Az Országgyûlés

Kulturális és sajtó bizottsága

T4747/293.

Bizottsági módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Kulturális és sajtó bizottság a Házszabály 94. § (1) bekezdése

és a 102. § (1) bekezdése alapján a kulturális javak védelmérõl és a

muzeális intézményekrõl, a nyilvános könyvtári ellátásról és a

közmûvelõdésrõl szóló T/4747.. számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatokat

terjeszti elõ:

1./ A törvényjavaslat preambuluma 3. bekezdésének a következõ

kiegészítését javasoljuk:

"A nemzeti, nemzetiségi és etnikai kisebbségi kulturális

hagyományok megõrzése, méltó folytatása, a közösségi és egyéni mûvelõdés

személyi, szellemi, gazdasági feltételeinek javítása, a polgárok

életminõségét javító, értékhordozó tevékenységek, valamint az ezek

megvalósulására létrejött intézmények és szervezetek mûködésének

elõsegítése a társadalom közös érdeke."

2./ A törvényjavaslat 4. § a) és b) pontjának a következõ

módosítását javasoljuk:

T/4.. § Mindenkinek joga, hogy:/

"a) megismerhesse a kulturális örökség kiemelkedõ javait és

ezek jelentõségét a történelem alakulásában, a nemzeti, nemzetiségi és

etnikai kisebbségi önismeret formálásában, valamint az ezek védelmével

kapcsolatos alapvetõ ismereteket és a követendõ magatartást a muzeális

intézmények tevékenysége, a könyvtári szolgáltatások, az oktatás, a

közmûvelõdés, az ismeretterjesztés, a sajtó és a tömegtájékoztatás

útján,

b) igénybe vegye a nyilvános könyvtári ellátás rendszerét, a

muzeális és közmûvelõdési intézmények szolgáltatásait."

3./ A törvényjavaslat 4. § c) pontjának a következõ

módosítását javasoljuk:

"c) mûveltségét, készségeit életének minden szakaszában

gyarapítsa, közmûvelõ[-]dési jogai érvényesítése céljából közösséget

hozzon létre s külön jogszabályban meghatározottak szerint szervezetet

alapítson, mûködtessen,"

4./ A törvényjavaslat 5. § (1) bekezdés a) pontjának a

következõ módosítását javasoljuk:

(1) E törvény hatálya kiterjed...

"a) a kulturális örökség fogalomkörébe tartozó javakra,

ideértve a régészeti [és természettudományos] jelentõségû

földterületeket és a mûemlékek ingó tartozékait, valamint az ezekkel

kapcsolatos minden tevékenységre, személyre és szervezetre,"

5./ A törvényjavaslat 5. § (1) bekezdés b) pontjának a

következõ módosítását javasoljuk:

(1) E törvény hatálya kiterjed...

"b) a könyvtári dokumentumokra, a könyvtárhasználókra, a

nyilvános könyvtárakra, azok fenntartóira, alkalmazottaira és a

sajtótermékek kötelespéldány[-]ainak szolgáltató[k]ira,"

6./ A törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasoljuk:

"(2) A könyvtári dokumentumok védelmével és nyilvántartásával

kapcsolatosan e törvény hatálya kiterjed azokra a nem nyilvános

könyvtárakra is, amelyeknek állománya a nemzeti és egyetemes kulturális

örökség része."

7./ A törvényjavaslat 5. § (4) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasoljuk:

"(4) A 92-96. és 99. §-okban foglaltak kivételével e törvény

hatálya nem terjed ki a köziratokról, közlevéltárakról és a

magánlevéltári anyag védelmérõl szóló 1995. évi LXVI. törvény (a

továbbiakban Ltv.) hatálya alá tartozó iratokra, szervekre és

személyekre. Nem terjed ki továbbá - viszonosság esetén - a diplomáciai

mentességet élvezõ külföldi állampolgárok tulajdonában lévõ, külföldrõl

behozott kulturális javakra."

8./ A törvényjavaslat 6. § d) pontjának módosítását és a

betürendben a megfelelõ helyre való besorolását javasoljuk (a javaslat

elfogadása esetén a további pontok számozása értelemszerûen változik):

[d) Gyûjtemény: a könyvtár tervszerûen fejlesztett, rendezett,

feltárt állománya.]

"k) Könyvtári gyûjtemény: a könyvtár tervszerûen fejlesztett,

rendezett, feltárt állománya."

9./ A törvényjavaslat 6. § k) pontja helyébe a következõ

szöveget javasoljuk:

T/6.. § E törvény alkalmazásában:/

"k) Könyvtári szakember: [a felsõfokú végzettségû könyvtáros,

a könyvtár alapfeladatai ellátásához szükséges felsõfokú végzettséggel

rendelkezõ személy, könyvtári informatikus, továbbá a könyvtár

munkájában résztvevõ könyvtáros asszisztens, segédkönyvtáros, könyvtári

restaurátor szakképesítéssel rendelkezõ személy.] a könyvtáros, a

könyvtári informatikus, a könyvtári asszisztens, a segédkönyvtáros,

továbbá a könyvtári feladatok ellátásához szükséges más felsõ- vagy

középfokú végzettséggel rendelkezõ személy. A könyvtáros felsõfokú

szakirányú végzettséggel rendelkezõ szakember."

10./ A törvényjavaslat 6. § n/ pontjának a következõ

kiegészítését javasoljuk:

T/6.. § E törvény alkalmazásában:/

"n) Közgyûjtemény: az állam, a helyi önkormányzat, valamint az

országos kisebbségi önkormányzat, a köztestület és a közalapítvány

tulajdonában (fenntartásában) mûködõ, vagy általuk alapított könyvtár,

levéltár, muzeális intézmény, kép- és hangarchívum."

11./ A törvényjavaslat 6. § o/ pontjának a következõ

módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"o) Közmûvelõdési intézmény: a lakosság közösség[e]i

közmûvelõdési tevékenységéhez erre a célra alapított, fenntartott,

mûködtetett, megfelelõ szakmai, személyi, infrastrukturális

feltételekkel és alapító okirattal rendelkezõ költségvetési szerv vagy

egyéb fenntartású intézmény."

12./ A törvényjavaslat 6. §-ának új p) ponttal való

kiegészítését javasoljuk (a javaslat elfogadása esetén a további pontok

jelölése értelemszerûen változik):

"p) Közmûvelõdési szakember: a felsõfokú végzettségû népmûvelõ

(mûvelõdésszervezõ, kulturális menedzser), valamint az e törvényben

meghatározott közmûvelõdési feladatok ellátásához szükséges felsõfokú

végzettséggel vagy felsõ-, illetve középfokú szakképesítéssel rendelkezõ

személy.

13./ A törvényjavaslat 6. § q) pontjának a következõ

módosítását javasoljuk:

/ E törvény alkalmazásában:/

"q) Közösségi színtér: a helyi lakosság rendszeres vagy

alkalmi közmûvelõdési tevékenységének, a lakosság önszervezõdõ

közösségeinek támogatása érdekében önkormányzati fenntartásban,

önkormányzatok társulásában, vagy közmûvelõdési megállapodás alapján

mûködtetett, erre a célra alkalmassá tett és üzemeltetett, adott helyen

rendszeresen mûködõ intézmény vagy egyéb jogállású létesítmény

(helyiségegyüttes, épület)."

