PÉNZÜGYMINISZTER

T/4744/211..

Zárószavazás elõtti módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnöke

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

Az elõterjesztõ nevében a jövedéki adóról és a jövedéki termékek

forgalmazásának különös szabályairól szóló T/4744.. számú törvényjavaslat

T/4744/210.. számú, zárószavazásra bocsátandó egységes javaslata

koherencia zavarainak elhárítása érdekében - a Házszabály 107. §-a (1)

bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - a következõ

zárószavazás elõtti módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1. Az egységes javaslat 41. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolom:

"(3) A 36. § (1) bekezdésének a)-e) és h)[-], i), k) pontjában

meghatározott ásványolajtermék - kivéve a Magyar Gyógyszerkönyvben

meghatározott benzint -, továbbá a 2710 00 71, 2710 00 72, 2710 00 74,

2710 00 76, 2710 00 77, 2710 00 78 vámtarifaszám alatti fûtõolaj csak

kõolajfinomítóban vagy olefingyárban gyártható."

I n d o k o l á s

A kizárólag kõolajfinomítóban elõállítható termékek sorában a

36. § (1) bekezdés j) pontja alatti termék (adalékanyag) szerepeltetése

ellentétben áll a 41. § (1) bekezdés f) pontjával, amely szerint

adalékgyártó üzemre is adható adóraktári engedély. Ez utóbbi rendelkezés

alapján tehát a kérdéses termékek elõállítása nem kizárólagosan a

kõolajfinomítóban, hanem az adalékgyártó adóraktárban is megengedett. A

javaslat a két rendelkezés közötti koherencia megteremtését szolgálja.

2. Az egységes javaslat 41. § (5) bekezdés b) pontjának a

következõ módosítását javasolom:

/(5) Az ásványolaj adóraktárra adóraktári engedély akkor adható,

ha adóraktáranként/

"b) a finomítói [üzemanyag]ásványolaj-raktárban legalább

10.000 m3,"

/a talajjal egybeépített, vagy a talajhoz rögzített, az

illetékes hatóság által engedélyezett és - a cseppfolyós gáztöltõ

kivételével - hitelesített tárolótartály áll rendelkezésre./

I n d o k o l á s

A rendelkezésben szereplõ adóraktár típusra a 41. § (1) bekezdés

b) pontja a "finomítói ásványolaj-raktár" elnevezést jelöli meg. Az (5)

bekezdés b) pontjában is, - a törvény belsõ koherenciájának biztosítása

Brdekében - ezzel azonos megjelölést kell alkalmazni.

3. Az egységes javaslat 64. § (3) bekezdés c) pontjának

következõ módosítását javasoljuk:

/(3) Az adójegy/

"c) az egyedi fogyasztói csomag [legmagasabb]

kiskereskedelmi eladási árát,"

/tartalmazza./

I n d o k o l á s

A T/4744/191.. számú kiegészítõ ajánlás 44. pontjának

elfogadásával a dohánygyártmányok adójegyén feltüntetett ártól a

kiskereskedelemben se felfelé, se lefelé nem lehet eltérni. A 64. § (3)

bekezdés c) pontjának rendelkezése viszont az adójegyes árat maximált

árként ("legmagasabb kiskereskedelmi eladási ár") határozza meg. A belsõ

koherencia megteremtése érdekében a "legmagasabb" jelzõ elhagyása

szükséges.

