T/4833/33..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§-ának (1) bekezdése és 102. §-ának (1) bekezdése

alapján az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény, a helyi

adókról szóló 1990. évi C. törvény és a gépjármûadóról szóló 1991. évi

LXXXII. törvény módosításáról szóló T/4833.. számú törvényjavaslathoz

az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

teszem:

1. A törvényjavaslat 15. §-ához

A törvényjavaslat 15. §-ában megfogalmazott a Htv. 39. §-ának (1)

bekezdése az íalábbiak szerint módosul:

"15. § A Htv. 39.§-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

39.§ (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység esetén az adó

alapja az értékesített termék, illetõleg végzett szolgáltatás nettó

árbevétele, csökkentve az eladott áruk beszerzési értékével és az

alvállalkozói teljesítések értékével, valamint

[a) 1998. évben az anyagköltség 33 %-ával,]

[b)] a) 1999. évben az anyagköltség [66] 50 %-ával,

[c)] b) 2000. évtõl az anyagköltséggel.

(2) Ha a vállalkozó több önkormányzat illetékességi területén

végez állandó jellegû iparûzési tevékenységet, akkor az adó alapját -

a tevékenység sajátosságaira leginkább jellemzõen - a vállalkozónak

kell a mellékletben meghatározottak szerint megosztania.

(3) Ideiglenes jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetében az adót a tevékenység végzésének naptári napjai alapján kell

megállapítani. Minden megkezdett nap egy napnak számít."

2. A törvényjavaslat 16. §-ához

A törvényjavaslat 16. §-ában megfogalmazott a Htv. 40. §-ának (1)

bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"16 § A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

40. § (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység esetén az

adó évi mértékének felsõ határa

a) 1998. évben az adóalap [1,5] 1,2 %-a,

b) 1999. évben az adóalap [1,7] 1,6 %-a,

c) 2000. évtõl az adóalap 2 %-a.

(2) Ideiglenes jelleggel végzett iparûzési tevékenység esetén

az adóátalány naptári naponként legfeljebb 5000 forint.

(3) A székhely, illetõleg a telephely szerinti önkormányzathoz

fizetendõ adóból, legfeljebb azonban annak 90 %-áig terjedõen - a (4)

bekezdésben meghatározott módon - levonható az ideiglenes jellegû

tevékenység után megfizetett adó.

(4) Az ideiglenes tevékenység után megfizetett adó a székhely,

illetve telephely(ek) szerinti önkormányzatokhoz fizetendõ adóból a

vállalkozás szintjén képzõdõ teljes törvényi adóalap és az egyes

(székhely, illetve telephely(ek) szerinti) önkormányzatokhoz

kimutatott törvényi adóalapok arányában vonható le."

INDOKOLÁS

Az adórendszer egységes logikájának érvényesítése megköveteli, hogy az

adófizetõk tevékenységének jellegétõl független legyen az adóterhelés

mértéke, ezért indokolt az anyagköltség levonási lehetõségének

megteremtése, ezzel a helyi adó hozzáadott érték tipusú adóvá

alakítása. Ugyanakkor az anyagköltség adóalapból való levonása, s

ennek megfelelõen az adómérték változtatása különbözõ módon és

mértékben érinti az egyes önkormányzatok bevételeit. Mivel jelenleg

nincsenek pontos adataink arra nézve, hogy melyek a valóban rászoruló

önkormányzatok, amelyek nincsenek abban a helyzetben, hogy helyi

forrásokat gyûjtsenek és melyek azok, amelyek saját elhatározásuk

folytán nem szereznek elég helyi forrást, olyan információk gyûjtésére

és rendszerezésére van szükség, amelyek lehetõvé teszik egy méltányos

kompenzációs rendszer kialakítását. Az 1997. év lesz az elsõ olyan év,

amikor a vállalkozások bevallásai lehetõséget fognak teremteni, hogy

megfelelõ alapadatokkal rendelkezzünk.

A módosítás ennek megfelelõen egy év türelmi idõt kíván biztosítani és

ezzel megfelelõ felkészülési idõt arra, hogy az adófizetõk

alkalmazkodni tudjanak a változó törvényekhez.

Budapest, 1997. október 13.

Gaál Gyula Wekler Ferenc

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap