T/4745/49.. szám

Az Országgyûlés

Gazdasági bizottságának Alkotmány- és igazságügyi

bizottságának

Költségvetési és pénzügyi Mezõgazdasági bizottságának

bizottságának

a j á n l á s a

a gazdasági társaságokról szóló T/4745.. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Gazdasági bizottsága - mint elsõ helyen

kijelölt bizottság -, Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a

továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), Költségvetési és pénzügyi

bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság), valamint

Mezõgazdasági bizottsága, megvitatta a gazdasági társaságokról szóló,

T/4745.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz

benyújtott T/4745/6.-46.,T/48.. számú módosító javaslatokat.

A Mezõgazdasági bizottság 1997. október 8-i ülésén

megállapította, hogy a benyújtott módosító javaslatok közül

feladatkörét egyik sem érinti, ezért ezekrõl nem foglalt állást.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt

szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig

aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési

mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az

ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó

szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem

támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ

képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak,

illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is

vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen

megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében,

hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a

módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett

pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. Hankó Faragó Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. §

(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) [Jogi személyiség nélküli gazdasági társaság: a

közkereseti és a betéti társaság. Jogi személyiségû] Valamennyi

gazdasági társaság jogi személyiséggel rendelkezik. [g]Gazdasági

társasági formák: a közkereseti és a betéti társaság, a közös

vállalat, a korlátolt felelõsségû társaság és a részvénytársaság."

Indokolás: Lásd a T/4745/28/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

2. Dr. Hankó Faragó Miklós képviselõ a törvényjavaslat 3. §

(1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"3. § (1) Gazdasági társaságot üzletszerû közös gazdasági

tevékenység folytatására külföldi és belföldi természetes és jogi

személyek[, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok] egyaránt

alapíthatnak, mûködõ ilyen társaságba tagként beléphetnek, társasági

részesedést (részvényt) szerezhetnek."

Indokolás: Lásd a T/4745/28/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

3. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 6. § (4) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(4) Képesítéshez kötött tevékenységet, ha jogszabály - ide

nem értve az önkormányzati rendeletet - kivételt nem tesz, gazdasági

társaság csak akkor folytathat, ha e tevékenységben személyesen

közremûködõ tagjai, munkavállalói[, illetve a társasággal kötött

tartós polgári jogi szerzõdés alapján a társaság javára tevékenykedõk]

között legalább egy olyan személy van, aki a jogszabályokban foglalt

képesítési követelményeknek megfelel."

Indokolás: Lásd a T/4745/9. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

4. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 14. § (1)

bekezdésének és az azt megelõzõ címnek a következõ módosítását

javasolja:

"A[z elõtársaság] gazdasági társaság mûködésének megkezdése

14. § (1) A gazdasági társaság a társasági szerzõdése

(alapító okirata, alapszabálya) ellenjegyzésének, illetve közokiratba

foglalásának napjától a [létrehozni kívánt gazdasági társaság

elõtársaságaként] cégbejegyzésig e törvényben foglalt korlátozásokkal

mûködhet."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 6.,

7., 8. pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/4745/6/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

5. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 14. § (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"14. § (1) A gazdasági társaság a társasági szerzõdés[e]

(alapító okirat[a], alapszabály[a]) ellenjegyzésének, illetve

közokiratba foglalásának napjától a létrehozni kívánt gazdasági

társaság elõtársaságaként mûködhet."

Indokolás: Lásd a T/4745/10. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 14. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A létrehozni kívánt gazdasági társaságnak a társasági

szerzõdésben (alapító okiratban, alapszabályban) kijelölt vezetõ

tisztségviselõi a létrehozni kívánt gazdasági társaság cégbejegyzéséig

annak nevében és javára járnak el, [az elõtársasági jelleget azonban]

de a cégbejegyzési eljárás alatt ezen tényt a gazdasági társaság

iratain és a megkötött jogügyletek során kifejezetten jelezni kell."

Indokolás: Lásd a T/4745/6/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

7. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 14. § (3)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) A[z elõtársaság] gazdasági társaság üzletszerû

gazdasági tevékenységet csak a [gazdasági társaság] cégbejegyzése

iránti kérelem benyújtását követõen folytathat azzal a megszorítással,

hogy a cégbejegyzésig hatósági engedélyhez kötött tevékenységet nem

végezhet."

Indokolás: Lásd a T/4745/6/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

8. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 15. § (1)

bekezdése felvezetõ szövegének más megfogalmazását - és ezzel

összefüggésben - a) pontjának a következõ módosítását javasolja:

"15. § (1) [Az elõtársaságra a létrehozni kívánt gazdasági

társaságra irányadó szabályokat kell alkalmazni azzal az eltéréssel,

hogy] A gazdasági társaságnak a cégbejegyzéséig

a) a[z elõtársaság] gazdasági társaság tagjainak személyében

- a törvény által kötelezõként elõírt eseteket kivéve - változás nem

következhet be;"

Indokolás: Lásd a T/4745/6/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

9. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(2) Azok a tagok (részvényesek), akik olyan határozatot

hoztak, amelyrõl tudták, vagy az [tagoktól (részvényesektõl)]

elvárható gondosság mellett tudhatták volna, hogy az a társaság

jelentõs érdekeit nyilvánvalóan sérti, korlátlanul és egyetemlegesen

felelnek az ebbõl eredõ kárért."

Indokolás: Lásd a T/4745/11. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

10. Hidasi Rezsõ képviselõ - kapcsolódva a T/4745/26. sz.

módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 22. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"22. § (1) [Vezetõ tisztségviselõvé egy személy legfeljebb

három gazdasági társaságnál választható meg.] A megválasztott személy

az új tisztsége elfogadásától számított tizenöt napon belül azokat a

gazdasági társaságokat, amelyeknél már vezetõ tisztségviselõ, írásban

tájékoztatni köteles."

Indokolás: Lásd a T/4745/38. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. restancia

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

11. Dr. Torgyán József képviselõ a törvényjavaslat 22. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"22. § (1) Vezetõ tisztségviselõvé vagy felügyelõ bizottsági

taggá egy személy legfeljebb [három] két gazdasági társaságnál

választható meg. A megválasztott személy az új tisztsége elfogadásától

számított tizenöt napon belül az[oka]t a gazdasági társaságo[ka]t,

amely[ek]nél már vezetõ tisztségviselõ, írásban tájékoztatni köteles."

