Az Országgyûlés
Kulturális és sajtó bizottsága
T4747/293.
Bizottsági módosító javaslat
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
A Kulturális és sajtó bizottság a Házszabály 94. § (1) bekezdése
és a 102. § (1) bekezdése alapján a kulturális javak védelmérõl és a
muzeális intézményekrõl, a nyilvános könyvtári ellátásról és a
közmûvelõdésrõl szóló T/4747.. számú törvényjavaslathoz a következõ
módosító javaslatokat
terjeszti elõ:
1./ A törvényjavaslat preambuluma 3. bekezdésének a következõ
kiegészítését javasoljuk:
"A nemzeti, nemzetiségi és etnikai kisebbségi kulturális
hagyományok megõrzése, méltó folytatása, a közösségi és egyéni mûvelõdés
személyi, szellemi, gazdasági feltételeinek javítása, a polgárok
életminõségét javító, értékhordozó tevékenységek, valamint az ezek
megvalósulására létrejött intézmények és szervezetek mûködésének
elõsegítése a társadalom közös érdeke."
2./ A törvényjavaslat 4. § a) és b) pontjának a következõ
módosítását javasoljuk:
T/4.. § Mindenkinek joga, hogy:/
"a) megismerhesse a kulturális örökség kiemelkedõ javait és
ezek jelentõségét a történelem alakulásában, a nemzeti, nemzetiségi és
etnikai kisebbségi önismeret formálásában, valamint az ezek védelmével
kapcsolatos alapvetõ ismereteket és a követendõ magatartást a muzeális
intézmények tevékenysége, a könyvtári szolgáltatások, az oktatás, a
közmûvelõdés, az ismeretterjesztés, a sajtó és a tömegtájékoztatás
útján,
b) igénybe vegye a nyilvános könyvtári ellátás rendszerét, a
muzeális és közmûvelõdési intézmények szolgáltatásait."
3./ A törvényjavaslat 4. § c) pontjának a következõ
módosítását javasoljuk:
"c) mûveltségét, készségeit életének minden szakaszában
gyarapítsa, közmûvelõ[-]dési jogai érvényesítése céljából közösséget
hozzon létre s külön jogszabályban meghatározottak szerint szervezetet
alapítson, mûködtessen,"
4./ A törvényjavaslat 5. § (1) bekezdés a) pontjának a
következõ módosítását javasoljuk:
(1) E törvény hatálya kiterjed...
"a) a kulturális örökség fogalomkörébe tartozó javakra,
ideértve a régészeti [és természettudományos] jelentõségû
földterületeket és a mûemlékek ingó tartozékait, valamint az ezekkel
kapcsolatos minden tevékenységre, személyre és szervezetre,"
5./ A törvényjavaslat 5. § (1) bekezdés b) pontjának a
következõ módosítását javasoljuk:
(1) E törvény hatálya kiterjed...
"b) a könyvtári dokumentumokra, a könyvtárhasználókra, a
nyilvános könyvtárakra, azok fenntartóira, alkalmazottaira és a
sajtótermékek kötelespéldány[-]ainak szolgáltató[k]ira,"
6./ A törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésének a következõ
kiegészítését javasoljuk:
"(2) A könyvtári dokumentumok védelmével és nyilvántartásával
kapcsolatosan e törvény hatálya kiterjed azokra a nem nyilvános
könyvtárakra is, amelyeknek állománya a nemzeti és egyetemes kulturális
örökség része."
7./ A törvényjavaslat 5. § (4) bekezdésének a következõ
kiegészítését javasoljuk:
"(4) A 92-96. és 99. §-okban foglaltak kivételével e törvény
hatálya nem terjed ki a köziratokról, közlevéltárakról és a
magánlevéltári anyag védelmérõl szóló 1995. évi LXVI. törvény (a
továbbiakban Ltv.) hatálya alá tartozó iratokra, szervekre és
személyekre. Nem terjed ki továbbá - viszonosság esetén - a diplomáciai
mentességet élvezõ külföldi állampolgárok tulajdonában lévõ, külföldrõl
behozott kulturális javakra."
8./ A törvényjavaslat 6. § d) pontjának módosítását és a
betürendben a megfelelõ helyre való besorolását javasoljuk (a javaslat
elfogadása esetén a további pontok számozása értelemszerûen változik):
[d) Gyûjtemény: a könyvtár tervszerûen fejlesztett, rendezett,
feltárt állománya.]
"k) Könyvtári gyûjtemény: a könyvtár tervszerûen fejlesztett,
rendezett, feltárt állománya."
9./ A törvényjavaslat 6. § k) pontja helyébe a következõ
szöveget javasoljuk:
T/6.. § E törvény alkalmazásában:/
"k) Könyvtári szakember: [a felsõfokú végzettségû könyvtáros,
a könyvtár alapfeladatai ellátásához szükséges felsõfokú végzettséggel
rendelkezõ személy, könyvtári informatikus, továbbá a könyvtár
munkájában résztvevõ könyvtáros asszisztens, segédkönyvtáros, könyvtári
restaurátor szakképesítéssel rendelkezõ személy.] a könyvtáros, a
könyvtári informatikus, a könyvtári asszisztens, a segédkönyvtáros,
továbbá a könyvtári feladatok ellátásához szükséges más felsõ- vagy
középfokú végzettséggel rendelkezõ személy. A könyvtáros felsõfokú
szakirányú végzettséggel rendelkezõ szakember."
10./ A törvényjavaslat 6. § n/ pontjának a következõ
kiegészítését javasoljuk:
T/6.. § E törvény alkalmazásában:/
"n) Közgyûjtemény: az állam, a helyi önkormányzat, valamint az
országos kisebbségi önkormányzat, a köztestület és a közalapítvány
tulajdonában (fenntartásában) mûködõ, vagy általuk alapított könyvtár,
levéltár, muzeális intézmény, kép- és hangarchívum."
11./ A törvényjavaslat 6. § o/ pontjának a következõ
módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"o) Közmûvelõdési intézmény: a lakosság közösség[e]i
közmûvelõdési tevékenységéhez erre a célra alapított, fenntartott,
mûködtetett, megfelelõ szakmai, személyi, infrastrukturális
feltételekkel és alapító okirattal rendelkezõ költségvetési szerv vagy
egyéb fenntartású intézmény."
12./ A törvényjavaslat 6. §-ának új p) ponttal való
kiegészítését javasoljuk (a javaslat elfogadása esetén a további pontok
jelölése értelemszerûen változik):
"p) Közmûvelõdési szakember: a felsõfokú végzettségû népmûvelõ
(mûvelõdésszervezõ, kulturális menedzser), valamint az e törvényben
meghatározott közmûvelõdési feladatok ellátásához szükséges felsõfokú
végzettséggel vagy felsõ-, illetve középfokú szakképesítéssel rendelkezõ
személy.
13./ A törvényjavaslat 6. § q) pontjának a következõ
módosítását javasoljuk:
/ E törvény alkalmazásában:/
"q) Közösségi színtér: a helyi lakosság rendszeres vagy
alkalmi közmûvelõdési tevékenységének, a lakosság önszervezõdõ
közösségeinek támogatása érdekében önkormányzati fenntartásban,
önkormányzatok társulásában, vagy közmûvelõdési megállapodás alapján
mûködtetett, erre a célra alkalmassá tett és üzemeltetett, adott helyen
rendszeresen mûködõ intézmény vagy egyéb jogállású létesítmény
(helyiségegyüttes, épület)."
