T/4832/233..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. §-ának (1) bekezdése, valamint 102. §-a (1)

bekezdése alapján a Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetésérôl

szóló T/4832. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elô:

1. A törvényjavaslat 57. §-ának (1) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(1) A közoktatásról szóló - módosított - 1993. évi LXXIX.

Törvény (a továbbiakban: Kt. 19. §-ának (3) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a § a következõ (4)-(6)

bekezdéssel egészül ki, s a jelenlegi (4)-(5) bekezdés számozása (7)-

(8) bekezdésre módosul:

"(3) Azt, akit munkaviszonyban, közalkalmazotti

jogviszonyban pedagógus munkakörben foglalkoztatnak, megilleti az a

jog, hogy - jogszabályban meghatározottak szerint - évenként a

megelõzõ év utolsó napján érvényes legkisebb munkabér (minimálbér)

ötven százaléka összegének megfelelõ hozzájárulást vegyen igénybe

szakirodalom (könyv, tankönyv, jegyzet, folyóirat, elektronikus

ismerethordozók stb.) vásárlásához."

"(4) A munkáltató a nevelés-oktatási intézményben a

gyermekekkel, tanulókkal való közvetlen foglalkozás, a pedagógiai

fejlesztô tevékenység keretében nyújtott átlagon felüli

munkateljesítményt havi rendszerességgel kifizetett kereset-

kiegészítéssel ismeri el (a továbbiakban: minôségi munkavégzésért járó

kereset-kiegészítés). Minôségi munkavégzésért járó kereset-kiegészítés

a nevelési-oktatási intézményben pedagógus-munkakörben

foglalkoztatottak részére állapítható meg.

(5) Minôségi munkavégzésért járó kereset-kiegészítés egy

nevelés, tanítási évre szól, de a közalkalmazott részére több

alkalommal is megállapítható. A kereset-kiegészítés összegét

differenciáltan kell megállapítani a munkateljesítménytôl függôen,

azzal a megkötéssel, hogy egy havi összege nem lehet kevesebb, mint a

pótlékalap hetven százaléka.

(6) A minôségi munkavégzésért járó kereset-kiegészítés

feltételeit a nevelési-oktatási intézmény szervezeti és mûködési

szabályzatában kell meghatározni azzal a megkötéssel, hogy megilleti

ez a kereset-kiegészítés azt a pedagógus-munkakörben foglalkoztatott

közalkalmazottat, aki által felkészített tanulók bejutottak a

Mûvelôdési és Közoktatási Minisztérium, a Munkaügyi Minisztérium vagy

a szakképesítésért felelôs minisztérium által meghirdetett országos

tanulmányi verseny döntôjébe, illetve kijutottak a nemzetközi

diákolimpiára. "

2. A törvényjavaslat 57. §-a a következõ (7)-(8) bekezdéssel

egészül ki, s egyidejûleg a jelenlegi (7)-(10) bekezdés számozása (9)-

(12) bekezdésre módosul:

(7) A Kt. 122. §-a a következõ (11) bekezdéssel egészül ki:

"(11) E törvény 19. §-ának (4)-(6) bekezdésében foglaltakat

alkalmazni kell a pedagógiai szakszolgáltatást ellátó intézményekben

pedagógus munkakörben, valamint a pedagógiai szakmai-szolgáltató

intézményben pedagógiai szakértô, pedagógiai elôadó munkakörben

foglalkoztatott közalkalmazottak tekintetében is.

(8) A Kt. 124. §-a a következõ (23) bekezdéssel egészül ki:

" (23) A 19.. § (4)-(6) bekezdésével megállapított minôségi

munkavégzésért járó kereset-kiegészítést elsô alkalommal 1998.február

1-jétôl kell megállapítani, s az ily módon megállapított kereset-

kiegészítés 1998. augusztus 31-ig jár, továbbá a megállapított

kereset-kiegészítés egy havi összege nem lehet kevesebb, mint a

pótlékalap negyven százaléka."

