Az Országgyûlés
T/4744/209.. szám
Gazdasági bizottságának
Költségvetési és pénzügyi
bizottságának
Mezõgazdasági bizottságának
m á s o d i k k i e g é s z í t õ a j á n l á s a
a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös
szabályairól szóló T/4744.. sz. törvényjavaslat
vitájához
(együtt kezelendõ a T/4744/102.. sz. ajánlással és a
T/4744/191.. sz. kiegészítõ ajánlással)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés a Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a
továbbiakban: Költségvetési bizottság) - mint elsõ helyen kijelölt
bizottság -, Gazdasági bizottsága, valamint Mezõgazdasági bizottsága
megvitatta a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának
különös szabályairól szóló, T/4744.. számon beterjesztett
törvényjavaslathoz benyújtott T/4744/192-208. számú bizottsági
módosító javaslatokat.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt
szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig
aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési
mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az
ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó
szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem
támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ
képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
1. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 7. § 19.
pontjának a következõ módosítását javasolja:
"19. megbízható adómentes felhasználó: az a személy, aki a
vámtörvény szerint vámszempontból megbízható, legalább [3] 2 éve
folyamatosan jogosult jövedéki termék adómentes beszerzésére, és
terhére jogerõs határozattal a keretengedély iránti kérelem vagy a
keretengedély módosítására irányuló kérelem benyújtásá[nak]t [évét]
megelõzõ [3] 2 évben összességében a jövedéki biztosíték értékének 10
százalékát meghaladó jövedéki bírságot vagy adóbírságot a vámhatóság
vagy az adóhatóság nem állapított meg, továbbá a jövedéki biztosíték
értékének 10 százalékát meghaladó összegû, az esedékességet 30 nappal
meghaladóan rendezett vagy rendezetlen adótartozása [vagy
vámtartozása] nem volt, kivéve az olyan adótartozást [vagy
vámtartozást], amelyre fizetési könnyítést (fizetési halasztás,
részletfizetés) engedélyeztek."
Indokolás: Lásd a T/4744/192. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
2. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 10. § (5)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(5) Ha az adómentes felhasználó keretengedélye megszûnik -
kivéve a (6), (7) bekezdésben foglalt esetet -, az adómegállapítási és
adófizetési kötelezettség továbbra is adófelfüggesztés alatt áll a
készleten maradt jövedéki terméknek adóraktárba való betárolásáig
[vagy a szabadforgalomba bocsátásáig], de legfeljebb az engedély
megszûnését követõ 30 napig."
Indokolás: Lásd a T/4744/193. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
3. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 11. § (5)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(5) A termékkísérõ okmány az adófelfüggesztéssel szállított
jövedéki termék származásának, eredetének, valamint adóraktárba való
be-, illetve kitárolásának, adómentes felhasználó részére történõ
átadásának, külföldre, tranzintterületre való [kiszállításának]
kiléptetésének az igazolására szolgáló bizonylat. A termékkísérõ
okmány a kiállítójának, a címzettnek, a fuvarozónak a megnevezését, a
szállított jövedéki termék azonosítását és mennyiségi adatait, továbbá
a kitárolásra, betárolásra, beléptetésére, kiléptetésre vonatkozó
adatokat és igazolásokat tartalmazza. A belföldön átviteli (tranzit)
rendeltetéssel átszállított jövedéki termék esetében az árut kísérõ
vámokmány termékkísérõ okmánynak minõsül."
Indokolás: Lásd a T/4744/194. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 27. § (3)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) A keretmennyiség tárgyidõszakon belüli módosítását,
illetve a tárgyidõszakot követõ újabb idõszakra szóló keretmennyiség
engedélyezését a keretengedély módosítása iránti kérelem benyújtásával
kell kérni. A módosított, illetve az újabb idõszakra szóló igényt a
kérelmezõnek a 38., 47. §-ban foglaltak szerint kell megadnia. A
keretmennyiség engedélyezésére irányuló kérelem elbírálásánál a 26. §
(5)-(8) és [a 27.] e § (1), (2) bekezdését megfelelõen alkalmazni
kell."
Indokolás: Lásd a T/4744/195. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
5. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 32. § (1)
bekezdésének más megfogalmazását és - ezzel összefüggésben - a
következõ új (2) bekezdéssel történõ kiegészítését, valamint (9)
bekezdésének módosítását javasolja :
"32. § (1) [Az e törvényben nem szabályozott ügyekben
a) a termékimportra a vámtörvényt,
b) a hatósági felügyeletre, az ellenõrzésére, az
adóigazgatási eljárásra, a vámhatósághoz teljesítendõ adózói
kötelezettségre, továbbá az adó visszaigénylésére az Art.-t,
c) a vámtörvényben, illetve az Art-ben nem szabályozott
kérdésekben, továbbá az a)-b) pont alá nem tartozó más államigazgatási
ügyben az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957.
évi IV. törvényt (továbbiakban: Áe.)
kell megfelelõen alkalmazni.] A jövedéki termék vámáru
jellegének fennállásáig a termékimportra, és a belföldrõl
kiszállításra kerülõ adózatlan jövedéki termékre - az e törvényben
szabályozott rendelkezésekkel összhangban - a vámtörvényt kell
alkalmazni.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak kivételével
a) a hatósági felügyeletre, az ellenõrzésére, az
adóigazgatási eljárásra, a vámhatósághoz teljesítendõ adózói
kötelezettségre, továbbá az adó visszaigénylésére az e törvényben
meghatározott eltérésekkel az Art.-t,
b) a vámtörvényben, illetve az Art-ben nem szabályozott
kérdésekben, továbbá az (1) bekezdés és e bekezdés a) pontja alá nem
tartozó más államigazgatási ügyben az államigazgatási eljárás
általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvényt (továbbiakban:
Áe.)
kell megfelelõen alkalmazni."
"[(9)] (10) A vámhatóság által a [(6)] (7) bekezdés b), c)
pontja alapján kivetett adót az adókivetésrõl szóló határozat
kézhezvételét követõ 8 napon belül meg kell fizetni."
Indokolás: Lásd a T/4744/196. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
6. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 36. § (1)
bekezdése e) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/Az ásványolaj adójának mértéke - a (2) bekezdésben foglalt
eltéréssel -:/
"e) a 2710 00 61, 2710 00 65, 2710 00 66, 2710 00 67 és a
2710 00 68 vámtarifa szám alatti gázolajokra, tüzelõolajokra 67,60
Ft/liter,"
Indokolás: Lásd a T/4744/197. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
7. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 41. §-ának más
megfogalmazását javasolja:
"41. § [(1) Az ásványolaj adóraktárt elhagyó csõvezeték az
adóraktáron belüli utolsó hiteles mérési pontig tartozik az
adóraktárhoz. Az adóraktár területére belépõ csõvezeték az adóraktáron
belüli elsõ hiteles mérési ponttól tekintendõ az adóraktár részének. A
két adóraktár közötti csõvezeték az adófelfüggesztés mellett végzett
szállítás szállítóeszközének tekintendõ azzal, hogy a szállítás során
keletkezõ, a külön jogszabály szerinti mértéket meghaladó szállítási
veszteségre keletkezõ adófizetési kötelezettség - eltérõ megállapodás
hiányában - a kitároló adóraktár engedélyesét terheli.
