T/4832/246..

Módosító javaslat!

Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

A Magyar Köztársaság 1998. évi

költségvetésérõl/pótköltségvetésérõl* szóló 4832. számú

törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §,

102. § (1) bekezdésében* foglaltaknak megfelelõen -

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

kapcsolódó módosító javaslatot *

/...... számú módosító javaslathoz kapcsolódva/

terjesztek elõ.

- A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési

elõirányzatának /elõirányzatainak/ változásaként a törvényjavaslat

.... § (..) bekezdés ... ) pontjának (az elhagyását) a következõ

módosítását (kiegészítését)* javasolom:

"... §

..........................................x...........................

...................................." **

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali

részletezés szerint - növeli a törvényjavaslat**

... számú mellékletének .............x............ elõirányzatát

.........x........ mFt-tal,

A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali

részletezés szerint - csökkenti a törvényjavaslat**

... számú mellékletének ...............x.......... elõirányzatát

........x......... mFt-tal.

J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T

O K M Ó D O S Í T Á S Á R A

1. számú melléklet ..... évi ..... törvényhez

Millió forintban, egy tizedessel!

Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| K I A D Á S O K

| Eredeti |Javasolt |Módosí-

zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop |----------------------

-----| elõ- | módo- |tott

szám |szám|szám|szám |e.sz.| név |név|név| név | Kiemelt elõirányzat

neve |irányzat | sítás |elõ-

| | | | | | | | | |

| (+ -) |irányzat

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | x |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

2. számú melléklet .... évi ..... törvényhez

Millió forintban, egy tizedessel!

Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| B E V É T E L E K

| Eredeti |Javasolt |Módosí-

zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop |----------------------

-----| elõ- | módo- |tott

szám |szám|szám|szám |e.sz.| név |név|név| név | Kiemelt elõirányzat

neve |irányzat | sítás |elõ-

| | | | | | | | | |

| (+ -) |irányzat

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | x |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

| | | | | |

| |

Megjegyzés: az ûrlapon egyetlen tartalmilag-logikailag

összetartozó, részelemeiben egymástól elválaszthatatlan

elõirányzat-módosítás tüntethetõ fel (pl. kiadások, illetve bevételek

közötti átcsoportosítás; vagy kiadások vagy bevételek

növelése//csökkentése azonos jogcímen több fejezetnél, több címnél

stb.; vagy pl. bevételek emelése annak érdekében, hogy a kiadásokat

is növelni lehessen, vagy fordítva). A kiadásokat, bevételeket

részletezõ (1. és 2. számú) mellékletek módosítására irányuló javaslat

összefüggésben állhat a törvényjavaslat más mellékleteivel, illetve

a részelõirányzatokat, normatívákat tartalmazó mellékletek

összefüggésben állhatnak a kiadásokat, bevételeket részletezõ

mellékletekkel, továbbá a normaszövegben szereplõ rendelkezésekkel.

- Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a

törvényjavaslat 6. számú melléklet 1. pontjának a következõ

módosítását javasolom:

"6. számú melléklet az 1997. évi ........ törvényhez

A mûködésképtelenné vált helyi önkormányzatok kiegészítõ

támogatása

1. Önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévõ

(forráshiányos) helyi önkormányzat támogatása

A forráshiányból eredõ jelentõs ellátóképesség-csökkenés

esetén az önhibáján kívül hátrányos pénzügyi helyzetben lévõ helyi

önkormányzat kiegészítõ támogatást igényelhet. E támogatást csak az

az önkormányzat igényelheti, amely a normatívan képzõdõ forrásokon

túl a saját források maximális feltárására (helyi adóztatás -

különösen az iparûzési adó alapjának csökkenése miatti adómérték

emelése -, vagyonhasznosításból származó jövedelmek, pénzeszköz-

átvétel stb.) és a kiadások lehetséges csökkentésére tett

intézkedések (pl. intézmények társulásos mûködtetése, körjegyzõség,

hatósági feladatok társulás útján való ellátása) mellett sem képes

a kötelezõ önkormányzati feladatok ellátására, valamint az

1990. december 31. elõtti hitel-, kötvénykötelezettség és azok

1998. évben esedékes kamatai teljesítésére.

