T/4816/20..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés Elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és a 102.§ (1) bekezdése alapján

az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény

módosításáról szóló T/4816.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A 6.§-sal módosítandó Áfa tv. 40.§ (5) bekezdését javasolom törölni.

A 6. § új szövege:

"a 40. § (5) bek. 1998. január elsejével hatályát veszti."

A további szövegrészek változatlanok maradnak.

I n d o k o l á s :

A törölni javasolt szövegrészlet 1997. január elsejével

hatályos. Alkalmazása súlyos hátrányokat rejt magában a gyors és

biztonságos gazdasági életre, emellett egy jelentõs és nagy múltú

polgári jogi intézmény elsorvasztását eredményezheti a

közraktárjegyhez hasonlóan.

Az engedményezés a pénzhiányos gazdaságokban a kvázi-pénz

szerepét tölti be. A kötelmek teljesítése során az ellenszolgáltatás

késedelme az említett gazdaságokban gyakori jelenség. Ekkor a

követelés engedményezése annak a harmadik személynek, aki az eredeti

jogviszony adósával jogviszonyba kerül, feloldhatja az ellenérték

megfizetésének elmaradásából keletkezõ hátrányt és késedelmet,

viszonylag kis költséggel.

A követelés értékének meghatározott százalékáért - amely

százalék a behajthatóság sikerességétõl, azaz a követelés

kockázatosságától függ - a harmadik személy kvázi-pénzhez jut,

amelynek értéke az õ, és az eredeti adós jogviszonyában már teljes

értékû ellenszolgáltatásként funkcionál, ha az engedményezett

követelést e harmadik személy, az engedményes beszámítja.

Az ügylet mindhárom szereplõje jól jár: az eredeti jogviszony

hitelezõje, az engedményezõ azért, mert a már be nem hajthatónak tûnõ

követelés értékének egy részéhez mégis hozzájut, az engedményes azért,

mert egy jogügylettel sikerült értékénél olcsóbban "pénzhez" jutnia

(hiszen míg õ követelését 100 %-ban számíthatja majdan be, addig a

követeléshez elõbb ezen értéknek csupán egy részéért sikerült

hozzájutnia). Azaz megtakarít. S végül az eredeti követelés

kötelezettje, az adós is jól jár: hiszen a nemfizetés okozta

bizalmatlanság enyhíthetõ a beszámítás lehetõségével, s míg e

lehetõség hiányában újabb megrendeléseket nem kapna, addig így a

hosszú távú válságkezelés lehetõsége még adott.

A kifogásolt törvényhely az ÁFA-bevételek növelését szolgálja

a jobb behajthatóság lehetõségének megteremtésével. Ez különösen a

halasztott ÁFA-befizetések esetén érvényes. A bekezdés alapgondolata

ha erkölcsileg nem alapozható meg könnyen, és jogilag is vitatható:

mindaddig, amíg az eladó nem fizeti be ÁFA-tartozását, addig a vevõ

kezesként felel. A kezesi felelõsség megszûnik a vételár teljes

kiegyenlítésével. Garanciák nincsenek.

Ez a szabályozás nyilvánvalóan a felek közt bizalmi alapon

létrejövõ szerzõdéseknek kedvez, hiszen a vevõ csak azzal köt

szerzõdést, akinél biztos lehet abban, hogy az késõbb adótartozását

rendezi. Érdemes megjegyezni, hogy a vevõ ÁFA-visszaigénylésétõl nem

teszi a jogalkotó függõvé a rendelkezés alkalmazását, azaz

megtörténhet az a sajátos eset, hogy a vételárban foglalt ÁFA

megfizetésén túl a kifogásolt törvényhelyre hivatkozva az APEH

ismételten a vevõ ellen fordul az ÁFA-tartalom megfizetése miatt

(természetesen ez az eset részletfizetés esetén jelentkezik). Itt

bukkan fel a bekezdés erkölcsi kifogásolhatósága.

Jogilag is kifogásolható azonban a 40. § (5) bekezdésének

utolsó félmondata, amely a személyi kört sajátosan tovább tágítja:

kimondja ugyanis, hogy az engedményezéssel szerzett követelést

amennyiben beszámítják a vételárba (azaz funkciójának megfelelõen

alkalmazzák), akkor az ellenszolgáltatás megfizetése után is tovább

felel kezesként a vevõ. Akár a világ végezetéig (de legalábbis a

köztartozások behajthatóságának elévüléséig), amennyiben az eladó nem

fizeti meg ÁFA-tartozását.

A jogalkotó nem tett tehát mást, mint az engedményezett

követelés kvázi-pénzként való felhasználását szüntette meg. Senki nem

meri ugyanis vállalni egy követelés átvételét akkor, ha fennáll a

veszély, hogy újabb, eddig figyelembe nem vett költségek

jelentkezhetnek e követeléssel kapcsolatban. Az engedményezés Római

Birodalom óta létezõ klasszikus szabályait egyetlen félmondattal a

magyar jogban halálra ítéltük.

E probléma ugyan a faktoring-cégeket nem érinti (hiszen ott

nem beszámítással érvényesítik elsõsorban a megszerzett követelést,

hanem az adóst "egyéb úton" az eredeti követelés teljesítésére bírják

rá), azonban az engedményezés édesgyermekét, a váltót már igen: itt

sincs ugyanis másról szó, mint a forgalmi élet gyorsítása miatt

megtestesített, papírba foglalt engedményezésrõl, ahol az

engedményezés egyes mellékhatásai nem érvényesülnek, egyéb

jogkövetkezmények azonban igen, amelyek az elõbb említett gyorsításból

fakadnak.

A kérdés: a jogalkotó az értékpapírok e létfontosságú és

veretes fajtáját is meg kívánja e szüntetni, annak alapját, a

pénzhelyettesként való alkalmazhatóságot megtámadva?

Hiányoznak a törvénybõl ugyanakkor a garanciák is: mi a

biztosíték, hogy az adóhatóság érdemben is megkísérelte a behajtást,

részletfizetésrõl, átütemezésrõl tárgyalt-e, vagy egyszeri fizetési

felszólítás után a kezességre vonatkozó szabályok értelmében azonnal

az esetlegesen sokkal jobb piaci pozícióban lévõ vevõ ellen fordul.

Nem is szólva arról az alkotmányos aggályokat is felvetõ

vetületérõl a kifogásolt törvényhelynek, hogy egy már a teljesítéssel

megszûnt polgári jogi jogviszonynak állapít meg a jogalkotó olyan

utóéletet, következményt, ami a Polgári Törvénykönyvben nem található

meg, sõt ami a Ptk. szellemével alapvetõen ütközik.

A teljesítés ugyanis beszámítás útján is megtörténhet,

kivételek nincsenek. Ezek megállapításához magát a Ptk.-t kellett

volna módosítani. A Ptk. értelmezési alapelve ugyanis kimondja, hogy

más polgári jogi jogviszonyokat szabályozó jogszabályok csak a Ptk.-ra

tekintettel szabályozhatnak. Ez disszenzust eredményezett jelen

esetünkben (a két szabályozás ellentétes), ami miatt az ÁFA-törvény

rendelkezése legalábbis aggályos.

Végül fontos kifejteni, hogy a forgalmi élet lassulásához

vezet a kifogásolt törvényhely, ugyanis csak szerzõdési biztosítékok

alkalmazásával lesz érdemes megkötni az egyszerû adásvételi

szerzõdéseket is, esetleg azonnali vételárfizetéssel. Ez pedig a mai

tõkehiányos gazdaságban egyenlõ a részt vevõk jelentõs számának az

üzleti életbõl való likvidálásával. A fent kifejtett elméleti-jogi

kifogásainkat megismételni nem kívánjuk, súlyuk anélkül is nyomasztó.

Végezetül meg kell említeni azt a tényt is, hogy az 1998.

január 1-gyel hatályosulni tervezett módosítás készfizetõ kezesi

felelõsséggé átalakítva a sortartó kezességet a garanciális

kifogásainkat még inkább megalapozza, hiszen a tõkeerõs vevõ esetén az

APEH érdekelt sem lesz az eladótól behajtani az ÁFA tartozást.

Elegendõ tehát igazolnia a hivatalnak a határidõ elmulasztását a

követelése jogosságához, a vevõ pedig futhat a pénze után.

A garanciák elmaradása és a nem kellõ kidolgozottság miatt

indokoltnak látom a bekezdés törlésének indítványozását.

Budapest, 1997. október 13-án

Bogárdi Zoltán

országgyûlési képviselõ

(MDF)

Eleje Honlap