14./ A törvényjavaslat 6. § u/ pontjának a következõ
kiegészítését javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"u) Mûvelõdõ közösség: a mûvelõdési érdeklõdési kör és az
önképzõ, társas tevékenység szerint elkülönülõ - jogi személyiség
nélküli - lakossági csoport."
15./ A törvényjavaslat 6. §-ának új v/ ponttal való
kiegészítését javasoljuk (a javaslat elfogadása esetén a további pontok
jelölése értelemszerûen változik):
/E törvény alkalmazásában:/
"v) Népfõiskola: olyan felnõttoktatási célú tanfolyamokat
szervezõ, helyi önszervezõdés alapján létrejött szervezet, amelyeknek
pedagógiai programja a szakismeretek átadásán túl személyiségfejlesztõ
/állampolgári, közéleti/ elemet is tartalmaz, s melyek lebonyolítási,
oktatási rendszerét, módszereit a résztvevõk maguk is alakíthatják."
16./ A törvényjavaslat 6. § v/ pontjának a következõ
kiegészítését javasoljuk:
"v) Nyilvános könyvtári ellátás: a nyilvános könyvtárak által
nyújtott szolgáltatások és az e szolgáltatások nyújtását elõsegítõ
központi szolgáltatások összessége, amelyek biztosítják az állampolgár
számára az információhoz való szabad hozzáférést."
17./ A törvényjavaslat 6. § z/ pontjának a következõ
kiegészítését javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"z) Régészeti örökség elemei: az emberi lét bármely, elmúlt,
korokból fennmaradt nyomai, amelyek száz évnél régebbiek és amelyek
segíthetnek rekonstruálni az emberiség történetét és kapcsolatát
környezetével. A régészeti örökség magában foglal minden lelõhelyet,
építményt, szerkezetet, tárgyat vagy más emléket, jelenséget,
érzékelhetõ összefüggést a föld felszínén, a föld vagy a vizek felszíne
alatt, barlangokban.
18./ A törvényjavaslat 7. § (3) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(3) A kulturális javak a nemzet egészének közös szellemi
értékei. A közgyûjteményben õrzött[,] javak felhasználásának, és a
közgyûjteményben õrzött, illetõleg védetté nyilvánított ilyen javak
[felhasználásának,] bármilyen technikával történõ sokszorosításának,
valamint adatrögzítésének és adatfelhasználásának jogát [ezért senki nem
sajátíthatja ki] három évet meghaladó kizárólagos felhasználásra nem
lehet átruházni."
19./ A törvényjavaslat 8. § (2) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(2) Nem lehet védetté nyilvánítani azokat a kulturális
javakat, amelyek alkotójuk tulajdonában vannak, valamint azokat,
amelyeket visszaviteli kötelezettséggel (kiállítás, tudományos vizsgálat
stb. céljából) hoztak be az országba."
20./ A törvényjavaslat 9. § (4) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(4) Az Igazgatóság a védetté nyilvánításról szakértõi
vélemény és az érintett szakhatóságok állásfoglalása alapján dönt. A
védetté nyilvánító határozat elõír[hat]ja a tárgy õrzésével és
kezelésével kapcsolatos feltételeket is."
21./ A törvényjavaslat 9. § (5) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(5) Amennyiben az eljárás során a tulajdonosnak kára
származik, az ezzel kapcsolatban felmerült kár[a]t [után kártalanításra
jogosult] a kártalanítás polgári jogi szabályai szerint az állam köteles
megtéríteni. A kártalanítási kérelmet az Igazgatósághoz kell
benyújtani."
22./ A törvényjavaslat 11. § (1) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(1) Az eljárás idõtartama legfeljebb 90 nap, egyebekben az
államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV.
törvény [szabályait] rendelkezéseit kell alkalmazni."
23./ A törvényjavaslat 14. § (5) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(5) A védett kulturális javakat hozzáférhetõvé kell tenni a
nyilvánosság és a kutatás számára. Ennek [érdekében] feltételeirõl az
Igazgatóság a tulajdonos[t]sal [kötelezheti] a védetté nyilvánításkor
megállapodást köt és ösztönzi arra, hogy a védett javakat vagy
gyûjteményt kiállítás vagy tudományos kutatás céljára [rendelkezésre]
bocsássa rendelkezésre."
24./ A törvényjavaslat 15. §-ának a következõ módosítását
javasoljuk:
"Ha a védett kulturális javak [megfelelõ kezelése] állagának
megõrzése a tulajdonosnál, birtokosnál nincs biztosítva, valamint ha e
védett javakat lefoglalták, az Igazgatóság határozatával elrendel[het]i
azok közgyûjteményben való ideiglenes elhelyezését."
25./ A törvényjavaslat 16. §-ának a következõ módosítását
javasoljuk:
"A védetté nyilvánított kulturális javak tulajdonosait a 14. §-
ban meghatározott kötelezettségeikre tekintettel külön jogszabályban
meghatározott támogatások és kedvezmények illetik meg."
26./ A törvényjavaslat 20. §-ának (1) bekezdésének a következõ
kiegészítését javasoljuk:
"(1) A kiviteli engedély iránti kérelmet a tulajdonosnak, vagy
annak hozzájárulásával a tárgy jogos birtokosának a kijelölt
közgyûjteménynél kell benyújtania, amely a kérelmet szakvéleményével
együtt megküldi az Igazgatóságnak. A kérelemmel egyidejûleg a kivinni
szándékozott tárgyat be kell mutatni."
27./ A törvényjavaslat 21. § (1) bekezdése beveztõ mondata
egészüljön ki:
"(1) Nem adható végleges kiviteli engedély a (2) bekezdésben
meghatározott kivételekkel:"
28./ A törvényjavaslat 21. § (2) bekezdése b) pontja és az a)
pont jelölése maradjon el:
"(2) Végleges kiviteli engedély akkor adható, ha[:]
[a)] az (1) bekezdés a), c) és d) pontjában megjelölt tárgy
külföldi cseréje a nemzeti kulturális érdeket, illetõleg muzeális
intézmények, közgyûjtemények, egyházak gyûjteményi érdekét szolgálja[,].
[b) a tárgy öröklés útján került külföldi állampolgár,
illetõleg külföldön élõ magyar állampolgár tulajdonába.]"
29./ A törvényjavaslat 23. § új (5) bekezdéssel való
kiegészítését javasoljuk (a további bekezdések számozása értelemszerûen
változik):
"(5) A 21. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott tárgyakra
az ideiglenes kiviteli engedély megadásához a mûemlékvédelmi szakhatóság
elõzetes hozzájárulása szükséges."
30./ A törvényjavaslat 24. § (1) bekezdése és a (2) bekezdés
jelölése maradjon el:
"[(1) A kulturális javak külföldre vitelének engedélyezésére
vonatkozó eljárás idõtartama legfeljebb 90 nap, egyebekben az
államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV.
törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2)]"
31./ A törvényjavaslat 27. §-ának új (3) bekezdéssel való
kiegészítését javasoljuk (a további bekezdések számozása értelemszerûen
változik):
"(3) A régészeti feltárások költségeit annak kell fedezni,
akinek az érdeke megkívánja, hogy a régészeti örökség elemeit eredeti
helyükrõl és összefüggéseikbõl elmozdítsák."
