T/4745/49.. szám
Az Országgyûlés
Gazdasági bizottságának Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának
Költségvetési és pénzügyi Mezõgazdasági bizottságának
bizottságának
a j á n l á s a
a gazdasági társaságokról szóló T/4745.. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Gazdasági bizottsága - mint elsõ helyen
kijelölt bizottság -, Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a
továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), Költségvetési és pénzügyi
bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság), valamint
Mezõgazdasági bizottsága, megvitatta a gazdasági társaságokról szóló,
T/4745.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz
benyújtott T/4745/6.-46.,T/48.. számú módosító javaslatokat.
A Mezõgazdasági bizottság 1997. október 8-i ülésén
megállapította, hogy a benyújtott módosító javaslatok közül
feladatkörét egyik sem érinti, ezért ezekrõl nem foglalt állást.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt
szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig
aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési
mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az
ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó
szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem
támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ
képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak,
illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is
vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen
megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében,
hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a
módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett
pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Dr. Hankó Faragó Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. §
(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) [Jogi személyiség nélküli gazdasági társaság: a
közkereseti és a betéti társaság. Jogi személyiségû] Valamennyi
gazdasági társaság jogi személyiséggel rendelkezik. [g]Gazdasági
társasági formák: a közkereseti és a betéti társaság, a közös
vállalat, a korlátolt felelõsségû társaság és a részvénytársaság."
Indokolás: Lásd a T/4745/28/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
2. Dr. Hankó Faragó Miklós képviselõ a törvényjavaslat 3. §
(1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"3. § (1) Gazdasági társaságot üzletszerû közös gazdasági
tevékenység folytatására külföldi és belföldi természetes és jogi
személyek[, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok] egyaránt
alapíthatnak, mûködõ ilyen társaságba tagként beléphetnek, társasági
részesedést (részvényt) szerezhetnek."
Indokolás: Lásd a T/4745/28/2. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
3. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 6. § (4) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
"(4) Képesítéshez kötött tevékenységet, ha jogszabály - ide
nem értve az önkormányzati rendeletet - kivételt nem tesz, gazdasági
társaság csak akkor folytathat, ha e tevékenységben személyesen
közremûködõ tagjai, munkavállalói[, illetve a társasággal kötött
tartós polgári jogi szerzõdés alapján a társaság javára tevékenykedõk]
között legalább egy olyan személy van, aki a jogszabályokban foglalt
képesítési követelményeknek megfelel."
Indokolás: Lásd a T/4745/9. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem
támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
4. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 14. § (1)
bekezdésének és az azt megelõzõ címnek a következõ módosítását
javasolja:
"A[z elõtársaság] gazdasági társaság mûködésének megkezdése
14. § (1) A gazdasági társaság a társasági szerzõdése
(alapító okirata, alapszabálya) ellenjegyzésének, illetve közokiratba
foglalásának napjától a [létrehozni kívánt gazdasági társaság
elõtársaságaként] cégbejegyzésig e törvényben foglalt korlátozásokkal
mûködhet."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 6.,
7., 8. pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/4745/6/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
5. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 14. § (1) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
"14. § (1) A gazdasági társaság a társasági szerzõdés[e]
(alapító okirat[a], alapszabály[a]) ellenjegyzésének, illetve
közokiratba foglalásának napjától a létrehozni kívánt gazdasági
társaság elõtársaságaként mûködhet."
Indokolás: Lásd a T/4745/10. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
6. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 14. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A létrehozni kívánt gazdasági társaságnak a társasági
szerzõdésben (alapító okiratban, alapszabályban) kijelölt vezetõ
tisztségviselõi a létrehozni kívánt gazdasági társaság cégbejegyzéséig
annak nevében és javára járnak el, [az elõtársasági jelleget azonban]
de a cégbejegyzési eljárás alatt ezen tényt a gazdasági társaság
iratain és a megkötött jogügyletek során kifejezetten jelezni kell."
Indokolás: Lásd a T/4745/6/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
7. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 14. § (3)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) A[z elõtársaság] gazdasági társaság üzletszerû
gazdasági tevékenységet csak a [gazdasági társaság] cégbejegyzése
iránti kérelem benyújtását követõen folytathat azzal a megszorítással,
hogy a cégbejegyzésig hatósági engedélyhez kötött tevékenységet nem
végezhet."
Indokolás: Lásd a T/4745/6/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
8. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 15. § (1)
bekezdése felvezetõ szövegének más megfogalmazását - és ezzel
összefüggésben - a) pontjának a következõ módosítását javasolja:
"15. § (1) [Az elõtársaságra a létrehozni kívánt gazdasági
társaságra irányadó szabályokat kell alkalmazni azzal az eltéréssel,
hogy] A gazdasági társaságnak a cégbejegyzéséig
a) a[z elõtársaság] gazdasági társaság tagjainak személyében
- a törvény által kötelezõként elõírt eseteket kivéve - változás nem
következhet be;"
Indokolás: Lásd a T/4745/6/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
9. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
"(2) Azok a tagok (részvényesek), akik olyan határozatot
hoztak, amelyrõl tudták, vagy az [tagoktól (részvényesektõl)]
elvárható gondosság mellett tudhatták volna, hogy az a társaság
jelentõs érdekeit nyilvánvalóan sérti, korlátlanul és egyetemlegesen
felelnek az ebbõl eredõ kárért."
Indokolás: Lásd a T/4745/11. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
10. Hidasi Rezsõ képviselõ - kapcsolódva a T/4745/26. sz.
módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 22. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"22. § (1) [Vezetõ tisztségviselõvé egy személy legfeljebb
három gazdasági társaságnál választható meg.] A megválasztott személy
az új tisztsége elfogadásától számított tizenöt napon belül azokat a
gazdasági társaságokat, amelyeknél már vezetõ tisztségviselõ, írásban
tájékoztatni köteles."
Indokolás: Lásd a T/4745/38. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. restancia
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
11. Dr. Torgyán József képviselõ a törvényjavaslat 22. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"22. § (1) Vezetõ tisztségviselõvé vagy felügyelõ bizottsági
taggá egy személy legfeljebb [három] két gazdasági társaságnál
választható meg. A megválasztott személy az új tisztsége elfogadásától
számított tizenöt napon belül az[oka]t a gazdasági társaságo[ka]t,
amely[ek]nél már vezetõ tisztségviselõ, írásban tájékoztatni köteles."
Indokolás: Lásd a T/4745/26. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
12. Dr. Torgyán József képviselõ a törvényjavaslat 23. § (3)
bekezdésének más megfogalmazását javasolja:
"(3) [A gazdasági társaság fizetésképtelenségének jogerõs
megállapítását (a felszámolás elrendelését) követõ három évig nem
lehet más gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje az, aki a
felszámolást elrendelõ jogerõs végzés meghozatalának napját megelõzõ
két évben legalább egy évig a felszámolásra került társaságnál vezetõ
tisztségviselõ volt, kivéve, ha a vezetõ tisztségviselõi
megbízatására kifejezetten a felszámolás elkerülése érdekében került
sor.] Nem lehet gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje a csõd-
vagy felszámolási eljárást elrendelõ határozat jogerõre emelkedésétõl
számított öt évig, aki korábban olyan gazdasági társaságban látott el
vezetõ tisztséget, felügyelõ bizottsági tagságot, amely társaság
jogerõsen csõd- vagy felszámolási eljárás alá került."
Indokolás: Lásd a T/4745/27. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
13. Hidasi Rezsõ képviselõ - kapcsolódva a T/4745/27. sz.
módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 23. § (3) bekezdésének a
következõ kiegészítését javasolja:
"(3) A gazdasági társaság fizetésképtelenségének jogerõs
megállapítását (a felszámolás elrendelését) követõ három évig nem
lehet más gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje az, aki a
felszámolást elrendelõ jogerõs végzés meghozatalának napját megelõzõ
két évben legalább egy évig a felszámolásra került társaságnál vezetõ
tisztségviselõ volt, kivéve, ha a vezetõ tisztségviselõi
megbízatására kifejezetten a felszámolás elkerülése érdekében került
sor. Amennyiben a vezetõ tisztségviselõ megbízásának megszûntekor a
társaság nem volt veszteséges és/vagy felhalmozott vagyona meghaladta
a jegyzett tõke névértékét, a jelen rendelkezés nem alkalmazható.
Jelen jogszabály alapján nem áll fenn kizáró ok, illetve nem
kötelezhetõ gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõjének
visszahívására, amennyiben az illetõ legalább egy éve betölti
megbízatását, a társaság legfõb szerve a más társaságnál elrendelt
felszámolásról tudomást szerezve is megerõsíti az érintett személyt
megbízatásában."
Indokolás: Lásd a T/4745/39. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
14. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 23. §-át a
következõ új (4) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(4) A gazdasági társaságnak a cégjegyzékbõl történt,
hivatalból elrendelt törlését követõ két évig nem lehet más gazdasági
társaság vezetõ tisztségviselõje az a személy, aki a törlés napját
megelõzõ évben a törléssel megszûnt gazdasági társaságnál vezetõ
tisztségviselõ volt."
Indokolás: Lásd a T/4745/6/2. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
15. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 25. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A vezetõ tisztségviselõ [és azok közeli hozzátartozója
(Ptk. 685. § b) pont)] nem köthet a saját nevében vagy javára,
valamint a közeli hozzátartozójával (Ptk. 685. § b) pont) a gazdasági
társaság tevékenységi körébe tartozó ügyleteket, kivéve, ha ezt a
társasági szerzõdés (alapító okirat, alapszabály) kifejezetten
megengedi."
Indokolás: Lásd a T/4745/6/3. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
16. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 29. § (2) bekezdésének a következõ
kiegészítését javasolja:
"(2) Együttes cégjegyzési joggal rendelkezõ vezetõ
tisztségviselõk, illetve a részvénytársaság igazgatósága esetében az
(1) bekezdésben foglalt módon okozott kárért való felelõssége
egyetemleges. Ha a kárt a részvénytársaság igazgatóságának határozata
okozta, mentesül a felelõsség alól az az igazgatósági tag, aki a
döntésben nem vett részt, vagy a határozat ellen szavazott és ezt a
tényt a határozat meghozatalától számított tizenöt napon belül
írásban a felügyelõ bizottság tudomására hozta."
Indokolás: Lásd a T/4745/12. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
17. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 31. § (2)
bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Kötelezõ a felügyelõ bizottság létrehozása:/
"b) korlátolt felelõsségû társaság esetében, ha a társaság
törzstõkéje [ötvenmillió] százmillió forintnál nagyobb összegû;"
Indokolás: Lásd a T/4745/6/4. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
18. Dr. Brúszel László, valamint dr. Hankó Faragó Miklós
képviselõ a törvényjavaslat 31. § (2) bekezdése c) pontjának a
következõ módosítását javasolja:
/Kötelezõ a felügyelõ bizottság létrehozása:/
"c) bármely [jogi személyiségû] gazdasági társaság esetében,
ha a társaság teljes munkaidõben foglalkoztatott munkavállalóinak
létszáma éves átlagban a kétszáz fõt meghaladja."
Indokolás: Lásd a T/4745/6/4., T/4745/28/3. sz.
módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
19. Dr. Tardos Márton képviselõ a törvényjavaslat 33. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"33. § (1) (1) Részvénytársaság alapító okirata
(alapszabálya), valamint a százmillió forintot meghaladó összegû
törzstõkével rendelkezõ korlátolt felelõsségû társaság társasági
szerzõdése - e törvény keretei között az igazgatóság tagjainak
(ügyvezetõnek) a megválasztás[át]a, visszahívás[át]a, és díjazása
megállapítás[át]a, valamint az alapító okiratban (alapszabályban,
társasági szerzõdésben) meghatározott típusú jogügyletek
[jóváhagyását] illetve értékhatár feletti vagyoni
kötelezettségvállalással együttjáró jognyilatkozatok érvényességét a
felügyelõ bizottság elõzetes írásbeli jóváhagyásához kötheti, vagy e
jogköröket teljes egészében a felügyelõ bizottságra ruházhatja át.
Amennyiben a felügyelõ bizottság elõzetes jóváhagyását kívánja meg a
társaság alapító okirata (alapszabálya, társasági szerzõdése) valamely
jognyilatkozat érvényességéhez, arra a felügyelõ bizottság az erre
irányuló indítvány kézhezvételétõl számított harminc napon belül
köteles nyilatkozni. E határidõ eltelte után a jóváhagyást megadottnak
kell tekinteni. E szabályt megfelelõen alkalmazni kell arra az esetre
is, mikor a felügyelõ bizottság átruházott hatáskörben jár el azzal az
eltéréssel, hogy ha a felügyelõ bizottság nem dönt, akkor a döntési
jogkör visszaszáll a társaság közgyûlésére (taggyûlésére)."
Indokolás: Lásd a T/4745/20. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem
támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
20. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 33. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"33. § (1) Részvénytársaság alapító okirata (alapszabálya),
valamint a [százmillió forintot meghaladó összegû törzstõkével
rendelkezõ] korlátolt felelõsségû társaság társasági szerzõdése az
igazgatóság tagjainak (ügyvezetõnek) megválasztását, visszahívását,
és díjazása megállapítását, valamint az alapító okiratban
(alapszabályban, társasági szerzõdésben) meghatározott jogügyletek
jóváhagyását a felügyelõ bizottságra ruházhatja át."
Indokolás: Lásd a T/4745/6/5. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet, az Alkotmányügyi és a Gazdasági bizottság
ülésén egyetért.
21. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 38. § (3)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) Egyebekben a felügyelõ bizottsági tagság keletkezésére
és megszûnésére a 22. § (1) bekezdését, a 23. § (1)-(2) bekezdését,
24. §-át, 30. §-át, a jogviszony tartalmára a 22. § (2) bekezdésének,
a 25. § és a 27. § (1) bekezdésének rendelkezéseit megfelelõen
alkalmazni kell."
Indokolás: Lásd a T/4745/6/6.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
22. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslat 38. § (4)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(4) A felügyelõ bizottsági tagok korlátlanul és
egyetemlegesen felelnek a gazdasági társaságnak az ellenõrzési
kötelezettségük megszegésével okozott károkért."
Indokolás: Lásd a T/4745/7.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
23. Dr. Rapcsák András, valamint dr. Brúszel László képviselõ
a törvényjavaslat 41. § (1) bekezdése b) pontjának a következõ
módosítását javasolja:
/Kötelezõ könyvvizsgáló választása/
"b) az olyan korlátolt felelõsségû társaságnál, amely
esetében a törzstõke mértéke az [százmillió] ötvenmillió forintot
meghaladja, továbbá az egyszemélyes korlátolt felelõsségû társaságnál,
valamint"
Indokolás: Lásd a T/4745/8.., T/4745/6/7.. sz.
módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet, az Alkotmányügyi és a Gazdasági bizottság
ülésén egyetért.
24. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 49. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Nem indítható kizárásra irányuló kereset a részvényes
ellen. [A tag nem zárható ki a gazdasági társaságból, ha a gazdasági
társaságnak csak két tagja van.] Nem zárható ki az a tag, aki legalább
a szavazatok háromnegyedével rendelkezik."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 26.
pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/4745/6/8.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
25. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 49. § (2) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
"(2) Nem indítható kizárásra irányuló kereset a részvényes
ellen. A tag nem zárható ki a gazdasági társaságból, ha a gazdasági
társaságnak csak két tagja van. Nem zárható ki az a tag, aki
[legalább] a szavazatok [háromnegyedével] többségével rendelkezik."
Indokolás: Lásd a T/4745/13. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
26. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 49. § (3)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) A perindításról a gazdasági társaság legfõbb szerve
háromnegyedes szótöbbséggel határoz. A határozatot írásba kell
foglalni. Az érintett tag a perindítás kérdésében nem szavazhat. A
keresetet a határozat meghozatalától számított tizenöt napos jogvesztõ
határidõn belül lehet elõterjeszteni a társaság székhelye szerint
illetékes megyei (fõvárosi) bíróságnál. Ha a gazdasági társaságnak
csak két tagja van, akkor bármelyik tag indíthat keresetet a másik tag
ellen."
Indokolás: Lásd a T/4745/6/8.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
27. Bauer Tamás képviselõ a törvényjavaslat 52. §-ának más
megfogalmazását javasolja:
"52. § [(1) A társasági szerzõdésben (alapító okiratban,
alapszabályban) a társasági jogviták tekintetében állandó, vagy eseti
választottbíráskodás egyaránt kiköthetõ a választottbíráskodásról
szóló 1994. évi LXXI. törvény szabályai szerint.
(2) Társasági jogvitának minõsül a gazdasági társaság és
tagjai (részvényesei) - ide értve a kizárt vagy a társaságtól
egyébként megvált korábbi tagot is - közötti, illetve a társaság és
vezetõ tisztségviselõ közötti polgári jogi viták, valamint a tagok
(részvényesek) egymás közötti jogviszonyában a társasági szerzõdéssel
kapcsolatban, avagy a társaság mûködésével összefüggésben keletkezett
jogvita.]
A társasági szerzõdéssel vagy a társaság mûködésével
kapcsolatos jogvitában a bírósági peres eljárás helyett az 1994. évi
LXXI. törvény szabályai szerinti választottbírósági eljárásnak van
helye, ha
a) a felek a gazdasági társaság, a gazdasági társaság tagjai
(részvényesei), valamint korábbi tagjai (részvényesei) közül kerülnek
ki, továbbá
b) a felek az eljárás tárgyáról szabadon rendelkezhetnek, és
c) a választottbírósági eljárást választottbírósági
szerzõdésben kikötötték."
Indokolás: Lásd a T/4745/29.. sz. módosító javaslat
A/ változatának indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
28. Bauer Tamás képviselõ a törvényjavaslat 52. §-ának más
megfogalmazását javasolja:
"52. § [(1) A társasági szerzõdésben (alapító okiratban,
alapszabályban) a társasági jogviták tekintetében állandó, vagy eseti
választottbíráskodás egyaránt kiköthetõ a választottbíráskodásról
szóló 1994. évi LXXI. törvény szabályai szerint.
(2) Társasági jogvitának minõsül a gazdasági társaság és
tagjai (részvényesei) - ide értve a kizárt vagy a társaságtól
egyébként megvált korábbi tagot is - közötti, illetve a társaság és
vezetõ tisztségviselõ közötti polgári jogi viták, valamint a tagok
(részvényesek) egymás közötti jogviszonyában a társasági szerzõdéssel
kapcsolatban, avagy a társaság mûködésével összefüggésben keletkezett
jogvita.]
A társasági szerzõdéssel vagy a társaság mûködésével
kapcsolatos jogvitában a bírósági peres eljárás helyett az 1994. évi
LXXI. törvény szabályai szerinti választottbírósági eljárásnak van
helye, ha
a) a felek a gazdasági társaság, a gazdasági társaság tagjai
(részvényesei), valamint korábbi tagjai (részvényesei), illetõleg a
gazdasági társasággal munkaviszonyban nem álló vezetõ tisztségviselõi
közül kerülnek ki, továbbá
b) a felek az eljárás tárgyáról szabadon rendelkezhetnek, és
c) a választottbírósági eljárást választottbírósági
szerzõdésben kikötötték."
Megjegyzés: A dupla aláhúzás az A/ változathoz viszonyított
eltérést jelöli.
Indokolás: Lásd a T/4745/29.. sz. módosító javaslat
B/ változatának indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem
támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
29. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 52. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Társasági jogvitának minõsül a gazdasági társaság és
tagjai (részvényesei) - ide értve a kizárt vagy a társaságtól
egyébként megvált korábbi tagot is - közötti, [illetve a társaság és
vezetõ tisztségviselõ közötti polgári jogi viták,] valamint a tagok
(részvényesek) egymás közötti jogviszonyában a társasági szerzõdéssel
kapcsolatban, avagy a társaság mûködésével összefüggésben keletkezett
jogvita."
Indokolás: Lásd a T/4745/36/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
30. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 52. § (2) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
"(2) Társasági jogvitának minõsül a gazdasági társaság és
tagjai (részvényesei) - ide értve a kizárt vagy a társaságtól
egyébként megvált korábbi tagot is - [közötti, illetve a társaság és
vezetõ tisztségviselõ] közötti polgári jogi viták, valamint a tagok
(részvényesek) egymás közötti jogviszonyában a társasági szerzõdéssel
kapcsolatban, avagy a társaság mûködésével összefüggésben keletkezett
jogvita."
Indokolás: Lásd a T/4745/34. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
31. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 54. § (2) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
"(2) Az elévülési idõt[,] - ha a tag felelõssége a gazdasági
társaság kötelezettségeiért a társaság fennállása alatt korlátlan volt
és a tag tagsági jogviszonya a társaság megszûnése elõtt szûnt meg[,]
- a tagsági jogviszony megszûnésétõl kell számítani."
Indokolás: Lásd a T/4745/17. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
32. Az Alkotmányügyi bizottság 56. § (3) bekezdésének más
megfogalmazását és - ezzel összefüggésben - a következõ új (4)
bekezdéssel történõ kiegészítését javasolja:
"(3) [E törvény a korlátolt felelõsségû tag helytállási
kötelezettségét más esetekben is megállapíthatja.] Nem hivatkozhat
korlátozott felelõsségére az a tag, aki ezzel visszaélt. Így a
korlátolt felelõsségû társaság és a részvénytársaság azon tagjai, akik
a társaság elkülönült jogi személyiségével és korlátolt felelõsségével
a hitelezõk rovására visszaéltek, korlátlanul és egyetemlegesen
felelnek a megszûnt társaság ki nem elégített kötelezettségeiért.
(4) Külösen fennáll a tagok (3) bekezdés szerinti
felelõssége, ha a társaság vagyonával sajátjukként rendelkeztek,
illetve, ha a társasági vagyont saját vagy más személyek javára úgy
csökkentették, hogy tudták, illetve kellõ gondosság tanúsítása esetén
tudniuk kellett volna, hogy ezáltal a társaság a kötelezettségeit
harmadik személyek részére nem lesz képes teljesíteni."
Indokolás: Lásd a T/4745/36/2., T/4745/37. sz.
módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
33. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 59. §-át a
következõ új (4) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(4) Az e fejezet alapján történõ átalakuláskor - törvény
eltérõ rendelkezése hiányában - külön adó- és illetékfizetési
kötelezettség nem keletkezik."
Indokolás: Lásd a T/4745/41. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- a Költségvetési biz.
- a Mezõgazdasági biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
34. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 68. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetekben a jogutód
gazdasági társaság vagyonleltár-tervezetében meg kell jelölni azokat a
vagyontárgyakat, amelyek a [jegyzett] saját tõkének a mérleg
fõösszeghez viszonyított arányos értéke alapján a jogutód gazdasági
társaság jegyzett tõkéjét fogják képezni."
Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság ülésén Serfõzõ András
képviselõ módosító indítványát arra felhatalmazott képviselõtársai az
ajánlás szerint pontosították.
Indokolás: Lásd a T/4745/21/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
35. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 76. §-ának a
következõ módosítását javasolja:
"76. § (1) Egyesüléssel nyilvános részvénytársaság csak
akkor jöhet létre, ha az átvevõ gazdasági társaság nyilvánosan mûködõ
részvénytársaság vagy az összeolvadó gazdasági társaságok nyilvánosan
mûködõ részvénytársaságok.
(2) Részvénytársaságok egyesülése esetében az egyesülési
szerzõdésben a 75. § (1) bekezdésében felsoroltakon kívül meg kell
határozni
a) az egyesülõ részvénytársaságok részvényeinek
cserearányát;
b) az átvevõ társaság részvényei átruházásának részletes
szabályait;
c) azt az idõpontot, amelytõl fogva a részvények az adózott
eredménybõl való részesedésre jogosítanak;
d) azokat a jogokat, amelyeket a jogutód társaság a
különleges jogokkal felruházott részvényeseknek (így az alapítókat
megilletõ elõnyökkel, az elsõbbségi, dolgozói vagy kamatozó
részvényfajtához fûzõdõ jogokkal összefüggésben) vagy más értékpapír
tulajdonosoknak biztosít, illetve az ezekkel kapcsolatos intézkedési
javaslatokat.
(3) Az egyesülõ gazdasági társaságok vezetõ tisztségviselõi
az egyesülési szerzõdés elkészítésével egyidejûleg írásbeli beszámolót
készítenek, amelyben a jogi és gazdasági szempontok ismertetésével
megindokolják az egyesülés szükségességét, valamint a részvények
cserearányát. Ha az értékelésnek különös nehézségei voltak, ezeket is
ismertetni kell. A részvényesek számára megismerhetõ iratokról a
részvényes kérésére, a részvénytársaság költségére teljes vagy
kivonatos másolatot kell készíteni.
[(3)] (4) A vagyonmérleg-tervezeteket elkészítõ
könyvvizsgálónak nyilatkoznia kell, hogy a[z (1)] (2) bekezdés a)
pontjában meghatározott cserearányt a részvénytársaság milyen
módszerekkel határozta meg, ezek a módszerek külön-külön milyen
értéket eredményeztek és, hogy álláspontja szerint a cserearány
megfelelõ-e.
(5) A (4) bekezdésben foglaltak szerint eljáró
könyvvizsgálónak vagy más, az egyesülõ részvénytársaságoktól független
szakértõnek a részvénytársaságok megbízása alapján készített
jelentésében nyilatkoznia kell az egyesülési szerzõdés tervezetében és
a vezetõ tisztségviselõk írásbeli beszámolójában foglaltak
megalapozottságáról. A jelentésnek tartalmaznia kell az arra vonatkozó
állásfoglalást is, hogy a tervezett egyesülés veszélyezteti-e a
részvénytársaságokkal szembeni hitelezõi követeléseknek a
kielégítését.
[(4)] (6) Az átváltoztatható kötvény esetében az
egyesüléssel létrejövõ részvénytársaságnak a kötvénytulajdonosok
számára olyan jogosultságokat kell biztosítania, amelyek legalább
egyenértékûek azokkal a jogosultságokkal, amelyekkel a jogelõd
gazdasági társaságban rendelkeztek, kivéve, ha a kötvénytulajdonosok
mindegyike hozzájárul saját jogosultsága megváltoztatásához. A
tulajdonos az egyesülõ társaságok által kibocsátott átváltoztatható
vagy jegyzési jogot biztosító kötvény visszavásárlását is igényelheti
a jogutód részvénytársaságtól. A (4) bekezdés rendelkezéseit nem kell
alkalmazni, ha az értékpapír kibocsátásakor elõre meghatározták e
tulajdonosok helyzetét egy esetleges egyesülés esetére.
[(5) A (4) bekezdés rendelkezéseit nem kell alkalmazni, ha
az értékpapír kibocsátásakor elõre meghatározták e tulajdonosok
helyzetét egy esetleges egyesülés esetére.]"
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 37.,
40. pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/4745/42. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
36. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 76. § (3)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) A vagyonmérleg-tervezeteket elkészítõ könyvvizsgálónak
nyilatkoznia kell, hogy az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott
cserearányt a részvénytársaság milyen módszerekkel határozta meg, ezek
a módszerek külön-külön milyen értéket eredményeztek és, hogy
álláspontja szerint a cserearány megfelelõ-e. Ha az értékelésnek
különös nehézségei voltak, ezeket is ismertetni kell."
Indokolás: Lásd a T/4745/21/2. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
37. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 77. §-ának a
következõ módosítását javasolja:
"77. § (1) [Az egyesülési szerzõdést az annak elfogadásáról
döntõ közgyûlés napja elõtt harminc nappal az egyesüléssel érintett
összes gazdasági társaság részvényesei számára hozzáférhetõvé kell
tenni, illetve nyilvánosságra kell hozni oly módon, hogy az
egyesülésrõl döntõ második közgyûlés összehívásával egyidejûleg az
egyesülési szerzõdés tervezetét be kell nyújtani az egyesülõ
részvénytársaságok cégjegyzékét vezetõ cégbírósághoz.] Az egyesüléssel
érintett részvénytársaságok harminc nappal az egyesülési szerzõdés
elfogadásáról döntõ közgyûlés napja elõtt kötelesek az egyesülési
szerzõdés tervezetét, az egyesülõ részvénytársaságok vezetõ
tisztségviselõi által készített írásbeli beszámolót, valamint a
könyvvizsgálónak, illetve a független szakértõnek az egyesülési
szerzõdés tervezetére és az írásbeli beszámolóra vonatkozó
álláspontját tartalmazó jelentést benyújtani az egyesülõ
részvénytársaságok cégjegyzékét vezetõ cégbírósághoz.
(2) Az egyesülésrõl döntõ második közgyûlést megelõzõ
harminc nappal az egyesüléssel érintett gazdasági társaságok minden
részvényesének jogában áll, hogy megismerje a közgyûlési döntéshez
készített iratokon kívül az egyesülõ társaságok utolsó három évi, a
számviteli törvény szerinti beszámolóinak tartalmát is.
(3) Ha több részvényfajta, illetve részvényosztály létezik,
az egyesülést kimondó határozat meghozatala során a 238. §-t
megfelelõen alkalmazni kell.
(4) Az egyesüléssel érintett részvénytársaságok hitelezõi -
a 66. § (2) bekezdésben foglalt rendelkezések megfelelõ alkalmazásával
- biztosítékot igényelhetnek, ha igazolják, hogy az egyesülés
veszélyezteti követeléseik kielégítésének alapját, feltéve, hogy az
egyesüléssel érintett részvénytársaságok korában nem nyújtottak
számukra biztosítékot.
(5) Nem alkalmazhatók a 76. § (2)-(5) bekezdésében és a (2)-
(3) bekezdésben foglalt rendelkezések abban az esetben, ha a
beolvadásra vagy összeolvadásra olyan részvénytársaságok között kerül
sor, ahol az egyik részvénytársaság a másik részvénytársaság
egyszemélyes társaságaként mûködött."
Indokolás: Lásd a T/4745/43. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
38. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 77. § (2)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(2) Az egyesülésrõl döntõ második közgyûlést megelõzõ
harminc nappal az egyesüléssel érintett gazdasági társaságok minden
részvényesének jogában áll, hogy megismerje a közgyûlési döntéshez
készített iratokon kívül az egyesülõ társaságok utolsó három évi, a
számviteli törvény szerinti beszámolóinak tartalmát is. Az egyesülõ
gazdasági társaságok vezetõ tisztségviselõi az egyesülési szerzõdés
elkészítésével egyidejûleg írásbeli beszámolót készítenek, amelyben a
jogi és gazdasági szempontok ismertetésével megindokolják az egyesülés
szükségességét, valamint a részvények cserearányát. Ha az értékelésnek
különös nehézségei voltak, ezeket is ismertetni kell. A részvényesek
számára megismerhetõ iratokról a részvényes kérésére, a
részvénytársaság költségére teljes vagy kivonatos másolatot kell
készíteni."
