Az Országgyûlés

T/4744/209.. szám

Gazdasági bizottságának

Költségvetési és pénzügyi

bizottságának

Mezõgazdasági bizottságának

m á s o d i k k i e g é s z í t õ a j á n l á s a

a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös

szabályairól szóló T/4744.. sz. törvényjavaslat

vitájához

(együtt kezelendõ a T/4744/102.. sz. ajánlással és a

T/4744/191.. sz. kiegészítõ ajánlással)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés a Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a

továbbiakban: Költségvetési bizottság) - mint elsõ helyen kijelölt

bizottság -, Gazdasági bizottsága, valamint Mezõgazdasági bizottsága

megvitatta a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának

különös szabályairól szóló, T/4744.. számon beterjesztett

törvényjavaslathoz benyújtott T/4744/192-208. számú bizottsági

módosító javaslatokat.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt

szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig

aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési

mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az

ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó

szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem

támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ

képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.

1. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 7. § 19.

pontjának a következõ módosítását javasolja:

"19. megbízható adómentes felhasználó: az a személy, aki a

vámtörvény szerint vámszempontból megbízható, legalább [3] 2 éve

folyamatosan jogosult jövedéki termék adómentes beszerzésére, és

terhére jogerõs határozattal a keretengedély iránti kérelem vagy a

keretengedély módosítására irányuló kérelem benyújtásá[nak]t [évét]

megelõzõ [3] 2 évben összességében a jövedéki biztosíték értékének 10

százalékát meghaladó jövedéki bírságot vagy adóbírságot a vámhatóság

vagy az adóhatóság nem állapított meg, továbbá a jövedéki biztosíték

értékének 10 százalékát meghaladó összegû, az esedékességet 30 nappal

meghaladóan rendezett vagy rendezetlen adótartozása [vagy

vámtartozása] nem volt, kivéve az olyan adótartozást [vagy

vámtartozást], amelyre fizetési könnyítést (fizetési halasztás,

részletfizetés) engedélyeztek."

Indokolás: Lásd a T/4744/192. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

2. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 10. § (5)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) Ha az adómentes felhasználó keretengedélye megszûnik -

kivéve a (6), (7) bekezdésben foglalt esetet -, az adómegállapítási és

adófizetési kötelezettség továbbra is adófelfüggesztés alatt áll a

készleten maradt jövedéki terméknek adóraktárba való betárolásáig

[vagy a szabadforgalomba bocsátásáig], de legfeljebb az engedély

megszûnését követõ 30 napig."

Indokolás: Lásd a T/4744/193. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

3. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 11. § (5)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) A termékkísérõ okmány az adófelfüggesztéssel szállított

jövedéki termék származásának, eredetének, valamint adóraktárba való

be-, illetve kitárolásának, adómentes felhasználó részére történõ

átadásának, külföldre, tranzintterületre való [kiszállításának]

kiléptetésének az igazolására szolgáló bizonylat. A termékkísérõ

okmány a kiállítójának, a címzettnek, a fuvarozónak a megnevezését, a

szállított jövedéki termék azonosítását és mennyiségi adatait, továbbá

a kitárolásra, betárolásra, beléptetésére, kiléptetésre vonatkozó

adatokat és igazolásokat tartalmazza. A belföldön átviteli (tranzit)

rendeltetéssel átszállított jövedéki termék esetében az árut kísérõ

vámokmány termékkísérõ okmánynak minõsül."

Indokolás: Lásd a T/4744/194. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 27. § (3)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) A keretmennyiség tárgyidõszakon belüli módosítását,

illetve a tárgyidõszakot követõ újabb idõszakra szóló keretmennyiség

engedélyezését a keretengedély módosítása iránti kérelem benyújtásával

kell kérni. A módosított, illetve az újabb idõszakra szóló igényt a

kérelmezõnek a 38., 47. §-ban foglaltak szerint kell megadnia. A

keretmennyiség engedélyezésére irányuló kérelem elbírálásánál a 26. §

(5)-(8) és [a 27.] e § (1), (2) bekezdését megfelelõen alkalmazni

kell."