32./ A törvényjavaslat 31. § (1) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(1) Amennyiben valamely nem védett régészeti lelõhely
jelentõs károsodásának veszélye áll fenn, az Igazgatóság - az érdekelt
hatóságok véleményének kikérése mellett - a területet azonnal
végrehajtható határozattal, egy alkalommal, legfeljebb 3 hónapos
idõtartamra ideiglenesen védetté nyilvánít[hat]ja. A határozatban
korlátozhatja vagy felfüggesztheti, illetõleg megtilthatja a régészeti
lelõhelyet veszélyeztetõ tevékenység folytatását."
33./ A törvényjavaslat 33. § (4) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(4) Régészeti feltárást elsõsorban a területileg illetékes
régészeti gyûjtõkörrel rendelkezõ múzeumok, valamint a [miniszter által
meghatározott más intézmények] régészeti tanszékkel rendelkezõ
egyetemek, a Magyar Tudományos Akadémia Régészeti Intézete és az
Országos Mûemlékvédelmi Hivatal végezhetnek.
34./ A törvényjavaslat 33. § (5) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(5) Régészeti feltárás vezetõje csak olyan felsõfokú
szakirányú végzettséggel rendelkezõ régész lehet, aki a feltárásra
feljogosított intézménnyel munkaviszonyban, közalkalmazotti-,
közszolgálati-, vagy megbízási jogviszonyban áll."
35./ A törvényjavaslat 34. § (3) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(3) A régészeti feltárás során keletkezett tényleges kára
után kártalanítás illeti meg a tulajdonost. A kártalanítási kérelmet [az
Igazgatósághoz] a régészeti feltárást végzõ intézményhez kell
benyújtani."
36./ A törvényjavaslat 39. § (2) bekezdésének a következõ
kiegészítését javasoljuk:
"(2) Muzeális intézmény alapításához, már létezõ intézmény
muzeális intézménnyé nyilvánításához a miniszter engedélye szükséges (a
továbbiakban: mûködési engedély). Amennyiben a muzeális intézményhez
[egyben] mûemlék tartozik [is,] úgy az alapításhoz a környezetvédelmi és
területfejlesztési miniszter engedélyét is meg kell kérni."
37./ A törvényjavaslat 43. § (2) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(2) Az országos múzeumok [felsorolását,] és felügyeleti
szerveik[et] felsorolását e törvény 2. számú melléklete tartalmazza,
alapító okirataikat felügyeleti szervük adja ki."
38./ A törvényjavaslat 43. § (4) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(4) Az országos múzeum vezetõje fõigazgató, akit a
felügyeletet ellátó szerv - a [mûvelõdési és közoktatási] miniszter
[elõzetes] véleményének kikérésével - pályázat útján nevez ki, illetõleg
ment fel."
39./ A törvényjavaslat 44. § (3) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(3) Az országos gyûjtõkörû szakmúzeum vezetõje igazgató, akit
a tulajdonos (fenntartó) - állami múzeum esetében a felügyeleti jogokat
gyakorló miniszter - a miniszter [elõzetes] véleményének kikérésével,
pályázat útján nevez ki, illetõleg ment fel."
40./ A törvényjavaslat 45. § (4) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(4) Megyei múzeumot az illetékes önkormányzat közgyûlése, - a
39. § (2) bekezdése szerint - alapíthat, illetõleg jelölhet ki a
fenntartásában levõ múzeumok közül. Vezetõje igazgató, akit - a
miniszter [elõzetes] véleményének kikérésével - az önkormányzat pályázat
útján nevez ki, illetõleg ment fel."
41./ A törvényjavaslat 46. § (3) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(3) A regionális múzeum [V]vezetõje igazgató, akit - a
miniszter [elõzetes] véleményének kikérésvel - önálló jogi személyként
mûködõ regionális múzeum esetében a fenntartó (tulajdonos), megyei
múzeumi szervezet részeként mûködõ regionális múzeum esetében a megyei
múzeum igazgatója nevez ki, illetõleg ment fel."
42./ A törvényjavaslat 47. § (2) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(2) Vezetõje igazgató, akit - a miniszter [elõzetes]
véleményének kikérésével - a fenntartó (tulajdonos) nevez ki, illetõleg
ment fel."
43./ A törvényjavaslat 51. §-a új (2) bekezdéssel való
kiegészítését javasoljuk (a további bekezdések számozása értelemszerüen
változik:
"(2) Az Igazgatóság az államigazgatási eljárás általános
szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezései szerint jár el.
Az (1) bekezdésben meghatározott kérdésekben hozott közigazgatási
határozatot a bíróság megváltoztathatja."
44./ A törvényjavaslat 52. §-ának b) pontjának módosítását
javasoljuk:
"b) a helyi önkormányzatok [támogatására] esetében -
közmûvelõdési és közgyûjteményi normatív hozzájárulás keretében - a
Belügyminisztérium költségvetési fejezetében,"
45./ A törvényjavaslat 52. §-ának új d) ponttal való
kiegészítését javasoljuk:
"d) a Kormány a kulturális örökség védelmének támogatására
közalapítványt hoz létre. A Kulturális Örökség Igazgatósága jogosult a
mûködésébõl származó bevételeket a közalapítványba befizetni."
46./ A törvényjavaslat 53. § (3) bekezdésének a következõ
kiegészítését javasoljuk:
"(3) Az állami és a helyi önkormányzati fenntartású könyvtárak
gyûjteményeit és szolgáltatásait úgy kell kialakítani, hogy azok
biztosítsák az ismeretek tárgyilagos, sokoldalú közvetítését."
47./ A törvényjavaslat 54. § (6) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(6) A települési [és a megyei] könyvtár megszüntetése esetén
a fenntartó a döntés elõkészítése során beszerzi és a döntést hozó
testülettel ismerteti a miniszter véleményét."
48./ A törvényjavaslat 55. § (1) bekezdés a) pontjának
módosítását javasoljuk:
55. § /(1) A nyilvános könyvtár alapfeladatai:/
"a) a fenntartó által [meghatározott] kiadott alapító
okiratban és a szervezeti és mûködési szabályzatban [jóváhagyott]
meghatározott fõ céljait nyilatkozatban közzé teszi."
49./ A törvényjavaslat 56. §-a elõtti fejezetcímnek a
következõ módosítását javasoljuk:
"A könyvtárhasznál[ati]ók jogai és a könyvtárhasználat
feltételei [gyakorlása]"
50./ A törvényjavaslat 56. §-a (5) bekezdésének elhagyását
javasoljuk:
"[(5) A beiratkozási díj mértékét, a szolgáltatások térítési
díját a fenntartó a miniszter által megállapított irányelvek, illetõleg
szabályok szerint határozza meg.]"
51./ A törvényjavaslat 57. § (3) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(3) A könyvtárhasználó által igénybe vehetõ szolgáltatások
körét, az igénybevétel módját és a díjak mértékét a [könyvtár használati
szabályzata] könyvtárhasználati szabályzat tartalmazza, melyet a
könyvtárhasználó köteles betartani."
52./ A törvényjavaslat 57. § (4) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(4) A könyvtárhasználó kezdeményezheti a [könyvtár használati
szabályzatának] könyvtárhasználati szabályzat módosítását."
53./ A törvényjavaslat 58. § (1) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(1) A [könyvtár használati] könyvtárhasználati
szabályzat[á]ot nyilvánosságra kell hozni."
54./ A törvényjavaslat 58. § (3) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(3) A [könyvtárhasználó regisztrációjára, beiratkozására és a
dokumentumok kölcsönzésére vonatkozóan] fenntartó további
könyvtárhasználati feltételeket[, illetõleg] és kedvezményeket is
meghatározhat."