Indokolás: Lásd a T/4745/21/3. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
39. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 79. § (4)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(4) Ha valamely vagyontárgyról a szétválási szerzõdésben
nem rendelkeztek, a vagyontárgy vagy annak ellenértéke valamennyi
jogutód társaságot a vagyonmegosztás arányában illeti meg. Ha a
kötelezettség csak a megállapodást követõen válik ismertté, a jogutód
gazdasági társaságok felelõssége egyetemleges. Egyetemleges a jogutód
gazdasági társaságok felelõssége akkor is, ha a szétválási
szerzõdésben rendelkeztek ugyan a kötelezettségrõl, de a
kötelezettséget a szétválási szerzõdés alapján kötelezett társaság nem
teljesítette."
Indokolás: Lásd a T/4745/21/4. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
40. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 79. § (6)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(6) A részvénytársaságnak részvénytársaságokra való
szétválása során [a szétválási szerzõdés tartalmára, annak
megismerhetõségére, illetve a vagyonmérleg-tervezetek elkészítésére
vonatkozóan] a 4. Címben foglalt rendelkezéseket megfelelõen
alkalmazni kell."
Indokolás: Lásd a T/4745/44. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
41. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 134. § (1) bekezdésének a következõ
kiegészítését javasolja:
"134. § (1) Az üzletrész a társaság tagjaira - a társaság
saját üzletrészét (143. §) kivéve, valamint ha a társasági szerzõdés
másként nem rendelkezik - szabadon átruházható."
Indokolás: Lásd a T/4745/32. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
42. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 134. § (1)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"134. § (1) Az üzletrész a társaság tagjaira - a társaság
saját üzletrészét (143. §) kivéve - szabadon átruházható. A társasági
szerzõdésben a tagok egymásnak elõvásárlási jogot biztosíthatnak."
Indokolás: Lásd a T/4745/25/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
43. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 143. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A társaság tulajdonába került üzletrész (saját
üzletrész) után a társaság [tagsági jogot nem gyakorolhat, így az
üzletrész szavazati jogot nem ad, azt a határozatképesség számításánál
is figyelmen kívül kell hagyni; az utána járó osztalékot és a társaság
megszûnése esetén az ilyen üzletrész után járó részesedést a tagok
között kell felosztani] szavazati jogot nem gyakorolhat.."
Indokolás: Lásd a T/4745/25/2. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
44. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 146. § (4) bekezdésének a következõ
kiegészítését javasolja:
"(4) A volt munkavállalót, illetve örökösét a dolgozói
üzletrész bevonása, illetve az üzletrész átalakítása után történõ
átruházása esetében a törzsbetétje névértéke illeti meg, amelyet
örökös esetében a bevonástól vagy az átruházástól számított harminc
napon belül, volt munkavállaló esetében pedig attól számított
legkésõbb egy éven belül kell kifizetni."
Indokolás: Lásd a T/4745/14., T/4745/31. sz.
módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
45. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 146. § (4)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(4) A volt munkavállalót, illetve örökösét a dolgozói
üzletrész bevonása, illetve az üzletrész átalakítása után történõ
átruházása esetében a törzsbetétje [értéke] összege illeti meg,
amelyet örökös esetében a bevonástól vagy az átruházástól számított
harminc napon belül, volt munkavállaló esetében pedig attól számított
legkésõbb egy éven belül kell kifizetni."
Indokolás: Lásd a T/4745/3//3. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
46. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 179. § (2) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
"(2) Az [zártkörûen mûködõ részvénytársaság részvényei,
továbbá az] értékpapírokra vonatkozó törvényi rendelkezések szerint
elõállított dematerializált részvény csak névre szóló részvény lehet."
Indokolás: Lásd a T/4745/33. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem
támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
47. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 180. § (3)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) A nyomdai úton elõállított névre szóló részvény
átruházása a részvény hátoldalára vagy a részvényhez csatolt lapra
(toldatra) írt teljes vagy üres forgatmány útján történik. 5A
dematerializált részvény (194. §) átruházására az értékpapírok
forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az
értékpapír tõzsdérõl szóló 1996. évi CXI. törvény (a továbbiakban: az
értékpapírokra vonatkozó törvényi rendelkezések) rendelkezései az
irányadók. Törvény elõírhatja, hogy a részvény átruházása csak akkor
évényes, ha arra a feleknek jogszabályban meghatározott feltételek
szerint megkötött megállapodása alapján került sor."
Indokolás: Lásd a T/4745/48. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.
- a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
48. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 185. § (1) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
"185. § (1) A szavazatelsõbbségi jogot biztosító részvény
alapján a részvényes az alapító okiratban (alapszabályban)
meghatározott mértékû többszörös szavazati jogot gyakorolhat. [Az egy
részvényhez kapcsolódó szavazati jog azonban nem haladhatja meg a
részvény névértékéhez igazodó szavazati jog tízszeresét.]"
Indokolás: Lásd a T/4745/15. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
49. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 189. § (3)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) A (2) bekezdésben meghatározottak számítása során,
valamint a [részvényesi] szavazati jogok gyakorlásának felfüggesztése
szempontjából figyelembe kell venni azokaokat a részvényekeket is,
amelyeknek tulajdonosa a saját nevében, de a részvénytársaság javára
jár el, valamint azokakat a részvénytársaság által forgalomba hozott
részvényeket is, amelyekeket a részvénytársaság követelése
biztosítékául kapott."
Indokolás: Lásd a T/4745/45. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
50. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 189. § (5)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(5) A részvénytársaság a megszerzett saját részvény alapján
[részvényesi] szavazati jogot nem gyakorolhat és a[zt] részvényt egy
éven belül el kell idegenítenie. A részvénytársaság nem vállalhat
készfizetõ kezességet a részvény harmadik személy által történõ
megszerzésével összefüggésben, továbbá nem nyújthat kölcsönt harmadik
személynek a részvény megszerzéséhez. Ha a részvénytársaság
elidegenítési kötelezettségének nem tett eleget, köteles a részvényt
alaptõkéjének leszállításával bevonni."
Indokolás: Lásd a T/4745/25/3. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
51. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 191. § (6)
bekezdésének más megfogalmazását javasolja:
"(6) [Az ideiglenes részvényeket a részvények elõállításakor
a részvénytársaság érvénytelenné nyilvánítja és megsemmisíti.] A
részvények elõállításakor az igazgatóság a 263. §-ban szabályozott
eljárás megfelelõ alkalmazásával felszólítja a részvényeseket
részvényeik benyújtására. A felszólításban megjelölt határidõ
elteltével a részvénytársaság az ideiglenes részvényeket érvénytelenné
nyilvánítja, illetve megsemmisíti."
Indokolás: Lásd a T/4745/23/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
52. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 193. § (2) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
"(2) Nyomdai úton elõállított részvény [átalakítható]
dematerializált részvénnyé, a dematerializált részvény nyomdai úton
elõállított részvénnyéátalakítható. Az átalakítás részletes szabályait
az értékpapírokról szóló törvényi rendelkezések állapítják meg."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 56.
pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/4745/35/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet, a Gazdasági bizottság ülésén egyetért.
53. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 194. § (1) bekezdése g) pontjának a
következõ módosítását javasolja:
/A nyomdai úton, okiratként elõállított részvényen legalább
a következõket kell feltüntetni:/
"g) a részvény átruházásának korlátozása, vagy annak a
részvénytársaság beleegyezéséhez kötése esetén a korlátozás tartalmát,
a részvénytársaság beleegyezési jogát."
Megjegyzés: A módosító javaslat tévesen jelölte meg a
törvényjavaslat 185. §-át, az ajánlás korrigálta az elírást.
Indokolás: Lásd a T/4745/16. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet, az Alkotmányügyi és a Gazdasági bizottság
ülésén egyetért.
54. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 226. §-ának a
következõ módosítását javasolja:
"226. § (1) A számviteli törvény szerinti beszámoló
elfogadását megelõzõen osztalékelõleg fizetésére akkor van lehetõség,
ha a közgyûlés által elfogadott - a számviteli törvény szabályai
szerint készített - közbensõ mérleg alapján valószínûsíthetõ, hogy
utóbb az éves osztalék kifizetésének a 225. §-ban foglaltak szerint
nem lesz akadálya azzal, hogy az osztalékelõleg és az abban az évben
fizetett osztalék együtes összege nem haladhatja meg a
részvénytársaságnak a tárgyévet megelõzõ év után - a számviteli
jogszabályok szerint számított - osztalékfizetésre fordítható adózott
eredményét.
(2) Az (1) bekezdés szerinti osztalékelõlg fizetésre csak
abban az esetben kerülhet sor, ha a részvényesek vállalják
azosztalékelõleg visszafizetését, amennyiben - a számviteli törvény
szerinti beszámoló szerint - utóbb osztalék fizetésre nem lenne
jogszabályi lehetõség.
[(2)] (3) A részvényes a jóhiszemûen felvett osztalék,
osztalékelõleg, valamint a kamatozó részvény után járó kamat
visszafizetésére nem kötelezhetõ[, ez azonban nem vonatkozik a
részvényesnek évközben fizetett osztalékelõlegre]."
Indokolás: Lásd a T/4745/46. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
55. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 229. § (3)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) A szavazati jog gyakorlásának módját - e törvény és az
értékpapírokra vonatkozó törvényi elõírások keretei között - az
alapító okirat (alapszabály) határozza meg. A nyilvánosan mûködõ
részvénytársaság alapszabálya elõírhatja, hogy névre szóló részvényes
esetében a részvényes a szavazati jogát csak akkor gyakorolhatja, ha a
közgyûlés napját legalább hatvan nappal megelõzõen a részvénykönyvbe
bejegyezték."
Indokolás: Lásd a T/4745/23/2. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
56. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos
képviselõ a törvényjavaslat 233. § h) pontjának a következõ
módosítását javasolja:
/A közgyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:/
"h) döntés a nyomdai úton elõállított részvény
dematerializált részvénnyé, illetve a dematerializált részvénynek
nyomdai úton elõállított részvénnyé történõ átalakításáról;"
Indokolás: Lásd a T/4745/35/2. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet, a Gazdasági bizottság ülésén egyetért.
57. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 251. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Az alaptõkének új részvények nyilvános nyilvános
forgalomba hozatalával történõ felemelése során a részvénytársaság
részvényeseit - ezen belül elsõ helyen a forgalomba hozott
részvényekkel azonos részvénysorozatba tartozó részvénnyel rendelkezõ
részvényeseket - és a jegyzési jogot biztosító kötvények tulajdonosait
- ebben a sorrendben - [az alapszabályban vagy az alapszabály
felhatalmazása alapján a közgyûlés határozatában meghatározott
feltételek szerint] jegyzési elsõbbség illeti meg."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 58.
pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/4745/23/3. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
58. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 251. §-át a
következõ új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(3) A jegyzési elsõbbség gyakorlására nyitva álló határidõ
tizenöt napnál nem lehet kevesebb. A határidõ kezdõ idõpontja a
jegyzési elsõbbség gyakorlására felhívó közlemény közzétételének
napja."
Indokolás: Lásd a T/4745/23/4. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
59. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 299. § (3)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a
cégbejegyzéstõl számított két éven belül, a (2) bekezdésben
meghatározott esetben pedig legkésõbb a törvény hatálybalépését
követõ két [éven belül] év elteltével, a cégjegyzékben vezetett adatai
elsõ változásakor köteles a korlátolt felelõsségû társasági, illetve
részvénytársasági formában mûködõ gazdasági társaság törzstõkéjét
(alaptõkéjét) e törvényben meghatározott legkisebb összegre
kiegészíteni. Ennek során a pénzbeli és nem pénzbeli hozzájárulás
arányára vonatkozó új elõírásokat nem kell alkalmazni."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 63.
pontjában foglalt indítvánnyal.
Az Alkotmányügyi bizottság ülésén Serfõzõ András képviselõ
módosító indítványát arra felhatalmazott képviselõtársai az ajánlás
szerint pontosították.
Indokolás: Lásd a T/4745/22/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
60. Hidasi Rezsõ képviselõ - kapcsolódva a T/4745/22. sz.
módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 299. § (3) bekezdésének a
következõ kiegészítését javasolja:
"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a
cégbejegyzéstõl számított két éven belül, a (2) bekezdésben
meghatározott esetben pedig a törvény hatálybalépését követõ két éven
belül köteles a korlátolt felelõsségû társasági, illetve
részvénytársasági formában mûködõ gazdasági társaság törzstõkéjét
(alaptõkéjét) e törvényben meghatározott legkisebb összegre
kiegészíteni. Ennek során a pénzbeli és nem pénzbeli hozzájárulás
arányára vonatkozó új elõírásokat nem kell alkalmazni. E törvény
alapján a hatálybalépéstõl számított két éven belüli törzstõke
kiegészítés, amennyiben a folyó gazdálkodás nyeresége terhére
történik, teljes körû adómentességet élvez."
Indokolás: Lásd a T/4745/40. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem
támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
61. Dr. Hankó Faragó Miklós képviselõ a törvényjavaslat 299.
§ (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a
cégbejegyzéstõl számított két éven belül, a (2) bekezdésben
meghatározott esetben pedig a törvény hatálybalépését követõ két éven
belül köteles a korlátolt felelõsségû társasági, illetve
részvénytársasági formában mûködõ gazdasági társaság törzstõkéjét
(alaptõkéjét) e törvényben meghatározott legkisebb összegre
kiegészíteni. Ennek során a pénzbeli és nem pénzbeli hozzájárulás
arányára vonatkozó új elõírásokat nem kell alkalmazni. A törzstõke
(alaptõke) e törvény elõírásainak megfelelõ növelése (felemelése)
esetében az 1990. évi XCIII. törvény 45. § (5) bekezdése alapján a 45.
§ (1) bekezdésében foglaltak szerint meghatározott illetéket a vagyon
(a jegyzett tõke) növekedésének csak az e törvényben megállapított
minimális összegen felüli része után kell kiszámítani."
Indokolás: Lásd a T/4745/30.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem
támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
62. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 299. § (8)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(8) Aki e törvény hatálybalépésének idõpontjában háromnál
több gazdasági társaságnál vezetõ tisztségviselõ, változatlanul
jogosult - megbízatása lejártáig - a vezetõ tisztségviselõi feladatait
valamennyi gazdasági társaságnál ellátni. Akinek e törvény
hatálybalépésének idõpontjában igazgatósági tagsági jogviszonya
munkaviszony alapján áll fenn, megbízatása lejártáig változatlanul
jogosult e tisztséget munkaviszony keretében ellátni."
Indokolás: Lásd a T/4745/22/2. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
63. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 300. § (3)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) A gazdasági munkaközösség, illetve a jogi személy
felelõsségvállalásával mûködõ gazdasági munkaközösség e törvény
hatálybalépését követõ két [éven belül] év elteltével, a cégjegyzékbe
vezetett adatai elsõ változásakor társasági szerzõdése módosításával
közkereseti társaságként mûködhet tovább, vagy a gazdasági
munkaközösség más gazdasági társasággá [köteles átalakulni] alakulhat
át. Ennek hiányában e gazdasági társaságokat a cégbíróság megszûntnek
nyilvánítja."
Indokolás: Lásd a T/4745/22/3. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
64. Dr. Tardos Márton képviselõ a törvényjavaslat 303. § (1)
bekezdésének - amely a Ptk. 28. § (1) bekezdését módosítaná - az
elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek
számozása értelemszerûen változik):
"303. § [(1) A Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV.
törvény (a továbbiakban: Ptk.) 28. §-ának (1) bekezdése helyébe a
következõ rendelkezés lép:
"(1) Az állam - mint a vagyoni jogviszonyok alanya - jogi
személy."]"
Indokolás: Lásd a T/4745/19. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
65. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslat 304. § (1)
bekezdésében a Ptk. 60. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését
javasolja:
"60. § (1) Közhasznú társaság - a korlátolt felelõsségû
társaság kivételével - gazdasági társasággá nem alakulhat át, csak
közhasznú társasággal, vagy korlátolt felelõsségû társasággal
egyesülhet, illetve csak közhasznú társaságokká, vagy korlátolt
felelõsségû társaságokká válhat szét. Az egyesülésre, illetve
szétválásra a gazdasági társaságokra vonatkozó törvény rendelkezéseit
megfelelõen alkalmazni kell."
Indokolás: Lásd a T/4745/5. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada
sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
66. Dr. Tardos Márton képviselõ a törvényjavaslat 315. §-ában
az állami tulajdonban lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló
1995. évi XXXIX. törvény 24. § (3) bekezdésének a következõ
kiegészítését javasolja:
"(3) Az ÁPV Rt. a (2) bekezdésben meghatározott célra
egyszemélyes gazdasági társaságot is alapíthat. Az ÁPV Rt. az
egyszemélyes társaság megalapításához köteles a pénzügyminiszter
elõzetes hozzájárulását beszerezni. Az Országgyûlés az elõzõ évi
központi állami költségvetési törvényjavaslatban határozza meg évente
annak felsõ összeghatárát, mely keretek között alapíthat csak az ÁPV
Rt. egyszéemélyes társaságokat."
Indokolás: Lásd a T/4745/18. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem
támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért
egyet.
67. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 319. § (2)
bekezdésében az Épt. 94/A. § (4) bekezdésének a következõ módosítását
javasolja:
"(4) A nyilvános vételi ajánlat elfogadására nyitva álló
határidõ legalább [hatvan] harminc, legfeljebb [kilencven] hatvan nap
lehet."
Indokolás: Lásd a T/4745/24/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
68. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 319. § (2)
bekezdésében az Épt. 94/E. § (2) bekezdésének a következõ módosítását
javasolja:
"(2) Ellenajánlat csak akkor tehetõ közzé, ha az a
részvényesek számára kedvezõbb, mint az azt megelõzõ nyilvános vételi
ajánlat. Kedvezõbbnek az az ajánlat minõsül, amely legalább öt
százalékkal magasabb vételi árat, vagy azonos vételi árat tartalmaz,
de öt százalékkal nagyobb mennyiségû értékpapír[t]ra tartalmaz
vonatkozik, vagy a vételi ár kifizetése teljes egészében pénzben
történik."
Indokolás: Lásd a T/4745/24/2. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
69. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 319. § (2)
bekezdésében az Épt. 94/H. §-át a következõ új (4) bekezdéssel
javasolja kiegészíteni:
"(4) Ha nyilvános vételi ajánlat következtében az
ajánlattevõ a részvényhez fûzõdõ szavazati jogok több mint kilencven
százalékával rendelkezik, a 94/G. §-ban meghatároztt tájékoztató
közzétételét követõ harminc napon belül jogosult a tulajdonába nem
került részvényeket azon az áron megvásárolni, amely ár a nyilvános
vételi ajánlat során alkalmazásra került."
Indokolás: Lásd a T/4745/24/3. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1997. október 30.
Dr. Tardos Márton s.k., Dr. Hack Péter s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke az Alkotmány- és igazságügyi
bizottság elnöke
Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Orosz Sándor s.k.,
a Költségvetési bizottság a Mezõgazdasági bizottság elnöke
elnöke
Eleje Honlap