Módosító javaslat!
Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
A Magyar Köztársaság 1998. évi
költségvetésérõl/pótköltségvetésérõl* szóló 4832. számú
törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §,
102. § (1) bekezdésében* foglaltaknak megfelelõen -
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
kapcsolódó módosító javaslatot *
/...... számú módosító javaslathoz kapcsolódva/
terjesztek elõ.
- A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési
elõirányzatának /elõirányzatainak/ változásaként a törvényjavaslat
.... § (..) bekezdés ... ) pontjának (az elhagyását) a következõ
módosítását (kiegészítését)* javasolom:
"... §
..........................................x...........................
...................................." **
- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali
részletezés szerint - növeli a törvényjavaslat**
... számú mellékletének .............x............ elõirányzatát
.........x........ mFt-tal,
A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali
részletezés szerint - csökkenti a törvényjavaslat**
... számú mellékletének ...............x.......... elõirányzatát
........x......... mFt-tal.
J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T
O K M Ó D O S Í T Á S Á R A
1. számú melléklet ..... évi ..... törvényhez
Millió forintban, egy tizedessel!
Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| K I A D Á S O K
| Eredeti |Javasolt |Módosí-
zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop |----------------------
-----| elõ- | módo- |tott
szám |szám|szám|szám |e.sz.| név |név|név| név | Kiemelt elõirányzat
neve |irányzat | sítás |elõ-
| | | | | | | | | |
| (+ -) |irányzat
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | x |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
2. számú melléklet .... évi ..... törvényhez
Millió forintban, egy tizedessel!
Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| B E V É T E L E K
| Eredeti |Javasolt |Módosí-
zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop |----------------------
-----| elõ- | módo- |tott
szám |szám|szám|szám |e.sz.| név |név|név| név | Kiemelt elõirányzat
neve |irányzat | sítás |elõ-
| | | | | | | | | |
| (+ -) |irányzat
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | x |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
| | | | | |
| |
Megjegyzés: az ûrlapon egyetlen tartalmilag-logikailag
összetartozó, részelemeiben egymástól elválaszthatatlan
elõirányzat-módosítás tüntethetõ fel (pl. kiadások, illetve bevételek
közötti átcsoportosítás; vagy kiadások vagy bevételek
növelése//csökkentése azonos jogcímen több fejezetnél, több címnél
stb.; vagy pl. bevételek emelése annak érdekében, hogy a kiadásokat
is növelni lehessen, vagy fordítva). A kiadásokat, bevételeket
részletezõ (1. és 2. számú) mellékletek módosítására irányuló javaslat
összefüggésben állhat a törvényjavaslat más mellékleteivel, illetve
a részelõirányzatokat, normatívákat tartalmazó mellékletek
összefüggésben állhatnak a kiadásokat, bevételeket részletezõ
mellékletekkel, továbbá a normaszövegben szereplõ rendelkezésekkel.
- Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a
törvényjavaslat 6. számú melléklet 1. pontjának a következõ
módosítását javasolom:
"6. számú melléklet az 1997. évi ........ törvényhez
A mûködésképtelenné vált helyi önkormányzatok kiegészítõ
támogatása
1. Önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévõ
(forráshiányos) helyi önkormányzat támogatása
A forráshiányból eredõ jelentõs ellátóképesség-csökkenés
esetén az önhibáján kívül hátrányos pénzügyi helyzetben lévõ helyi
önkormányzat kiegészítõ támogatást igényelhet. E támogatást csak az
az önkormányzat igényelheti, amely a normatívan képzõdõ forrásokon
túl a saját források maximális feltárására (helyi adóztatás -
különösen az iparûzési adó alapjának csökkenése miatti adómérték
emelése -, vagyonhasznosításból származó jövedelmek, pénzeszköz-
átvétel stb.) és a kiadások lehetséges csökkentésére tett
intézkedések (pl. intézmények társulásos mûködtetése, körjegyzõség,
hatósági feladatok társulás útján való ellátása) mellett sem képes
a kötelezõ önkormányzati feladatok ellátására, valamint az
1990. december 31. elõtti hitel-, kötvénykötelezettség és azok
1998. évben esedékes kamatai teljesítésére.
