T/4760/42..

Bizottsági módosító javaslat!

Dr.Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Tisztelt Elnök Úr!

A Mezõgazdasági Bizottság a Házszabály 94. § (1) bekezdése,

valamint a 102. § (1) bekezdése alapján a szõlõtermesztésrõl és a

borgazdálkodásról szóló T/4760.. számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatokat

terjeszti elõ:

1. A törvényjavaslat 3.§-ának (2) bekezdése az alábbiak

szerint módosul:

"(2) Borvidék az a termõhely, amely több [szomszédos]

település közigazgatási területére kiterjedõen [azonos] hasonló

éghajlati, domborzati, talajtani adottságokkal, jellemzõ

fajtaösszetételû, mûvelésû ültetvényekkel, szõlõ- és bortermelési

hagyományokkal rendelkezik, sajátos jellegû borokat termel és

településenként a borvidéki besorolásra elõírt termõhelyi kataszteri

osztályú terület legalább 7%-kal[, a szõlõültetvények területe pedig

legalább 4%-kal] részesedik a mezõgazdaságilag mûvelt területbõl. "

I n d o k o l á s

A "szomszédos" kifejezés elhagyása, illetve az "azonos"

kifejezés "hasonlóval" való helyettesítése felel meg a gyakorlati

ellenõrzési szempontoknak. A 4% törlését a jelenlegi bizonytalan

szõlõterületi adatok teszik indokoltá.

2. A törvényjavaslat 4.§-ának (4) bekezdése az alábbiak

szerint módosul:

"(4) A szõlõ termõhelyi kataszterét a Földmûvelésügyi

Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) adja ki. Kiegészítõ vagy

módosító termõhely-vizsgálatokat a Földmûvelésügyi Minisztérium

Szõlészeti és Borászati Kutató Intézetétõl (a továbbiakban: SZBKI)

kell kérni. A termõhelyi kataszter kiegészítésérõl, módosításáról [az

SZBKI] a hegyközség javaslata alapján, az SZBKI véleményének

kikérésével a miniszt[érium]er határozatban dönt."

I n d o k o l á s

A módosítás indoka a hegyközségi törvénnyel való összhang

megteremtése, illetve a hatáskörök pontosítása.

3. A törvényjavaslat 4.§-ának (3) bekezdésének d) pontját

javasoljuk elhagyni:

"(3) A szõlõ termõhelyi kataszterének osztályozása

szempontjából:

a) I. osztály : szõlõtermesztésre kiválóan alkalmas;

b) II. osztály: szõlõtermesztésre alkalmas;

c) III. osztály: szõlõtermesztésre feltételes alkalmas;

[d) IV. osztály: szõlõtermesztésre alkalmatlan.]"

4. A törvényjavaslat 4. § (5) bekezdése az alábbiak szerint

módosul:

"(5) [Indokolt esetben a] A hegyközség[i tanácsok]

kezdeményezése alapján a borvidékek I. vagy II. kataszteri osztályú

területeibõl védett eredetû [körzetek] termõhelyek határolhatók le. A

kérelem tárgyában a földmûvelésügyi miniszter a hegyközségi tanács

véleményének kikérésével dönt. A döntés során csak jóváhagyó vagy

elutasító határozatot lehet hozni."

I n d o k o l á s

A hegyközség a hegyközségi tanácsnál jobban meg tudja

ítélni, hogy mely területei azok amelyeket indokolt védett eredetû

körzetté nyilvánítani. Ezért a kezdeményezés jogát a hegyközség

részére kell biztosítani, de a döntés elõtt a földmûvelésügyi

miniszternek a hegyközségi tanács véleményét is ki kell kérnie.

5. A törvényjavaslat 5.§-ának (1) bekezdése az alábbiak

szerint módosul:

"(1) Árutermõ szõlõültetvény létesítésére és pótlására a

termõhelyeken felhasználható szõlõfajtákat a külön jogszabályban

meghatározott Nemzeti Fajtajegyzék tartalmazza. A Nemzeti Fajtajegyzék

alapján a borvidéki hegyközségi tanácsok a Hegyközségek Nemzeti

Tanácsa egyetértésével összeállítják a borvidékeken telepíthetõ

ajánlott [és], kiegészítõ és ültetvényes fajták jegyzékét."

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat foglalkozik az ültetvényes fajtával is,

azokból is lehet forgalomképes bort elõállítani, ezért szükséges a

telepíthetõ fajták között a feltüntetése.

6. A törvényjavaslat 13.§-a elmarad.

"13.§ [A szõlõben július hó 1. napjától a szüret

befejezéséig tilos vadászni.]"

I n d o k o l á s

A vadászati törvény megfelelõen szabályozza a kérdést, a

vadászati hatóságnak a vadászterület határának megállapításánál

figyelemmel kell lennie többek között a vadászterület rendeltetésére,

tulajdoni használati viszonyaira, a biztonságos vadászat lehetõségére.

7. A törvényjavaslat 31.§-ának (5) bekezdése az alábbiak

szerint módosul:

"(5) Szõlõmusttal vagy borral nem szabad egy [helyen]

helyiségben tárolni más gyümölcsbõl készített gyümölcslevet,

gyümölcslé sûrítményt vagy ebbõl szeszes erjedés útján készült

italokat."

I n d o k o l á s

A javaslat szövegpontosítást tartalmaz.

8. A törvényjavaslat 44.§-ának (5) bekezdése elmarad.

"[(5) Hamisított mustot, bort és borpárlatot forgalomba

hozni tilos.]"

I n d o k o l á s

A javaslat szövegpontosítást tartalmaz, a (4) bekezdés a) és

b) pontja kimondja a forgalombahozatali tilalmat.

8. A törvényjavaslat 45.§ (2) bekezdésének b) pontja az

alábbiak szerint módosul:

/(2) A különbözõ termõhelyekrõl, szõlõfajtákból és

évjáratokból származó természetes bor, ezekre külön-külön vagy

együttesen utaló elnevezéssel és jelöléssel akkor hozható forgalomba,

ha/

"b) a meghatározott termõhelyrõl származó minõségi bor

legalább 85%-ban az elnevezésének, jelölésének megfelelõ fajtájú,

évjáratú és származású, továbbá 100%-ban az elnevezésének, jelölésének

megfelelõ minõségû. 2002 január 1-tõl a származásnak 100%-ban az

elnevezésének, jelölésének kell megfelelnie."

I n d o k o l á s

A meghatározott termõhelyrõl származó minõségi bor esetében

az eredeti javaslathoz képest szigorúbban határozza meg a minõségi

kategória kérdését, ennek 100%-ban meg kell felelnie az elnevezésének

és jelölésének. A származás tekintetében - az EU. szabályozásához

hasonlóan - egy átmeneti idõszak kerül meghatározásra, ennek

megfelelõen 2002 január 1. után a származásnak is 100%-ban az

elnevezésének, jelölésének kell megfelelnie.

10. A törvényjavaslat 48.§-ának (4) bekezdése az alábbiak

szerint módosul:

"(4) Továbbfeldolgozás céljából mustot belföldön forgalomba

hozni csak javítás nélkül és kizárólag sûrítménykészítés céljából

lehet [tilos]."

I n d o k o l á s

A teljes tiltás megakadályozza a termékfelesleg, illetve a

rossz minõségû termés problémájának EU-konform rendezését.

11. A törvényjavaslat 52.§-ának (1) bekezdése az alábbiak

szerint módosul:

"(1) Borok palackozásához - kivéve az asztali és üdítõ

jellegû bort - üveg- vagy kerámiapalackot kell használni. Must,

asztali és üdítõ jellegû bor palackozására a népjóléti miniszter által

engedélyezett és az OBI által alkalmasnak minõsített más anyag is

alkalmazható. A palackozáson kívüli egyéb kiszerelés (letöltés)

feltételeit külön jogszabály határozza meg."

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat csak a palackozás kérdésével foglalkozik,

a kannába vagy más kisebb tartályba történõ letöltés szabályozását

külön jogszabály hatáskörébe utalja.

12. A törvényjavaslat egy új címmel és egy új 84.§-al egészül ki:

"A Magyar Borkönyv

84. § (1) A Magyar Borkönyv szabályozza az Európai

Közösségeknek a borok elõállítására, forgalomba hozatalára,

forgalmazására, felhasználására és vizsgálatára vonatkozó

jogszabályain, valamint a vonatkozó egyéb szakmai követelményeken

alapuló kötelezõ elõírásokat,

(2) A Magyar Borkönyvet a Magyar Borkönyv Bizottság (a

továbbiakban: Bizottság) dolgozza ki. A Bizottság 15 tagból áll, a

tagokat a tudomány, az ellenõrzés, az érdekvédelmi és szakmai

szervezetek, a Földmûvelésügyi Minisztérium, az Ipari, Kereskedelmi és

Idegenforgalmi Minisztérium, valamint a Népjóléti Minisztérium

képviselõibõl - az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter,

valamint a népjóléti miniszter egyetértésével - a földmûvelésügyi

miniszter bízza meg.

(3) A Bizottság tagjai közül elnököt, elnökhelyettest és

titkárt választ, mûködési szabályzatát maga alakítja ki, amit - az

ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, valamint a népjóléti

miniszter egyetértésével - a földmûvelésügyi miniszter hagy jóvá. A

bizottság az egyes szakterületek kidolgozására külön szakbizottságokat

hozhat létre.

(4) A Bizottság mûködésével kapcsolatos titkársági teendõket

a Földmûvelésügyi Minisztérium látja el. "

I n d o k o l á s

Az Európai Unió borjoga három fõ részre tagolódik, a

kötelezõ közösségi piaci szabályozás, a nemzeti hatáskörbe utalt

meghatározott termõhelyû minõségi borok, illetve az Unión belül

kötelezõen alkalmazott anyagok, vizsgálati eljárások stb. körére. Ez

utóbbit ún. Borkönyvben szabályozzák. E javaslattal a célunk az, hogy

egy több éves átmeneti idõszak után EU konform módon szabályozzuk a

törvényben nem szabályozott kérdéseket. Ezzel együtt a kapcsolódó

rendeletek, illetve a jelenlegi szabványok fokozatosan megszûnnek.

13. A törvényjavaslat 84.§-a az alábbiak szerint módosul:

"(1) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy [e

törvény végrehajtási szabályait rendeletben állapítsa meg]rendeletben

megállapítsa:

a) a must és bor elõállítására és kezelésére felhasználható

kiegészítõ és segédanyagokat, illetve eljárásokat;

b) a tartósított must, a sûrített must, a szeszezett must, a

töményített must és bor, továbbá a párlási bor elõállításának

szabályait;

c) a borpárlat kezelésénél felhasználható anyagok és

eljárások szabályait;

d) a mintavétel rendjét;

e) a származási igazolások rendjét;

f) a palackozáson kívüli egyéb kiszerelés feltételeit;

g) a tájbor megnevezésében a termõhellyel kapcsolatos

névhasználatot.

(2) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy az

ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi, valamint a népjóléti

miniszterrel együttes rendeletben kiadja a Magyar Borkönyv kötelezõ

elõírásait."

I n d o k o l á s

A törvényjavaslatból kimaradt a felhatalmazó rendelkezések

részletes felsorolása, a módosító javaslat ezt pótolja.

B u d a p e s t, 1997. október 22.

Dr. Orosz Sándor

a Mezõgazdasági bizottság

elnöke

Eleje Honlap