(2) A 36. §-ban felsorolt ásványolaj termék, a 2710 00 71,
2710 00 72, 2710 00 74, 2710 00 76, 2710 00 78 vámtarifa szám alatti
fûtõolaj, továbbá a nem üzemanyag célú, a 2711 12 vámtarifa szám
alatti propán és a 2711 13 vámtarifa szám alatti bután, valamint ezek
keveréke - kivéve a legfeljebb 2 kg töltõsúlyú, egyszer használatos
kiszerelésben gyártott cseppfolyósított gázterméket -
a) csak adóraktárban állítható elõ,
b) az adó megfizetése nélkül a vámkezelést követõen - az
adómentes felhasználó üzemén, raktárán kívül - csak adóraktárba
szállítható be,
c) az adó megfizetése nélkül - a tranzitterület kivételével
- csak adóraktárban tárolható.
(3) A jövedéki biztosítékot adóraktáranként,
a) az üzemanyag célú sûrített földgáz adóraktárra legfeljebb
80 millió forint,
b) a propán-bután gáz adóraktárra, valamint a kizárólag a
2902 vámtarifa szám alá tartozó ásványolaj termékek elõállítására
szolgáló adóraktárra adóraktáranként, illetve több adóraktárral
rendelkezõ engedélyes esetében engedélyesenként legalább 80 millió
forint,
c) a 2710 00 26 vámtarifa számú repülõbenzinnek, és a 2710
00 51 vámtarifa számú üzemanyag petróleumnak az állandó
nyitvatartással üzemelõ közforgalmú nemzetközi repülõtéren (a
továbbiakban: nemzetközi repülõtér) történõ tárolására, raktározására
legfeljebb 200 millió forint,
d) a kizárólag vegyipari, zárt technológiájú feldolgozás
keretében melléktermékként keletkezõ jövedéki termék elõállítására
legfeljebb 500 millió forint,
e) az egyéb ásványolaj adóraktárak esetében adóraktáranként
legalább 200 millió forint, de adóraktáranként, illetve több
adóraktárral rendelkezõ engedélyes esetében engedélyesenként
legfeljebb 2 milliárd forint értékben kell teljesíteni.
(4) Az ásványolaj adóraktárra adóraktári engedély akkor
adható, ha adóraktáranként
a) a (3) bekezdés b) és c) pontja szerinti adóraktár esetén
legalább 300 m3,
b) az egyéb adóraktár esetében - kivéve az üzemanyagcélú
földgázt elõállító adóraktárat -, ha az adóraktár ásványolaj termék
elõállítására szolgál legalább 35 ezer m3, ha tárolásra szolgál
legalább 10 ezer m3, az illetékes adóhatóság által hitelesített és
engedélyezett,
a talajjal egybeépített, vagy a talajhoz rögzített
tárolótartály áll rendelkezésre.]
(1) Ásványolaj adóraktári engedély
a) a 36. § (1) bekezdés a)-e), h)-k) pontjaiban szereplõ
ásványolajat kõolajból atmoszférikus és vákumdesztillációval, valamint
ehhez kapcsolódó technológiákkal elõállító üzemre (a továbbiakban:
kõolajfinomító);
b) a kõolajfinomító engedélyesének a kõolajfinomító
területén kívül található, az elõállított ásványolaj tárolására,
raktározására alkalmas tárolóra (a továbbiakban: finomítói ásványolaj-
raktár);
c) a 36. § (1) bekezdés c) és h) pontjába tartozó
ásványolajat pirolízissel vegyipari technológiák melléktermékeként
elõállító üzemre (a továbbiakban: olefingyár);
d) a 36. § (1) bekezdés f) pontja szerinti cseppfolyós
propán vagy bután, valamint ezek keverékének üzemanyag célú
elõállítására (a továbbiakban: cseppfolyós gáztöltõ);
e) a 36. § (1) bekezdés g) pontja szerinti, üzemanyag célú
sûrített földgázt elõállító töltõállomásra (a továbbiakban: sûrített
gáztöltõ);
f) a 36. § (1) bekezdés j) pontja szerinti adalékanyagot
gyártó üzemre (a továbbiakban: adalékgyártó üzem);
g) a 36. § (1) bekezdés a), b) és e) pontja szerinti
üzemanyagcélú benzin, gázolaj és a tüzelõolaj önálló tárolását végzõ
tárolótelepre (a továbbiakban: üzemanyag tároló)
adható.
