Bizottsági módosító javaslat!
Dr.Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Tisztelt Elnök Úr!
A Mezõgazdasági Bizottság a Házszabály 94. § (1) bekezdése,
valamint a 102. § (1) bekezdése alapján a szõlõtermesztésrõl és a
borgazdálkodásról szóló T/4760.. számú törvényjavaslathoz a következõ
módosító javaslatokat
terjeszti elõ:
1. A törvényjavaslat 3.§-ának (2) bekezdése az alábbiak
szerint módosul:
"(2) Borvidék az a termõhely, amely több [szomszédos]
település közigazgatási területére kiterjedõen [azonos] hasonló
éghajlati, domborzati, talajtani adottságokkal, jellemzõ
fajtaösszetételû, mûvelésû ültetvényekkel, szõlõ- és bortermelési
hagyományokkal rendelkezik, sajátos jellegû borokat termel és
településenként a borvidéki besorolásra elõírt termõhelyi kataszteri
osztályú terület legalább 7%-kal[, a szõlõültetvények területe pedig
legalább 4%-kal] részesedik a mezõgazdaságilag mûvelt területbõl. "
I n d o k o l á s
A "szomszédos" kifejezés elhagyása, illetve az "azonos"
kifejezés "hasonlóval" való helyettesítése felel meg a gyakorlati
ellenõrzési szempontoknak. A 4% törlését a jelenlegi bizonytalan
szõlõterületi adatok teszik indokoltá.
2. A törvényjavaslat 4.§-ának (4) bekezdése az alábbiak
szerint módosul:
"(4) A szõlõ termõhelyi kataszterét a Földmûvelésügyi
Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) adja ki. Kiegészítõ vagy
módosító termõhely-vizsgálatokat a Földmûvelésügyi Minisztérium
Szõlészeti és Borászati Kutató Intézetétõl (a továbbiakban: SZBKI)
kell kérni. A termõhelyi kataszter kiegészítésérõl, módosításáról [az
SZBKI] a hegyközség javaslata alapján, az SZBKI véleményének
kikérésével a miniszt[érium]er határozatban dönt."
I n d o k o l á s
A módosítás indoka a hegyközségi törvénnyel való összhang
megteremtése, illetve a hatáskörök pontosítása.
3. A törvényjavaslat 4.§-ának (3) bekezdésének d) pontját
javasoljuk elhagyni:
"(3) A szõlõ termõhelyi kataszterének osztályozása
szempontjából:
a) I. osztály : szõlõtermesztésre kiválóan alkalmas;
b) II. osztály: szõlõtermesztésre alkalmas;
c) III. osztály: szõlõtermesztésre feltételes alkalmas;
[d) IV. osztály: szõlõtermesztésre alkalmatlan.]"
4. A törvényjavaslat 4. § (5) bekezdése az alábbiak szerint
módosul:
"(5) [Indokolt esetben a] A hegyközség[i tanácsok]
kezdeményezése alapján a borvidékek I. vagy II. kataszteri osztályú
területeibõl védett eredetû [körzetek] termõhelyek határolhatók le. A
kérelem tárgyában a földmûvelésügyi miniszter a hegyközségi tanács
véleményének kikérésével dönt. A döntés során csak jóváhagyó vagy
elutasító határozatot lehet hozni."
I n d o k o l á s
A hegyközség a hegyközségi tanácsnál jobban meg tudja
ítélni, hogy mely területei azok amelyeket indokolt védett eredetû
körzetté nyilvánítani. Ezért a kezdeményezés jogát a hegyközség
részére kell biztosítani, de a döntés elõtt a földmûvelésügyi
miniszternek a hegyközségi tanács véleményét is ki kell kérnie.
5. A törvényjavaslat 5.§-ának (1) bekezdése az alábbiak
szerint módosul:
"(1) Árutermõ szõlõültetvény létesítésére és pótlására a
termõhelyeken felhasználható szõlõfajtákat a külön jogszabályban
meghatározott Nemzeti Fajtajegyzék tartalmazza. A Nemzeti Fajtajegyzék
alapján a borvidéki hegyközségi tanácsok a Hegyközségek Nemzeti
Tanácsa egyetértésével összeállítják a borvidékeken telepíthetõ
ajánlott [és], kiegészítõ és ültetvényes fajták jegyzékét."
I n d o k o l á s
A törvényjavaslat foglalkozik az ültetvényes fajtával is,
azokból is lehet forgalomképes bort elõállítani, ezért szükséges a
telepíthetõ fajták között a feltüntetése.
6. A törvényjavaslat 13.§-a elmarad.
"13.§ [A szõlõben július hó 1. napjától a szüret
befejezéséig tilos vadászni.]"
I n d o k o l á s
A vadászati törvény megfelelõen szabályozza a kérdést, a
vadászati hatóságnak a vadászterület határának megállapításánál
figyelemmel kell lennie többek között a vadászterület rendeltetésére,
tulajdoni használati viszonyaira, a biztonságos vadászat lehetõségére.
7. A törvényjavaslat 31.§-ának (5) bekezdése az alábbiak
szerint módosul:
"(5) Szõlõmusttal vagy borral nem szabad egy [helyen]
helyiségben tárolni más gyümölcsbõl készített gyümölcslevet,
gyümölcslé sûrítményt vagy ebbõl szeszes erjedés útján készült
italokat."
I n d o k o l á s
A javaslat szövegpontosítást tartalmaz.
8. A törvényjavaslat 44.§-ának (5) bekezdése elmarad.
"[(5) Hamisított mustot, bort és borpárlatot forgalomba
hozni tilos.]"
I n d o k o l á s
A javaslat szövegpontosítást tartalmaz, a (4) bekezdés a) és
b) pontja kimondja a forgalombahozatali tilalmat.
8. A törvényjavaslat 45.§ (2) bekezdésének b) pontja az
alábbiak szerint módosul:
/(2) A különbözõ termõhelyekrõl, szõlõfajtákból és
évjáratokból származó természetes bor, ezekre külön-külön vagy
együttesen utaló elnevezéssel és jelöléssel akkor hozható forgalomba,
ha/
"b) a meghatározott termõhelyrõl származó minõségi bor
legalább 85%-ban az elnevezésének, jelölésének megfelelõ fajtájú,
évjáratú és származású, továbbá 100%-ban az elnevezésének, jelölésének
megfelelõ minõségû. 2002 január 1-tõl a származásnak 100%-ban az
elnevezésének, jelölésének kell megfelelnie."
I n d o k o l á s
A meghatározott termõhelyrõl származó minõségi bor esetében
az eredeti javaslathoz képest szigorúbban határozza meg a minõségi
kategória kérdését, ennek 100%-ban meg kell felelnie az elnevezésének
és jelölésének. A származás tekintetében - az EU. szabályozásához
hasonlóan - egy átmeneti idõszak kerül meghatározásra, ennek
megfelelõen 2002 január 1. után a származásnak is 100%-ban az
elnevezésének, jelölésének kell megfelelnie.
10. A törvényjavaslat 48.§-ának (4) bekezdése az alábbiak
szerint módosul:
"(4) Továbbfeldolgozás céljából mustot belföldön forgalomba
hozni csak javítás nélkül és kizárólag sûrítménykészítés céljából
lehet [tilos]."
I n d o k o l á s
A teljes tiltás megakadályozza a termékfelesleg, illetve a
rossz minõségû termés problémájának EU-konform rendezését.
11. A törvényjavaslat 52.§-ának (1) bekezdése az alábbiak
szerint módosul:
"(1) Borok palackozásához - kivéve az asztali és üdítõ
jellegû bort - üveg- vagy kerámiapalackot kell használni. Must,
asztali és üdítõ jellegû bor palackozására a népjóléti miniszter által
engedélyezett és az OBI által alkalmasnak minõsített más anyag is
alkalmazható. A palackozáson kívüli egyéb kiszerelés (letöltés)
feltételeit külön jogszabály határozza meg."
I n d o k o l á s
A törvényjavaslat csak a palackozás kérdésével foglalkozik,
a kannába vagy más kisebb tartályba történõ letöltés szabályozását
külön jogszabály hatáskörébe utalja.
12. A törvényjavaslat egy új címmel és egy új 84.§-al egészül ki:
"A Magyar Borkönyv
84. § (1) A Magyar Borkönyv szabályozza az Európai
Közösségeknek a borok elõállítására, forgalomba hozatalára,
forgalmazására, felhasználására és vizsgálatára vonatkozó
jogszabályain, valamint a vonatkozó egyéb szakmai követelményeken
alapuló kötelezõ elõírásokat,
(2) A Magyar Borkönyvet a Magyar Borkönyv Bizottság (a
továbbiakban: Bizottság) dolgozza ki. A Bizottság 15 tagból áll, a
tagokat a tudomány, az ellenõrzés, az érdekvédelmi és szakmai
szervezetek, a Földmûvelésügyi Minisztérium, az Ipari, Kereskedelmi és
Idegenforgalmi Minisztérium, valamint a Népjóléti Minisztérium
képviselõibõl - az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter,
valamint a népjóléti miniszter egyetértésével - a földmûvelésügyi
miniszter bízza meg.
(3) A Bizottság tagjai közül elnököt, elnökhelyettest és
titkárt választ, mûködési szabályzatát maga alakítja ki, amit - az
ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, valamint a népjóléti
miniszter egyetértésével - a földmûvelésügyi miniszter hagy jóvá. A
bizottság az egyes szakterületek kidolgozására külön szakbizottságokat
hozhat létre.
(4) A Bizottság mûködésével kapcsolatos titkársági teendõket
a Földmûvelésügyi Minisztérium látja el. "
I n d o k o l á s
Az Európai Unió borjoga három fõ részre tagolódik, a
kötelezõ közösségi piaci szabályozás, a nemzeti hatáskörbe utalt
meghatározott termõhelyû minõségi borok, illetve az Unión belül
kötelezõen alkalmazott anyagok, vizsgálati eljárások stb. körére. Ez
utóbbit ún. Borkönyvben szabályozzák. E javaslattal a célunk az, hogy
egy több éves átmeneti idõszak után EU konform módon szabályozzuk a
törvényben nem szabályozott kérdéseket. Ezzel együtt a kapcsolódó
rendeletek, illetve a jelenlegi szabványok fokozatosan megszûnnek.
13. A törvényjavaslat 84.§-a az alábbiak szerint módosul:
"(1) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy [e
törvény végrehajtási szabályait rendeletben állapítsa meg]rendeletben
megállapítsa:
a) a must és bor elõállítására és kezelésére felhasználható
kiegészítõ és segédanyagokat, illetve eljárásokat;
b) a tartósított must, a sûrített must, a szeszezett must, a
töményített must és bor, továbbá a párlási bor elõállításának
szabályait;
c) a borpárlat kezelésénél felhasználható anyagok és
eljárások szabályait;
d) a mintavétel rendjét;
e) a származási igazolások rendjét;
f) a palackozáson kívüli egyéb kiszerelés feltételeit;
g) a tájbor megnevezésében a termõhellyel kapcsolatos
névhasználatot.
(2) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy az
ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi, valamint a népjóléti
miniszterrel együttes rendeletben kiadja a Magyar Borkönyv kötelezõ
elõírásait."
I n d o k o l á s
A törvényjavaslatból kimaradt a felhatalmazó rendelkezések
részletes felsorolása, a módosító javaslat ezt pótolja.
B u d a p e s t, 1997. október 22.
Dr. Orosz Sándor
a Mezõgazdasági bizottság
elnöke
Eleje Honlap