PÉNZÜGYMINISZTER
Zárószavazás elõtti módosító javaslat
Dr. Gál Zoltán úr
az Országgyûlés elnöke
Budapest
Tisztelt Elnök Úr!
Az elõterjesztõ nevében a jövedéki adóról és a jövedéki termékek
forgalmazásának különös szabályairól szóló T/4744.. számú törvényjavaslat
T/4744/210.. számú, zárószavazásra bocsátandó egységes javaslata
koherencia zavarainak elhárítása érdekében - a Házszabály 107. §-a (1)
bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - a következõ
zárószavazás elõtti módosító javaslatokat
terjesztem elõ:
1. Az egységes javaslat 41. § (3) bekezdésének a
következõ módosítását javasolom:
"(3) A 36. § (1) bekezdésének a)-e) és h)[-], i), k) pontjában
meghatározott ásványolajtermék - kivéve a Magyar Gyógyszerkönyvben
meghatározott benzint -, továbbá a 2710 00 71, 2710 00 72, 2710 00 74,
2710 00 76, 2710 00 77, 2710 00 78 vámtarifaszám alatti fûtõolaj csak
kõolajfinomítóban vagy olefingyárban gyártható."
I n d o k o l á s
A kizárólag kõolajfinomítóban elõállítható termékek sorában a
36. § (1) bekezdés j) pontja alatti termék (adalékanyag) szerepeltetése
ellentétben áll a 41. § (1) bekezdés f) pontjával, amely szerint
adalékgyártó üzemre is adható adóraktári engedély. Ez utóbbi rendelkezés
alapján tehát a kérdéses termékek elõállítása nem kizárólagosan a
kõolajfinomítóban, hanem az adalékgyártó adóraktárban is megengedett. A
javaslat a két rendelkezés közötti koherencia megteremtését szolgálja.
2. Az egységes javaslat 41. § (5) bekezdés b) pontjának a
következõ módosítását javasolom:
/(5) Az ásványolaj adóraktárra adóraktári engedély akkor adható,
ha adóraktáranként/
"b) a finomítói [üzemanyag]ásványolaj-raktárban legalább
10.000 m3,"
/a talajjal egybeépített, vagy a talajhoz rögzített, az
illetékes hatóság által engedélyezett és - a cseppfolyós gáztöltõ
kivételével - hitelesített tárolótartály áll rendelkezésre./
I n d o k o l á s
A rendelkezésben szereplõ adóraktár típusra a 41. § (1) bekezdés
b) pontja a "finomítói ásványolaj-raktár" elnevezést jelöli meg. Az (5)
bekezdés b) pontjában is, - a törvény belsõ koherenciájának biztosítása
Brdekében - ezzel azonos megjelölést kell alkalmazni.
3. Az egységes javaslat 64. § (3) bekezdés c) pontjának
következõ módosítását javasoljuk:
/(3) Az adójegy/
"c) az egyedi fogyasztói csomag [legmagasabb]
kiskereskedelmi eladási árát,"
/tartalmazza./
I n d o k o l á s
A T/4744/191.. számú kiegészítõ ajánlás 44. pontjának
elfogadásával a dohánygyártmányok adójegyén feltüntetett ártól a
kiskereskedelemben se felfelé, se lefelé nem lehet eltérni. A 64. § (3)
bekezdés c) pontjának rendelkezése viszont az adójegyes árat maximált
árként ("legmagasabb kiskereskedelmi eladási ár") határozza meg. A belsõ
koherencia megteremtése érdekében a "legmagasabb" jelzõ elhagyása
szükséges.
4. Az egységes javaslat 69. § (4) bekezdés a) és b)
pontjának a következõ módosítását javasolom:
/(4) A jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenységre és saját
számlára végzett importtevékenységre szóló jövedéki engedély (2)
bekezdésben foglaltakon túli feltétele, hogy a kérelmezõ/
"a) a 36. § (1) bekezdés a), b), d), e) pontja szerinti
motorbenzin, gázolaj, tüzelõolaj, továbbá a fûtõolaj esetében
telephelyenként legalább 500 m3 ûrtartalmú, az illetékes hatóság által
hitelesített és engedélyezett, a talajjal egybeépített vagy a talajhoz
rögzített tárolótartállyal vagy tárolótartályban tárolótérfogattal (a
továbbiakban: tárolótartály),
b) a 36. § (1) bekezdés f) pontja szerinti cseppfolyós gáz
esetében telephelyenként esetében 300 m3 ûrtartalmú, a talajjal
egybeépített vagy a talajhoz rögzített tárolótartállyal"
/is rendelkezzen./
I n d o k o l á s
A rendelkezésben visszahivatkozott 36. § három bekezdésbõl áll,
ezért - a törvényjavaslat belsõ koherenciájának megteremtése érdekében -
a hivatkozásnál a bekezdés számát is szükséges feltüntetni.
5. Az egységes javaslat 72. § (15) bekezdésének a
következõ módosítását javasolom:
"(15) Az üzemanyagtöltõ állomás tárolótartályából kizárólag a
36. § (1) bekezdés a) pontja alatti, továbbá a 2710 0036 vámtarifaszámú
motorbenzin, a 36. § f) pontja alatti üzemanyagcélú cseppfolyósított
gáz, illetve a 2710 00 66 01 vámtarifa számú gázolaj, a 2710 00 66 02,
2710 00 67 02 vámtarifa számú tüzelõolaj, és csak kútoszlopon keresztül
értékesíthetõ."
I n d o k o l á s
A rendelkezésben visszahivatkozott 36. § három bekezdésbõl áll,
ezért - a törvényjavaslat belsõ koherenciájának megteremtése érdekében -
a hivatkozásnál a bekezdés számát is szükséges feltüntetni.
6. Az egységes javaslat 73. § (1) bekezdés b) pontjának
módosítását javasolom:
/(1) A vámhatóság és az adóhatóság a jövedéki szabályok
megtartásának ellenõrzése érdekében /
"b) ellenõrizheti, hogy a nem jövedéki engedélyes kereskedõ a
dohánygyártmányok adójegyén feltüntetett ár[nál]tól eltérõ árat
érvényesít-e [magasabb árat];"
I n d o k o l á s
A T/4744/191.. számú kiegészítõ ajánlás 44. pontjának
elfogadásával (amelynek értelmében a dohánygyártmányok adójegyén
feltüntett ár a kiskereskedelemben fix árként funkcionál) - a belsõ
koherencia megteremtése érdekében - az ellenõrzés számára nem annak
vizsgálatát kell elõírni, hogy a kiskereskedõ (a nem jövedéki engedélyes
kereskedõ) az adójegyen szereplõ árnál érvényesít-e magasabb árat ,
hanem azt, hogy a fix árat betartja-e.
7. Az egységes javaslat 84. § (4) bekezdésének a
következõ módosítását javasolom:
"(4) A 19. § (1) bekezdés f) pontjában foglalt feltételt a
[földgáz és a propán-bután gáz adóraktárra] cseppfolyós gáztöltõre és a
sûrített gáztöltõre 2000. január 1-jétõl, a sörfõzdére és a bérfõzést
végzõ szeszfõzdére 2001. január 1-jétõl kell teljesíteni. A 19. § (1)
bekezdés f) pontjában foglalt feltétel teljesítésére vonatkozó
nyilatkozatra a (3) bekezdésnek a nyilatkozattal kapcsolatos
rendelkezéseit értelemszerûen alkalmazni kell."
I n d o k o l á s
A T/4744/209.. számú második kiegészítõ ajánlás 7. pontjának
elfogadásával a 41. § (1) bekezdés d) pontjában a propán-bután gáz
adóraktárra a "cseppfolyós gáztöltõ" megnevezés, az e) pontjában a
földgáz adóraktárra a "sûrített gáztöltõ" megnevezés került bevezetésre.
A 84. § (4) bekezdésében is - a belsõ koherencia megteremtése érdekében
- ezen megnevezések használata szükséges.
8. Az egységes javaslat 84. § (6) bekezdésének következõ
módosítását javasolom:
"(6) Az e törvény kihirdetésének napját megelõzõen kötött
szerzõdés alapján, a Kõolaj és Kõolajtermék Készletezõ Szövetség
megbízásából az 1993. évi IL. törvény értelmében végzett tárolásra
használt tárolóhelyre a törvény 41. §-a (1) bekezdésének g) pontja
[1999.] 1998. január 1-jétõl alkalmazható azzal, hogy a 41. § (5)
bekezdése e) pontjában elõírt tárolótartály követelmény helyett legalább
14.000 m3 tárolótartálynak kell rendelkezésre állni.
I n d o k o l á s
Az egységes javaslat 84. § (3) bekezdése tartalmazza a csak
1999. január 1-jén hatályba lépõ rendelkezéseket, a 41. § (1) bekezdés
g) pontja esetében a 84. § (6) bekezdésében foglalt eltéréssel. Ez
utóbbi (6) bekezdésben a Kõolaj és Kõolajtermék Készletezõ Szövetség
adóraktáraira vonatkozó rendelkezés a hatálybalépésre az eltérõ idõpont
helyett - leírási hiba miatt - ugyanezen idõpontot jelöli meg. A helyes
idõpont 1998. január 1-je. A módosítás ezt a hibát korrigálja.
9. Az egységes javaslat 86. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolom:
"(1) A Jszt. szerinti termelõ, termeltetõ jövedéki alany (a
továbbiakban: a jövedéki alany), továbbá az a személy, aki 1998. január
1-jét megelõzõen pezsgõ vagy köztes alkoholtermék elõállítását vagy
termeltetését végezte (e § alkalmazásában a továbbiakban: személy) az
általa elõállított (termeltetett), de 1997. december 31-éig nem
értékesített jövedéki termékrõl telephelyenként és összesítve
készletbevallást ad a Jszt. szerint jövedéki ellenõrzésre jogosult
vámhivatalnak, megállapítja az 1998. január 1-jei fordulónappal
leltározással alátámasztott készlet tényleges mennyiségét
(telephelyenként és összesítve). A készletbevallást olyan mennyiségi
egységben kell megadni, amely az e törvényben foglalt rendelkezés
alapján az adó alapjául szolgál."
I n d o k o l á s
A 86. § az 1997. december 31-én készleten lévõ termékek utáni
fogyasztási adó jövedéki adóvá való "átváltására" vonatkozó
rendelkezéseket tartalmazza. A fogyasztási adót szabályozó 1991. évi
LXXVIII. törvény értelmében nemcsak a termelõ, hanem a termeltetõ is
adóalanya a fogyasztási adónak. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a termelõ,
hanem a termeltetõ esetében is rendezni kell az 1997. december 31-éig
fogyasztási adóként meghatározott adóteher további sorsát. A módosítás
a fogyasztási adó törvény és a jövedéki adó törvény rendelkezései
közötti koherencia megteremtését szolgálja.
10. Az egységes javaslat 92. § (5) bekezdésében a
környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek
környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény (Ktv.)
17. §-a (4) bekezdésének a módosításában a következõ kiegészítést
javasolom:
"(4) A (3) bekezdésben meghatározott kezelést végzõ szervezet
olyan jogi személy lehet, aki rendelkezik a kezelésre vonatkozó
felhatalmazással és környezetvédelmi hatósági engedéllyel."
I n d o k o l á s
A Költségvetési és Pénzügyi Bizottság T/4744/207. számú módosító
javaslata leírási hibával került a T/4744/209.. számú második kiegészítõ
ajánlás 16. pontjába beszerkesztésre. A módosítás az eredeti indítvány
szövegét hozza vissza.
Budapest, 1997. október " ".
Tisztelettel:
Dr. Medgyessy Péter
Eleje Honlap