Indokolás: Lásd a T/4744/195. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

5. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 32. § (1)

bekezdésének más megfogalmazását és - ezzel összefüggésben - a

következõ új (2) bekezdéssel történõ kiegészítését, valamint (9)

bekezdésének módosítását javasolja :

"32. § (1) [Az e törvényben nem szabályozott ügyekben

a) a termékimportra a vámtörvényt,

b) a hatósági felügyeletre, az ellenõrzésére, az

adóigazgatási eljárásra, a vámhatósághoz teljesítendõ adózói

kötelezettségre, továbbá az adó visszaigénylésére az Art.-t,

c) a vámtörvényben, illetve az Art-ben nem szabályozott

kérdésekben, továbbá az a)-b) pont alá nem tartozó más államigazgatási

ügyben az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957.

évi IV. törvényt (továbbiakban: Áe.)

kell megfelelõen alkalmazni.] A jövedéki termék vámáru

jellegének fennállásáig a termékimportra, és a belföldrõl

kiszállításra kerülõ adózatlan jövedéki termékre - az e törvényben

szabályozott rendelkezésekkel összhangban - a vámtörvényt kell

alkalmazni.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltak kivételével

a) a hatósági felügyeletre, az ellenõrzésére, az

adóigazgatási eljárásra, a vámhatósághoz teljesítendõ adózói

kötelezettségre, továbbá az adó visszaigénylésére az e törvényben

meghatározott eltérésekkel az Art.-t,

b) a vámtörvényben, illetve az Art-ben nem szabályozott

kérdésekben, továbbá az (1) bekezdés és e bekezdés a) pontja alá nem

tartozó más államigazgatási ügyben az államigazgatási eljárás

általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvényt (továbbiakban:

Áe.)

kell megfelelõen alkalmazni."

"[(9)] (10) A vámhatóság által a [(6)] (7) bekezdés b), c)

pontja alapján kivetett adót az adókivetésrõl szóló határozat

kézhezvételét követõ 8 napon belül meg kell fizetni."

Indokolás: Lásd a T/4744/196. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

6. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 36. § (1)

bekezdése e) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/Az ásványolaj adójának mértéke - a (2) bekezdésben foglalt

eltéréssel -:/

"e) a 2710 00 61, 2710 00 65, 2710 00 66, 2710 00 67 és a

2710 00 68 vámtarifa szám alatti gázolajokra, tüzelõolajokra 67,60

Ft/liter,"

Indokolás: Lásd a T/4744/197. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

7. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 41. §-ának más

megfogalmazását javasolja:

"41. § [(1) Az ásványolaj adóraktárt elhagyó csõvezeték az

adóraktáron belüli utolsó hiteles mérési pontig tartozik az

adóraktárhoz. Az adóraktár területére belépõ csõvezeték az adóraktáron

belüli elsõ hiteles mérési ponttól tekintendõ az adóraktár részének. A

két adóraktár közötti csõvezeték az adófelfüggesztés mellett végzett

szállítás szállítóeszközének tekintendõ azzal, hogy a szállítás során

keletkezõ, a külön jogszabály szerinti mértéket meghaladó szállítási

veszteségre keletkezõ adófizetési kötelezettség - eltérõ megállapodás

hiányában - a kitároló adóraktár engedélyesét terheli.

