Az Országgyûlés

T/4833/37..

Alkotmány- és igazságügyi

Költségvetési és pénzügyi bizottságának

bizottságának

Gazdasági bizottságának Mezõgazdasági bizottságának

Önkormányzati és rendészeti

bizottságának

a j á n l á s a

az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény, a helyi adókról szóló

1990. évi C. törvény, és a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII.

törvény módosítására beadott T/4833.. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága

(továbbiakban: Költségvetési bizottság) - elsõ helyen kijelölt

bizottságként -, az Alkotmány- és igazságügyi bizottsága

(továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), a Gazdasági bizottsága, a

Mezõgazdasági bizottsága valamint az Önkormányzati és rendészeti

bizottsága (továbbiakban: Önkormányzati bizottság) megvitatta az

illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.), a

helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.), és a

gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.)

módosítására beadott, T/4833.. számon beterjesztett törvényjavaslatot,

továbbá az ahhoz benyújtott T/4833/6.-36. számú módosító javaslatokat.

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a

módosító javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt

szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig

aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési

mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az

ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó

szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem

támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ

képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak,

illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is

vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen

megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében,

hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a

módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett

pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat

2. §-ában az Itv. 16. §-át új b/ ponttal kiegészíteni javasolják:

"2. § Az Itv. 16. §-ának (1) bekezdése a következõ c)

ponttal egészül ki:

(Mentes az öröklési illeték alól:)

b/ a közhasznú szervezeteknek, a kiemelkedõen közhasznú

szervezeteknek a létesítõ okiratában meghatározott célszerinti

tevékenység céljára juttatott örökség (hagyomány),"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az

ajánlás 5., 7., 9., 11., 31., 33., 35. és a 36. pontjában ismertetett

javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4833/16. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

2. Dr. Mészáros István László képviselõ a törvényjavaslat 4. §

(2) bekezdésében az Itv. 26. § (1) bekezdése o/ pontjának helyébe a

következõ rendelkezés felvételét javasolja:

"(2) Az Itv. 26. §-ának (1) bekezdése a következõ o) ponttal

egészül ki:

(Mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól:)

"o) [az egyéni ügyvéd egyszemélyes ügyvédi irodává történõ

átalakulásával bekövetkezõ vagyonszerzés.] az ügyvédi tevékenység

szervezeti formájának átalakulásával bekövetkezõ vagyonszerzés.""

Indokolás: Lásd a T/4833/32. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

3. Dr. Orosz Sándor, Fodor Sándor, Mayer Antal, Zatykó János

és Komáromi István képviselõk a törvényjavaslat 4. § (2) bekezdésében

az Itv. 26. § (1) bekezdését új p/ ponttal kiegészíteni javasolják:

(2) Az Itv. 26. §-ának (1) bekezdése a következõ o) és p)

ponttal egészül ki:

(Mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól:)

"p/ a három hektár területnagyság alatti termõföld

átruházása, amennyiben az megfelel a személyi jövedelemadóról szóló

1995. évi CXVII. törvény 62. §-ának (5) bekezdésében foglalt

feltételeknek."

Indokolás: Lásd a T/4833/18/1.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

4. Varga József képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában az Itv.

33. § (2) bekezdése 5. pontjának a következõ módosítását javasolja:

"5. § Az Itv. 33. §-a (2) bekezdésének 5. pontja a következõ

e) és f) alpontokkal egészül ki:

(5. az anyakönyvi kivonat kiállítása az alábbi esetekben

illetékmentes, ha)

"e) a személyi igazolványból hiányzó, de az anyakönyvi

alapbejegyzés teljesítéséhez szükséges személyi adatok igazolásához [a

szülõk házassági anyakönyvi kivonatának a gyermek születésének

anyakönyvezéséhez;

f) az elhunyt születési és házassági anyakönyvi kivonatának

a haláleset anyakönyvezéséhez]"

(történik a kiállítása;)"

Indokolás: Lásd a T/4833/26.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

5. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslatot

új 7. §-sal kiegészíteni javasolják (a módosító javaslat elfogadása

esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"7. § Az Itv. 57. §-ának (1) bekezdése a következõ n/

ponttal egészül ki:

/Illetékmentes a polgári ügyekben:/

n/ a közhasznú nyilvántartásba vétel, a közhasznúsági

fokozatok közötti átsorolás, valamint a közhasznú jogállás törlése

iránti kérelem."