14./ A törvényjavaslat 6. § u/ pontjának a következõ

kiegészítését javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"u) Mûvelõdõ közösség: a mûvelõdési érdeklõdési kör és az

önképzõ, társas tevékenység szerint elkülönülõ - jogi személyiség

nélküli - lakossági csoport."

15./ A törvényjavaslat 6. §-ának új v/ ponttal való

kiegészítését javasoljuk (a javaslat elfogadása esetén a további pontok

jelölése értelemszerûen változik):

/E törvény alkalmazásában:/

"v) Népfõiskola: olyan felnõttoktatási célú tanfolyamokat

szervezõ, helyi önszervezõdés alapján létrejött szervezet, amelyeknek

pedagógiai programja a szakismeretek átadásán túl személyiségfejlesztõ

/állampolgári, közéleti/ elemet is tartalmaz, s melyek lebonyolítási,

oktatási rendszerét, módszereit a résztvevõk maguk is alakíthatják."

16./ A törvényjavaslat 6. § v/ pontjának a következõ

kiegészítését javasoljuk:

"v) Nyilvános könyvtári ellátás: a nyilvános könyvtárak által

nyújtott szolgáltatások és az e szolgáltatások nyújtását elõsegítõ

központi szolgáltatások összessége, amelyek biztosítják az állampolgár

számára az információhoz való szabad hozzáférést."

17./ A törvényjavaslat 6. § z/ pontjának a következõ

kiegészítését javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"z) Régészeti örökség elemei: az emberi lét bármely, elmúlt,

korokból fennmaradt nyomai, amelyek száz évnél régebbiek és amelyek

segíthetnek rekonstruálni az emberiség történetét és kapcsolatát

környezetével. A régészeti örökség magában foglal minden lelõhelyet,

építményt, szerkezetet, tárgyat vagy más emléket, jelenséget,

érzékelhetõ összefüggést a föld felszínén, a föld vagy a vizek felszíne

alatt, barlangokban.

18./ A törvényjavaslat 7. § (3) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(3) A kulturális javak a nemzet egészének közös szellemi

értékei. A közgyûjteményben õrzött[,] javak felhasználásának, és a

közgyûjteményben õrzött, illetõleg védetté nyilvánított ilyen javak

[felhasználásának,] bármilyen technikával történõ sokszorosításának,

valamint adatrögzítésének és adatfelhasználásának jogát [ezért senki nem

sajátíthatja ki] három évet meghaladó kizárólagos felhasználásra nem

lehet átruházni."

19./ A törvényjavaslat 8. § (2) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(2) Nem lehet védetté nyilvánítani azokat a kulturális

javakat, amelyek alkotójuk tulajdonában vannak, valamint azokat,

amelyeket visszaviteli kötelezettséggel (kiállítás, tudományos vizsgálat

stb. céljából) hoztak be az országba."

20./ A törvényjavaslat 9. § (4) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(4) Az Igazgatóság a védetté nyilvánításról szakértõi

vélemény és az érintett szakhatóságok állásfoglalása alapján dönt. A

védetté nyilvánító határozat elõír[hat]ja a tárgy õrzésével és

kezelésével kapcsolatos feltételeket is."

21./ A törvényjavaslat 9. § (5) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(5) Amennyiben az eljárás során a tulajdonosnak kára

származik, az ezzel kapcsolatban felmerült kár[a]t [után kártalanításra

jogosult] a kártalanítás polgári jogi szabályai szerint az állam köteles

megtéríteni. A kártalanítási kérelmet az Igazgatósághoz kell

benyújtani."

22./ A törvényjavaslat 11. § (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(1) Az eljárás idõtartama legfeljebb 90 nap, egyebekben az

államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV.

törvény [szabályait] rendelkezéseit kell alkalmazni."

23./ A törvényjavaslat 14. § (5) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(5) A védett kulturális javakat hozzáférhetõvé kell tenni a

nyilvánosság és a kutatás számára. Ennek [érdekében] feltételeirõl az

Igazgatóság a tulajdonos[t]sal [kötelezheti] a védetté nyilvánításkor

megállapodást köt és ösztönzi arra, hogy a védett javakat vagy

gyûjteményt kiállítás vagy tudományos kutatás céljára [rendelkezésre]

bocsássa rendelkezésre."

24./ A törvényjavaslat 15. §-ának a következõ módosítását

javasoljuk:

"Ha a védett kulturális javak [megfelelõ kezelése] állagának

megõrzése a tulajdonosnál, birtokosnál nincs biztosítva, valamint ha e

védett javakat lefoglalták, az Igazgatóság határozatával elrendel[het]i

azok közgyûjteményben való ideiglenes elhelyezését."

25./ A törvényjavaslat 16. §-ának a következõ módosítását

javasoljuk:

"A védetté nyilvánított kulturális javak tulajdonosait a 14. §-

ban meghatározott kötelezettségeikre tekintettel külön jogszabályban

meghatározott támogatások és kedvezmények illetik meg."

26./ A törvényjavaslat 20. §-ának (1) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasoljuk:

"(1) A kiviteli engedély iránti kérelmet a tulajdonosnak, vagy

annak hozzájárulásával a tárgy jogos birtokosának a kijelölt

közgyûjteménynél kell benyújtania, amely a kérelmet szakvéleményével

együtt megküldi az Igazgatóságnak. A kérelemmel egyidejûleg a kivinni

szándékozott tárgyat be kell mutatni."

27./ A törvényjavaslat 21. § (1) bekezdése beveztõ mondata

egészüljön ki:

"(1) Nem adható végleges kiviteli engedély a (2) bekezdésben

meghatározott kivételekkel:"

28./ A törvényjavaslat 21. § (2) bekezdése b) pontja és az a)

pont jelölése maradjon el:

"(2) Végleges kiviteli engedély akkor adható, ha[:]

[a)] az (1) bekezdés a), c) és d) pontjában megjelölt tárgy

külföldi cseréje a nemzeti kulturális érdeket, illetõleg muzeális

intézmények, közgyûjtemények, egyházak gyûjteményi érdekét szolgálja[,].

[b) a tárgy öröklés útján került külföldi állampolgár,

illetõleg külföldön élõ magyar állampolgár tulajdonába.]"

29./ A törvényjavaslat 23. § új (5) bekezdéssel való

kiegészítését javasoljuk (a további bekezdések számozása értelemszerûen

változik):

"(5) A 21. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott tárgyakra

az ideiglenes kiviteli engedély megadásához a mûemlékvédelmi szakhatóság

elõzetes hozzájárulása szükséges."

30./ A törvényjavaslat 24. § (1) bekezdése és a (2) bekezdés

jelölése maradjon el:

"[(1) A kulturális javak külföldre vitelének engedélyezésére

vonatkozó eljárás idõtartama legfeljebb 90 nap, egyebekben az

államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV.

törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2)]"

31./ A törvényjavaslat 27. §-ának új (3) bekezdéssel való

kiegészítését javasoljuk (a további bekezdések számozása értelemszerûen

változik):

"(3) A régészeti feltárások költségeit annak kell fedezni,

akinek az érdeke megkívánja, hogy a régészeti örökség elemeit eredeti

helyükrõl és összefüggéseikbõl elmozdítsák."

32./ A törvényjavaslat 31. § (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(1) Amennyiben valamely nem védett régészeti lelõhely

jelentõs károsodásának veszélye áll fenn, az Igazgatóság - az érdekelt

hatóságok véleményének kikérése mellett - a területet azonnal

végrehajtható határozattal, egy alkalommal, legfeljebb 3 hónapos

idõtartamra ideiglenesen védetté nyilvánít[hat]ja. A határozatban

korlátozhatja vagy felfüggesztheti, illetõleg megtilthatja a régészeti

lelõhelyet veszélyeztetõ tevékenység folytatását."

33./ A törvényjavaslat 33. § (4) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(4) Régészeti feltárást elsõsorban a területileg illetékes

régészeti gyûjtõkörrel rendelkezõ múzeumok, valamint a [miniszter által

meghatározott más intézmények] régészeti tanszékkel rendelkezõ

egyetemek, a Magyar Tudományos Akadémia Régészeti Intézete és az

Országos Mûemlékvédelmi Hivatal végezhetnek.

34./ A törvényjavaslat 33. § (5) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(5) Régészeti feltárás vezetõje csak olyan felsõfokú

szakirányú végzettséggel rendelkezõ régész lehet, aki a feltárásra

feljogosított intézménnyel munkaviszonyban, közalkalmazotti-,

közszolgálati-, vagy megbízási jogviszonyban áll."

35./ A törvényjavaslat 34. § (3) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(3) A régészeti feltárás során keletkezett tényleges kára

után kártalanítás illeti meg a tulajdonost. A kártalanítási kérelmet [az

Igazgatósághoz] a régészeti feltárást végzõ intézményhez kell

benyújtani."

36./ A törvényjavaslat 39. § (2) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasoljuk:

"(2) Muzeális intézmény alapításához, már létezõ intézmény

muzeális intézménnyé nyilvánításához a miniszter engedélye szükséges (a

továbbiakban: mûködési engedély). Amennyiben a muzeális intézményhez

[egyben] mûemlék tartozik [is,] úgy az alapításhoz a környezetvédelmi és

területfejlesztési miniszter engedélyét is meg kell kérni."

37./ A törvényjavaslat 43. § (2) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(2) Az országos múzeumok [felsorolását,] és felügyeleti

szerveik[et] felsorolását e törvény 2. számú melléklete tartalmazza,

alapító okirataikat felügyeleti szervük adja ki."

38./ A törvényjavaslat 43. § (4) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(4) Az országos múzeum vezetõje fõigazgató, akit a

felügyeletet ellátó szerv - a [mûvelõdési és közoktatási] miniszter

[elõzetes] véleményének kikérésével - pályázat útján nevez ki, illetõleg

ment fel."

39./ A törvényjavaslat 44. § (3) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(3) Az országos gyûjtõkörû szakmúzeum vezetõje igazgató, akit

a tulajdonos (fenntartó) - állami múzeum esetében a felügyeleti jogokat

gyakorló miniszter - a miniszter [elõzetes] véleményének kikérésével,

pályázat útján nevez ki, illetõleg ment fel."

40./ A törvényjavaslat 45. § (4) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(4) Megyei múzeumot az illetékes önkormányzat közgyûlése, - a

39. § (2) bekezdése szerint - alapíthat, illetõleg jelölhet ki a

fenntartásában levõ múzeumok közül. Vezetõje igazgató, akit - a

miniszter [elõzetes] véleményének kikérésével - az önkormányzat pályázat

útján nevez ki, illetõleg ment fel."

41./ A törvényjavaslat 46. § (3) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(3) A regionális múzeum [V]vezetõje igazgató, akit - a

miniszter [elõzetes] véleményének kikérésvel - önálló jogi személyként

mûködõ regionális múzeum esetében a fenntartó (tulajdonos), megyei

múzeumi szervezet részeként mûködõ regionális múzeum esetében a megyei

múzeum igazgatója nevez ki, illetõleg ment fel."

42./ A törvényjavaslat 47. § (2) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(2) Vezetõje igazgató, akit - a miniszter [elõzetes]

véleményének kikérésével - a fenntartó (tulajdonos) nevez ki, illetõleg

ment fel."

43./ A törvényjavaslat 51. §-a új (2) bekezdéssel való

kiegészítését javasoljuk (a további bekezdések számozása értelemszerüen

változik:

"(2) Az Igazgatóság az államigazgatási eljárás általános

szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezései szerint jár el.

Az (1) bekezdésben meghatározott kérdésekben hozott közigazgatási

határozatot a bíróság megváltoztathatja."

44./ A törvényjavaslat 52. §-ának b) pontjának módosítását

javasoljuk:

"b) a helyi önkormányzatok [támogatására] esetében -

közmûvelõdési és közgyûjteményi normatív hozzájárulás keretében - a

Belügyminisztérium költségvetési fejezetében,"

45./ A törvényjavaslat 52. §-ának új d) ponttal való

kiegészítését javasoljuk:

"d) a Kormány a kulturális örökség védelmének támogatására

közalapítványt hoz létre. A Kulturális Örökség Igazgatósága jogosult a

mûködésébõl származó bevételeket a közalapítványba befizetni."

46./ A törvényjavaslat 53. § (3) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasoljuk:

"(3) Az állami és a helyi önkormányzati fenntartású könyvtárak

gyûjteményeit és szolgáltatásait úgy kell kialakítani, hogy azok

biztosítsák az ismeretek tárgyilagos, sokoldalú közvetítését."

47./ A törvényjavaslat 54. § (6) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(6) A települési [és a megyei] könyvtár megszüntetése esetén

a fenntartó a döntés elõkészítése során beszerzi és a döntést hozó

testülettel ismerteti a miniszter véleményét."

48./ A törvényjavaslat 55. § (1) bekezdés a) pontjának

módosítását javasoljuk:

55. § /(1) A nyilvános könyvtár alapfeladatai:/

"a) a fenntartó által [meghatározott] kiadott alapító

okiratban és a szervezeti és mûködési szabályzatban [jóváhagyott]

meghatározott fõ céljait nyilatkozatban közzé teszi."

49./ A törvényjavaslat 56. §-a elõtti fejezetcímnek a

következõ módosítását javasoljuk:

"A könyvtárhasznál[ati]ók jogai és a könyvtárhasználat

feltételei [gyakorlása]"

50./ A törvényjavaslat 56. §-a (5) bekezdésének elhagyását

javasoljuk:

"[(5) A beiratkozási díj mértékét, a szolgáltatások térítési

díját a fenntartó a miniszter által megállapított irányelvek, illetõleg

szabályok szerint határozza meg.]"

51./ A törvényjavaslat 57. § (3) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(3) A könyvtárhasználó által igénybe vehetõ szolgáltatások

körét, az igénybevétel módját és a díjak mértékét a [könyvtár használati

szabályzata] könyvtárhasználati szabályzat tartalmazza, melyet a

könyvtárhasználó köteles betartani."

52./ A törvényjavaslat 57. § (4) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(4) A könyvtárhasználó kezdeményezheti a [könyvtár használati

szabályzatának] könyvtárhasználati szabályzat módosítását."

53./ A törvényjavaslat 58. § (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(1) A [könyvtár használati] könyvtárhasználati

szabályzat[á]ot nyilvánosságra kell hozni."

54./ A törvényjavaslat 58. § (3) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(3) A [könyvtárhasználó regisztrációjára, beiratkozására és a

dokumentumok kölcsönzésére vonatkozóan] fenntartó további

könyvtárhasználati feltételeket[, illetõleg] és kedvezményeket is

meghatározhat."

