T/4748/59..

Bizottsági módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az Alkotmányügyi bizottság az ügyvédekrõl szóló T/4748..

számú törvényjavaslathoz az alábbi

bizottsági módosító javaslatot

terjeszti elõ.

1. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 13. § (4)

bekezdése c/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/Nem vehetõ fel a kamarába az,/

"c) akit a bíróság szándékos bûncselekmény elkövetése miatt

végrehajtandó szabadságvesztésre ítélt, a büntetés kitöltésétõl,

illetõleg a végrehajthatóság megszûnésétõl számított 10 évig, akinek

a szabadságvesztés büntetés végrehajtását próbaidõre felfüggesztették,

a próbaidõ leteltétõl számított 3 évig,"

Indokolás

Indokolt, hogy a kamarai felvétel tilalma ne csak a büntetés

kitöltésétõl, hanem a végrehajthatóság megszûnésétõl számítson. (Erre

sor kerülhet például, ha az elítélt egyéni kegyelemben részesül).

Javasoljuk azt is, hogy akinek a bíróság a büntetését

felfüggesztette - természetesen ez esetben is a szándékos

bûncselekmény miatt kiszabott büntetését - arra csak 3 éves felvételi

tilalom vonatkozzék. Ilyen eltérõ szabály nélkül a büntetés

felfüggesztése esetén a próbaidõ leteltétõl számított 10 éves

idõtartam aránytalan lenne.

2. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 20. § (3)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) A kamara az (1) bekezdés [b)]a)-g) pontja esetén a

kamarai tagság megszûntetésérõl határozatot hoz, amelyet indokolni

kell. A határozatra a 15.§ rendelkezései az irányadók."

Indokolás

A 20. § (1) bekezdés a) pontja szerint az ügyvéd kamarai

tagsága megszûnik, ha kamarai tagságáról lemondott. Célszerû, hogy a

kamara ebben az esetben is határozatban mondja ki a megszûnést, így

megjelölve a megszûnés idõpontját. Ezzel elkerülhetõvé válnak az

esetleges viták.

3. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 27. §-ának a

következõ módosítását javasolja:

"(1) Az okirat ellenjegyzésével az ügyvéd bizonyítja, hogy

a/ az okirat a felek kinyilvánított akaratának és a

jogszabályoknak megfelel, [valamint azt, hogy az okiratban megjelölt

felek aláírása valódi] és

b/az okiratban megjelölt fél az okiratot elõtte vagy

helyettese ( 23.§ (5) bek.) elõtt írta alá, illetõleg aláírását elõtte

vagy helyettese elõtt sajátkezû aláírásának ismerte el.

(2) Az (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat az

ellenjegyzésnek nem kell bizonyítania az olyan aláíró esetében, aki az

okiratot külföldön írta alá és aláírását az erre vonatkozó

jogszabályok szerint hitelesítették, vagy akinek az aláírását a

közjegyzõ hitelesítette. Ezt a kivételt az ügyvédnek

ellenjegyzésében fel kell tüntetnie.

[(2)] (3) Az ügyvéd csak olyan okiratot láthat el

ellenjegyzéssel, amely a saját vagy az irodája közremûködésével jött

létre.

[(3) Az ügyvéd által ellenjegyzett okirat teljes bizonyító

erejû magánokirat.]"

Indokolás

Az (1) bekezdés az okirati ellenjegyzés általános szabályát

fogalmazza meg. Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feltétel

teljesíthetõ természetesen úgy is, hogy az ügyvéd ügyvédjelöltet vagy

közremûködõ ügyvédet vesz igénybe és elõttük történik meg az aláírás.

A (2) bekezdés arra az esetre ad megoldást, ha az említett

közremûködéssel az aláírás nem lehetséges vagy a szerzõdést aláíró

fél számára nehézségekbe ütközik, hogy az ügyvéd elõtt írja alá a

szerzõdést. Ez úgy hidalható át, hogy közjegyzõ elõtt hitelesítteti az

aláírását.

Abban az esetben, ha a fél külföldön tartózkodik, az

aláírás hitelesítésre és az okirat magyarországi felhasználására

vonatkozó egyéb jogszabályok rendelkezéseit kell figyelembe venni, és

ennek megfelelõen kell a külföldön tartózkodó fél aláírását

hitelesíttetni. Ezekben az esetekben szükségtelen, hogy az ügyvéd is

igazolja a már egyébként megfelelõen hitelesített aláírás

megtörténtét. De ezt a tényt az ellenjegyzésben jelezni kell.

A teljes bizonyító erejû magánokirati minõség csak akkor

fûzõdik az ügyvéd által ellenjegyzett okirathoz, ha a Polgári

perrendtartásban meghatározott feltételeknek megfelel (azaz az a) és

b) pont együtt megvalósul). Ennek kimondása az ügyvédi törvényben

szükségtelen, mert a Polgári perrendtartás azt tartalmazza.

4. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 39. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(1) A pénzbírság összege a szabálysértési pénzbírság

legmagasabb [összegéig] összegének kétszereséig terjedhet."

Indokolás

A szabálysértési pénzbírság legmagasabb összege a jelenleg

hatályos szabályok szerint 50.000 Ft, ezért indokolt, hogy a

pénzbírság ennek az összegnek kétszereséig terjedhessen.

5. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 43. §-ának a

következõ módosítását javasolja:

"43. § A fegyelmi megbízott és a fegyelmi fõmegbízott az

elsõ fokú eljárásban a kamara elnökének, [a fegyelmi fõmegbízott] a

másodfokú eljárásban a Magyar Ügyvédi Kamara elnökének megbízásából

jár el."

Indokolás

A módosító javaslat szerinti szöveg kifejezi, hogy mind

elsõfokon, mind másodfokon eljárhat fegyelmi megbízott, illetve

fegyelmi fõmegbízott is, figyelembevéve a jelenlegi tisztségeket.

6. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 73. § (2)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(2) Az iroda nevében az elhunyt vagy a vagyoni tag családi

neve akkor szerepelhet, ha ahhoz maga a tag vagy halála után az

Trökösei hozzájárultak."

Indokolás

Az ügyvédi iroda nevében szerepeltethetõ legyen a vagyoni

tag neve is. Sok esetben, például a már nyugdíjas, ügyvédi

tevékenységet nem folytató vagyoni tag neve fémjelezheti továbbra is

az iroda tevékenységét.

7. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 91. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(1) A külföldi jogi tanácsadó a külföldi ügyvédi

bejegyzésének helye szerinti hazai jogáról, az Európai [Unió]

Közösségek jogáról, valamint a nemzetközi jogról és az ezekkel

összefüggõ joggyakorlatról adhat jogi tanácsot."

Indokolás

Az Európai Unió nem rendelkezik jogalkotási kompetenciával,

sem pedig önálló jogrendszerrel, ezért a helyes terminológia az

Európai Közösségek joga.

8. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 105. § (1)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(1) A területi elnökség a területi kamara elnökébõl, egy

vagy több elnökhelyettesébõl, titkárából (fõtitkárából), a fegyelmi

megbízottból (fegyelmi fõmegbízottból) és a tagokból áll. A tagok

száma 15, ha a közgyûlés másképpen nem állapítja meg."

Indokolás

A kamara tisztségviselõinek számát, illetve felsorolását

pontosítja a javaslat.

9. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 125. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(1) Ez a törvény 1998. [január] július 1-jén lép hatályba,

a rendelkezéseit a folyamatban levõ ügyekben is alkalmazni kell."

Indokolás

Indokolt, hogy a törvény 1998. július 1-jén lépjen hatályba

arra tekintettel, hogy új kamarai nyilvántartások felépítése

szükséges.

10. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 127. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(1) A törvény hatálybalépésekor mûködõ ügyvédi irodának a

törvény hatálybalépésétõl számított 6 hónapon [elteltével] belül

alapító okiratot kell a kamarához benyújtania. Ha az ügyvédi iroda

ennek határidõben nem tesz eleget, akkor a továbbiakban ügyvédi

irodaként nem mûködhet."

Indokolás

A "6 hónapon belül" kifejezés teszi lehetõvé a rendelkezés

számonkérését, ez van összhangban a bekezdés második mondatával.

Budapest, 1998. február 2.

Dr. Hack Péter s.k.,

a bizottság elnöke

Eleje Honlap