55./ A törvényjavaslat 59. § (2) bekezdésének más
megfogalmazását javasoljuk:
"(2) [A könyvtári rendszernek kormányrendeletben meghatározott
könyvtárai számára kötelespéldányokat kell biztosítani.] A
sajtótermékekbõl országosan 6 kötelespéldányt kell biztosítani a
könyvtári rendszer számára, kormányrendeletben meghatározott módon."
56./ A törvényjavaslat 59. §-ának új (3) bekezdéssel való
kiegészítését javasoljuk:
"(3) Az országos dokumentumellátási rendszerrõl szóló
jogszabályban meghatározott könyvtár vezetõjének kinevezése elõtt a
mûvelõdési és közoktatási miniszter véleményét kell kérni."
57./ A törvényjavaslat 60. §-ának (3) bekezdése új i) ponttal
való kiegészítését javasoljuk:
"i) a miniszter által meghatározott egyéb feladatok."
58./ A törvényjavaslat 61. §-ának (4) bekezdés h) pontjának
módosítását javasoljuk:
Az 55. §-ban foglaltakon túl a nemzeti könyvtár alapfeladatai:
"h) részvétel a 60. § (1), (2) és (3) bekezdésében felsorolt
központi szolgáltatások megvalósításában,"
59./ A törvényjavaslat 63. §-ának (1) bekezdésének
kiegészítését javasoljuk:
"(1) A tudományos és szakkönyvtári ellátás az Országos
Széchényi Könyvtár, a Kossuth Lajos Tudományegyetem központi könyvtára,
az országos szakkönyvtárak, az állami egyetemek könyvtárai, valamint a
nyilvános könyvtári ellátást vállaló egyéb szak- és felsõoktatási
könyvtárak feladata."
60./ A törvényjavaslat 64. §-a elõtti fejezetcímnek a
következõ módosítását javasoljuk:
"Közkönyvtári ellátás: a [A] települési és a megyei könyvtári
ellátás"
61./ A törvényjavaslat 67. § eredeti szövegének elhagyását és
helyébe a következõ két új bekezdést javasoljuk:
67. §
[A települési és a megyei könyvtár a feladatellátás
veszélyeztetése esetén nem vonható össze más intézménnyel.]
"(1) Városokban elsõdlegesen önálló intézményben kell a
nyilvános könyvtári ellátást biztosítani.
(2) Más intézménnyel való közös mûködtetésre csak szakmai,
illetve jelentõs gazdálkodási elõnyök esetén kerülhet sor a miniszter
véleményének figyelembevételével."
62./ A törvényjavaslat 70. §-ának (2) bekezdés felvezetõ
szövegének módosítását javasoljuk:
"(2) A[z általános] nyilvános könyvtári ellátásból adódó
feladatok finanszírozásához a központi költségvetés az alábbiak szerint
járul hozzá:"
63./ A törvényjavaslat 71. §-a elsõ mondatának és az (1)
bekezdés bevezetõ szövegének módosítását javasoljuk:
"71. § A Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium fejezetébõl
[támogatandó] kell támogatni:"
"(1) a nyilvános könyvtári ellátási rendszer mûködtetésének
alábbi feladatait:"
64./ A törvényjavaslat 71. §-a (1) bekezdés e) pontjának
módosítását javasoljuk:
"e) a könyvtári rendszer mûködtetése [szempontjából] céljából
a könyvtár alapfeladatain túl végzett tevékenységek,"
65./ A törvényjavaslat 71. §-ának (2) bekezdését elhagyni
javasoljuk (a javaslat elfogadása esetén a bekezdések számozása
értelemszerûen változik):
"[(2) A támogatások szétosztására a miniszter évente
pályázatot ír ki.]"
66./ A törvényjavaslat 75. §-ának a) és c) pontjának a
következõ módosítását javasoljuk:
"a) mûvelõdési otthon, -ház, központ, szabadidõ központ,
közösségi ház, ifjúsági [és] illetve gyermekház, faluház,
[klubkönyvtár,]
c) az alaptevékenységéhez kapcsolódóan közmûvelõdési
feladatokat is ellátó önálló vagy többfunkciós, közös igazgatású
kulturális [vagy] és sportlétesítmény,"
67./ A törvényjavaslat 76. §-ának a következõ módosítását
javasoljuk:
" 76. §
[Közmûvelõdési intézmény, illetõleg] Közösségi színtér,
illetve közmûvelõdési intézmény mûködtetõje települési önkormányzat,
önkormányzati társulás valamint közmûvelõdési megállapodás keretében
egyéb szervezet ( egyesület, alapítvány stb.), illetõleg magánszemély
lehet. "
68./ A törvényjavaslat 77. §-a új (1) bekezdéssel egészüljön
ki és a jelenlegi szöveg - az elsõ mondat elhagyása után - (2)
bekezdésre változik:
" 77. §
[A települési önkormányzat közmûvelõdési feladatai különösen:]
(1) A települési önkormányzat kötelezõ feladata a helyi
közmûvelõdési tevékenység támogatása.
(2) Ennek formái különösen:
a) az iskolarendszeren kívüli, öntevékeny, önképzõ, ...........
69./ A törvényjavaslat 78. §-ának a következõ módosítását
javasoljuk:
" 78. §
A települési önkormányzat a helyi társadalom mûvelõdési
érdekeinek és kulturális szükségleteinek figyelembevételével, e törvény
Bs a helyi lehetõségek, sajátosságok alapján rendeletben határozza meg,
hogy a 77. §-ban felsoroltakból [mely feladatokat] mit milyen konkrét
formában, módon és mértékben lát el. "
70./ A törvényjavaslat 79. §-a (1) bekezdésének módosítását és
a (2) és (3) bekezdés helyébe új (2)-(5), bekezdéssel történõ
kiegészítését javasoljuk:
"(1) A települési önkormányzat a közmûvelõdési tevékenységek
folyamatos megvalósíthatósága érdekében [közmûvelõdési intézményt,
illetõleg] közösségi színteret, illetve közmûvelõdési intézményt
biztosít.
[(2) [Megyei jogú városban, fõvárosi kerületben mûködõ
közmûvelõdési intézmény fenntartásában részt vesz az önkormányzat, ezen
belül e tevékenységek sajátosságainak figyelembevételével meghatározza
azok nyitvatartási idejét.
(3) A települési önkormányzat indokolt esetben engedélyezi a
közmûvelõdési intézmény, illetõleg közösségi színtér más célra történõ
átmeneti igénybevételét, tevékenységének évente legfeljebb 2 hónap
idõtartamú szüneteltetését.]
(2) Megyei jogú városban, városban, fõvárosi kerületben az
önkormányzat az (1) bekezdésben foglalt feladat ellátása során
közmûvelõdési intézményt biztosít. Községekben az önkormányzat közösségi
színteret, illetve közmûvelõdési intézményt biztosít.
(3) Az önkormányzat a közösségi színtér vagy közmûvelõdési
intézmény fenntartójaként, illetve a közösségi színtér vagy
közmûvelõdési intézmény mûködtetésére irányuló közmûvelõdési
megállapodásban biztosítja, hogy a településen a lakosság önszervezõdõ
közösségei megfelelõ rendszerességgel és idõtartamban vehessék igénybe a
színtér vagy intézmény szolgáltatásait, és az igénybevétel idejére a
minimális mûködési feltételek rendelkezésre álljanak.
(4) A települési önkormányzat indokolt esetben engedélyezi az
általa fenntartott közösségi színtér, illetve közmûvelõdési intézmény
más célra történõ átmeneti igénybevételét, tevékenységének évente
legfeljebb 2 hónap idõtartamú szüneteltetését. Ha a települési
önkormányzat közmûvelõdési megállapodás alapján biztosítja a közösségi
színtér, illetve közmûvelõdési intézmény mûködését, akkor évente 2
hónapon túli szüneteltetés esetén új közmûvelõdési megállapodással
biztosítja a településen a közmûvelõdési szolgáltatásokat."
(5) Az az önkormányzat, amely közösségi színteret, illetve
közmûvelõdési intézményt tart fenn az e törvényben foglaltak alapján:
a) meghatározza a közösségi színtér, illetve a közmûvelõdési
intézmény használati szabályait, mûködésének módját, valamint a
közmûvelõdési intézmény feladatait
b) jóváhagyja az általa fenntartott közmûvelõdési intézmény
mûködési engedélyét, alapító okiratát, szervezeti és mûködési
szabályzatát, éves munkatervét és költségvetését,
c) biztosítja a feladatok ellátásához és a közösségi színtér,
illetve közmûvelõdési intézmény fenntartásához szükséges, e törvény
szerinti szervezeti, személyi, szakképzettségi és tárgyi feltételeket,
d) kijelöli a közösen létesített vagy önkormányzatok közötti
társulásban fenntartott közösségi színtér, illetve közmûvelõdési
intézmény esetében a mûködtetõi jogok gyakorlóját."
71./ A törvényjavaslat 80. § (2) bekezdésének a következõ új
d) ponttal való kiegészítését javasoljuk:
"d) a közmûvelõdési szolgáltatás igénybevételi lehetõségeinek
minimális idõtartamát és rendszerességét, a közösségi színtér, illetve
közmûvelõdési intézmény közmûvelõdési célú minimális nyitvatartását;"
72./ A törvényjavaslat 83. §-ának módosítását javasoljuk:
83. §
A közmûvelõdés helyi, lakossági képviselete érdekében [a]
településenként, fõvárosi kerületenként legfeljebb hároméves idõtartamra
egy-egy Közmûvelõdési Tanács (a továbbiakban Tanács) alakítható. A
Tanács elsõdlegesen a lakossági igények megjelenítésének, a kulturális
érdekérvényesítésnek és a közmûvelõdési tevékenységek önkéntes
összehangolásának rendszeres és folyamatos helyi fóruma."
73./ A törvényjavaslat 84. § eredeti szövegének elhagyását és
helyébe a következõ (1) - (11) bekezdést javasoljuk:
[(1) A Tanácsot községekben legalább három, városokban legalább
tíz helyi mûvelõdési szervezet hozhatja létre.
(2) A Tanács maga alakítja ki szervezetét és mûködési rendjét.
(3) A Tanács tagja lehet minden helyi mûvelõdési szervezet,
mûvelõdõ közösség, közmûvelõdési érdekképviselet, közmûvelõdési
intézmény, valamint a helyi közmûvelõdést folyamatosan támogató
vállalkozás képviselõje.
(4) A Tanács:
a) véleményt nyilváníthat, illetõleg javaslatot tehet a
település közmûvelõdési tevékenységével kapcsolatos valamennyi
kérdésben,
b) elõsegíti a különbözõ közmûvelõdési szervezetek
együttmûködését;
c) az önkormányzat által közösségi és kulturális célra
biztosított pénzügyi támogatás és vagyoni eszközök célszerû használatát
figyelemmel kíséri, véleményezi.
(5) A Tanács ülései nyilvánosak és a mûködése során keletkezett
dokumentumokba bárki betekinthet és azokról másolatot kaphat.
(6) A Tanács mûködési feltételeit a létrehozását kezdeményezõ, s
a benne képviselettel rendelkezõ szervezetek biztosítják.]"
"(1) A Tanácsot azok a közmûvelõdési célú társadalmi
szervezetek hozhatják létre, melyeknek bejegyzett székhelye az adott
település, s amelyeknek legfelsõbb szerve írásos határozatban jelzi
ezirányú szándékát.
(2) A Tanács megalakítását célzó határozatokat a település
jegyzõjéhez kell benyújtani, aki azokat a helyben szokásos módon
kihirdeti. A kihirdetéstõl számított 30 napon belül az (1) bekezdésbe
foglaltak szerint további szervezetek nyújthatják be a jegyzõhöz
csatlakozási szándékot tartalmazó határozataikat.
(3) A 30 napos határidõ lejárta után a jegyzõ írásban szólítja
fel a (2) bekezdés szerinti határozatot benyújtó szervezeteket a Tanács
megalakítására.
(4) A felszólítást követõ 90 napon belül a határozatokat
beküldõ szervezetek, mint alapító tagok kimondják a Tanács
megalakulását, meghatározzák a Tanács szervezeti és mûködési rendjét,
megválasztják képviselõiket. Az erre vonatkozó, az alapító tagok
képviselõinek eredeti aláírásával ellátott határozatot nyilvántartásba
vétel céljából benyújtják a jegyzõnek.
(5) A jegyzõ a Tanács mûködési idejének lejártát 30 nappal
korábban, a helyben szokásos módon közzé teszi.
(6) A Tanács tagja lehet minden jogi személyiséggel
rendelkezõ, helyben mûködõ közmûvelõdési társadalmi szervezet, valamint
a helyi közmûvelõdést támogató gazdasági vállalkozás képviselõje.
(7) Az (1) bekezdésben foglaltaknak megfelelõ szervezetek
csatlakozása a Tanácshoz nem utasítható el. Az alapító és csatlakozó
tagok jogai egyenlõk.
(8) A Tanács:
a) véleményt nyilváníthat, illetõleg javaslatot tehet a
település közmûvelõdési tevékenységével kapcsolatos valamennyi
kérdésben;
b) az önkormányzat által közmûvelõdési célra biztosított
pénzügyi támogatás felhasználását és a vagyoni eszközök célszerû
használatát a vonatkozó döntések, illetve az éves önkormányzati
költségvetési tervezet és a zárszámadás alapján figyelemmel kíséri,
véleményezi;
(c) elõsegíti a különbözõ közmûvelõdési szervezetek
együttmûködését.
(9) A Tanács ülései nyilvánosak és a mûködése során
keletkezett dokumentumokba bárki betekinthet és azokról - másolási díj
ellenében - másolatot kaphat.
(10) A Tanács mûködési feltételeit tagjai biztosítják.
(11) A jegyzõ a Tanács tagjaira, szervezeti és mûködési
rendjére, illetve megszûnésére vonatkozó dokumentumokat:
(a) a változás bejelentését követõ 15 napon belül a helyben
szokásos módon közzéteszi;
(b) hivatali idõn belül a település lakossága számára
betekintésre rendelkezésre bocsátja."
74./ A törvényjavaslat 85. §-ának a következõ kiegészítését
javasoljuk:
"(1) A megyei (fõvárosi) önkormányzat a megye települései (a
fõvárosi kerületek) önkormányzatai, közmûvelõdési intézményei,
szervezetei és közösségei részére, a közmûvelõdési tevékenységek
elõsegítése és fejlesztése érdekében közmûvelõdési szakmai tanácsadásról
és szolgáltatásról gondoskodik. E feladatok ellátására megyei mûvelõdési
központot mûködtethet."
"(2) A megyei (fõvárosi) önkormányzat számára az e törvény
szerinti közmûvelõdési szakmai tanácsadás és szolgáltatás mûködési
feltételeinek biztosítása kötelezõ feladat."
75./ A törvényjavaslat új IV. fejezettel, s ezen belül új
89. §-sal, valamint az ezt megelõzõ alcímmel kiegészíteni
javasoljuk: (A javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat
fejezeteinek és paragrafusainak számozása értelemszerûen változik):
"IV. fejezet
A miniszter közmûvelõdési ágazati irányító hatásköre
89. §
A miniszter ágazati irányító feladat- és hatáskörében:
a) az e törvényben foglaltak szerint közremûködik a
mûvelõdéshez való jogok biztosításában;
b) kiadja a közmûvelõdési feladatellátás biztosításához
szükséges szakmai irányelveket, állásfoglalásokat;
c) kiadja a közép- és felsõfokú szakmai képzés, minõsített
szakmai továbbképzés követelményeit;
d) rendeletben határozza meg az egyes közmûvelõdési munkakörök
betöltéséhez szükséges képesítési feltételeket;
e) véleményezési jogot gyakorol a helyi önkormányzatok
közmûvelõdési intézményeinek létesítése, átszervezése, szüneteltetése,
megszüntetése esetén;
f) szabályozza az országos közmûvelõdési szakértõi engedélyek
kiadását;
g) meghatározza a közmûvelõdési statisztikai adatszolgáltatás
tartalmát és rendjét;
h) felelõsségi körében gondoskodik a felügyelete alatt mûködõ,
a közmûvelõdést szolgáló központi költségvetési intézmény
fenntartásáról, irányításáról.
i) a szakfelügyelet keretében ellenõrzi e törvény
elõírásainak, a közmûvelõdési intézmények tevékenységére vonatkozó egyéb
jogszabályoknak, szakmai követelményeknek a betartását, és a központi
támogatások felhasználását."
76./ A törvényjavaslat 91. § (1) bekezdés d) pontjának a
következõ módosítását javasoljuk:
"d) a népfõiskolai mozgalmak és más, országos közmûvelõdési
társadalmi szervezetek támogatását."
77./ A törvényjavaslat 91. § (2) bekezdésének a következõ
módosítását javasoljuk:
"(2) A Belügyminisztérium költségvetése érdekeltségnövelõ
pályázati keretet tartalmaz[hat] az önkormányzati közmûvelõdési
[intézmények] feladatellátást szolgáló technikai, mûszaki
fejlesztés[é]re."
78./ A törvényjavaslat 92. §-ának (3)-(6) bekezdésének
módosítását és új (7) bekezdésel történõ kiegészítését javasoljuk (a
javaslat összefügg a 94. § és 96. §-hoz benyújtott módosító
javaslattal):
"(3) A központi támogatást a helyi önkormányzatok a mindenkori
költségvetési törvényben a Belügyminisztérium költségvetési fejezetén
belül a Helyi önkormányzatok támogatásai, hozzájárulásai címen a
Normatív hozzájárulások alcímen az alábbiak szerint elkülönítve:
a) települési közmûvelõdési és közgyûjteményi feladatokhoz
jogcímen a települési önkormányzatok összesen a (2) bekezdés szerinti
normatív hozzájárulás összeg[e]ének kétharmadát kapják, melyet állandó
népességszámuk alapján kell felosztani;
b) a megyei (fõvárosi) közmûvelõdési és közgyûjteményi
feladatokhoz jogcímen a megyei (fõvárosi) önkormányzatok összesen a (2)
bekezdés szerinti normatív hozzájárulás összeg[e]ének egyharmadát
kapják[,melyet a megye (fõváros) állandó népességszáma alapján]. A
támogatás 33 %-át egyenlõ arányban, 67 %-át pedig állandó népességszám
alapján."
(4) A Belügyminisztérium költségvetési fejezetén belül a Helyi
önkormányzatok támogatásai, hozzájárulásai címen, Központosított
elõirányzatok alcímen elkülönített Érdekeltségnövelõ támogatást kell
biztosítani az önkormányzati könyvtárak állománygyarapításához, a
közmûvelõdési infrastruktúra fejlesztéséhez, amelynek mértéke a (2)
bekezdés szerinti normatív hozzájárulás összeg[e]ének 5 %-a.
(5) A[z] Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium költségvetési
fejezetén belül
a) az e törvényben és az Ltv-ben meghatározott közvetlen
állami feladatok ellátására a közmûvelõdési és a közgyûjteményi
feladatfinanszírozásra, a közgyûjtemények és a közmûvelõdési intézmények
telematikai, információs feladatainak ellátására a (2) bekezdés szerinti
normatív hozzájárulás [összege] 22,5 %-á[t]nak;
b) a 94. § (4) bekezdésében meghatározott képzés [kiemelt
országos közmûvelõdési társadalmi szervezetek mûködéséhez a Társadalmi
szervezetek] támogatására a (2) bekezdés szerinti normatív hozzájárulás
[összege 3] 4 %-á[t]nak megfelelõ összeget kell biztosítani.
(6) Az Országgyûlés, a minisztériumok, [és] az országos
hatáskörû szervek és az országos kisebbségi önkormányzatok által
fenntartott közmûvelõdési és közgyûjteményi intézmények költségvetési
elõirányzatait az éves költségvetési törvénynek a fenntartó szerinti
fejezetében kell meghatározni.
(7) Az egyházak a tulajdonukban lévõ kulturális örökség
értékeinek megõrzéséhez, felújításához, gyarapításához, továbbá
levéltáraik, könyvtáraik, múzeumaik és közmûvelõdési intézményeik
mûködéséhez az éves költségvetési törvényben meghatározott összegû
támogatásban részesülnek."
79./ A törvényjavaslat 93. §-ának módosítását javasoljuk:
"Az állami és önkormányzati fenntartású közgyûjteményi és
közmûvelõdési intézményekben a foglalkoztatottak létszámának
meghatározásánál a fenntartó[-]nak figyelembe kell vennie az e törvény
hatálya alá tartozó intézmények jogszabályban elõírt alapfeladataiból,
az ezek teljesítéséhez szükséges feltételekbõl, valamint szervezeti és
mûködési rendjébõl adódó foglalkoztatási követelményeket."
80./ A törvényjavaslat 94. §-a (3) bekezdésének módosítását és
a következõ új (4), (5), (6) és (7) bekezdéssel való kiegészítését
javasoljuk (a javaslat összefügg a 92. § és a 96. § módosításával):
"(3) A szakképesítés alól jogszabályban meghatározott módon
felmentés[t] adható.
(4) Az e törvény hatálya alá tartozó intézményekben teljes
munkaidõben foglalkoztatott szakemberek 7 évente szervezett képzésben
vesznek részt. A szervezett képzésnek minõsülõ képzési formák körét, a
képzés alóli mentesítések lehetõségét a mûvelõdési és közoktatási
miniszter rendeletben szabályozza.
(5) Az e törvény hatálya alá tartozó intézményekben teljes
munkaidõben, szakmai munkakörben foglalkoztatott munkavállalót megilleti
az a jog, hogy - jogszabályban meghatározottak szerint - évenként, az év
elsõ munkanapján érvényes legkisebb munkabér (minimálbér) ötven
százaléka közterhekkel csökkentett összegének megfelelõ hozzájárulást
vegyen igénybe dokumentum (nyomtatott, hangzó, elektronikus) vásárlásra,
illetve könyvtári szolgáltatások térítésére."
(6) Az e törvény hatálya alá tartozó intézményekben, szakmai
munkakörökben foglalkoztatott, felsõfokú végzettségû munkavállalót
kötelezõ bérpótlék illeti meg, ha tudományos, illetve kutatói
munkakörben foglalkoztatják, továbbá ha tudományos fokozattal
rendelkezik. Ennek mértéke a pótlékalap 50%-a."
(7) Az e törvény hatálya alá tartozó intézményekben
foglalkoztatott munkavállaló a munkakörében végzett tevékenységével
kapcsolatban a büntetõjogi védelem szempontjából közfeladatot ellátó
személynek minõsülhet.
81./ A törvényjavaslat 96. § (1) és (3) bekezdésének
módosítását és egy új (4) bekezdéssel való kiegészítését javasoljuk (a
javaslat összefügg a 92. §, a 94. § módosításával és az új 103. - 104. §-
okkal):
"(1) Ez a törvény - a [II. rész kivételével], (2) - (4)
bekezdésben meghatározott kivételekkel - 1998. január 1-jén lép
hatályba.
(2) A törvény II. része, a Btk. módosításáról rendelkezõ 103. §-
a, a polgári perrendtartás módosításáról szóló 104. § (2) bekezdése és a
2. számú melléklet 1998. július 1-jén lép hatályba, e rendelkezéseket a
hatálybalépés után indított eljárásokra kell alkalmazni.
(3) [1999. január 1-jétõl e törvény 92. § (5) bekezdésének a)-b)
pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:] A törvény 92. §-a (5)
bekezdésének b) pontja 1999. január 1-jén lép hatályba, ezzel
egyidejûleg az (5) bekezdés a) pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"a) az e törvényben és az Ltv-ben meghatározott közvetlen állami
feladatok ellátására, a közmûvelõdési és a közgyûjteményi
feladatfinanszírozásra, a közgyûjtemények és a közmûvelõdési intézmények
telematikai, információs feladatainak ellátására a (2) bekezdés szerinti
normatív hozzájárulás [összeg] 45 %-á[t]nak";
[b) kiemelt országos közmûvelõdési társadalmi szervezetek
mûködéséhez a Társadalmi szervezetek támogatására a (2) bekezdés
szerinti összeg 5,5 %-át]
(kell biztosítani).
(4) A törvény 94. §-ának (4)-(6) bekezdése 1999. január 1-jén
lép hatályba."
82./ A törvényjavaslat 98. § (1) bekezdésének módosítását és
új (6) bekezdéssel való kiegészítését javasoljuk (a javaslat elfogadása
esetén a további bekezdések számozása értelemszerûen változik):
"(1) Ahol jogszabály "muzeális emlék"-et vagy "muzeális érték"-
et említ, ott "kulturális [örökség javait] javak"-at, ahol "történeti
(régészeti) jelentõségû védett földterület"-et, azon "régészeti
jelentõségû védett földterület"-et, ahol "ásatás"-t ott "régészeti
feltárás"-t kell érteni.
(6) Az e törvény hatályba lépésétõl számított egy éven belül
felül kell vizsgálni a védett kulturális javakat, és a felülvizsgálat
eredményétõl függõen az Igazgatóság javaslatot tesz azok e törvény
alapján történõ védetté nyilvánítására."
83./ A törvényjavaslat 100. § (1) bekezdésének új j), k) és l)
ponttal való kiegészítését javasoljuk:
"(1) j) bérpótlék mértékét és az arra jogosultak körét.
(k) a sajtótermékek kötelespéldányainak szolgáltatását és
hasznosítását,
(l) az e törvény hatálya alá tartozó intézményekben teljes
munkaidõben szakmai munkakörben foglalkoztatott munkavállalók dokumentum
vásárlási, illetve könyvtári szolgáltatási térítésének kedvezményét."
84./ A törvényjavaslat 100. §-ának új (2) bekezdéssel való
kiegészítését javasoljuk (a javaslat elfogadása esetén a bekezdések
számozása értelemszerûen változik):
"(2) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a kulturális örökség
védelmére közalapítványt hozzon létre."
85./ A törvényjavaslat 100. §-a (2) bekezdés h) potjának
elhagyását javasoljuk:
[h) a szakmai felügyelet rendjét,]
86./ A törvényjavaslat 100. §-a (2) bekezdése j) és m)
pontjának módosítását és új m) ponttal való kiegészítését javasoljuk:
"(2) j) a muzeális intézmények szakmai normatíváit, a
továbbképzés rendszerét és követelményeit,
m) a muzeális intézményekre, a könyvtárakra és a közmûvelõdési
intézményekre vonatkozó szakfelügyelet rendjét,
m) a különbözõ típusú könyvtárak mûködését, szakmai
követelményeit és normatíváit, a továbbképzés rendszerét,"
87./ A törvényjavaslat 100. §-a (2) bekezdése q) pontjának
módosítását javasoljuk:
"q) a beiratkozási díjra és a könytári szolgáltatások térítési
díjá[nak]ra [mértékét,] vonatkozó szabályokat,"
88./A törvényjavaslat 102. § új (3) bekezdéssel való
kiegészítését javasoljuk:(a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek
számozása értelemszerûen változik):
"(3) Az Ltv. 15. § az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A közlevéltár vezetõjét pályázat útján a Magyar Országos
Levéltár esetében a mûvelõdési és közoktatási miniszter, míg az állami
szaklevéltárak, valamint a megyei és települési önkormányzatok, illetve
köztestületi, közalapítványi és egyéb közfeladatot ellátó szervek
levéltárai esetében - a mûvelõdési és közoktatási miniszter véleményének
kikérésével - a fenntartó nevezi ki, illetve menti fel."
89./A törvényjavaslat 102. §-ának (5) bekezdésében az Ltv. 24. §
(6) bekezdésének a következõ módosítását javasoljuk:
/(5) Az Ltv. 24. §-a következõ (5) és (6) bekezdéssel egészül
ki:/
"(6) A kutató a (2) bekezdés c) pontja alapján végzett
tudományos célú kutatás során feltárt személyes adatot tartalmazó
iratról az (1) bekezdésben meghatározott védelmi idõ lejárta elõtt [a
kutató részére] is készíttethet nem anonimizált másolatot [is
kiadható]."
90./A törvényjavaslat 102. § (11) bekezdésében a 34/A. § (1) és
(2) bekezdésének módosítását javasoljuk:
"34/A. § (1) A közlevéltárakban és a nyilvános
magánlevéltárakban õrzött levéltári anyag évi 2 %-ának átvizsgálásához,
a szükséges selejtezés elvégzéséhez és a 13. § f) pontjában
meghatározott biztonsági másolatok elkészítéséhez, valamint a
veszélyeztetett állapotú iratok, illetõleg a bennük lévõ információk
tartós megõrzését szolgáló egyéb teendõk ellátásához szükséges pénzügyi
feltételeket a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium fejezeti kezelésû
költségvetési elõirányzatá[ok]ból kell biztosítani.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott elõirányzatnak a
közlevéltárak és a nyilvános magánlevéltárak közötti elosztásáról a
Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium pályázat kiírásával gondoskodik.
A pályázat kiírásának, elbírálásának és az elõirányzat felhasználásának
szabályait a mûvelõdési és közoktatási miniszter állapítja meg."
91./ A törvényjavaslat új 103. §, 104. §, 105. §, 106. §-okkal
való kiegészítését javasoljuk
(a javaslat összefügg a 96. § módosításával, elfogadása esetén a
további §-ok számozása értelemszerûen változik) :
"103. §
(1) A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV törvény (a
továbbiakban: Btk.) 216.§-ának címe az alábbiakra módosul és a § helyébe
az alábbi rendelkezés lép:
Mûemlék megrongálása
216. § (1) Aki a tulajdonában álló mûemléket megrongálja,
bûntettet követ el, és három évig terjedõ szabadságvesztéssel
büntetendõ.
(2) Aki az (1) bekezdés szerinti mûemléket megsemmisíti,
vagy annak olyan helyrehozhatatlan károsodását idézi elõ, amelynek
következtében az elveszti mûemlék jellegét, öt évig terjedõ
szabadságvesztéssel büntetendõ.
(2) A Btk. az alábbi új alcímekkel, valamint 216/A-216/B. §-
okkal egészül ki:
Kulturális javak megrongálása
216/A. § (1) Aki a tulajdonában álló, a kulturális javak
körébe tartozó és védett tárgyat megrongálja, büntettet követ el,
és három évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.
(2) Aki az (1) bekezdés szerinti tárgyat megsemmisíti,
vagy annak helyrehozhatatlan károsodását idézi elõ, öt évig terjedõ
szabadságvesztéssel büntetendõ.
Visszaélés kulturális javakkal
216/B. § (1) Aki a kulturális javak körébe és védett
gyûjteményhez tartozó tárgyat, vagy védett tárgyegyüttes darabját
jogszabályban elõírt elõzetes hozzájárulás nélkül elidegeníti,
úgyszintén aki a kulturális javak körébe tartozó védett tárgy
tulajdonjogának bekövetkezett változására vonatkozó, jogszabályban
elõírt bejelentési kötelezettségét elmulasztja, büntettet követ el,
és három évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.
(2) Az (1) bekezdés szerint büntetendõ, aki a kulturális
javak körébe tartozó és kiviteli engedélyhez kötött tárgyat
engedély nélkül külföldre juttat, vagy a kiviteli engedély kereteit
túllépi.
(3) A Btk. 324. § (3) bekezdésnek b) pontja helyébe a
következõ rendelkzeés lép:
(Bûntett miatt három évig terjedõ szabadságvesztéssel
bûntetendõ az, aki)
b) kulturális javak körébe tartozó tárgyat, régészeti
lelõhelyet vagy mûemléket rongál meg.
(4) A Btk. 324. § (4) bekezdésének b) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
(A bûntetés egy évtõl öt évig terjedõ szabadságvesztés, ha a
rongálás)
b) kulturális javak körébe tartozó tárgyat, régészeti
lelõhelyet vagy mûemléket semmisít meg.
(5) A Btk. 325. § az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki, és
jelenlegi szövegének jelölése (1) bekezdésre változik:
(2) A büntetés két évig terjedõ szabadságvesztés, ha a
jogtalan elsajátítást a kulturális javak körébe tartozó tárgyra
követik el.
(6) A Btk. 309. § (2) bekezdésének d) pontjában, 312. § (2)
bekezdésének d) pontjában, 316. § (4) bekezdés b) pontjának 2.
alpontjában, valamint 326. §-ának (3) bekezdésében a "muzeális tárgyra"
szövegrész helyébe "kulturális javak körébe tartozó tárgyra" szövegrész
kerül."
104. §
A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 339.§-a
(2) bekezdésének h/pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[(2) A bíróság a közigazgatási határozatot megváltoztathatja:]
h) a levéltári anyag általános levéltárban történõ
elhelyezését elrendelõ,"
105. §
A vámjogról és vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló
1995. évi C. törvény 117. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki,
egyúttal az eredeti (4)-(9) bekezdés számozása (5)-(10) bekezdésre
változik:
117. § (4) Vámmentesek azok a kulturális javak, amelyeket a
behozataltól számított 3 hónapon belül a Kulturális Örökség Igazgatósága
védetté nyilvánít.
106. §
A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. Törvény 9. §-ának (2)
bekezdése a következõ h) ponttal egészül ki:
/(2) E törvény hatálya nem terjed ki a következõ
szolgáltatásokra:/
h) a régészeti feltárásokra."
92./ A törvényjavaslat 103. §-ának kiegészítését javasoljuk:
"A kisajátításról szóló 1976. évi 24. törvényerejû rendelet 4. §-
a (1) bekezdésének a) és k) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
a) állami vagy helyi önkormányzati szerv, valamint az e
szervek mûködéséhez szükséges gazdasági, igazgatási, oktatási,
közgyûjteményi, közmûvelõdési, szociális és egészségügyi létesítmény
elhelyezése.
k) a régészeti lelõhelyek és környezetük megóvása és feltárása,"
93./ A törvényjavaslat 2. számú mellékletének módosítását
javasoljuk:
2. sz. melléklet az 1997. évi ... törvényhez
Az országos múzeumok és felügyeleti szerveik felsorolása
Budapesti Történeti Múzeum Budapest Fõváros
Önkormányzata
Hadtörténeti Múzeum Honvédelmi
Minisztérium
Iparmûvészeti Múzeum Mûvelõdési és
Közoktatási Minisztérium
Közlekedési Múzeum Közlekedési, Hírközlési
és Vízügyi Minisztérium
Magyar Nemzeti Galéria Mûvelõdési és
Közoktatási Minisztérium
Magyar Irodalom Háza, Mûvelõdési és
Közoktatási Minisztérium
Magyar Irodalmi Múzeum-Kortárs
Irodalmi Központ
Magyar Nemzeti Múzeum Mûvelõdési és
Közoktatási Minisztérium
Magyar Természettudományi Múzeum Mûvelõdési és
Közoktatási Minisztérium
Mezõgazdasági Múzeum Földmûvelésügyi
Minisztérium
Néprajzi Múzeum Mûvelõdési és
Közoktatási Minisztérium
Országos Mûszaki Múzeum Mûvelõdési és
Közoktatási Minisztérium
[Petõfi Irodalmi Múzeum Mûvelõdési és
Közoktatási Minisztérium]
Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Népjóléti
Minisztérium
Könyvtár és Levéltár
Szabadtéri Néprajzi Múzeum Mûvelõdési és
Közoktatási Minisztérium
Szépmûvészeti Múzeum Mûvelõdési és
Közoktatási Minisztérium
94./ A törvényjavaslatot új 3. számú melléklettel kiegészíteni
javasoljuk:
"3. számú melléklet az 1997. évi ......... törvényhez
Országos szakkönyvtár: az Országos Mûszaki Információs Központ
és Könyvtár, az Országos Egészségügyi Információs Központ és Könyvtár, a
Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára, az Országos Mezõgazdasági Könyvtár
és Dokumentációs Központ, az Országgyûlési Könyvtár, az Országos
Idegennyelvû Könyvtár, az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, a
Fõvárosi Szabó Ervin Könyvtár, a Központi Statisztikai Hivatal Könyvtár
és Dokumentációs Szolgálat, a Magyar Filmintézet Könyvtára, a
Hadtörténeti Intézet Könyvtára."
I N D O K O L Á S
A kulturális és sajót bizottság az 1997. október 1. és december
1. között kivételes eljárásban tárgyalta meg a T/4747.. számú
törvényjavaslatot, amelyhez az érdekelt szakmai szervezetek véleményét
is figyelembe véve, az illetékes parlamenti bizottságok észrevételeit
megfontolva, kapcsolódva több képviselõi módosító indítványhoz javasolja
a törvényjavaslat módosítását és kiegészítését az elõzõekben leírt
javaslatokkal.
Budapest, 1997. december 2.
Vitányi Iván
elnök
Eleje Honlap