Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úr
az Országgyûlés Elnöke
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése
alapján a gazdasági társaságokról szóló T/4745.. sz. törvényjavaslathoz
az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
A T/4745.. számú törvényjavaslat 38. §-ának (4) bekezdése
helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(4) A felügyelõ bizottsági tagok korlátlanul és
egyetemlegesen felelnek a gazdasági társaságnak az ellenõrzési
kötelezettségük megszegésével okozott károkért".
I n d o k o l á s
A törvényjavaslat egyetemleges felelõsséget állapít meg a
felügyelõ bizottság tagjai által az ellenõrzési kötelezettségük
megszegésével okozott károkért. Nem rendezi azonban a felelõsség
mértékét.
A javaslat 26. §-ának (2) bekezdése szerint a gazdasági
társaság vezetõ tisztségviselõi korlátlanul és egyetemlegesen felelnek
azokért a károkért, amelyek a bejelentett adat, jog vagy tény
valótlanságából, illetve a bejelentés késedelmébõl vagy
elmulasztásából származnak, míg a 29. § (1) bekezdése értelmében az
ügyvezetési kötelezettségük vétkes megszegszegésével okozott károkért
a társasággal szemben a polgári jog szabályai szerint felelnek.
E rendelkezések összevetésébõl az következik, hogy a vezetõ
tisztségviselõk felelõssége lényegesen hangsúlyozottabb, mint a
felügyelõ bizottsági tagoké.
A polgári jogi felelõsség szabályaira való utalás
mindenképpen indokolt a társaságot képviselõ ügyvezetõkkel szemben, az
egyetemleges felelõsség megállapítása azonban elégtelen a gazdasági
társaság mûködésének ellenõrzését végzõ felügyelõ bizottsági tagokkal
szemben.
A törvényjavaslat a gazdasági élet, a hitelezõi érdekvédelem,
valamint a jogszabályoknak megfelelõ mûködés és gazdálkodás
biztosítása érdekében egyes esetekben kötelezõvé teszi felügyelõ
bizottság létrehozását, s a hatékony ellenõrzés megvalósítása
érdekében tág körû lehetõségeket biztosít a felügyelõ bizottság
számára. Az ellenõrzés során igénybe vehetõ eszközök
(iratbetekintés, könyvvizsgálat, tájékoztatási kötelezettség, stb.) a
felügyelõ bizottság ellenõrzési kötelezettségének feltételeit vannak
hivatva biztosítani, az ellenõrzés szabályai padig megkönnyítik a
felügyelõ bizottsági tagok ilyen irányú kötelezettségeinek
ellenõrzését.
A felügyelõ bizottság hatáskörébe olyan jelentõs, a gazdasági
társaság mûködését, valamint a gazdasági társaság legfõbb szervének
döntését elõkészítõ és megalapozó ügyek tartoznak, amelyekben az
ellenõrzési, véleményalkotási kötelezettség elmulasztása vagy hiányos
teljesítése károkat okozhat a gazdasági társaságnak és a hitelezõknek
egyaránt. Alátámasztja ezt az is, hogy a felügyelõ bizottságnak minden
olyan elõterjesztéssel kapcsolatban állást kell foglalnia, amely a
gazdasági társaság legfõbb szervének kizárólagos hatáskörébe tartozik.
A kizárólagos hatáskörbe tartozó ügyeket pedig éppen kiemelkedõ
jelentõségük miatt határozza meg ilyen formában a törvényjavaslat.
Mindezek alapján indokolt a felügyelõ bizottsági tagok
felelõsségének pontos meghatározása, s a felelõsségi szabályok
szigorúbb meghatározása, mind a gazdasági társaság és a hitelezõk
érdekvédelme, mind pedig a hatékony ellenõrzés biztosítása érdekében.
A javasolt módosítás elfogadása ugyanakkor a felügyelõ bizottságot, s
a bizottsági tagokat is az alapos, mindenre kiterjedõ ellenõrzés
lefolytatására sarkallhatja, így a felügyelõi bizottsági tagság nem
csupán puszta címként illeti meg a bizottsági tagokat, de egyben
szigorú felelõsséget is jelent a tagok számára.
B u d a p e s t, 1997. október 01.
Dr. Rapcsák András
országgyûlési képviselõ
Eleje Honlap