(2) A 36. §-ban felsorolt ásványolaj termék, a 2710 00 71,

2710 00 72, 2710 00 74, 2710 00 76, 2710 00 78 vámtarifa szám alatti

fûtõolaj, továbbá a nem üzemanyag célú, a 2711 12 vámtarifa szám

alatti propán és a 2711 13 vámtarifa szám alatti bután, valamint ezek

keveréke - kivéve a legfeljebb 2 kg töltõsúlyú, egyszer használatos

kiszerelésben gyártott cseppfolyósított gázterméket -

a) csak adóraktárban állítható elõ,

b) az adó megfizetése nélkül a vámkezelést követõen - az

adómentes felhasználó üzemén, raktárán kívül - csak adóraktárba

szállítható be,

c) az adó megfizetése nélkül - a tranzitterület kivételével

- csak adóraktárban tárolható.

(3) A jövedéki biztosítékot adóraktáranként,

a) az üzemanyag célú sûrített földgáz adóraktárra legfeljebb

80 millió forint,

b) a propán-bután gáz adóraktárra, valamint a kizárólag a

2902 vámtarifa szám alá tartozó ásványolaj termékek elõállítására

szolgáló adóraktárra adóraktáranként, illetve több adóraktárral

rendelkezõ engedélyes esetében engedélyesenként legalább 80 millió

forint,

c) a 2710 00 26 vámtarifa számú repülõbenzinnek, és a 2710

00 51 vámtarifa számú üzemanyag petróleumnak az állandó

nyitvatartással üzemelõ közforgalmú nemzetközi repülõtéren (a

továbbiakban: nemzetközi repülõtér) történõ tárolására, raktározására

legfeljebb 200 millió forint,

d) a kizárólag vegyipari, zárt technológiájú feldolgozás

keretében melléktermékként keletkezõ jövedéki termék elõállítására

legfeljebb 500 millió forint,

e) az egyéb ásványolaj adóraktárak esetében adóraktáranként

legalább 200 millió forint, de adóraktáranként, illetve több

adóraktárral rendelkezõ engedélyes esetében engedélyesenként

legfeljebb 2 milliárd forint értékben kell teljesíteni.

(4) Az ásványolaj adóraktárra adóraktári engedély akkor

adható, ha adóraktáranként

a) a (3) bekezdés b) és c) pontja szerinti adóraktár esetén

legalább 300 m3,

b) az egyéb adóraktár esetében - kivéve az üzemanyagcélú

földgázt elõállító adóraktárat -, ha az adóraktár ásványolaj termék

elõállítására szolgál legalább 35 ezer m3, ha tárolásra szolgál

legalább 10 ezer m3, az illetékes adóhatóság által hitelesített és

engedélyezett,

a talajjal egybeépített, vagy a talajhoz rögzített

tárolótartály áll rendelkezésre.]

(1) Ásványolaj adóraktári engedély

a) a 36. § (1) bekezdés a)-e), h)-k) pontjaiban szereplõ

ásványolajat kõolajból atmoszférikus és vákumdesztillációval, valamint

ehhez kapcsolódó technológiákkal elõállító üzemre (a továbbiakban:

kõolajfinomító);

b) a kõolajfinomító engedélyesének a kõolajfinomító

területén kívül található, az elõállított ásványolaj tárolására,

raktározására alkalmas tárolóra (a továbbiakban: finomítói ásványolaj-

raktár);

c) a 36. § (1) bekezdés c) és h) pontjába tartozó

ásványolajat pirolízissel vegyipari technológiák melléktermékeként

elõállító üzemre (a továbbiakban: olefingyár);

d) a 36. § (1) bekezdés f) pontja szerinti cseppfolyós

propán vagy bután, valamint ezek keverékének üzemanyag célú

elõállítására (a továbbiakban: cseppfolyós gáztöltõ);

e) a 36. § (1) bekezdés g) pontja szerinti, üzemanyag célú

sûrített földgázt elõállító töltõállomásra (a továbbiakban: sûrített

gáztöltõ);

f) a 36. § (1) bekezdés j) pontja szerinti adalékanyagot

gyártó üzemre (a továbbiakban: adalékgyártó üzem);

g) a 36. § (1) bekezdés a), b) és e) pontja szerinti

üzemanyagcélú benzin, gázolaj és a tüzelõolaj önálló tárolását végzõ

tárolótelepre (a továbbiakban: üzemanyag tároló)

adható.