Indokolás: Lásd a T/4745/26. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

12. Dr. Torgyán József képviselõ a törvényjavaslat 23. § (3)

bekezdésének más megfogalmazását javasolja:

"(3) [A gazdasági társaság fizetésképtelenségének jogerõs

megállapítását (a felszámolás elrendelését) követõ három évig nem

lehet más gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje az, aki a

felszámolást elrendelõ jogerõs végzés meghozatalának napját megelõzõ

két évben legalább egy évig a felszámolásra került társaságnál vezetõ

tisztségviselõ volt, kivéve, ha a vezetõ tisztségviselõi

megbízatására kifejezetten a felszámolás elkerülése érdekében került

sor.] Nem lehet gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje a csõd-

vagy felszámolási eljárást elrendelõ határozat jogerõre emelkedésétõl

számított öt évig, aki korábban olyan gazdasági társaságban látott el

vezetõ tisztséget, felügyelõ bizottsági tagságot, amely társaság

jogerõsen csõd- vagy felszámolási eljárás alá került."

Indokolás: Lásd a T/4745/27. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

13. Hidasi Rezsõ képviselõ - kapcsolódva a T/4745/27. sz.

módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 23. § (3) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(3) A gazdasági társaság fizetésképtelenségének jogerõs

megállapítását (a felszámolás elrendelését) követõ három évig nem

lehet más gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje az, aki a

felszámolást elrendelõ jogerõs végzés meghozatalának napját megelõzõ

két évben legalább egy évig a felszámolásra került társaságnál vezetõ

tisztségviselõ volt, kivéve, ha a vezetõ tisztségviselõi

megbízatására kifejezetten a felszámolás elkerülése érdekében került

sor. Amennyiben a vezetõ tisztségviselõ megbízásának megszûntekor a

társaság nem volt veszteséges és/vagy felhalmozott vagyona meghaladta

a jegyzett tõke névértékét, a jelen rendelkezés nem alkalmazható.

Jelen jogszabály alapján nem áll fenn kizáró ok, illetve nem

kötelezhetõ gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõjének

visszahívására, amennyiben az illetõ legalább egy éve betölti

megbízatását, a társaság legfõb szerve a más társaságnál elrendelt

felszámolásról tudomást szerezve is megerõsíti az érintett személyt

megbízatásában."

Indokolás: Lásd a T/4745/39. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

14. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 23. §-át a

következõ új (4) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(4) A gazdasági társaságnak a cégjegyzékbõl történt,

hivatalból elrendelt törlését követõ két évig nem lehet más gazdasági

társaság vezetõ tisztségviselõje az a személy, aki a törlés napját

megelõzõ évben a törléssel megszûnt gazdasági társaságnál vezetõ

tisztségviselõ volt."

Indokolás: Lásd a T/4745/6/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

15. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 25. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A vezetõ tisztségviselõ [és azok közeli hozzátartozója

(Ptk. 685. § b) pont)] nem köthet a saját nevében vagy javára,

valamint a közeli hozzátartozójával (Ptk. 685. § b) pont) a gazdasági

társaság tevékenységi körébe tartozó ügyleteket, kivéve, ha ezt a

társasági szerzõdés (alapító okirat, alapszabály) kifejezetten

megengedi."

Indokolás: Lásd a T/4745/6/3. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

16. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 29. § (2) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasolja:

"(2) Együttes cégjegyzési joggal rendelkezõ vezetõ

tisztségviselõk, illetve a részvénytársaság igazgatósága esetében az

(1) bekezdésben foglalt módon okozott kárért való felelõssége

egyetemleges. Ha a kárt a részvénytársaság igazgatóságának határozata

okozta, mentesül a felelõsség alól az az igazgatósági tag, aki a

döntésben nem vett részt, vagy a határozat ellen szavazott és ezt a

tényt a határozat meghozatalától számított tizenöt napon belül

írásban a felügyelõ bizottság tudomására hozta."

Indokolás: Lásd a T/4745/12. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

17. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 31. § (2)

bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Kötelezõ a felügyelõ bizottság létrehozása:/

"b) korlátolt felelõsségû társaság esetében, ha a társaság

törzstõkéje [ötvenmillió] százmillió forintnál nagyobb összegû;"

Indokolás: Lásd a T/4745/6/4. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

18. Dr. Brúszel László, valamint dr. Hankó Faragó Miklós

képviselõ a törvényjavaslat 31. § (2) bekezdése c) pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/Kötelezõ a felügyelõ bizottság létrehozása:/

"c) bármely [jogi személyiségû] gazdasági társaság esetében,

ha a társaság teljes munkaidõben foglalkoztatott munkavállalóinak

létszáma éves átlagban a kétszáz fõt meghaladja."

Indokolás: Lásd a T/4745/6/4., T/4745/28/3. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

19. Dr. Tardos Márton képviselõ a törvényjavaslat 33. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"33. § (1) (1) Részvénytársaság alapító okirata

(alapszabálya), valamint a százmillió forintot meghaladó összegû

törzstõkével rendelkezõ korlátolt felelõsségû társaság társasági

szerzõdése - e törvény keretei között az igazgatóság tagjainak

(ügyvezetõnek) a megválasztás[át]a, visszahívás[át]a, és díjazása

megállapítás[át]a, valamint az alapító okiratban (alapszabályban,

társasági szerzõdésben) meghatározott típusú jogügyletek

[jóváhagyását] illetve értékhatár feletti vagyoni

kötelezettségvállalással együttjáró jognyilatkozatok érvényességét a

felügyelõ bizottság elõzetes írásbeli jóváhagyásához kötheti, vagy e

jogköröket teljes egészében a felügyelõ bizottságra ruházhatja át.

Amennyiben a felügyelõ bizottság elõzetes jóváhagyását kívánja meg a

társaság alapító okirata (alapszabálya, társasági szerzõdése) valamely

jognyilatkozat érvényességéhez, arra a felügyelõ bizottság az erre

irányuló indítvány kézhezvételétõl számított harminc napon belül

köteles nyilatkozni. E határidõ eltelte után a jóváhagyást megadottnak

kell tekinteni. E szabályt megfelelõen alkalmazni kell arra az esetre

is, mikor a felügyelõ bizottság átruházott hatáskörben jár el azzal az

eltéréssel, hogy ha a felügyelõ bizottság nem dönt, akkor a döntési

jogkör visszaszáll a társaság közgyûlésére (taggyûlésére)."

Indokolás: Lásd a T/4745/20. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

20. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 33. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"33. § (1) Részvénytársaság alapító okirata (alapszabálya),

valamint a [százmillió forintot meghaladó összegû törzstõkével

rendelkezõ] korlátolt felelõsségû társaság társasági szerzõdése az

igazgatóság tagjainak (ügyvezetõnek) megválasztását, visszahívását,

és díjazása megállapítását, valamint az alapító okiratban

(alapszabályban, társasági szerzõdésben) meghatározott jogügyletek

jóváhagyását a felügyelõ bizottságra ruházhatja át."

Indokolás: Lásd a T/4745/6/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet, az Alkotmányügyi és a Gazdasági bizottság

ülésén egyetért.

21. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 38. § (3)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) Egyebekben a felügyelõ bizottsági tagság keletkezésére

és megszûnésére a 22. § (1) bekezdését, a 23. § (1)-(2) bekezdését,

24. §-át, 30. §-át, a jogviszony tartalmára a 22. § (2) bekezdésének,

a 25. § és a 27. § (1) bekezdésének rendelkezéseit megfelelõen

alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd a T/4745/6/6.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

22. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslat 38. § (4)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(4) A felügyelõ bizottsági tagok korlátlanul és

egyetemlegesen felelnek a gazdasági társaságnak az ellenõrzési

kötelezettségük megszegésével okozott károkért."

Indokolás: Lásd a T/4745/7.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

23. Dr. Rapcsák András, valamint dr. Brúszel László képviselõ

a törvényjavaslat 41. § (1) bekezdése b) pontjának a következõ

módosítását javasolja:

/Kötelezõ könyvvizsgáló választása/

"b) az olyan korlátolt felelõsségû társaságnál, amely

esetében a törzstõke mértéke az [százmillió] ötvenmillió forintot

meghaladja, továbbá az egyszemélyes korlátolt felelõsségû társaságnál,

valamint"

Indokolás: Lásd a T/4745/8.., T/4745/6/7.. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet, az Alkotmányügyi és a Gazdasági bizottság

ülésén egyetért.

24. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 49. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Nem indítható kizárásra irányuló kereset a részvényes

ellen. [A tag nem zárható ki a gazdasági társaságból, ha a gazdasági

társaságnak csak két tagja van.] Nem zárható ki az a tag, aki legalább

a szavazatok háromnegyedével rendelkezik."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 26.

pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/4745/6/8.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

25. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 49. § (2) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(2) Nem indítható kizárásra irányuló kereset a részvényes

ellen. A tag nem zárható ki a gazdasági társaságból, ha a gazdasági

társaságnak csak két tagja van. Nem zárható ki az a tag, aki

[legalább] a szavazatok [háromnegyedével] többségével rendelkezik."

Indokolás: Lásd a T/4745/13. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

26. Dr. Brúszel László képviselõ a törvényjavaslat 49. § (3)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) A perindításról a gazdasági társaság legfõbb szerve

háromnegyedes szótöbbséggel határoz. A határozatot írásba kell

foglalni. Az érintett tag a perindítás kérdésében nem szavazhat. A

keresetet a határozat meghozatalától számított tizenöt napos jogvesztõ

határidõn belül lehet elõterjeszteni a társaság székhelye szerint

illetékes megyei (fõvárosi) bíróságnál. Ha a gazdasági társaságnak

csak két tagja van, akkor bármelyik tag indíthat keresetet a másik tag

ellen."

Indokolás: Lásd a T/4745/6/8.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

27. Bauer Tamás képviselõ a törvényjavaslat 52. §-ának más

megfogalmazását javasolja:

"52. § [(1) A társasági szerzõdésben (alapító okiratban,

alapszabályban) a társasági jogviták tekintetében állandó, vagy eseti

választottbíráskodás egyaránt kiköthetõ a választottbíráskodásról

szóló 1994. évi LXXI. törvény szabályai szerint.

(2) Társasági jogvitának minõsül a gazdasági társaság és

tagjai (részvényesei) - ide értve a kizárt vagy a társaságtól

egyébként megvált korábbi tagot is - közötti, illetve a társaság és

vezetõ tisztségviselõ közötti polgári jogi viták, valamint a tagok

(részvényesek) egymás közötti jogviszonyában a társasági szerzõdéssel

kapcsolatban, avagy a társaság mûködésével összefüggésben keletkezett

jogvita.]

A társasági szerzõdéssel vagy a társaság mûködésével

kapcsolatos jogvitában a bírósági peres eljárás helyett az 1994. évi

LXXI. törvény szabályai szerinti választottbírósági eljárásnak van

helye, ha

a) a felek a gazdasági társaság, a gazdasági társaság tagjai

(részvényesei), valamint korábbi tagjai (részvényesei) közül kerülnek

ki, továbbá

b) a felek az eljárás tárgyáról szabadon rendelkezhetnek, és

c) a választottbírósági eljárást választottbírósági

szerzõdésben kikötötték."

Indokolás: Lásd a T/4745/29.. sz. módosító javaslat

A/ változatának indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

28. Bauer Tamás képviselõ a törvényjavaslat 52. §-ának más

megfogalmazását javasolja:

"52. § [(1) A társasági szerzõdésben (alapító okiratban,

alapszabályban) a társasági jogviták tekintetében állandó, vagy eseti

választottbíráskodás egyaránt kiköthetõ a választottbíráskodásról

szóló 1994. évi LXXI. törvény szabályai szerint.

(2) Társasági jogvitának minõsül a gazdasági társaság és

tagjai (részvényesei) - ide értve a kizárt vagy a társaságtól

egyébként megvált korábbi tagot is - közötti, illetve a társaság és

vezetõ tisztségviselõ közötti polgári jogi viták, valamint a tagok

(részvényesek) egymás közötti jogviszonyában a társasági szerzõdéssel

kapcsolatban, avagy a társaság mûködésével összefüggésben keletkezett

jogvita.]