Indokolás: Lásd a T/4833/17. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

6. Szász Domokos képviselõ a törvényjavaslat 10. §-ában a Htv.

1. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"10. § A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a

továbbiakban: Htv.) 1.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) A fõváros esetében a helyi adók bevezetését, valamint

az egyes adók bevezetésére jogosultak körét [(fõvárosi közgyûlés vagy

kerületi képviselõ-testület)] a fõvárosi közgyûlés rendelet[é]ben, a

kerületi képviselõ-testületek [többségének, egyszerû szótöbbséggel

elfogadott egyetértésével] véleménye kikérésével határozza meg.""

Indokolás: Lásd a T/4833/20. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat

11. §-ában a Htv. 3. § (2) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

T/11..§ A Htv. 3. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

"(2) Adómentes az (1) bekezdés b)-c) pontjában felsorolt

adóalanyok közül a társadalmi szervezet, az egyház, az alapítvány, a

közszolgáltató szervezet, a köztestület, a közhasznú [társaság]

szervezet, a kiemelkedõen közhasznú szervezet, az önkéntes kölcsönös

biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár és a költségvetési szerv

abban az évben, amelyet megelõzõ naptári évben folytatott vállalkozási

tevékenységébõl származó jövedelme (nyeresége) után társasági

adófizetési kötelezettsége, illetve - költségvetési szerv esetében -

eredménye után a központi költségvetésbe befizetési kötelezettsége nem

keletkezett. E feltétel meglétérõl az adóalany írásban köteles

nyilatkozni az adóhatóságnak."

Indokolás: Lásd a T/4833/15. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

8. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában a

Htv. 3. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"11. § A Htv. 3. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Adómentes az (1) bekezdés b)-c) pontjában felsorolt

adóalanyok közül a társadalmi szervezet, az egyház, az alapítvány, [a

közszolgáltató szervezet,] a köztestület, a közhasznú társaság, az

önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár és a

költségvetési szerv abban az évben, amelyet megelõzõ naptári évben

folytatott vállalkozási tevékenységébõl származó jövedelme (nyeresége)

után társasági adófizetési kötelezettsége, illetve - költségvetési

szerv esetében - eredménye után a központi költségvetésbe befizetési

kötelezettsége nem keletkezett. E feltétel meglétérõl az adóalany

írásban köteles nyilatkozni az adóhatóságnak.""

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az

ajánlás 10. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4833/23. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

9. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslatot

új 12. §-al kiegészíteni javasolják (a módosító javaslat elfogadása

esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"12. § A Htv. 13. §-a a következõ e/ ponttal egészül ki:

/Mentes az adó alól:/

e/ a közhasznú szervezet, a kiemelkedõen közhasznú szervezet

tulajdonában lévõ és mûködésére, valamint a létesítõ okiratában

meghatározott célszerinti tevékenység céljára használt építmény."

Indokolás: Lásd a T/4833/10. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

10. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslatot új 12. §-

sal, amely a Htv. 13. § f/ pontjának következõ módosítását javasolja

(az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"12. § A Htv. 13. § f/ pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

(Mentes az adó alól:)

"f/ a költségvetési szerv, valamint az egyház tulajdonában

álló építmény,""

Megjegyzés: A módosító javaslat a Htv. 3. § (2) bekezdésére

tett indítványával összefüggésben a hatályos törvény 13. § f/ pontjára

is javaslatot tartalmaz, azonban ezt a törvényjavaslatba nem illeszti

bele. Az ajánlás a törvényjavaslat 12. §-ára tartalmaz felvezetõ

szöveget.

Indokolás: Lásd a T/4833/23. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

11. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat

12. §-ában a Htv. 31. §-át új e/ ponttal kiegészíteni javasolják:

"12. § A Htv. 31.§-ának d) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép, egyidejûleg a következõ új e/ ponttal egészül ki:

(A 30.§ (1) bekezdésének a) pontja szerinti adókötelezettség

alól mentes:)

e/ a közhasznú szervezet, a kiemelkedõen közhasznú szervezet

által nyújtott cél szerinti juttatás igénybevétele céljából az

önkormányzat illetékességi területén tartózkodó magánszemély."

