1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4747/5..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a

kulturális javak védelmérõl és a muzeális intézményekrõl, a nyilvános

könyvtári ellátásról és a közmûvelõdésrõl szóló T/4747.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatokat

terjesztem elõ.

1. A törvényjavaslat 5. § (1) bekezdés a. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"5. §

(1) E törvény hatálya kiterjed

a) a kulturális örökség fogalomkörébe tartozó javakra - ide értve a

régészeti és természettudományos jelentõségû földterületeket [, és a

mûemlékek ingó tartozékait] - valamint az ezekkel kapcsolatos minden

tevékenységre, személyre és szervezetre,"

Indokolás

A mûemlékekrõl, illetõleg azok tartozékairól való rendelkezés nem tartozik a

jelen törvényhozási tárgy körébe, azokról az elfogadott, a

mûemlékvédelemrõl szóló 1997. évi LIV. törvény rendelkezik, továbbá az 5. §

(5) bekezdésében foglaltakkal ellentétes.

Ezért a hatály pontosítása szükséges.

2. A törvényjavaslat 5. § (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"5. §

(5) "E törvény hatálya nem terjed a mûemlékvédelemrõl szóló 1997. LIV.

törvényben, valamint a természet védelmérõl szóló 1996. évi LIII. törvényben

és az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló 1997. évi LXXVIII.

törvényben szabályozott kérdésekre."

Indokolás

Az elfogadott törvényekben szabályozott kérdések ismételt szabályozása

koherenciazavart eredményez, amit a hatály megállapításánál is ki kell

zárni. A kiegészítés indoka, az épített környezet alakításáról és védelmérõl

elfogadott törvény a világörökségre és a helyi építészeti értékekre

vonatkozóan is rendelkezik, azonban a kulturális javakhoz nem kapcsolódó

kérdésköröket is szabályoz.

Fentiek alapján a módosítás a hatály pontos meghatározása érdekében

szükséges.

3. A törvényjavaslat 9. § (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"9. §

(4) Az Igazgatóság a védett nyilvánításról szakértõi vélemény megkérése és

az érintett szakhatóságok állásfoglalása alapján dönt. A védetté nyilvánító

határozat elõírhatja a tárgy õrzésével és kezelésével kapcsolatos

feltételeket is."

Indokolás

A törvényjavaslat idézett bekezdése a jelen módosítással kerül összhangba a

hatályos törvényi rendelkezésekkel és biztosítja az érintett szakhatóságok

jogköreinek gyakorlását.

4. A törvényjavaslat 21. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"21. §

(1) Nem adható végleges kiviteli engedély:

a) a közgyûjtemények, muzeális intézmények leltárába szereplõ tárgyakra,

b) az e törvény[, valamint a természet védelmérõl szóló 1996. évi LIII.

törvény] alapján védetté nyilvánított tárgyakra,

c) a miniszter által kiviteli tilalom alá sorolt tárgyakra,

d) régészeti leletekre,

e) mûemlék részét alkotó, a mûemlékek jegyzékében szereplõ berendezési,

felszerelési tárgyakra, tartozékokra, egyéb ingó javakra, védett

mûemlékekhez tartozó töredékekre,

[f) nem azonosított mûemlék részekre, tartozékokra, töredékekre;]

[g] f) a kulturális javak töredékeire, ha azok eredete nem igazolható,

[h] g) az ismeretlen vagy bizonytalan tulajdonú tárgyakra,

[i] h) a hamisítványokra, valamint a megtévesztésre lehetõséget adó

másolatokra, vagy más módon megváltoztatott javakra."

Indokolás

A természet védelmérõl szóló 1996. évi LIII. törvény alapján védetté

nyilvánított értékekrõl maga a törvény rendelkezik. A törvényjavaslatban

jelzett, a védett ásványok külföldre vitelének szabályozása nem a jelen

törvénnyel, hanem az 1996. évi LIII. törvény módosításával, kiegészítésével

oldható meg.

A mûemlékvédelemrõl szóló törvény fogalmilag kizárja a mûemléki védettség

alá helyezett tartozékok, berendezések, töredékek stb külföldre vitelét,

ezért arról nem is rendelkezik. Tekintettel arra, hogy tudományos,

kulturális könyvekbrõl az ideiglenes kivitel indokolt lehet, ezért ennek

lehetõségét biztosítani kell.

Nem törvényhozási kérdés a nem azonosított mûemlék meghatározása, az a

mûemlékvédelmi hatóság feladata és így eljárási kötelessége.

Fentiek alapján a módosítás a koherenciazavar kizárását és a törvényhozási

tárgynak megfelelõ pontosítását szolgálja.

5.) A törvényjavaslat 21.§-a (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"21. §

(2) Végleges kiviteli engedély az (1) bekezdés e) pontjában meghatározott

tárgyak kivételével akkor adható, ha:

- a) az (1) bekezdés c) és d) pontjában megjelölt tárgy külföldi cseréje a

nemzeti kuturális érdeket, illetõleg muzeális intézmények, közgyûjtemények,

egyházak gyûjteményi érdekét szolgálja,

- b) a tárgy öröklés útján került külföldi állampolgár, illetõleg külföldön

élõ magyar állampolgár tulajdonába.

