T/4816/18..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés Elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és a 102.§ (1) bekezdése alapján

az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény

módosításáról szóló T/4816.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A javaslat 12. §-a következõ, (2) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések számozása pedig értelemszerûen változik:

Az új második bekezdés szövege:

"a 6. § (3) bekezdése hatályát veszti."

A további szövegrészek változatlanok maradnak.

I n d o k o l á s :

A jogalkotónak munkája közben mindig vigyázó szemmel kell

figyelnie a jogtudomány álláspontjára. Egyrészt azért, mert készülõ

jogszabályokhoz hasznos javaslatokat nyer-het, másrészt azért, mert a

tudomány szintetizálja a jogalkalmazók tapasztalatait, a tu-domány

végez egységbe fogó és összegzõ tevékenységet. Ha a jogalkotó valamely

jog-szabály megalkotásakor elmulasztja a magas fokú elõkészítést,

esetleg más meggyõzõ-désbõl éppenhogy szembehelyezkedik az uralkodó

tudományos felfogással, a disszen-zust a joggyakorlat oldja fel, utóbb

egyik vagy másik megoldást tartva életképesnek.

Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény

6. § (3) bekezdése dogmatikailag indokolatlanul bõvíti ki a

termékértékesítés fogalmát, s rendelkezései egyébként sem

hatályosulnak a gyakorlatban. A kérdéses jogszabályhely a termék-

értékesítés fogalma alá vonja a hatósági határozattal történõ és az

árverési tulajdon-szerzést. Az áfa tv. javaslatának indokolása nem fûz

bõvebb szakmai indokolást e §-hoz, azonban szövegezése alapján

kitûnik, hogy a jogszabálykészítõk alapvetõen a bekezdés

megalkotásakor a jogügylet eredetét, keletkeztetõ aktusát kísérték

figye-lemmel, s azt akarták kifejezésre juttatni, hogy a törvény

szempontjából mindegy egy vagyontárgy kétoldalú ügylettel,

egyoldalúan, esetleg ex lege történõ megszerzése: a törvény hatálya

kiterjed rá. A 6-12. §-okhoz fûzött indokolás a termékértékesítést

általánosságban ellenérték fejében történõ átengedésként határozza

meg, késõbb a fogalmat az ingyenes és a gazdasági tevékenység

Brdekkörén kívül esõ termékfel-használásra is kiterjesztve.

A törvényszövegbõl mindez amúgy is egyértelmûen következik:

"Termékértékesítés a birtokba vehetõ dolog ellenérték fejében történõ

átengedése, amely az átvevõt tulajdo-nosként való rendelkezésre

jogosítja." (6. § (1) bek.) "Termékértékesítésnek minõsül az is, ha az

adóalany a terméket az adóalanyiságot eredményezõ gazdasági

tevékenysége körébõl kivonja, ideértve a más tulajdonába történõ

ellenérték nélküli átadást is." (7. § (1) bek a.) pont.) Azaz a

tulajdonszerzés formája már a fõ definícióban benne rejlik, a 6. § (3)

bekezdése már csak ezt értelmezi. További szövegpontosításra ezért nem

is lenne szükség.

A jogtudomány képviselõi a hatósági határozattal történõ és

árverési tulajdonszerzéssel kapcsolatban egységesek ezek eredeti

szerzésmód alá tartozása kérdésében. A dogmatika szerint tulajdonjogot

kétféleképp lehet fõszabályként megszerezni: eredeti vagy származékos

módon (egyes jogpolitikai megfontolások miatt néha a kettõ közti

átmeneti, ún. vegyes szerzésû tárgyakról is beszélhetünk). Eredeti

szerzésmódról beszélhetünk akkor, ha új tulajdonjog jön létre, akár

mert korábban a dolgon nem állt fenn tulajdon (uratlan dolgok,

gyümölcsök esete), akár mert állt ugyan fenn tulajdon az adott dolgon

korábban, ám az e szerzéssel elenyészik. Nincs tehát jogelõd-jogutód

kapcsolat. Ezzel szemben származékos a szerzésmód akkor, ha a

tulajdonjog amely az adott dolgon fennáll, ugyanaz marad, tehát

mindössze alanycsere következik be. Míg az eredeti szerzés esetén a

létrejövõ új tulajdonjog terjedelmileg sem kötõdik az elõzõ-höz (azaz

a korábban fennálló tulajdoni korlátok is elenyésznek), addig

származékos szerzés esetén csak oly mértékben lehet megszerezni a

tulajdonjogot, amely mértékben az elõd is tulajdonos volt: nemo plus

iuris ad alium transferre potest, quam ipse habet, azaz senki több

jogot annál át nem adhat, mint amennyivel maga rendelkezik.

A hatósági határozattal való tulajdonszerzés és az árverés a

jogtudomány szerint erede-ti szerzésmód, mert nem a jogelõd

tulajdonjogán alapszik a az új tulajdonos joga, hanem az állam

aktusán. (lásd a Ptk. 120 §, A polgári törvénykönyv magyarázata I.

kötet, Eörsi-Világhy Polgári jog Általános rész, tankönyv.)

Egyetlen eredeti szerzéssel történõ tulajdonosváltásnál sem

beszélhetünk forgalomról: a forgalom ugyanis per definitionem tulajdon-

átruházást feltételez. Átruházás pedig csakis azonos tulajdonjog

fennállásakor, jogelõd és jogutód között képzelhetõ el, azaz

érvényesülnie kell a nemo plus iuris elvének. Forgalomról tehát csak

származékos szer-zések esetén beszélhetünk. Érthetõ példákkal

megvilágítva: senki nem gondolja komo-lyan, hogy egy mezõgazdasági

õstermelõ a barack leszedésekor forgalomban sajátítja el a gyümölcsöt,

de az is abszurdum lenne, ha a szomszéd által elbirtokolt kertvég után

neki utóbb adót kellene fizetnie, mondván: ingatlanát forgalomban

szerezte, bár gazda-sági tevékenységi körén kívül és ingyenesen.

Mégis két helyen: az árverés és a hatósági határozattal

történõ tulajdonszerzés esetén a törvény áfa-kötelesnek ítél eredeti

szerzésmódot is. A jogi-dogmatikai megalapozatlan-ság megállapításán

túl érdemes a célszerûséget is vizsgálni. A hatósági határozat eset-

körénél tipikusan kisajátításról van szó, az állam, vagy a helyi

önkormányzat szerez tehát tulajdont. A másik esetkörnél, árveréskor is

az esetek többségében jelen van az állam: így eladói oldalon a

kárpótlási földek értékesítésekor, a szövetkezeti vagyonré-szek

megosztásakor, korábban állami tulajdonú vagyontárgyak önkormányzatok

általi értékesítésekor, illetve a másik oldalon pl elkobzás esetén. A

fenti esetkörökben nyil-vánvalóan értelmetlen lenne forgalmi adóról

beszélni, hisz ez csak az állam "zsebei közötti átcsoportosítást"

jelentené.

Marad azonban olyan esetkör, amikor az állam illetve a helyi

önkormányzatok nem feltétlenül játszanak szerepet, ez pedig az

árverések másik nagy - klasszikusnak is nevezhetõ - csoportja, a

végrehajtási árverések köre. A célszerûség ez esetben is vitat-ható:

ismert az árverések hatékonysági foka ma hazánkban. A hitelezõi

oldalon állók gyakorlatilag a végrehajtás során korábbi hiteleik és

azok járadékai töredékéhez juthat-nak csupán, azaz valójában részleges

és késedelmes hiteltörlesztésrõl van szó. A kvázi-hiteltörlesztés

analógiájára képzeljük el, ha a teljes hitelélet forgalmi adó-köteles

lenne!

A fenti dogmatikai és célszerûségi indokolás után érdemes

kitérni az ingatlan sajátos jogi sorsára árverések esetén: a törvény

ugyanis kiveszi az eredeti szerzésmód alól az ingatlanokat, mint

árverési javakat. E kérdésben a dogmatikai álláspont még nem tisz-

tázott atekintetben, hogy vegyes, vagy speciális tulajdonságokkal

jellemezhetõ eredeti szerzésrõl beszélhetünk-e. Az ingatlan-

nyilvántartásba bejegyzett tulajdonjogot korlá-tozó jogok (pl.

haszonélvezet, zálogjog) ugyanis az új tulajdonjogot is korlátozzák.

Ugyanakkor Világhy Miklós és Eörsi Gyula professzorok kifejtik, hogy a

tulajdonjog alapja nem az elõzõ tulajdonos tulajdonjoga, hanem itt is

az állami aktus. Ez pedig eredeti szerzésmódra utaló jelleg. Valójában

esetlegesen korlátozott, ám új tulajdon-jog jön létre. Ezt a

nézõpontot vallja átvitten a szövetkezeti törvény is: az 1992. évi II.

tv 47. § rendelkezik az ún. árverési kifogásról, mint jogorvoslati

intézményrõl. Az ár-verés jogtalansága esetén (tipikus példa: nem

tulajdonos adóssága fejében árvereznek el ingatlant) határidõhöz

kötötten lehet ezzel az eszközzel élni. A határidõ elmulasztása

jogvesztéssel jár. Azaz ingatlanom jogtalan elárverezése esetén a

határidõ elmulasztá-sával tulajdonomat elveszítem. Ugyanakkor a Ptk.

115. § (1) bekezdése kimondja, hogy a tulajdoni igények nem évülnek

el. Nem lehet tehát másról szó, csakis arról, hogy a korábbi

tulajdonjog elenyészett, s helyette egy új jött létre (egyébként

határidõ nélkül hivatkozhatnék tulajdonjogom megsérülésére). Azaz

ismét az eredeti szerzésre jellemzõ tulajdonságát tártuk fel az

ingatlan-árverési tulajdonnak.

A fentiekbõl az alábbi összegzés vonható meg:

1. a.) a hatósági határozattal történõ szerzés és az ingó

árverés eredeti szerzésmód,

b.) az ingatlan árverés eredeti szerzésre jellemzõ

sajátosságokkal rendelkezõ vegyes szerzés,

2. forgalomról csak származékos szerzések esetén,

ugyanazon tulajdonjog átruházásakor beszélhetünk,

3. ezért jogilag a fenti javakra kirótt áfa-kötelezettség

megalapozhatatlan,

4. gazdaságilag értelmezhetetlen és céltalan

rendelkezésrõl van szó.

A gyakorlat ma nem von le és nem igényel vissza áfát árverési

és hatósági határozattal szerzett javak esetén. A jogalkotónak korábbi

téves döntésére még idejében ráeszmélve követnie kell a gyakorlat és a

tudomány által bevilágított utat.

Budapest, 1997. október 13-án

Bogárdi Zoltán

országgyûlési képviselõ (MDF)

Eleje Honlap