(2) Az ásványolaj adóraktárt elhagyó csõvezeték az

adóraktáron belüli utolsó hiteles mérési pontig tartozik az

adóraktárhoz. Az adóraktár területére belépõ csõvezeték az adóraktáron

belüli elsõ hiteles mérési ponttól tekintendõ az adóraktár részének.

A két adóraktár közötti csõvezeték az adófelfüggesztés mellett végzett

szállítás szállítóeszközének tekintendõ azzal, hogy a szállítás során

keletkezõ, a külön jogszabály szerinti mértéket meghaladó szállítási

veszteségre keletkezõ adófizetési kötelezettség a kitároló adóraktár

engedélyesét terheli.

(3) A 36. § (1) bekezdésének a)-e) és h)-k) pontjában

meghatározott ásványolajtermék - kivéve a Magyar Gyógyszerkönyvben

meghatározott benzint -, továbbá a 2710 00 71, 2710 00 72, 2710 00 74,

2710 00 76, 2710 00 77, 2710 00 78 vámtarifaszám alatti fûtõolaj csak

kõolajfinomítóban vagy olefingyárban gyártható.

(4) Az (1) bekezdésben foglalt eseteken kívül ásványolaj

adóraktári engedély a 2710 00 26 vámtarifaszámú repülõbenzinnek,

valamint a 2710 00 51 vámtarifaszámú üzemanyag petróleumnak az állandó

nyitvatartással, állandó vámhatósági felügyelet mellett üzemelõ

közforgalmú nemzetközi repülõtéren történõ tárolására is adható (a

továbbiakban: repülõtéri adóraktár).

(5) Az ásványolaj adóraktárra adóraktári engedély akkor

adható, ha adóraktáranként

a) a kõolajfinomítóban legalább atmoszférikus és

vákumdesztillációs technológiai egység, és legalább 50.000 m3,

b) a finomítói üzemanyagraktárban legalább 10.000 m3,

c) az olefingyárban legalább 35.000 m3,

d) a cseppfolyós gáztöltõn, valamint a repülõtéri

adóraktárban legalább 300 m3,

e) az üzemanyag tárolóban legalább 50.000 m3

a talajjal egybeépített, vagy a talajhoz rögzített, az

illetékes hatóság által engedélyezett és - a cseppfolyós gáztöltõ

kivételével - hitelesített tárolótartály áll rendelkezésre.

(6) A jövedéki biztosítékot adóraktáranként

a) kõolajfinomító, finomítói ásványolaj-raktár és

üzemanyagtároló esetén adóraktáranként legalább 200 millió forint, de

több adóraktárral rendelkezõ engedélyes esetében engedélyesenként

legfeljebb 2 milliárd forint,

b) olefingyár esetén legfeljebb 300 millió forint,

c) a sûrített gáztöltõ esetén legfeljebb 80 millió forint,

d) a cseppfolyós gáztöltõ esetén adóraktáranként, illetve

több adóraktárral rendelkezõ engedélyes esetében engedélyesenként

legalább 80 millió forint,

e) a repülõtéri adóraktár esetén legfeljebb 200 millió

forint,

f) az adalékgyártó üzemre legalább 100 millió forint,

illetve az adalékanyagok kizárólag 5 liter vagy annál kisebb

kiszerelésben történõ palackozását (kiszerelését) végzõ adalékgyártó

üzem esetén legalább 5 millió forint

értékben kell nyújtani."

