Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94.§-ának (1) bekezdése és 102. §-ának (1) bekezdése
alapján az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény, a helyi
adókról szóló 1990. évi C. törvény és a gépjármûadóról szóló 1991. évi
LXXXII. törvény módosításáról szóló T/4833.. számú törvényjavaslathoz
az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
teszem:
1. A törvényjavaslat 15. §-ához
A törvényjavaslat 15. §-ában megfogalmazott a Htv. 39. §-ának (1)
bekezdése az íalábbiak szerint módosul:
"15. § A Htv. 39.§-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
39.§ (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység esetén az adó
alapja az értékesített termék, illetõleg végzett szolgáltatás nettó
árbevétele, csökkentve az eladott áruk beszerzési értékével és az
alvállalkozói teljesítések értékével, valamint
[a) 1998. évben az anyagköltség 33 %-ával,]
[b)] a) 1999. évben az anyagköltség [66] 50 %-ával,
[c)] b) 2000. évtõl az anyagköltséggel.
(2) Ha a vállalkozó több önkormányzat illetékességi területén
végez állandó jellegû iparûzési tevékenységet, akkor az adó alapját -
a tevékenység sajátosságaira leginkább jellemzõen - a vállalkozónak
kell a mellékletben meghatározottak szerint megosztania.
(3) Ideiglenes jelleggel végzett iparûzési tevékenység
esetében az adót a tevékenység végzésének naptári napjai alapján kell
megállapítani. Minden megkezdett nap egy napnak számít."
2. A törvényjavaslat 16. §-ához
A törvényjavaslat 16. §-ában megfogalmazott a Htv. 40. §-ának (1)
bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"16 § A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
40. § (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység esetén az
adó évi mértékének felsõ határa
a) 1998. évben az adóalap [1,5] 1,2 %-a,
b) 1999. évben az adóalap [1,7] 1,6 %-a,
c) 2000. évtõl az adóalap 2 %-a.
(2) Ideiglenes jelleggel végzett iparûzési tevékenység esetén
az adóátalány naptári naponként legfeljebb 5000 forint.
(3) A székhely, illetõleg a telephely szerinti önkormányzathoz
fizetendõ adóból, legfeljebb azonban annak 90 %-áig terjedõen - a (4)
bekezdésben meghatározott módon - levonható az ideiglenes jellegû
tevékenység után megfizetett adó.
(4) Az ideiglenes tevékenység után megfizetett adó a székhely,
illetve telephely(ek) szerinti önkormányzatokhoz fizetendõ adóból a
vállalkozás szintjén képzõdõ teljes törvényi adóalap és az egyes
(székhely, illetve telephely(ek) szerinti) önkormányzatokhoz
kimutatott törvényi adóalapok arányában vonható le."
INDOKOLÁS
Az adórendszer egységes logikájának érvényesítése megköveteli, hogy az
adófizetõk tevékenységének jellegétõl független legyen az adóterhelés
mértéke, ezért indokolt az anyagköltség levonási lehetõségének
megteremtése, ezzel a helyi adó hozzáadott érték tipusú adóvá
alakítása. Ugyanakkor az anyagköltség adóalapból való levonása, s
ennek megfelelõen az adómérték változtatása különbözõ módon és
mértékben érinti az egyes önkormányzatok bevételeit. Mivel jelenleg
nincsenek pontos adataink arra nézve, hogy melyek a valóban rászoruló
önkormányzatok, amelyek nincsenek abban a helyzetben, hogy helyi
forrásokat gyûjtsenek és melyek azok, amelyek saját elhatározásuk
folytán nem szereznek elég helyi forrást, olyan információk gyûjtésére
és rendszerezésére van szükség, amelyek lehetõvé teszik egy méltányos
kompenzációs rendszer kialakítását. Az 1997. év lesz az elsõ olyan év,
amikor a vállalkozások bevallásai lehetõséget fognak teremteni, hogy
megfelelõ alapadatokkal rendelkezzünk.
A módosítás ennek megfelelõen egy év türelmi idõt kíván biztosítani és
ezzel megfelelõ felkészülési idõt arra, hogy az adófizetõk
alkalmazkodni tudjanak a változó törvényekhez.
Budapest, 1997. október 13.
Gaál Gyula Wekler Ferenc
SZDSZ SZDSZ
Eleje Honlap