A társasági szerzõdéssel vagy a társaság mûködésével

kapcsolatos jogvitában a bírósági peres eljárás helyett az 1994. évi

LXXI. törvény szabályai szerinti választottbírósági eljárásnak van

helye, ha

a) a felek a gazdasági társaság, a gazdasági társaság tagjai

(részvényesei), valamint korábbi tagjai (részvényesei), illetõleg a

gazdasági társasággal munkaviszonyban nem álló vezetõ tisztségviselõi

közül kerülnek ki, továbbá

b) a felek az eljárás tárgyáról szabadon rendelkezhetnek, és

c) a választottbírósági eljárást választottbírósági

szerzõdésben kikötötték."

Megjegyzés: A dupla aláhúzás az A/ változathoz viszonyított

eltérést jelöli.

Indokolás: Lásd a T/4745/29.. sz. módosító javaslat

B/ változatának indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

29. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 52. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Társasági jogvitának minõsül a gazdasági társaság és

tagjai (részvényesei) - ide értve a kizárt vagy a társaságtól

egyébként megvált korábbi tagot is - közötti, [illetve a társaság és

vezetõ tisztségviselõ közötti polgári jogi viták,] valamint a tagok

(részvényesek) egymás közötti jogviszonyában a társasági szerzõdéssel

kapcsolatban, avagy a társaság mûködésével összefüggésben keletkezett

jogvita."

Indokolás: Lásd a T/4745/36/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

30. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 52. § (2) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(2) Társasági jogvitának minõsül a gazdasági társaság és

tagjai (részvényesei) - ide értve a kizárt vagy a társaságtól

egyébként megvált korábbi tagot is - [közötti, illetve a társaság és

vezetõ tisztségviselõ] közötti polgári jogi viták, valamint a tagok

(részvényesek) egymás közötti jogviszonyában a társasági szerzõdéssel

kapcsolatban, avagy a társaság mûködésével összefüggésben keletkezett

jogvita."

Indokolás: Lásd a T/4745/34. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

31. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 54. § (2) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(2) Az elévülési idõt[,] - ha a tag felelõssége a gazdasági

társaság kötelezettségeiért a társaság fennállása alatt korlátlan volt

és a tag tagsági jogviszonya a társaság megszûnése elõtt szûnt meg[,]

- a tagsági jogviszony megszûnésétõl kell számítani."

Indokolás: Lásd a T/4745/17. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

32. Az Alkotmányügyi bizottság 56. § (3) bekezdésének más

megfogalmazását és - ezzel összefüggésben - a következõ új (4)

bekezdéssel történõ kiegészítését javasolja:

"(3) [E törvény a korlátolt felelõsségû tag helytállási

kötelezettségét más esetekben is megállapíthatja.] Nem hivatkozhat

korlátozott felelõsségére az a tag, aki ezzel visszaélt. Így a

korlátolt felelõsségû társaság és a részvénytársaság azon tagjai, akik

a társaság elkülönült jogi személyiségével és korlátolt felelõsségével

a hitelezõk rovására visszaéltek, korlátlanul és egyetemlegesen

felelnek a megszûnt társaság ki nem elégített kötelezettségeiért.

(4) Külösen fennáll a tagok (3) bekezdés szerinti

felelõssége, ha a társaság vagyonával sajátjukként rendelkeztek,

illetve, ha a társasági vagyont saját vagy más személyek javára úgy

csökkentették, hogy tudták, illetve kellõ gondosság tanúsítása esetén

tudniuk kellett volna, hogy ezáltal a társaság a kötelezettségeit

harmadik személyek részére nem lesz képes teljesíteni."

Indokolás: Lásd a T/4745/36/2., T/4745/37. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

33. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 59. §-át a

következõ új (4) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(4) Az e fejezet alapján történõ átalakuláskor - törvény

eltérõ rendelkezése hiányában - külön adó- és illetékfizetési

kötelezettség nem keletkezik."

Indokolás: Lásd a T/4745/41. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- a Költségvetési biz.

- a Mezõgazdasági biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

34. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 68. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetekben a jogutód

gazdasági társaság vagyonleltár-tervezetében meg kell jelölni azokat a

vagyontárgyakat, amelyek a [jegyzett] saját tõkének a mérleg

fõösszeghez viszonyított arányos értéke alapján a jogutód gazdasági

társaság jegyzett tõkéjét fogják képezni."

Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság ülésén Serfõzõ András

képviselõ módosító indítványát arra felhatalmazott képviselõtársai az

ajánlás szerint pontosították.

Indokolás: Lásd a T/4745/21/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

35. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 76. §-ának a

következõ módosítását javasolja:

"76. § (1) Egyesüléssel nyilvános részvénytársaság csak

akkor jöhet létre, ha az átvevõ gazdasági társaság nyilvánosan mûködõ

részvénytársaság vagy az összeolvadó gazdasági társaságok nyilvánosan

mûködõ részvénytársaságok.

(2) Részvénytársaságok egyesülése esetében az egyesülési

szerzõdésben a 75. § (1) bekezdésében felsoroltakon kívül meg kell

határozni

a) az egyesülõ részvénytársaságok részvényeinek

cserearányát;

b) az átvevõ társaság részvényei átruházásának részletes

szabályait;

c) azt az idõpontot, amelytõl fogva a részvények az adózott

eredménybõl való részesedésre jogosítanak;

d) azokat a jogokat, amelyeket a jogutód társaság a

különleges jogokkal felruházott részvényeseknek (így az alapítókat

megilletõ elõnyökkel, az elsõbbségi, dolgozói vagy kamatozó

részvényfajtához fûzõdõ jogokkal összefüggésben) vagy más értékpapír

tulajdonosoknak biztosít, illetve az ezekkel kapcsolatos intézkedési

javaslatokat.

(3) Az egyesülõ gazdasági társaságok vezetõ tisztségviselõi

az egyesülési szerzõdés elkészítésével egyidejûleg írásbeli beszámolót

készítenek, amelyben a jogi és gazdasági szempontok ismertetésével

megindokolják az egyesülés szükségességét, valamint a részvények

cserearányát. Ha az értékelésnek különös nehézségei voltak, ezeket is

ismertetni kell. A részvényesek számára megismerhetõ iratokról a

részvényes kérésére, a részvénytársaság költségére teljes vagy

kivonatos másolatot kell készíteni.

[(3)] (4) A vagyonmérleg-tervezeteket elkészítõ

könyvvizsgálónak nyilatkoznia kell, hogy a[z (1)] (2) bekezdés a)

pontjában meghatározott cserearányt a részvénytársaság milyen

módszerekkel határozta meg, ezek a módszerek külön-külön milyen

értéket eredményeztek és, hogy álláspontja szerint a cserearány

megfelelõ-e.

(5) A (4) bekezdésben foglaltak szerint eljáró

könyvvizsgálónak vagy más, az egyesülõ részvénytársaságoktól független

szakértõnek a részvénytársaságok megbízása alapján készített

jelentésében nyilatkoznia kell az egyesülési szerzõdés tervezetében és

a vezetõ tisztségviselõk írásbeli beszámolójában foglaltak

megalapozottságáról. A jelentésnek tartalmaznia kell az arra vonatkozó

állásfoglalást is, hogy a tervezett egyesülés veszélyezteti-e a

részvénytársaságokkal szembeni hitelezõi követeléseknek a

kielégítését.

[(4)] (6) Az átváltoztatható kötvény esetében az

egyesüléssel létrejövõ részvénytársaságnak a kötvénytulajdonosok

számára olyan jogosultságokat kell biztosítania, amelyek legalább

egyenértékûek azokkal a jogosultságokkal, amelyekkel a jogelõd

gazdasági társaságban rendelkeztek, kivéve, ha a kötvénytulajdonosok

mindegyike hozzájárul saját jogosultsága megváltoztatásához. A

tulajdonos az egyesülõ társaságok által kibocsátott átváltoztatható

vagy jegyzési jogot biztosító kötvény visszavásárlását is igényelheti

a jogutód részvénytársaságtól. A (4) bekezdés rendelkezéseit nem kell

alkalmazni, ha az értékpapír kibocsátásakor elõre meghatározták e

tulajdonosok helyzetét egy esetleges egyesülés esetére.

[(5) A (4) bekezdés rendelkezéseit nem kell alkalmazni, ha

az értékpapír kibocsátásakor elõre meghatározták e tulajdonosok

helyzetét egy esetleges egyesülés esetére.]"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 37.,

40. pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/4745/42. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

36. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 76. § (3)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) A vagyonmérleg-tervezeteket elkészítõ könyvvizsgálónak

nyilatkoznia kell, hogy az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott

cserearányt a részvénytársaság milyen módszerekkel határozta meg, ezek

a módszerek külön-külön milyen értéket eredményeztek és, hogy

álláspontja szerint a cserearány megfelelõ-e. Ha az értékelésnek

különös nehézségei voltak, ezeket is ismertetni kell."

Indokolás: Lásd a T/4745/21/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

37. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 77. §-ának a

következõ módosítását javasolja:

"77. § (1) [Az egyesülési szerzõdést az annak elfogadásáról

döntõ közgyûlés napja elõtt harminc nappal az egyesüléssel érintett

összes gazdasági társaság részvényesei számára hozzáférhetõvé kell

tenni, illetve nyilvánosságra kell hozni oly módon, hogy az

egyesülésrõl döntõ második közgyûlés összehívásával egyidejûleg az

egyesülési szerzõdés tervezetét be kell nyújtani az egyesülõ

részvénytársaságok cégjegyzékét vezetõ cégbírósághoz.] Az egyesüléssel

érintett részvénytársaságok harminc nappal az egyesülési szerzõdés

elfogadásáról döntõ közgyûlés napja elõtt kötelesek az egyesülési

szerzõdés tervezetét, az egyesülõ részvénytársaságok vezetõ

tisztségviselõi által készített írásbeli beszámolót, valamint a

könyvvizsgálónak, illetve a független szakértõnek az egyesülési

szerzõdés tervezetére és az írásbeli beszámolóra vonatkozó

álláspontját tartalmazó jelentést benyújtani az egyesülõ

részvénytársaságok cégjegyzékét vezetõ cégbírósághoz.

(2) Az egyesülésrõl döntõ második közgyûlést megelõzõ

harminc nappal az egyesüléssel érintett gazdasági társaságok minden

részvényesének jogában áll, hogy megismerje a közgyûlési döntéshez

készített iratokon kívül az egyesülõ társaságok utolsó három évi, a

számviteli törvény szerinti beszámolóinak tartalmát is.

(3) Ha több részvényfajta, illetve részvényosztály létezik,

az egyesülést kimondó határozat meghozatala során a 238. §-t

megfelelõen alkalmazni kell.

(4) Az egyesüléssel érintett részvénytársaságok hitelezõi -

a 66. § (2) bekezdésben foglalt rendelkezések megfelelõ alkalmazásával

- biztosítékot igényelhetnek, ha igazolják, hogy az egyesülés

veszélyezteti követeléseik kielégítésének alapját, feltéve, hogy az

egyesüléssel érintett részvénytársaságok korában nem nyújtottak

számukra biztosítékot.

(5) Nem alkalmazhatók a 76. § (2)-(5) bekezdésében és a (2)-

(3) bekezdésben foglalt rendelkezések abban az esetben, ha a

beolvadásra vagy összeolvadásra olyan részvénytársaságok között kerül

sor, ahol az egyik részvénytársaság a másik részvénytársaság

egyszemélyes társaságaként mûködött."

Indokolás: Lásd a T/4745/43. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

38. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 77. § (2)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(2) Az egyesülésrõl döntõ második közgyûlést megelõzõ

harminc nappal az egyesüléssel érintett gazdasági társaságok minden

részvényesének jogában áll, hogy megismerje a közgyûlési döntéshez

készített iratokon kívül az egyesülõ társaságok utolsó három évi, a

számviteli törvény szerinti beszámolóinak tartalmát is. Az egyesülõ

gazdasági társaságok vezetõ tisztségviselõi az egyesülési szerzõdés

elkészítésével egyidejûleg írásbeli beszámolót készítenek, amelyben a

jogi és gazdasági szempontok ismertetésével megindokolják az egyesülés

szükségességét, valamint a részvények cserearányát. Ha az értékelésnek

különös nehézségei voltak, ezeket is ismertetni kell. A részvényesek

számára megismerhetõ iratokról a részvényes kérésére, a

részvénytársaság költségére teljes vagy kivonatos másolatot kell

készíteni."