Nem igényelhet támogatást ezen a címen az a helyi
önkormányzat, amely:
a) helyi adó bevezetésérõl nem döntött,
b) a tárgyévi összes felhalmozási célú bevételein
túl tervezi a felhalmozási célú kiadásait, ideértve az
1991. január 1. után felvett fejlesztési célú hitel
törlesztését és annak kamatait.
Felhalmozási célú bevételként a felhalmozási célra
kapott támogatás, vagy átvett pénzeszköz, a társadalmi és
gazdasági szempontból elmaradott települések támogatásának a
helyi önkormányzatot - a személyi jövedelemadóból - megilletõ
elõirányzat 50 %-a, a lakossági befizetés (beleértve a helyi
adóból származó kommunális adót is, amennyiben azt az
önkormányzati rendelet kifejezetten egy adott beruházási
célra vetette ki), az önkormányzatok felhalmozási és tõke
jellegû bevételei, a pénzmaradvány felhalmozási célú része, a
felhalmozási kiadások ÁFA tartalmának visszatérített összege,
valamint a felhalmozási célra felvett hitel vehetõ figyelembe.
c) intézményeit is ideértve, 3 hónapra, vagy ennél
hosszabb idõre lekötött tartós bankbetéttel rendelkezik,
kivéve, ha a bankbetét összege nem haladja meg a b) pont
szerinti felhalmozási célú bevételeknél átmenetileg fel nem
használt forrásokat,
d) az egészségügyi, szociális, oktatási intézmények
intézményenkénti kihasználtsága az 50 %-ot nem éri el, kivéve
azt a települési önkormányzatot, ahol intézménytípusonként csak
egy intézmény üzemel,
e) az alacsony kihasználtsággal mûködõ
intézményeinek társulás útján történõ közös fenntartását nem
kezdeményezte.
A forráshiány összegének megállapításánál csak a kötelezõ
önkormányzati feladatok 1997. évi tényleges mûködési kiadásait - az
1998. évi költségvetési törvénybõl fakadó kötelezettséggel, továbbá
az államháztartás alrendszereitõl átvett kötelezõ feladatok
elõirányzatának összegével növelten - lehet figyelembe venni.
Amennyiben ágazatonként a helyi önkormányzat egy
ellátottra, lakosra jutó 1997. évi teljesített mûködési
kiadásainak összege az 1996. évi teljesített mûködési kiadások ([13
%-kal] ágazati átlaggal növelt) országos, településkategóriánkénti
egy ellátottra, lakosra jutó, az önkormányzatok egymás közötti
pénzeszköz-átvételével tisztított átlagának 140%-át meghaladja,
illetve annak összege nem éri el az 1996. évi teljesített mûködési
kiadások ([13%-kal] ágazati átlaggal növelt) országos,
településkategóriánkénti egy ellátottra, lakosra jutó, az
önkormányzatok egymás közötti pénzeszköz-átvételétõl tisztított
átlagának 80%-át, akkor a forráshiány számított összegét [- a
TÁKISZ javaslatára -] eddig a szintig csökkenteni, illetve növelni
[lehet] kell. A számítást az OEP finanszírozási kör
figyelembevétele nélkül kell elvégezni.
Az önkormányzattól elvárható bevételek és az elismerhetõ
kiadási szint számításához e törvény alapján a Pénzügyminisztérium
és a Belügyminisztérium részletes módszertani útmutatót készít, és
arról - a területileg illetékes TÁKISZ-okon keresztül - a helyi
önkormányzatokat 1998. március 10-éig tájékoztatja.
A helyi önkormányzatok igényüket a Pénzügyminisztériumhoz a
TÁKISZ-okon keresztül nyújthatják be. A TÁKISZ-okhoz való beérkezés
idõpontja:
- 1998. április 30.