Indokolás: Lásd a T/4744/198. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

8. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 68. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Jövedéki engedélyre jogosult az a személy, [aki]

a) aki - az (5), (8), (9) bekezdésben foglalt eltéréssel -

az ásványolaj termékek esetében 80 millió Ft, az egyéb jövedéki

termékek esetében 15 millió Ft jövedéki biztosíték nyújt,

b) aki könyvvezetési kötelezettségének a kettõs könyvvezetés

szabályai, illetve egyéni vállalkozó esetében az Szja törvény

rendelkezései szerint tesz eleget, és olyan nyilvántartási, bizonylati

rendszert alkalmaz, hogy annak alapján a forgalmazott jövedéki termék

mennyiségi számbavétele ellenõrizhetõ,

c) aki nem áll csõd-, felszámolási vagy végelszámolási

eljárás alatt[.],

d) akinek a vámhatóság, az adóhatóság felé nincs meg nem

fizetett vám-, vagy adótartozása, a társadalombiztosítási szerv felé

társadalombiztosítási járulék tartozása, kivéve, ha arra

részletfizetést vagy fizetési halasztást engedélyeztek, továbbá, aki

nyilatkozik arról, hogy egyéb köztartozása sem áll fenn."

Indokolás: Lásd a T/4744/199. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. A Költségvetési a törvényjavaslat 68. §-át a következõ új

(13) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén

a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(13) A vámhatóság a jövedéki engedélyt visszavonja,

amennyiben

a) a jövedéki engedélyes kereskedõ, exportáló, importáló

ellen felszámolási eljárás indult,

b) a jövedéki engedélyes kereskedõ, exportáló, importáló az

adóhatósághoz, illetve a vámhatósághoz teljesítendõ adóbevallási,

adófizetési, vámteher fizetési vagy a társadalombiztosítási járulék

fizetési kötelezettségét a határidõt, illetve az esedékességet 60

nappal meghaladóan késedelmesen teljesítette, vagy azt követõen sem

teljesítette, vagy az adóhatóság a vizsgált idõszakra vonatkozó

adókötelezettség 10 százalékát meghaladó adóhiányt jogerõsen állapít

meg, és a magatartás jellegére tekintettel az adóbírság mérséklését az

Art. 73. §-ának (2) bekezdése kizárja,

c) a 69. § (2) bekezdés a), b) pontjában és (3) bekezdésében

meghatározott feltételek nem teljesülnek,

d) a 70. §-ban, a 71. § (8), (9) bekezdésében foglalt

rendelkezéseket a jövedéki engedélyes kereskedõ ismételten megsérti."

Indokolás: Lásd a T/4744/200. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

10. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 70. § (7)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(7) A jövedéki engedélyes kereskedõnek a belföldön

értékesített jövedéki termékrõl vevõnként olyan nyilvántartással kell

rendelkeznie, amely tartalmazza

a) az értékesített termék megnevezését [(cigaretta, egyéb

dohánygyártmány alkoholtermék, sör, pezsgõ, köztes alkoholtermék,

motorbenzin, gázolaj, üzemanyagcélú sûrített földgáz, üzemanyagcélú

cseppfolyós gáz, fûtõolaj csoportosításban)], számla szerinti értékét

és mennyiségét, a számla számát,

b) a vevõ nevét, székhelye (telephelye) címét, adóazonosító

számát és - kereskedõ vevõ esetén - az e törvény szerinti engedélye

számát,

c) a vásárlás és a teljesítés (kiszállítás) idõpontját.

[tartalmazó külön vevõnyilvántartást is köteles vezetni, és az

értékesített termék értékét havonta, tárgyhó végén összesíteni.] A

nyilvántartás adatai számítógépes adathordozón tárolhatók, a

vámhatóság kérésére azokat rendelkezésre kell bocsátani."

Indokolás: Lásd a T/4744/201. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

11. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 83. § (2) és

(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A törvény 19. §-a - az (1) bekezdés f) pontja

kivételével -, [20-23. §-a,] 20-22. §, 23. §-a, 26. §-ának (2)-(10)

bekezdése, 27. §-a és a 89. § (3), (5), (7), (10), (14), (15), (17) és

(18) bekezdése a kihirdetés napján lép hatályba.

(3) A törvény 19. §-a (1) bekezdésének f) pontja - a (4)

bekezdésben foglalt eltéréssel -, a 32. §-a (3) és (4) bekezdése, a

41. §-a (1) bekezdésének g) pontja - a (6) bekezdésben foglalt

eltéréssel - 1999. január 1-jén lép hatályba. Az 1998. október 31-éig

benyújtott adóraktári engedély iránti kérelemben a 21. § (1) bekezdés

i) pontja szerinti nyilatkozatban határidõként 1999. január 1-jét kell

megjelölni. Az 1998. október 31-ét követõen benyújtott és 1998.

december 31-ét megelõzõen elbírált engedélykérelem esetében a 19. §

(1) bekezdés f) pontja szerinti feltételt - az engedélykérelemben

adott nyilatkozattól fügetlenül - a kérelmezõnek 1999. január 1-jétõl

kell teljesítenie."

Indokolás: Lásd a T/4744/202. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

12. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 84. §-át a

következõ új (2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat

elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen

változik):

"(2) Az a személy, aki e törvény kihirdetésének napján

pezsgõ vagy köztes alkoholtermék elõállítását - a vonatkozó jogszabály

rendelkezései szerint - végzõ - gyártó-, palackozóüzemmel rendelkezik,

a pezsgõ és a köztes alkoholtermék elõállítását 1998. január 1-jétõl

az adóraktári engedélykérelme elutasításáról szóló határozat jogerõre

emelkedéséig, de legfeljebb 1998. június 30-áig adóraktári engedély

nélkül folytathatja, amennyiben

a) az adóraktári engedély iránti kérelmét 1997. december 31-

éig elindítja,

b) 1997. november 30-áig a vámhatóságnak megadja az

adóraktárként mûködtetni kívánt gyártó-, palackozóüzem, üzemi raktár

címét, helyrajzi számát, és bemutatja a vonatkozó jogszabály szerinti

mûködési engedélyét,

c) 1998. január 1-jétõl a 22. § (2) bekezdése szerint

számított jövedéki biztosítékot nyújtja."

Indokolás: Lásd a T/4744/203. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

13. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 89. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A vámtörvény 1. §-ának 21. pontja [a) alpontja] helyébe

a következõ rendelkezés lép:

[1. §] /E törvény alkalmazásában[]]/

[[]21. vámteher:[]]

["]a) a vám, a termékimportot terhelõ általános forgalmi

adó, fogyasztási adó és jövedéki adó (a továbbiakban ez utóbbiak

együtt: forgalmi adók), illetékek, díjak és egyéb, jogszabályon

alapuló kötelezõ befizetések, ha azokat a vámigazgatási eljárás során

kell kivetni;["]

b) a vámbiztosíték megállapítása szempontjából a kivitelre

kerülõ adózatlan jövedéki termékek esetében a forgalmi adók, a

közvámraktárba beraktározott áru után visszaigényelt (levont) forgalmi

adók, a visszatérített egyéb vámteher és az igénybe vett állami

támogatás, továbbá a jövedéki törvény szerinti adómentes felhasználás,

illetve adóraktárba való betárolás céljából importált jövedéki

termékek esetében a forgalmi adók.""

Indokolás: Lásd a T/4744/204. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

14. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 89. §-át a

következõ új (14), (15), (17) és (18) bekezdéssel javasolja

kiegészíteni:

"(14) A vámtörvény 132. §-a (5) bekezdésének felvezetõ

szövege és a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A vámszervezet központi szerve - kérelemre - engedélyt

adhat arra, hogy a vámfizetésre kötelezett a vámterhet - a (2)

bekezdésben foglaltak kivételével - az esedékességtõl számított

tizenöt munkanapon belül fizesse meg (halasztott fizetés). A

halasztott vámfizetésre engedély akkor adható ki, ha a kérelmezõ

a) vámszempontból megbízható és a kérelem benyújtását

megelõzõ tizenkét hónapban rendszeresen - átlagosan legalább heti egy

alkalommal - kért vámteher fizetéssel járó vámkezelést;"