55./ A törvényjavaslat 59. § (2) bekezdésének más

megfogalmazását javasoljuk:

"(2) [A könyvtári rendszernek kormányrendeletben meghatározott

könyvtárai számára kötelespéldányokat kell biztosítani.] A

sajtótermékekbõl országosan 6 kötelespéldányt kell biztosítani a

könyvtári rendszer számára, kormányrendeletben meghatározott módon."

56./ A törvényjavaslat 59. §-ának új (3) bekezdéssel való

kiegészítését javasoljuk:

"(3) Az országos dokumentumellátási rendszerrõl szóló

jogszabályban meghatározott könyvtár vezetõjének kinevezése elõtt a

mûvelõdési és közoktatási miniszter véleményét kell kérni."

57./ A törvényjavaslat 60. §-ának (3) bekezdése új i) ponttal

való kiegészítését javasoljuk:

"i) a miniszter által meghatározott egyéb feladatok."

58./ A törvényjavaslat 61. §-ának (4) bekezdés h) pontjának

módosítását javasoljuk:

Az 55. §-ban foglaltakon túl a nemzeti könyvtár alapfeladatai:

"h) részvétel a 60. § (1), (2) és (3) bekezdésében felsorolt

központi szolgáltatások megvalósításában,"

59./ A törvényjavaslat 63. §-ának (1) bekezdésének

kiegészítését javasoljuk:

"(1) A tudományos és szakkönyvtári ellátás az Országos

Széchényi Könyvtár, a Kossuth Lajos Tudományegyetem központi könyvtára,

az országos szakkönyvtárak, az állami egyetemek könyvtárai, valamint a

nyilvános könyvtári ellátást vállaló egyéb szak- és felsõoktatási

könyvtárak feladata."

60./ A törvényjavaslat 64. §-a elõtti fejezetcímnek a

következõ módosítását javasoljuk:

"Közkönyvtári ellátás: a [A] települési és a megyei könyvtári

ellátás"

61./ A törvényjavaslat 67. § eredeti szövegének elhagyását és

helyébe a következõ két új bekezdést javasoljuk:

67. §

[A települési és a megyei könyvtár a feladatellátás

veszélyeztetése esetén nem vonható össze más intézménnyel.]

"(1) Városokban elsõdlegesen önálló intézményben kell a

nyilvános könyvtári ellátást biztosítani.

(2) Más intézménnyel való közös mûködtetésre csak szakmai,

illetve jelentõs gazdálkodási elõnyök esetén kerülhet sor a miniszter

véleményének figyelembevételével."

62./ A törvényjavaslat 70. §-ának (2) bekezdés felvezetõ

szövegének módosítását javasoljuk:

"(2) A[z általános] nyilvános könyvtári ellátásból adódó

feladatok finanszírozásához a központi költségvetés az alábbiak szerint

járul hozzá:"

63./ A törvényjavaslat 71. §-a elsõ mondatának és az (1)

bekezdés bevezetõ szövegének módosítását javasoljuk:

"71. § A Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium fejezetébõl

[támogatandó] kell támogatni:"

"(1) a nyilvános könyvtári ellátási rendszer mûködtetésének

alábbi feladatait:"

64./ A törvényjavaslat 71. §-a (1) bekezdés e) pontjának

módosítását javasoljuk:

"e) a könyvtári rendszer mûködtetése [szempontjából] céljából

a könyvtár alapfeladatain túl végzett tevékenységek,"

65./ A törvényjavaslat 71. §-ának (2) bekezdését elhagyni

javasoljuk (a javaslat elfogadása esetén a bekezdések számozása

értelemszerûen változik):

"[(2) A támogatások szétosztására a miniszter évente

pályázatot ír ki.]"

66./ A törvényjavaslat 75. §-ának a) és c) pontjának a

következõ módosítását javasoljuk:

"a) mûvelõdési otthon, -ház, központ, szabadidõ központ,

közösségi ház, ifjúsági [és] illetve gyermekház, faluház,

[klubkönyvtár,]

c) az alaptevékenységéhez kapcsolódóan közmûvelõdési

feladatokat is ellátó önálló vagy többfunkciós, közös igazgatású

kulturális [vagy] és sportlétesítmény,"

67./ A törvényjavaslat 76. §-ának a következõ módosítását

javasoljuk:

" 76. §

[Közmûvelõdési intézmény, illetõleg] Közösségi színtér,

illetve közmûvelõdési intézmény mûködtetõje települési önkormányzat,

önkormányzati társulás valamint közmûvelõdési megállapodás keretében

egyéb szervezet ( egyesület, alapítvány stb.), illetõleg magánszemély

lehet. "

68./ A törvényjavaslat 77. §-a új (1) bekezdéssel egészüljön

ki és a jelenlegi szöveg - az elsõ mondat elhagyása után - (2)

bekezdésre változik:

" 77. §

[A települési önkormányzat közmûvelõdési feladatai különösen:]

(1) A települési önkormányzat kötelezõ feladata a helyi

közmûvelõdési tevékenység támogatása.

(2) Ennek formái különösen:

a) az iskolarendszeren kívüli, öntevékeny, önképzõ, ...........

69./ A törvényjavaslat 78. §-ának a következõ módosítását

javasoljuk:

" 78. §

A települési önkormányzat a helyi társadalom mûvelõdési

érdekeinek és kulturális szükségleteinek figyelembevételével, e törvény

Bs a helyi lehetõségek, sajátosságok alapján rendeletben határozza meg,

hogy a 77. §-ban felsoroltakból [mely feladatokat] mit milyen konkrét

formában, módon és mértékben lát el. "

70./ A törvényjavaslat 79. §-a (1) bekezdésének módosítását és

a (2) és (3) bekezdés helyébe új (2)-(5), bekezdéssel történõ

kiegészítését javasoljuk:

"(1) A települési önkormányzat a közmûvelõdési tevékenységek

folyamatos megvalósíthatósága érdekében [közmûvelõdési intézményt,

illetõleg] közösségi színteret, illetve közmûvelõdési intézményt

biztosít.

[(2) [Megyei jogú városban, fõvárosi kerületben mûködõ

közmûvelõdési intézmény fenntartásában részt vesz az önkormányzat, ezen

belül e tevékenységek sajátosságainak figyelembevételével meghatározza

azok nyitvatartási idejét.

(3) A települési önkormányzat indokolt esetben engedélyezi a

közmûvelõdési intézmény, illetõleg közösségi színtér más célra történõ

átmeneti igénybevételét, tevékenységének évente legfeljebb 2 hónap

idõtartamú szüneteltetését.]

(2) Megyei jogú városban, városban, fõvárosi kerületben az

önkormányzat az (1) bekezdésben foglalt feladat ellátása során

közmûvelõdési intézményt biztosít. Községekben az önkormányzat közösségi

színteret, illetve közmûvelõdési intézményt biztosít.

(3) Az önkormányzat a közösségi színtér vagy közmûvelõdési

intézmény fenntartójaként, illetve a közösségi színtér vagy

közmûvelõdési intézmény mûködtetésére irányuló közmûvelõdési

megállapodásban biztosítja, hogy a településen a lakosság önszervezõdõ

közösségei megfelelõ rendszerességgel és idõtartamban vehessék igénybe a

színtér vagy intézmény szolgáltatásait, és az igénybevétel idejére a

minimális mûködési feltételek rendelkezésre álljanak.