4. Az egységes javaslat 69. § (4) bekezdés a) és b)

pontjának a következõ módosítását javasolom:

/(4) A jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenységre és saját

számlára végzett importtevékenységre szóló jövedéki engedély (2)

bekezdésben foglaltakon túli feltétele, hogy a kérelmezõ/

"a) a 36. § (1) bekezdés a), b), d), e) pontja szerinti

motorbenzin, gázolaj, tüzelõolaj, továbbá a fûtõolaj esetében

telephelyenként legalább 500 m3 ûrtartalmú, az illetékes hatóság által

hitelesített és engedélyezett, a talajjal egybeépített vagy a talajhoz

rögzített tárolótartállyal vagy tárolótartályban tárolótérfogattal (a

továbbiakban: tárolótartály),

b) a 36. § (1) bekezdés f) pontja szerinti cseppfolyós gáz

esetében telephelyenként esetében 300 m3 ûrtartalmú, a talajjal

egybeépített vagy a talajhoz rögzített tárolótartállyal"

/is rendelkezzen./

I n d o k o l á s

A rendelkezésben visszahivatkozott 36. § három bekezdésbõl áll,

ezért - a törvényjavaslat belsõ koherenciájának megteremtése érdekében -

a hivatkozásnál a bekezdés számát is szükséges feltüntetni.

5. Az egységes javaslat 72. § (15) bekezdésének a

következõ módosítását javasolom:

"(15) Az üzemanyagtöltõ állomás tárolótartályából kizárólag a

36. § (1) bekezdés a) pontja alatti, továbbá a 2710 0036 vámtarifaszámú

motorbenzin, a 36. § f) pontja alatti üzemanyagcélú cseppfolyósított

gáz, illetve a 2710 00 66 01 vámtarifa számú gázolaj, a 2710 00 66 02,

2710 00 67 02 vámtarifa számú tüzelõolaj, és csak kútoszlopon keresztül

értékesíthetõ."

I n d o k o l á s

A rendelkezésben visszahivatkozott 36. § három bekezdésbõl áll,

ezért - a törvényjavaslat belsõ koherenciájának megteremtése érdekében -

a hivatkozásnál a bekezdés számát is szükséges feltüntetni.

6. Az egységes javaslat 73. § (1) bekezdés b) pontjának

módosítását javasolom:

/(1) A vámhatóság és az adóhatóság a jövedéki szabályok

megtartásának ellenõrzése érdekében /

"b) ellenõrizheti, hogy a nem jövedéki engedélyes kereskedõ a

dohánygyártmányok adójegyén feltüntetett ár[nál]tól eltérõ árat

érvényesít-e [magasabb árat];"

I n d o k o l á s

A T/4744/191.. számú kiegészítõ ajánlás 44. pontjának

elfogadásával (amelynek értelmében a dohánygyártmányok adójegyén

feltüntett ár a kiskereskedelemben fix árként funkcionál) - a belsõ

koherencia megteremtése érdekében - az ellenõrzés számára nem annak

vizsgálatát kell elõírni, hogy a kiskereskedõ (a nem jövedéki engedélyes

kereskedõ) az adójegyen szereplõ árnál érvényesít-e magasabb árat ,

hanem azt, hogy a fix árat betartja-e.

7. Az egységes javaslat 84. § (4) bekezdésének a

következõ módosítását javasolom:

"(4) A 19. § (1) bekezdés f) pontjában foglalt feltételt a

[földgáz és a propán-bután gáz adóraktárra] cseppfolyós gáztöltõre és a

sûrített gáztöltõre 2000. január 1-jétõl, a sörfõzdére és a bérfõzést

végzõ szeszfõzdére 2001. január 1-jétõl kell teljesíteni. A 19. § (1)

bekezdés f) pontjában foglalt feltétel teljesítésére vonatkozó

nyilatkozatra a (3) bekezdésnek a nyilatkozattal kapcsolatos

rendelkezéseit értelemszerûen alkalmazni kell."

I n d o k o l á s

A T/4744/209.. számú második kiegészítõ ajánlás 7. pontjának

elfogadásával a 41. § (1) bekezdés d) pontjában a propán-bután gáz

adóraktárra a "cseppfolyós gáztöltõ" megnevezés, az e) pontjában a

földgáz adóraktárra a "sûrített gáztöltõ" megnevezés került bevezetésre.

A 84. § (4) bekezdésében is - a belsõ koherencia megteremtése érdekében

- ezen megnevezések használata szükséges.