Indokolás: Lásd a T/4745/21/3. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

39. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 79. § (4)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(4) Ha valamely vagyontárgyról a szétválási szerzõdésben

nem rendelkeztek, a vagyontárgy vagy annak ellenértéke valamennyi

jogutód társaságot a vagyonmegosztás arányában illeti meg. Ha a

kötelezettség csak a megállapodást követõen válik ismertté, a jogutód

gazdasági társaságok felelõssége egyetemleges. Egyetemleges a jogutód

gazdasági társaságok felelõssége akkor is, ha a szétválási

szerzõdésben rendelkeztek ugyan a kötelezettségrõl, de a

kötelezettséget a szétválási szerzõdés alapján kötelezett társaság nem

teljesítette."

Indokolás: Lásd a T/4745/21/4. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

40. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 79. § (6)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(6) A részvénytársaságnak részvénytársaságokra való

szétválása során [a szétválási szerzõdés tartalmára, annak

megismerhetõségére, illetve a vagyonmérleg-tervezetek elkészítésére

vonatkozóan] a 4. Címben foglalt rendelkezéseket megfelelõen

alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd a T/4745/44. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

41. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 134. § (1) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasolja:

"134. § (1) Az üzletrész a társaság tagjaira - a társaság

saját üzletrészét (143. §) kivéve, valamint ha a társasági szerzõdés

másként nem rendelkezik - szabadon átruházható."

Indokolás: Lásd a T/4745/32. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

42. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 134. § (1)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"134. § (1) Az üzletrész a társaság tagjaira - a társaság

saját üzletrészét (143. §) kivéve - szabadon átruházható. A társasági

szerzõdésben a tagok egymásnak elõvásárlási jogot biztosíthatnak."

Indokolás: Lásd a T/4745/25/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

43. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 143. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A társaság tulajdonába került üzletrész (saját

üzletrész) után a társaság [tagsági jogot nem gyakorolhat, így az

üzletrész szavazati jogot nem ad, azt a határozatképesség számításánál

is figyelmen kívül kell hagyni; az utána járó osztalékot és a társaság

megszûnése esetén az ilyen üzletrész után járó részesedést a tagok

között kell felosztani] szavazati jogot nem gyakorolhat.."

Indokolás: Lásd a T/4745/25/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

44. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 146. § (4) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasolja:

"(4) A volt munkavállalót, illetve örökösét a dolgozói

üzletrész bevonása, illetve az üzletrész átalakítása után történõ

átruházása esetében a törzsbetétje névértéke illeti meg, amelyet

örökös esetében a bevonástól vagy az átruházástól számított harminc

napon belül, volt munkavállaló esetében pedig attól számított

legkésõbb egy éven belül kell kifizetni."

Indokolás: Lásd a T/4745/14., T/4745/31. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

45. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 146. § (4)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(4) A volt munkavállalót, illetve örökösét a dolgozói

üzletrész bevonása, illetve az üzletrész átalakítása után történõ

átruházása esetében a törzsbetétje [értéke] összege illeti meg,

amelyet örökös esetében a bevonástól vagy az átruházástól számított

harminc napon belül, volt munkavállaló esetében pedig attól számított

legkésõbb egy éven belül kell kifizetni."

Indokolás: Lásd a T/4745/3//3. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

46. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 179. § (2) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(2) Az [zártkörûen mûködõ részvénytársaság részvényei,

továbbá az] értékpapírokra vonatkozó törvényi rendelkezések szerint

elõállított dematerializált részvény csak névre szóló részvény lehet."

Indokolás: Lásd a T/4745/33. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

47. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 180. § (3)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) A nyomdai úton elõállított névre szóló részvény

átruházása a részvény hátoldalára vagy a részvényhez csatolt lapra

(toldatra) írt teljes vagy üres forgatmány útján történik. 5A

dematerializált részvény (194. §) átruházására az értékpapírok

forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az

értékpapír tõzsdérõl szóló 1996. évi CXI. törvény (a továbbiakban: az

értékpapírokra vonatkozó törvényi rendelkezések) rendelkezései az

irányadók. Törvény elõírhatja, hogy a részvény átruházása csak akkor

évényes, ha arra a feleknek jogszabályban meghatározott feltételek

szerint megkötött megállapodása alapján került sor."

Indokolás: Lásd a T/4745/48. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.

- a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

48. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 185. § (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"185. § (1) A szavazatelsõbbségi jogot biztosító részvény

alapján a részvényes az alapító okiratban (alapszabályban)

meghatározott mértékû többszörös szavazati jogot gyakorolhat. [Az egy

részvényhez kapcsolódó szavazati jog azonban nem haladhatja meg a

részvény névértékéhez igazodó szavazati jog tízszeresét.]"

Indokolás: Lásd a T/4745/15. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

49. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 189. § (3)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) A (2) bekezdésben meghatározottak számítása során,

valamint a [részvényesi] szavazati jogok gyakorlásának felfüggesztése

szempontjából figyelembe kell venni azokaokat a részvényekeket is,

amelyeknek tulajdonosa a saját nevében, de a részvénytársaság javára

jár el, valamint azokakat a részvénytársaság által forgalomba hozott

részvényeket is, amelyekeket a részvénytársaság követelése

biztosítékául kapott."

Indokolás: Lásd a T/4745/45. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

50. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 189. § (5)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) A részvénytársaság a megszerzett saját részvény alapján

[részvényesi] szavazati jogot nem gyakorolhat és a[zt] részvényt egy

éven belül el kell idegenítenie. A részvénytársaság nem vállalhat

készfizetõ kezességet a részvény harmadik személy által történõ

megszerzésével összefüggésben, továbbá nem nyújthat kölcsönt harmadik

személynek a részvény megszerzéséhez. Ha a részvénytársaság

elidegenítési kötelezettségének nem tett eleget, köteles a részvényt

alaptõkéjének leszállításával bevonni."

Indokolás: Lásd a T/4745/25/3. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

51. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 191. § (6)

bekezdésének más megfogalmazását javasolja:

"(6) [Az ideiglenes részvényeket a részvények elõállításakor

a részvénytársaság érvénytelenné nyilvánítja és megsemmisíti.] A

részvények elõállításakor az igazgatóság a 263. §-ban szabályozott

eljárás megfelelõ alkalmazásával felszólítja a részvényeseket

részvényeik benyújtására. A felszólításban megjelölt határidõ

elteltével a részvénytársaság az ideiglenes részvényeket érvénytelenné

nyilvánítja, illetve megsemmisíti."