(4) A települési önkormányzat indokolt esetben engedélyezi az

általa fenntartott közösségi színtér, illetve közmûvelõdési intézmény

más célra történõ átmeneti igénybevételét, tevékenységének évente

legfeljebb 2 hónap idõtartamú szüneteltetését. Ha a települési

önkormányzat közmûvelõdési megállapodás alapján biztosítja a közösségi

színtér, illetve közmûvelõdési intézmény mûködését, akkor évente 2

hónapon túli szüneteltetés esetén új közmûvelõdési megállapodással

biztosítja a településen a közmûvelõdési szolgáltatásokat."

(5) Az az önkormányzat, amely közösségi színteret, illetve

közmûvelõdési intézményt tart fenn az e törvényben foglaltak alapján:

a) meghatározza a közösségi színtér, illetve a közmûvelõdési

intézmény használati szabályait, mûködésének módját, valamint a

közmûvelõdési intézmény feladatait

b) jóváhagyja az általa fenntartott közmûvelõdési intézmény

mûködési engedélyét, alapító okiratát, szervezeti és mûködési

szabályzatát, éves munkatervét és költségvetését,

c) biztosítja a feladatok ellátásához és a közösségi színtér,

illetve közmûvelõdési intézmény fenntartásához szükséges, e törvény

szerinti szervezeti, személyi, szakképzettségi és tárgyi feltételeket,

d) kijelöli a közösen létesített vagy önkormányzatok közötti

társulásban fenntartott közösségi színtér, illetve közmûvelõdési

intézmény esetében a mûködtetõi jogok gyakorlóját."

71./ A törvényjavaslat 80. § (2) bekezdésének a következõ új

d) ponttal való kiegészítését javasoljuk:

"d) a közmûvelõdési szolgáltatás igénybevételi lehetõségeinek

minimális idõtartamát és rendszerességét, a közösségi színtér, illetve

közmûvelõdési intézmény közmûvelõdési célú minimális nyitvatartását;"

72./ A törvényjavaslat 83. §-ának módosítását javasoljuk:

83. §

A közmûvelõdés helyi, lakossági képviselete érdekében [a]

településenként, fõvárosi kerületenként legfeljebb hároméves idõtartamra

egy-egy Közmûvelõdési Tanács (a továbbiakban Tanács) alakítható. A

Tanács elsõdlegesen a lakossági igények megjelenítésének, a kulturális

érdekérvényesítésnek és a közmûvelõdési tevékenységek önkéntes

összehangolásának rendszeres és folyamatos helyi fóruma."

73./ A törvényjavaslat 84. § eredeti szövegének elhagyását és

helyébe a következõ (1) - (11) bekezdést javasoljuk:

[(1) A Tanácsot községekben legalább három, városokban legalább

tíz helyi mûvelõdési szervezet hozhatja létre.

(2) A Tanács maga alakítja ki szervezetét és mûködési rendjét.

(3) A Tanács tagja lehet minden helyi mûvelõdési szervezet,

mûvelõdõ közösség, közmûvelõdési érdekképviselet, közmûvelõdési

intézmény, valamint a helyi közmûvelõdést folyamatosan támogató

vállalkozás képviselõje.

(4) A Tanács:

a) véleményt nyilváníthat, illetõleg javaslatot tehet a

település közmûvelõdési tevékenységével kapcsolatos valamennyi

kérdésben,

b) elõsegíti a különbözõ közmûvelõdési szervezetek

együttmûködését;

c) az önkormányzat által közösségi és kulturális célra

biztosított pénzügyi támogatás és vagyoni eszközök célszerû használatát

figyelemmel kíséri, véleményezi.

(5) A Tanács ülései nyilvánosak és a mûködése során keletkezett

dokumentumokba bárki betekinthet és azokról másolatot kaphat.

(6) A Tanács mûködési feltételeit a létrehozását kezdeményezõ, s

a benne képviselettel rendelkezõ szervezetek biztosítják.]"

"(1) A Tanácsot azok a közmûvelõdési célú társadalmi

szervezetek hozhatják létre, melyeknek bejegyzett székhelye az adott

település, s amelyeknek legfelsõbb szerve írásos határozatban jelzi

ezirányú szándékát.

(2) A Tanács megalakítását célzó határozatokat a település

jegyzõjéhez kell benyújtani, aki azokat a helyben szokásos módon

kihirdeti. A kihirdetéstõl számított 30 napon belül az (1) bekezdésbe

foglaltak szerint további szervezetek nyújthatják be a jegyzõhöz

csatlakozási szándékot tartalmazó határozataikat.

(3) A 30 napos határidõ lejárta után a jegyzõ írásban szólítja

fel a (2) bekezdés szerinti határozatot benyújtó szervezeteket a Tanács

megalakítására.

(4) A felszólítást követõ 90 napon belül a határozatokat

beküldõ szervezetek, mint alapító tagok kimondják a Tanács

megalakulását, meghatározzák a Tanács szervezeti és mûködési rendjét,

megválasztják képviselõiket. Az erre vonatkozó, az alapító tagok

képviselõinek eredeti aláírásával ellátott határozatot nyilvántartásba

vétel céljából benyújtják a jegyzõnek.

(5) A jegyzõ a Tanács mûködési idejének lejártát 30 nappal

korábban, a helyben szokásos módon közzé teszi.

(6) A Tanács tagja lehet minden jogi személyiséggel

rendelkezõ, helyben mûködõ közmûvelõdési társadalmi szervezet, valamint

a helyi közmûvelõdést támogató gazdasági vállalkozás képviselõje.

(7) Az (1) bekezdésben foglaltaknak megfelelõ szervezetek

csatlakozása a Tanácshoz nem utasítható el. Az alapító és csatlakozó

tagok jogai egyenlõk.

(8) A Tanács:

a) véleményt nyilváníthat, illetõleg javaslatot tehet a

település közmûvelõdési tevékenységével kapcsolatos valamennyi

kérdésben;

b) az önkormányzat által közmûvelõdési célra biztosított

pénzügyi támogatás felhasználását és a vagyoni eszközök célszerû

használatát a vonatkozó döntések, illetve az éves önkormányzati

költségvetési tervezet és a zárszámadás alapján figyelemmel kíséri,

véleményezi;

(c) elõsegíti a különbözõ közmûvelõdési szervezetek

együttmûködését.

(9) A Tanács ülései nyilvánosak és a mûködése során

keletkezett dokumentumokba bárki betekinthet és azokról - másolási díj

ellenében - másolatot kaphat.

(10) A Tanács mûködési feltételeit tagjai biztosítják.

(11) A jegyzõ a Tanács tagjaira, szervezeti és mûködési

rendjére, illetve megszûnésére vonatkozó dokumentumokat:

(a) a változás bejelentését követõ 15 napon belül a helyben

szokásos módon közzéteszi;

(b) hivatali idõn belül a település lakossága számára

betekintésre rendelkezésre bocsátja."

74./ A törvényjavaslat 85. §-ának a következõ kiegészítését

javasoljuk:

"(1) A megyei (fõvárosi) önkormányzat a megye települései (a

fõvárosi kerületek) önkormányzatai, közmûvelõdési intézményei,

szervezetei és közösségei részére, a közmûvelõdési tevékenységek

elõsegítése és fejlesztése érdekében közmûvelõdési szakmai tanácsadásról

és szolgáltatásról gondoskodik. E feladatok ellátására megyei mûvelõdési

központot mûködtethet."

"(2) A megyei (fõvárosi) önkormányzat számára az e törvény

szerinti közmûvelõdési szakmai tanácsadás és szolgáltatás mûködési

feltételeinek biztosítása kötelezõ feladat."

