Kapcsolódó módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a Jövedéki adóról
és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló
T/4744. számú törvényjavaslathoz - a T/4744/8/1. számon benyújtott
módosító javaslathoz kapcsolódva - a következõ
kapcsolódó módosító javaslatot
terjesztem elõ:
"39. §
(1) A gázolaj adójának visszaigénylésére az a [közutakat
közvetlenül igénybe nem vevõ] gázolaj felhasználó jogosult, aki a 2710
00 66 01 vámtarifa szám alatti gázolajat a Központi Statisztikai
Hivatalnak a Szolgáltatások Jegyzékében (a továbbiakban: SZJ) 0911
számon jelölt vasúti szállítási tevékenységhez, az SZJ 0912 számon
jelölt közúti és egyéb szárazföldi tevékenységek körében az
autóbusszal történõ hatósági áras személyszállításhoz, illetve a
magyar hajólajstromban vagy hajójegyzékben nyilvántartott, áru-, vagy
személyszállítást végzõ hajón (ideértve a kompot is) az SZJ 0922
belvízi szállítási tevékenységhez, üzemanyagként használja fel."
Indokolás:
A törvényjavaslat 39.§ (1) bekezdése visszaigényelhetõvé
teszi a dízelmotorokhoz való gázolajnak a vasúti illetve vízi
szállítási tevékenységhez üzemanyagként történõ felhasználását,
mégpedig nemcsak a közszolgáltató és hatósági áras tevékenységek,
hanem a versenyszférába tartozó szabadáras személy- és
áruszállítás vonatkozásában is. Bár a versenyfeltételek ilyen
torzítása alkotmányossági oldalról is kifogásolható, az
áruszállításban a kedvezõbb energia-felhasználással,
következésképpen környezetvédelmi szempontokkal valamint a vasút
esetében a hatósági tarifákkal még indokolható.
Semmiképpen nem védhetõ az egyoldalú kedvezményezettség a
személyszállításban, ahol mind energia- és költség-felhasználási,
mind pedig környezetvédelmi szempontokból az autóbuszközlekedés a
legkedvezõbb. Kiemelendõ szempont még, hogy rugalmassága, pályához
nem kötöttsége folytán éppen az autóbusz képes fékezni a
személygépkocsi forgalom növekedését, ha tarifálisan is
versenyképes vele.
A maximált hatósági ár kategóriájába tartozó tarifájú
menetrend szerinti és tanintézeteknek végzett különjárati
autóbuszközlekedés bevételei a valós költségeket nem fedezik.
Ennek következménye a hazai autóbusz-állomány ismert
elöregedettsége, de az alulfinanszírozottság az ártörvényt is
sérti. A tarifák ráfordítás-arányos mértékûre emelése viszont
szociális és versenyképességi indokok, valamint infláció-gerjesztõ
volta miatt nem ajánlható. A megoldás, mint azt a nyugat-európai
példák is mutatják, csak a többcsatornás finanszírozás (állami és
önkormányzati költségvetési valamint munkáltatói beruházási és
üzemeltetési támogatás, adó- és vámkedvezmények), amelynek egyik
elemére irányul a jelen javaslat.
Az üzemanyagként felhasznált gázolaj fogyasztási adójának
az autóbuszközlekedés egészében történõ visszaigénylése évi
9,7 milliárd Ft-tal csökkentené a költségvetési bevételeket
(társasági nyereségadóval csökkentett fogyasztási adó). Figyelembe
véve azonban a költségvetési szempontokat is, javaslatom csak a
minimális körre, a hatósági áras tevékenységekre terjed ki,
amelynek kihatása 5,9 milliárd Ft-ra becsülhetõ.
Budapest, 1997. október 6.
Benedek Mihály
országgyûlési képviselõ
Eleje Honlap