T/4832/23..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetésérõl szóló,

T/4832. számú törvényjavaslathoz - a Házszabály 94. §, 102. § (1)

bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztek elõ.

A törvényjavaslat 3. számú mellékletének a következõ

módosítását javasolom:

"7. Pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti

ellátások

Összege: .... - .... Ft/fõ állandó népesség.

A hozzájárulás, valamint az e törvény 20. § (8) bekezdése

szerinti átengedett személyi jövedelemadó együttes összege a

települési önkormányzatok által külön jogszabály alapján nyújtandó

pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátásokhoz,

az egyes ellátásokhoz tartozó és az önkormányzatot terhelõ különféle

járulék- és hozzájárulás-fizetési kötelezettségekhez kapcsolódik.

E feladatok különösen: a rendszeres szociális segély, az

idõskorúak járadékának 30%-a, a rendszeres és rendkívüli

gyermekvédelmi támogatás, a tartósan munkanélküliek jövedelempótló

támogatásának, valamint ezen ellátottak után fizetendõ egészségügyi

hozzájárulás 25%-a, lakásfenntartási támogatás, az ápolási díj, az

átmeneti (krízis) segélyezés, a temetési segély, a köztemetés, a

közgyógyellátás, a gyermekek napközbeni ellátása keretében nyújtott

étkeztetés térítési díjának szociális alapon történõ mérséklése vagy

elengedése, valamint az önkormányzat által nyújtott lakáscélú

támogatások.

A települési önkormányzatok a hozzájárulást a település

1997. január 1-jei állandó népességszáma alapján vehetik igénybe. A

hozzájárulás, valamint az e törvény 20. § (8) bekezdése szerint

átengedett személyi jövedelemadó együttes összegének meghatározása a

település szociális jellemzõibõl képzett mutató, valamint a

település által 1996. évben igénybe vett, a szociális és

gyermekjóléti feladatokhoz kapcsolódó hozzájárulás összegének és az

e jogcímben foglalt feladatokra fordított önkormányzati kiadások

összegének arányából képzett mutató együttes figyelembevételével

történik.

.... Ft/fõ egységesen illet meg minden települési

Tnkormányzatot. További .... Ft/fõ a településre jellemzõ együttes

mutatószám (szorzó) függvényében jár. A két tényezõ együttes

összegének el kell érnie a .... Ft/fõ mértéket, és nem haladja meg a

.... Ft/fõ összeget.

A települési önkormányzatokat megilletõ differenciált

normatív hozzájárulás meghatározásánál használt mutatószám (szorzó)

az alábbi - a lakosság szociális helyzetét jellemzõ - tényezõket

veszi figyelembe[.]:

[a) Szociális mutatók:]

- a 0-17 éves korcsoportba tartozó állandó népességnek 1997.

január l-jei állapot szerinti,

- a 60 éves és idõsebb korcsoportba tartozó állandó

népességnek 1997. január 1-jei állapot szerinti,

részaránya az összes népességen belül,

- a munkanélküliek jövedelempótló támogatásában

részesülõknek az 1997. augusztus havi állapot szerinti,

- a személyi jövedelemadót fizetõknek az 1996. évi

adóbevallások összesítése szerinti

részaránya az aktív népességen belül.

[b) Felhasználási mutató:

A települési önkormányzat által az 1996. évben szociális és

gyermekjóléti ellátásokra fordított kiadások költségvetési

beszámoló szerinti éves, az igénybevett háztartási tüzelõolaj

támogatással, a rendszeres nevelési segély kiegészítéssel, valamint

a Munkaerõpiaci Alapból mûködési célra átvett pénzeszközzel

csökkentett összegének, valamint a települési önkormányzat

szociális és gyermekjóléti feladataihoz kapcsolódó 1996. évi

normatív állami hozzájárulásnak a hányadosa.

c) Összevont mutató:

A szociális és felhasználási mutató együttes összege.

A települési önkormányzat pénzbeli és természetbeni

szociális és gyermekjóléti ellátásaihoz kapcsolódó normatív állami

hozzájárulás összegét az összevont mutató határozza meg.]"

I n d o k o l á s

A javaslat a felhasználási mutató bevezetésére

elfogadhatatlan, mert a rossz anyagi helyzetû önkormányzatoktól

csoportosít át forrásokat a jó anyagi helyzetûek javára. Azok a

települési önkormányzatok, melyek a normatíva összegénél kevesebbet

fordítanak szociális feladatokra, ezt nem érzéketlenségbõl vagy

gondatlanságból teszik, hanem mert a költségvetési támogatásuk nem

fedezi teljes egészében a kötelezõ feladatok finanszírozását, saját

bevétellel pedig nem rendelkeznek.

Az elõterjesztés e pontja nem támogatható azért sem, mert a

normatív finanszírozás logikájának mond ellent az, hogy e forrásokhoz

kötött felhasználást rendel azzal, hogy a "más célú" felhasználást

pénzelvonással bünteti. A jövõ évi bevezetés ellen szól az is, hogy az

1997. évi költségvetési rendeletük - vagyis az 1998. évi bázis -

megalkotásakor az önkormányzatok e szigorító, forrásszûkítõ módosítást

nem ismerhették.

Budapest, 1997. október 15.

Kertész István

MSzP

Eleje Honlap