75./ A törvényjavaslat új IV. fejezettel, s ezen belül új

89. §-sal, valamint az ezt megelõzõ alcímmel kiegészíteni

javasoljuk: (A javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat

fejezeteinek és paragrafusainak számozása értelemszerûen változik):

"IV. fejezet

A miniszter közmûvelõdési ágazati irányító hatásköre

89. §

A miniszter ágazati irányító feladat- és hatáskörében:

a) az e törvényben foglaltak szerint közremûködik a

mûvelõdéshez való jogok biztosításában;

b) kiadja a közmûvelõdési feladatellátás biztosításához

szükséges szakmai irányelveket, állásfoglalásokat;

c) kiadja a közép- és felsõfokú szakmai képzés, minõsített

szakmai továbbképzés követelményeit;

d) rendeletben határozza meg az egyes közmûvelõdési munkakörök

betöltéséhez szükséges képesítési feltételeket;

e) véleményezési jogot gyakorol a helyi önkormányzatok

közmûvelõdési intézményeinek létesítése, átszervezése, szüneteltetése,

megszüntetése esetén;

f) szabályozza az országos közmûvelõdési szakértõi engedélyek

kiadását;

g) meghatározza a közmûvelõdési statisztikai adatszolgáltatás

tartalmát és rendjét;

h) felelõsségi körében gondoskodik a felügyelete alatt mûködõ,

a közmûvelõdést szolgáló központi költségvetési intézmény

fenntartásáról, irányításáról.

i) a szakfelügyelet keretében ellenõrzi e törvény

elõírásainak, a közmûvelõdési intézmények tevékenységére vonatkozó egyéb

jogszabályoknak, szakmai követelményeknek a betartását, és a központi

támogatások felhasználását."

76./ A törvényjavaslat 91. § (1) bekezdés d) pontjának a

következõ módosítását javasoljuk:

"d) a népfõiskolai mozgalmak és más, országos közmûvelõdési

társadalmi szervezetek támogatását."

77./ A törvényjavaslat 91. § (2) bekezdésének a következõ

módosítását javasoljuk:

"(2) A Belügyminisztérium költségvetése érdekeltségnövelõ

pályázati keretet tartalmaz[hat] az önkormányzati közmûvelõdési

[intézmények] feladatellátást szolgáló technikai, mûszaki

fejlesztés[é]re."

78./ A törvényjavaslat 92. §-ának (3)-(6) bekezdésének

módosítását és új (7) bekezdésel történõ kiegészítését javasoljuk (a

javaslat összefügg a 94. § és 96. §-hoz benyújtott módosító

javaslattal):

"(3) A központi támogatást a helyi önkormányzatok a mindenkori

költségvetési törvényben a Belügyminisztérium költségvetési fejezetén

belül a Helyi önkormányzatok támogatásai, hozzájárulásai címen a

Normatív hozzájárulások alcímen az alábbiak szerint elkülönítve:

a) települési közmûvelõdési és közgyûjteményi feladatokhoz

jogcímen a települési önkormányzatok összesen a (2) bekezdés szerinti

normatív hozzájárulás összeg[e]ének kétharmadát kapják, melyet állandó

népességszámuk alapján kell felosztani;

b) a megyei (fõvárosi) közmûvelõdési és közgyûjteményi

feladatokhoz jogcímen a megyei (fõvárosi) önkormányzatok összesen a (2)

bekezdés szerinti normatív hozzájárulás összeg[e]ének egyharmadát

kapják[,melyet a megye (fõváros) állandó népességszáma alapján]. A

támogatás 33 %-át egyenlõ arányban, 67 %-át pedig állandó népességszám

alapján."

(4) A Belügyminisztérium költségvetési fejezetén belül a Helyi

önkormányzatok támogatásai, hozzájárulásai címen, Központosított

elõirányzatok alcímen elkülönített Érdekeltségnövelõ támogatást kell

biztosítani az önkormányzati könyvtárak állománygyarapításához, a

közmûvelõdési infrastruktúra fejlesztéséhez, amelynek mértéke a (2)

bekezdés szerinti normatív hozzájárulás összeg[e]ének 5 %-a.

(5) A[z] Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium költségvetési

fejezetén belül

a) az e törvényben és az Ltv-ben meghatározott közvetlen

állami feladatok ellátására a közmûvelõdési és a közgyûjteményi

feladatfinanszírozásra, a közgyûjtemények és a közmûvelõdési intézmények

telematikai, információs feladatainak ellátására a (2) bekezdés szerinti

normatív hozzájárulás [összege] 22,5 %-á[t]nak;

b) a 94. § (4) bekezdésében meghatározott képzés [kiemelt

országos közmûvelõdési társadalmi szervezetek mûködéséhez a Társadalmi

szervezetek] támogatására a (2) bekezdés szerinti normatív hozzájárulás

[összege 3] 4 %-á[t]nak megfelelõ összeget kell biztosítani.

(6) Az Országgyûlés, a minisztériumok, [és] az országos

hatáskörû szervek és az országos kisebbségi önkormányzatok által

fenntartott közmûvelõdési és közgyûjteményi intézmények költségvetési

elõirányzatait az éves költségvetési törvénynek a fenntartó szerinti

fejezetében kell meghatározni.

(7) Az egyházak a tulajdonukban lévõ kulturális örökség

értékeinek megõrzéséhez, felújításához, gyarapításához, továbbá

levéltáraik, könyvtáraik, múzeumaik és közmûvelõdési intézményeik

mûködéséhez az éves költségvetési törvényben meghatározott összegû

támogatásban részesülnek."

79./ A törvényjavaslat 93. §-ának módosítását javasoljuk:

"Az állami és önkormányzati fenntartású közgyûjteményi és

közmûvelõdési intézményekben a foglalkoztatottak létszámának

meghatározásánál a fenntartó[-]nak figyelembe kell vennie az e törvény

hatálya alá tartozó intézmények jogszabályban elõírt alapfeladataiból,

az ezek teljesítéséhez szükséges feltételekbõl, valamint szervezeti és

mûködési rendjébõl adódó foglalkoztatási követelményeket."

80./ A törvényjavaslat 94. §-a (3) bekezdésének módosítását és

a következõ új (4), (5), (6) és (7) bekezdéssel való kiegészítését

javasoljuk (a javaslat összefügg a 92. § és a 96. § módosításával):

"(3) A szakképesítés alól jogszabályban meghatározott módon

felmentés[t] adható.

(4) Az e törvény hatálya alá tartozó intézményekben teljes

munkaidõben foglalkoztatott szakemberek 7 évente szervezett képzésben

vesznek részt. A szervezett képzésnek minõsülõ képzési formák körét, a

képzés alóli mentesítések lehetõségét a mûvelõdési és közoktatási

miniszter rendeletben szabályozza.

(5) Az e törvény hatálya alá tartozó intézményekben teljes

munkaidõben, szakmai munkakörben foglalkoztatott munkavállalót megilleti

az a jog, hogy - jogszabályban meghatározottak szerint - évenként, az év

elsõ munkanapján érvényes legkisebb munkabér (minimálbér) ötven

százaléka közterhekkel csökkentett összegének megfelelõ hozzájárulást

vegyen igénybe dokumentum (nyomtatott, hangzó, elektronikus) vásárlásra,

illetve könyvtári szolgáltatások térítésére."