(2) Az ásványolaj adóraktárt elhagyó csõvezeték az
adóraktáron belüli utolsó hiteles mérési pontig tartozik az
adóraktárhoz. Az adóraktár területére belépõ csõvezeték az adóraktáron
belüli elsõ hiteles mérési ponttól tekintendõ az adóraktár részének.
A két adóraktár közötti csõvezeték az adófelfüggesztés mellett végzett
szállítás szállítóeszközének tekintendõ azzal, hogy a szállítás során
keletkezõ, a külön jogszabály szerinti mértéket meghaladó szállítási
veszteségre keletkezõ adófizetési kötelezettség a kitároló adóraktár
engedélyesét terheli.
(3) A 36. § (1) bekezdésének a)-e) és h)-k) pontjában
meghatározott ásványolajtermék - kivéve a Magyar Gyógyszerkönyvben
meghatározott benzint -, továbbá a 2710 00 71, 2710 00 72, 2710 00 74,
2710 00 76, 2710 00 77, 2710 00 78 vámtarifaszám alatti fûtõolaj csak
kõolajfinomítóban vagy olefingyárban gyártható.
(4) Az (1) bekezdésben foglalt eseteken kívül ásványolaj
adóraktári engedély a 2710 00 26 vámtarifaszámú repülõbenzinnek,
valamint a 2710 00 51 vámtarifaszámú üzemanyag petróleumnak az állandó
nyitvatartással, állandó vámhatósági felügyelet mellett üzemelõ
közforgalmú nemzetközi repülõtéren történõ tárolására is adható (a
továbbiakban: repülõtéri adóraktár).
(5) Az ásványolaj adóraktárra adóraktári engedély akkor
adható, ha adóraktáranként
a) a kõolajfinomítóban legalább atmoszférikus és
vákumdesztillációs technológiai egység, és legalább 50.000 m3,
b) a finomítói üzemanyagraktárban legalább 10.000 m3,
c) az olefingyárban legalább 35.000 m3,
d) a cseppfolyós gáztöltõn, valamint a repülõtéri
adóraktárban legalább 300 m3,
e) az üzemanyag tárolóban legalább 50.000 m3
a talajjal egybeépített, vagy a talajhoz rögzített, az
illetékes hatóság által engedélyezett és - a cseppfolyós gáztöltõ
kivételével - hitelesített tárolótartály áll rendelkezésre.
(6) A jövedéki biztosítékot adóraktáranként
a) kõolajfinomító, finomítói ásványolaj-raktár és
üzemanyagtároló esetén adóraktáranként legalább 200 millió forint, de
több adóraktárral rendelkezõ engedélyes esetében engedélyesenként
legfeljebb 2 milliárd forint,
b) olefingyár esetén legfeljebb 300 millió forint,
c) a sûrített gáztöltõ esetén legfeljebb 80 millió forint,
d) a cseppfolyós gáztöltõ esetén adóraktáranként, illetve
több adóraktárral rendelkezõ engedélyes esetében engedélyesenként
legalább 80 millió forint,
e) a repülõtéri adóraktár esetén legfeljebb 200 millió
forint,
f) az adalékgyártó üzemre legalább 100 millió forint,
illetve az adalékanyagok kizárólag 5 liter vagy annál kisebb
kiszerelésben történõ palackozását (kiszerelését) végzõ adalékgyártó
üzem esetén legalább 5 millió forint
értékben kell nyújtani."
Indokolás: Lásd a T/4744/198. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
8. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 68. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Jövedéki engedélyre jogosult az a személy, [aki]
a) aki - az (5), (8), (9) bekezdésben foglalt eltéréssel -
az ásványolaj termékek esetében 80 millió Ft, az egyéb jövedéki
termékek esetében 15 millió Ft jövedéki biztosíték nyújt,
b) aki könyvvezetési kötelezettségének a kettõs könyvvezetés
szabályai, illetve egyéni vállalkozó esetében az Szja törvény
rendelkezései szerint tesz eleget, és olyan nyilvántartási, bizonylati
rendszert alkalmaz, hogy annak alapján a forgalmazott jövedéki termék
mennyiségi számbavétele ellenõrizhetõ,
c) aki nem áll csõd-, felszámolási vagy végelszámolási
eljárás alatt[.],
d) akinek a vámhatóság, az adóhatóság felé nincs meg nem
fizetett vám-, vagy adótartozása, a társadalombiztosítási szerv felé
társadalombiztosítási járulék tartozása, kivéve, ha arra
részletfizetést vagy fizetési halasztást engedélyeztek, továbbá, aki
nyilatkozik arról, hogy egyéb köztartozása sem áll fenn."
Indokolás: Lásd a T/4744/199. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
9. A Költségvetési a törvényjavaslat 68. §-át a következõ új
(13) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén
a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(13) A vámhatóság a jövedéki engedélyt visszavonja,
amennyiben
a) a jövedéki engedélyes kereskedõ, exportáló, importáló
ellen felszámolási eljárás indult,
b) a jövedéki engedélyes kereskedõ, exportáló, importáló az
adóhatósághoz, illetve a vámhatósághoz teljesítendõ adóbevallási,
adófizetési, vámteher fizetési vagy a társadalombiztosítási járulék
fizetési kötelezettségét a határidõt, illetve az esedékességet 60
nappal meghaladóan késedelmesen teljesítette, vagy azt követõen sem
teljesítette, vagy az adóhatóság a vizsgált idõszakra vonatkozó
adókötelezettség 10 százalékát meghaladó adóhiányt jogerõsen állapít
meg, és a magatartás jellegére tekintettel az adóbírság mérséklését az
Art. 73. §-ának (2) bekezdése kizárja,
c) a 69. § (2) bekezdés a), b) pontjában és (3) bekezdésében
meghatározott feltételek nem teljesülnek,
d) a 70. §-ban, a 71. § (8), (9) bekezdésében foglalt
rendelkezéseket a jövedéki engedélyes kereskedõ ismételten megsérti."
Indokolás: Lásd a T/4744/200. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
10. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 70. § (7)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(7) A jövedéki engedélyes kereskedõnek a belföldön
értékesített jövedéki termékrõl vevõnként olyan nyilvántartással kell
rendelkeznie, amely tartalmazza
a) az értékesített termék megnevezését [(cigaretta, egyéb
dohánygyártmány alkoholtermék, sör, pezsgõ, köztes alkoholtermék,
motorbenzin, gázolaj, üzemanyagcélú sûrített földgáz, üzemanyagcélú
cseppfolyós gáz, fûtõolaj csoportosításban)], számla szerinti értékét
és mennyiségét, a számla számát,
b) a vevõ nevét, székhelye (telephelye) címét, adóazonosító
számát és - kereskedõ vevõ esetén - az e törvény szerinti engedélye
számát,
c) a vásárlás és a teljesítés (kiszállítás) idõpontját.
[tartalmazó külön vevõnyilvántartást is köteles vezetni, és az
értékesített termék értékét havonta, tárgyhó végén összesíteni.] A
nyilvántartás adatai számítógépes adathordozón tárolhatók, a
vámhatóság kérésére azokat rendelkezésre kell bocsátani."
Indokolás: Lásd a T/4744/201. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
11. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 83. § (2) és
(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A törvény 19. §-a - az (1) bekezdés f) pontja
kivételével -, [20-23. §-a,] 20-22. §, 23. §-a, 26. §-ának (2)-(10)
bekezdése, 27. §-a és a 89. § (3), (5), (7), (10), (14), (15), (17) és
(18) bekezdése a kihirdetés napján lép hatályba.