Indokolás

A közalkalmazotti illetményrendszer elônye, hogy

meghatározza azt a garantált illetményt amelyik, az adott fizetési

osztály fizetési fokozatába besorolt közalkalmazottat alanyi jogon

megilleti. A garantált illetmény mellett számos lehetôség van arra,

hogy elismerjék az átlagon felüli munkavégzést. A jogi lehetôségek

közé tartozik a tanácsosi, fôtanácsosi cím odaítélésének joga, a

jutalom, az illetménykiegészítés, a határozott idôre adható

keresetkiegészítés. E megoldások alkalmazására általában azért nem

kerül sor, mivel a szükséges fedezet nem áll rendelkezésére a

munkáltatói jogkört gyakorló intézményvezetônek. Meg kell ezért

teremteni annak lehetôségét, hogy az átlagon felüli munkateljesítmény

elismeréséhez a szükséges fedezetet a közoktatási intézményekben a

fenntartók biztosítsák.

Az átlagon felüli munkateljesítmény elismerésének új

rendszerét azért indokolt bevezetni a közeljövôben, mert a Nemzeti

alaptanterv 1998. szeptember 1-jétôl bevezetésre kerül, valamint most

kezdôdik meg az új érettségi követelményekre való felkészülés. A

nevelési programok, pedagógiai programok elkészítése azon túl, hogy

jelentôs szakmai kihívást jelent a pedagógusok részére, mindenképpen

igényli a többletfelkészülést mindazoktól, akik az új követelmények

szerint végzik a munkájukat, illetôleg, akik elôkészítik az új

követelményrendszerre történô áttérést.

Az átlagon felüli munkateljesítmény elismerése elsô

alkalommal 1998. február 1-jétôl 1999. augusztus 31-ig kerül

bevezetésre, majd ezt követôen az elismerés egy nevelési, tanítási

évre (szeptember 1-jétôl a következô év augusztus 31-ig) szóljon, de

ugyanaz a személy egymás után több alkalommal is megkaphatja. Az

elismerés megállapításáról az intézmény vezetôje, mint a munkáltatói

jog gyakorlója dönt.

Az átlagon felüli munkateljesítményért járó, határozott

idejû keresetkiegészítést a közoktatási intézményekben pedagógus-

munkakörben, pedagógiai szakértô, pedagógiai elôadó munkakörben (ez

utóbbi kettõ munkakör a pedagógiai intézetekben van) foglalkoztatott

személy részesülhet.

Az átlagon felüli munkateljesítmény példálózó jellegû

jogszabályi megfogalmazása mellett lehetôséget kell biztosítani a

szervezeti és mûködési szabályzatban történô szabályozásra.

Központilag nem lehetséges ugyanis valamennyi közoktatási intézmény

tekintetében meghatározni azokat a kritériumokat, amelyek alapján

lehetôség nyílik a határozott idejû kereset-kiegészítésre.

Nyilvánvalóan az átlagon felüli munkateljesítmény mást jelent az

óvodában, az általános iskolában, a középiskolában, a nevelési

tanácsadóban, szakértôi és rehabilitációs bizottságokban, pedagógiai

intézetekben. A szervezeti és mûködési szabályzatban történô

szabályozás elônye, hogy az intézmény fogalmazza meg az ott

dolgozókkal szembeni követelményeket. A szervezeti és mûködési

szabályzatot az intézmény vezetôje készíti el, a nevelôtestület

fogadja el és a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé.

Az átlagon felüli munkateljesítmény elismerésével szembeni

követelmény, hogy az érintettek differenciáltan, a tényleges

munkateljesítmény alapján kapják meg. Nem szabad, hogy a kényelmetlen

döntés lehetôségét az intézményvezetôk elutasítsák, és ezért

egységesen minden érintett részére megállapítsák a kereset-

kiegészítést. Ennek megfelelôen törvényben kell meghatározni, hogy a

dolgozók milyen hányada, százaléka részesülhet ily módon juttatásban.

Budapest, 1997. október 27.

Jánosi György Horn Gábor

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap