T/4745/6..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése

alapján a gazdasági társaságokról szóló T/4745.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat II. fejezet 3. Címe és a 14. § és a 15. §

(1) bekezdése a következõk szerint módosul:

"3. Cím

[Az elõtársaság] A gazdasági társaság mûködésének megkezdése

14. §

(1) A gazdasági társaság a társasági szerzõdése (alapító

okirata, alapszabálya) ellenjegyzésének, illetve közokiratba

foglalásának napjától [a létrehozni kívánt gazdasági társaság

elõtársaságaként] a cégbejegyzésig e törvénybe foglalt

korlátozásokkal mûködhet.

(2) A létrehozni kívánt gazdasági társaságnak a társasági

szerzõdésben (alapító okiratban, alapszabályban) kijelölt vezetõ

tisztségviselõi a létrehozni kívánt gazdasági társaság cégbejegyzéséig

annak nevében és javára járnak el, [az elõtársasági jelleget azonban]

de a cégbejegyzési eljárás alatt ezen tényt a gazdasági társaság

iratain és a megkötött jogügyletek során kifejezetten jelezni kell.

(3) A[z elõtársaság] gazdasági társaság üzletszerû gazdasági

tevékenységet csak a [gazdasági társaság] cégbejegyzése iránti kérelem

benyújtását követõen folytathat azzal a megszorítással, hogy a

cégbejegyzésig hatósági engedélyhez kötött tevékenységet nem végezhet.

15. §

(1) [Az elõtársaságra a létrehozni kívánt gazdasági

társaságra irányadó szabályokat kell alkalmazni azzal az eltéréssel,

hogy] A gazdasági társaságnak a cégbejegyzéséig,

a) [az elõtársaság] a gazdasági társaság tagjainak

személyében - a törvény által kötelezõként elõírt eseteket kivéve -

változás nem következhet be;

b) a társasági szerzõdés (alapító okirat, alapszabály)

módosítására - a cégbíróság hiánypótlásra történõ felhívása

teljesítésének kivételével - nem kerülhet sor;

c) nem kezdeményezhetõ a tag kizárására irányuló per;

d) jogutód nélküli megszünés vagy más gazdasági társasággá,

illetve közhasznú társasággá való átalakulás nem határozható el.

Indokolás:

A törvényjavaslat módosítani kívánt rendelkezése

feleslegesen bonyolítja a gazdasági társaságok megalakulásával

kapcsolatos szabályokat. Nincs értelme elnevezni a gazdasági

társaságot - annak cégbejegyzéséig - elõtársaságnak és ezt a jelleget

külön is jeleztetni a gazdaság iratain és a jogügyletei során. A

cégbejegyzési eljárás most beterjesztett törvényjavaslata szerint

pedig a cégbejegyzése alatti helyzetet a "b.a." rövidítéssel egyébként

is jelezni kell, tehát mind a hatóságok, mind az ügyfelek ebbõl

értesülhetnek, hogy a cég bejegyzés alatt áll és így nem "teljes

értékû".

2. A törvényjavaslat 23. §-a a következõ új (4) bekezdéssel

egészül ki:

"(4) A gazdasági társaságnak a cégjegyzékbõl történt,

hivatalból elrendelt törlését követõ két évig nem lehet más gazdasági

társaság vezetõ tisztségviselõje az a személy, aki a törlés napját

megelõzõ évben a törléssel megszünt gazdasági társaságnál vezetõ

tisztségviselõ volt."

Indokolás:

A 23. §-ban felsorolt kizárási okokat indokolt

kiterjeszteni azon esetekre is, amikor a cégbíróság a céget hivatalból

törli, amiatt, hogy a céget huzamosabb ideje

már "nem találják", eltûnt. A vezetõ tisztségviselõnek ugyanis

a vonatkozó törvényi rendelkezések szerint minden, a céggel

kapcsolatos változást az illetékes hatóságoknak, cégbíróságnak be kell

jelenteni, és amennyiben ez nem történik meg, úgy ezért a

tisztségviselõ felelõs. A gyakorlatban jelenleg viszonylag sok cég

csak a cégjegyzék szerint létezik, de a hatóságok nem találják. Ezen

cégek nem egyszer tiltott tevékenységet is folytatnak.

3. A törvényjavaslat 25. § (2) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(2) A vezetõ tisztségviselõ [és azok közeli hozzátartozója

(Ptk. 685. § b) pont)] nem köthet a saját nevében vagy javára,

valamint a közeli hozzátartozójával (Ptk. 685. § b) pont) a gazdasági

társaság tevékenysége körébe tartozó ügyleteket, kivéve, ha ezt a

társasági szerzõdés (alapító okirat, alapszabály) kifejezetten

megengedi."

Indokolás:

A törvényjavaslat ezen rendelkezése érthetetlen és

értelmetlen akkor, amikor a vezetõ tisztségviselõ közeli

hozzátartozójának tiltja meg, hogy bizonyos, a gazdasági táraság

tevékenységi körébe tartozó ügyleteket saját nevében vagy javára

megköthessen. A logikus az lenne, hogy a vezetõ tisztségviselõ a

közeli hozzátartozójával ne köthessen ilyen ügyletet, kivéve, ha ezt a

társasági szerzõdés kifejezetten megengedi. Az összeférhetetlenségi

helyzet, illetve a kijátszási lehetõség ezen a ponton áll fenn.

4. A törvényjavaslat 31. § (2) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(2) Kötelezõ a felügyelõ bizottság létrehozása:

a) részvénytársaság esetében;

b) korlátolt felelõsségû társaság esetében, ha a társaság

törzstõkéje [ötvenmillió] százmillió forintnál nagyobb összegû;

c) bármely [jogi személyiségû] gazdasági társaság esetében,

ha a társaság teljes munkaidõben foglalkoztatott munkavállalóinak

létszáma éves átlagban a kétszáz fõt meghaladja."

Indokolás:

A gyakorlat azt bizonyítja, hogy kft.-k esetében hatékonyabb

- bizonyos értékhatár felett - a könyvvizsgáló alkalmazása. Nem

indokolt felügyelõ bizottság létrehozását elrendelni, csak a nagyobb

törzstõkéjû kft.-k esetében. Amennyiben a tulajdonosok fontosnak érzik

úgy is létrehoznak felügyelõ bizottságot, kisebb törzstõke esetén is.

Nemcsak jogi személyiségû gazdasági társaság esetében

lehetséges kétszáz fõt meghaladó alkalmazotti foglalkoztatás, és ez

esetben indokolt lehet felügyelõ bizottság létrehozása.

5. A törvényjavaslat 33. § (1) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(1) Részvénytársaság alapító okirata (alapszabálya),

valamint a [százmillió forintot meghaladó összegû törzstõkével

rendelkezõ] korlátolt felelõsségû társaság társasági szerzõdése az

igazgatóság tagjainak (ügyvezetõnek) megválasztását, visszahívását, és

díjazása megállapítását, valamint az alapító okiratban

(alapszabályban, társasági szerzõdésben) meghatározott jogügyletek

jóváhagyását a felügyelõ bizottságra ruházhatja át."

Indokolás:

Nem látom indokoltnak kft.-nél a százmillió forintos

törzstõke korlátozó feltételként történõ szerepeltetését, mivel magára

a kft. társasági szerzõdésére kellene bízni, hogy - amennyiben

felügyelõ bizottság mûködik a cégnél - tekintettel a cég mûködési

jellegzetességeire, tevékenységére, felhatalmazza-e ezen szakaszban

meghatározott tulajdonosi jogosítványokra vagy sem.

6. A törvényjavaslat 38. § (3) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(3) Egyebekben a felügyelõ bizottsági tagság keletkezésére

és megszünésére a 22. § (1) bekezdését, a 23. § (1)-(2) bekezdését,

24. §-át, 30. §-át, a jogviszony tartalmára a 22. § (2) bekezdésének,

a 25. § és a 27. § (1) bekezdésének rendelkezéseit megfelelõen

alkalmazni kell."

Indokolás:

A felügyelõ bizottsági tagra is indokolt kiterjeszteni azt

a, vezetõ tisztségviselõre vonatkozó rendelkezést, miszerint

legfeljebb három gazdasági társaságnál választható meg. Ugyanúgy

indokolt kiterjeszteni a felügyelõ bizottsági tagra azt a rendelkezést

is, hogy nem utasítható a gazdasági társaság tagjai, illetve

munkáltatója által.

7. A törvényjavaslat 41. § (1) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(1) Kötelezõ könyvvizsgáló választása

a) a részvénytársaságnál;

b) az olyan korlátolt felelõsségû társaságnál, amely

esetében a törzstõke mértéke [a százmillió] az ötvenmillió forintot

meghaladja, továbbá az egyszemélyes korlátolt felelõsségû társaságnál,

valamint

c) ha azt törvény elõírja."

Indokolás:

Mind a gazdasági társaság tulajdonosai, mind a közhitelesség

és a számviteli fegyelem szempontjából nagyobb érdek fûzõdik ahhoz,

hogy elsõsorban könyvvizsgáló mûködjék az adott cégnél, bizonyos

törzstõke érték felett. A gyakorlati tapasztalat az, hogy elsõsorban a

30-100 millió forint törzstõke közötti kft.-k esetében szükséges ilyen

kontrol beiktatása a társaság szervezetébe.

8. A törvényjavaslat 49. § (2)-(3) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(2) Nem indítható kizárásra irányuló kereset a részvényes

ellen. [A tag nem zárható ki a gazdasági társaságból, ha a gazdasági

társaságnak csak két tagja van.] Nem zárható ki az a tag, aki legalább

a szavazatok háromnegyedével rendelkezik.

(3) A perindításról a gazdasági társaság legfõbb szerve

háromnegyedes szótöbbséggel határoz. A határozatot írásba kell

foglalni. Az érintett tag a perindítás kérdésében nem szavazhat. A

keresetet a határozat meghozatalától számított tizenöt napos jogvesztõ

határidõn belül lehet elõterjeszteni a társaság székhelye szerint

illetékes megyei (fõvárosi) bíróságnál. Ha a gazdasági társaságnak

csak két tagja van, akkor bármelyik tag indíthat keresetet a másik tag

ellen.

Indokolás:

A törvényjavaslat nem oldja meg azt a gyakorlatban eléggé

ismert helyzetet, amikor két tagú társaságnál a tagok kölcsönösen

próbálják egymást kizárni. Ugyanakkor életszerû az is, hogy valóban az

egyik tag veszélyezteti a társaság céljának elérését. Amennyiben ilyen

esetben nem adunk lehetõséget kizárásra, úgy tartósan egy rendkívül

bizonytalan, konfliktusokkal teli helyzet jöhet létre.

Budapest, 1997. október 6.

dr. Brúszel László

MSZP

Eleje Honlap