konszenzus

jött létre.

Az ÁSZ részére - a megegyezés szerint - megküldték az alapmegállapodás II/3..a)

pontját módosító megállapodást és a pénzügyminiszter 1997. VI. 16-án kelt

írásbeli felhatalmazását konkrét esetekben a jogkörének gyakorlását illetõen.

(Az írásbeli felhatalmazások a megállapodások törvényes kellékét jelentik,

azokkal együtt kezelendõk.) Így az adósságcserérõl szóló megállapodások az

1996. évi CXXIV. törvény 5. § (1)-(3) bekezdéseiben rögzített elõírásoknak

megfelelnek, ellenjegyzésüknek törvényességi szempontból akadálya nincs.

III.

Az adósságcserére, illetve a "nullás" adósságra vonatkozó egyéb megállapítások

1. Az adósságcsere döntõ részét az állam nem kamatozó, lejárat nélküli

forintadósságának átalakítása jelentette, ami az MNB által felvett deviza

adósságok nyilvántartott értékének az árfolyam változásaiból származó

különbözet "rendezéseként" keletkezett. Az átértékelési különbözetek

mindenkori adatával egyezõ összegben az MNB lejárat nélküli, nem kamatozó

hitelt ("nullás" adósság) nyújtott a központi költségvetésnek.

A "nullás" állomány államadósságként kezelésének jelenleg is hatályos

legkorábbi elõzménye A Magyar Népköztársaság 1989. évi állami költségvetésérõl

szóló 1988. évi XVII. tv. 22. § (2) bekezdése.

Az MNB által felvett és a könyveiben kimutatott devizaadósságok

miatt a forint hivatalos leértékeléseibõl származó

árfolyamkülönbözet rendezési módjára döntési alternatívát akkor

annak az MNB mérlegében veszteségként történõ kimutatása, a felvett

devizahitelek kihelyezésének adósaival amennyiben az a központi

költségvetés, úgy azzal történõ megfizettetése, vagy (kamatos,

esetleg kamat nélküli) meghitelezése, valamint ezek kombinált

megoldásai jelenthettek.

A devizaadósság árfolyamváltozásából eredõ - nem kamatozó, lejárat nélküli -

adósság képzésének módjáról jogszabály nem rendelkezett. Számbavételét az

adott évek költségvetési törvényei, majd 1991. decemberétõl a jegybanktörvény

(is) szabályozta. A vizsgált években, és azt megelõzõen is, csak a számításba

vont devizatartozások köre volt meghatározott. A szabályozással összefüggésben

megállapítható, hogy az elszámolásba vont devizaforrások, majd az eszközök

köre folyamatosan bõvült. Az eszközök (követelések) bevonása csökkentõleg

hatott az árfolyamváltozásból eredõ államadósság-növekedés ütemére. Csak a

jegybanktörvény 1992. decemberi módosításával (1992. évi LXX. törvény)

érintette a "nullás" államadósság növelést és csökkentést mindaz a tétel,

amelyen az átértékelésbõl eredõen veszteség vagy nyereség keletkezett.

A forint árfolyamváltozásának elszámolása a vizsgált idõszak elsõ éveiben

módszertanában kialakulatlan és szabályozatlan volt.

2. A nem kamatozó, lejárat nélküli államadósság az 1990. évi CIV. törvényben

rögzített 519,2 Mrd Ft-ról 1996. végére 1563,3 Mrd Ft-ra emelkedett döntõen a

forintleértékelés, kis hányadában a keresztárfolyam-változás, valamint az

állománycsökkentések együttes hatására.

Az 1991. LX. törvény 22. §-a alapján végrehajtott kamatozó

kötvényesítés (591,8 Mrd Ft), illetve 1996-ban a privatizációs

többletbevételbõl teljesített elõtörlesztés (167,5 Mrd Ft),

valamint egyéb elszámolás (2,1 Mrd Ft) okoztak állománycsökkenést.

A "nullás" államadósság ez idõszakban - az állománycsökkentésekkel nem

számolva - közel 4,5 szeresére nõtt. Azoknak a devizanemeknek, amelyekben a

tartozások többsége keletkezett a forintárfolyam-változása "csak" 2,6-3,3

szorosára emelkedett. A tényezõk változásának egymáshoz való viszonya,

valamint a növekedési ütemeltérés okainak és hatásának feltárása csak

szúrópróbás mintavétellel és részlegesen történhetett meg.

Az állománynövekedésben az árfolyamváltozáson kívül a devizatartozás

volumenváltozásának, a devizaszerkezet szerinti összetételnek, illetve a

devizakövetelés és kötelezettség egymáshoz való viszonyának van szerepe.

· A "nullás" adósság törvényi szabályozásának változásával

összefüggésben a devizatartozások (és követelések)

volumenváltozása államadósság növelõ tényezõ volt.