Indokolás

A mûemlékvédelemrõl szóló törvény fogalmilag kizárja a mûemléki védettség alá

helyezett tartozékok, berendezések, töredékek stb külföldre vitelét, ezért

arról nem is rendelkezik. Tekintettel arra, hogy tudományos, kulturális

könyvekbrõl az ideiglenes kivitel indokolt lehet, ezért ennek lehetõségét

biztosítani kell. E célt szolgálja a 24. § (1) bekezdése e) pontjának

rendelkezése, azonban a végleges kivitel lehetõségét ki kell zárni.

6.) A tj 23 §-a az alábbi új bekezdéssel egészül ki: "(5) A 21. § (1)

bekezdés e) pontjában meghatározott tárgyakra az ideiglenes kiviteli

engedély megadásához a mûemlékvédelmi hatóság szakhatósági hozzájárulása

szükséges."

Indokolás

A mûemlékvédelemrõl szóló törvény rendelkezései alapján a mûemlékvédelem

tárgyaival kapcsolatos hatósági jogkörök gyakorlója a törvényben

meghatározott mûemlékvédelmi hatóság. Mivel a tudományos kutatás a mûemléki

védelem alá helyezett tárgyak nyilvántartása is itt történik gyakorlatilag

az állásfoglalásának kikérése és az annak alapján történõ eljárás

biztosíthatja csak az elfogadott törvény rendelkezésinek érvényesítését.

7.) A törvényjavaslat 29. § (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"29. §

(5) Védetté nyilvánításhoz [belterületen] mûemléki jelentõségû területen,

védett természeti területen és a Világörökség jegyzékben nyilvántartott

területen a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter, mezõgazdasági

rendeltetésû területen a földmûvelésügyi miniszter[, természetvédelem alatt

álló területen a természetvédelmi hatóság, mûemléki jelentõségû területen a

mûemlékvédelmi hatóság] egyetértése szükséges.

Indokolás

A védetté nyilvánítás miniszteri rendelettel történik. Ez a jogalkotási

folyamatban az érdekelt miniszter egyetértésével történhet. A hatósági

megjelölés téves.

8.) A törvényjavaslat 31. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"31. §

(1) Amennyiben valamely nem védett régészeti lelõhely jelentõs

károsodásának veszélye áll fenn, az Igazgatóság - védett természeti

területen a természetvédelmi hatóság engedélye, egyéb esetekben az érdekelt

szakhatóságok [véleményének kikérése mellett] állásfoglalása alapján - a

területet azonnal végrehajtható határozattal, egy alkalommal, legfeljebb 3

hónapos idõtartamra ideiglenesen védetté nyilváníthatja. A határozatban

korlátozhatja vagy felfüggesztheti, illetõleg megtilthatja a régészeti

lelõhelyet veszélyeztetõ tevékenység folytatását."

Indokolás

A módosítás a hatályos törvényi szabályozással való összhang megteremtését

szolgálja.

9.) A törvényjavaslat 49. § (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"49.

(3) A szerzõdésben - külön feltétel hiányában - kikötött õrzési idõ letelte

elõtt a letevõ a letét visszavételét csak akkor követelheti, ha az nem sérti

a múzeum közmûvelõdési, illetve tudományos tevékenységét. Az ezzel

kapcsolatos vitás kérdésekben az Igazgatóság állásfoglalása az irányadó.

Indokolás

A mûemlékvédelemrõl szóló törvény rendelkezik a mûemlék tartozékok,

töredékek stb. múzeumi letétként történõ megõrzésérõl. Ez esetben pld. ha a

mûemlék helyreállítása folyamatban van szerzõdésben csak egy becsült

határidõt lehet rögzíteni, a ténylegeset a helyreállítás folyamata határozza

meg. Ezért lehetõséget kell biztosítani a letét ennek megfelelõ

megszüntetésére is.

10.) A törvényjavaslat Módosító rendelkezések címe az alábbi 104. §-al egészül

ki, elfogadása esetén a további számozás értelemszerûen változik:

"104. §

A természet védelmérõl szóló 1996. évi LIII. törvény 52. § (4) bekezdése

helyébe az alábbi rendelkezés lép és új (5) bekezdéssel egészül ki:

(4) Védett ásványok, õsmaradványok gyûjtéséhez, forgalomba hozatalához,

külföldre viteléhez az igazgatóság engedélye szükséges.

(5) Védett ásványok, õsmaradványok külföldre vitele esetén végleges kiviteli

engedély nem adható."

Indokolás

A természet védelmérõl szóló törvény a védett õsmaradványok gyûjtésérõl és

forgalomba hozataláról rendelkezett, azonban az eredeti rendelkezés

kiegészítése vált szükségessé, nem indokolt azonban a végleges kivitel

engedélyezése.

Budapest, 1997. szeptember 29.

Koltai Imre Szántó Mihály

országgyûlési képviselõ országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap