K/4707/1..

Pancza István úr

országgyûlési képviselõ

Budapest

Tisztelt Képviselõ Úr !

A Szeged-Kiskundorozsmai nagybani zöldség-gyümölcs piac ügyében hozzám

intézett K/4707. számon benyújtott írásbeli kérdésére válaszolva az alábbiakról

tájékoztatom.

Mielõtt azonban a részletes válaszadásba kezdenék, elnézését kérem az ügy

elhúzódása miatt, de a lefolytatott vizsgálat során egyértelmûvé vált, hogy Ön

1995 óta ismételten különbözõ fórumokhoz fordult ebben a kérdésben. Az

elõzmények és háttéranyagok összegyûjtése és rendszerezése idõt vett igénybe.

Az Ön által kifejtett részletesen taglalt témában az AGROKER - Szeged Rt.

igazgatója 1995 áprilisában levélben keresett meg az ipari és kereskedelmi

miniszterrel egyidejûleg. Mindkét helyrõl érdemi választ kapott, majd ezt

követõen Ön az Országgyûlés 1995. november 21-i plenáris ülésén interpellált a

belügyminiszterhez és a népjóléti miniszterhez, melyre Kuncze Gábor

belügyminiszter úr válaszolt, s Ön a választ elfogadta. Ez év áprilisában

képviselõ úr levelet írt a belügyminiszter úrhoz, 1997 júniusában pedig

napirend utáni kérdést intézett hozzá. Ez utóbbira dr. Vastagh Pál igazságügyi

miniszter úr adott választ az Országgyûlés 1997. június 6-i plenáris ülésén.

Minisztertársaim az ügy államigazgatási, jogi vonatkozásait, az esetleges

büntetõjogi, bírósági kérdéseket egyértelmûen megválaszolták, nemcsak szóbeli

válaszaikban, hanem például a belügyminiszter úr 1997. május 9-i, majd július

9-én kelt levelében is. A válaszokban is egyértelmûen felvázolt jogrendben az

államigazgatási eljárásról szóló 1954. évi VII. törvény és a vonatkozó egyéb

jogszabályok alapján a Csongrád Megyei Bíróság P.21.829/1995/54. számon 1996.

december 19-én ítéletet hirdetett az ügyben a két alperes egyikének (ÁNTSZ

Csongrád megyei intézete) terhére, közbensõ ítélettel megállapítva annak

felelõsségét a nagybani piac 1993. október 4-étõl 1995. július 1-jéig tartó

mûködése következtében az AGROKER Rt-t ért kár bekövetkezéséért.

A bíróság megállapította ugyanakkor, hogy a Szeged Megyei Jogú Város

Polgármesteri Hivatala ugyan mulasztást követett el - amikor az AGROKER Rt-t

nem tekintve ügyfélnek, bejelentéseire nem intézkedett - de ennek a vitatott

kérdésben nem volt jelentõsége.

- 2 -

Mindezen elõzményeken és körülményeken túl az Ön által feltett konkrét

kérdésekre válaszolva az alábbiakról tájékoztatom.

1. Az általam vezetett tárca a beérkezett beadványokat, kérelmeket

megvizsgálja, azokra választ ad, és intézkedéseket foganatosít.

Az AGROKER igazgatója minisztériumunktól 3374/4/1995 szám alatt 1995. június

24-én kapott választ, melyben egyértelmû utalás van különbözõ

vizsgálatainkra, s a tett intézkedésekre a Csongrád Megyei Közigazgatási

Hivatal felé.

2. Második kérdésére - hány ilyen terület van még az országban, ahol az

"európai megoldás", színvonal hiányzik - azt válaszolom, hogy országunk úton

van az Európai Közösség felé, s jelentõs erõfeszítéseket tesz, hogy az

elvárásoknak megfeleljen. A felmerülõ problémák egyik legjelentõsebbje éppen

az Ön által felvetett, a gondolkodásunkban, a szervezetek - köztük az

államigazgatási szervek - mûködésében szükséges szemléletváltás. Éppen az

ilyen ügyeknek, az ebben született és születõ bírósági döntéseknek, a

szerzett tapasztalatoknak van döntõ szerepe abban, hogy ez a változás

létrejöjjön.

3. Képviselõ úr harmadik kérdésére - képes-e az illetékes minisztérium,

miniszter a saját hatáskörében a törvényességnek érvényt szerezni -

válaszolva egy kis kitérõt kell tennem.

A konkrét ügy vonatkozásában meg kell állapítanom, hogy Önt tévesen

tájékoztatták. A bekért, megvizsgált tervanyagokból megállapítható, hogy a

város általános rendezési terve, s a 27/1997. (VII. 30.) önkormányzati

rendelettel megállapított, a piac területére vonatkozó részletes rendezési

terv összhangban áll egymással, készíttetésük, egyeztetésük, tartalmuk -

ismereteink alapján - a jogszabálynak megfelelnek. Ennek konkrét megítélése

azonban nem tárcánk, hanem a megyei közigazgatási hivatalok törvényességi

osztályának feladata.

Egy rendezési terv szabályozási, normatív jellegû építési jogokat és

kötelezettségeket állapít meg, a hatósági munka alapját képezi, de nem

helyettesíti azt. Egy jelenleg funkcionáló telephely napi gondjait,

problémáit nem a rendezési terv hivatott megoldani, ez csak távlati

lehetõségeket biztosít. Megfelelõségük érdekében, valamint a helyi

önkormányzatok nagy száma és a kapcsolattartás erõsítése végett hozta létre

minisztériumunk a területi fõépítészi szervezetet. A területi fõépítészek

jogszabályok alapján a KTM nevében járnak el, és vizsgálják a rendezési

tervek szakszerûségét.

- 3 -

A Szeged-Kiskundorozsmán mûködõ nagybani piac jó közlekedési adottságokkal

rendelkezik, mind a városból, mind a környékrõl jól elérhetõ. Környezetében

fejlesztési lehetõséggel rendelkezik, s így hosszabb távon is jól szolgálja

az adott és szükséges funkciót. Mint azt a bíróság hivatkozott ítéletének

indokolásában is megállapítja, a lakosság és a termelõk ismerik, szeretik a

piacot és vele kapcsolatban - a ténylegesen fennálló idõszakos üzemeltetési

gondokkal együtt - a környék lakosságától a közigazgatás szerveihez panasz

nem érkezett.

A minisztérium rendszeresen tart vizsgálatokat a szakterületébe tartozó

államigazgatási szerveknél, de ezen vizsgálatok jellegükbõl fakadóan nem

egyes ügyek elintézését szolgálják, hanem a hivatalok egész mûködésének

szakszerûségét, jogszerûségét hivatottak javítani. Egy-egy ügyben - ha

megvannak a feltételei - felügyeleti intézkedés keretében be is avatkozik az

ügybe, de mint az iratokból megállapítható, jelen eseben a megyei ÁNTSZ volt

hivatott dönteni a piac üzemeltetésével kapcsolatban, s e szervezet nem

tartozik a minisztérium irányítása alá.

Ennek megfelelõen nincs módomban az Ön által kért hatósági határozat

meghozatalára, de kérdésére általánosságban válaszolva azt mondhatom, hogy

amint arra belügyminiszter úr és igazságügyi miniszter úr is utalt, az

illetékes minisztériumoknak és miniszternek van eszköze a törvényességnek

érvényt szerezni, a törvényességet elõsegíteni, de erre a mindenkor érvényes

feladat- és hatáskörmegosztás szerint kerülhet sor.

A nemrég megalkotott, az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló

törvény éppen azért tartalmazza az építési hatósági rendszer átalakítását

(legalább az ún. kiemelt ügyekben), hogy a közvetlen kapcsolattartás,

szakmai irányítás (beleértve a szakmajogi kérdéseket is) hatékonyabb legyen.

Ez azonban nem jelenti más szervek hatáskörének elvonását.

Budapest, 1997. szeptember 5.

Üdvözlettel:

dr. Baja Ferenc

Eleje Honlap