8. Az egységes javaslat 84. § (6) bekezdésének következõ

módosítását javasolom:

"(6) Az e törvény kihirdetésének napját megelõzõen kötött

szerzõdés alapján, a Kõolaj és Kõolajtermék Készletezõ Szövetség

megbízásából az 1993. évi IL. törvény értelmében végzett tárolásra

használt tárolóhelyre a törvény 41. §-a (1) bekezdésének g) pontja

[1999.] 1998. január 1-jétõl alkalmazható azzal, hogy a 41. § (5)

bekezdése e) pontjában elõírt tárolótartály követelmény helyett legalább

14.000 m3 tárolótartálynak kell rendelkezésre állni.

I n d o k o l á s

Az egységes javaslat 84. § (3) bekezdése tartalmazza a csak

1999. január 1-jén hatályba lépõ rendelkezéseket, a 41. § (1) bekezdés

g) pontja esetében a 84. § (6) bekezdésében foglalt eltéréssel. Ez

utóbbi (6) bekezdésben a Kõolaj és Kõolajtermék Készletezõ Szövetség

adóraktáraira vonatkozó rendelkezés a hatálybalépésre az eltérõ idõpont

helyett - leírási hiba miatt - ugyanezen idõpontot jelöli meg. A helyes

idõpont 1998. január 1-je. A módosítás ezt a hibát korrigálja.

9. Az egységes javaslat 86. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolom:

"(1) A Jszt. szerinti termelõ, termeltetõ jövedéki alany (a

továbbiakban: a jövedéki alany), továbbá az a személy, aki 1998. január

1-jét megelõzõen pezsgõ vagy köztes alkoholtermék elõállítását vagy

termeltetését végezte (e § alkalmazásában a továbbiakban: személy) az

általa elõállított (termeltetett), de 1997. december 31-éig nem

értékesített jövedéki termékrõl telephelyenként és összesítve

készletbevallást ad a Jszt. szerint jövedéki ellenõrzésre jogosult

vámhivatalnak, megállapítja az 1998. január 1-jei fordulónappal

leltározással alátámasztott készlet tényleges mennyiségét

(telephelyenként és összesítve). A készletbevallást olyan mennyiségi

egységben kell megadni, amely az e törvényben foglalt rendelkezés

alapján az adó alapjául szolgál."

I n d o k o l á s

A 86. § az 1997. december 31-én készleten lévõ termékek utáni

fogyasztási adó jövedéki adóvá való "átváltására" vonatkozó

rendelkezéseket tartalmazza. A fogyasztási adót szabályozó 1991. évi

LXXVIII. törvény értelmében nemcsak a termelõ, hanem a termeltetõ is

adóalanya a fogyasztási adónak. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a termelõ,

hanem a termeltetõ esetében is rendezni kell az 1997. december 31-éig

fogyasztási adóként meghatározott adóteher további sorsát. A módosítás

a fogyasztási adó törvény és a jövedéki adó törvény rendelkezései

közötti koherencia megteremtését szolgálja.

10. Az egységes javaslat 92. § (5) bekezdésében a

környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek

környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény (Ktv.)

17. §-a (4) bekezdésének a módosításában a következõ kiegészítést

javasolom:

"(4) A (3) bekezdésben meghatározott kezelést végzõ szervezet

olyan jogi személy lehet, aki rendelkezik a kezelésre vonatkozó

felhatalmazással és környezetvédelmi hatósági engedéllyel."

I n d o k o l á s

A Költségvetési és Pénzügyi Bizottság T/4744/207. számú módosító

javaslata leírási hibával került a T/4744/209.. számú második kiegészítõ

ajánlás 16. pontjába beszerkesztésre. A módosítás az eredeti indítvány

szövegét hozza vissza.

Budapest, 1997. október " ".

Tisztelettel:

Dr. Medgyessy Péter

Eleje Honlap