T/4744/103..

Kapcsolódó módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a Jövedéki adóról

és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló

T/4744. számú törvényjavaslathoz - a T/4744/8/1. számon benyújtott

módosító javaslathoz kapcsolódva - a következõ

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztem elõ:

"39. §

(1) A gázolaj adójának visszaigénylésére az a [közutakat

közvetlenül igénybe nem vevõ] gázolaj felhasználó jogosult, aki a 2710

00 66 01 vámtarifa szám alatti gázolajat a Központi Statisztikai

Hivatalnak a Szolgáltatások Jegyzékében (a továbbiakban: SZJ) 0911

számon jelölt vasúti szállítási tevékenységhez, az SZJ 0912 számon

jelölt közúti és egyéb szárazföldi tevékenységek körében az

autóbusszal történõ hatósági áras személyszállításhoz, illetve a

magyar hajólajstromban vagy hajójegyzékben nyilvántartott, áru-, vagy

személyszállítást végzõ hajón (ideértve a kompot is) az SZJ 0922

belvízi szállítási tevékenységhez, üzemanyagként használja fel."

Indokolás:

A törvényjavaslat 39.§ (1) bekezdése visszaigényelhetõvé

teszi a dízelmotorokhoz való gázolajnak a vasúti illetve vízi

szállítási tevékenységhez üzemanyagként történõ felhasználását,

mégpedig nemcsak a közszolgáltató és hatósági áras tevékenységek,

hanem a versenyszférába tartozó szabadáras személy- és

áruszállítás vonatkozásában is. Bár a versenyfeltételek ilyen

torzítása alkotmányossági oldalról is kifogásolható, az

áruszállításban a kedvezõbb energia-felhasználással,

következésképpen környezetvédelmi szempontokkal valamint a vasút

esetében a hatósági tarifákkal még indokolható.

Semmiképpen nem védhetõ az egyoldalú kedvezményezettség a

személyszállításban, ahol mind energia- és költség-felhasználási,

mind pedig környezetvédelmi szempontokból az autóbuszközlekedés a

legkedvezõbb. Kiemelendõ szempont még, hogy rugalmassága, pályához

nem kötöttsége folytán éppen az autóbusz képes fékezni a

személygépkocsi forgalom növekedését, ha tarifálisan is

versenyképes vele.

A maximált hatósági ár kategóriájába tartozó tarifájú

menetrend szerinti és tanintézeteknek végzett különjárati

autóbuszközlekedés bevételei a valós költségeket nem fedezik.

Ennek következménye a hazai autóbusz-állomány ismert

elöregedettsége, de az alulfinanszírozottság az ártörvényt is

sérti. A tarifák ráfordítás-arányos mértékûre emelése viszont

szociális és versenyképességi indokok, valamint infláció-gerjesztõ

volta miatt nem ajánlható. A megoldás, mint azt a nyugat-európai

példák is mutatják, csak a többcsatornás finanszírozás (állami és

önkormányzati költségvetési valamint munkáltatói beruházási és

üzemeltetési támogatás, adó- és vámkedvezmények), amelynek egyik

elemére irányul a jelen javaslat.

Az üzemanyagként felhasznált gázolaj fogyasztási adójának

az autóbuszközlekedés egészében történõ visszaigénylése évi

9,7 milliárd Ft-tal csökkentené a költségvetési bevételeket

(társasági nyereségadóval csökkentett fogyasztási adó). Figyelembe

véve azonban a költségvetési szempontokat is, javaslatom csak a

minimális körre, a hatósági áras tevékenységekre terjed ki,

amelynek kihatása 5,9 milliárd Ft-ra becsülhetõ.

Budapest, 1997. október 6.

Benedek Mihály

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap