Kapcsolódó módosító javaslat
dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar
Köztársaság 1996. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló T/4770..
számú törvényjavaslathoz - a T/4770/32.. számú ajánlás 20. pontjában
szereplõ, T/4770/28/2.. számon benyújtott módosító javaslathoz
kapcsolódva - a következõ
kapcsolódó módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 21. § (3) bekezdése az alábbiak szerint
módosul:
"Az 1997. évi költségvetési törvény 7. §-ának (2) bekezdése
szerinti 11. számú melléklet a következõk szerint módosul: a közvetlen
privatizációs és privatizációt elõkészítõ kiadások nagyságrendje
32.000 millió forint, amelybõl a Richter Gedeon Rt. privatizációjával
összefüggõ technikai kiadások fedezetét 14.160 millió forint
szolgálja; reorganizációra a Kormány egyedi jóváhagyásával, ebbõl éves
szinten 1000 millió forint értékig ügyletenként 200 millió forint
összeghatárig az ÁPV Rt. igazgatósága - a Kormány félévenkénti
utólagos tájékoztatása mellett összesen 12.500 millió forintot
fordíthat; a jótállással, szavatossággal, kezességvállalással
kapcsolatos jövõbeni kifizetésre szolgáló tartalék feltöltésére 16.700
millió forint fordítható. "A VOLÁN társaságok autóbusz rekonstrukciója
5.000 millió forintot használhat fel az ÁPV Rt."
Indokolás:
A tartós állami többségi tulajdonban maradó menetrend szerinti
autóbusz-közlekedési feladatot ellátó 29 VOLÁN gazdasági társaság a
helyközi és helyi személyszállítási tevékenységet jelenleg 6223 db.
autóbusszal látja el. Az autóbuszállomány átlagos életkora 1996. év
végére elérte a 10 évet és a 10 év felettiek száma megközelíti a 2.600
db-ot.
Az autóbuszpark megújítása a VOLÁN társaságok saját erejébõl
csak csekély mértékben biztosítható, így költségvetési támogatás
szükséges ahhoz, hogy az autóbuszközlekedés az eddigi járatsûrûséggel
továbbra is fenntartható legyen.
A VOLÁN társaságok fejlesztési forrásai, valamint a KHVM által
1996-ban biztosított 1500 millió forint támogatás is csak 184 db
autóbusz vásárlására nyújtott fedezetet, ezért az autóbuszpark
fokozatosan öregszik el és ez a tendencia folytatódik.
Az elöregedett jármûvek további üzemeltetésének veszélyei:
- növekvõ költségek,
- romló közlekedésbiztonság,
- fokozódó környezeti ártalom,
- kényszerû járatsûrûség csökkentés,
- romló színvonalú szolgáltatás, amely az autóbuszok
üzemelési megbízhatóságának romlásából adódik.
Az ÁPV Rt, a tulajdonosi jogok gyakorlója, 1997. évben a
tervezetthez képest várhatóan nagyobb privatizációs bevételre tesz
szert. Ebbõl a többletbevételbõl javaslom, hogy az ÁPV Rt 5000 millió
forintot fordíthasson a VOLÁN társaságok autóbusz rekonstrukciójának
támogatására.
Budapest, 1997. október 14.
Dr. Soós Gyõzõ sk. Dr. Szabó Lajos Mátyás sk. Benedek Mihály
(MSZP) (MSZP)
(MSZP)
Eleje Honlap