Nem igényelhet támogatást ezen a címen az a helyi

önkormányzat, amely:

a) helyi adó bevezetésérõl nem döntött,

b) a tárgyévi összes felhalmozási célú bevételein

túl tervezi a felhalmozási célú kiadásait, ideértve az

1991. január 1. után felvett fejlesztési célú hitel

törlesztését és annak kamatait.

Felhalmozási célú bevételként a felhalmozási célra

kapott támogatás, vagy átvett pénzeszköz, a társadalmi és

gazdasági szempontból elmaradott települések támogatásának a

helyi önkormányzatot - a személyi jövedelemadóból - megilletõ

elõirányzat 50 %-a, a lakossági befizetés (beleértve a helyi

adóból származó kommunális adót is, amennyiben azt az

önkormányzati rendelet kifejezetten egy adott beruházási

célra vetette ki), az önkormányzatok felhalmozási és tõke

jellegû bevételei, a pénzmaradvány felhalmozási célú része, a

felhalmozási kiadások ÁFA tartalmának visszatérített összege,

valamint a felhalmozási célra felvett hitel vehetõ figyelembe.

c) intézményeit is ideértve, 3 hónapra, vagy ennél

hosszabb idõre lekötött tartós bankbetéttel rendelkezik,

kivéve, ha a bankbetét összege nem haladja meg a b) pont

szerinti felhalmozási célú bevételeknél átmenetileg fel nem

használt forrásokat,

d) az egészségügyi, szociális, oktatási intézmények

intézményenkénti kihasználtsága az 50 %-ot nem éri el, kivéve

azt a települési önkormányzatot, ahol intézménytípusonként csak

egy intézmény üzemel,

e) az alacsony kihasználtsággal mûködõ

intézményeinek társulás útján történõ közös fenntartását nem

kezdeményezte.

A forráshiány összegének megállapításánál csak a kötelezõ

önkormányzati feladatok 1997. évi tényleges mûködési kiadásait - az

1998. évi költségvetési törvénybõl fakadó kötelezettséggel, továbbá

az államháztartás alrendszereitõl átvett kötelezõ feladatok

elõirányzatának összegével növelten - lehet figyelembe venni.

Amennyiben ágazatonként a helyi önkormányzat egy

ellátottra, lakosra jutó 1997. évi teljesített mûködési

kiadásainak összege az 1996. évi teljesített mûködési kiadások ([13

%-kal] ágazati átlaggal növelt) országos, településkategóriánkénti

egy ellátottra, lakosra jutó, az önkormányzatok egymás közötti

pénzeszköz-átvételével tisztított átlagának 140%-át meghaladja,

illetve annak összege nem éri el az 1996. évi teljesített mûködési

kiadások ([13%-kal] ágazati átlaggal növelt) országos,

településkategóriánkénti egy ellátottra, lakosra jutó, az

önkormányzatok egymás közötti pénzeszköz-átvételétõl tisztított

átlagának 80%-át, akkor a forráshiány számított összegét [- a

TÁKISZ javaslatára -] eddig a szintig csökkenteni, illetve növelni

[lehet] kell. A számítást az OEP finanszírozási kör

figyelembevétele nélkül kell elvégezni.

Az önkormányzattól elvárható bevételek és az elismerhetõ

kiadási szint számításához e törvény alapján a Pénzügyminisztérium

és a Belügyminisztérium részletes módszertani útmutatót készít, és

arról - a területileg illetékes TÁKISZ-okon keresztül - a helyi

önkormányzatokat 1998. március 10-éig tájékoztatja.

A helyi önkormányzatok igényüket a Pénzügyminisztériumhoz a

TÁKISZ-okon keresztül nyújthatják be. A TÁKISZ-okhoz való beérkezés

idõpontja:

- 1998. április 30.