(6) Az e törvény hatálya alá tartozó intézményekben, szakmai

munkakörökben foglalkoztatott, felsõfokú végzettségû munkavállalót

kötelezõ bérpótlék illeti meg, ha tudományos, illetve kutatói

munkakörben foglalkoztatják, továbbá ha tudományos fokozattal

rendelkezik. Ennek mértéke a pótlékalap 50%-a."

(7) Az e törvény hatálya alá tartozó intézményekben

foglalkoztatott munkavállaló a munkakörében végzett tevékenységével

kapcsolatban a büntetõjogi védelem szempontjából közfeladatot ellátó

személynek minõsülhet.

81./ A törvényjavaslat 96. § (1) és (3) bekezdésének

módosítását és egy új (4) bekezdéssel való kiegészítését javasoljuk (a

javaslat összefügg a 92. §, a 94. § módosításával és az új 103. - 104. §-

okkal):

"(1) Ez a törvény - a [II. rész kivételével], (2) - (4)

bekezdésben meghatározott kivételekkel - 1998. január 1-jén lép

hatályba.

(2) A törvény II. része, a Btk. módosításáról rendelkezõ 103. §-

a, a polgári perrendtartás módosításáról szóló 104. § (2) bekezdése és a

2. számú melléklet 1998. július 1-jén lép hatályba, e rendelkezéseket a

hatálybalépés után indított eljárásokra kell alkalmazni.

(3) [1999. január 1-jétõl e törvény 92. § (5) bekezdésének a)-b)

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:] A törvény 92. §-a (5)

bekezdésének b) pontja 1999. január 1-jén lép hatályba, ezzel

egyidejûleg az (5) bekezdés a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"a) az e törvényben és az Ltv-ben meghatározott közvetlen állami

feladatok ellátására, a közmûvelõdési és a közgyûjteményi

feladatfinanszírozásra, a közgyûjtemények és a közmûvelõdési intézmények

telematikai, információs feladatainak ellátására a (2) bekezdés szerinti

normatív hozzájárulás [összeg] 45 %-á[t]nak";

[b) kiemelt országos közmûvelõdési társadalmi szervezetek

mûködéséhez a Társadalmi szervezetek támogatására a (2) bekezdés

szerinti összeg 5,5 %-át]

(kell biztosítani).

(4) A törvény 94. §-ának (4)-(6) bekezdése 1999. január 1-jén

lép hatályba."

82./ A törvényjavaslat 98. § (1) bekezdésének módosítását és

új (6) bekezdéssel való kiegészítését javasoljuk (a javaslat elfogadása

esetén a további bekezdések számozása értelemszerûen változik):

"(1) Ahol jogszabály "muzeális emlék"-et vagy "muzeális érték"-

et említ, ott "kulturális [örökség javait] javak"-at, ahol "történeti

(régészeti) jelentõségû védett földterület"-et, azon "régészeti

jelentõségû védett földterület"-et, ahol "ásatás"-t ott "régészeti

feltárás"-t kell érteni.

(6) Az e törvény hatályba lépésétõl számított egy éven belül

felül kell vizsgálni a védett kulturális javakat, és a felülvizsgálat

eredményétõl függõen az Igazgatóság javaslatot tesz azok e törvény

alapján történõ védetté nyilvánítására."

83./ A törvényjavaslat 100. § (1) bekezdésének új j), k) és l)

ponttal való kiegészítését javasoljuk:

"(1) j) bérpótlék mértékét és az arra jogosultak körét.

(k) a sajtótermékek kötelespéldányainak szolgáltatását és

hasznosítását,

(l) az e törvény hatálya alá tartozó intézményekben teljes

munkaidõben szakmai munkakörben foglalkoztatott munkavállalók dokumentum

vásárlási, illetve könyvtári szolgáltatási térítésének kedvezményét."

84./ A törvényjavaslat 100. §-ának új (2) bekezdéssel való

kiegészítését javasoljuk (a javaslat elfogadása esetén a bekezdések

számozása értelemszerûen változik):

"(2) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a kulturális örökség

védelmére közalapítványt hozzon létre."

85./ A törvényjavaslat 100. §-a (2) bekezdés h) potjának

elhagyását javasoljuk:

[h) a szakmai felügyelet rendjét,]

86./ A törvényjavaslat 100. §-a (2) bekezdése j) és m)

pontjának módosítását és új m) ponttal való kiegészítését javasoljuk:

"(2) j) a muzeális intézmények szakmai normatíváit, a

továbbképzés rendszerét és követelményeit,

m) a muzeális intézményekre, a könyvtárakra és a közmûvelõdési

intézményekre vonatkozó szakfelügyelet rendjét,

m) a különbözõ típusú könyvtárak mûködését, szakmai

követelményeit és normatíváit, a továbbképzés rendszerét,"

87./ A törvényjavaslat 100. §-a (2) bekezdése q) pontjának

módosítását javasoljuk:

"q) a beiratkozási díjra és a könytári szolgáltatások térítési

díjá[nak]ra [mértékét,] vonatkozó szabályokat,"

88./A törvényjavaslat 102. § új (3) bekezdéssel való

kiegészítését javasoljuk:(a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek

számozása értelemszerûen változik):

"(3) Az Ltv. 15. § az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A közlevéltár vezetõjét pályázat útján a Magyar Országos

Levéltár esetében a mûvelõdési és közoktatási miniszter, míg az állami

szaklevéltárak, valamint a megyei és települési önkormányzatok, illetve

köztestületi, közalapítványi és egyéb közfeladatot ellátó szervek

levéltárai esetében - a mûvelõdési és közoktatási miniszter véleményének

kikérésével - a fenntartó nevezi ki, illetve menti fel."

89./A törvényjavaslat 102. §-ának (5) bekezdésében az Ltv. 24. §

(6) bekezdésének a következõ módosítását javasoljuk:

/(5) Az Ltv. 24. §-a következõ (5) és (6) bekezdéssel egészül

ki:/

"(6) A kutató a (2) bekezdés c) pontja alapján végzett

tudományos célú kutatás során feltárt személyes adatot tartalmazó

iratról az (1) bekezdésben meghatározott védelmi idõ lejárta elõtt [a

kutató részére] is készíttethet nem anonimizált másolatot [is

kiadható]."

90./A törvényjavaslat 102. § (11) bekezdésében a 34/A. § (1) és

(2) bekezdésének módosítását javasoljuk:

"34/A. § (1) A közlevéltárakban és a nyilvános

magánlevéltárakban õrzött levéltári anyag évi 2 %-ának átvizsgálásához,

a szükséges selejtezés elvégzéséhez és a 13. § f) pontjában

meghatározott biztonsági másolatok elkészítéséhez, valamint a

veszélyeztetett állapotú iratok, illetõleg a bennük lévõ információk

tartós megõrzését szolgáló egyéb teendõk ellátásához szükséges pénzügyi

feltételeket a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium fejezeti kezelésû

költségvetési elõirányzatá[ok]ból kell biztosítani.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott elõirányzatnak a

közlevéltárak és a nyilvános magánlevéltárak közötti elosztásáról a

Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium pályázat kiírásával gondoskodik.

A pályázat kiírásának, elbírálásának és az elõirányzat felhasználásának

szabályait a mûvelõdési és közoktatási miniszter állapítja meg."

