T/4680/17..

Módosító javaslat!

Dr. G á l Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése

alapján az ingatlan-nyilvántartásról szóló T/4680.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1.

A törvényjavaslat 11. § (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) A földrészletet mûvelési ágak és mûvelés alól kivett

területek szerint [külön jogszabály rendelkezéseinek megfelelõen ]

további részletekre kell bontani (alrészlet)."

Indoklás: A külön jogszabály ebben az esetben nem más, mint az

a végrehajtási rendelet, amelynek megalkotására a törvényjavaslat a

86. §-ban felhatalmazást ad.

2.

A törvényjavaslat 11. § (3) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(3) Ha az [(1) bekezdés a.) pontjában] (1) bekezdésben

meghatározott földterület húsznál több alrészletet tartalmaz, azt

legfeljebb húsz alrészletig külön földrészletként kell nyilvántartani.

Indoklás: A megfogalmazott nyilvántartási mód nem korlátozható

csak az a.) pontra, azt valamennyi olyan esetben alkalmazni kell, ha a

földrészlet húsznál több alrészletet tartalmaz.

3.

A törvényjavaslat 23. § (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) A mezõ- és erdõgazdasági mûvelés alatt álló földet - a

rendszeres földhasznosítási módra tekintettel, a természetbeni

állapotnak megfelelõen - számtó, [gyep] rét, legelõ, szõlõ, kert,

gyümölcsös, nádas, erdõ mûvelési ágban, illetve halastóként kell

nyilvántartani. Mûvelés alól kivett területként kel nyilvántartani a

mezõ- vagy erdõgazdasági mûvelés alatt nem álló földet."

Indoklás: Az ingatlan-nyilvántartás korábban a rét és a legelõ

mûvelési ágakat külön tartotta nyilván. Gyep mûvelési ágként való

összevonásukra az új földértékelés megindulása kapcsán került sor.

1990-ben azonban a földminõsítés aranykoronás rendszere került

visszaállításra, és ez van ma is érvényben. Ebben a rendszerben pedig

az azonos minõségi osztályba tartozó rét és legelõ területeknek

egymástól jelentõsen eltérõ egységnyi területre vetített aranykorona

értéke van.

4.

A törvényjavaslat 26. § (5) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(5) A bejegyzést - ha jogszabály rendelkezésébõl vagy a felek

megállapodásából más nem következik - annak kell kérnie, aki ezáltal

jogosulttá válik. Kérheti a bejegyzést az is, akinek ez [bejegyezhetõ]

bejegyzett jogát érinti."

Indoklás: A javaslat szövegpontosítást tartalmaz.

5.

A törvényjavaslat 39. § (3) bekezdés h.) pontjának elhagyását

javaslom, i.) pontja - amelynek jelzése értelemszerûen h.) pontra

változik - a következõképpen módosul:

"(3) Nem alkalmas hiánypótlásra a bejegyzés alapjául szolgáló

okirat, és a bejegyzési kérelmet el kell utasítani a kérelem eredeti

rangsorában, ha ahhoz, hogy bejegyezhetõ legyen,

...

[h.) a csatolt hatósági határozat, közjegyzõi okirat

jogerõsítésérõl kellene gondoskodni, mivel az okirat jogereje az

okirat tartalmából kitûnõen nem állapítható meg,]

[i.) a csatolt változási vázrajz nem tartalmazza a körzeti

földhivatal záradékát] h.) a körzeti földhivatal által záradékolt

változási vázrajzot kellene pótolni."

Indoklás: Az elhagyni javasolt h.) pont esetében a

határozatot, illetve az okiratot rendszerint az eljáró hatóság, vagy a

közjegyzõ hivatalból küldi meg bejegyzésre, ezért a jogerõsítés

elmaradásának ilyen szigorú megítélése indokolatlan.

A módosított i.) pont csak arra a hiányosságra utal, amikor a

benyújtott változási vázrajz földhivatali záradékot nem tartalmaz.

Ennél súlyosabbnak tekinthetõ azonban az, amikor a bejegyzéshez

szükséges vázrajzot egyáltalán nem nyújtották be. A javasolt

megfogalmazás mindkét esetet tartalmazza.

6.

A törvényjavaslat 47. § (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) Az ingatlanra vonatkozó jogok bejegyzése, tények

feljegyzése iránti eljárást a földhivatal felfüggeszti, ha a

bejegyzés, illetõleg a feljegyzés alapjául szolgáló magánokirat

valódiságát az aláíró felek, illetõleg a hitelesítõ vagy ellenjegyzõ

személyek valamelyike [vitatják] vitatja."

Indoklás: A javaslat szövegpontosítást tartalmaz.

7.

A törvényjavaslat 48. § (1) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(1) A beadvány iktatószámát a benyújtás napján a tulajdoni

[lap érintett részén] lapon fel kell jegyezni (széljegy), és ennek

megtörténtét a beadványra rá kell vezetni."

Indoklás: A gépi adatfeldolgozásra átállított ingatlan-

nyilvántartás tulajdoni lapja jelenleg is az elsõ részt megelõzõen

tartalmazza a széljegyzett beadványok iktatószámainak felsorolását.

Álláspontunk szerint a törvényben elegendõ annak elõírása, hogy az

iktatószámot a tulajdoni lapra fel kell jegyezni, azt, hogy ez milyen

módon és hova történjen, elegendõ a végrehajtási rendeletben

szabályozni.

8.

A törvényjavaslat 52. § (2) bekezdés c.) pontja a

következõképpen módosul:

"(2) Az elutasító határozatot kézbesíteni kell

...

c.) annak, akinek a kérelmére (megkeresésére) valamely jogilag

jelentõs tényt kellene az ingatlan-nyilvántartásban [feltüntetni]

feljegyezni.

Indoklás: A javaslat szövegpontosítást tartalmaz, tekintettel

arra, hogy a törvényjavaslat a jogok vonatkozásában a "bejegyzés"

fogalmát használja (lsd. 17. §).

9.

A törvényjavaslat 73. § (2) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(2) A közjegyzõkrõl, illetve a közjegyzõk kamarai tagságának

felfüggesztésérõl, vagy megszûnésérõl - azzal egyidejûleg - az

illetékes közjegyzõi kamara elnöke értesíti a földmûvelésügyi

minisztert, aki ennek alapján a csatlakozási engedélyt kiadja,

felfüggeszti vagy visszavonja.

Indoklás: A szabályozást indokolt az ügyvédekre vonatkozó

szabályozással azonos módon megfogalmazni, utalva arra, hogy az

értesülésnek a változás bekövetkeztekor kell történnie.

10.

A törvényjavaslat 75. § (3) bekezdése a következõképpen

módosul:

"(3) Az ügyvéd kamarai tagságának felfüggesztésérõl vagy

megszûnésérõl - azzal egyidejûleg - az illetékes ügyvédi kamara

elnöke értesíti a földmûvelésügyi minisztert, aki a csatlakozási

engedélyt felfüggeszti vagy visszavonja."

Indoklás: A csatlakozási engedély felfüggesztésének vagy

visszavonásának a kamarai tagságban bekövetkezett változást

adatbiztonsági okokból a lehetõ legrövidebb idõn belül követnie kell,

ezért szükséges annak szabályozása, hogy az értesítés mikor történjen.

11.

A törvényjavaslat 80. §-a a következõképpen módosul:

"Adatbiztonsági célból a földmûvelésügyi miniszter

számítógéppel vezetett központi archívumot is felállíthat, amelybõl

[a] az adatszolgáltatás a 68-70. §-okban szabályozott módon

történhet."

Indoklás: A módosítás szövegpontosítást tartalmaz.

Budapest, 1997. október 27.

Dióssy László

SZDSZ

Eleje Honlap