Indokolás: Lásd a T/4745/23/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

52. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 193. § (2) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(2) Nyomdai úton elõállított részvény [átalakítható]

dematerializált részvénnyé, a dematerializált részvény nyomdai úton

elõállított részvénnyéátalakítható. Az átalakítás részletes szabályait

az értékpapírokról szóló törvényi rendelkezések állapítják meg."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 56.

pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/4745/35/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet, a Gazdasági bizottság ülésén egyetért.

53. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 194. § (1) bekezdése g) pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/A nyomdai úton, okiratként elõállított részvényen legalább

a következõket kell feltüntetni:/

"g) a részvény átruházásának korlátozása, vagy annak a

részvénytársaság beleegyezéséhez kötése esetén a korlátozás tartalmát,

a részvénytársaság beleegyezési jogát."

Megjegyzés: A módosító javaslat tévesen jelölte meg a

törvényjavaslat 185. §-át, az ajánlás korrigálta az elírást.

Indokolás: Lásd a T/4745/16. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet, az Alkotmányügyi és a Gazdasági bizottság

ülésén egyetért.

54. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 226. §-ának a

következõ módosítását javasolja:

"226. § (1) A számviteli törvény szerinti beszámoló

elfogadását megelõzõen osztalékelõleg fizetésére akkor van lehetõség,

ha a közgyûlés által elfogadott - a számviteli törvény szabályai

szerint készített - közbensõ mérleg alapján valószínûsíthetõ, hogy

utóbb az éves osztalék kifizetésének a 225. §-ban foglaltak szerint

nem lesz akadálya azzal, hogy az osztalékelõleg és az abban az évben

fizetett osztalék együtes összege nem haladhatja meg a

részvénytársaságnak a tárgyévet megelõzõ év után - a számviteli

jogszabályok szerint számított - osztalékfizetésre fordítható adózott

eredményét.

(2) Az (1) bekezdés szerinti osztalékelõlg fizetésre csak

abban az esetben kerülhet sor, ha a részvényesek vállalják

azosztalékelõleg visszafizetését, amennyiben - a számviteli törvény

szerinti beszámoló szerint - utóbb osztalék fizetésre nem lenne

jogszabályi lehetõség.

[(2)] (3) A részvényes a jóhiszemûen felvett osztalék,

osztalékelõleg, valamint a kamatozó részvény után járó kamat

visszafizetésére nem kötelezhetõ[, ez azonban nem vonatkozik a

részvényesnek évközben fizetett osztalékelõlegre]."

Indokolás: Lásd a T/4745/46. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

55. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 229. § (3)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) A szavazati jog gyakorlásának módját - e törvény és az

értékpapírokra vonatkozó törvényi elõírások keretei között - az

alapító okirat (alapszabály) határozza meg. A nyilvánosan mûködõ

részvénytársaság alapszabálya elõírhatja, hogy névre szóló részvényes

esetében a részvényes a szavazati jogát csak akkor gyakorolhatja, ha a

közgyûlés napját legalább hatvan nappal megelõzõen a részvénykönyvbe

bejegyezték."

Indokolás: Lásd a T/4745/23/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

56. Farkas Imre, Tokár István, Göndör István és Szabó Lajos

képviselõ a törvényjavaslat 233. § h) pontjának a következõ

módosítását javasolja:

/A közgyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:/

"h) döntés a nyomdai úton elõállított részvény

dematerializált részvénnyé, illetve a dematerializált részvénynek

nyomdai úton elõállított részvénnyé történõ átalakításáról;"

Indokolás: Lásd a T/4745/35/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet, a Gazdasági bizottság ülésén egyetért.

57. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 251. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Az alaptõkének új részvények nyilvános nyilvános

forgalomba hozatalával történõ felemelése során a részvénytársaság

részvényeseit - ezen belül elsõ helyen a forgalomba hozott

részvényekkel azonos részvénysorozatba tartozó részvénnyel rendelkezõ

részvényeseket - és a jegyzési jogot biztosító kötvények tulajdonosait

- ebben a sorrendben - [az alapszabályban vagy az alapszabály

felhatalmazása alapján a közgyûlés határozatában meghatározott

feltételek szerint] jegyzési elsõbbség illeti meg."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 58.

pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/4745/23/3. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

58. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 251. §-át a

következõ új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(3) A jegyzési elsõbbség gyakorlására nyitva álló határidõ

tizenöt napnál nem lehet kevesebb. A határidõ kezdõ idõpontja a

jegyzési elsõbbség gyakorlására felhívó közlemény közzétételének

napja."

Indokolás: Lásd a T/4745/23/4. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

59. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 299. § (3)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a

cégbejegyzéstõl számított két éven belül, a (2) bekezdésben

meghatározott esetben pedig legkésõbb a törvény hatálybalépését

követõ két [éven belül] év elteltével, a cégjegyzékben vezetett adatai

elsõ változásakor köteles a korlátolt felelõsségû társasági, illetve

részvénytársasági formában mûködõ gazdasági társaság törzstõkéjét

(alaptõkéjét) e törvényben meghatározott legkisebb összegre

kiegészíteni. Ennek során a pénzbeli és nem pénzbeli hozzájárulás

arányára vonatkozó új elõírásokat nem kell alkalmazni."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 63.

pontjában foglalt indítvánnyal.

Az Alkotmányügyi bizottság ülésén Serfõzõ András képviselõ

módosító indítványát arra felhatalmazott képviselõtársai az ajánlás

szerint pontosították.

Indokolás: Lásd a T/4745/22/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

60. Hidasi Rezsõ képviselõ - kapcsolódva a T/4745/22. sz.

módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 299. § (3) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a

cégbejegyzéstõl számított két éven belül, a (2) bekezdésben

meghatározott esetben pedig a törvény hatálybalépését követõ két éven

belül köteles a korlátolt felelõsségû társasági, illetve

részvénytársasági formában mûködõ gazdasági társaság törzstõkéjét

(alaptõkéjét) e törvényben meghatározott legkisebb összegre

kiegészíteni. Ennek során a pénzbeli és nem pénzbeli hozzájárulás

arányára vonatkozó új elõírásokat nem kell alkalmazni. E törvény

alapján a hatálybalépéstõl számított két éven belüli törzstõke

kiegészítés, amennyiben a folyó gazdálkodás nyeresége terhére

történik, teljes körû adómentességet élvez."