- 1998. szeptember 30.

Az igénylést a következõ dokumentumokkal kell megküldeni

(az 1998. elsõ félévre vonatkozó dokumentumok csak a második

határidõre szükségesek):

-az 1997. évi költségvetés végrehajtásáról, az

1997. évi önkormányzati pénzmaradvány megállapításáról és

felhasználásáról, az 1998. évi költségvetésrõl és az

-1998. elsõ félévi beszámolóról szóló képviselõ-

testületi elõterjesztés és rendeletet, illetõleg határozat,

-az 1990. december 31. elõtti hiteltartozás és kamatai

1998. évet érintõ kötelezettségének igazolásáról szóló banki

bizonylat,

-mûködési célú évenbelüli hitelek és azok kamatainak

(kivéve a munkabér -hitelek) igazolásáról szóló banki

bizonylat,

-a képviselõ-testület nyilatkozata a c)-e) pontokban

foglaltak igazolására.

A TÁKISZ-ok az elõzõekben jelzett határidõket követõ 30

napon belül a rendelkezésre álló dokumentumok és helyi ismereteik

alapján rövid szöveges és számszaki elemzést készítenek a

figyelembe vehetõ forráshiány összegére. A kérelmeket és azok

mellékleteit az önkormányzatonként 2 példányban a

Pénzügyminisztérium részére küldik meg.

A kérelmek döntés-elõkészítése során - indokolt esetben - a

Pénzügyminisztérium és Belügyminisztérium további információkat

kérhet az önkormányzatoktól, vagy az illetékes TÁKISZ-tól. A

támogatások odaítélésérõl készített közös javaslatot a

pénzügyminiszter és a belügyminiszter bemutatja az Országgyûlés

Önkormányzati és Rendészeti Bizottságának. Ezt követõen támogatásuk

odaítélésérõl a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együtt

dönt. A döntésüket - évenként két alkalommal - a Magyar Közlönyben

teszik közzé. Az átutalás - a nettó finanszírozás keretében - a

közzététel hónapjáig idõarányosan járó támogatásra szólóan egy

összegben, a további részre vonatkozóan havi ütemezésben

történik. "

I n d o k o l á s

A költségvetési törvényjavaslat nagyon helyesen elismeri, hogy

a forráshiány különbözõ kiadási szintek mellett teljesülhet. Ezért nem

kívánja támogatni azokat a helyi önkormányzatokat, amelyek túlságosan

magas költséggel üzemeltetik az intézményhálózatukat, illetve meg

kívánja növelni azok támogatását, amelyek túlságosan elmaradnak az

adott településkategória számított átlagától. A módosító javaslatnak

az a célja, hogy az önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévõ helyi

önkormányzat támogatása objektív legyen és ne függjön egy állami

szerv, a TÁKISZ minõsítésétõl.

Az ÖNHIKI-s támogatás túlnyomó része a forráshiányos megyei

önkormányzatoknak jut, tehát megvan annak is a veszélye, hogy egyedi

mérlegelés esetén a rendelkezésre álló 7,2 milliárd Ft elosztása során

aránytalanul több jut a nagyobb mértékû hiánnyal rendelkezõ megyei

önkormányzatoknak.

Budapest, 1997. október 29.

Szász Domokos

Szentkuti Károly

SZDSZ

SZDSZ

Dr. Puha Sándor

Dr. Wekler Ferenc

SZDSZ

SZDSZ

_______________________________

* A nem kívánt szövegrész törlendõ.

** A HSz. 120. § (4) bek. alapján a központi költségvetés

bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti fõösszegére, a

költségvetési hiány (többlet) mértékére, a központi költségvetés

általános tartalékának összegére kizárólag a Költségvetési

bizottság nyújthat be módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot.

Ezek módosulására az indítványban nem kell utalni.

Eleje Honlap