(15) A vámtörvény 141. §-ának (2) bekezdése a következõ

szöveggel egészül ki:

"Amennyiben azonos személy vagy gazdálkodó szerv esetében

több, vámhiányt okozó mulasztás vagy tevékenység egyidejû felfedésére,

elbírálására kerül sor és a kiszabható vámigazgatási bírság összege

együttesen meghaladja szervezet esetében az ötvenezer, természetes

személy esetében az ötezer forintot, az egyes mulasztásokért,

tevékenységekért a vámhiány ötven százalékát kell vámigazgatási

bírságként megállapítani."

(17) A vámtörvény 208. §-ának (1) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(1) A vámügynök megbízás alapján kérheti a vámkezelést,

közremûködhet annak végrehajtásában és egyéb vámigazgatási eljárásnál.

Az e törvényben meghatározott vámbiztosíték(ok) letétele esetén -

külön engedéllyel -

a) kezességvállalási nyilatkozatot adhat,

b) székhelyén (telephelyén) vámraktárat tarthat fenn, ahol a

vámhivatal szolgálati helyet, állandó felügyeletet üzemeltethet,

valamint

c) megbízója javára halasztott vámfizetési engedélye alapján

a vámteher befizetését teljesítheti, amennyiben a vámkezelési kérelmét

a tevékenységi engedély iránti kérelmében megjelölt, és a vámhatóság

által jóváhagyott vámhivatalnál nyújtotta be."

(18) A vámtörvény módosításáról szóló 1997. évi L. törvény

átmeneti rendelkezéseket rögzítõ 69. §-ának (8) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(8) A vámhatóság az 1997. augusztus 1-je elõtt kiadott, a

vámszempontból történõ megbízhatóság vizsgálatát is igénylõ

engedélyeket a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának

különös szabályairól szóló törvénnyel módosított vámtörvény 1. § 23.

pontjában foglalt elõírások figyelembevételével felülvizsgálja. A

módosított feltételeknek meg nem felelõ engedély esetében az új

feltételeket az engedélyesnek 1998. június 30-ig kell teljesítenie.

Ennek hiányában az engedély 1998. július 1-jével érvényét veszti.

Amennyiben a kérelmet benyújtó a vámtörvény alapján korábban

rendelkezett vámszempontból történõ megbízhatósági feltételhez vagy a

vámteherfizetési kötelezettség határidõben való teljesítéséhez kötött

jogosultsággal és a részére kiadott vámhatósági engedély

megszüntetésére, visszavonására a Vámtv. 1. § 23. b) pontjában

szabályozott tartozás mentességi feltétel hiánya miatt került sor, új

engedély kiadására vonatkozó kérelem esetén a vámhatóság eltekint a

Vámtv-ben elõírt két éves korlátozástól, ha a kérelmet benyújtó az 1.

§ 23. b) pontjának módosított feltételeit teljesíti és igazolja az

engedélyhez szükséges egyéb feltételek fennállását is. Az e

bekezdésben rögzített rendelkezéseket a vámszempontból történõ

megbízhatóság vizsgálatát is igénylõ engedélyek iránt benyújtott

kérelmek elbírálásánál, továbbá a jogorvoslati szakaszban lévõ

engedélyezési ügyekben (folyamatban lévõ ügyek) is alkalmazni kell.""

Indokolás: Lásd a T/4744/205. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

15. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 89. §-át a

következõ új (16) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(16) A vámtörvény 174. §-ának szövege (1) bekezdés jelölést

kap és kiegészül a következõ (2), (3), (4) és (5) bekezdéssel:

"(2) A Vám- és Pénzügyõrségnek az országos parancsnok által

kijelölt nyomozó hatóságai a büntetõeljárásról szóló törvény alapján a

vámszervezet nyomozóhatósági hatáskörébe tartozó bûncselekmények

elkövetésének megelõzése, felderítése, megszakítása, az elkövetõ

kilétének megállapítása, az elkövetõ elfogása, a körözött személy

felkutatása, tartózkodási helyének megállapítása, továbá a

bizonyítékok megszerzése céljából, amennyiben mindezek a jövedéki adó

törvény hatálya alá tartozó termékkel kapcsolatosak, a Magyar

Köztársaság Rendõrségérõl szóló 1994. évi XXXIV. törvényben (a

továbbiakban: rendõrségi törvény) meghatározott valamennyi, egyéb

esetben csak bírói engedélyhez nem kötött titkos információgyûjtést

végezhetnek a rendõrségi törvényben mghatározott szabályok szerint.

(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy megállapítsa a Vám-

és Pénzügyõrség fedõvállalkozás létrehozásával, fenntartásával

kapsolatos eljárásának részletes szabályait.

(4) Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy rendeletben

határozza meg a Legfelsõbb Bíróság Elnökével egyetértésben a

különleges eszközök és más módszerek engedélyezésével és

igénybevételével kapcsolatos szabályokat.

(5) Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy rendeletben

határozza meg a Vám- és Pénzügyõrség bûnmegelõzési, bûnüldözési

valamint államigazgatási tevékenységével összefüggésben keletkezett

adatok kezelésének és felhasználásának részletes szabályait.""

Indokolás: Lásd a T/4744/207. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

16. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 91. § (5)

bekezdésében a Kkt. 17. §-át a következõ új (3)-(4) bekezdéssel

kiegészíteni javasolja:

"(5) A Ktv. 17. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"17. § (1) A Kkt. termékdíj alapja az egyéb kõolajtermék

tömege.

(2) A Kkt. termékdíj tételeit az 5. számú melléklet

tartalmazza.

(3) Külön jogszabályban meghatározott feltételekkel és

mértékig visszaigényelhetõ a kenõolajokra vonatkozó Kkt. azon része,

amelyre vonatkozóan a kötelezett a veszélyes hulladékokra vonatkozó

elõírások betartásával a termékdíjköteles használt kenõolajat (a

továbbiakban: fáradt olaj) visszagyûjti és újrahasználja, vagy újra

feldolgozza, vagy energianyerésre felhasználja (a továbbiakban:

kezeli). Kezelésnek minõsül az is, ha a kötelezett a visszagyûjtött

fáradt olajat egy kezelésre engedéllyel rendelkezõ szervezetnek

igazoltan átadja.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott kezelést végzõ szervezet

olyan jogi személy lehet, aki rendelkezik a kezelésre vonatkozó

környezetvédelmi hatósági engedéllyel.""

Indokolás: Lásd a T/4744/206/1. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

17. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 91. §-át a

következõ új (6) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat

elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen

változik):

"(6) A Ktv. 21. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a kenõolajok utáni

termékdíj visszaigénylésének részletes feltételeit rendeletben

állapítsa meg.""

Indokolás: Lásd a T/4744/206/2. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

18. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat Mellékletének

a következõ módosítását javasolja:

"Az egyéb kõolajtermékek termékdíj tételei

Termékdíj köteles termék Ft/kg

Kenõolaj [40] 60,80

Magyar s[S]zabvány[os]nak n[N]em

megfelelõ fûtõolaj [50] 60,80

Magyar s[S]zabvány[os]nak megfelelõ,

de [3%-nál magasabb]

2,8%-ot meghaladó kéntartalmú fûtõolaj [2] 2,00"

Indokolás: Lásd a T/4744/208. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje

egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. október 21.

Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,

a Költségvetési bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke

Dr. Orosz Sándor s.k.,

a Mezõgazdasági bizottság elnöke

Eleje Honlap