T/4770/34..

Kapcsolódó módosító javaslat

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar

Köztársaság 1996. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló T/4770..

számú törvényjavaslathoz - a T/4770/32.. számú ajánlás 20. pontjában

szereplõ, T/4770/28/2.. számon benyújtott módosító javaslathoz

kapcsolódva - a következõ

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 21. § (3) bekezdése az alábbiak szerint

módosul:

"Az 1997. évi költségvetési törvény 7. §-ának (2) bekezdése

szerinti 11. számú melléklet a következõk szerint módosul: a közvetlen

privatizációs és privatizációt elõkészítõ kiadások nagyságrendje

32.000 millió forint, amelybõl a Richter Gedeon Rt. privatizációjával

összefüggõ technikai kiadások fedezetét 14.160 millió forint

szolgálja; reorganizációra a Kormány egyedi jóváhagyásával, ebbõl éves

szinten 1000 millió forint értékig ügyletenként 200 millió forint

összeghatárig az ÁPV Rt. igazgatósága - a Kormány félévenkénti

utólagos tájékoztatása mellett összesen 12.500 millió forintot

fordíthat; a jótállással, szavatossággal, kezességvállalással

kapcsolatos jövõbeni kifizetésre szolgáló tartalék feltöltésére 16.700

millió forint fordítható. "A VOLÁN társaságok autóbusz rekonstrukciója

5.000 millió forintot használhat fel az ÁPV Rt."

Indokolás:

A tartós állami többségi tulajdonban maradó menetrend szerinti

autóbusz-közlekedési feladatot ellátó 29 VOLÁN gazdasági társaság a

helyközi és helyi személyszállítási tevékenységet jelenleg 6223 db.

autóbusszal látja el. Az autóbuszállomány átlagos életkora 1996. év

végére elérte a 10 évet és a 10 év felettiek száma megközelíti a 2.600

db-ot.

Az autóbuszpark megújítása a VOLÁN társaságok saját erejébõl

csak csekély mértékben biztosítható, így költségvetési támogatás

szükséges ahhoz, hogy az autóbuszközlekedés az eddigi járatsûrûséggel

továbbra is fenntartható legyen.

A VOLÁN társaságok fejlesztési forrásai, valamint a KHVM által

1996-ban biztosított 1500 millió forint támogatás is csak 184 db

autóbusz vásárlására nyújtott fedezetet, ezért az autóbuszpark

fokozatosan öregszik el és ez a tendencia folytatódik.

Az elöregedett jármûvek további üzemeltetésének veszélyei:

- növekvõ költségek,

- romló közlekedésbiztonság,

- fokozódó környezeti ártalom,

- kényszerû járatsûrûség csökkentés,

- romló színvonalú szolgáltatás, amely az autóbuszok

üzemelési megbízhatóságának romlásából adódik.

Az ÁPV Rt, a tulajdonosi jogok gyakorlója, 1997. évben a

tervezetthez képest várhatóan nagyobb privatizációs bevételre tesz

szert. Ebbõl a többletbevételbõl javaslom, hogy az ÁPV Rt 5000 millió

forintot fordíthasson a VOLÁN társaságok autóbusz rekonstrukciójának

támogatására.

Budapest, 1997. október 14.

Dr. Soós Gyõzõ sk. Dr. Szabó Lajos Mátyás sk. Benedek Mihály

(MSZP) (MSZP)

(MSZP)

Eleje Honlap