Indokolás: Lásd a T/4745/40. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

61. Dr. Hankó Faragó Miklós képviselõ a törvényjavaslat 299.

§ (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a

cégbejegyzéstõl számított két éven belül, a (2) bekezdésben

meghatározott esetben pedig a törvény hatálybalépését követõ két éven

belül köteles a korlátolt felelõsségû társasági, illetve

részvénytársasági formában mûködõ gazdasági társaság törzstõkéjét

(alaptõkéjét) e törvényben meghatározott legkisebb összegre

kiegészíteni. Ennek során a pénzbeli és nem pénzbeli hozzájárulás

arányára vonatkozó új elõírásokat nem kell alkalmazni. A törzstõke

(alaptõke) e törvény elõírásainak megfelelõ növelése (felemelése)

esetében az 1990. évi XCIII. törvény 45. § (5) bekezdése alapján a 45.

§ (1) bekezdésében foglaltak szerint meghatározott illetéket a vagyon

(a jegyzett tõke) növekedésének csak az e törvényben megállapított

minimális összegen felüli része után kell kiszámítani."

Indokolás: Lásd a T/4745/30.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

62. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 299. § (8)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(8) Aki e törvény hatálybalépésének idõpontjában háromnál

több gazdasági társaságnál vezetõ tisztségviselõ, változatlanul

jogosult - megbízatása lejártáig - a vezetõ tisztségviselõi feladatait

valamennyi gazdasági társaságnál ellátni. Akinek e törvény

hatálybalépésének idõpontjában igazgatósági tagsági jogviszonya

munkaviszony alapján áll fenn, megbízatása lejártáig változatlanul

jogosult e tisztséget munkaviszony keretében ellátni."

Indokolás: Lásd a T/4745/22/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

63. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 300. § (3)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) A gazdasági munkaközösség, illetve a jogi személy

felelõsségvállalásával mûködõ gazdasági munkaközösség e törvény

hatálybalépését követõ két [éven belül] év elteltével, a cégjegyzékbe

vezetett adatai elsõ változásakor társasági szerzõdése módosításával

közkereseti társaságként mûködhet tovább, vagy a gazdasági

munkaközösség más gazdasági társasággá [köteles átalakulni] alakulhat

át. Ennek hiányában e gazdasági társaságokat a cégbíróság megszûntnek

nyilvánítja."

Indokolás: Lásd a T/4745/22/3. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

64. Dr. Tardos Márton képviselõ a törvényjavaslat 303. § (1)

bekezdésének - amely a Ptk. 28. § (1) bekezdését módosítaná - az

elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek

számozása értelemszerûen változik):

"303. § [(1) A Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV.

törvény (a továbbiakban: Ptk.) 28. §-ának (1) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(1) Az állam - mint a vagyoni jogviszonyok alanya - jogi

személy."]"

Indokolás: Lásd a T/4745/19. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

65. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslat 304. § (1)

bekezdésében a Ptk. 60. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasolja:

"60. § (1) Közhasznú társaság - a korlátolt felelõsségû

társaság kivételével - gazdasági társasággá nem alakulhat át, csak

közhasznú társasággal, vagy korlátolt felelõsségû társasággal

egyesülhet, illetve csak közhasznú társaságokká, vagy korlátolt

felelõsségû társaságokká válhat szét. Az egyesülésre, illetve

szétválásra a gazdasági társaságokra vonatkozó törvény rendelkezéseit

megfelelõen alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd a T/4745/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada

sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

66. Dr. Tardos Márton képviselõ a törvényjavaslat 315. §-ában

az állami tulajdonban lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló

1995. évi XXXIX. törvény 24. § (3) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasolja:

"(3) Az ÁPV Rt. a (2) bekezdésben meghatározott célra

egyszemélyes gazdasági társaságot is alapíthat. Az ÁPV Rt. az

egyszemélyes társaság megalapításához köteles a pénzügyminiszter

elõzetes hozzájárulását beszerezni. Az Országgyûlés az elõzõ évi

központi állami költségvetési törvényjavaslatban határozza meg évente

annak felsõ összeghatárát, mely keretek között alapíthat csak az ÁPV

Rt. egyszéemélyes társaságokat."

Indokolás: Lásd a T/4745/18. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

67. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 319. § (2)

bekezdésében az Épt. 94/A. § (4) bekezdésének a következõ módosítását

javasolja:

"(4) A nyilvános vételi ajánlat elfogadására nyitva álló

határidõ legalább [hatvan] harminc, legfeljebb [kilencven] hatvan nap

lehet."

Indokolás: Lásd a T/4745/24/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

68. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 319. § (2)

bekezdésében az Épt. 94/E. § (2) bekezdésének a következõ módosítását

javasolja:

"(2) Ellenajánlat csak akkor tehetõ közzé, ha az a

részvényesek számára kedvezõbb, mint az azt megelõzõ nyilvános vételi

ajánlat. Kedvezõbbnek az az ajánlat minõsül, amely legalább öt

százalékkal magasabb vételi árat, vagy azonos vételi árat tartalmaz,

de öt százalékkal nagyobb mennyiségû értékpapír[t]ra tartalmaz

vonatkozik, vagy a vételi ár kifizetése teljes egészében pénzben

történik."

Indokolás: Lásd a T/4745/24/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

69. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 319. § (2)

bekezdésében az Épt. 94/H. §-át a következõ új (4) bekezdéssel

javasolja kiegészíteni:

"(4) Ha nyilvános vételi ajánlat következtében az

ajánlattevõ a részvényhez fûzõdõ szavazati jogok több mint kilencven

százalékával rendelkezik, a 94/G. §-ban meghatároztt tájékoztató

közzétételét követõ harminc napon belül jogosult a tulajdonába nem

került részvényeket azon az áron megvásárolni, amely ár a nyilvános

vételi ajánlat során alkalmazásra került."

Indokolás: Lásd a T/4745/24/3. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. október 30.

Dr. Tardos Márton s.k., Dr. Hack Péter s.k.,

a Gazdasági bizottság elnöke az Alkotmány- és igazságügyi

bizottság elnöke

Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Orosz Sándor s.k.,

a Költségvetési bizottság a Mezõgazdasági bizottság elnöke

elnöke

Eleje Honlap