- 1998. szeptember 30.
Az igénylést a következõ dokumentumokkal kell megküldeni
(az 1998. elsõ félévre vonatkozó dokumentumok csak a második
határidõre szükségesek):
-az 1997. évi költségvetés végrehajtásáról, az
1997. évi önkormányzati pénzmaradvány megállapításáról és
felhasználásáról, az 1998. évi költségvetésrõl és az
-1998. elsõ félévi beszámolóról szóló képviselõ-
testületi elõterjesztés és rendeletet, illetõleg határozat,
-az 1990. december 31. elõtti hiteltartozás és kamatai
1998. évet érintõ kötelezettségének igazolásáról szóló banki
bizonylat,
-mûködési célú évenbelüli hitelek és azok kamatainak
(kivéve a munkabér -hitelek) igazolásáról szóló banki
bizonylat,
-a képviselõ-testület nyilatkozata a c)-e) pontokban
foglaltak igazolására.
A TÁKISZ-ok az elõzõekben jelzett határidõket követõ 30
napon belül a rendelkezésre álló dokumentumok és helyi ismereteik
alapján rövid szöveges és számszaki elemzést készítenek a
figyelembe vehetõ forráshiány összegére. A kérelmeket és azok
mellékleteit az önkormányzatonként 2 példányban a
Pénzügyminisztérium részére küldik meg.
A kérelmek döntés-elõkészítése során - indokolt esetben - a
Pénzügyminisztérium és Belügyminisztérium további információkat
kérhet az önkormányzatoktól, vagy az illetékes TÁKISZ-tól. A
támogatások odaítélésérõl készített közös javaslatot a
pénzügyminiszter és a belügyminiszter bemutatja az Országgyûlés
Önkormányzati és Rendészeti Bizottságának. Ezt követõen támogatásuk
odaítélésérõl a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együtt
dönt. A döntésüket - évenként két alkalommal - a Magyar Közlönyben
teszik közzé. Az átutalás - a nettó finanszírozás keretében - a
közzététel hónapjáig idõarányosan járó támogatásra szólóan egy
összegben, a további részre vonatkozóan havi ütemezésben
történik. "
I n d o k o l á s
A költségvetési törvényjavaslat nagyon helyesen elismeri, hogy
a forráshiány különbözõ kiadási szintek mellett teljesülhet. Ezért nem
kívánja támogatni azokat a helyi önkormányzatokat, amelyek túlságosan
magas költséggel üzemeltetik az intézményhálózatukat, illetve meg
kívánja növelni azok támogatását, amelyek túlságosan elmaradnak az
adott településkategória számított átlagától. A módosító javaslatnak
az a célja, hogy az önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévõ helyi
önkormányzat támogatása objektív legyen és ne függjön egy állami
szerv, a TÁKISZ minõsítésétõl.
Az ÖNHIKI-s támogatás túlnyomó része a forráshiányos megyei
önkormányzatoknak jut, tehát megvan annak is a veszélye, hogy egyedi
mérlegelés esetén a rendelkezésre álló 7,2 milliárd Ft elosztása során
aránytalanul több jut a nagyobb mértékû hiánnyal rendelkezõ megyei
önkormányzatoknak.
Budapest, 1997. október 29.
Szász Domokos
Szentkuti Károly
SZDSZ
SZDSZ
Dr. Puha Sándor
Dr. Wekler Ferenc
SZDSZ
SZDSZ
_______________________________
* A nem kívánt szövegrész törlendõ.
** A HSz. 120. § (4) bek. alapján a központi költségvetés
bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti fõösszegére, a
költségvetési hiány (többlet) mértékére, a központi költségvetés
általános tartalékának összegére kizárólag a Költségvetési
bizottság nyújthat be módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot.
Ezek módosulására az indítványban nem kell utalni.
Eleje Honlap