Indokolás: Lásd a T/4833/12. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

12. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában a

Htv. 39. §-ának az elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása

esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"15. § [A Htv. 39.§-ának helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"39.§ (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó alapja az értékesített termék, illetõleg végzett

szolgáltatás nettó árbevétele, csökkentve az eladott áruk beszerzési

értékével és az alvállalkozói teljesítések értékével, valamint

a) 1998. évben az anyagköltség 33 %-ával,

b) 1999. évben az anyagköltség 66 %-ával,

c) 2000. évtõl az anyagköltséggel.

(2) Ha a vállalkozó több önkormányzat illetékességi

területén végez állandó jellegû iparûzési tevékenységet, akkor az adó

alapját - a tevékenység sajátosságaira leginkább jellemzõen - a

vállalkozónak kell a mellékletben meghatározottak szerint megosztania.

(3) Ideiglenes jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetében az adót a tevékenység végzésének naptári napjai alapján kell

megállapítani. Minden megkezdett nap egy napnak számít."]"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az

ajánlás 19. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4833/21.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

13. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában a Htv.

39. § (1) bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása

esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"15. § A Htv. 39.§-ának (2) és (3) bekezdésének helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"39. § [(1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó alapja az értékesített termék, illetõleg végzett

szolgáltatás nettó árbevétele, csökkentve az eladott áruk beszerzési

értékével és az alvállalkozói teljesítések értékével, valamint

a) 1998. évben az anyagköltség 33 %-ával,

b) 1999. évben az anyagköltség 66 %-ával,

c) 2000. évtõl az anyagköltséggel.]""

Indokolás: Lásd a T/4833/7.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

14. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában a

Htv. 39. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/15. § A Htv. 39.§-ának helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"39.§ (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó alapja az értékesített termék, illetõleg végzett

szolgáltatás nettó árbevétele, csökkentve az eladott áruk beszerzési

értékével és az alvállalkozói teljesítések értékével, valamint az

anyagköltséggel.

[a) 1998. évben az anyagköltség 33 %-ával,

b) 1999. évben az anyagköltség 66 %-ával,

c) 2000. évtõl az anyagköltséggel.]"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az

ajánlás 26. és a 29. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4833/27. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

15. Csernus Ferenc képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában a

Htv. 39. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/15. § A Htv. 39.§-ának helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"39. § (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó alapja az értékesített termék, illetõleg végzett

szolgáltatás nettó árbevétele, csökkentve anyagköltséggel, az eladott

áruk beszerzési értékével és az alvállalkozói teljesítések értékével,

valamint

a) 1998. évben az anyagköltség 33 %-ával,

b) 1999. évben az anyagköltség 66 %-ával,

c) 2000. évtõl az anyagköltséggel."

Indokolás: Lásd a T/4833/35. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

16. Varga József képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában a Htv.

39. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/15. § A Htv. 39.§-ának helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"39. § (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó alapja az értékesített termék, illetõleg végzett

szolgáltatás nettó árbevétele, csökkentve az eladott áruk beszerzési

értékével és az alvállalkozói teljesítések értékével, valamint

a) 1998. évben az anyagköltség [33] 50 %-ával,

b) 1999. [évben az anyagköltség 66 %-ával,

c) 2000. évtõl az anyagköltséggel] évtõl az

anyagköltséggel."

Indokolás: Lásd a T/4833/29.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

17. Gaál Gyula és Wekler Ferenc képviselõk a törvényjavaslat

15. §-ában a Htv. 39. § (1) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

/15. § A Htv. 39.§-ának helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"39. § (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó alapja az értékesített termék, illetõleg végzett

szolgáltatás nettó árbevétele, csökkentve az eladott áruk beszerzési

értékével és az alvállalkozói teljesítések értékével, valamint

a) [1998. évben az anyagköltség 33 %-ával,

b)] 1999. évben az anyagköltség [66] 50 %-ával,

[c)] b/ 2000. évtõl az anyagköltséggel."

Indokolás: Lásd a T/4833/33/1.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

18. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában

az Htv. 39. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/15. § A Htv. 39.§-ának helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"39. § (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó alapja az értékesített termék, illetõleg végzett

szolgáltatás nettó árbevétele, csökkentve az eladott áruk beszerzési

értékével és az alvállalkozói teljesítések értékével, valamint

a) 1998. évben az anyagköltség [33] 10 %-ával,

b) 1999. évben az anyagköltség [66] 20 %-ával,

c) 2000. évtõl az anyagköltség[gel] 50 %-ával."

Indokolás: Lásd a T/4833/24. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

19. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ában a

Htv. 40. §-ának az elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása

esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"16. § [A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"40.§ (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó évi mértékének felsõ határa

a) 1998. évben az adóalap 1,5 %-a,

b) 1999. évben az adóalap 1,7 %-a,

c) 2000. évtõl az adóalap 2 %-a.

(2) Ideiglenes jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adóátalány naptári naponként legfeljebb 5000 forint.

(3) A székhely, illetõleg a telephely szerinti

önkormányzathoz fizetendõ adóból, legfeljebb azonban annak 90 %-áig

terjedõen - a (4) bekezdésben meghatározott módon - levonható az

ideiglenes jellegû tevékenység után megfizetett adó.

(4) Az ideiglenes tevékenység után megfizetett adó a

székhely, illetve telephely(ek) szerinti önkormányzatokhoz fizetendõ

adóból a vállalkozás szintjén képzõdõ teljes törvényi adóalap és az

egyes (székhely, illetve telephely(ek) szerinti) önkormányzatokhoz

kimutatott törvényi adóalapok arányában vonható le."]"

Indokolás: Lásd a T/4833/21.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

20. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ában a Htv.

40. § (1) bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása

esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"16. § A Htv. 40. §-a (2) bekezdés helyébe a következõ

rendelkezés lép, ill. kiegészül az alábbi (3) és (4) bekezdésekkel:

"40.§ [(1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó évi mértékének felsõ határa

a) 1998. évben az adóalap 1,5 %-a,

b) 1999. évben az adóalap 1,7 %-a,

c) 2000. évtõl az adóalap 2 %-a.]""

Megjegyzés: A módosító javaslat felvezetõ szövege a

hivatkozott § (3)-(4) bekezdésére is utal.

Indokolás: Lásd a T/4833/6.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

21. Dr. Orosz Sándor, Fodor Sándor, Mayer Antal, Zatykó János

és Komáromi István képviselõk a törvényjavaslat 16. §-ában az Itv. 40.

§ (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

T/16.. § A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"40.§ (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó évi mértékének felsõ határa 1998. évben az adóalap 1,2 %-

a, a következõ évek adómértékeirõl a mindenkori adótörvények

módosításáról kell dönteni.

[a) 1998. évben az adóalap 1,5 %-a,

b) 1999. évben az adóalap 1,7 %-a,

c) 2000. évtõl az adóalap 2 %-a.]"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az

ajánlás 27. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4833/18/2. sz., valamint a

T/4833/19/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

22. Csernus Ferenc képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ában a

Htv. 40. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/16.. § A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"40. § (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó évi mértékének felsõ határa

[a) 1998. évben az adóalap 1,5 %-a,

b) 1999. évben az adóalap 1,7 %-a,

c) 2000. évtõl az adóalap 2 %-a] az adóalap 1,5 százaléka."

Indokolás: Lásd a T/4833/36. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

23. Varga József képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ában a Htv.

40. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/16.. § A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"40. § (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó évi mértékének felsõ határa

a) 1998. évben az adóalap [1,5] 1,4 %-a,

b) 1999. évben az adóalap [1,7] 1,8 %-a[,

c) 2000. évtõl az adóalap 2 %-a]."

Indokolás: Lásd a T/4833/30.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

24. Gaál Gyula és Wekler Ferenc képviselõk a törvényjavaslat

16. §-ában a Htv. 40. § (1) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

T/16.. § A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"40. § (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó évi mértékének felsõ határa

a) 1998. évben az adóalap [1,5] 1,2 %-a,

b) 1999. évben az adóalap [1,7] 1,6 %-a,

c) 2000. évtõl az adóalap 2 %-a."

Indokolás: Lásd a T/4833/33/2. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

25. Varga József képviselõ és dr. Veres János képviselõ a

törvényjavaslat 16. §-ában a Htv. 40. § (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasolják:

T/16.. § A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"40. § (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó évi mértékének felsõ határa

a) 1998. évben az adóalap [1,5] 1,4 %-a,

b) 1999. évben az adóalap 1,7 %-a,

c) 2000. évtõl az adóalap 2 %-a."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az

ajánlás 28. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4833/31.. és a T/4833/34.

sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

26. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ában a

Htv. 40. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/16.. § A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"40.§ (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység

esetén az adó évi mértékének felsõ határa az adóalap 1,2 %-a.

[a) 1998. évben az adóalap 1,5 %-a,

b) 1999. évben az adóalap 1,7 %-a,

c) 2000. évtõl az adóalap 2 %-a.]"

Indokolás: Lásd a T/4833/27. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

27. Dr. Orosz Sándor, Fodor Sándor, Mayer Antal, Zatykó János

és Komáromi István képviselõk a törvényjavaslat 16. §-ában az Itv. 40.

§-át új (2) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása

esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

T/16.. § A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(2) Azoknál a vállalkozóknál, amelyeknél az anyagköltség az

adóévben eléri, illetve meghaladja a nettó árbevétel 50 %-át, az

adómérték felsõ határa nem lehet több, mint az (1) bekezdésben

meghatározott mindenkori adómérték 75 %-a."

Indokolás: Lásd a T/4833/19/1.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

28. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ában a

Htv. 40. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/16.. § A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(3) A székhely, illetõleg a telephely szerinti

önkormányzathoz az adóévre fizetendõ adóból, legfeljebb azonban annak

[90 %-áig] összegéig terjedõen - a (4) bekezdésben meghatározott módon

- levonható az ideiglenes jellegû tevékenység után az adóévben

megfizetett adó."

Indokolás: Lásd a T/4833/34. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

29. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ában a

Htv. 40. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/16.. § A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(3) A székhely, illetõleg a telephely szerinti

önkormányzathoz fizetendõ adóból, legfeljebb azonban annak [90] 100 %-

áig terjedõen - a (4) bekezdésben meghatározott módon - levonható az

ideiglenes jellegû tevékenység után megfizetett adó."

Indokolás: Lásd a T/4833/27. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

30. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslat 19. § (2)

bekezdésében a Htv. 52. § (2) bekezdését új b/ ponttal kiegészíteni

javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése

értelemszerûen változik):

"(2) A Htv. 52. §-a 22. pontjának a), b., c), e), g) és h)

alpontjai helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

(nettó árbevétel:)

b/ pénzintézeteknél: a kapott kamatok és kamatjellegû

bevételeknek, az egyéb pénzintézeti tevékenység bevételeinek, a nem

pénzintézeti tevékenység nettó árbevételének együttes összege,"

Indokolás: Lásd a T/4833/25. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

31. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat

19. § (6) bekezdésében a Htv. 52. §-a felvezetõ szövegének a

módosítását, valamint a Htv. 52. §-át új 42-44. ponttal kiegészíteni

javasolják:

(6) A Htv. 52.§-a a következõ 36-[41.]44. és pontokkal

egészül ki:

(E törvény alkalmazásában:)

"42. KÖZHASZNÚ SZERVEZET, KIEMELKEDÕEN KÖZHASZNÚ SZERVEZET a

közhasznú szervezetekrõl szóló törvény alapján ennek minõsített

társadalmi szervezet, alapítvány, közalapítvány, közhasznú társaság,

köztestület,

43. CÉL SZERINTI JUTTATÁS a közhasznú szervezet, a

kiemelkedõen közhasznú szervezet által cél szerinti tevékenysége

keretében nyújtott pénzbeni, vagy nem pénzbeni szolgáltatás,

44. CÉL SZERINTI TEVÉKENYSÉG minden olyan tevékenység, amely

a közhasznú szervezet, a kiemelkedõen közhasznú szervezet létesítõ

okiratában megjelölt célkitûzés elérését közvetlenül szolgálja."

Indokolás: Lásd a T/4833/9. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

32. Szász Domokos képviselõ a törvényjavaslat 20. §-ában a

Gjt. 1/A. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"20. § A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a

továbbiakban: Gjt.) 1/A. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Ha a képviselõ-testület, illetve a fõvárosi közgyûlés

rendeletének kihirdetése az (1) bekezdésben meghatározott idõpontig

nem történik meg, akkor az önkormányzat illetékességi területén az

elõzõ adóévben hatályos adótételeket kell alkalmazni.

(3) A települési önkormányzat (a fõvárosban a Fõvárosi

Önkormányzat) által a belföldi gépjármûvek után beszedett adóból a

törvényben meghatározott alsó adótétellel számított összeg 50 %-a az

önkormányzatot (a fõvárosban a Fõvárosi Önkormányzatot) illeti. Ha a

képviselõ-testület, illetve a közgyûlés az alsó adótételnél magasabb

mértéket állapít meg, a különbözetbõl származõ bevétel 100 %-ban az

önkormányzatot (a fõvárosban a Fõvárosi Önkormányzatot) illeti.""

Indokolás: Lásd a T/4833/22. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

33. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat

21. §-ában a Gjt. 5. §-át új k/ ponttal kiegészíteni javasolják:

"21. § A Gjt. 5.§-ának f) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép, egyidejûleg új k/ ponttal egészül ki:

(Mentes az adó alól:)

k/ a közhasznú szervezet, a kiemelkedõen közhasznú szervezet

tulajdonában lévõ és kizárólag a létesítõ okiratában meghatározott cél

szerinti tevékenység céljára használt gépjármû."

Indokolás: Lásd a T/4833/11. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

34. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 22. §-ában az

Gjt. 8. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/22.. § A Gjt. 8.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép, egyidejûleg a § új (2) bekezdéssel egészül ki és a

jelenlegi (2)-(4) bekezdések számozása (3)-(5) bekezdésre változik:/

"(1) A kizárólag elektromos meghajtású, a [tiszta] gázüzemû

[(kizárólag autógázzal üzemeltethetõ)] személyszállító gépjármû után

az egyébként járó adó 50%-át kell megfizetni. A mûbizonylat szerint

környezetszennyezést csökkentõ, szabályozott katalizátorral ellátott

személyszállító gépjármû után az egyébként járó adó 50 %-át, míg a nem

szabályozott katalizátorral mûködõ személyszállító gépjármû után az

egyébként járó adó 75 %-át kell megfizetni."

Indokolás: Lásd a T/4833/28. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

35. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat

22. §-ában a Gjt. 8. §-a felvezetõ szövegének a következõ módosítását,

valamint a Gjt. 8. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:

"22. § A Gjt. 8.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép, egyidejûleg a § új (2)-(3) bekezdés[sel]ekkel egészül

ki és a jelenlegi (2)-(4) bekezdések számozása (3)-[(5)](6) bekezdésre

változik:

(3) A közhasznú szervezet, a kiemelkedõen közhasznú

szervezet tulajdonában lévõ és a létesítõ okiratában meghatározott cél

szerinti tevékenység mellett vállalkozási célokat is szolgáló gépjármû

után az egyébként járó adó 50 %-át kell megfizetni."

Indokolás: Lásd a T/4833/13. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

36. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat

24. §-ában a Gjt. 18. §-a felvezetõ szövegének a következõ

módosítását, valamint a Gjt. 18. §-át új 28-29. pontokkal kiegészíteni

javasolják:

"24. § A Gjt. 18. §-a 12., 13. és 19. pontjainak helyébe a

következõ rendelkezések lépnek, egyidejûleg a § a következõ 24., 25.,

26., [és] 27., 28. és 29. ponttal egészül ki:

28. KÖZHASZNÚ SZERVEZET, KIEMELKEDÕEN KÖZHASZNÚ SZERVEZET a

közhasznú szervezetekrõl szóló törvény alapján ennek minõsített

társadalmi szervezet, alapítvány, közalapítvány, közhasznú társaság,

köztestület,

29. CÉL SZERINTI TEVÉKENYSÉG minden olyan tevékenység, amely

a közhasznú szervezet, a kiemelkedõen közhasznú szervezet létesítõ

okiratában megjelölt célkitûzés elérését közvetlenül szolgálja."

Indokolás: Lásd a T/4833/14. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

37. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 25. § (1)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"25. § (1) E törvény 1998. január 1. napján lép hatályba. A

15. § és 16. §-ban foglaltakat 1999. január 01-tõl kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/4833/8.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért

egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. október 22.

Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Hack Péter s.k.,

a Költségvetési bizottság elnöke az Alkotmányügyi bizottság

elnöke

Dr. Tardos Márton s.k., Dr. Orosz Sándor s.k.,a

a Gazdasági bizottság elnöke Mezõgazdasági bizottság elnöke

Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,

az Önkormányzati bizottság elnöke

Eleje Honlap