91./ A törvényjavaslat új 103. §, 104. §, 105. §, 106. §-okkal

való kiegészítését javasoljuk

(a javaslat összefügg a 96. § módosításával, elfogadása esetén a

további §-ok számozása értelemszerûen változik) :

"103. §

(1) A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV törvény (a

továbbiakban: Btk.) 216.§-ának címe az alábbiakra módosul és a § helyébe

az alábbi rendelkezés lép:

Mûemlék megrongálása

216. § (1) Aki a tulajdonában álló mûemléket megrongálja,

bûntettet követ el, és három évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ.

(2) Aki az (1) bekezdés szerinti mûemléket megsemmisíti,

vagy annak olyan helyrehozhatatlan károsodását idézi elõ, amelynek

következtében az elveszti mûemlék jellegét, öt évig terjedõ

szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) A Btk. az alábbi új alcímekkel, valamint 216/A-216/B. §-

okkal egészül ki:

Kulturális javak megrongálása

216/A. § (1) Aki a tulajdonában álló, a kulturális javak

körébe tartozó és védett tárgyat megrongálja, büntettet követ el,

és három évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) Aki az (1) bekezdés szerinti tárgyat megsemmisíti,

vagy annak helyrehozhatatlan károsodását idézi elõ, öt évig terjedõ

szabadságvesztéssel büntetendõ.

Visszaélés kulturális javakkal

216/B. § (1) Aki a kulturális javak körébe és védett

gyûjteményhez tartozó tárgyat, vagy védett tárgyegyüttes darabját

jogszabályban elõírt elõzetes hozzájárulás nélkül elidegeníti,

úgyszintén aki a kulturális javak körébe tartozó védett tárgy

tulajdonjogának bekövetkezett változására vonatkozó, jogszabályban

elõírt bejelentési kötelezettségét elmulasztja, büntettet követ el,

és három évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) Az (1) bekezdés szerint büntetendõ, aki a kulturális

javak körébe tartozó és kiviteli engedélyhez kötött tárgyat

engedély nélkül külföldre juttat, vagy a kiviteli engedély kereteit

túllépi.

(3) A Btk. 324. § (3) bekezdésnek b) pontja helyébe a

következõ rendelkzeés lép:

(Bûntett miatt három évig terjedõ szabadságvesztéssel

bûntetendõ az, aki)

b) kulturális javak körébe tartozó tárgyat, régészeti

lelõhelyet vagy mûemléket rongál meg.

(4) A Btk. 324. § (4) bekezdésének b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

(A bûntetés egy évtõl öt évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

rongálás)

b) kulturális javak körébe tartozó tárgyat, régészeti

lelõhelyet vagy mûemléket semmisít meg.

(5) A Btk. 325. § az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki, és

jelenlegi szövegének jelölése (1) bekezdésre változik:

(2) A büntetés két évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

jogtalan elsajátítást a kulturális javak körébe tartozó tárgyra

követik el.

(6) A Btk. 309. § (2) bekezdésének d) pontjában, 312. § (2)

bekezdésének d) pontjában, 316. § (4) bekezdés b) pontjának 2.

alpontjában, valamint 326. §-ának (3) bekezdésében a "muzeális tárgyra"

szövegrész helyébe "kulturális javak körébe tartozó tárgyra" szövegrész

kerül."

104. §

A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 339.§-a

(2) bekezdésének h/pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[(2) A bíróság a közigazgatási határozatot megváltoztathatja:]

h) a levéltári anyag általános levéltárban történõ

elhelyezését elrendelõ,"

105. §

A vámjogról és vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló

1995. évi C. törvény 117. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki,

egyúttal az eredeti (4)-(9) bekezdés számozása (5)-(10) bekezdésre

változik:

117. § (4) Vámmentesek azok a kulturális javak, amelyeket a

behozataltól számított 3 hónapon belül a Kulturális Örökség Igazgatósága

védetté nyilvánít.

106. §

A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. Törvény 9. §-ának (2)

bekezdése a következõ h) ponttal egészül ki:

/(2) E törvény hatálya nem terjed ki a következõ

szolgáltatásokra:/

h) a régészeti feltárásokra."

92./ A törvényjavaslat 103. §-ának kiegészítését javasoljuk:

"A kisajátításról szóló 1976. évi 24. törvényerejû rendelet 4. §-

a (1) bekezdésének a) és k) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

a) állami vagy helyi önkormányzati szerv, valamint az e

szervek mûködéséhez szükséges gazdasági, igazgatási, oktatási,

közgyûjteményi, közmûvelõdési, szociális és egészségügyi létesítmény

elhelyezése.

k) a régészeti lelõhelyek és környezetük megóvása és feltárása,"

93./ A törvényjavaslat 2. számú mellékletének módosítását

javasoljuk:

2. sz. melléklet az 1997. évi ... törvényhez

Az országos múzeumok és felügyeleti szerveik felsorolása

Budapesti Történeti Múzeum Budapest Fõváros

Önkormányzata

Hadtörténeti Múzeum Honvédelmi

Minisztérium

Iparmûvészeti Múzeum Mûvelõdési és

Közoktatási Minisztérium

Közlekedési Múzeum Közlekedési, Hírközlési

és Vízügyi Minisztérium

Magyar Nemzeti Galéria Mûvelõdési és

Közoktatási Minisztérium

Magyar Irodalom Háza, Mûvelõdési és

Közoktatási Minisztérium

Magyar Irodalmi Múzeum-Kortárs

Irodalmi Központ

Magyar Nemzeti Múzeum Mûvelõdési és

Közoktatási Minisztérium

Magyar Természettudományi Múzeum Mûvelõdési és

Közoktatási Minisztérium

Mezõgazdasági Múzeum Földmûvelésügyi

Minisztérium

Néprajzi Múzeum Mûvelõdési és

Közoktatási Minisztérium

Országos Mûszaki Múzeum Mûvelõdési és

Közoktatási Minisztérium

[Petõfi Irodalmi Múzeum Mûvelõdési és

Közoktatási Minisztérium]

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Népjóléti

Minisztérium

Könyvtár és Levéltár

Szabadtéri Néprajzi Múzeum Mûvelõdési és

Közoktatási Minisztérium

Szépmûvészeti Múzeum Mûvelõdési és

Közoktatási Minisztérium

94./ A törvényjavaslatot új 3. számú melléklettel kiegészíteni

javasoljuk:

"3. számú melléklet az 1997. évi ......... törvényhez

Országos szakkönyvtár: az Országos Mûszaki Információs Központ

és Könyvtár, az Országos Egészségügyi Információs Központ és Könyvtár, a

Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára, az Országos Mezõgazdasági Könyvtár

és Dokumentációs Központ, az Országgyûlési Könyvtár, az Országos

Idegennyelvû Könyvtár, az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, a

Fõvárosi Szabó Ervin Könyvtár, a Központi Statisztikai Hivatal Könyvtár

és Dokumentációs Szolgálat, a Magyar Filmintézet Könyvtára, a

Hadtörténeti Intézet Könyvtára."

I N D O K O L Á S

A kulturális és sajót bizottság az 1997. október 1. és december

1. között kivételes eljárásban tárgyalta meg a T/4747.. számú

törvényjavaslatot, amelyhez az érdekelt szakmai szervezetek véleményét

is figyelembe véve, az illetékes parlamenti bizottságok észrevételeit

megfontolva, kapcsolódva több képviselõi módosító indítványhoz javasolja

a törvényjavaslat módosítását és kiegészítését az elõzõekben leírt

javaslatokkal.

Budapest, 1997. december 2.

Vitányi Iván

elnök

Eleje Honlap