· A forint csúszó-leértékelésének bevezetését követõen, a tárgynap

hivatalos árfolyamváltozásának mértékén belül az egyes devizák

egymáshoz viszonyított átértékelésének aránya eltérést mutat.

Megnõ ezzel az adósság devizaszerkezet szerinti alakulásának,

amúgy sem elhanyagolható jelentõsége.

3. Az MNB devizában fennálló kötelezettségének - amire vetítve az állam

nullás adóssága keletkezett - nagyobb részét az MNB által kezdeményezett

hitelügyletek képezik, de nem elhanyagolható a pénztulajdonosok devizabetét

elhelyezése sem. Ezek között szerepel az államháztartás MNB-nél elhelyezett

devizabetét állománya (a belföldi devizakötelezettségek 17 %-a), amely az MNB

összes kötelezettségének 3 %-át teszi ki.

A helyszíni ellenõrzés tartalmi kapcsolatot próbált feltárni az MNB könyveiben

lévõ devizaadósságok és azok keletkezési okai között. Az MNB viszont nem

mutatott be olyan dokumentumot, amely szerint devizaadósságának keletkezése,

folyamatos változása az állami feladat finanszírozásával közvetlen

összefüggésbe hozható lett volna. Az MNB saját nevében jelent meg a nemzetközi

pénzpiacon, eljárási rendjét saját szabályzataiban rögzítette.

Közvetett kapcsolatként értékelhetõ az MNB devizaadóssága és a PM-MNB között

forinthitelnyújtást dokumentáló szerzõdések (költségvetési hiányt finanszírozó

hitelnyújtás 1990. XII. 31-ig, illetve azután, az ÁFI által nyújtott

refinanszírozási hiteltartozás miatti államadósság, stb) megkötése.

Ugyancsak áttételes finanszírozási kapcsolatba hozhatók az 1992-tõl

megvalósuló piaci kamatozású állampapír kibocsátások jegybanki vásárlásainak

az évenkénti költségvetési törvények által maximált mértékei, illetve azok

tényleges megvalósulásai.

Az ÁSZ ellenõrzési kompetenciája szélesebb körû, az MNB tevékenységét érintõ

vizsgálatra nem terjed ki.

Összegezve véleményünket hangsúlyozzuk, hogy - a bemutatott dokumentumok

alapján - az MNB devizában fennálló tartozása és az államháztartás

finanszírozása között nincs közvetlen kapcsolat és nem volt megállapítható a

közvetett kapcsolat mértéke sem. Az MNB nettó devizaadósságának átvállalásával

ugyanakkor az végérvényesen az államot terheli, és a központi költségvetésnek

kell annak adósságszolgálati kötelezettségérõl gondoskodnia. E helyzet

tudomásul vételére csak az Országgyûlés jogosult.

· A PM és az MNB véleménye szerint az a körülmény, hogy az Állami

Számvevõszék nem tudott közvetlen finanszírozási kapcsolatot

megállapítani a központi költségvetés és az MNB devizaadóssága,

valamint az azzal teremtett pénzügyi forrás kihelyezések között,

teljesen természetes. Az MNB saját számlás külföldi mûveletei

ugyanis nem voltak felhasználási jogcímhez kötöttek. Nem lehet

egy pénzintézet (és ebbõl a szempontból az MNB egy speciális

pénzintézet) eszköz és forrásoldali mûveleteit közvetlenül

összekötni, "megpántlikázni". Az MNB költségvetési finanszírozási

feladatait és kötelezettségeit külön törvények szabályozták,

függetlenül az MNB forrásoldali mûveleteitõl. A központi

költségvetés adósságának és a jegybank tartozásainak egyértelmû

hozzá nem rendelhetõsége azonban semmiképpen nem jelentheti, hogy

a költségvetéstõl, az államháztartástól független ezen MNB-nél

lévõ devizaadósság léte.

· Azt a képviselõi módosító indítványt, ami szerint az

adósságcserébe csak azok a devizahitelek számíthatók be,

amelyeket az MNB az állam megbízásából vett fel, a Számvevõszéki

Bizottság támogatta, a Költségvetési és pénzügyi bizottság - mint

fõ bizottság - 1996. december 5-i ülésén (4 támogató, 9

ellenszavazattal 5 tartózkodás mellett) elvetette.

Az államadósság folyamatban lévõ ellenõrzése keretében eddig tett és a

"nullás" adósságra vonatkozó egyéb megállapításaink nem kapcsolódnak szorosan

az adósságcsere megállapodás(ok) számvevõszéki ellenjegyzéséhez, ugyanakkor

teljesebbé teszik az adósságcserérõl alkotott képet.

Budapest, 1997. június

dr. Nyikos László Sándor István

alelnök

alelnök

Eleje Honlap