(3) A törvény 19. §-a (1) bekezdésének f) pontja - a (4)
bekezdésben foglalt eltéréssel -, a 32. §-a (3) és (4) bekezdése, a
41. §-a (1) bekezdésének g) pontja - a (6) bekezdésben foglalt
eltéréssel - 1999. január 1-jén lép hatályba. Az 1998. október 31-éig
benyújtott adóraktári engedély iránti kérelemben a 21. § (1) bekezdés
i) pontja szerinti nyilatkozatban határidõként 1999. január 1-jét kell
megjelölni. Az 1998. október 31-ét követõen benyújtott és 1998.
december 31-ét megelõzõen elbírált engedélykérelem esetében a 19. §
(1) bekezdés f) pontja szerinti feltételt - az engedélykérelemben
adott nyilatkozattól fügetlenül - a kérelmezõnek 1999. január 1-jétõl
kell teljesítenie."
Indokolás: Lásd a T/4744/202. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
12. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 84. §-át a
következõ új (2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat
elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen
változik):
"(2) Az a személy, aki e törvény kihirdetésének napján
pezsgõ vagy köztes alkoholtermék elõállítását - a vonatkozó jogszabály
rendelkezései szerint - végzõ - gyártó-, palackozóüzemmel rendelkezik,
a pezsgõ és a köztes alkoholtermék elõállítását 1998. január 1-jétõl
az adóraktári engedélykérelme elutasításáról szóló határozat jogerõre
emelkedéséig, de legfeljebb 1998. június 30-áig adóraktári engedély
nélkül folytathatja, amennyiben
a) az adóraktári engedély iránti kérelmét 1997. december 31-
éig elindítja,
b) 1997. november 30-áig a vámhatóságnak megadja az
adóraktárként mûködtetni kívánt gyártó-, palackozóüzem, üzemi raktár
címét, helyrajzi számát, és bemutatja a vonatkozó jogszabály szerinti
mûködési engedélyét,
c) 1998. január 1-jétõl a 22. § (2) bekezdése szerint
számított jövedéki biztosítékot nyújtja."
Indokolás: Lásd a T/4744/203. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
13. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 89. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A vámtörvény 1. §-ának 21. pontja [a) alpontja] helyébe
a következõ rendelkezés lép:
[1. §] /E törvény alkalmazásában[]]/
[[]21. vámteher:[]]
["]a) a vám, a termékimportot terhelõ általános forgalmi
adó, fogyasztási adó és jövedéki adó (a továbbiakban ez utóbbiak
együtt: forgalmi adók), illetékek, díjak és egyéb, jogszabályon
alapuló kötelezõ befizetések, ha azokat a vámigazgatási eljárás során
kell kivetni;["]
b) a vámbiztosíték megállapítása szempontjából a kivitelre
kerülõ adózatlan jövedéki termékek esetében a forgalmi adók, a
közvámraktárba beraktározott áru után visszaigényelt (levont) forgalmi
adók, a visszatérített egyéb vámteher és az igénybe vett állami
támogatás, továbbá a jövedéki törvény szerinti adómentes felhasználás,
illetve adóraktárba való betárolás céljából importált jövedéki
termékek esetében a forgalmi adók.""
Indokolás: Lásd a T/4744/204. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
14. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 89. §-át a
következõ új (14), (15), (17) és (18) bekezdéssel javasolja
kiegészíteni:
"(14) A vámtörvény 132. §-a (5) bekezdésének felvezetõ
szövege és a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(5) A vámszervezet központi szerve - kérelemre - engedélyt
adhat arra, hogy a vámfizetésre kötelezett a vámterhet - a (2)
bekezdésben foglaltak kivételével - az esedékességtõl számított
tizenöt munkanapon belül fizesse meg (halasztott fizetés). A
halasztott vámfizetésre engedély akkor adható ki, ha a kérelmezõ
a) vámszempontból megbízható és a kérelem benyújtását
megelõzõ tizenkét hónapban rendszeresen - átlagosan legalább heti egy
alkalommal - kért vámteher fizetéssel járó vámkezelést;"
(15) A vámtörvény 141. §-ának (2) bekezdése a következõ
szöveggel egészül ki:
"Amennyiben azonos személy vagy gazdálkodó szerv esetében
több, vámhiányt okozó mulasztás vagy tevékenység egyidejû felfedésére,
elbírálására kerül sor és a kiszabható vámigazgatási bírság összege
együttesen meghaladja szervezet esetében az ötvenezer, természetes
személy esetében az ötezer forintot, az egyes mulasztásokért,
tevékenységekért a vámhiány ötven százalékát kell vámigazgatási
bírságként megállapítani."
(17) A vámtörvény 208. §-ának (1) bekezdése helyébe a
következõ rendelkezés lép:
"(1) A vámügynök megbízás alapján kérheti a vámkezelést,
közremûködhet annak végrehajtásában és egyéb vámigazgatási eljárásnál.
Az e törvényben meghatározott vámbiztosíték(ok) letétele esetén -
külön engedéllyel -
a) kezességvállalási nyilatkozatot adhat,
b) székhelyén (telephelyén) vámraktárat tarthat fenn, ahol a
vámhivatal szolgálati helyet, állandó felügyeletet üzemeltethet,
valamint
c) megbízója javára halasztott vámfizetési engedélye alapján
a vámteher befizetését teljesítheti, amennyiben a vámkezelési kérelmét
a tevékenységi engedély iránti kérelmében megjelölt, és a vámhatóság
által jóváhagyott vámhivatalnál nyújtotta be."
(18) A vámtörvény módosításáról szóló 1997. évi L. törvény
átmeneti rendelkezéseket rögzítõ 69. §-ának (8) bekezdése helyébe a
következõ rendelkezés lép:
"(8) A vámhatóság az 1997. augusztus 1-je elõtt kiadott, a
vámszempontból történõ megbízhatóság vizsgálatát is igénylõ
engedélyeket a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának
különös szabályairól szóló törvénnyel módosított vámtörvény 1. § 23.
pontjában foglalt elõírások figyelembevételével felülvizsgálja. A
módosított feltételeknek meg nem felelõ engedély esetében az új
feltételeket az engedélyesnek 1998. június 30-ig kell teljesítenie.
Ennek hiányában az engedély 1998. július 1-jével érvényét veszti.
Amennyiben a kérelmet benyújtó a vámtörvény alapján korábban
rendelkezett vámszempontból történõ megbízhatósági feltételhez vagy a
vámteherfizetési kötelezettség határidõben való teljesítéséhez kötött
jogosultsággal és a részére kiadott vámhatósági engedély
megszüntetésére, visszavonására a Vámtv. 1. § 23. b) pontjában
szabályozott tartozás mentességi feltétel hiánya miatt került sor, új
engedély kiadására vonatkozó kérelem esetén a vámhatóság eltekint a
Vámtv-ben elõírt két éves korlátozástól, ha a kérelmet benyújtó az 1.
§ 23. b) pontjának módosított feltételeit teljesíti és igazolja az
engedélyhez szükséges egyéb feltételek fennállását is. Az e
bekezdésben rögzített rendelkezéseket a vámszempontból történõ
megbízhatóság vizsgálatát is igénylõ engedélyek iránt benyújtott
kérelmek elbírálásánál, továbbá a jogorvoslati szakaszban lévõ
engedélyezési ügyekben (folyamatban lévõ ügyek) is alkalmazni kell.""
Indokolás: Lásd a T/4744/205. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
15. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 89. §-át a
következõ új (16) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(16) A vámtörvény 174. §-ának szövege (1) bekezdés jelölést
kap és kiegészül a következõ (2), (3), (4) és (5) bekezdéssel:
"(2) A Vám- és Pénzügyõrségnek az országos parancsnok által
kijelölt nyomozó hatóságai a büntetõeljárásról szóló törvény alapján a
vámszervezet nyomozóhatósági hatáskörébe tartozó bûncselekmények
elkövetésének megelõzése, felderítése, megszakítása, az elkövetõ
kilétének megállapítása, az elkövetõ elfogása, a körözött személy
felkutatása, tartózkodási helyének megállapítása, továbá a
bizonyítékok megszerzése céljából, amennyiben mindezek a jövedéki adó
törvény hatálya alá tartozó termékkel kapcsolatosak, a Magyar
Köztársaság Rendõrségérõl szóló 1994. évi XXXIV. törvényben (a
továbbiakban: rendõrségi törvény) meghatározott valamennyi, egyéb
esetben csak bírói engedélyhez nem kötött titkos információgyûjtést
végezhetnek a rendõrségi törvényben mghatározott szabályok szerint.
(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy megállapítsa a Vám-
és Pénzügyõrség fedõvállalkozás létrehozásával, fenntartásával
kapsolatos eljárásának részletes szabályait.
(4) Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy rendeletben
határozza meg a Legfelsõbb Bíróság Elnökével egyetértésben a
különleges eszközök és más módszerek engedélyezésével és
igénybevételével kapcsolatos szabályokat.
(5) Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy rendeletben
határozza meg a Vám- és Pénzügyõrség bûnmegelõzési, bûnüldözési
valamint államigazgatási tevékenységével összefüggésben keletkezett
adatok kezelésének és felhasználásának részletes szabályait.""
Indokolás: Lásd a T/4744/207. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
16. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 91. § (5)
bekezdésében a Kkt. 17. §-át a következõ új (3)-(4) bekezdéssel
kiegészíteni javasolja:
"(5) A Ktv. 17. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"17. § (1) A Kkt. termékdíj alapja az egyéb kõolajtermék
tömege.
(2) A Kkt. termékdíj tételeit az 5. számú melléklet
tartalmazza.
(3) Külön jogszabályban meghatározott feltételekkel és
mértékig visszaigényelhetõ a kenõolajokra vonatkozó Kkt. azon része,
amelyre vonatkozóan a kötelezett a veszélyes hulladékokra vonatkozó
elõírások betartásával a termékdíjköteles használt kenõolajat (a
továbbiakban: fáradt olaj) visszagyûjti és újrahasználja, vagy újra
feldolgozza, vagy energianyerésre felhasználja (a továbbiakban:
kezeli). Kezelésnek minõsül az is, ha a kötelezett a visszagyûjtött
fáradt olajat egy kezelésre engedéllyel rendelkezõ szervezetnek
igazoltan átadja.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott kezelést végzõ szervezet
olyan jogi személy lehet, aki rendelkezik a kezelésre vonatkozó
környezetvédelmi hatósági engedéllyel.""
Indokolás: Lásd a T/4744/206/1. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
17. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 91. §-át a
következõ új (6) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat
elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen
változik):
"(6) A Ktv. 21. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a kenõolajok utáni
termékdíj visszaigénylésének részletes feltételeit rendeletben
állapítsa meg.""
Indokolás: Lásd a T/4744/206/2. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
18. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat Mellékletének
a következõ módosítását javasolja:
"Az egyéb kõolajtermékek termékdíj tételei
Termékdíj köteles termék Ft/kg
Kenõolaj [40] 60,80
Magyar s[S]zabvány[os]nak n[N]em
megfelelõ fûtõolaj [50] 60,80
Magyar s[S]zabvány[os]nak megfelelõ,
de [3%-nál magasabb]
2,8%-ot meghaladó kéntartalmú fûtõolaj [2] 2,00"
Indokolás: Lásd a T/4744/208. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje
egyetért.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1997. október 21.
Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke
Dr. Orosz Sándor s.k.,
a Mezõgazdasági bizottság elnöke
Eleje Honlap